Forsvarsudvalget 2022-23 (2. samling)
FOU Alm.del Bilag 70
Offentligt
2696795_0001.png
Effektiv opgaveløsning med de rette
kompetencer til de rette opgaver
LEON-princippet angiver, at patienter skal behand-
les på det laveste effektive omkostningsniveau.
Denne artikel har til formål at vurdere, om et til-
svarende princip kan anvendes uden for sundheds-
væsnet, så medarbejderkompetencer anvendes
bedst muligt, og den mest omkostningseffektive
opgaveorganisering realiseres. Der foretages først
en afklaring af LEON-begrebets anvendelse og dets
teoretiske forankring, ligesom det vises, hvordan LE-
ON-princippet er beslægtet med analyser baseret
på den inkrementelle omkostningseffektivitetsratio
(ICER). Det vurderes, at ICER-metoden kan have en
bredere anvendelse end LEON, men LEON vurderes
at kunne danne udgangspunkt for et princip, der
kan anvendes ved analyser af opgaveorganisering.
For at vise mulighederne for at anvende princippet
skitseres rammerne for en analyse, og princippet illu-
streres ved et eksempel. Time-Driven Activity-Based
Costing vil være et egnet redskab, hvis der med ud-
gangspunkt i LEON-princippet skal foretages analy-
ser af omkostningseffektiviteten ved alternative op-
gaveorganiseringer. Da der vil være situationer, hvor
enkelte personalegrupper udgør en knap ressource,
vises desuden, hvordan der bør indgå offeromkost-
ninger i beregningen.
Produktivitetsforbedringer ved en bedre arbejdsorganisering
1
Helt overordnet er udgangspunktet for vækst og velstand i samfundet et
spørgsmål om produktivitet, som Produktivitetskommissionen (2014) fast-
slog. Produktivitet kan måles på flere forskellige måder, men ét af de mest
centrale elementer er, hvor meget værdi der bliver skabt pr. arbejdstime. I den
private sektor vurderes værdien af produktionens output oftest til markeds-
priser, men i den offentlige sektor kan der ikke på en simpel måde konstrueres
en tilsvarende værdimåling. Derfor vil man i den offentlige sektor i højere
grad fokusere på effekt eller værdi, fordi ”værdiskabelsen for borgeren og
samfundet er det centrale omdrejningspunkt for organisationen” (Ledelses-
kommissionen, 2018: 19).
Der er en lang række af faktorer, som påvirker produktivitetsudviklingen –
ikke mindst den teknologiske udvikling, hvor nye fremstillingsmetoder ta-
ges i brug, og arbejdsgange effektiviseres gennem ændrede arbejdsrutiner og
teknologier. Det sker eksempelvis inden for sundhedsvæsnet, når patientfor-
løb optimeres ved at omlægge behandlinger under indlæggelse til ambulant
behandling og kortere indlæggelsestid. Ligeledes kan der være tale om en ef-
fektivisering, når dele af sygehusbehandlingen og -plejen flyttes fra sygehu-
sene til kommunerne.
PER NIKOLAJ BUKH,
Professor
Aalborg Universitet,
[email protected]
KARINA SKOVVANG
CHRISTENSEN,
Lektor, Institut for Økonomi,
Aarhus Universitet,
[email protected]
111
ØKONOMI & POLITIK #1/2023
Udgives af Djøf Forlag
FOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 70: Henvendelse af 26/4-23 vedrørende peronalesituationen og arbejdsmangel i Forsvaret i forbindelse med det kommende forsvarsforlig, fra HK Stat og HK Forsvarets Landsklub
2696795_0002.png
Effektiv opgaveløsning med de rette kompetencer til de rette opgaver
Produktiviteten kan også øges ved opgaveglidning inden for den enkelte or-
ganisations rammer, når opgavefordeling og arbejdstilrettelæggelse mellem
personalegrupper ændres. Opgaveglidningen kan ske både i opadgående og
nedadgående retning, således at medarbejdere med større eller mindre spe-
cialisering overtager arbejdsopgaver Hvorvidt opgaveglidningen rent faktisk
forøger produktiviteten, er et spørgsmål om, hvad forskellige personalegrup-
per får i løn, hvorvidt deres kompetencer er relevante for den konkrete opga-
veløsning, samt hvordan de forskellige personalegrupper indgår som produk-
tionsfaktorer i organiseringen af opgaver.
Opgavefordelingen og arbejdstilrettelæggelsen mellem personalegrupper bli-
ver særlig central, hvis der er mangel på arbejdskraft inden for enkelte per-
sonalegrupper, således at de udgør en knap kapacitet. I sådanne tilfælde kan
knaphed begrænse produktionen eller øge omkostningerne, f.eks. hvis der
skal indkaldes vikarer. Problemstillingen er ikke kun central, hvis der generelt
er mangel på en personalegruppe, f.eks. sygehussygeplejersker, men også hvis
der inden for den enkelte personalegruppe er forskelle på, hvordan de enkelte
medarbejdere kan løse specifikke opgaver. Altså ikke om de er i stand til at
løse opgaven, men hvordan deres specifikke kompetencer påvirker produkti-
viteten i hele produktionsprocessen.
Når organisering og opgavetilrettelæggelse i sundhedsvæsnet diskuteres,
sker det sædvanligvis med henvisning til LEON-princippet (Pedersen, 2006:
330), selvom princippets præcise betydning og teoretiske baggrund ofte kun
fremgår implicit. Det spørgsmål, vi adresserer i denne artikel, er, om et til-
svarende princip kan anvendes ved organisering og opgavetilrettelæggelse
uden for sundhedsvæsnet, hvad enten der er tale om private eller offentlige
virksomheder?
Kompetencer forbindes ofte med formelle eller faglige kompetencer, som ikke
alene erhverves ved uddannelse. I denne artikel anvender vi begrebet
specia-
lisering
i stedet for kompetence for at angive, om medarbejdere har speci-
fikke kompetencer til at bidrage til effektiviteten ved en konkret organisering
af arbejdsopgaverne. Hvis medarbejdere har kompetence til at udføre visse
arbejdsopgaver, men ikke er
specifikt specialiseret
til dem, vil vi anvende be-
grebet
generelt specialiserede
medarbejdere for at fremhæve, at en effektiv op-
gaveorganisering ikke drejer sig om det generelle kompetenceniveau, men om
de konkrete arbejdsopgaver under iagttagelse af lønforskellene.
På et universitet vil der eksempelvis være erfarne forskere, som er specifikt
specialiserede inden for et snævert delområde (f.eks. tildelingsmodeller på
skoleområdet), men generelt specialiserede i forhold til undervisning og
forskning inden for et bredere fagområde (f.eks. økonomistyring) og tilgræn-
sende fagområder (f.eks. strategi og ledelse). Disse forskere kan både varetage
mange forskellige undervisningsopgaver og publicere inden for flere forskel-
lige fagområder med anvendelse af forskellige metoder. Andre undervisere har
en anden generel specialisering, og i forhold til en konkret undervisningsop-
112
ØKONOMI & POLITIK #1/2023
Udgives af Djøf Forlag
FOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 70: Henvendelse af 26/4-23 vedrørende peronalesituationen og arbejdsmangel i Forsvaret i forbindelse med det kommende forsvarsforlig, fra HK Stat og HK Forsvarets Landsklub
2696795_0003.png
Effektiv opgaveløsning med de rette kompetencer til de rette opgaver
gave kan de være specifikt specialiserede, således at de kan varetage opgaven
med højere kvalitet end generelt specialiserede forskere. Specialisering er altså
et relativt begreb i forhold til arbejdsopgaven.
Hvis universitetets opgaver skulle tilrettelægges omkostningseffektivt (Bukh
og Christensen, 2018), dvs. så den samlede portefølje af opgaver løses mest
effektivt baseret på lavest mulige omkostninger, vil det indebære, at man ud
over lønforskelle ser på den specifikke specialisering i forhold til opgave-
porteføljen. Det kan betyde, at det er mere hensigtsmæssigt, at en professor
med specifik specialisering i forhold til et MBA-fag varetager denne under-
visning frem for at undervise på et kandidatfag, som professoren er generelt
specialiseret til, fordi andre generelt specialiserede kollegaer også vil kunne
undervise på kandidatuddannelsen. Ligeledes kan der være medarbejdere,
der har en mere specifik specialisering i forhold til kandidatundervisning og
dermed kan undervise bedre end den generelt specialiserede professor. Den
specifikke specialisering er altså et relativt begreb fremfor en vurdering af
specialiseringsdybden.
Det drejer sig ikke alene om, hvorvidt de enkelte medarbej-
dere har kompetencer til at udføre en opgave, men om at det
er mere omkostningseffektivt at anvende specifikt specialise-
rede medarbejdere til bestemte opgaver
Tilsvarende vil der være administrative medarbejdere, der er specifikt eller
generelt specialiserede i forhold til forskellige arbejdsopgaver. Her gælder
det også, at det ikke alene drejer sig om, hvorvidt de enkelte medarbejdere
har kompetencer til at udføre en opgave, men om at det er mere omkost-
ningseffektivt at anvende specifikt specialiserede medarbejdere til bestemte
opgaver. Når vi ser på tværs af personalegrupperne, vil de samme overvejelser
skulle indgå, når opgaverne organiseres. Selvom en forsker kan have generelle
kompetencer til at anvende administrative systemer til rejseafregning, under-
visningsplanlægning, timeregnskaber og lokalebestilling, kan det være mere
omkostningseffektivt at anvende forskeren til arbejdsopgaver, hvor forskerens
specifikke specialisering er vigtige, samtidig med at administrative medarbej-
dere kan være specifikt specialiserede forhold til de administrative systemer.
