Forsvarsudvalget 2022-23 (2. samling)
FOU Alm.del Bilag 75
Offentligt
2701535_0001.png
Genopretning af
Forsvarets fundament
Maj 2023
FOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 75: Orientering om Genopretning af Forsvarets fundament, fra forsvarsministeren
2701535_0002.png
Indhold
02
04
06
08
18
20
Forord
Et historisk stort forsvarsforlig i en
ny sikkerhedspolitisk virkelighed
Genopretning af Forsvarets fundament
Punkt 1: Håndtering af ophobede udfordringer
i driften af Forsvaret
Punkt 2: Investeringer i ny sikkerhedspolitisk
og økonomisk virkelighed
Punkt 3: Nye krav til en veldrevet og effektiv
organisation i vækst
FOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 75: Orientering om Genopretning af Forsvarets fundament, fra forsvarsministeren
2701535_0003.png
Genopretning af Forsvarets fundament
/
Maj 2023
Genopretning af Forsvarets fundament
/
Maj 2023
Forord
Krigen er tilbage i Europa, og Danmark står i et nyt
trusselsbillede, der stiller nye krav og forventninger
til vores forsvar. Samtidig må vi erkende, at politi-
ske beslutninger gennem flere forligsperioder ikke
har fulgt med den sikkerhedspolitiske udvikling, der
gennem mange år har slidt på Forsvaret. Situatio-
nen i dag har vist sig at være en anden, end den vi
forestillede os, og det stiller nye krav til, hvordan vi
indretter vores forsvar.
Det ønsker regeringen at tage ansvar for at rette op
på, og derfor vil regeringen lave et historisk for-
svarsforlig med markante investeringer i Forsvaret.
Et bredt flertal i Folketinget aftalte med
Nationalt
kompromis om dansk sikkerhedspolitik,
at vi skal
leve op til NATO’s målsætning om at bruge to
procent af BNP på forsvar og sikkerhed. Regerin-
gens ambition er, at vi allerede i 2030 lever op til
målsætningen.
Vi kan ikke forvente, at vores dygtige og dedikerede
soldater fortsat kan løse deres opgaver for Danmarks
sikkerhed, hvis vi ikke sørger for, at fundamentet
under Forsvaret er solidt. Det er desværre ikke
tilfældet i dag. Derfor er det regeringens holdning, at
vi allerede nu finder de penge, som det kræver at
genoprette fundamentet under det danske forsvar i
den kommende 10-årige periode.
Vi løser ikke alle udfordringer her og nu, men vi
afsætter nu et tocifret milliardbeløb, som er nød-
vendigt for at genoprette fundamentet i den kom-
mende 10-årige forligsperiode. Det tager tid, både
når det kommer til at ansætte flere soldater og til
at sikre indkøb og levering af materiel. Det kræver,
at hele Forsvarsministeriet gradvist vokser til at
kunne løse flere opgaver, så udviklingen i bygning-
er, materiel og IT følger med og samlet set lever
op til de forventninger, vi har til nutidens forsvar.
Afdækningen af udfordringerne på Forsvarsministe-
riets område viser blandt andet, at de tidligere
økonomiske ubalancer fortsætter i 2024 og frem.
De behov, som Forsvaret har, overstiger de økono-
miske rammer, der er afsat i dag.
Jeg håber, at Folketingets partier tager godt imod
Det er ikke muligt at indgå et ambitiøst 10-årigt
forlig og løfte Forsvaret til to procent af BNP, hvis
ikke vi også tager hånd om at bringe Forsvarets
fundament på plads i en ny forligsperiode.
denne afdækning af udfordringerne på Forsvars-
ministeriets område. Det er vigtigt, at vi prioriterer
ressourcer til fundamentet, så Forsvaret har et godt
udgangspunkt for udvikling. Vi har et fælles ansvar
for at sikre, at vi har et forsvar, der hviler på et
solidt fundament, som er attraktivt at være en del
af, og som er rustet til at løse opgaverne i den nye
sikkerhedspolitiske virkelighed. Sådan at vi sam-
men kan tage et medansvar for at sikre freden og
friheden i Danmark, Europa og resten af verden.
Regeringen foreslår også at etablere et ekspert-
udvalg, der kan give det nødvendige vidensgrund-
lag til at sikre et veldrevet forsvar og en fornuftig
opbygning af Forsvaret.
For at få et klart overblik over Forsvarets samlede
økonomi og udfordringer har Forsvarsministeriet
gennemført en opfølgning på det kasseeftersyn, der
blev offentliggjort i september 2022. Baggrunden
for kasseeftersynet var blandt andet, at der i 2021
blev identificeret en ubalance på 500 mio. kr. årligt
i 2022 og 2023 i Forsvarets drift.
Det bliver en stor opgave at styrke dansk forsvar
de næste 10 år. Forsvarsministeriet vil derfor sikre
en strammere økonomistyring og en langt større
gennemsigtighed og tættere opfølgning på de
politiske målsætninger for Forsvaret, så vi politisk
kan tage et fælles ansvar for at understøtte For-
svarets udvikling.
Med venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
Fungerende forsvarsminister
2
3
FOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 75: Orientering om Genopretning af Forsvarets fundament, fra forsvarsministeren
2701535_0004.png
Genopretning af Forsvarets fundament
/
Maj 2023
Genopretning af Forsvarets fundament
/
Maj 2023
Et historisk stort forsvarsforlig i en
ny sikkerhedspolitisk virkelighed
Forsvaret står på tærsklen til et nyt forsvarsforlig,
som tager udgangspunkt i historiske og betydelige
sikkerhedspolitiske forandringer.
