Forsvarsudvalget 2022-23 (2. samling)
FOU Alm.del Bilag 70
Offentligt
2696786_0001.png
Bilag 3. Cybersikkerhed i Forsvaret i et uddannelses- og rekrutteringsperspektiv: Ny
kompetencegivende cyberspecialist-uddannelse på KVU-niveau og nytænkning af
cyberværnepligten
Cybertruslen mod Danmark er høj og efter Ruslands invasion af Ukraine står Danmark over for et
forandret sikkerhedspolitisk landskab, hvor fremtiden på flere områder tegner mere usikker end før
ifølge Center for Cybersikkerhed – herunder også på cyberområdet
12
. Cybersikkerhed bør derfor
prioriteres i det nye forsvarsforlig.
Et væsentligt element i forhold til cybersikkerhed er, at sikre de rette kompetencer og de mest optimale
uddannelses-, karriere- og rekrutteringsmuligheder på området. Dette er også påpeget af Forsvaret
selv samt af en professor i cybersikkerhed jf. artikel herom
3
. HK Stat foreslår derfor, at det kommende
forsvarsforlig indtænker relevante uddannelses- og karriereveje i den kommende opbygning af
yderligere kapaciteter indenfor cybersikkerhed.
HK Stat og HK SAMDATA foreslår derfor, at der udvikles og etables en ny, kompetencegivende
cyberspecialist-uddannelse på KVU-niveau (kort videregående uddannelse) i et samarbejde mellem
Forsvaret og øvrige relevante ministerier, HK og HK SAMDATA og et eller flere relevante
erhvervsakademier. Uddannelsen vil være særdeles relevant for Forsvaret men også på andre
områder i staten og på det private arbejdsmarked (se uddybning i punkt 1 nedenfor).
HK Stat og HK SAMDATA foreslår endvidere, at en sådan kompetencegivende uddannelse – udover
en generel anvendelse i Forsvaret og det øvrige arbejdsmarked – også ville kunne samtænkes med
cyberværnepligten med henblik på at understøtte Forsvarets ønske om at sikre relevante
uddannelses- og karriereveje i forhold til cybersikkerhed. Cyberværnepligten vil således kunne
indtænkes som (en del af) den praktik, som en ny cyberspecialist-uddannelse ville fordre (se
uddybning i punkt 2 nedenfor).
Disse forslag uddybes kort i det følgende. HK Stat og HK SAMDATA deltager meget gerne i en videre
dialog om emnet i nærmeste fremtid. HK Stat og HK SAMDATA fremsender endvidere på et senere
tidspunkt et mere uddybende notat om emnet.
Analysechef i HK Stat Thomas Lynge Madsen er kontaktperson i den forbindelse på
[email protected]
1. Ny cyberspecialist-uddannelse på KVU-niveau målrettet cybersikkerhed i Forsvaret (og
andre dele af arbejdsmarkedet)
HK Stat og HK SAMDATA foreslår, at det kommende forsvarsforlig indeholder, at der skal udvikles
målrettede uddannelses- og karrieveje for medarbejdere, der beskæftiger sig med cybersikkerhed i
Forsvaret.
1
2
Cybertruslen mod Danmark (cfcs.dk)
Cybertruslen mod Danmark i lyset af Ruslands invasion af Ukraine (cfcs.dk)
3
Cyber-værnepligtige dropper Forsvaret: Kun én ud af ti fortsætter – Radar (radarmedia.dk)
1
FOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 70: Henvendelse af 26/4-23 vedrørende peronalesituationen og arbejdsmangel i Forsvaret i forbindelse med det kommende forsvarsforlig, fra HK Stat og HK Forsvarets Landsklub
2696786_0002.png
HK Stat foreslår derfor i den forbindelse, at forsvarsforliget indeholder, at der udvikles en ny
kompetencegivende uddannelse indenfor cybersikkerhed benævnt cyberspecialist-uddannelsen.
Cyberspecialist-uddannelsen skal være på KVU-niveau (kortere videregående uddannelse) med
henblik på at sikre en balance mellem det teoretiske og praktiske indhold i uddannelsen. Uddannelsen
skal målrettes medarbejdere, der skal beskæftige sig med cybersikkerhed i Forsvaret (og på andre,
relevante dele af arbejdsmarkedet).
Cybersikkerhedsspecialist.uddannelsen opbygges som en kortere videregående uddannelse (KVU)
og vil indeholde et års lønnet praktik i lighed med andre KVU-uddannelser såsom fx handelsøkonom,
laborantuddannelsen mv. med henblik på sikre et praktisk indhold i uddannelsen, som også er
målrettet de arbejdsopgaver, som praktikstedet har – fx i forhold til cybersikkerhedsopgaver i
Forsvaret. Samtidigt ville det kunne give den studerende en værdifuld tilknytning til den enkelte
arbejdsplads med henblik på efterfølgende fastholdelse og rekruttering mv.
