Forsvarsudvalget 2022-23 (2. samling)
FOU Alm.del Bilag 148
Offentligt
2747951_0001.png
Folketingets forsvarsudvalg
København den 8. september 2023
Den kommende advokatundersøgelse af Elbit-sagen
Til brug for jeres overvejelser om kommissoriet for den advokatundersøgelse, som det fremgår af
dagspressen, at forsvarsministeren forventer at blive enige med Folketingets partier om i løbet af
september, sender Transparency International Danmark hermed vores umiddelbare tanker herom.
Uvildighed
Der har i debatten flere gange været udtrykt, at undersøgelsen skal være uvildig. Dermed forstås, at
den skal følge Advokatsamfundets regler om uvildighed. Dette betyder, at advokatfirmaer, der
normalt udfører opgaver for Forsvarsministeriet, ikke kan gennemføre undersøgelsen. Det vil i
første omgang sige Kammeradvokaten, der også har været involveret i sagen. Men også andre
advokatfirmaet, som Forsvarsministeriet i fremtiden kunne overveje at entrere med i forbindelse
med f.eks. udbudssager.
Ministerens rolle
Et af de temaer, som partierne har fremført skal overvejes, har været, om der skal kunne afgives
mundtlige forklaringer. I takt med at sagen politisk mere og mere har været fokuseret om den
klassiske ’hvem vidste hvad hvornår’, giver mundtlige forklaringer god mening. Transparency
International Danmark ville også have anbefalet en sådan løsning, især nu hvor den minister, der
havde ansvaret på tidspunktet for orientering af Folketinget, ikke længere kan give forklaring herom
under ministeransvar.
Transparency International Danmark vil derfor opfordre til, at kommissoriet bliver ret præcist i
forhold til, hvad man ønsker svar på. Dette med det formål, at undgå, at undersøgelsen kan tages til
indtægt for andet og mere, end det der undersøges.
Et af de spørgsmål, der har undret os i sagen, har været, at man skulle ’bage’ de to beslutninger, der
havde hver sin frist, sammen i én og samme forelæggelse. Det kan der være gode politiske grunde
til, herunder at man ikke ville gå i Folketinget mere end en gang med samme sag. Og så må det
naturligvis være den første frist, der er styrende.
Systemfejl frem for ansvar
Transparency International Danmark er opmærksomme på, at sagen allerede har haft
personalemæssige konsekvenser. Det er formentlig derfor vigtigt, at den kommende undersøgelse er
afgrænset i forhold til de undersøgelser, der er behov for i relation til personalesagen for den
forhenværende departementschef.
Vi vil dog gerne opfordre til, at undersøgelsen i videst muligt omgang er fokuseret på at finde svar
på, hvorfor sagen kunne ske – og ikke hvem der er ansvarlig. På den måde kan der skabes fokus på
læring. Vi har med tilfredshed noteret os, at forsvarsminister Troels Lund Poulsen er citeret for som
© Transparency International Danmark
[email protected]
FOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 148: Henvendelse af 8/9-23 vedrørende den kommende advokatundersøgelse af sagen om artilleriindkøb, fra Transparency Internartional Danmark
2747951_0002.png
noget af det første at have understreget, at der vil blive begået fejl, og at værdien i kodeks VII om
’åbenhed om fejl’ er afgørende for en god kultur.
Hvorfor er der ikke sket politianmeldelse?
Tidligere forsvarsminister Jacob Ellemann Jensen er citeret for at have sagt, at ’sagen stinker’. Det
er en bemærkelsesværdig udtalelse. Hvis sagen ’stinker’, er det nærliggende at antage, at den
forhenværende minister mener, at der er begået noget alvorligt, der er ansvarspådragende. Det kan
ikke – med mindre det alene var en unødigt kæk bemærkning – være udtryk for andet, end en
mistanke om, at der er foregået noget strafbart.
For en anti-korruptionsorganisation som Transparency International er det naturligvis et spørgsmål,
der interesserer os, fordi kontrakter, udbud og våbenindustri globalt er et område, der er plaget af
korruption. Vi mener derfor, det er af interesse at få undersøgt, hvorfor der ikke har været indgivet
politianmeldelse allerede, når ministeren siger, at ’sagen stinker’.
Sædvanlig udbudsproces
Når Transparency International Danmark af pressen er blevet bedt om kommentarer til sagen, har vi
udtrykt, at sagens substans (det konkrete indkøb og sammenhængen mellem det tidligere tabte
udbud og den nye kontrakt) kan være udtryk for helt sædvanlig proces. Der er ikke noget
usædvanligt i, at firmaer, der taber et udbud, søger at bruge klagesystemet til at få kompensation for
det tab de har lidt i forbindelse med udarbejdelsen af tilbud m.m.
Af hensyn til læring vil det være formålstjenligt, om undersøgelsen også belyser dette aspekt,
således at Folketingets partier og offentligheden kan forstå sådanne sager og deres særlige
dynamikker.
Involvering af Folketingets Finansudvalg
En vigtig lære af denne sag er efter vores opfattelse også involvering af det politiske niveau i
forhold til store indkøb på forsvarsområdet. Transparency International Danmark har den tilgang, at
det bør være det politiske niveaus opgave at forholde sig til de store spørgsmål om prioriteringer,
mens den endelige godkendelse og valg af leverandører ikke er et politisk spørgsmål.
Transparency International Danmark opfordrer derfor til, at man ser denne beslutningskæde efter,
særligt med fokus på at undgå, at leverandører kan have en særlig interesse i at påvirke politiske
beslutningstagere i de konkrete valg, med de risici det indebærer. Den lobby-indsats vil naturligvis
fortsat ske – men så bare på det operationelle niveau. Forskellen er, at embedsværket er underlagt
notatpligt og har pligt til at dokumentere den kontakt, man har med leverandører, således at det er
muligt efterfølgende at kontrollere, at processen gennemførtes, som den bør.
Med venlig hilsen
Jesper Olsen
Formand
© Transparency International Danmark
[email protected]