Ruslands krig mod Ukraine har rystet det europæi-
ske kontinent og indvarslet en ny og bekymrende
verdensorden, hvor fred, frihed og demokrati er sat
under pres af lande, der ser stort på international
ret og orden. Det sikkerhedspolitiske landskab i
Danmarks nærområde er forandret til det værre,
og der er slået alvorlige skår i den europæiske fred.
Nye trusler blusser op, og spændinger øges både i
Danmarks nærområde og globalt. Den skærpede,
globale, strategiske konkurrence har også betydning
for Arktis og Nordatlanten. Samtidig udgør ustabili-
tet og trusler i form af terrorisme, voldelige konflik-
ter og irregulær migration i Europas nærområder
fortsatte udfordringer for Danmarks sikkerhed.
Det første skridt mod at styrke dansk forsvar og
sikkerhed er taget med aftalen om
Nationalt
kompromis om dansk sikkerhedspolitik.
Når dansk
forsvar og sikkerhed løftes over de næste 10 år,
vil det være en bunden opgave at gøre det med
omhu, så de mange penge bruges rigtigt.
Derfor har Forsvarsministeriet fulgt op på det kasse-
eftersyn, der blev offentliggjort i efteråret 2022, for
at afdække udfordringerne på Forsvarsministeriets
område, og hvad der skal til for at Forsvarets fun-
dament kan genoprettes i den kommende forligs-
periode.
Det betyder, at Danmark står over for et nyt og mere
alvorligt trusselsbillede, som det danske forsvar,
beredskab og samfund skal være rustet til at kunne
imødegå. Det er afgørende, at Danmark er klar til
at håndtere denne nye sikkerhedspolitiske udvikling.
Klimaforandringerne kan forstærke eksisterende
trusler og bidrage til at skabe nye konflikter. Pande-
mier og naturkatastrofer har i de seneste år sat
vores tryghed og sikkerhed under pres. Den frihed
og stabilitet, der har været, kan ikke længere tages
for givet.
Det kan kun lykkes, hvis Forsvarets fundament er
solidt, hvilket desværre ikke er tilfældet i dag.
Inden der investeres i nye opgaver og kapaciteter,
skal det økonomiske og organisatoriske fundament
i Forsvaret derfor prioriteres. Det er en bunden
opgave i hele den kommende 10-årige periode.
Investeringerne bidrager til et betydeligt løft af For-
svaret, så Danmark i højere grad kan varetage
rigsfælleskabets sikkerhed og løfte vores del af
ansvaret i NATO, EU og FN i et sikkerhedspolitisk
landskab, som hele tiden udvikler sig.
4
5
FOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 75: Orientering om Genopretning af Forsvarets fundament, fra forsvarsministeren
2701535_0005.png
Genopretning af Forsvarets fundament
/
Maj 2023
Genopretning af Forsvarets fundament
/
Maj 2023
Genopretning af
Forsvarets
fundament
Afdækningen viser, at der er tre over-
ordnede udfordringer, som skal løses,
for at genoprette fundamentet under
Forsvaret. Genopretningen tager tid, og
der skal arbejdes på løsninger hen over
hele den 10-årige forligsperiode. Det vil
regeringen prioritere at afsætte penge
til som en central prioritet i den nye
forligsperiode.
Punkt 1
Håndtering af ophobede
udfordringer i driften
af Forsvaret
Gennem de sidste 10 år har ophobede udfordringer
skabt ubalancer i driften af Forsvaret. Afdækningen
viser, at Forsvaret ikke har kunnet opretholde kapaci-
teter og indsatser inden for den økonomiske ramme.
Det skyldes blandt andet beslutninger i tidligere
forsvarsforlig, som har villet styrke Forsvarets evne til
at løse opgaver over et bredt spektrum, samtidig med
at der er igangsat effektiviseringer, der i praksis har
været svære at realisere fuldt ud.
Det har gjort, at materielområdet har brug for massive
investeringer, bygninger mangler vedligholdelse og er
generelt nedslidte og utidssvarende. IT-systemer
kræver opgradering, og personel mangler på tværs af
Forsvarsministeriets område.
Samtidig har udviklingen i den sikkerhedspolitiske
situation betydet, at der er truffet en række nødven-
dige beslutninger, som nu skal finansieres. Efter
Ruslands angreb på Ukraine besluttede Folketinget
blandt andet at give et større bidrag til forsvars-
samarbejdet i NATO og EU.
Punkt 2
Investeringer i ny sikkerheds-
politisk og økonomisk
virkelighed
Der skal flere soldater til at løse de opgaver, Forsvaret
har i dag. Den sikkerhedspolitiske situation har skabt
en ny virkelighed, der stiller større krav til Forsvaret.
Det skyldes blandt andet Ruslands angreb på Ukraine,
som har betydet flere indsatser for Forsvaret og øgede
beredskaber, som trækker store veksler på Forsvarets
materiel og personel. Samtidig betyder udviklingen på
verdensmarkedet med stigende priser og begrænsede
forsyninger blandt andet, at det er dyrere at købe det
materiel, soldaterne har brug for.
Afdækningen viser, at det derfor vil være væsentligt
dyrere og mere ressourcetungt at drive det danske
forsvar fremover. Når der kigges ind i en 10-årig
periode, skal der investeres markant i Forsvarets
materiel og personel for at kunne videreføre Forsvaret
på det niveau, det har i dag. Rekrutteringen af flere
soldater sker gradvist henover hele forligsperioden,
herunder af hensyn til Forsvarsministeriets samlede
produktionskapacitet, rekruttering og fastholdelse
med videre.
