Udvalget for Forretningsordenen 2022-23 (2. samling), Granskningsudvalget 2022-23 (2. samling)
UFO Alm.del Bilag 71, GRA Alm.del Bilag 36
Offentligt
2705625_0001.png
Beslutningsforslag nr.
B 1212
Folketinget 2022-23 (2. samling)
Betænkning afgivet af Udvalget for Forretningsordenen den xx. maj 2023
Betænkning og indstilling
om
Granskningsudvalgets forundersøgelse om Samsamsagen
1. Baggrund
Granskningsudvalget iværksatte den 3. februar 2023 i
medfør af § 62, stk. 1, i Folketingets forretningsorden en
forundersøgelse af Samsamsagen.
Socialistisk Folkepartis, Danmarksdemokraternes, Liberal
Alliances, Det Konservative Folkepartis, Enhedslistens, Ra-
dikale Venstres, Dansk Folkepartis, Alternativets og Nye
Borgerliges medlemmer af Granskningsdvalget støttede
iværksættelse af en forundersøgelse af Samsamsagen. So-
cialdemokratiets, Venstres og Moderaternes medlemmer af
udvalget var imod en iværksættelse af forundersøgelsen.
Granskningsudvalget har som opfølgning på forundersø-
gelsen i medfør af forretningsordenens § 64, stk. 1, i brev
af 12. maj 2023 indstillet til Udvalget for Forretningsorde-
nen, at udvalget i medfør af forretningsordenens § 65, stk.
2, foretager de fornødne skridt til, at spørgsmålet om en
iværksættelse af en egentlig undersøgelse af Samsamsagen
og formen herfor forhandles af Folketinget.
2. Regelgrundlaget
Ifølge Folketingets forretningsorden nedsætter Udvalget
for Forretningsordenen et permanent underudvalg, Gransk-
ningsudvalget, til at varetage undersøgelse af sager, der på-
kalder sig kritisk opmærksomhed i offentligheden eller i
Folketinget.
Finder medlemmer af Granskningsudvalget, som repræ-
senterer en eller flere folketingsgrupper, der tilsammen ud-
gør mindst en tredjedel af Folketingets medlemmer, at der
bør iværksættes en forundersøgelse af en sag, der påkalder
sig kritisk opmærksomhed i offentligheden eller i Folketin-
get, iværksætter Granskningsudvalget forundersøgelsen.
En forundersøgelse gennemføres af Granskningsudvalget
selv. Til oplysning af en sag som led i en forundersøgel-
se kan Granskningsudvalget stille spørgsmål til ministre
til skriftlig besvarelse eller til mundtlig besvarelse under
et samråd i et møde i Granskningsudvalget. Gransknings-
udvalgets møder, herunder samråd, holdes for lukkede dø-
re. Granskningsudvalgets medlemmer har under samråd mu-
lighed for at lade sig bistå af 1-2 andre medlemmer af
folketingsgruppen, der f.eks. har en særlig indsigt i sag-
en. Spørgsmål til ministre som led i en forundersøgelse
drøftes, inden de stilles, i Granskningsudvalget.
Finder medlemmer af Granskningsudvalget, som repræ-
senterer en eller flere folketingsgrupper, der tilsammen ud-
gør mindst en tredjedel af Folketingets medlemmer, efter
forundersøgelsen, at yderligere undersøgelser er påkrævet,
indstiller Granskningsudvalget til Udvalget for Forretnings-
ordenen, at der iværksættes en egentlig undersøgelse af sag-
en, med angivelse af den ønskede undersøgelsesform. Det
kan dreje som om enten en uvildig advokatundersøgelse,
en faglig ekspertudredning, en granskningskommission eller
undersøgelseskommission.
Hvis andre medlemmer af Granskningsudvalget, som også
repræsenterer en eller flere folketingsgrupper, der tilsammen
udgør mindst en tredjedel af Folketingets medlemmer, mod-
sætter sig, at en egentlig undersøgelse iværksættes, eller
hvis de pågældende ønsker sagen forhandlet af Folketinget,
indstiller Granskningsudvalget til Udvalget for Forretnings-
ordenen, at sagen forhandles af Folketinget.
