Forsvarsudvalget 2022-23 (2. samling)
FOU Alm.del Bilag 145
Offentligt
2744740_0001.png
Til: De forsvarspolitiske ordførere i Folketinget
(med kopi til Jesper Thinghuus, udvalgssekretær)
Kopi til:
Forsvarsministeren
Udenrigsministeren
Udviklingsministeren
Justitsministeren
Den 1. september 2023
Kære ordførere,
Med henvisning til mit brev af 27. februar 2023 på vegne af FN-forbundet (kopi vedhæftet) og det
efterfølgende vores foretræde for Forsvarsudvalget (ved Jens Christian Wandel og Kurt Mosgaard)
torsdag den 25. maj 2023, fremsender jeg hermed vores opdaterede konkrete forslag til, hvordan
Danmark efter vores opfattelse vil kunne bidrage til FN’s vigtige fredsarbejde i regi af det nye
forsvarsforlig og håber, at dette vil indgå i jeres videre overvejelser.
Med venlig hilsen,
Finn Reske-Nielsen
Næstformand
FN-forbundet
FOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 145: Henvendelse af 1/9-23 vedrørende danske bidrag til FN’s fredsoperationer, fra FN-forbundet
Danske bidrag til FN’s fredsoperationer
Revideret baggrundsnotat udarbejdet af FN-forbundet, juli 2023
Danmark har siden organisationens oprettelse i 1945 været en stærk fortaler for De Forenede Nationer (FN)
som en central spiller til sikring af opretholdelse af international fred og stabilitet.
Den udenrigs- og sikkerhedspolitiske strategi af maj 2023 understreger Danmarks ’store og utvetydige
opbakning til FN-pagten og det regelbaserede samarbejde’, ligesom Danmarks kandidatur til FN’s
Sikkerhedsråd i 2025-26 gives høj prioritet. Kandidaturets troværdighed afhænger af, om Danmark konkret
bidrager til FN´s fredsarbejde i verdens brændpunkter.
I forsvarsforliget af 28. juni 2023 påpeges det, at Forsvaret skal have styrker, der fleksibelt og hurtigt kan
reagere på kritiske trusler i Europas nærområde og verdens brændpunkter, herunder i rammen af NATO, EU
og FN. Det gælder også stabiliserings- og træningsindsatser i Afrika samt støtte til opbygning af relevante
militære kapaciteter hos afrikanske partnere.
Med de begrænsede ressourcer vi har, bør vi koncentrere vores indsats omkring specifikke tiltag, hvor vi har
særlige kompetencer og kan tage udgangspunkt i den udenrigs- og sikkerhedspolitiske strategi. Konkret
foreslås følgende mulige indsatsområder:
1) at Danmark, i samarbejde med andre nordiske lande, stiller et begrænset antal soldater, inklusive
militærobservatører, til rådighed med ekspertise inden for udvalgte ’nicheområder’, som FN oftest
har mangel på. Et bidrag på 100-150 soldater/politifolk vil være en fornuftig størrelsesorden, som i
FN givetvis også vil blive set som en god byrdefordeling;
2) at Danmark, gerne i samarbejde med de øvrige nordiske lande, udvikler evnen til at gennemføre
stabiliserings- og træningsindsatser i lande, som er konfliktramte eller som forbereder udsendelse
af bidrag til FN og African Union (AU) fredsstøttende indsatser. Dette kunne omfatte mindre mobile
træningshold eller eksperter efter anmodning fra FN, EU eller bilateralt. Træningen ville kunne
omfatte militært personel, politifolk og civile eksperter, eksempelvis eksperter til ”krigens love”.
Indsatsen vil endvidere understøtte udviklingen af gode, respektfulde bilaterale relationer til
udviklingslande.
3) at der samarbejdes med Rigspolitiet og Forsvaret om udsendelse af danske politifolk og dommere
som del af FN’s konfliktforebyggende arbejde som et vigtigt supplement til militære bidrag. Et godt
retssystem er afgørende for vejen mod fred og at befolkninger tør forblive i deres nærområde;
4) At Danmark desuden tilbyder bidrag – både militære og civile – til FN’s såkaldte
’Special Political
Missions’,
som med begrænsede finansielle og personalemæssige ressourcer allerede udfører
vigtigt konfliktforebyggende arbejde i 24 lande verden over. Dette område bør styrkes yderligere.
Vi foreslår, at punkterne 2), 3) og 4) bliver finansieret gennem tilførsel af yderligere midler til Freds- og
Stabiliseringsfonden med fokus på FN’s fredsarbejde, specielt når det drejer sig om stabilisering og
genopbygning efter konflikt. Fonden bidrager allerede nu med midler til FN’s Fredsopbygningskommission.