Punkt 3
Nye krav til en veldrevet og
effektiv organisation i vækst
Forsvarsministeriet skal være en veldrevet og effektiv
organisation for at få det maksimale ud af investering-
erne. Det har desværre ikke altid været tilfældet i den
nuværende forligsperiode, hvilket Rigsrevisionen også
har rettet kritik af i januar 2023.
Udfordringerne på Forsvarsministeriets område skal und-
gås. Afdækningen og erfaringerne fra den nuværende
forligsperiode viser, at det fremover kræver en ny og
styrket forligs- og økonomistyring, så investeringer og
initiativer kommer godt i mål – eller bliver håndteret
effektivt, hvis de møder modstand undervejs.
Det er ikke nogen let øvelse, hverken at genoprette
Forsvarets fundament eller opbygge det danske forsvar
og beredskab hen over den kommende 10-årige forligs-
periode. Det er en prioritet for regeringen, at opbyg-
ningen af Forsvaret sker på en hensigtsmæssig måde.
Der skal blandt andet være en bedre tværgående
styring, planlægning og implementering, som et ekspert-
udvalg skal komme med anbefalinger til.
Regingen vil afsætte ca. 27 mia. kr.
over en 10-årig
periode til at styrke Forsvarets materiel, bygninger, IT
og personel for at rette op på de ophobede udfordringer.
Derudover skal beslutninger, der allerede er truffet på
grund af ny sikkerhedspolitisk situation, finansieres
blandt andet i regi af NATO og EU.
Regeringen vil investere ca. 11 mia. kr.
over en 10-
årige periode til nødvendige investeringer på personel-
og materielområdet for at kunne videreføre Forsvarets
enheder og kapaciteter i den nye virkelighed, hvor det
koster flere penge at drive det forsvar, der er i dag.
Regeringen vil sikre en veldrevet og effektiv
organisation ved at:
Udarbejde en ny og styrket model for økonomi- og
forligsstyring, der sikrer større gennemsigtighed og
tættere opfølgning med de politiske initiativer, der
bliver besluttet.
Nedsætte et ekspertudvalg, der skal komme med
anbefalinger til en veldrevet og effektiv organisation,
så det danske forsvar får de bedste forudsætninger
for at vokse i den kommende 10-årige forligsperiode.
Afsætte reserver til uforudsete udgifter, så der inden
for den økonomiske ramme er plads til at håndtere
eventuelle nye fordyrelser, forsinkelser eller andre
uforudsete udfordringer undervejs.
2013
2013
Reduceret
økonomisk
ramme i forlig
2013-2017
2013-2023
Større internationalt
engagement og
udstationeringer
2016
Kampfly-
aftale
2018
Ambitiøst forsvars-
forlig med stort
løft på samlet
12,8 mia. kr. i
2018-2023
2018-2023
Store kapacitets-
opbygninger og nye
effektiviseringer.
Udfordringer med
implementering
af flere forligs-
projekter
2023
2022
Øgede indsatser
og udgifter pga.
krig i Ukraine
2024
Illustrativ indfasning af løft
til 2 % af BNP i 2030
2033
10 ÅRS OPHOBEDE UDFORDRINGER
Genopretning
af Forsvarets
fundament
11 mia. kr. til ny virkelighed
Figur: Udfordringer og genopretning
27 mia. kr. til ophobede udfordringer
6
7
FOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 75: Orientering om Genopretning af Forsvarets fundament, fra forsvarsministeren
2701535_0006.png
Genopretning af Forsvarets fundament
/
Maj 2023
Genopretning af Forsvarets fundament
/
Maj 2023
Punkt 1
Med flere midler til materielområdet vil regeringen blandt andet sikre:
Håndtering af ophobede udfordringer i
driften af Forsvaret
Regeringen vil afsætte ca. 27 mia. kr. over 10 år
Ca. 11,5 mia. kr. til materialeområdet efter køb af F-35 kampfly
Ca. 8,5 mia. kr. til efterslæb på Forsvarets område
Ca. 6,8 mia. kr. til finansiering af nødvendige beslutninger
Infanterikampkøretøjer
Det er nødvendigt at opdatere Hærens infanterikampkøretøjer, så Forsvaret fremadrettet
råder over en kapacitet, der lever op til de teknologiske og operative krav.
Opdatering af transportfly og maritime helikoptere
Det er nødvendigt at opdatere henholdsvis Forsvarets C-130J Hercules-transportfly og de
maritime Seahawk-helikoptere for at sikre, at de fremadrettet kan holdes operative og
levere vigtige bidrag til Forsvarets opgaveløsning, herunder på beredskab i NATO.
6,8
8,5
11,5
Hjulkøretøjer
Det er nødvendigt med en større udskiftning af Forsvarets flåde af lastbiler og øvrige
hjulkøretøjer. Udskiftningen betyder, at Forsvaret kan give en større logistisk støtte
til enheder og kapaciteter.
Udfordringer på materielområdet efter køb af F-35 kampfly
Et bredt flertal af Folketingets partier indgik tilbage
i 2016 aftalen om at erstatte F-16 kampfly med nye
F-35 kampfly.
De nye kampfly skulle finansieres inden for Forsvar-
ets økonomiske ramme, uden at gå på kompromis
med materiel til Forsvarets øvrige kapaciteter. Det
blev gjort ved blandt andet at rykke bevilling til
materiel fra 2024-2027 frem til den indeværende
forligsperiode 2018-2023.
Forudsætningen bag kampflyaftalen, om at finan-
siere F-35 kampfly og samtidig opretholde Forsvar-
ets øvrige materiel med en lavere økonomisk
ramme, har dog vist sig ikke at holde.
Det skyldes blandt andet udviklingen i den sikker-
hedspolitiske situation, der har stillet større krav til
Forsvaret og har medført et øget aktivitetsniveau,
som sammen med de seneste årtiers indsættelser
har slidt mere på Forsvarets materiel end forudsat.
