Forsvarsudvalget 2022-23 (2. samling)
FOU Alm.del Bilag 40
Offentligt
2675158_0001.png
Helsingør marts 2023
Hvordan udbygger vi samarbejdet mellem
det frivillige og offentlige beredskab på
havet?
Resume:
Dansk Søredningsselskab (DSRS) opfordrer til at løfte samarbejdet mellem den frivillige og den
offentlige redningstjeneste til et nyt niveau, til glæde for danskere, som benytter havet i fritiden og
til glæde for søsikkerheden generelt.
DSRS bidrager årligt med ca. 8 mio. kr. og ca. 900 assistancer til at øge sø-sikkerheden i de indre
farvande omkring de eksisterende 13 stationer. Et mere formaliseret samarbejde vil give DSRS’s
muligheder for at bidrage yderligere og give den offentlige søredning nemmere adgang til at løse
hændelser til søs overalt i de indre farvande.
Det kræver en politisk bevågenhed, der omfatter både det strukturelle samarbejde og de økonomiske
rammer, så vi får et beredskab, der har samme niveau i alle indre danske farvande.
Samarbejde om sikkerhed til søs.
Havet er et farligt element. Hvis man havner i en situation, hvor man ikke kan komme i land ved
egen hjælp, så er det kun et spørgsmål om tid før man havner i en farlig situation – uanset hvor godt
vejret er, eller hvor man er i landet.
Hvert år får over 1000 danskere brug for hjælp på havet, fordi de er havnet i en situation, de ikke
selv kan klare. Det kan række fra ”bare” at være løbet tør for brændstof til redningsaktioner og
eftersøgninger, hvor der akut er fare for liv.
Derfor er et godt redningsberedskab på havet utroligt vigtigt. Danmark har underskrevet den
internationale SAR-konvention, der forpligter Danmark til at etablere og vedligeholde et
landsdækkende SAR-beredskab og sikre koordineret brug af alle ressourcer og forbedre
samarbejdet mellem alle parter. Denne henvendelse er et ønske om at optimere samarbejdet
omkring løsningen af opgaverne i de indre danske farvande.
På Vestkysten har søredning en lang historie bag sig og er i dag godt organiseret, men indtil 2004
var der ikke nogen organiseret søredning i de indre danske farvande. Da var havarister henvist til at
få hjælp fra tilfældige fritidsbåde, lokale fiskere og – i meget alvorlige tilfælde – fra
Marinehjemmeværnet og/eller Forsvarets helikoptertjeneste.
Siden 2004 har Dansk Søredningsselskab (DSRS) opbygget et netværk af stationer, der nu dækker
en stor del af de indre danske farvande. Det er sket på frivillig basis og udelukkende finansieret af
medlemsbidrag og fondsstøtte. I dag har DSRS næsten 1000 aktioner årligt og er blevet en vigtig
FOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 40: Henvendelse af 14/3-23 samt præsentation fra foretræde 13/4-23 vedrørende forslag til udbygning af samarbejdet mellem det frivillige og offentlige beredskab til søs, fra Dansk Søredningsselskab
del af redningsberedskabet. Næsten hver tredje aktion kommer til os via Redningscentralen i Karup
(JRCC) og vi er på den måde med til at aflaste Forsvarets enheder, der jo nu får en række andre,
mere centrale opgaver. Vores samlede bidrag til søsikkerheden i 2022 har en værdi af 8 mio. kr.
Opgaver initieret af JRCC beløber sig alene til ca. 1.mio. kr.
I de seneste år er Dansk Søredningsselskab blevet en mere moden organisation og er blevet et
centralt værktøj i JRCC’s løsning af opgaver i de indre danske farvande. Men strukturen er ikke
fulgt med. Kystredningstjenesten er forsat koncentreret om Vestkysten og de traditionelle
fiskerihavne mens DSRS står i dag for langt de fleste assistancer i de indre danske farvande. Det
giver en økonomisk og geografisk skævhed i det danske SAR-beredskab.
Et struktureret samarbejde mellem det offentlige redningsberedskab og DSRS samt et bidrag til
driften af foreningen vil betyde, at Danmark retter op på skævdelingen af ressourcer og vil sikre, at
vi udnytter redningsressourcerne bedst muligt.
For DSRS vil det samtidig betyde større mulighed for støtte fra fonde og et bedre fundament for
rekruttering af medlemmer i DSRS og dermed et endnu større bidrag til søsikkerheden i de indre
danske farvande.
Om DSRS:
Dansk Søredningsselskab (DSRS) er en frivillig almennyttig forening, som på et ideelt grundlag,
yder forebyggende assistance til søs.
Vores vision:
At styrke sikkerheden til søs gennem forebyggende søredning.
Målet er, at ingen, som bruger vandet i fritiden, drukner.
Vores mission:
At assistere fritidsbrugere på vandet, som er bragt i en situation, som de ikke selv kan løse.
Vi hjælper alle, for at en situation ikke udvikler sig til en nødsituation og for at begrænse tab
af værdier.
At stille frivillige og materielle ressourcer til rådighed for den offentlige søredning ved
nødsituationer til søs.
FOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 40: Henvendelse af 14/3-23 samt præsentation fra foretræde 13/4-23 vedrørende forslag til udbygning af samarbejdet mellem det frivillige og offentlige beredskab til søs, fra Dansk Søredningsselskab
2675158_0003.png
Foreningen er startet med en enkelt station i 2004 og har i dag 13 stationer fordelt over
landet.Foreningen drives udelukkende
af ulønnede frivillige, som står til
rådighed 24 timer i døgnet, 365 dage
om året. DSRS har i dag ca. 370
frivillige. Foreningen ledes af en
bestyrelse, som vælges på den årlige
generalforsamling. Dagligdagen på
stationerne ledes af en valgt
stationsleder og en ledelsesgruppe.
Disse er ligeledes på valg hvert år.
DSRS råder i dag over 19 både, heraf
er 5 lukkede både, mens resten er
åbne RIB-både i størrelse mellem 7,5
og 10 meter. Udvidelsen af DSRS’s
flåde har været mulig på grund af
støtte fra fonde og fra det svenske
redningsselskab, SSRS. Udover
bådene ejer DSRS alt
sikkerhedsudstyr til mandskabet samt
hjælpeudstyr til bådene. Bådpladser
og opbevaringsrum på stationerne
stilles oftest til rådighed af
havn/kommune, ligesom mødefaciliteter stilles til rådighed af lokale sejlklubber eller anden
forening på havnen. DSRS uddanner alle frivillige gennem teoretiske uddannelser og gennem
træning. DSRS arbejder på at etablere et system omkring kontinuerlig træning og løbende
evaluering.
Økonomi:
DSRS havde i 2022 indtægter for knap 8 mio. kr. Økonomien tilvejebringes af kontingent fra ca.
11.000 medlemmer samt bidrag fra fonde og andre donorer. Størsteparten af økonomien går til drift
af både og stationer, herunder ca. 1 mio. kr. til brændstof.
Indtægter i %
Udgifter i %
Kontinget
Tipsmidler
Donationer
Moms refusion
Drift
Husleje
Regnskab
Afskrivning
Administration
Sekretariat
Alarm telefon
FOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 40: Henvendelse af 14/3-23 samt præsentation fra foretræde 13/4-23 vedrørende forslag til udbygning af samarbejdet mellem det frivillige og offentlige beredskab til søs, fra Dansk Søredningsselskab
2675158_0004.png
Vores aktioner:
Siden DSRS’s start er antallet af aktioner steget år for år, fra en meget beskeden start til et niveau,
som nu ligger på ca. 900 aktioner pr. år. Da assistancerne fortrinsvis ligger i maj – september
betyder det et højt aktivitetsniveau på DSRS’s stationer i sommermånederne.
Aktioner pr. år
1000
900
800
700
600
500
400
300
200
100
0
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
Aktioner pr. år
En aktion udføres af minimum to personer og har en gennemsnitlig varighed på ca. 3 timer før
havaristen er bragt sikkert i havn. Det betyder at DSRS i 2022 brugte ca. 3 årsværk på at hjælpe til
søs.
Alarmeringen af DSRS foregår mere og mere
direkte fra den enhed, som er i vanskeligheder.
Rekvirenter 2022 i %
Efter vi i slutningen af 2022 har udviklet vores
3
8
egen alarmeringsapp, forventer vi at andelen af
direkte kald til DSRS vil øges og præcisionen i
24
positionsangivelsen, hvilket giver DSRS et
65
bedre grundlag for at yde hurtig hjælp.
Dansk Søredningsselskab opgaver har altid
drejet sig om motorhavari, grundstødninger,
SAR-opgaver og andre havarier, som rorskader,
tabte skruer m.m., men også trætte
surfere/kitesurfere er en del af statistikken.
Direkte kald
JRCC
Lyngby Radio
Andre/uoplyst
FOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 40: Henvendelse af 14/3-23 samt præsentation fra foretræde 13/4-23 vedrørende forslag til udbygning af samarbejdet mellem det frivillige og offentlige beredskab til søs, fra Dansk Søredningsselskab
2675158_0005.png
Fordeling af opgaver 2022 i %
60
50
40
30
20
10
0
Motorhavari
Grundstødninger
Havariårsager 2022
SAR
Andre
Dansk Søredningsselskab har et godt samarbejde med JRCC, redningshelikopterne fra ESK 722
ligesom vi på nogle stationer træner sammen med marinehjemmeværnet. Samarbejdet er dog
sporadisk og ikke baseret på formelle strukturer. Derfor er der behov for en overordnet, politisk
vision om hvordan samarbejdet skal foregå i fremtiden. Her kan vi med fordel se til vores
nabolande (Norge, Sverige, Tyskland, UK), hvor tilsvarende frivillige redningsorganisationer løfter
en utrolig vigtig del af redningsberedskabet og har et godt samarbejde med de offentlige
organisationer.
DSRS opfordrer til at løfte samarbejdet mellem den frivillige og den offentlige
redningstjeneste til et nyt niveau, til glæde for danskere, som benytter havet til fritid og til
glæde for søsikkerheden generelt. Det kræver en politisk bevågenhed, der omfatter både det
strukturelle samarbejde og de økonomiske rammer, så vi får et beredskab, der har samme
niveau over hele landet.
Steen Wintlev-Jensen
Dansk Søredningsselskab.