Artiklens formål er at vurdere, om LEON-princippet, der anvendes i sund-
hedsvæsnet, kan anvendes til mere generelt at træffe beslutninger om organi-
sering og opgavefordeling, således at problemstillinger som de ovenfor nævnte
kan adresseres, og de økonomiske konsekvenser af opgavefordelingen kan
vurderes. Den resterende del af artiklen er struktureret på den måde, at vi først
indkredser, hvordan LEON-princippet anvendes i litteraturen, samt hvordan
det teoretiske fundament præsenteres. Da LEON-princippet er beslægtet og
foreneligt med at anvende omkostningseffektivitet som beslutningskriterium,
ser vi i næste afsnit på, hvordan omkostningseffektivitetsanalyser anvendes
113
ØKONOMI & POLITIK #1/2023
Udgives af Djøf Forlag
FOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 70: Henvendelse af 26/4-23 vedrørende peronalesituationen og arbejdsmangel i Forsvaret i forbindelse med det kommende forsvarsforlig, fra HK Stat og HK Forsvarets Landsklub
2696795_0004.png
Effektiv opgaveløsning med de rette kompetencer til de rette opgaver
inden for sundhedsøkonomien. Herefter skitserer vi, hvordan en analysemo-
del kan udvikles, og endelig sammenfatter og konkluderer vi i det sidste afsnit.
LEON-begrebet
Indkredsning af LEON-begrebet
Sædvanligvis betyder LEON, som anført af Pedersen (2006: 330), enten ”la-
vest effektive omkostningsniveau” eller ”lavest effektive omsorgsniveau”. Be-
grebet er ofte brugt i praktiske diskussioner og rapporter, men anvendes kun
med få undtagelser (f.eks. Christensen og Hede, 2017) i den videnskabelige
litteratur. I Sverige anvendes LEON-princippet tilsvarende som akronym for
”lägsta effektiva omhändertagandenivå”, og i Norge som akronym for ”laveste
effektive omsorgsnivå”. Herudover betegnes LEON-begrebet i Norge (jf. Ja-
cobsen, 2015) nogle gange BEON (”beste effektive omsorgsnivå”), uden at det
ændrer på begrebsanvendelsen. Herudover svarer begrebsanvendelsen i den
svenske og norske litteratur til den danske litteratur, dvs. der er ikke nogen
eksplicit definition eller teoretisk forankring af begrebet.
Et fællestræk ved den skandinaviske litteratur er, at der ved anvendelsen af
LEON-begrebet hverken omtales tilsvarende begreber på engelsk eller henvi-
ses til engelsksproget litteratur, der anvender LEON-begrebet. Dog forekom-
mer der enkelte gange en oversættelse til engelsk, når LEON-begrebet anven-
des i danske publikationer, f.eks. i forbindelse med resuméet. Her oversættes
LEON-begrebet sædvanligvis til ”lowest effective cost level” (f.eks. Englund
o.a., 2009). Begrebet ”lowest effective cost level” anvendes i få tilfælde i en-
gelsksproget faglitteratur (f.eks. Christiansen og Vrangbæk, 2018; Kamp og
Hansen, 2019). Ligeledes er der enkelte engelsksprogede publikationer, hvor
begreber som f.eks. “lowest effective care level” anvendes, uden henvisning
til LEON eller tilsvarende akronymer, selvom der er tale om publikationer af
skandinaviske forskere (f.eks. Rugkåsa o.a., 2020; Johansen og Fagerström,
2010). Da LEON-princippet anvendes i litteraturen, uden at der henvises til
tidligere litteratur, er det ikke muligt at identificere begrebets oprindelse med
sikkerhed, selvom begrebet givetvis har rødder tilbage til 1970’erne.
Anvendelsesområder
Med udgangspunkt i skandinavisk litteratur kan tre typiske anvendelsesområ-
der af LEON-begrebet identificeres:
LEON som organiseringsprincip:
Anvendelsen af LEON-princippet er mest
hyppigt knyttet til organiseringen af behandlinger i et specialiseringshierarki,
hvor praktiserende læger indtager en gatekeeper
2
-funktion, forstået således at
gatekeeperen sikrer, at patienter får behandlingen på det rette specialiserings-
niveau. I Danmark har LEON-begrebet især været anvendt, når strukturen i
sundhedsvæsnet diskuteres. Det gælder først og fremmest snitfladerne mel-
lem de opgaver, der løses af hospitaler og speciallæger, og de opgaver, der løses
i almen praksis (f.eks. Pedersen, 2006). Se herudover Anell (2012), Christian-
sen og Vrangbæk (2018), Øydgard (2018) samt Christensen og Hede (2017).
114
ØKONOMI & POLITIK #1/2023
Udgives af Djøf Forlag
FOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 70: Henvendelse af 26/4-23 vedrørende peronalesituationen og arbejdsmangel i Forsvaret i forbindelse med det kommende forsvarsforlig, fra HK Stat og HK Forsvarets Landsklub
2696795_0005.png
Effektiv opgaveløsning med de rette kompetencer til de rette opgaver
LEON som indsatsprincip:
I nogle tilfælde anvendes LEON-princippet sva-
rende til det såkaldte mindstemiddelsprincip (f.eks. Jensen o.a., 2019), der in-
debærer, at en indsats skal finde sted så tidligt som muligt på det mindst ind-
gribende niveau, før intensiteten af indsatsen eventuelt øges (Berring, 2006;
Birkeland, 2019). Denne tilgang forbindes ofte med ”stepped care”-modellen,
der bl.a. anvendes i det engelske sundhedsvæsen (NICE, 2011). Eksempelvis
anfører Jensen o.a. (2019) samt Wentzer o.a. (2018), at ”stepped care”-model-
len følger LEON-princippet.
LEON som arbejdsdelingsprincip:
Lidt mere indirekte kan anvendelsen af LE-
ON-princippet knyttes sammen med, om arbejdsdelingen mellem forskellige
personalegrupper i sundhedsvæsnet er hensigtsmæssig ud fra en omkost-
ningseffektvitetsbetragtning, og hvordan organiseringen interagerer med den
hierarkiske specialisering. Problemstillingen er her især, hvordan lægers tid
anvendes mest optimalt under hensyntagen til, at (1) læger ofte er den cen-
trale produktionsfaktor, (2) læger er en mere begrænset produktionsfaktor,
samt (3) læger er en dyrere produktionsfaktor sammenlignet med såkaldt
paramedicinsk personale, dvs. sekretærer, sygeplejersker, laboranter etc. (jf.
Pedersen, 2006: 399).
Samlet set kan det konkluderes, at LEON-princippet har en relativt bred
praktisk anvendelse i Skandinavien som et generelt princip for, hvordan op-
gaveorganiseringen i sundhedsvæsnet mest effektivt tilrettelægges. Det fælles
grundlag for anvendelsen af begrebet er fokusset på omkostningseffektivitet
ved, at opgaver udføres på det lavest mulige omkostningsniveau under
sam-
tidig
hensyntagen til de enkelte personalegruppers produktivitet ved en op-
gaveorganisering
og
aflønningen af disse medarbejdergrupper. Der kan ikke
på baggrund af den eksisterende litteratur identificeres et specifikt teoretisk
grundlag for LEON-princippet, men der findes forenelige og beslægtede
sundhedsøkonomiske principper for omkostningseffektivitetsanalyser.
Omkostninger og effekt
Inden for sundhedsøkonomi anvendes omkostningseffektivitetsanalyser
(”cost-effectiveness analyses”, CEA) ofte som et vurderingskriterie, når for-
skellige interventioner eller behandlinger skal sammenlignes (f.eks. Birch og
Gafni, 2006; Drummond o.a., 2005; Folland o.a., 2007). I det følgende vil den
mere generelle betegnelse program blive anvendt fremfor behandling, idet
et program dækker over en opgaveudførelse, der er sammensat af en række
aktiviteter.
3
Typisk baseres CEA på forholdet mellem de ekstra (marginale eller inkremen-
telle) omkostninger forbundet med et program og den ekstra sundhedsge-
vinst ved programmet. Sådanne sundhedsgevinster kan f.eks. være antal dage,
hvor patienten er symptomfri eller antal leveår, der opnås ved programmet.
Dermed adskiller CEA sig fra cost-benefit-analyser (CBA), som bl.a. kendes
fra samfundsøkonomiske konsekvensvurderinger (FM, 2017) ved, at effek-
ten
4
ikke opgøres monetært (jf. Bukh og Christensen, 2018).
115
ØKONOMI & POLITIK #1/2023
Udgives af Djøf Forlag
FOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 70: Henvendelse af 26/4-23 vedrørende peronalesituationen og arbejdsmangel i Forsvaret i forbindelse med det kommende forsvarsforlig, fra HK Stat og HK Forsvarets Landsklub
2696795_0006.png
Effektiv opgaveløsning med de rette kompetencer til de rette opgaver
De primære begrænsninger ved anvendelse af CEA inden for sundhedsøko-
nomi er (jf. Drummond o.a., 2005), (1) at de mest relevante effektmål kan
være forskellige mellem programmer, hvorved CEA ikke kan anvendes til at
sammenligne programmer, (2) at, når beslutningstageren opererer med en
budgetbegrænsning, vil det være nødvendigt også at kunne vurdere, hvilke
programmer der skal reduceres, hvis nye programmer skal indføres, (3) at
flere typer effekt kan være relevante, og (4) at nogle typer effekt vil have større
værdi end andre. Inden for sundhedsøkonomi anvendes de såkaldte cost-uti-
lity analyser (CUA) ofte til at adressere disse svagheder, og effekten måles som
et aggregeret nyttemål. Typisk måles effekt i sådanne analyser som kvalitet-
sjusterede leveår (quality-adjusted life years, QALY ) se f.eks. Drummond o.a.
(2005) og Gyrd-Hansen (2009). I princippet kan CUA opfattes som en sær-
lig form for CEA, hvorfor der nogle gange (Garber, 2000; Meltzer og Smith,
2011) ikke skelnes så klart mellem de to analyseformer.
LEON-princippet kan anvendes og operationaliseres til analyser
af arbejdstilrettelæggelse
Vi har i denne artikel fokus på at vurdere, hvordan LEON-princippet kan
anvendes og operationaliseres til analyser af arbejdstilrettelæggelse. Mere spe-
cifikt drejer det sig om at kunne analysere og vurdere, hvordan personalesam-
mensætningen har betydning for, f.eks. hvor mange afgørelser domstolene
træffer, hvor mange efterforskninger politiet foretager, hvor mange artikler
et universitetsinstitut udgiver, eller hvor effektivt forsvaret løser opgaverne.
Dermed er der ikke primært fokus på, hvordan der skal prioriteres inden for
en budgetbegrænsning; altså om der skal tilføres ressourcer til det ene om-
råde i forhold til det andet. Med personalesammensætningens betydning in
mente vurderes det, at CEA fremfor CUA er et relevant udgangspunkt, når
omkostningseffektivitet af alternative opgaveorganiseringer analyseres. Hvad
angår omkostningsvurderingen, er der ikke forskel på CEA og CUA (Drum-
mond o.a., 2005: 137).
