Forsvarsudvalget 2022-23 (2. samling)
FOU Alm.del Bilag 33
Offentligt
Folketingets Forsvarsudvalg
27. februar 2023 agk
Til:
Forsvarsudvalget ved formand Rasmus Jarlov
Tak til forsvarsudvalget for foretræde den 9. februar 2023. Også tak for
bemærkninger og spørgsmål fra udvalget, som er værdifulde for vores
demokratiske proces og for vores oplysningsopgave.
Undertegnede fremsender hermed, som lovet, argumenter for en længere
værnepligt samt for flere værnepligtige:
Vi skal have flere værnepligtige, vel op mod 10.000 inkl. kvinderne, for hurtigt at
skaffe flere soldater til forsvaret, da rekruttering og fastholdelse af professionelle
soldater længe har vist sig utilstrækkelig - og tilmed meget kostbart. Vi skal
samtidigt have en længere værnepligt (9-12 måneder) for at opnå uddannede
soldater med et tilstrækkeligt kompetenceniveau.
Flere værnepligtige vil her ud over give os tre sidegevinster:
1) Tilvejebringelse af et rekrutteringsgrundlag for flere soldater, som vælger
en professionel karriere i forsvaret.
2) En større forståelse i befolkningen for forsvaret af Danmark.
3) En ikke uvæsentlig forberedelse på vores unge borgere i at indgå i et
forpligtende fællesskab, hvor opgaver, forpligtende sammenhold og
deadlines bliver virkelighed.
Den nødvendige hastige forøgelse af forsvarets personelstyrke kan hovedsageligt
ske gennem en større reserve, som er uddannet, trænet og kan aktiveres med
kort varsel. Værnepligtige vil ved en væsentlig længere tjenestetid kunne løse en
lang række opgaver ligesom under Den Kolde Krig og dermed frigøre fast personel
til mere specialiserede opgaver, jf. læren fra Finland.
Efter værnepligtstiden vil de uddannede soldater kunne indgå i reserven /
totalforsvaret og i Hjemmeværnet, som begge mangler uddannede soldater.
FOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 33: Opfølgende henvendelse af 27/2-23 vedrørende værnepligt, fra Reserveofficersforeningen
De bedre uddannede værnepligtige kan bruges ad hovedsageligt tre spor:
1)
Til gavntjeneste: I bevogtningstjeneste, som chauffør, signal-
operatør, lettere vedligehold af køretøjer og kampvogne, skibe og fly,
ass. klarmelder til fly, sikring af nøglepunkter, grænsekontrol,
bevogtning af bygninger (Gefion opgaven f.eks.) etc..
Nogle af de værnepligtige vil blive så godt uddannede, at de kan
indgå i 1. Brigade og udsendes sammen med de professionelle
soldater, tilsv. for FLV og SVN.
Andre værnepligtige, f.eks. de, som ikke er 100 % egnede som
kampsoldater, kan anvendes til støtte i det civile beredskab, som
også mangler ressourcer.
2)
3)
I takt med, at værnepligten øges, skal der tilvejebringes officerer og befalings-
mænd (herunder værnepligtige sergenter) til uddannelse af de værnepligtige.
Herudover skal vi fastlægge en struktur, de værnepligtige skal indgå i. Dvs., der
skal være klarhed over, hvilke enheder, der skal anvende de nye værnepligtige
med en længere uddannelse.
Forsvaret mangler p.t. egnede faciliteter (Kaserner, skydebaner, idrætsfaci-
liteter); men det må ikke bruges som undskyldning for at forsinke hverken den
længere værnepligt eller de flere værnepligtige. I en overgangsperiode kan
nogle værnepligtige indkvarteres på nedlagte skoler, ubenyttede offentlige
bygninger og i teltlejre, ind til moderne faciliteter er tilvejebragte: ''Back to
soldiering''.
Med venlig hilsen
Axel G. Kristiansen
Oberstløjtnant-R,
Owner KBC Consult