Forsvarsudvalget 2022-23 (2. samling)
FOU Alm.del Bilag 118
Offentligt
2729177_0001.png
26. juni 2023
Dok.nr.: 522762
STATUS AFTALE OM KOMPENSATION FOR F-35
FLYSTØJ FRA FLYVESTATION SKRYDSTRUP
Kompensation
Aftalen om kompensation for F-35 flystøj fra Flyvestation Skrydstrup
indeholder tre former for kompensation – frivilligt opkøb, støjisolering
og udbetaling af et kontant beløb. På Ejendomsstyrelsens hjemmeside
findes information om de tre former for kompensation samt adgang til
den ansøgningsformular, naboerne skal anvende. Derudover har Ejen-
domsstyrelsen oprettet et kontor i Vojens Lufthavn, hvor naboer kan få
vejledning og hjælp med ansøgningen.
Siden der blev åbnet for ansøgninger i sommeren 2020, har Ejendoms-
styrelsen pr. 17. maj 2023 modtaget 1.236 ansøgninger, hvoraf 1.136
har været berettigede ansøgninger. Det betyder, at over 69 % af de
berettigede allerede har ansøgt om kompensation, hvilket skal ses i ly-
set af, at der er tale om en 10-årig ordning.
Pr. 17. maj 2023 var der udbetalt kontant beløb til 664 naboer, opkøbt
50 ejendomme og støjisoleret 119 ejendomme.
Flystøjsovervågningssystem
Etablering af et flystøjsovervågningssystem er en del af kompensati-
onsaftalen og et vigtigt redskab til at skabe åbenhed og transparens
om flystøjen på Flyvestation Skrydstrup.
Den 26. januar 2023 blev der, efter et informationsmøde i Vojens Hal-
len, åbnet for en betaversion af systemet via link på Forsvaret.dk. Her
kan man hele døgnet følge flyvningerne i nærområdet omkring flyve-
stationen og se støjmålingerne fra de opstillede mikrofoner. Systemet
består af 12 faste og to mobile målestationer og er et tilsvarende sy-
stem, som det der anvendes ved Kastrup Lufthavn.
Systemet er taget endeligt i brug den 1. april 2023. Nu har naboerne
også mulighed for at booke en mobil målestation til opstilling på deres
adresse. De to mobile målestationer kan i første omgang opstilles i én
uge på hver adresse. Ordningen evalueres efter ca. et år, hvor der kan
ske justeringer på baggrund af de indhøstede erfaringer.
Det indgår i kompensationsaftalen, at man vil sammenligne den målte
flystøj fra F-35 kampfly fra Flyvestation Skrydstrup med den beregnede
flystøj, der ligger til grund for kompensationsordningen. Det er endnu
for tidligt at konkludere på målingerne, idet de skal ses over en læn-
gere periode for at give et retvisende billede. Årsager til afvigelser fra
de beregnede værdier kan være mange, eksempelvis meteorologiske
forhold, at der ikke flyves som forudsat, usikkerhed ved målingerne
etc. Indtil videre er primært tale om målinger for F-16, idet der også er
målinger fra det amerikanske besøg i starten af marts 2023. Her ser
Side 1 af 3
FOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 118: Orientering om status for aftalen om kompensation for F-35 flystøj fra Flyvestation Skrydstrup
2729177_0002.png
det ud til, at de fleste flyvninger ligger under det beregnede, men der
er også målinger, der ligger over.
Ejendomsstyrelsen vil årligt udgive en rapport, hvor blandt andet den
målte og beregnede støj vil blive sammenlignet. Den første rapport
vedrørende 2023 vil være klar i foråret 2024, men først i foråret 2025
vil den første rapport, der medtager F-35 for et helt år, være klar.
Eventuel genberegning af kompensationsordningens zoner
Aftalen om kompensation for F-35 flystøj indeholder en sikkerhedsven-
til om genberegning, hvis målingerne af F-35 flystøj afviger signifikant
fra den beregnede F-35 flystøj. Udgangspunktet i kompensationsaftalen
er, at der kompenseres for det fulde støjbillede, herunder afvisningsbe-
redskabet.
Til grund for zoneinddelingen ligger flystøjsberegninger fra april 2019
og et scenarie, hvor afvisningsberedskabet er med. Flystøjsberegnin-
gerne og forudsætningerne herfor er tilgængelige på www.ejendoms-
styrelsen.dk. Af forudsætningerne til flystøjsberegningerne fremgår en
lang række forudsatte detaljer, herunder banebenyttelse, anvendte fly-
veprofiler, flyveveje og flyvesektorer. Hvis flystøjsberegningerne skal
give et andet resultat, vil der skulle justeres i forudsætningerne. En-
kelte flyveprofiler er ikke beregnet, fordi de anvendes sjældent. Det
gælder bl.a. demonstrationsflyvninger, som er en særligt støjende akti-
vitet, der kun anvendes i forbindelse med airshows og træning hertil.
Der er endnu ikke taget stilling til, om der skal flyves demonstrations-
flyvninger med F-35.
Med Ejendomsstyrelsens årlige støjrapport vil spørgsmålet om signifi-
kant afvigelse mellem målt og beregnet F-35 flystøj kunne vurderes.
Ejendomsstyrelsens årlige rapporter vil medtage alt målt støj uanset
type. Der bliver således muligt at sammenligne det ”fulde” målte støj-
billede og det beregnede støjbillede.
En række andre forhold har betydning for, hvornår det kan være rele-
vant at gennemføre en eventuel genberegning. Her skal fremhæves.
Den faktiske F-35 flystøj vil først være kendt, når der er opnået et
stabilt driftsmønster med F-35 på Flyvestation Skrydstrup.
Nye beregningsmetoder fra Miljøstyrelsen, der forventeligt giver et
højere beregnet støjbillede. De nye beregningsmetoder er ikke trådt
i kraft endnu.
Eventuelt justeret aktivitetsmønster på Flyvestation Skrydstrup som
følge af nyt forsvarsforlig.
Yderligere undersøgelser
Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse offentliggjorde i foråret 2022 en
litteraturundersøgelse fra Force Technology vedrørende lavfrekvent
støj, infralyd og lydskabte vibrationer fra fly.
Sagsnr.: 2023/002409
Dok.nr.: 522762
Side 2 af 3
FOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 118: Orientering om status for aftalen om kompensation for F-35 flystøj fra Flyvestation Skrydstrup
Litteraturundersøgelsen er udarbejdet som led i kompensationsaftalen.
Der er tale om en teknisk rapport på ca. 80 sider, der giver overblik
over, hvad der findes af viden om lavfrekvent støj, herunder i relation
til flyvestationer.
Som led i kompensationsaftalen vil der også blive gennemført undersø-
gelser af flystøjens påvirkning af børns indlæringsevne og sundhed
samt produktionsdyr. Der er tale om længerevarende forløb, der også
medtager F-35 flystøj ved fuld implementering. Projektet vil bestå af:
Løbende offentliggørelse af tilgængelig international viden om områ-
det, herunder fra F-35 partnerlande.
Lokal undersøgelse omkring Flyvestation Skrydstrup, hvor der ind-
drages internationale erfaringer ved introduktionen af F-35 kampfly
samt lokal tingængelig data og fagkundskab. Når undersøgelsesde-
signet er på plads, vil flyvestationens naboer blive inddraget.
Sagsnr.: 2023/002409
Dok.nr.: 522762
Side 3 af 3