Granskningsudvalget 2022-23 (2. samling)
GRA Alm.del Bilag 35
Offentligt
Jørn Vestergaard
Professor emeritus, Det Juridiske Fakultet, Københavns Universitet
Evaluering af ordningen for granskningskommissioner
Oplæg ved granskningsudvalgets høring den 10. maj 2023
Ordningen med brug af granskningskommissioner er kommet rigtig skidt fra start.
Jeg og andre har kritiseret Mink-kommissions sprogbrug, dens hjemmestrikkede kriterier og
begreber opfundet til lejligheden, herunder brugen af udtrykket ”grov vildledning”. Med
forhørsledelsens afvisning af, at der i juridisk forstand blev givet ”en instruks”, og med den
efterfølgende tilbagekaldelse af en række disciplinære sanktioner foreligger der nu et
utvetydigt udtryk for, at kritikken har været berettiget.
Spørgsmålet er så, om hvordan der kan rettes op på miseren, hvis ordningen skal have en
fremtid.
Nogle af problemerne – og løsningerne – er fælles for de traditionelle
undersøgelseskommissioner og granskningskommissionerne, andre er særegne for
gransknings-setup’et.
De to modeller er forskellige i organisatorisk ophæng og parlamentarisk rammesætning. En
undersøgelseskommission nedsættes af og refererer til justitsministeren, som fastlægger et
kommissorium. Udarbejdelsen af dette samt udpegning af medlemmer og udspørger skal dog
ske i samråd med Udvalget for Forretningsordenen eller underudvalget herunder, hvis
beslutningen om kommissionens nedsættelse er truffet af Folketinget.
Den særlige parlamentariske forankring indebærer, at Folketinget kan beslutte at nedsætte en
granskningskommission med et kommissorium, der fastsættes af granskningsudvalget efter
høring af regeringen. Granskningsudvalget udpeger kommissionens medlemmer og
udspørgeren. Kommissionen afgiver beretning til granskningsudvalget, som igen afgiver
indstilling til Udvalget for Forretningsordenen.
Med ændringen af kommissionsloven og indsættelsen i Folketingets forretningsorden af
regler om det faste granskningsudvalg har Folketinget ønsket at sikre sig en afgørende
indflydelse på valget af undersøgelsesform og fastlæggelse af kommissorium.
Det kan næppe betvivles, at oprettelsen af granskningsudvalget alt andet lige er udtryk for en
styrkelse af Folketinget i forhold til regeringen. Men som Samsam-sagen så åbenlyst
illustrerer, vil en regering med fornøden parlamentarisk rygdækning altid have fat i den lange
ende. Så det må nok erkendes, at udvalgets muligheder for at trænge igennem har begrænset
rækkevidde, ikke mindst i sager om statens sikkerhed og forholdet til fremmede magter.
Mere specifikt har formålet med ændringen af kommissionsloven været at etablere en ny type
af undersøgelse, som kan gennemføres smidigere, hurtigere, billigere og ”med klarere fokus
1