Omkostningseffektivitetsanalyser
Udgangspunktet for en CEA
5
er, at forskellen i omkostninger mellem pro-
gram 1 (P
1
) og program 2 (P
2
),
C
2
-C
1
,
vurderes i forhold til forskellen mellem
effekten af de to programmer,
E
2
-E
1
,
ved at beregne den såkaldte inkrementelle
omkostningseffektivitetsratio (”incremental cost-effectiveness ratio”, ICER):
2
2
1
1
ICER
=
=
Hvis P
1
repræsenterer det sædvanlige program, og P
2
er et nyt program, er
den sædvanlige beslutningsregel, at P
2
bør indføres fremfor P
1
, hvis ICER er
mindre end den maksimale betalingsvillighed for effektforbedringer (). Altså
hvis dette kriterium er opfyldt:
116
ØKONOMI & POLITIK #1/2023
Udgives af Djøf Forlag
FOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 70: Henvendelse af 26/4-23 vedrørende peronalesituationen og arbejdsmangel i Forsvaret i forbindelse med det kommende forsvarsforlig, fra HK Stat og HK Forsvarets Landsklub
2696795_0007.png
Effektiv opgaveløsning med de rette kompetencer til de rette opgaver
<
For at beslutningsprincippet kan anvendes, skal λ være kendt. I praksis gøres
dette ved forskningsbaserede studier af betalingsvillighed (Gyrd-Hansen,
2005, 2009; Shiroiwa o.a., 2010). Det er især vigtigt at kende λ, når de to pro-
grammer, der sammenlignes, er forskellige, både hvad angår E og C; eksem-
pelvis hvis et nyt program er både dyrere og bedre, dvs. C
2
>C
1
og E
2
>E
1
. I
nogle situationer er det dog ikke nødvendigt at kende λ F.eks. hvis C
2
<C
1
og
E
2
=E
1
, idet der vil være tale om en besparelse ved at indføre P
2
, uden at det har
betydning for effekten. Tilsvarende hvis C
2
<C
1
og E
2
>E
1
, hvor P
2
siges at do-
minere P
1
, da P
2
er både billigere og har bedre effekt og derfor bør foretrækkes
fremfor P
1
. Endelig vil C
2
=C
1
og E
2
>E
1
indebære en effektforbedring inden for
samme økonomiske ramme.
Selvom ICER er udviklet til at sammenligne programmer inden for sundheds-
væsnet, har metoden, som nævnt af Folland o.a. (2007: 81), en bredere anven-
delse f.eks. ved vurderingen af forsvarsberedskab (”military preparedness”).
Metoden har dog i praksis begrænset anvendelse uden for sundhedsområ-
det, idet tilsvarende teknikker alene synes at blive anvendt ved evaluering af
projekter vedrørende miljøbeskyttelse og -forbedringer.
6
I det følgende vil det
blive skitseret, hvordan en ICER-inspireret model, der er forenelig med LE-
ON-princippet, kan anvendes ved analyser af opgaveorganisering.
Skitse til en analysemodel
Grundprincippet i praksis
LEON-princippet indebærer, at arbejdsopgaver ikke skal løses mere omkost-
ningskrævende end nødvendigt. Det betyder, at der både tages hensyn til de
enkelte medarbejdergruppers produktivitet og aflønningen af disse ved en op-
gaveløsning. Når LEON-princippet anvendes i sundhedsvæsnet, vil der ofte
være et implicit specifikt fokus på medarbejdernes specialiseringsniveau, og
det vil ofte være således, at en mere specifik specialisering indebærer højere
omkostninger. Det er dog vigtigt at være opmærksom på, at specialiseringsni-
veau skal forstås i forhold til de konkrete arbejdsopgaver, der løses, og ikke som
et generelt karakteristikum ved en produktionsfaktor (medarbejdergruppe).
Det betyder eksempelvis, at selvom en speciallæge har en mere specialise-
ret uddannelse end en nyuddannet læge, vil der være mange arbejdsopgaver,
som den nyuddannede læge kan løse lige så godt som speciallægen, og der vil
være arbejdsopgaver, hvor kvaliteten af opgaveløsningen ikke vil kunne øges,
uanset hvem der løser opgaven. Tilsvarende vil der være arbejdsopgaver, som
kan løses med højere kvalitet af medarbejdere, som både bruger mindre tid på
opgaven og har en relativt lavere løn (f.eks. lægesekretærer), end hvis sund-
hedsfagligt specialiserede medarbejdere (f.eks. speciallæger) udfører dem.
Omkostningseffektivitet skal med andre ord vurderes i forhold til konkrete
arbejdsopgaver, konkrete organiseringsalternativer og konkrete lønforskelle.
117
ØKONOMI & POLITIK #1/2023
Udgives af Djøf Forlag
FOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 70: Henvendelse af 26/4-23 vedrørende peronalesituationen og arbejdsmangel i Forsvaret i forbindelse med det kommende forsvarsforlig, fra HK Stat og HK Forsvarets Landsklub
2696795_0008.png
Effektiv opgaveløsning med de rette kompetencer til de rette opgaver
For at LEON-princippet er relevant at anvende i praksis, skal der være om-
kostningsforskelle af en vis størrelse mellem personalegrupperne. Ligeledes
fordrer LEON-princippet en konkret vurdering af alternative opgaveorgani-
seringer. Dermed giver princippet ikke et generelt svar på, hvilke arbejdsop-
gaver der skal løses af hvilke personalegrupper. For at kunne fastlægge om
en arbejdsopgave udføres omkostningseffektivt i overensstemmelse med LE-
ON-princippet, skal der således foretages en konkret vurdering af omkostnin-
gerne ved alternative opgaveorganiseringer og effekten af disse.
Analysemodellen
Vi viser her, med udgangspunkt i et simpelt eksempel, hvordan en analysemo-
del kan konstrueres: Antag, at to personalegrupper medvirker ved udførelsen
af en arbejdsopgave. L
h
er en generelt specialiseret personalegruppe med en
høj timeløn (w
h
), og L
l
er en specifikt specialiseret arbejdsgruppe med lavere
timeløn (w
l
). Da specialisering altid skal vurderes i forhold til den konkrete
arbejdsopgave, anvendes i eksemplet betegnelsen generel hhv. specifik specia-
lisering. Eksemplet er baseret på, at w
h
> w
l
, men det kan i andre situationer
være tilfældet, at specifikt specialiseret arbejdskraft har en højere timeløn end
generelt specialiseret arbejdskraft. Dette ændrer imidlertid ikke på analyse-
modellen eller analysens struktur.
Når arbejdsopgaven gennemføres ved program P anvender personalegrup-
perne L
h
og L
l
henholdsvis t
ph
og t
pl
timer, og der afholdes faste omkostninger
på F
p
. Omkostningerne (C
p
) ved program P kan dermed bestemmes som:
p
=
ph
h
+
pl
l
+
p
Hvis effekten ved program P er E
p
, vil ændringen i omkostningseffektiviteten
kunne udtrykkes ved:
ICER
=
2
2
1
1
(
=
2h
h
+
2l
l
+
2
)−(
1h
1
h
+
1l
l
+
1
)
2
For at illustrere princippet antages det, at w
h
=600kr., og w
l
=300kr., samt at E
måles som antal sagsbehandlinger, der gennemføres. Antag som forenkling, at
F
1
=F
2
=0. Vi ser nu på tre forskellige opgaveorganiseringer:
Program 1:
t
1l
= 100 timer,
t
1h
= 200 timer, E
1
=300 sager, C
1
=150.000 kr.
Program 2:
t
2l
= 100 timer,
t
2h
= 300 timer, E
2
=350 sager, C
2
=210.000 kr.
Program 3:
t
3l
= 200 timer,
t
3h
= 225 timer, E
3
=400 sager, C
3
=195.000 kr.
P
1
repræsenterer den bestående opgaveorganisering, hvor C
1
= 100
300 +
200
600 = 150.000 kr. For at forøge sagsproduktionen og dermed nedbringe
sagsbehandlingstiderne overvejes det i stedet at indføre P
2
, der indebærer en
118
ØKONOMI & POLITIK #1/2023
Udgives af Djøf Forlag
FOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 70: Henvendelse af 26/4-23 vedrørende peronalesituationen og arbejdsmangel i Forsvaret i forbindelse med det kommende forsvarsforlig, fra HK Stat og HK Forsvarets Landsklub
2696795_0009.png
Effektiv opgaveløsning med de rette kompetencer til de rette opgaver
allokering af flere timer til personalegruppe L
h
, hvilket forbedrer effekten men
forøger omkostningerne: C
2
= 100
300 + 300
600 = 210.000 kr. Som et alter-
nativ repræsenterer P
3
en ændring i arbejdsprocesserne, hvor flere aktiviteter
løses på et lavere omkostningsniveau, idet t
l
forøges forholdsvist mere end t
h
.
Ved P
3
tilføres også flere ressourcer, således at omkostningerne forøges: C
3
=
200
300 + 225
600 = 195.000 kr.
Bemærk, at P
2
implicit også indebærer en ændring af arbejdsprocesserne, hvor
omkostningsniveauet øges, da det kun er t
h
, der forøges. Der er naturligvis blot
tale om et tænkt eksempel, og man kunne også forestille sig andre ændringer;
f.eks. ville et program, P
4
, hvor
t
4l
= 200 timer,
t
4h
= 150 timer repræsentere en
budgetneutral ændring af arbejdsprocessen til et lavere omkostningsniveau.
Med udgangspunkt i eksemplet kan man beregne enhedsomkostningerne, A
i,
ved de tre programmer som A
1
= 150.000/300 = 500 kr., A
2
= 210.000/350 =
600 kr., og A
3
= 195.000/400 = 487,50 kr. Hvis de tre programmer havde været
alternative organiseringer, ville omkostningseffektiviteten traditionelt blive
vurderet ved at sammenligne enhedsomkostningerne. Da omkostningseffek-
tiviteten ved P
2
er mindre end ved P
1
, indikerer det, at LEON-princippet ikke
er opfyldt, og i dette simple eksempel bør P
3
foretrækkes, da det har de laveste
enhedsomkostninger.