Den teknologiske udvikling medvirker desuden til, at
Afdækningen viser, at genopfyldningen af bevillingen
til materielområdet vil være en samlet udgift på
ca. 3,1 mia. kr. i 2024, der falder til ca. 2,2 mia. kr.
i 2027.
en del af Forsvarets kapaciteter har brug for at blive
opdateret tidligere end forudsat for at kunne leve
op til nye sikkerhedsmæssige krav.
Regeringen vil sikre, at Forsvarets enheder i større
grad er rustet med tidssvarende og teknologisk op-
dateret materiel. Der skal blandt andet investeres i
opdateringer, indkøb og genanskaffelser af materiel,
så Forsvaret også fremover kan indgå effektivt i
kamp sammen med vores alliancepartnere.
Regeringen vil derfor tilbagerulle bevillingsreduktion-
erne på materielområdet, så de penge, der er blevet
taget fra bevillingen til øvrigt materiel for at finan-
siere nye kampfly, sættes af til materielområdet
fremover.
Radarer
Forsvarets radarer til overvågning af det danske luftrum nærmer sig deres tekniske
udløbsdato. En udskiftning af radarkapaciteterne vil sikre overvågningen og suveræ-
nitetshåndhævelse af dansk luftrum fremover.
Pansrede bjærgningsvogne og ingeniørkøretøjer
Der er behov for at udskifte pansrede bjærgningsvogne og ingeniørkøretøjer, der ikke
længere lever op til Forsvarets operative behov. Udskiftningen betyder, at de fremover
blandt andet kan levere tidssvarende støtte til enhederne i Hærens 1. Brigade.
Opdatering af kommunikations- og informationsudstyr
Forsvarets radiomateriel og informationsudstyr til Søværnets skibe nærmer sig deres
tekniske udløbsdato. Udskiftningen af udstyret betyder, at Forsvaret også fremover
kan kommunikere sikkert både mellem Forsvarets egne og allieredes enheder.
Tabel: Genopfyldning af bevilling på materielområdet i 2024-2027
Mia. kr., 2023-prisniveau
Genopfyldning af bevilling til materiel
2024
3,1
2025
3,1
2026
3,1
2027
2,2
8
9
FOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 75: Orientering om Genopretning af Forsvarets fundament, fra forsvarsministeren
2701535_0007.png
Genopretning af Forsvarets fundament
/
Maj 2023
Genopretning af Forsvarets fundament
/
Maj 2023
Efterslæb på Forsvarets bygnings-, IT- og personelområde
Forsvaret har brug for ordentlige arbejdsforhold og
rammer, som understøtter nutidens forsvar, for at
kunne bidrage til dansk sikkerhed. Det er også en
afgørende forudsætning for, at der kan fastholdes og
rekrutteres personel til Forsvarsministeriets område.
Men over en årrække har udviklingen på Forsvarets
bygnings-, IT- og personelområde haltet efter.
Regeringen vil afsætte samlet set ca. 0,9 mia. kr. i
2024 faldende til ca. 0,8 mia. kr. i 2029 og frem til
investeringer i Forsvarets bygninger, IT og personel.
Det handler om at sikre, at der løbende kan rekrut-
teres det nødvendige personel og anskaffes de
nødvendige kapaciteter samt at sikre eksekverings-
kraft i Forsvaret for at kunne vokse på et solidt
grundlag frem mod 2030.
Fælles for både IT-området og Forsvarets bygninger
er, at der udover de nye investeringer er behov for
at analysere områderne yderligere. Der skal gen-
nemføres en nærmere kortlægning af behov, investe-
ringsniveau, forudsætniger for implementering mv.
Ved at afsætte midler til Forsvarets bygninger vil regeringen blandt andet sikre:
Garageanlæg
Det har været nødvendigt at udskyde byggeri af enkelte garageanlæg til den kommende
forligsperiode. Der skal derfor investeres i at etablere garageanlæg blandt andet i
Aalborg og til den tunge transportkapacitet i Slagelse.
Almegård Kaserne
Det har været nødvendigt at udskyde opbygningen af 3. Opklaringseskadron på Born-
holm, fordi det ikke har været muligt at opføre de nødvendige bygninger, der skal huse
eskadronen, rettidigt. Prioritering af byggeriet er en forudsætning for, at 3. Opklarings-
eskadron kan være fuldt operativ i starten af næste forligsperiode.
Tabel: Efterslæb på Forsvarsministeriets område
Tilstanden af indkvartering, undervisningsfaciliteter og
kontorer til enhederne
2025
0,3
0,2
0,3
0,8
2026
0,4
0,2
0,3
0,9
2027
0,4
0,2
0,3
0,9
2028
0,4
0,2
0,3
0,9
2029
0,4
0,2
0,3
0,8
2030
0,4
0,2
0,3
0,8
2031
0,4
0,2
0,3
0,8
2032
0,4
0,2
0,3
0,8
2033
0,4
0,2
0,3
0,8
Mia. kr., 2023-prisniveau
Personel
Nybyg og bygningsvedligehold
IT-området
Udgifter i alt
2024
0,3
0,3
0,3
0,9
En del af Forsvarets indkvartering, undervisningsfaciliteter og kontorer til enhederne er
nedslidt og kræver genopretning. Der vil blive igangsat en langvarig genopretningsplan,
hvor de største udfordringer udbedres først. Området vil blive analyseret yderligere og
samtænkt med nye initiativer i den kommende forligsperiode.
Kloak- og ledningsnet
En stor del af Forsvarsministeriets ejendomme er bygget i 1950’erne, og mange kloakker
og øvrige ledningsnet er nedslidte. Udbedring og vedligehold af aldrene kloaknet skal
reducere antallet af kloakskader og de driftsudgifter, der følger med.