Det vil også kunne give den studerende en tydelig uddannelsesvej i Forsvaret og sikre en mulighed
for at skabe praktikpladser og uddannelsen vil skulle indtænkes i en efterfølgende karriere indenfor
cybersikkerhed i Forsvaret.
En KVU-uddannelse med vægt på praktik vil skabe en balance mellem det teoretiske og praktiske
som helt nødvendigt i arbejdet med cybersikkerhed og som på relevant vis vil kunne supplere
akademiske uddannelser indenfor IT-sikkerhed. En lønnet praktik på 12 måneder vil endvidere gøre
det muligt at skabe de nødvendige relationer for at kunne udføre opgaver, der kræver en meget høj
grad af tillid.
Der vil endvidere være relevante overbygningsmuligheder i forlængelse af cyberspecialist-
uddannelsen, hvis det efterfølgende viser sig relevant for nogle af deres studerende – fx ift en
professionsbachelor PBA i IT-sikkerhed, som også kan tages som efteruddannelse på diplomniveau.
En
ny
cyberspecialist-uddannelse
vil
således
kunne
indgå
i
en
videre
efteruddannelsessammenhæng.
HK Stat og HK SAMDATA stiller sig gerne til rådighed i forhold til udviklingen/tilpasningen af en sådan
uddannelse sammen med relevante erhvervsakademier og andre relevante samarbejdspartnere. ’
Afslutningsvis kan det nævnes, at en ny cyberspecialist-uddannelse vil være relevant i forhold til en
gentænkning af cyberværnepligten med henblik på at sikre mere hensigtsmæssige uddannelses- og
karrierevej indenfor området som efterspurgt af Forsvaret og en professor i cybersikkerhed:
Den nye cyberspecialist-uddannelse vil således – også – kunne indtænkes som en del af
cyberværnepligten således, at (dele af) praktikken i den nye uddannelse kunne tages som led i
cyberværnepligten og færdiggøres efter endt cyberværnepligt i en tilknytning til Forsvaret
(ansættelse, praktik eller lignende) – se nedenfor.
2
FOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 70: Henvendelse af 26/4-23 vedrørende peronalesituationen og arbejdsmangel i Forsvaret i forbindelse med det kommende forsvarsforlig, fra HK Stat og HK Forsvarets Landsklub
2696786_0003.png
2. Gentænk cyberværnepligten
Forsvaret samt en professor i cybersikkerhed peger på udfordringer omkring den eksisterende
mulighed for at aftjene værnepligt indenfor cybersikkerhed – herunder i forhold til at sikre relevante
uddannelses- og karriereveje, graden af militær uddannelse mv. (se artikel i link
4
).
HK Stat foreslår i den forbindelse, at der sker en nytænkning af værnepligten indenfor cybersikkerhed
før, under og efter cyberværnepligten med henblik på at sikre mere hensigtsmæssige uddannelses-
og karriereveje indenfor området som efterspurgt af Forsvaret og en professor i cybersikkerhed:
Vi foreslår derfor dels, at cyberværnepligten indtænkes i etableringen af en ny cyberspecialist-
uddannelse (se ovenfor) således, at hele eller af praktikken i den nye uddannelse vil kunne tages
som led i cyberværnepligten og færdiggøres efter endt cyberværnepligt – gerne i en tilknytning til
Forsvaret (ansættelse, praktik eller lignende).
Det skal også vurderes om der er et behov for, at alle de cyberværnepligtige skal gennemføre
egentligt militærfaglig uddannelse for at kunne varetage cybersikkerhedsopgaver eller om der snarere
bør være tale om en mere civilt rettet værnepligt.
Det bør endvidere også overvejes om den efterfølgende ansættelse indenfor cybersikkerhed efter
endt cyberværnepligt reelt fordrer en ansættelse som soldat eller om det er mere hensigtsmæssigt
med en civil ansættelse som på andre områder.
Endelig bør det overvejes om de skitserede uddannelses- og karriereveje, som anvises artiklen (IT-
supporter) er den mest hensigtsmæssige eftersom der jf. den citerede professor er tale om
specialister. Her vil det være mere relevant med en uddannelse indenfor cybersikkerhed – herunder
den foreslåede cyberspecialist-uddannelse.
HK Stat er derudover enig med den citerede professor i artiklen i, at det kommende forsvarsforlig
udover en nytænkning af cyberværnepligten introducerer en mere målrettet karrierevej for folk, der
hovedsageligt beskæftiger sig med cybersikkerhed. En sådan karrierevej bør tage udgangspunkt i de
udfordringer, som cyberværnepligten har mødt – herunder i forhold til relevant ansættelsesform
(militær/civil) samt relevant uddannelse.
4
Cyber-værnepligtige dropper Forsvaret: Kun én ud af ti fortsætter – Radar (radarmedia.dk)
3