Den inkrementelle omkostningseffektivitet ved at indføre P
2
eller P
3
som er-
statning for P
1
, kan beregnes som:
ICER
1,2
=
2
2
1
1
=
210.000 − 150.000
= 1.200
350 −
300
ICER
1,3
=
2
2
1
1
195.000 − 150.000
=
= 450
400 −
300
Konklusionen er i sagens natur også ved denne sammenligning, at P
3
vil fore-
trækkes, idet ICER
1,3
< ICER
1,2
. Herudover kan ICER
1,i
fortolkes som gen-
nemsnitsomkostningen ved de ekstra sager, der kan produceres ved den eks-
tra ressourcetilførsel, når P
i
vælges. I eksemplet sammenlignes en bestående
organisering med to potentielle ændringer, således at alle programmerne er
alternativer til hinanden – og dermed ikke uafhængige, som det ofte antages
i sundhedsøkonomiske kalkuler, når ICER-kriteriet anvendes. Bemærk lige-
ledes at der ikke eksplicit er taget hensyn til en bestemt budgetbegrænsning.
Som et andet eksempel på anvendelsen af kriteriet kan man forestille sig, at
der er et fast budget (B) til rådighed for den konkrete sagsbehandling, og at
der kan gennemføres en række forskellige programmer, som er uafhængige af
hinanden, og hver for sig kan give forbedringer af E med forskellige ændrin-
ger af C. I dette tilfælde vil beslutningsreglen betyde, at programmerne skal
gennemføres ét for ét sorteret efter stigende ICER, indtil B er brugt. ICER
for den mindst omkostningseffektive af de vedtagne programmer i forhold til
119
ØKONOMI & POLITIK #1/2023
Udgives af Djøf Forlag
FOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 70: Henvendelse af 26/4-23 vedrørende peronalesituationen og arbejdsmangel i Forsvaret i forbindelse med det kommende forsvarsforlig, fra HK Stat og HK Forsvarets Landsklub
2696795_0010.png
Effektiv opgaveløsning med de rette kompetencer til de rette opgaver
budgetbegrænsningen udtrykker i princippet den maksimale betalingsvillig-
hed for effektforbedringer (λ).
Sundhedsøkonomiske evalueringsprincipper kan anvendes
på et bredere felt til at vurdere omkostningseffektiviteten af
alternative opgavevaretagelser
Analysen blev illustreret med udgangspunkt i konkrete eksempler på specia-
liseringer samt løn- og produktivitetsforskelle og udtrykker dermed ikke ge-
nerelle konklusioner. Men en tilsvarende analyse vil kunne laves på konkrete
arbejdsopgaver. Sammenfattende vurderes det, at det er muligt at udvikle en
analysemodel, således at sundhedsøkonomiske evalueringsprincipper kan
anvendes på et bredere felt til at vurdere omkostningseffektiviteten af alter-
native opgavevaretagelser, herunder om den valgte løsning er i overensstem-
melse med et LEON-princip.
Effekt og omkostninger
Fastlæggelse af effektmål
For at den skitserede analysemodel kan anvendes i praksis, skal der være
sammenlignelige omkostnings- og effektmål tilgængelige for de projekter, der
sammenlignes. Hvad angår effektmål, så er forudsætningen for den CEA-ba-
serede tilgang, at der anvendes et enkelt effektmål, som vi også ser i eksem-
plerne ovenfor. Hvis der er flere relevante effektmål, kan der foretages CEA
partielt for disse effektmål, hvilket dog kan indebære, at forskellige effektkri-
terier ikke fører til den samme konklusion. Eksempelvis kan det være, at P
1
er
mere omkostningseffektiv end P
2
, når E udtrykkes ved antal sagsbehandlings-
fejl, mens det forholder sig omvendt, hvis E er sagsbehandlingstid. Alternativt
kan der etableres en vægtning af effektmålene, så det aggregerede effektmål
anvendes i analysen.
Det er en generel problemstilling, at der er behov for en vægtning, hvis der
indgår flere effektmål i en økonomisk model, og man skal være opmærksom
på konsekvenserne af den vægtning, der vælges mellem de to typer effekt. Ned-
prioriteringen af mål, der ikke indgår i styringsmodellen eller indgår med lav
vægt, betegnes
output distortion
(Bevan og Hood, 2006) og kan opfattes som
en form for dysfunktionel adfærd. Behovet for vægtning er ikke anderledes
end i andre økonomistyringsmodeller med forskellige effektkriterier. Enhver
vægtning bør dog give anledning til nøje overvejelser, idet den forudsætter,
at der faktisk kan foretages en
ex ante
vægtning, ligesom en uhensigtsmæssig
vægtning kan føre til prioriteringer, der
ex post
ikke er omkostningseffektive
(Bukh og Christensen, 2020: 457-60).
Fastlæggelse af omkostningsmål
Hvad angår omkostningsmålet, så skal omkostningerne beregnes på samme
måde for de projekter, der sammenlignes. Selvom det kan lyde indlysende,
120
ØKONOMI & POLITIK #1/2023
Udgives af Djøf Forlag
FOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 70: Henvendelse af 26/4-23 vedrørende peronalesituationen og arbejdsmangel i Forsvaret i forbindelse med det kommende forsvarsforlig, fra HK Stat og HK Forsvarets Landsklub
2696795_0011.png
Effektiv opgaveløsning med de rette kompetencer til de rette opgaver
så er det ikke en triviel problemstilling, og forskellige omkostningsvurde-
ringsmetoder og -principper kan indebære en ændring af fordelagtigheden
af de sammenlignede programmer. Som udgangspunkt vil man oftest vurdere
omkostningerne for den relevante organisation, men der kan også være om-
kostninger forbundet med f.eks. patienters rejsetid, eller omkostninger der
vedrører andre organisationer, der ikke indgår i analysen. Ligeledes kan tids-
perspektivet for analysen, herunder en eventuel anvendelse af en diskonte-
ringsfaktor, også have betydning.
Ligeledes kan der være behov for at foretage en mere helhedsorienteret vur-
dering af personaleomkostninger, så der udover lønkomponenter (herunder
funktionstillæg og anciennitetsstigninger), pension, personalegoder etc. også
indgår omkostninger til f.eks. efteruddannelse. Hvis der er forskelle i rekrut-
teringsomkostninger, oplæringsomkostninger, reduceret produktivitet under
oplæring kan dette også inddrages, ligesom betydningen af forskelle i medar-
bejderomsætning også kan indgå.
Det væsentligste forhold ved omkostningsvurderingen er, at der foreta-
ges en fuld omkostningsvurdering af de alternative projekter. Når det er
inkrementelle
7
omkostninger, der indgår i ICER-beregningen, er det dermed
ændringer i de totale omkostninger for programmet, der er i fokus. Da der
kan være skalafordele (eller -ulemper) forbundet med at gennemføre aktivite-
terne, er ICER forskellig fra marginalomkostningerne, der vedrører omkost-
ningerne ved at producere en ekstra effektenhed.
Det væsentligste forhold ved omkostningsvurderingen er, at
der foretages en fuld omkostningsvurdering af de alternative
projekter
Selvom det kan fremstå kompliceret at fastlægge relevante og sammenligne-
lige effekt- og omkostningsmål, så vurderes det ikke at udgøre en væsentlig
problemstilling. Der er omfattende forsknings- og praksisbaseret viden om,
hvordan det kan håndteres, og der er tale om velkendte problemstillinger, der
optræder ved alle evalueringer. Desuden er det overvejelser, der intuitivt eller
uformelt indgår i dagligdagsbeslutninger i enhver organisation, selvom pro-
blemstillingen bliver mere eksplicit, når den formuleres i en kalkulationsmodel.
121
ØKONOMI & POLITIK #1/2023
Udgives af Djøf Forlag
FOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 70: Henvendelse af 26/4-23 vedrørende peronalesituationen og arbejdsmangel i Forsvaret i forbindelse med det kommende forsvarsforlig, fra HK Stat og HK Forsvarets Landsklub
2696795_0012.png
Effektiv opgaveløsning med de rette kompetencer til de rette opgaver
Omkostningsvurdering
Der kan anvendes flere forskellige tekniker til at vurdere omkostningerne ved
at gennemføre forskellige programmer. Den mest veletablerede metode er
Activity-Based Costing (ABC) – og i de senere år mere specifikt Time-Dri-
ven ABC
8
(TDABC). Eksempelvis argumenterer Kaplan og Porter (2011) for,
at TDABC kan være et redskab til at synliggøre omkostningsforskelle både
ved at foretage behandlinger på det rette specialiseringsniveau og ved mat-
che forskellige faggruppers kompetencer med arbejdsopgaverne. Tilsvarende
illustrerer Kaplan og Witkowski (2014: 373f ) anvendelsen af TDABC med
et eksempel fra en operationsafdeling, hvor en omkostningsreduktion opnås
ved ændringer i arbejdsgangene; nemlig ved at flytte arbejdsopgaver fra læger
til personalegrupper med en anden specialisering.
Forenklet beskrevet er TDABC baseret på følgende elementer:
1. Arbejdsopgaverne beskrives ved en kortlægning af den enkelte proces,
hvor aktiviteterne (i) og deres tidsforbrug (T
ij
) identificeres for de enkelte
personalegrupper (j), der udfører aktiviteterne.
2. For hver personalegruppe beregnes en omkostningspulje (C
j
), der udover
løn indeholder indirekte omkostninger til efteruddannelse, arbejdsredska-
ber etc.
3. For hver personalegruppe vurderes den praktiske kapacitet (K
j
) målt i
timer.
4. For hver personalegruppe beregnes kapacitetsraten, (r
j
) som r
j
=C
j
/K
j.
Omkostningerne ved at udføre en proces ved en given organisering beregnes
dermed som
=
i
j
r
j
T
ij
French o.a. (2013) viser en konkret anvendelse af TDABC på et amerikansk
hospital. Ved først at foretage en proceskortlægning af de eksisterende patient-
forløb, estimere tidsforbruget ved aktiviteterne og dermed omkostningerne
ved den eksisterende arbejdsdeling kunne procesforbedringer identificeres.
