Forsvarsudvalget 2022-23 (2. samling)
FOU Alm.del Bilag 97
Offentligt
POSITIONSPAPIR
Indførelse af kontraktformer med uddannelsesordning i Forsvaret
Indledning
Forsvaret er afhængigt af erfarne medarbejdere for at kunne løse opgaver i ind- og udland. Der er derfor et
stort behov for at kunne fastholde medarbejdere i tjenesten i en årrække. I de seneste år har Forsvaret
desværre haft store udfordringer med at holde på særligt de yngre overenskomstansatte medarbejdere.
Det tager mange år at uddanne en dygtig soldat. Ud over den obligatoriske uddannelse er erfaring
altafgørende, hvis man vil have et professionelt forsvar. Hvis der er meget stor omsætning af personellet,
betyder det, at man konstant må starte forfra med oplæring af nye kollegaer. Det er omkostningsfuldt og
har konsekvenser for kvaliteten af opgaveløsningen. Derfor er det vigtigt, at medarbejderne bliver i
systemet i en årrække, så man undgår disse dyk i kompetencer. Dette bliver kun vigtigere i de kommende
år, hvor Forsvaret indfaser mere komplekst materiel, der stiller højere krav til medarbejdernes
kompetencer.
Forsvaret er en særlig arbejdsplads, der fungerer som et lukket system, hvor man uddanner til sig selv. Man
kan for eksempel ikke bare hente en oversergent fra jobcenteret, på samme måde som man kan i andre
brancher. Henter man en ny medarbejder fra et andet sted i Forsvaret betyder det et tab der, hvor
medarbejderen kommer fra.
En af de tungtvejende årsager til, at de yngre medarbejdere forlader Forsvaret efter få år, er, at de vil tage
en civil uddannelse, inden de når en alder, hvor de får forpligtelser, som ofte er svære at kombinere med
en hverdag på SU.
Der er behov for en ordning, der kan gøre det mere attraktivt for medarbejdere at blive i Forsvaret, og CS’
medlemmer såvel som Forsvaret selv peger på, at man bør se på indholdet i forsvarets kontraktformer, og
på hvordan medarbejderne er stillet i forhold til det civile erhvervsliv, den dag de forlader Forsvaret.
CS’ medlemmer efterspørger ofte den tidligere CU ordning (civil uddannelsesordning), der lå i K35
kontrakterne. I kontrakten begyndte man at optjene retten til civil uddannelse efter 33 måneders tjeneste.
Man optjente ret til en uges civiluddannelse for hver måneds ansættelse udover den 33. måned.
Forligspartierne valgte – efter anbefaling fra forsvaret – at udfase kontraktformen i forbindelse med
forsvarsforliget i 2013, hvor der skulle findes besparelser på 2,7 milliarder. Ud over en forventet besparelse
på 90 millioner årligt, var begrundelsen et ønske om at ensrette ansættelserne i forsvaret med resten af
statens område, ligesom man havde vurderet, at behovet for den civile uddannelsesordning ikke længere
var til stede.
Efter CS’ vidende er der ikke konkret data, der viser den fastholdende effekt af CU-ordningen. CS har dog
været i kontakt med Nicolas Seidenschur, som har skrevet speciale om netop virkningen af CU. Han har
undersøgt effekten af den tidligere CU-ordning, primært blandt nuværende og tidligere ansatte i Hæren.
Undersøgelsen viser, at det er væsentligt mere sandsynligt, at man er ansat i længere tid i Forsvaret, hvis
man optjener CU.
K35 kontrakt og CU ordning
1