Forsvarsudvalget 2022-23 (2. samling)
FOU Alm.del Bilag 116
Offentligt
2728161_0001.png
KL’s
udspil
til ét samlet
cyberforsvar
FOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 116: Henvendelse af 23/6-23 vedrørende svar på forsvarsministerens kommentar til materiale fra KL's foretræde om cybersikkerhed i kommunerne
2728161_0002.png
Ét samlet cyberforsvar
Fremtidens trusselsbillede rummer ikke kun traditionelle militære trusler, men også bredere sikkerhedspolitiske
udfordringer som fx cyberangreb. Som et af de mest digitale samfund i verden spiller de digitale løsninger også en
større rolle i den danske velfærd og de offentlige services. Men risikoen for at blive ramt af ødelæggende, dyre og
kritiske cyberangreb er steget væsentligt den seneste tid.
Vi skal sikre os, at de indsatser, der laves i kommunerne for at forebygge cyberangreb, matcher den eksisterende
trussel. Det svageste led i kæden kan hurtigt blive bagdøren ind til hele det offentlige Danmark. Derfor er det
afgørende at styrke hele landets cyberforsvar og -sikkerhed, så vi står stærkere over for det alvorlige
trusselsbillede, vi kigger ind i.
Kommunerne skal indgå som en del af det danske cyberforsvar til gavn for hele rigets sikkerhed. Men det er ikke
en opgave, kommunerne kan tage på sig alene. Det er afgørende med national initiativ og finansiering, der sikrer,
at indsatser mellem stat, kommuner og regioner koordineres.
KL foreslår:
1.
2.
3.
4.
5.
Kommunerne skal indgå som en del af det danske cyberforsvar. Det offentlige er bundet sammen digitalt, og
det svageste led kan hurtigt blive bagdøren ind.
Folketinget skal sikre de nødvendige økonomiske og politiske prioriteringer, så landets samlede cyberforsvar
bliver styrket.
Kommunerne skal efterleve minimumskrav for cybertrusler, der er med til at sikre høj sikkerhed i et digitalt tæt
koblet Danmark.
Kommunerne skal håndtere cyberindsatsen i fællesskab
også med stat, regionerne og private aktører.
Der skal sikres de nødvendige kompetencer til den kommunale opgaveløsning med cyber- og
informationssikkerhed.
2
KL’s udspil til ét samlet
cyberforsvar
FOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 116: Henvendelse af 23/6-23 vedrørende svar på forsvarsministerens kommentar til materiale fra KL's foretræde om cybersikkerhed i kommunerne
2728161_0003.png
1. Kommunerne skal indgå
som en del af det danske
cyberforsvar
Kommunerne er tæt forbundet til bl.a. sundhedssektoren,
forsyningssektoren og en række samarbejder i forbindelse
med trafik, havne, miljø mv. De tætte forbindelser giver en
række fordele for borgere og virksomheder i Danmark. Men
også risiko for, at angreb i én organisation, kan sprede sig
til et angreb på anden.
Det er nødvendigt med et basalt sikkerhedsniveau inden for
flere cyberdiscipliner i hele den offentlige sektor for at
modvirke det. Det gælder inden for beskyttelse af enheder,
styring af brugerrettigheder, kryptering, udveksling af data
i private former, opdeling af netværk i segmenter, sikring af
Internet of Things (IoT) devices mv.
Det svageste led kan hurtigt blive bagdøren
ind.
3
KL’s udspil til ét samlet
cyberforsvar
FOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 116: Henvendelse af 23/6-23 vedrørende svar på forsvarsministerens kommentar til materiale fra KL's foretræde om cybersikkerhed i kommunerne
2728161_0004.png
1. Kommunerne skal indgå
som en del af det danske
cyberforsvar
Kommunerne er den myndighed med størst borgerkontakt
og samlet set flest myndighedsopgaver. Velfærden under
cyberangreb sikres kun, hvis kommunerne er med i det
samlede danske cyberforsvar og dermed robust kan modstå
ondsindet aktivitet.
Vi skal stå sammen i Danmark om en
velfungerende digital velfærdsstat, derfor er
kommunerne kritisk infrastruktur.
Kommunerne arbejder tæt sammen med andre myndig-
heder, om at tilbyde velfærd til danskerne. Trusler og
sårbarheder varierer dog fra kommune til kommune. Den
enkelte kommunes indsatser skal derfor ske med afsæt i en
konkret vurdering af kommunens risici. Derfor bør
kommunerne omfattes af Net- og
Informationssikkerhedsdirektivet (NIS2).
Tillid opbygges over lang tid, men kan mistes på kort tid.
Det er derfor altafgørende, at kommunerne ikke udsættes
for store digitale nedbrud med årsag i kriminalitet.