Ved at ændre arbejdsgangene med udgangspunkt, i at de enkelte medarbej-
dere udførte arbejdsopgaver på det højeste specialiseringsniveau, som de
havde kompetence til (French o.a., 2013: 137), altså et LEON-princip, blev
flere arbejdsopgaver varetaget af personale med en anden specialisering, og
der kunne konkret gennemføres 19% flere patientforløb med 17% færre med-
arbejdere. Ud fra et CEA-perspektiv dominerer den nye arbejdsmetode der-
med den gamle arbejdsmetode, da den er både bedre og billigere.
Det er vores vurdering, at TDABC vil være en egnet teknik, hvis der med
udgangspunkt i LEON-princippet skal foretages vurderinger af omkostnings-
effektiviteten ved alternative opgaveorganiseringer. TDABC er en veletableret
teknik, som er forholdsvist enkel. Herudover er det en fordel, at man ikke
122
ØKONOMI & POLITIK #1/2023
Udgives af Djøf Forlag
FOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 70: Henvendelse af 26/4-23 vedrørende peronalesituationen og arbejdsmangel i Forsvaret i forbindelse med det kommende forsvarsforlig, fra HK Stat og HK Forsvarets Landsklub
2696795_0013.png
Effektiv opgaveløsning med de rette kompetencer til de rette opgaver
blot kan sammenligne omkostningseffektiviteten ved forskellige eksisterende
organiseringer, men også kan sammenligne med potentielle ændringer i
opgaveorganiseringen.
Afhængighed mellem programmers effekt og omkostninger
ICER-kriteriet, der er beskrevet ovenfor, hviler på en antagelse om, at effek-
ten og omkostningerne ved at gennemføre forskellige alternative aktiviteter er
uafhængige af hinanden, hvilket ikke generelt er tilfældet (Weinstein, 2006).
Eksempelvis kan samme produktionsfaktor indgå i forskellige aktiviteter,
hvorfor omkostningerne ved at implementere aktiviteterne sammen er for-
skellig fra summen af omkostninger ved at implementere dem enkeltvis.
Tilsvarende kan effekten ved at implementere aktiviteter samlet være forskel-
lige fra summen af aktiviteternes effekt, når de implementeres hver for sig. Det
betyder, at en naiv anvendelse af ICER-kriteriet kan lede til forkerte konklu-
sioner. Sådanne forhold skal eksempelvis tages i betragtning ved eksemplet
skitseret ovenfor, hvor ICER-kriteriet anvendes til at fastlægge, hvilke pro-
grammer der skal gennemføres inden for en budgetbegrænsning.
Ressourcebegrænsninger og offeromkostninger
Det simple ICER-kriterie er baseret på, at organisationen arbejder under en
budgetbegrænsning, der er tidsafgrænset. I praksis vil dette ofte være et års-
budget. Det er dog ikke alle programmer, hvis omkostninger og effekter alene
kan vurderes inden for ét budgetår. Udgangspunktet er, at der foretages en nu-
tidsværdiberegning for at gøre omkostningerne sammenlignelige. Hvorvidt
der tilsvarende skal anvendes en tilbagediskontering af effekterne, afhænger af
den konkrete situation
9
. Vil en reduktion i sagsbehandlingstiden have samme
værdi i år 1 og i år 2? Det vil eksempelvis ikke være tilfældet, hvis det reelle
resultatmål er sagsventetid, og sagsmængden er forskellig i år 1 og år 2 som
følge af forskelle i tilgangen af sager.
Knappe ressourcer
En anden relevant problemstilling opstår, hvis nogle ressourcer (f.eks. per-
sonalegrupper) er knappe. Hvis der anlægges en overordnet samfundsmæs-
sig betragtning, og LEON- eller ICER-kriteriet anvendes på tværs af de or-
ganisationer, hvor de samme personalegrupper anvendes, vil ICER-kriteriet
ikke nødvendigvis føre til en samfundsoptimal ressourcefordeling, fordi gen-
nemførelsen af projekterne ikke kun afhænger af den økonomiske budgetbe-
grænsning, men også af hvorledes de knappe ressourcer anvendes i de enkelte
projekter.
Tilsvarende vil der være relevante situationer, hvor en produktionsfaktor er
knap forstået på den måde, at der er en begrænsning på, hvor mange medar-
bejdere inden for en personalegruppe organisationen har adgang til (Wein-
stein, 2006: 478). I sådanne tilfælde bør der indgå offeromkostninger
10
i
ICER-beregningen, således at der tilføjes en offeromkostning (s
i
), som repræ-
123
ØKONOMI & POLITIK #1/2023
Udgives af Djøf Forlag
FOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 70: Henvendelse af 26/4-23 vedrørende peronalesituationen og arbejdsmangel i Forsvaret i forbindelse med det kommende forsvarsforlig, fra HK Stat og HK Forsvarets Landsklub
2696795_0014.png
Effektiv opgaveløsning med de rette kompetencer til de rette opgaver
senterer den værdi, der fortrænges, når den knappe ressource anvendes i det
vurderede program fremfor et andet.
Situationen kan eksemplificeres med udgangspunkt i eksemplet ovenfor: Det
antages, at de to personalegrupper er henholdsvis speciallæger (w
h
=600kr.)
og administrativt personale (w
l
=300kr.) på et offentligt hospital, og der er et
begrænset antal speciallæger til rådighed, således at alle behandlinger ikke
kan gennemføres inden for den ventetid, der er fastlagt ved ”udvidet frit syge-
husvalg”. Antag at patienterne vælger at blive behandlet på et privathospital,
hvis de har mulighed for frit sygehusvalg, og der dermed sker en omkost-
ningsforøgelse på f.eks. 10.000 kr. Antag desuden, at der ville have medgået
5 speciallægetimer til at foretage behandlingen i offentligt regi. Dette svarer
til, at s
h
= 10.000/5 = 2.000, som er den besparelse (gevinst), der ville kunne
opnås pr. speciallægetime, hvis behandlingen blev udført i offentligt regi. Det
betyder, at der skal indgå en sats på w
h
+ s
h
= 600+2.000 = 2.600 ved ICER-be-
regningen. I henhold til LEON-princippet øger det alt andet lige fordelen ved
at løse opgaver på et specialiseringsniveau, hvor der anvendes færre timer af
medarbejdere fra den højtlønnede personalegruppe i forhold til timer fra la-
vere lønnede personalegrupper (f.eks. administrativt personale).
Offeromkostninger i praksis
I private virksomheder er det ofte mere enkelt at foretage beslutninger om
opgaveorganiseringer, der følger LEON-princippet, hvis virksomhedens pri-
mære målsætning er at skabe overskud, da beslutningerne udgør mere tradi-
tionelle ledelsesmæssige eller produktionsøkonomiske overvejelser. Desuden
vil ressourcebegrænsninger oftere kunne løses ved at ansætte flere medarbej-
dere eller anvende vikarer. I en offentlig virksomhed kan det også mere kom-
pliceret at tilpasse aktiviteterne og aktivitetsniveauet optimalt. Det kan f.eks.
skyldes, at den enkelte offentlige virksomhed kan være underlagt kortsigtede
budgetbegrænsninger, der ikke er optimale på lang sigt, f.eks. som følge af
budgetloven, økonomiaftalerne mellem Finansministeriet og Danske Regio-
ner og KL for henholdsvis regioner og kommuner eller statens sanktionssty-
ring i øvrigt (Foged, 2015; Madsen og Wisén, 2019). Ligeledes kan der være
restriktioner knyttet til anvendelsen af bestemte faggrupper, f.eks. minimums
normeringer for pædagoger i børnehaver og vuggestuer.
Hvis ansættelsen af nye medarbejdere indebærer, at de nye medarbejdere af-
lønnes højere end den gennemsnitlige løn til de eksisterende medarbejdere,
vil det være lønnen for de nye medarbejdere, der skal indgå i kalkulationen.
Der kan også være tale om, at nye medarbejdere er mindre produktive eller
skal oplæres, hvilket svarer til, at den praktiske kapacitet (K
j
) er mindre for
nye medarbejdere, eller at der er rekrutteringsomkostninger ved nyansættel-
ser, herunder at der skal bruges tid på at oplære de nye medarbejdere. Ved den
skitserede beregningsmetode kan der nemt tages hensyn til sådanne forhold.
Der kan dog også i private virksomheder, f.eks. advokatvirksomheder og ma-
nagementkonsulentvirksomheder være situationer, hvor en økonomisk offer-
124
ØKONOMI & POLITIK #1/2023
Udgives af Djøf Forlag
FOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 70: Henvendelse af 26/4-23 vedrørende peronalesituationen og arbejdsmangel i Forsvaret i forbindelse med det kommende forsvarsforlig, fra HK Stat og HK Forsvarets Landsklub
2696795_0015.png
Effektiv opgaveløsning med de rette kompetencer til de rette opgaver
omkostning skal indgå i kalkulationen. Det kan f.eks. være tilfældet, hvis en
specifikt specialiseret konsulent udgør en knap kapacitet, fordi virksomheden
har et begrænset antal medarbejdere med denne specifikke specialisering,
og der ikke nemt kan rekrutteres flere medarbejdere med denne specifikke
specialisering. Hvis der er efterspørgsel efter den specifikke specialisering,
så konsulenten f.eks. kan udfaktureres til 2.000 kr./time for en given opgave,
men aflønnes med 800 kr./time, vil offeromkostningen ved at anvende en time
af denne personalegruppe være 2.000 – 800 = 1.200 kr., hvilket svarer til, at det
er den alternative udfaktureringspris, der indgår i kalkulationen fremfor den
faktiske løn. Selvom antallet af specifikt specialiserede konsulenter langsigtet
kan forøges, vil offeromkostningen stadig skulle indgå i kortsigtede beslutnin-
ger, hvor kapaciteten ikke er blevet forøget.
Der vil være tilsvarende ressourcebegrænsninger til stede ved specifikt specia-
liserede personalekategorier i den offentlige sektor, f.eks. dommere, forskere
etc. Disse eksempler adskiller sig fra den private sektor ved, at der ikke er knyt-
tet en indtjening og dermed en økonomisk offeromkostning til de aktiviteter,
der fortrænges. Det betyder, at der kan være en risiko for, at der ikke foretages
en rationel opgaveorganisering i overensstemmelse med LEON-princippet.