Er der ikke medlemmer af Granskningsudvalget, som re-
præsenterer en eller flere folketingsgrupper, der tilsammen
udgør mindst en tredjedel af Folketingets medlemmer, som
efter forundersøgelsen finder, at yderligere undersøgelser er
påkrævet, redegør Granskningsudvalget i indstillingen for,
hvilke politiske konklusioner sagen bør føre til.
Udvalget for Forretningsordenen tager på grundlag af
en indstilling herom fra Granskningsudvalget de fornødne
skridt til at iværksætte en egentlig undersøgelse.
3. Granskningsudvalgets forundersøgelse af Samsam­
sagen
Iværksættelse af forundersøgelsen
DokumentId
Journalnummer
GRA, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 36: Betænkning og indstilling om Granskningsudvalgets forundersøgelse af Samsamsagen.
2705625_0002.png
2
Med støtte fra Socialistisk Folkepartis, Danmarksdemo-
kraternes, Liberal Alliances, Det Konservative Folkepartis,
Enhedslistens, Radikale Venstres, Dansk Folkepartis, Alter-
nativets og Nye Borgerliges medlemmer af Granskningsud-
valget blev det på Granskningsudvalgets møde den 3. fe-
bruar 2023 i medfør af forretningsordenens § 62, stk. 1,
besluttet at iværksætte en forundersøgelse af Samsamsagen,
da medlemmerne samlet set repræsenterede mere end en
tredjedel af Folketingets medlemmer.
Socialdemokratiets, Venstres og Moderaternes medlem-
mer af Granskningsudvalget var imod en iværksættelse af
forundersøgelsen.
Tilrettelæggelse af forundersøgelsen
Granskningsudvalget drøftede på sit møde den 9. februar
2023 et samlet oplæg til, hvilke spørgsmål, herunder sam-
rådsspørgsmål, forundersøgelsen om Samsamsagen burde
omfatte. Forundersøgelsen blev opdelt i fire temaer:
– Hvorvidt Ahmed Samsam har arbejdet for de danske
efterretningstjenester eller ej.
– Generelt om PET- og FE-agenters sikkerhed ude i ver-
den.
– Det spanske forløb i Samsamsagen.
– Viden hos de relevante ministre, departementer og sty-
relser om sagen.
Efter drøftelserne blev der samme dag stillet 4 samråds-
spørgsmål A, B, C og D, og 34 spørgsmål, 25 til justits-
ministeren og 9 til forsvarsministeren til skriftlig besvarel-
se. Granskningsudvalget besluttede endvidere, at underud-
valgets medlemmer kunne invitere partiets relevante ordfø-
rer med til samrådene.
Samrådsspørgsmål A blev stillet til forsvarsministeren og
justitsministeren og lød:
»Hvad har konkret politisk ændret sig, siden Socialdemo-
kratiet og dermed regeringen sammen med et politisk flertal
før folketingsvalget talte for at inkludere en undersøgelse
af Samsam-sagen til nu efter dannelsen af en ny regering
at droppe undersøgelsen, der henvises endvidere til mini-
sterens udsagn i Politiken den 15. december 2022, om, at
»regeringen har ikke fundet anledning til at nedsætte en
undersøgelseskommission om det specifikke spørgsmål«? «
Samrådsspørgsmål B blev stillet til forsvarsministeren og
justitsministeren og lød:
»Hvordan håndterer myndighederne generelt kilder og
agenters sikkerhed og rettigheder, og kan ministeren forkla-
re, om kilder og agenter skal se sig selv som potentielt
strafbare, og ikke generelt er straffrie, hvis de handler under
agentoplæg, og vil ministeren i forlængelse heraf se på reg-
lerne for brugen af agenter, f.eks. således, at agenterne får
en beneficeret advokat fra tys tys-listen til at kunne varetage
deres sag, hvis der skulle opstå problemer? «
Samrådsspørgsmål C blev stillet til udenrigsministeren,
forsvarsministeren og justitsministeren og lød:
»Hvorfor kom de danske myndigheder ikke Ahmed Sam-
sam til undsætning ved hans anholdelse og under retssagen
i Spanien til trods for flere henvendelser fra Spanien, og
hvem tog den beslutning og hvorfor? «
Samrådsspørgsmål D blev stillet til statsministeren, for-
svarsministeren og justitsministeren og lød:
»Hvilke orienteringer m.v. har ministeren fået i Samsam-
sagen, og kan ministeren afvise, at departementet har bedt
om at få udtaget passager i notater lavet af styrelserne, PET
og FE, i forbindelse med diskussionen om en hjemtagelse af
Ahmed Samsam og den faktuelle fremstilling af sagen, og
kan ministeren afvise, at der er lavet om i notater udarbejdet
af de to styrelser i forbindelse med hjemtagelsen af Ahmed
Samsam? «
Gennemførelse af forundersøgelsen
Forsvarsministeren og justitsministeren besvarede sam-
rådsspørgsmål A og B i et lukket samråd den 18. april 2023
i Granskningsudvalget. Som opfølgning på samrådet blev
der stillet 9 spørgsmål til justitsministeren og 1 spørgsmål
til forsvarsministeren til skriftlig besvarelse, herunder om
oversendelse af talepapirer.