Forsvarets bygninger
Det er ambitionen, at Forsvarets bygninger på sigt
skal have den kvalitet, der kan understøtte Forsvar-
et med de nødvendige fysiske faciliteter til både
Forsvarets personel og materiel. Det er ikke tilfæl-
det i dag.
Det står klart, at Forsvarets bygninger har et bety-
deligt efterslæb i forhold til nybyg, drift og vedlige-
hold. Det drejer sig konkret om forsinket nybyg til
Forsvarets enheder samt bygningsvedligeholdelse,
herunder i forhold til bygningssikkerhed, undervis-
ningsfaciliteter og indkvartering, aldrende kloak-
og ledningsnet samt tekniske installationer.
Efterslæbet er opbygget over en længere periode
og kan blandt andet henføres til aldrende bygninger
samtidig med, at der har været for lidt personel til
at sikre tilstrækkelig vedligeholdelse og udbygning
af Forsvarets ejendomme.
Der skal samtidig igangsættes et nærmere analyse-
arbejde, som skal afdække tilstanden af Forsvarets
bygninger, omfanget af efterslæbet, udgifter og
tidshorisonten for at genoprette balancen. Analyse-
arbejdet igangsættes med henblik på at sikre
grundlaget for, at Forsvaret på sigt har de nødven-
dige bygninger med løftet kvalitet til både ansatte
og kapaciteter. Dertil skal styringen af ejendoms-
området styrkes i den kommende forligsperiode.
Regeringen vil afsætte ca. 0,3 mia. kr. i 2024 og
ca. 0,2 mia. kr. årligt i 2025 og frem til kritisk
nybyg på Forsvarets tjenestesteder samt til ved-
ligehold og drift af Forsvarets bygninger.
På grund af efterslæbets størrelse og karakter vil
det kræve et stort arbejde over hele næste forligs-
periode at håndtere de ophobede udfordringer.
Fysisk sikkerhed i Forsvarets bygninger
Der skal investeres i fysisk sikkerhed. Blandt andet elektronisk overvågning, alarmanlæg
og mekanisk sikring, så etablissementerne og bygningerne i højere grad lever op til
gældende sikkerhedskrav.
10
11
FOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 75: Orientering om Genopretning af Forsvarets fundament, fra forsvarsministeren
2701535_0008.png
Genopretning af Forsvarets fundament
/
Maj 2023
Genopretning af Forsvarets fundament
/
Maj 2023
IT i Forsvarsministeriets koncern
Forsvaret har brug for ordentlige
arbejdsforhold og rammer, der
understøtter nutidens forsvar, for
at kunne bidrage til dansk sikkerhed.
Det er også en afgørende
forudsætning for, at der kan
fastholdes og rekrutteres personel.
Den grundlæggende drift af IT-området skal løftes,
så fremtidens IT i Forsvaret står på et sikkert
grundlag. Der er behov for at opdatere og udvikle
de kritiske IT-områder blandt andet for i højere
grad at efterleve krav om cyber- og informations-
sikkerhed samt at håndtere større udgifter til IT-
området.
Regeringen vil derfor investere ca. 0,2 mia. kr. år-
ligt i 2024 og frem til at håndtere kritiske IT-
udfordringer på Forsvarsministeriets område.
Regeringen vil også inddække manglende provenu
ved effektivisering af IT-området, hvilket svarer til
ca. 0,1 mia. kr. årligt.
Det er samtidig afgørende, at Forsvaret har et
solidt fundament for en digital transformation,
implementering af ny teknologi og nye systemer i
en ny forligsperiode. Dette vil kræve markante
investeringer. Derfor igangsættes der et større
analysearbejde af, hvordan Forsvarsministeriets
adminstrative IT i fremtiden styres og planlægges
bedst muligt.
De fremadrettede udgifter til drift af IT i Forsvars-
ministeriets koncern skal også konsolideres i den
kommende 10-årige periode.
Ved at dække efterslæbet på IT-området vil regeringen blandt andet sikre:
Teknisk IT-gæld
Den påbegyndte håndtering af opbygget teknisk gæld i koncernens IT-systemer og IT-
udstyr, der er igangsat i 2022, fortsætter. Det betyder blandt andet, at software, servere og
netværksudstyr fremover i højere grad sikkerheds- og driftsmæssigt vil blive vedligeholdt
og moderniseret. Derved fortsættes arbejdet med på sigt at opretholde en effektiv, stabil
og sikker drift og leve op til krav om data-, cyber- og informationssikkerhed.
Konsolidering af IT-området
Det blev i nuværende forsvarsforlig (2018-2023) besluttet at konsolidere IT-området i
Forsvarsministeriets koncern med henblik på at øge den driftsmæssige performance, IT-
sikkerheden og for at opnå effektiviseringer. De forudsatte effektiviseringer på IT-området
er ikke fuldt realiseret, og det foreslås derfor at inddække det manglende provenu.
12
13
FOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 75: Orientering om Genopretning af Forsvarets fundament, fra forsvarsministeren
2701535_0009.png
Genopretning af Forsvarets fundament
/
Maj 2023
Genopretning af Forsvarets fundament
/
Maj 2023
Mere personel til Forsvaret
Der skal rekrutteres flere soldater blandt andet til
fortsat at kunne levere på de igangværende indsat-
ser i Danmark og i verden. Herudover skal der
sikres finansiering af de opgaver, som Forsvaret
allerede varetager, og hvor soldater i Forsvaret
indtil nu har skullet løbe ekstra stærkt i en længere
periode.