Det skal også bemærkes, at selvom lønniveauer kan afspejle markedspriser ud
fra personalegruppers produktivitet, så vil lønninger for især specifikt specia-
liserede medarbejdere oftest være baseret på, at de faktisk varetager opgaver
inden for deres specifikke speciale. Det betyder, at der i f.eks. advokat- og
konsulentvirksomheder vil være situationer, hvor enkelte medarbejdere har
en så central rolle ved erhvervelse af nye kunder og projekter, at offeromkost-
ningerne ved at anvende den specifikke arbejdskraft uden for det speciale,
som lønnen er baseret på, vil skulle vurderes i forhold til, hvilken alternativ
indtjening der fortrænges. Sådanne problemstillinger vil også kunne adresse-
res ved anvendelse af den skitserede analysemodel.
LEON-princippet kan anvendes som analysemodel
Udgangspunktet for artiklen er, for det første, at det såkaldte LEON-princip
ofte anvendes i sundhedsvæsnet, uden at princippets præcise betydning og
teoretiske baggrund er eksplicit. For det andet, at et tilsvarende princip poten-
tielt vil kunne anvendes uden for sundhedsvæsnet med henblik på at sikre, at
opgaver løses på det rigtige specialiseringsniveau, så medarbejdernes kompe-
tencer anvendes bedst muligt, og den mest omkostningseffektive opgaveløs-
ning realiseres. Eller med andre ord: de rette kompetencer til de rette opgaver.
Som første skridt foretog vi en litteratursøgning for at afklare begrebets an-
vendelse og dets teoretiske forankring. Litteratursøgningen viste, at begrebet
alene anvendes i den skandinaviske litteratur, hvor det enten betyder ”lavest
effektive omkostningsniveau” eller ”lavest effektive omsorgsniveau”. Med få
undtagelser anvendes begrebet ikke i den videnskabelige litteratur, men ind-
går i diskussioner, rapporter mv., uden at det præcist defineres, og uden at
der argumenteres for korrektheden af kriteriet. Det har ikke været muligt at
125
ØKONOMI & POLITIK #1/2023
Udgives af Djøf Forlag
FOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 70: Henvendelse af 26/4-23 vedrørende peronalesituationen og arbejdsmangel i Forsvaret i forbindelse med det kommende forsvarsforlig, fra HK Stat og HK Forsvarets Landsklub
2696795_0016.png
Effektiv opgaveløsning med de rette kompetencer til de rette opgaver
identificere begrebets oprindelse med sikkerhed, men det formodes, at det har
rødder tilbage til 1970’erne.
Vi identificerede tre typiske anvendelser af LEON-begrebet. For det første
knytter begrebet sig oftest til organiseringen af behandlingerne i et specia-
liseringshierarki, når snitfladerne mellem de opgaver, der løses af hospitaler
og speciallæger, og de opgaver, der løses i almen praksis eller i kommunale
regi, skal vurderes. For det andet anvendes LEON-princippet nogle gange i
lighed med det såkaldte mindstemiddelsprincip, hvilket indebærer, at en ind-
sats skal finde sted så tidligt som muligt på det mindst indgribende niveau,
før intensiteten af indsatsen eventuelt øges. Endelig er der også enkelte anven-
delser af LEON-begrebet i relation til arbejdsfordelingen mellem forskellige
personalegrupper.
Når LEON-princippet anvendes, er der fokus på omkostningseffektivitet på
den måde, at opgaver ikke udføres med en specialisereringsgrad, der har et
højere omkostningsniveau, end der er behov for, og princippet er derfor for-
eneligt og beslægtet med sundhedsøkonomiske principper for omkostnings-
effektivitetsanalyser. Vi vurderer derfor, at LEON-princippet er beslægtet med
den inkrementelle omkostningseffektivitetsratio (”incremental cost-effective-
ness ration”, ICER). Selvom ICER er udviklet til at sammenligne programmer
inden for sundhedsvæsnet, kan metoden anvendes bredere, og derfor vurde-
rer vi, at den kan danne udgangspunkt for et princip, der kan anvendes ved
analyser af opgaveorganisering.
LEON-princippet indebærer, at arbejdsopgaver ikke skal løses mere specia-
liseret og omkostningskrævende end nødvendigt. Men princippet giver ikke
noget specifikt svar på, hvilke arbejdsopgaver der skal løses af hvilke persona-
legrupper. For at kunne fastlægge om en arbejdsopgave udføres omkostnings-
effektivt i overensstemmelse med LEON-princippet, skal der foretages en
konkret vurdering af omkostningerne ved alternative opgaveorganiseringer
og effekten af disse. Vi har i artiklen skitseret rammerne for at LEON-princip-
pet kan anvendes, hvilket blev illustreret ved et simpelt eksempel. Sammenfat-
tende vurderer vi, at der vil kunne udvikles en analysemodel, således at sund-
hedsøkonomiske evalueringsprincipper kan anvendes i en bredere forstand
til at vurdere omkostningseffektiviteten af alternative opgaveorganiseringer,
herunder om en valgt løsning er i overensstemmelse med LEON-princippet.
LEON-princippet indebærer, at arbejdsopgaver ikke skal løses
mere specialiseret og omkostningskrævende end nødvendigt
Hvordan kan det gøres i praksis?
Hvis den skitserede fremgangsmåde skal anvendes i praksis, skal der være
sammenlignelige omkostnings- og effektmål tilgængelige for de projekter, der
sammenlignes. Selvom der kan være mange komplikationer ved fastlæggel-
sen af relevante effektmål, er der især behov for at have fokus på, hvordan
126
ØKONOMI & POLITIK #1/2023
Udgives af Djøf Forlag
FOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 70: Henvendelse af 26/4-23 vedrørende peronalesituationen og arbejdsmangel i Forsvaret i forbindelse med det kommende forsvarsforlig, fra HK Stat og HK Forsvarets Landsklub
2696795_0017.png
Effektiv opgaveløsning med de rette kompetencer til de rette opgaver
omkostningsberegningerne foretages. Time-Driven Activity-Based Costing
(TDABC) er et egnet redskab, hvis der med udgangspunkt i LEON-princip-
pet skal foretages vurderinger af omkostningseffektiviteten ved alternative
opgaveorganiseringer. TDABC er en veletableret teknik, som er forholdsvis
enkel. Herudover er det en fordel, at man ikke blot kan sammenligne om-
kostningseffektiviteten ved forskellige eksisterende organiseringer men også
kan sammenligne med potentielle ændringer i opgaveorganiseringen. Endelig
vil der være situationer, hvor enkelte personalegruppe udgør en særlig knap
ressource. I artiklen er det anskueliggjort, hvordan der ved knappe ressour-
cer bør indgå offeromkostninger i ICER-beregningen, således at en rationel
opgaveorganisering i overensstemmelse med LEON-princippet kan fremmes.
Selvom vi ikke har præsenteret en helt specifik model, der kan anvise, hvor-
dan opgaver generelt bedst organiseres, og hvordan den konkrete arbejdsde-
ling bør være mellem faggrupper, så er den skitserede fremgangsmåde dog
tilstrækkelig til, at der vil kunne laves konkrete analyser. Dommerforenin-
gens arbejdsgruppe om dommernes arbejdsvilkår konkluderede eksempel-
vis, at det er ”absolut nødvendigt, at der ansættes flere kontorfunktionærer
i de funktioner, der i bred forstand bistår dommerne. Flere års besparelser
er særligt gået ud over denne gruppe til skade for retssagsbehandlingen og
har medført, at dommerne i dag udfører sekretærfunktioner” (Dommerfor-
eningen, 2020: 8). Med udgangspunkt i den skitserede analysemodel vil både
konsekvenserne på bl.a. sagsbehandlingstid og omkostningsændringerne ved
en ændret organisering kunne vurderes. Tilsvarende kunne der på andre om-
råder laves analyser, f.eks. ved øget anvendelse af farmakonomer eller andre
personalegrupper i sundhedsvæsnet.
Noter
1
Tak til Helene Hedensted Bjerregaard og Morten Skov for kommentarer til en
tidligere version af denne artikel. Desuden tak til Betina Sørensen for sproglig as-
sistance. Artiklen er baseret på et internt notat udarbejdet til HK. Notatet afklarede
LEON-princippets baggrund og adresserede disse tre spørgsmål: (1) Hvad bygger
LEON-begrebet på historisk og teoretisk? (2) Hvordan kan LEON-princippet anvendes
uden for sundhedsvæsnet, og er der særlige forhold, som det er relevant at tage i
betragtning? (3) Hvilke forudsætninger og viden – om lønomkostninger, produkti-
vitet og effektivitet, kvalitet, kompleksitet o.a. ved den givne arbejdskraft og dennes
opgaver – skal være til stede og oplyst for, at det kan fastslås, om en opgaveløsning
er i overensstemmelse med LEON-princippet?
2
Nogle gange anvendes betegnelsen portvagt i stedet for begrebet gatekeeper. Til-
svarende anvendes ”portvakt” på norsk (f.eks. Gulbrandsen o.a., 2002; se også Carlsen
og Norheim, 2003).
3
I denne artikel anvendes begrebet program. Inden for sundhedsvæsnet vil man
oftest bruge ordet behandling, hvor man tilsvarende på socialområdet vil tale om
tilbud eller mere generelt interventioner. Når omkostninger ved forskellige program-
mer skal sammenlignes, er Activity-Based Costing, ABC (Kaplan og Cooper, 1998;
Bukh og Israelsen, 2004), og i særdeleshed Time-Driven ABC (Bukh, 2006) den mest
udbredte teknik. Da aktivitetsbegrebet her har en særlig betydning, anvendes pro-
gram fremfor aktivitet i denne artikel.
127
ØKONOMI & POLITIK #1/2023
Udgives af Djøf Forlag
FOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 70: Henvendelse af 26/4-23 vedrørende peronalesituationen og arbejdsmangel i Forsvaret i forbindelse med det kommende forsvarsforlig, fra HK Stat og HK Forsvarets Landsklub
2696795_0018.png
Effektiv opgaveløsning med de rette kompetencer til de rette opgaver
4
I produktionsteori tages udgangspunkt i, at input ved en produktionsproces konver-
teres til output. Output er det direkte resultat af produktionsprocessen, f.eks. at et an-
tal sager er afgjort, eller at de ældre, der er visiteret til det, har modtaget et bestemt
antal timers træning. Effekten afspejler formålet med produktet, f.eks. at de ældre kan
klare sig i eget hjem. I effektbaserede analyser skelnes mellem outcome og impact.
