Forsvarsudvalget 2022-23 (2. samling)
FOU Alm.del Bilag 101
Offentligt
Nr3
Til forsvarsudvalget
Forslag til et tidssvarende olieberedskab
jeg er pensioneret orlogskaptajn af reserven og har haft mere end 10 års tjeneste som
chef i miljøskibene. Hvor jeg har deltaget i flere større oliebekæmpelses operationer, både
nationalt og internationalt.
Det har givet mig en god viden om de praktiske og tekniske opgaver der er i forbindelse
med oliebekæmpelse til søs.
Formålet med nedenstående forslag er at skitsere et miljøberedskab, hvor der tages
hensyn til den kendsgerning, at antallet af olieudslip i havet er faldende, men også at der
stadig er en risiko for meget store udslip i fm. skibskatastrofer.
Det er også et forslag, der bruger skibe og materiel der er til rådighed i samfundet.
Således at det ikke er nødvendigt at investere i nye miljøskibe eller bygge kampskibe der
også kan bekæmpe et olieudslip.
Forslaget har været fremsendt til 2 rederier, deres påtegning er kopieret nederst.
Det nuværende Havmiljøberedskab består af 4 miljøskibe, Gunnar Thorson, Gunnar Sei-
denfaden, Mette Miljø og Marie Miljø samt 3 pramme.
Skibe og pramme er 45 år gamle. Driftsmæssigt dyre og skal der købes nye enheder til
erstatning for de nuværende skibe og pramme, vil det samlet koste godt en milliard kroner.
Et nyt dedikeret miljøberedskab, vil alene på grund af manglende aktivitet tilbringe mange
timer langs kaj og der er en risiko for at det langsomt sander til.
Det har længe været politisk erkendt at miljøskibene er gamle og trænger til udskiftning.
Følgende citat er fra december 2014
….Vi har et akut behov for at få en afgørelse om havmiljøet nu. Jeg afskriver ikke en
samlet løsning på havet, men det må blive på længere sigt,« siger Troels Lund
Poulsen, som lægger vægt på, at det overhovedet er blevet muligt at
konkurrenceudsætte opgaven……
På dette tidspunkt havde Forsvaret besluttet at udlicitere beredskabet til et eller flere
rederier med entreprenørskibe. Det er de skibe der sørger for uddybning, kystsikring,
sandfodring, vedligeholdelse af havne, sejlløb og diger mm.
Det er robuste skibe der er beregnet til at udføre pumpe - og grabbe opgaver. Det er de
samme metoder man bruger til at opsamle olieudslip i havet.
Forsvaret har altså undersøgt og fundet disse skibe egnet til at løse havmiljøopgaven.
Men udliciteringen lykkedes ikke. F.eks. blev det største rederi Rohde Nielsen ikke
prækvalificeret.
Så der skulle findes en anden løsning