Der skal samtidig ansættes personel til Forsvarsmi-
nisteriets Materiel- og Indkøbsstyrelse (FMI),
Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse (FES) og
Forsvarsministeriets Personalestyrelse (FPS), så der
er personel til at anskaffe materiel og indhente
efterslæbet ved Forsvarets bygninger for at genop-
rette fundamentet under Forsvaret. En del af det
personel er allerede ansat for at forberede igang-
sættelsen af et nyt forlig. Forsvaret er derved
Efterslæbet skal håndteres som det første nødven-
dige løft af personel til Forsvaret og skal ses i
sammenhæng med forslag til yderligere investeringer
til at rekruttere soldater til Forsvaret, som beskre-
vet i Punkt 2.
For at håndtere udfordringer på personelområdet
vil regeringen derfor investere ca. 0,3 mia. kr. i
2024 stigende til ca. 0,4 mia. kr. årligt i 2026 og
frem. Det er første del af en større styrkelse af
bygnings-, materiel- og personelområdet frem mod
det historiske løft til to procent af BNP i 2030, som
vil kræve mere personel.
allerede i gang med at styrke fundamentet, hvilket
videreføres og øges i en ny forligsperiode.
Regeringen vil sikre tilstrækkelig personel til blandt andet:
Multinational Division North (MND-N)
Danmark leder det multinationale divisionshovedkvarter i Letland i rammen af NATO’s
styrkestruktur. I forbindelse med beslutningen blev det forudsat, at hovedkvarteret kunne
finansieres inden for Forsvarets eksisterende ramme. Det har efterfølgende vist sig ikke
at være tilfældet, idet soldater reelt har været udstationeret fast i hovedkvarteret, og der
er derfor behov for at tilføre flere soldater.
Frontex
Søværnet har bidraget til den europæiske grænseovervågning i Middelhavet, hvilket er en
opgave, som Søværnet ikke har været dimensioneret til. Søværnet har derfor siden 2019
opstillet besætninger til at bemande patruljebåde i Frontex, der er sammensat af soldater
fra andre af Søværnets enheder, hvilket har medført mangel på personel i de enheder.
FMI, FES og FPS
Der er behov for mere personel til at indhente det betydelige efterslæb i forhold til
Forsvarets bygninger. I lyset af den sikkerhedspolitiske situation er det også afgørende,
at der er mere personel til at foretage indkøb og anskaffelser af materiel i det nødvendige
tempo for at understøtte Forsvarets enheder. Dertil videreføres beslutning om at tilføre
mere personel til at rekruttere soldater.
14
15
FOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 75: Orientering om Genopretning af Forsvarets fundament, fra forsvarsministeren
2701535_0010.png
Genopretning af Forsvarets fundament
/
Maj 2023
Genopretning af Forsvarets fundament
/
Maj 2023
Finansiering af nødvendige beslutninger
Ruslands angreb på Ukraine har stillet nye krav til
samarbejdet med allierede og partnere i NATO og
EU. På grund af den nye sikkerhedspolitiske situation
har Folketinget allerede truffet nødvendige beslut-
ninger, der skal afsættes penge til fra 2024 og frem.
Konkret har Folketinget besluttet at øge udvalgte
bidrag til NATO og EU og fastholde de danske F-16
kampfly indtil F-35 kampfly er fuldt indfaset.
Derudover har Forsvaret i en årrække haft stigende
udgifter til PTSD-erstatningssager til veteraner,
Dermed er der allerede besluttet en række nye ud-
gifter for det kommende forlig. Samlet vil der være
behov for at prioritere ca. 0,4 mia. kr. årligt i 2024
stigende til ca. 0,8 mia. kr. årligt i 2030 og frem.
hvilket følger af politiske aftaler besluttet af et bredt
flertal i Folketinget. De udgifter skal håndteres, så
finansieringen er sikret fremover.
NATO
Alliancens stats- og regeringsledere har besluttet at øge NATO’s fællesfinansiering, hvilket
medfører merudgifter for Danmark. Det er også besluttet at etablere center for kvante-
teknologi i Danmark (i regi af DIANA
*
) og give et dansk bidrag til NATO Innovation Fund.
EU
I forlængelse af afskaffelse af EU-forsvarsforbeholdet har et bredt flertal i Folketinget beslut-
tet, at dansk forsvar fremover bidrager til EU’s forsvarssamarbejde, herunder til Den Europæi-
ske Fredsfacilitet (EPF), EU’s Satellitcenter og det Europæiske Forsvarsagentur (EDA).
F-16 kampfly
Efter Ruslands angreb på Ukraine besluttede forsvarsforligskredsen at opretholde en højere
operativ kapacitet på F-16 kampflyene
1
. Kampflyene løser operative opgaver, indtil F-35 er
fuldt indfaset.
PTSD-erstatningssager
Forsvarsministeriet har i en årrække haft stigende merudgifter til PTSD-erstatningssager til
danske veteraner. I den kommende forligsperiode korrigeres den økonomiske ramme til
PTSD-erstatningssager, så den afsatte økonomi svarer til seneste prognose for udgifterne
fra 2024 og frem
2
.
*
1
2
Defence Innovation Accelerator for the North Atlantic.
Forsvarsministeriet er i gang med at konsolidere merudgifterne til forlængelsen af F-16 kapaciteten i transitionsperioden til F-35.
Prognosen for merudgifter til PTSD i ny forligsperiode er forbundet med betydelig usikkerhed. PTSD-udgifter vil skulle håndteres
inden for den samlede økonomiske ramme i forliget.