Her drejer outcome sig om de kortsigtede konsekvenser, f.eks. hvilken funktionsevne
svage ældre har efter et rehabiliteringsforløb, og impact drejer sig i højere grad om
de mere langsigtede konsekvenser, f.eks. hvilken grad af selvhjulpenhed de ældre
opnår efter et rehabiliteringsforløb, og hvor lang tid de kan blive boende i eget hjem.
I denne artikel anvendes begrebet effekt. Se Bukh og Christensen (2018) for en mere
detaljeret præsentation af de centrale produktionsøkonomiske begreber.
5
Det teoretiske grundlag for CEA blev etableret af Weinstein og Zeckhauser (1973)
med udgangspunkt i en offentlig virksomhed, der indenfor et fast budget vælger
mellem alternative programmer, der har forskellige omkostninger og effekt (jf. Birch
og Gafni, 2006; Meltzer og Smith, 2011, afsnit 3). Det teoretiske rationale for CEA er
mere udførligt beskrevet af Garber (2000), Garber og Phelps (1997) samt Meltzer og
Smith (2011).
6
Der er foretaget en usystematisk søgning på Google Scholar, hvorved det er identi-
ficeret, at tilsvarende teknikker anvendes ved analyser inden for miljøområdet (f.eks.
Hanley, 2001; Rolfe o.a., 2018; Star o.a., 2021). Der henvises i denne litteratur dog ikke
direkte til anvendelse af ICER på sundhedsområdet.
7
I nogle sammenhænge, f.eks. regulering af postale serviceydelser, skelnes mel-
lem Long Run Incremental Costs (LRIC) og Avoidable Costs, idet LRIC omfatter de
omkostninger, der er forårsaget af en udvidelse af aktivitetsporteføljen, f.eks. ved at
give nye postvirksomheder adgang til den bestående infrastruktur. Til forskel herfra
udgøres Avoidable Costs af de omkostninger, der vil falde bort, hvis udførelsen af en
bestående aktivitet, f.eks. at give andre postvirksomheder adgang, bortfalder (ERGP
2017). Når der er forskel mellem de to definitioner, skyldes det, at der kan optræde
sunk costs, dvs. omkostninger som følge af investeringer, der allerede er afholdt, men
som værdiforringes, hvis en aktivitet ophører. Eksempelvis vil det kunne kræve en
investering i uddannelse, hvis udførelsen af en aktivitet skal varetages ved P2 i stedet
for P1. Hvis udgangspunktet derimod er, at aktiviteten udføres ved P2 i stedet for P1,
og P1 vil kunne varetage aktiviteten uden uddannelse, vil der være forskel på LRIC og
Avoidable Costs.
8
Se Cooper og Kaplan (1998) samt Bukh og Israelsen (2004) for en generel beskrivelse
af Activity-Based Costing (ABC). Time-Driven ABC (TDABC), der kan opfattes som en
forenkling af ABC (Bukh, 2006), har fået stor udbredelse inden for sundhedsvæsnet.
Se Keel o.a. (2017) for et review og Helmers og Kaplan (2016), Keel o.a. (2020), McBain
o.a. (2016) samt Tseng o.a. (2018) for specifikke anvendelser af TDABC.
9
Se f.eks. Drummon o.a. (2005, afsnit 5.1.4, afsnit 6.6.2) for en diskussion af fordele og
ulemper ved at diskontere effekterne i sundhedsøkonomiske kalkulationer. Mens
den tidlige teoretiske litteratur hældte i retning af at diskontere omkostninger og
effekt med samme faktor, har senere litteratur været mere nuanceret. Melzer og
Smith (2012) konkluderer, ”[a]s with most methodological issues arising in CEA, the
treatment of discounting depends on the institutional arrangements in place, the
objective function, and the precise nature of any budget constraints” (Meltzer og
Smith, 2011, s. 465).
10
Offeromkostningsbegrebet bygger på en forudsætning om, at ressourcerne altid er
begrænsede, og at ressourcer altid kunne have været anvendt anderledes. Den vær-
diskabelse, man går glip af ved ikke at udnytte en alternativ anvendelsesmulighed,
kaldes en offeromkostning. Offeromkostninger er altså det, man »ofrer« ved at give
afkald på det næstbedste alternativ (se f.eks. Bukh o.a., 2022: 168-9).
128
ØKONOMI & POLITIK #1/2023
Udgives af Djøf Forlag
FOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 70: Henvendelse af 26/4-23 vedrørende peronalesituationen og arbejdsmangel i Forsvaret i forbindelse med det kommende forsvarsforlig, fra HK Stat og HK Forsvarets Landsklub
2696795_0019.png
Effektiv opgaveløsning med de rette kompetencer til de rette opgaver
Referencer
Anell, A. (2012),
Hur kan svensk primärvård bli bättre?
Fo-
rum för Health Policy. Institutet för ekonomisk forsk-
ning och företagsekonomiska institutionen, Ekonomi-
högskolan, Lunds universitet. https://healthpolicy.se/
wp-content/uploads/2021/11/Hur_kan_svensk_prim-
rvrd_bli_bttre.pdf
Birch, S. og A. Gafni (2006), “Decision rules in economic
evaluation”, i A. M. Jones, red.,
The Elgar Companion to
Health Economics,
Cheltenham: Edward Elgar.
Birkeland, S. (2019), ”Psykiatritvang og behandleransvar”,
Nordisk Sygeplejeforskning,
9(1): 72-80. https://doi.org/
10.18261/issn.1892-2686-2019-01-07
Berring, L L. (2006), ”Sygeplejestrategier i mødet med vol-
delige og truende psykiatriske patienter”,
Klinisk Syge-
pleje,
20(3): 70-8, https://doi.org/10.18261/ISSN1903-
2285-2006-03-10
Bevan, G. og C. Hood (2006), “What’s measured is what
matters: targets and gaming in the English public health
care system”,
Public Administration,
84(3): 517-38, ht-
tps://doi.org/10.1111/j.1467-9299.2006.00600.x
Bukh, P.N. (2006), ”De nye ABC-teknikker: En analyse
af Time-Driven ABC”,
Økonomistyring
og Informa-
tik,
21(4): 335-85, www.pnbukh.com/Files/Files/Ud-
givne%20artikler/TDABC_Final_december_2005.pdf
Bukh, P.N. og K.S. Christensen. (2018), ”Effektbaseret
Økonomistyring”,
Nordisk Administrativt Tidsskrift,
95(2): 53-66, https://vbn.aau.dk/ws/files/294612668/
NAT_2_2018_5.pdf eller www.djoef-forlag.dk/openac-
cess/nat/index.php
Bukh, P.N. og K.S. Christensen. (2020), ”Effektbaserede
ressourcetildelingsmodeller for forløbs- og periodeba-
serede indsatser”,
Samfundslederskab i Skandinavien,
35(6): 443-78, https://doi.org/10.22439/sis.v35i6.6111
Bukh, P.N. og P. Israelsen. (2004),
Activity Based Costing –
Dansk økonomistyring under forvandling,
København:
Jurist- og Økonomforbundets Forlag.
Bukh, P.N., C. Flyger og P. Melander. (2022),
Strategi og
økonomistyring: Økonomisk Virksomhedsbeskrivelse,
København: DJØF Forlag.
Carlsen, B. og F.O. Norheim (2003), “Introduction of the pa-
tient-list system in general practice Changes in Norwe-
gian physicians’ perception of their gatekeeper role”,
Scandinavian Journal of Primary Health Care,
21(4):
209-13, https://doi.org/10.1080/02813430310004155
Christensen, L.B. og B. Hede (2017), ”Faglige udfordringer
for fremtidens tandpleje, set i et samfundsodontologisk
perspektiv”,
Aktuel Nordisk Odontologi,
42(1): 6-17,
ht-
tps://doi.org/10.18261/ISSN.2058-7538-2016-01-02
Christiansen, T. og K. Vrangbæk (2018), “Hospital centra-
lization and performance in Denmark -Ten years on”,
Health Policy,
122(4): 321-28, https://doi.org/10.1016/j.
healthpol.2017.12.009
Dommerforeningen (2020),
Dommernes arbejdsforhold
– Rapport fra Arbejdsgruppen om dommernes ar-
bejdsforhold,
juni 2020, www.dommerforeningen.dk/
media/74794/rapport-om-dommernes-arbejdsfor-
hold-juni-2020.pdf
Drummond, M.F., M.J. Sculpher, G.W. Torrance, , B.J.
O’Brian og G.L. Stoddart (2005),
Methods for the eco-
nomic evaluation of health care programmes,
5. udgave.
Oxford: Oxford University Press.
Englund, C., A. Lee og J. Olsen (2009),
Shared care ved skift
af permanent blærekateter – en medicinsk teknologivur-
dering,
Sundhedsstyrelsen, www.sst.dk/-/media/Ud-
givelser/2009/Publ2009/MTV/Shared_care_kateter/
MTV_kateter_net_final,-d-,pdf.ashx
ERGP (2017), “Costing access to the postal network, ser-
vice and elements of infrastructure”,
ERGP PL (17) 47,
The European Regulators Group for Postal Services.
Foged, S.K. (2015), ”En effektevaluering af sanktioner på
danske kommuners regnskaber”,
Økonomi
& Politik,
88(1): 57-75, www.djoef-forlag.dk/openaccess/oep/fi-
les/2015/1_2015/1_2015_8.pdf
Folland, S., A.C. Goodman og M. Stano (2007),
The eco-
nomics of health and health care,
Upper Saddle River,
New Jersey: Pearson Education.
FM (2017), ”Vejledning i samfundsøkonomiske konse-
kvensvurderinger”, Finansministeriet, august 2017, ht-
tps://fm.dk/media/14822/Vejledningisamfundsoeko-
nomiskekonsekvensvurderinger_web.pdf
French, K.E., H.W. Albright, J.C. Frenzel, J.R. Incalcaterra,
A.C. Rubio, J.F. Jones og T.W. Feeley (2013), “Mea-
suring the value of process improvement initiatives in a
preoperative assessment center using time-driven acti-
vity-based costing”,
Healthcare,
1(3-4): 136-42, https://
doi.org/10.1016/j.hjdsi.2013.07.007
Garber, A.M. (2000), “Advances in cost-effectiveness analy-
sis of health interventions”, i
Anthony J. Culyer og Joseph P. Newhou, red.