4
KL’s udspil til ét samlet
cyberforsvar
FOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 116: Henvendelse af 23/6-23 vedrørende svar på forsvarsministerens kommentar til materiale fra KL's foretræde om cybersikkerhed i kommunerne
2728161_0005.png
2. Der er brug for at
opprioritere cyberforsvaret
Økonomisk kriminalitet, spionage og cyberaktivisme er alle
trusler, der vurderes ”meget højt” eller ”højt” i
trusselsniveau af Center for Cybersikkerhed. Det haster
derfor at få sikret borgernes data i de enkelte kommuner.
Er data først stjålet af kriminelle, så er de kompromitteret
resten af borgerens levetid.
Det haster også med at sikre, at services i myndighederne
er tilgængelige, når kommunerne er under angreb. Hele det
offentlige Danmark skal være robust. Det er bedre at starte
i dag, end at vente til i morgen.
Der er en bred palet af initiativer, der skal gennemføres,
men det vigtige budskab er at starte på cyberområdet nu,
for truslen er reel og støt stigende.
Lige nu er der mange trusler imod Danmark,
og kommunerne er konstant under virtuelt
angreb.
5
KL’s udspil til ét samlet
cyberforsvar
FOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 116: Henvendelse af 23/6-23 vedrørende svar på forsvarsministerens kommentar til materiale fra KL's foretræde om cybersikkerhed i kommunerne
2728161_0006.png
3. Kommunerne skal
efterleve minimumskrav
for cybertrusler
Myndighedernes indsats i forhold til cyber- og
informationssikkerhed har aldrig været vigtigere. Det er en
indsats, der løbende er blevet udbygget igennem årene med
øget digitalisering i Danmark. Med GDPR kom et sæt
spilleregler og krav, som alle skal leve op til. NIS2 er den
næste ramme, der skal være med til at højne Danmarks
samlede cyber- og informationssikkerhed.
Tre grundpiller skal kontinuert være i fokus i
kommunernes opgaveløsning. For det første skal der være
en grundlæggende tillid til, at borgernes oplysninger i
forbindelse med myndighedsbetjening opbevares
forsvarligt. For det andet, at borgernes oplysninger ikke
ændres utilsigtet og for det tredje er tilgængeligt til
sagsbehandling. Med det niveau for trusler vi har nu, så
haster det med en øget indsats.
6
Myndighedsområderne er ikke underlagt
konkurrence, borgerne kan ikke vælge andre
til at løse opgaven for sig. Derfor har vi et
særligt ansvar for, at de offentlige løsninger er
sikre.
KL’s udspil til ét samlet
cyberforsvar
FOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 116: Henvendelse af 23/6-23 vedrørende svar på forsvarsministerens kommentar til materiale fra KL's foretræde om cybersikkerhed i kommunerne
2728161_0007.png
4. Kommunerne skal
håndtere cyberindsatsen i
fællesskab
Sårbarhederne i landets digitale infrastruktur er ensartet på
tværs af sektorer og kommuner og kan forebygges ved en
samlet og koordineret indsats. Det kræver, at kommunerne,
sammen med andre myndigheder, har en stærk base for
udveksling af information om trusler og sårbarheder. Det
skal bl.a. være med til omkostningseffektivt at dæmme op
for sårbarheder i den kommunale infrastruktur.
Indsatserne for at sikre staten, regionerne og øvrige aktører
er brede. Derfor er det vigtigt at koordinere ensartet fra
staten for at sikre, at kommunerne får den nødvendige
støtte til beslutninger ved cyberangreb.
Kommunerne kan og vil samarbejde om at
modstå cybertrusler. I et bredt samarbejde
mellem staten, regionerne, private aktører og
kommuner, skal der skabes effektive og sikre
værn mod trusler.
Truslen findes døgnet rundt, året rundt. Kommunerne skal
derfor have kapacitet til at dæmme op for trusler, der
matcher dette.
7
KL’s udspil til ét samlet
cyberforsvar
FOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 116: Henvendelse af 23/6-23 vedrørende svar på forsvarsministerens kommentar til materiale fra KL's foretræde om cybersikkerhed i kommunerne
2728161_0008.png
5. Der skal sikres nok
kompetencer og
fastholdelse i kommunerne
Manglen på de rette kompetencer er en af de største
udfordringer for at tage nye sikkerhedsteknologier i brug og
sikre organisationer. Det vurderer Gartner og andre
analyseinstitutter.
Der er behov for flere professionelle cyberspecialister, men
også behov for at arbejdsmarkedet generelt ser på nye
muligheder for at uddanne og efteruddanne.
Lad også andre faggrupper komme til, hvor det er muligt.
Basal træning og kurser kan skabe nye kompetencer, der i
samarbejde med specialister kan løse vigtige sikkerheds-
opgaver. På den lange bane kan samarbejde med
uddannelsessteder sikre medarbejdere med basale digitale
sikkerhedskompetencer i fremtiden.
Kompetencer er altafgørende for at kunne
sikre en digital velfærdsstat. Kompetencerne
skal sikres i alle roller, så der i fremtiden er
nok hænder også til de tunge it-tekniske
opgaver i kommunerne.
8
KL’s udspil til ét samlet
cyberforsvar