Udenrigsministeren, forsvarsministeren og justitsministe-
ren besvarede samrådsspørgsmål C og D i et lukket samråd
den 8. maj 2023 i Granskningsudvalget. Som opfølgning
på samrådet blev der stillet spørgsmål om oversendelse af
talepapirer.
Statsministeren har i breve af 23. februar og 10. marts
2023 afvist at svare på samrådsspørgsmål D, under hen-
visning til at statsministeren ikke er den rette ressortmini-
ster. Medlemmerne af Granskningsudvalget, der stod bag
iværksættelsen af forundersøgelsen, har efterfølgende i brev
af 17. marts 2023 klaget til Folketingets Præsidium over
statsministerens afvisning af at besvare samrådsspørgsmå-
let. Præsidiet har i svar af 21. april 2023 til Granskningsud-
valgets formand bl.a. anført:
»Præsidiet finder principielt, at adgangen til at kalde mini-
stre i samråd er et vigtigt redskab som led i Folketingets par-
lamentariske kontrol med regeringen. Derfor må det klare
udgangspunkt også være, at ministre besvarer de samråds-
spørgsmål, der stilles til dem.
Præsidiet kan samtidig tilslutte sig de synspunkter, som
statsministeren har anført om de ansvarsforhold, som følger
af den vedtagne ressortfordeling mellem regeringens mini-
stre. Præsidiet finder således, at samrådsspørgsmål som det
klare udgangspunkt bør besvares af den relevante ressortmi-
nister. Præsidiet er opmærksom på, at Granskningsudvalget
har til opgave at undersøge sager, der påkalder sig kritisk
opmærksomhed i offentligheden eller i Folketinget, og at
udvalget iværksætter en forundersøgelse af en sådan sag,
såfremt medlemmer af udvalget, der repræsenterer en eller
flere folketingsgrupper, der tilsammen udgør mindst en tred-
jedel af Folketingets medlemmer, anmoder om det.
Selv om Præsidiet finder det forståeligt, at der kan opstå et
ønske blandt Granskningsudvalgets medlemmer om at stille
statsministeren spørgsmål i konkrete sager, tilkommer det
imidlertid statsministeren selv at afgøre, om hun vil svare på
et spørgsmål eller eventuelt henvise dette til en ressortmini-
GRA, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 36: Betænkning og indstilling om Granskningsudvalgets forundersøgelse af Samsamsagen.
2705625_0003.png
3
ster. Præsidiet bemærker i den forbindelse, at ministre ikke
er retligt forpligtet til at besvare samrådsspørgsmål.
Præsidiet finder på denne baggrund ikke grundlag for at
foretage sig yderligere.«
Granskningsudvalget har behandlet forundersøgelsen i 5
møder. Dokumenter vedrørende forundersøgelsen fremgår af
Granskningsudvalgets side på Folketingets hjemmeside.
4. Granskningsudvalgets konklusioner på forundersøgel­
sen
Et
flertal
i udvalget bestående af Socialdemokratiets, Ven-
stres, Moderaternes og Dansk Folkepartis medlemmer af
udvalget modsætter sig, at en egentlig undersøgelse af Sam-
samsagen iværksættes.