Handbook of
health economics,
1, Elsevier, pp. 181-221, https://doi.
org/10.1016/S1574-0064(00)80163-8
Garber, A.M. og C.E. Phelps (1997), “Economic founda-
tions of cost-effectiveness analysis”,
Journal of health
economics,
16(1): 1-31, https://doi.org/10.1016/S0167-
6296(96)00506-1
Gulbrandsen, P., R. Førde og O.G. Aasland (2002), ”Hvor-
dan har legen det som portvakt?”
Tidsskrift for Den nor-
ske legeforening,
122(19): 1874–9, https://tidsskriftet.
no/sites/default/files/pdf2002--1874-9.pdf
Gyrd-Hansen, D. (2005), “Willingness to pay for a QALY”,
Pharmacoeconomics,
23(5): 423-32,
https://doi.
org/10.2165/00019053-200523050-00002
Gyrd-Hansen, D. (2009), ”Hvad er en sundhedsforbedring
værd?: Et valg mellem sundhed, rødvin og klassekvoti-
enter”, i J. T. Lauridsen og K. M. Pedersen, red.,
Sund-
hedsøkonomi: Fra teori til praksis,
København: Jurist-
og Økonomforbundets Forlag.
Hanley, N. (2001), “Cost-benefit analysis and environ-
mental policymaking”,
Environment and Planning C:
Government and Policy,
19(1): 103-18, https://doi.
org/10.1068/c3s
Højgaard, B., J. Kjellberg og M. Bech (2018), ”Den statslige
styring af det regionale sundhedsområde. Analyse af
129
ØKONOMI & POLITIK #1/2023
Udgives af Djøf Forlag
FOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 70: Henvendelse af 26/4-23 vedrørende peronalesituationen og arbejdsmangel i Forsvaret i forbindelse med det kommende forsvarsforlig, fra HK Stat og HK Forsvarets Landsklub
2696795_0020.png
Effektiv opgaveløsning med de rette kompetencer til de rette opgaver
centrale instrumenter”,
København: VIVE
, www.vive.
dk/media/pure/11158/2305557
Jacobsen, F.F. (2015), “Understanding public elderly care
policy in Norway: A narrative analysis of governmental
White papers”,
Journal of Aging Studies,
34: 199-205, ht-
tps://doi.org/10.1016/j.jaging.2015.04.006
Jensen, C.M., J. Mainz, C.M. Beck, T.C. Larsen og A. Sloth
(2019), ”Stepped care-model kan styrke tværsektori-
elt samarbejde”,
Tidsskrift for Dansk Sundhedsvæsen,
95(3): 56-66, https://dssnet.dk/artikler/hospitaler/
stepped-care-model-kan-styrke-tvaersektorielt-samar-
bejde/
Johansen, E. og L. Fagerström (2010), “An investigation of
the role nurses play in Norwegian home care”,
British
Journal of Community Nursing,
15(10): 497-502, ht-
tps://doi.org/10.12968/bjcn.2010.15.10.78742
Kamp, A. og A.M. Hansen (2019), “Negotiating Profes-
sional Knowledge and Responsibility in Cross-sec-
toral Telemedicine”,
Nordic Journal of Working Life
Studies,
9(S5): 13-32, https://doi.org/10.18291/njwls.
v9iS5.112691
Kaplan, R.S. og R. Cooper. (1998),
Cost and effect: using
integrated cost systems to drive profitability and perfor-
mance,
Boston: Harvard Business School Press.
Kaplan, R.S. og M.E. Porter (2011), “How to solve the cost
crisis in health care”,
Harvard Business Review,
89(9):
47-64.
Kaplan, R.S. og M.L. Witkowski (2014), “Better accounting
transforms health care delivery”,
Accounting Horizons,
28(2): 365-83, https://doi.org/10.2308/acch-50658
Keel, G., C. Savage, M. Rafiq og P. Mazzocato (2017),
“Time-driven activity-based costing in health care:
a systematic review of the literature”,
Health Po-
licy,
121(7): 755-63, https://doi.org/10.1016/j.healt-
hpol.2017.04.013
Keel, G., R. Muhammad, C. Savage, J. Spaak, I. Gonzalez,
P. Lindgren, C. Guttmann og P. Mazzocato (2020), “Ti-
me-driven activity-based costing for patients with mul-
tiple chronic conditions: a mixed-method study to cost
care in a multidisciplinary and integrated care delivery
centre at a university-affiliated tertiary teaching hospi-
tal in Stockholm”,
BMJ Open,
10(6), e032573, http://
dx.doi.org/10.1136/bmjopen-2019-032573
Ledelseskommissionen (2018),
Sæt borgerne først: Ledelse
i den offentlige sektor med fokus på udvikling af drif-
ten,
København, Ledelseskommissionen
, https://
ledelseskom.dk/files/media/documents/hovedpubli-
kationer/saet_borgerne_foerst_-_ledelseskommissio-
nens_rapport.pdf
Madsen, C.F. og C. Wis
é
n (2019), ”Kunsten at ramme bud-
gettet - et studie af sanktionslovgivningens betydning
for budgetmæssig medgørlighed og politiske budgetcy-
klusser i de danske kommuner”,
Økonomi
& Politik,
91(4): 81-103, https://www.djoef-forlag.dk/openac-
cess/oep/files/2019/1_2019/1_2019_9.pdf
McBain, R.K., G. Jerome, J. Warsh, M. Browning, B. Mis-
try, P.A. I Faure, C. Pierre, A.P. Fang, J.C. Mugunga, J.
Rhatigan, F. Leandre og R. Kaplan (2016), “Rethinking
the cost of healthcare in low-resource settings: the va-
lue of time-driven activity-based costing”,
BMJ Glo-
bal Health,
1(3), e000134, http://dx.doi.org/10.1136/
bmjgh-2016-000134
Meltzer, D.O. og P.C. Smith (2011), “Theoretical issues
relevant to the economic evaluation of health techno-
logies”, i Mark V. Pauly, Thomas G. Mcguire og Pedro
P. Barros, red.,
Handbook of health economics,
2, Else-
vier, pp. 433-69, https://doi.org/10.1016/B978-0-444-
53592-4.00007-4
NICE (2011), “Common Mental Health Disorders: Identi-
fication and Pathways to Care”, National Collaborating
Centre for Mental Health, National Institute for Health,
Clinical Excellence, www.nice.org.uk/guidance/cg123
Pedersen, K.M. (2006),
Dansk sundhedspolitik: Beslut-
ningsgrundlag, beslutningstagen og beslutninger i sund-
hedsvæsenet,
1. udgave, København: Munksgaard.
Produktivitetskommissionen (2014), Det handler om vel-
stand og velfærd, slutrapport, marts 2014, https://pro-
duktivitetskommissionen.dk/media/18703/det-hand-
ler-om-velstand-og-velfaerd_slutrapport.pdf
Rolfe, J., J. Windle, K. McCosker, og A. Northey (2018),
“Assessing cost‐effectiveness when environmental be-
nefits are bundled: agricultural water management in
Great Barrier Reef catchments”,
Australian Journal of
Agricultural and Resource Economics,
62(3): 373-93.
https://doi.org/10.1111/1467-8489.12259
Rugkåsa, J., O.G. Tveit, J. Berteig, A. Hussain og T. Ruud
(2020), “Collaborative care for mental health: a qualita-
tive study of the experiences of patients and health pro-
fessionals”,
BMC Health Services Research,
20(1): 1-10,
https://doi.org/10.1186/s12913-020-05691-8
Shiroiwa, T., Y.K. Sung, T. Fukuda, H.C. Lang, S.C. Bae og
K. Tsutani (2010), “International survey on willingness‐
to‐pay (WTP) for one additional QALY gained: what is
the threshold of cost effectiveness?”,
Health Economics,
19(4): 422-37, https://doi.org/10.1002/hec.1481
Star, M., J. Rolfe, M. Farr og M. Poggio (2021), “Transfer-
ring and extrapolating estimates of cost-effectiveness
for water quality outcomes: Challenges and lessons
from the Great Barrier Reef ”,
Marine Pollution Bul-
letin,
171: 112870, https://doi.org/10.1016/j.marpol-
bul.2021.112870
Tseng, P., R.S. Kaplan, B.D. Richman, M.A. Shah og K.A.
Schulman, (2018), “Administrative costs associated
with physician billing and insurance-related activities
at an academic health care system”,
JAMA,
319(7): 691-
97.
Wentzer, H.K, P. Vedsted og K. Phanareth (2018), ”Disrup-
tion af patientforløb: Den 3. læge til patienter med mul-
timorbiditet og kroniske sygdomme”,
Månedsskrift for
Almen Praksis
juni/juli: 479-88, www.vive.dk/media/
pure/10803/2302507
Weinstein, M. (2006), “Decision rules for incremental
cost-effectiveness analysis”, i A. M. Jones, red.,
The Elgar
Companion to Health Economics,
Cheltenham: Edward
Elgar, https://doi.org/10.4337/9780857938138.00065
130
ØKONOMI & POLITIK #1/2023
Udgives af Djøf Forlag
FOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 70: Henvendelse af 26/4-23 vedrørende peronalesituationen og arbejdsmangel i Forsvaret i forbindelse med det kommende forsvarsforlig, fra HK Stat og HK Forsvarets Landsklub
2696795_0021.png
Effektiv opgaveløsning med de rette kompetencer til de rette opgaver
Weinstein, M. og R. Zeckhauser (1973), “Critical ratios and
efficient allocation”,
Journal of Public Economics,
2(2):
147-57.
Øydgard, G. (2018), ”Individuelle behovsvurderinger eller
standardiserte tjenestetilbud? En institusjonell etno-
grafi om kommunale saksbehandleres oversettelse fra
behov til vedtak”,
Tidsskrift for Omsorgsforskning,
4(1):
27-39, https://doi.org/10.18261/issn.2387-5984-2018-
01-04
131
ØKONOMI & POLITIK #1/2023
Udgives af Djøf Forlag