Tabel: Finansiering af prioriterede områder og allerede igangsatte initiativer
Mia. kr., 2023-prisniveau
Prioriterede områder og
igangsatte initiativer
2024
0,4
2025
0,6
2026
0,7
2027
0,7
2028
0,6
2029
0,7
2030
0,8
2031
0,8
2032
0,8
2033
0,8
16
17
FOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 75: Orientering om Genopretning af Forsvarets fundament, fra forsvarsministeren
2701535_0011.png
Genopretning af Forsvarets fundament
/
Maj 2023
Genopretning af Forsvarets fundament
/
Maj 2023
Punkt 2
Regeringens ambition med investeringerne er at sikre:
Investeringer i ny sikkerhedspolitisk
og økonomisk virkelighed
Regeringen vil investere ca. 11 mia. kr. over 10 år
Ca. 2 mia. kr. til personel
Ca. 9 mia. kr. til materiel
Flere soldater til styrket bemanding i de operative enheder
Hæren
Bemandingen styrkes i Hærens operative enheder samt underlagte enheder, så personel
i højere grad kan følge egen enhed fremfor at rotere mellem forskellige enheder. De
udsendte enheder bliver dermed bedre, da personellet har trænet mere sammen.
2
Søværnet
Besætningerne på flere af Søværnets skibe styrkes for fremover at undgå, at personel i
Søværnets enkelte enheder skal udfylde tomme pladser i andre besætninger, der skal
på havet.
9
Flyvevåbnet
Fly- og helikopterbesætningerne styrkes, hvilket betyder at de eksisterende besæt-
ninger fremover ikke belastes uhensigtsmæssigt med mange vagter og/eller hyppige
udsendelser.
Udviklingen i den sikkerhedspolitiske og økonomi-
ske situation på verdensplan har gjort det væsent-
ligt dyrere og mere ressourcetungt at drive det
nuværende forsvar. Udover håndteringen af de
ophobede udfordringer i Forsvarets fundament er
der behov for at investere yderligere i Forsvarets
drift. Det gælder Forsvarets materiel og personel.
For så vidt angår Forsvarets materiel er den grund-
læggende drift og vedligeholdelse blevet dyrere på
grund af større vedligeholdelsesudgifter, prisstig-
ninger, en hastig teknologisk udvikling samt udvik-
ling af operative behov i lyset af Forsvarets mange-
årige aktive nationale og internationale indsatser.
Derfor er der behov for væsentlige investeringer i
den fortsatte drift og vedligehold af materiel til For-
svaret og til hyppigere genanskaffelser af materiel.
Investeringerne skal sikre, at materielområdet
fremover er i balance og ses i tillæg til genopfyld-
ningen af bevillinger til materielområdet jævnfør
afsnit om udfordringer på materielområdet efter
køb af F-35 kampfly.
For så vidt angår manglen på personel er udfordrin-
gerne, som tidligere er beskrevet, blevet forstærket
af flere indsatser og øget beredskabsniveau som
følge af Ruslands angreb på Ukraine. Opgaveløsning-
en begrænses, da de samme soldater for eksempel
indgår i flere indsættelser og udlånes på tværs af
operative enheder. Dette er særligt udtalt ved
samtidige, gentagne eller langstrakte indsættelser.
Konsekvensen er, at belastningen på den enkelte
soldat og soldaternes familier øges markant, hvilket
også kan have konsekvenser for fastholdelsen.
Derfor skal der over en årrække rekrutteres flere
soldater, så Forsvarets kampkraft kan fastholdes på
højt niveau samtidig med, at belastningen på den
enkelte soldat ikke bliver for stor. Rekrutteringen af
personel sker gradvist for at sikre, at Forsvarsmini-
steriet som organisation kan følge med løftet af
personel. Der skal være gode forudsætninger for
at rekruttere og fastholde mere personel, ligesom
bygnings-, materiel- og IT-området skal udvikles
for at kunne understøtte Forsvarets opgaver over
de næste 10 år.
Regeringen foreslår derfor at afsætte yderligere ca.
11 mia. kr. over en 10-årig periode til at videreføre
Forsvaret på det niveau, det er i dag, i den kom-
mende forligsperiode.
Personel til Forsvarets operative støttestruktur og vedligeholdsstruktur
Eksempelvis styrkes vagt- og bevogtningsopgaver på flyvestationerne og opgaver i
relation til det flyvedligehold, som i dag gennemføres med betragteligt overarbejde på
grund af personelmangler. Ved at tilføre personel til opgaverne vil belastningen på
soldaterne bedre kunne udjævnes, hvilket også forventes at kunne forbedre fasthold-
elsen af personel.
Materiel til Forsvaret
Ammunition
Prisen på ammunition er steget markant siden Ruslands angreb på Ukraine. På enkelte
ammunitionstyper er prisen fordoblet. Forsvaret har dertil i mange år trukket på store
lagerbeholdninger, hvilket ikke længere er muligt. Med investeringen sikres, at Forsvaret
fremover har den nødvendige ammunition.
Drivmidler
Stigende indsættelser og beredskabsniveau med videre medfører et større behov for
indkøb af drivmiddel og brændstof til Forsvarets skibe, fly og køretøjer. Fremover skal
Forsvaret fortsat have tilstrækkelig drivmiddel til at fortsætte det høje aktivitetsniveau
nationalt og internationalt.
Kampuniformer
Forsvaret skal fremadrettet deltage i et program om fælles nordisk kampuniform i ram-
men af Nordic Defence Cooperation (NORDEFCO). Norge, Sverige, Finland og Danmark
deltager i projektet. Kampuniformerne lever op til nuværende operative krav på den
moderne kampplads, herunder i det arktiske område.
