Forsvarsudvalget 2022-23 (2. samling)
FOU Alm.del Bilag 51
Offentligt
2682574_0001.png
Aktstykke nr.
80
Folketinget 2022-23 (2. samling)
Afgjort den 23. marts 2023
80
Forsvarsministeriet.
København, den 15. marts 2023.
a.
Forsvarsministeriet anmoder om Finansudvalgets tilslutning til, at totaludgiften til opførelsen af
F-35-faciliteterne på Flyvestation Skrydstrup øges med 267,0 mio. kr. (2023-pl) fra 1.084,4 mio. kr.
til 1.351,4 mio. kr. Det svarer til en merudgift på 188,5 mio. kr. i 2023.
De samlede udgifter i 2023 på 421,6 mio. kr. afholdes af den bevilling, som opføres på finansloven
for 2023 under § 12.14.03. Bygge- og anlægsarbejder.
Projektbeskrivelse
Jf. aftale om anskaffelse af nye kampfly af 9. juni 2016 anskaffes 27 nye F-35-kampfly til
erstatning for de nuværende F-16-kampfly. Det følger af aftalen, at de danske kampfly fortsat skal
operere fra Flyvestation Skrydstrup, som skal ombygges og klargøres til formålet. Med henblik på
at opretholde Danmarks operative kampflykapacitet skal faciliteterne således være klar til operativ
brug i 2023, hvor de første fly forventes modtaget i Danmark. Det er fortsat forventningen, at denne
tidsplan fastholdes.
Folketinget godkendte ved lov nr. 881 af 16. juni 2020 om udbygning og drift af Flyvestation
Skrydstrup, at Forsvarsministeriet i perioden 2020-2023 kan anvende 1.084,4 mio. kr. (2023-pl) til
udbygning og drift af Flyvestation Skrydstrup til brug for F-35-kampflykapaciteten.
Der er siden konstateret en forøgelse af totaludgiften i forbindelse med byggeriet samt en mindre,
håndterbar forsinkelse af dele af byggeriet, som ikke ændrer ved det planlagte ibrugtagningstids-
punkt. Hertil kommer at der afholdes udgifter i 2024, da der forventes en afregning af udeståender
primo 2024. Den justerede projektøkonomi ændrer ikke ved, at F-35-faciliteterne på Flyvestation
Skrydstrup kan ibrugtages i 2023 som planlagt.
Merudgifterne skyldes flere forhold, herunder:
1. Merudgiftsbehov som følge af kontraktindgåelser
Da lov nr. 881 af 16. juni 2020 om udbygning og drift af Flyvestation Skrydstrup blev vedtaget
inden entreprisekontrakterne blev udbudt, var licitationspriserne ukendte ved lovens tiltrædelse. De
afsluttede udbud oversteg budgettet for entrepriserne, om end merudgiftsbehovet ikke gav anledning
til nye udbud.
b.
AG001056
FOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 51: Orientering om aktstykke vedrørende merudgiftsbehov relateret til F-35 byggeriet, fra forsvarsministeren
2682574_0002.png
2
Merudgiftsbehovet som følge af kontraktindgåelser estimeres at udgøre i alt 40,6 mio. kr. i projekt-
perioden.
2. Ekstraordinære prisstigninger
Som følge af COVID-19, krigen i Ukraine, den høje inflation og markedssituationen i øvrigt er
der konstateret ekstraordinære og markante prisstigninger på flere materialer, som påvirker projek-
tøkonomien. Prisstigningerne skyldes råvare- og materialemangel, som især vedrører stål, beton,
isolering og træ. Prisstigningerne vedrører ikke det ovenfor opgjorte merudgiftsbehov som følge af
kontraktindgåelser.
Sammenholdt med projektets bevilling har den store efterspørgsel og knaphed på visse materialer
således medført ekstraordinære prisstigninger, som estimeres at medføre et merudgiftsbehov på i alt
106,6 mio. kr. i projektperioden.
3. Uforudsete udgifter
Projektets høje kompleksitetsgrad, byggeriets størrelse samt klassifikationen af byggeriet har dels
medført uforudsete udgifter til ekstraarbejder, dels medført et forventet behov for yderligere ekstraar-
bejder end oprindeligt forudsat. Udgifterne hertil er endvidere påvirket af markedssituationen i lighed
med ovennævnte forhold vedr. ekstraordinære prisstigninger.
