Forsvarsudvalget 2022-23 (2. samling)
FOU Alm.del Bilag 34
Offentligt
2670043_0001.png
Att. Folketingets Forsvarsudvalg
Marts 2023
Opfølgning på foretræde den 22. februar 2023 vedrørende Forsvarets Thetis-skibe
Danske Maritime takker for udvalgets opmærksomhed ved vores foretræde den 22. februar 2023.
Oplægget er vedhæftet som bilag 1 i en let tilpasset version, og vi følger hermed som aftalt op med
supplerende oplysninger.
I drøftelsen om Søværnets fremtidige kapacitet og de forestående forhandlinger på forsvarsområdet, vil vi
som maritim brancheorganisation påpege vigtigheden af at se emnet i et såvel nationalt som internationalt
perspektiv.
Det danske afsæt er blandt andet at:
Kongeriget Danmark har verdens 3. længste kystlinje (i alt 51.401 km, inkl. Grønland)
Vi er blandt de førende søfartsnationer i verden
Vi er verdens 7. største maritime industrination målt i eksport
70 pct. af alle forsyninger kommer ad søvejen
Men hverken forsvarsmæssigt, handelsmæssigt eller ved øvrig sejlads, kan verdenshavene betragtes som
sikre. Dette har også EU’s opmærksomhed, hvor
Rådets interne forskningstjeneste netop har udgivet en
rapport, som fremhæver vigtigheden af, at et samlet Europa står stærkt også på søsiden. Ifølge analysen er
der et skifte i gang, hvor den maritime magtbalance rykker fra Europa mod Asien, hvilket der er alt mulig
grund til både at tage alvorligt samt reagere strategisk på. Vi vedlægger et resumé og selve rapporten som
bilag 2 og 3.
Hovedkonklusionerne i rapporten underbygger vores pointer fra foretrædet, hvis anledning var det notat
fra Forsvarsministeriet, som ultimo januar 2023 blev omtalt i pressen. Her lægger embedsværket op til at
livstidsforlænge Forsvarets skibe af den gamle THETIS-klasse
fremfor at bygge nye fartøjer. De fire
inspektionsskibe til patruljering i Nordatlanten er bygget tilbage i årene 1986-1991. Alene
livstidsforlængelse af THETIS-klassen stemmer ikke overens med de allerede beskrevne politiske planer om
at investere 40 mia. kroner i at opgradere Søværnet, hvilket også har dannet grundlag for samtalerne under
FMI’s besøg i den maritime industri sidste år, hvorfor vi har fundet det relevant at fremhæve følgende
pointer forud for de kommende forsvarsforhandlinger:
Dels det aktuelle trusselsbillede, hvor Rusland også opruster markant i Arktis. I takt med at stigende
temperaturer gør området gradvist mere tilgængeligt, er det vigtigt, at Danmark har flådekapacitet til at
bevogte området effektivt. Dette kræver både gode skibe og formentlig også flere skibe efter en
behovsvurdering, mens en række af de ældre fartøjer til gengæld vil kunne ombygges til andre opgaver i
FOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 34: Opfølgende henvendelse af 2/3-23 vedrørende Forsvarets Thetis-skibe, fra Danske Maritime
mindre farefyldte farvande, fx overvågning af de kommende energiøer, vores havvindmølleparker,
undersøiske rør og kabler samt anden kritisk infrastruktur. Sidstnævnte bør ikke undervurderes, hvilket de
hollandske myndigheder netop har påpeget med afsæt i påfaldende russisk tilstedeværelse i hollandske
farvande.
Dels Søværnets generelle kapacitet, som vil nyde godt af tidssvarende fartøjer, som er stærkere, hurtigere,
mere driftssikre, mere klima- og miljøvenlige, kan løse flere opgaver og derudover er en langt bedre
arbejdsplads for folk i tjeneste. Samtidig bør der investeres i en opgradering af den eksisterende flåde, så
skibene kan blive så bæredygtige som muligt i overensstemmelse med anbefalingerne i klimapartnerskabet
for Forsvarets område.
Dels vigtigheden af den nationale, militære skibsbygning, hvor det for Danmark er en åbenlys fordel, at vi
kan bygge og vedligeholde egne flådefartøjer. Både af hensyn til sikkerhed, forsyningssikkerhed og de
arbejdspladser, det skaber
samt et muligt eksportpotentiale af nye teknologiske løsninger. Her er det
afgørende vigtigt, at den maritime industri kan langtidsplanlægge. Når vi opbygger den nødvendige
kapacitet til de første skibe, så skal vi også kunne planlægge frem i tid på de næste skibe, fordi specialiseret
skibsbygning både kræver de rigtige rammer og de rigtige medarbejdere.
Her bør det fremhæves, at de danske værfter er meget specialiserede og kompetente. Det er muligt at
vedligeholde Søværnets skibe, så de fortsat kan være i drift en årrække, men der bør lægges en langsigtet
plan for såvel nybygninger som vedligeholdelse og mulig ombygning af eksisterende fartøjer.
Planlægningen skal være med til at sikre, at de danske værfter har kapacitet til både at bygge nye fartøjer
og til at vedligeholde den eksisterende flåde. I den danske maritime industri vil dette sige en horisont i
ordrebøgerne på 15-20 år.
Derfor betragter Danske Maritime det som yderst vigtigt at fastholde en tæt dialog imellem vores industri
og Folketinget, før forsvarsforhandlingerne starter. Vi står til rådighed for yderligere dialog om emnet.