18
19
FOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 75: Orientering om Genopretning af Forsvarets fundament, fra forsvarsministeren
2701535_0012.png
Genopretning af Forsvarets fundament
/
Maj 2023
Genopretning af Forsvarets fundament
/
Maj 2023
Punkt 3
Regeringen foreslår, at ekspertudvalgets arbejde skal organiseres i tre hovedspor:
Nye krav til en veldrevet og effektiv
organisation i vækst
De økonomiske investeringer er et væsentligt skridt
for at sikre fundamentet i Forsvaret. Men det kan
ikke stå alene. Denne afdækning og erfaringer fra
indeværende forsvarsforlig har vist, at der er behov
for at igangsætte en udvikling og styrkelse af den
fremadrettede forligs- og økonomistyring.
Udfordringerne er også rejst i beretningen fra Rigs-
revisionen i januar 2023, hvor Rigsrevisionen retter
kritik af, at Forsvarsministeriet ikke har sikret en
effektiv styring af forligsinitiativet om at opbygge
en brigade, samt at Forsvarsministeriets økonomi-
styring ikke giver gennemsigtighed i anvendelsen
af forligsmidler.
Den historisk store opbygning, som Forsvaret står
overfor, er forbundet med betydelig kompleksitet.
Opbygning af nye kapaciteter tager tid, ligesom nye
initiativer skal hænge sammen med den øvrige drift
af Forsvaret og andre forsvars- og sikkerhedspoliti-
ske initiativer.
For at sikre det bedst mulige grundlag for en hen-
sigtsmæssig og rettidig opbygning af Forsvaret er
det derfor en prioritet for regeringen at udvikle og
styrke økonomistyringen og implementeringsevnen
i Forsvarsministeriets organisation.
Reservernes størrelse og udformning drøftes som en
del af det kommende forsvarsforlig og vil indgå i den
nye model for forligs- og økonomistyring, som også
vil blive drøftet og indgå i det kommende forlig.
Derudover skal der, som en del af et nyt forlig, afsæt-
tes reserver til håndtering af uforudsete udgifter og
hændelser, så der inden for den økonomiske ramme
sikres plads til at håndtere eventuelle fordyrelser,
forsinkelser med videre, som kunne opstå i fremti-
den.
Den nye model vil også indebære, at der, i tillæg til
den nuværende flerårige rammestyring, på sigt vil
blive indført systemunderstøttet flerårsbudgettering,
som er forankret i departementets koncernøkonomi.
Det betyder konkret, at styringen får et længere
sigte, og at der følges tættere op på fremdriften af
tiltag. Det skal øge gennemsigtigheden i styrelser-
nes prioritering og anvendelse af bevillingerne.
blandt andet omfatte en mere systematisk og cen-
tral opfølgning på udgifterne til den operative virk-
somhed og planerne for materiel og bygninger.
Hovedspor I
Stærk tværgående
økonomisk styring
Ekspertudvalget skal komme med anbefalinger til, hvordan der kan sikres
en stærkere tværgående styring samt mere transparent økonomisk styring,
så der kan foretages tværgående prioriteringer og sikres øget sammenhæng
mellem planlægning og budgetlægning. Som led heri skal ekspertudvalget
forholde sig til implementeringsmodellen for det kommende forlig samt til
et eller flere emnespecifikke styringsområder såsom koncernens administra-
tive IT.
Hovedspor II
Organisering og
ledelsesstruktur
Ekspertudvalget skal belyse fordele og ulemper ved forskellige modeller for
den fremadrettede organisering og ledelsesstruktur i Forsvarsministeriets
koncern med henblik på at understøtte et effektivt og velorganiseret forsvar.
Organiseringen på Forsvarsministeriets område skal understøtte koncernens
evne til at træffe og implementere beslutninger samt muliggøre en transpa-
rent, tværgående styring på ministerområdet.
Hovedspor III
Mest muligt forsvar
for pengene
Ekspertudvalget skal komme med anbefalinger til, hvordan der kan skabes
løbende mulighed for omprioriteringer og effektiviseringer i forligsperioden
for at få mest muligt forsvar for pengene og for at kunne prioritere ressour-
cer til nye tiltag og udfordringer. Analyserne skal se på mulige ompriorite-
ringer af opgaver, digitalisering, ny teknologi og effektiviseringer.
Regeringen vil snarest muligt efter indgåelse af det
kommende forsvarsforlig nedsætte et ekspert-
udvalg, som frem mod medio 2025 løbende leverer
anbefalinger inden for de tre hovedspor.
Indledningsvist vil ekspertudvalgets hovedfokus
være på
Hovedspor I: Stærk tværgående økono-
misk styring
og
Hovedspor II: Organisering og
ledelsesstruktur.
De endelige rammer for
ekspertudvalget skal drøftes nærmere med
forligskredsen.
Nedsættelse af ekspertudvalg for
veldrevet forsvar
I forlængelse af en styrket styring på Forsvarsmini-
steriets område vil regeringen nedsætte et ekspert-
udvalg, der skal understøtte et veldrevet forsvar i
den kommende 10-årige forligsperiode.
Ekspertudvalget skal sammen med Forsvarsministe-
riet understøtte, at Forsvaret får de bedst mulige
forudsætninger for at gennemføre den forestående
opbygning på en rettidig og hensigtsmæssig måde.
Styrket styring på Forsvarsministeriets
område
Forsvarsministeriet har allerede igangsat et arbejde
med at implementere en ny model for forligs- og
økonomistyring frem mod et nyt forsvarsforlig.
I den nye model vil der være større krav til opfølg-
ningen på fremdriften i implementeringen af forligs-
initiativer og anvendelsen af bevillingerne. Dette vil
20
21
FOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 75: Orientering om Genopretning af Forsvarets fundament, fra forsvarsministeren
2701535_0013.png
Holmens Kanal 9
1060 København K
DK – Denmark
www.fmn.dk