Ekstraarbejder skyldes typisk ændringer, rettelser og mangler, som ikke er indeholdt i kontrakterne,
da behovet for disse er opstået efter påbegyndelsen af byggeriet. Ekstraarbejderne vedrører blandt
andet omstilling af byggepladsen mellem forskellige klassifikationsgrader, modifikation og special-
fremstilling af brand- og sikringsbetydende døre mv. Som konsekvens heraf forventes der ligeledes
merudgifter til byggeprojektets rådgivere.
Jf. lov nr. 881 af 16. juni 2020 indgik der i totaludgiften en reserve til uforudsete udgifter på 80,8
mio. kr. (2023-pl). Det estimeres, at der er behov for yderligere i alt 87,2 mio. kr. til finansiering af
uforudsete udgifter i projektperioden.
4. Forceringsaftale
Fremdriften af byggeprojektet har været påvirket af COVID-19, herunder som følge af manglende
materialer, medarbejderfravær fra byggepladsen grundet karantæne mv. Med henblik på at sikre den
planmæssige ibrugtagning af byggeriet er det derfor vurderet nødvendigt at indgå en forceringsaftale
med entreprenøren, som sikrer, at entreprenøren når sine opgaver inden for tidsplanen.
Udgifter til forcering estimeres at udgøre i alt 32,6 mio. kr. (2023-pl) i projektperioden.
Totaludgift
Ovennævnte ændringer medfører en merudgift på 267,0 mio. kr. (2023-pl) i perioden 2020-2024
i forhold til det forudsatte i lov nr. 881 af 16. juni 2020 om udbygning og drift af Flyvestation
Skrydstrup.
Totaludgiften fordeles på følgende udgiftskategorier:
Tabel 1: Udgifter fordelt på kategori
(mio. kr., 2023-pl)
Lov nr. 881
af 16. juni 2020
Kontraktindgåelser
Ekstraordinære prisstigninger
994,8
8,8
Justeret projekt
1.035,4
115,4
Forskel
40,6
106,6
FOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 51: Orientering om aktstykke vedrørende merudgiftsbehov relateret til F-35 byggeriet, fra forsvarsministeren
2682574_0003.png
3
Uforudsete udgifter
Forcering
I alt
80,8
-
1.084,4
168,0
32,6
1.351,4
87,2
32,6
267,0
Udgifterne til projektet forventes afviklet, som følger:
Tabel 2: § 12.14.03. Bygge- og anlægsarbejder fordelt på finansår
(mio. kr., 2023-pl)
Lov nr. 881 af
16. juni 2020
Finansåret 2020
Finansåret 2021
Finansåret 2022
Finansåret 2023
Finansåret 2024
I alt
97,6
390,4
363,3
233,1
-
1.084,4
Justeret projekt
24,6
358,9
521,2
421,6
25,1
1.351,4
Forskel
-73,0
-31,5
157,9
188,5
25,1
267,0
Merudgifterne afholdes inden for Forsvarsministeriets eksisterende, økonomiske rammer.
c.
Aktstykket forelægges Finansudvalget, idet projektets totaludgift er forøget med mere end 10 pct.
i forhold til det forudsatte i lov nr. 881 af 16. juni 2020 om udbygning og drift af Flyvestation
Skrydstrup. Som følge heraf kræves særskilt godkendelse af Finansudvalget, jf. budgetvejledningens
pkt. 2.8.3.1.
Under henvisning til ovenstående anmodes hermed om Finansudvalgets tilslutning til, at totaludgif-
ten til opførelsen af F-35-faciliteterne på Flyvestation Skrydstrup øges med 267,0 mio. kr. (2023-pl)
fra 1.084,4 mio. kr. til 1.351,4 mio. kr. Det svarer til en merudgift på 188,5 mio. kr. i 2023.
De samlede udgifter i 2023 på 421,6 mio. kr. afholdes af den bevilling, som opføres på finansloven
for 2023 under § 12.14.03. Bygge- og anlægsarbejder.
Finansministeriets tilslutning foreligger.
e.
f.
København, den 15. marts 2023
Troels Lund Poulsen
/ Jonas From Soelberg
Til Finansudvalget.
FOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 51: Orientering om aktstykke vedrørende merudgiftsbehov relateret til F-35 byggeriet, fra forsvarsministeren
2682574_0004.png
4
Tiltrådt af et flertal i Finansudvalget den 23-03-2023 (udvalget med undtagelse af Enhedslistens og Alternativets
medlemmer, der stemte imod aktstykket)