Et
mindretal
i udvalget bestående af Socialistisk Folkepar-
tis, Danmarksdemokraternes, Liberal Alliances, Det Konser-
vative Folkepartis, Enhedslistens, Radikale Venstres og Al-
ternativets medlemmer af Granskningsudvalget, der samlet
set repræsenterer mere end en tredjedel af Folketingets med-
lemmer, indstiller, at der iværksættes en egentlig undersø-
gelse af Samsamsagen i form af en granskningskommission.
Granskningsudvalget har i brev af 12. maj 2023 på den-
ne baggrund i medfør af forretningsordenens § 64, stk. 1,
indstillet til Udvalget for Forretningsordenen, at udvalget
i medfør af forretningsordenens § 65, stk. 2, foretager de
fornødne skridt til, at spørgsmålet om en iværksættelse af
en egentlig undersøgelse og formen herfor forhandles af
Folketinget. Granskningsudvalget har med brevet fremsendt
et udkast til nærværende betænkning og indstilling.
5. Udvalget for Forretningsordens behandling af sagen
Udvalget for Forretningsordenen har behandlet sagen i 1
møde.
Udvalget konstaterer, at der med forretningsordenens §
64, stk. 1, og § 65, stk. 2, er fastsat regler, der har til formål
at sikre, at Folketinget forelægges spørgsmålet om iværk-
sættelse af en egentlig undersøgelse, såfremt der oven på en
forundersøgelse er et mindretal i Granskningsudvalget, der
udgør mindst en tredjedel af Folketingets medlemmer, der
ønsker at iværksætte en egentlig undersøgelse, men samtidig
et mindretal af mindst samme størrelse, der modsætter sig.
Det følger af forretningsordenens § 64, stk. 1, 2. pkt., at
Granskningsudvalget i en situation, hvor der er det fornød-
ne mindretal, der ønsker en egentlig undersøgelse iværksat,
og et tilsvarende mindretal, der modsætter sig, indstiller til
Udvalget for Forretningsordenen, at sagen forhandles i Fol-
ketinget.
Granskningsudvalget er med underudvalgets brev af 12.
maj 2023 fremkommet med en sådan indstilling.
Det følger af forretningsordenens § 65, stk. 2, at Udval-
get for Forretningsordenen på grundlag af en indstilling fra
Granskningsudvalget i medfør af § 64, stk. 1, 2. pkt., tager
de fornødne skridt til, at spørgsmålet om en egentlig under-
søgelse og formen herfor forhandles i Folketinget.
Det er udvalgets opfattelse, at det med forretningsorde-
nens § 65, stk. 2, er tilsigtet, at der skal ske en forhandling
i Folketinget af spørgsmål om iværksættelsen af en undersø-
gelse i § 65, stk. 1, når Granskningsudvalget har afgivet
indstilling herom i medfør af § 64, stk. 1.
Det er udvalgets opfattelse, at reglerne således tilsigter, at
udvalget tager de fornødne skridt til en sådan forhandling i
Folketinget, uanset om der måtte være et flertal i udvalget,
der støtter iværksættelse af en undersøgelse. Der henvises i
den forbindelse til betænkning og indstilling nr. B 287 om
forslag til folketingsbeslutning om ændring af forretningsor-
den for Folketinget, folketingsåret 2020-21.
Udvalget bemærker, at der ikke i § 65, stk. 2, er taget
endelig stilling til formen for Folketingets forhandling om
iværksættelse af en undersøgelse og formen herfor. I be-
mærkninger til bestemmelsen anføres om dette spørgsmål:
»Den mest nærliggende form, hvori sagen kan bringes til
forhandling i Folketinget, vil være et beslutningsforslag, der
fremkommer som indstilling fra Udvalget for Forretnings-
ordenen. Et sådant beslutningsforslag vil skulle undergives
to behandlinger i Folketinget efter tilsvarende regler, som
gælder for lovforslags 2. og 3. behandling, jf. forretnings-
ordenens § 17, stk. 1, 5. pkt. Imellem de to behandlinger vil
sagen, hvis der konkret er ønske herom, kunne undergives
fornyet udvalgsbehandling, hvor der bl.a. vil kunne stilles
ændringsforslag.«
Det forudsættes, at spørgsmålet i givet fald endeligt afgø-
res af Folketinget som helhed.
Herefter indstiller udvalget, at nedenstående forslag til
folketingsbeslutning fremsættes.
Forslag til folketingsbeslutning
om iværksættelse af en granskningskommission om
Samsamsagen
Folketinget nedsætter i medfør af § 1 a, stk. 1, i lov
om undersøgelseskommissioner og granskningskommissio-
ner en undersøgelseskommission om Samsamsagen.
Granskningsudvalget fastsætter kommissoriet og udpeger
kommissionens medlemmer og en person, der som udspør-
ger i overensstemmelse med granskningskommissionens be-
stemmelser tilrettelægger og foretager afhøringer i gransk-
ningskommissionen.
Bemærkninger til forslaget
Formål
Det foreslås, at Folketinget nedsætter en granskningskom-
mission til undersøgelse af Samsamsagen. Granskningskom-
missionens arbejde skal foregå i en form, der tager skyldig
hensyn til sagens karakter, herunder hensynet til visse oplys-
ningers fortrolige og klassificerede karakter.
GRA, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 36: Betænkning og indstilling om Granskningsudvalgets forundersøgelse af Samsamsagen.
2705625_0004.png
4
Undersøgelsen skal overordnet afdække, om de danske ef-
terretningstjenester FE og PET har haft et samarbejde med
Ahmed Samsam, og i hvilket omfang de danske myndighe-
der har ydet bistand og givet oplysninger i forbindelse med
retssagen i Spanien mod Ahmed Samsam.
Baggrund
Folketingets Granskningsudvalg iværksatte den 3. februar
2023 en forundersøgelse af Samsamsagen.
Forundersøgelsen blev iværksat med støtte fra Socialistisk
Folkepartis, Danmarksdemokraternes, Liberal Alliances,
Det Konservative Folkepartis, Enhedslistens, Radikale Ven-
stres, Dansk Folkepartis, Alternativets og Nye Borgerliges
medlemmer af Granskningsudvalget. Socialdemokratiets,
Venstres og Moderaternes medlemmer af udvalget var imod
en iværksættelse af forundersøgelsen.
I overensstemmelse med reglerne i Folketingets forretnings-
ordenens § 64, stk. 1, om, at hvis der er medlemmer af
Granskningsudvalget, som repræsenterer en eller flere folke-
tingsgrupper, der tilsammen udgør mindst en tredjedel af
Folketingets medlemmer, der ønsker en yderligere undersø-
gelser, og hvis andre medlemmer af Granskningsudvalget,
som også repræsenterer en eller flere folketingsgrupper, der
tilsammen udgør mindst en tredjedel af Folketingets med-
lemmer, modsætter sig, at en egentlig undersøgelse iværk-
sættes, forhandles sagen af Folketinget.
Fremsættelsen kan således ikke tages som udtryk for, at
udvalget eller et flertal i udvalget nødvendigvis støtter for-
slagets indhold.
Søren Gade (V)
fmd.
Leif Lahn Jensen (S)
nfmd.
Jeppe Søe (M) Karsten Hønge (SF) Karina Adsbøl (DD)
Annette Lind (S) Benny Engelbrecht (S) Christian Rabjerg Madsen (S) Jens Joel (S) Lea Wermelin (S)
Mogens Jensen (S) Lars Christian Lilleholt (V) Morten Dahlin (V) Henrik Frandsen (M) Peter Skaarup (DD)
Lise Bech (DD) Ole Birk Olesen (LA) Mai Mercado (KF) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Peder Hvelplund (EL)
Helene Liliendahl Brydensholt (ALT)
Radikale Venstre, Dansk Folkeparti, Nye Borgerlige, Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Moderaterne (M)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Liberal Alliance (LA)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
Radikale Venstre (RV)
50
23
16
15
14
14
10
9
7
Dansk Folkeparti (DF)
Alternativet (ALT)
Nye Borgerlige (NB)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
3
1
1
1
1
1