Forsvarsudvalget 2022-23 (2. samling)
FOU Alm.del Bilag 101
Offentligt
Nr3
Til forsvarsudvalget
Forslag til et tidssvarende olieberedskab
jeg er pensioneret orlogskaptajn af reserven og har haft mere end 10 års tjeneste som
chef i miljøskibene. Hvor jeg har deltaget i flere større oliebekæmpelses operationer, både
nationalt og internationalt.
Det har givet mig en god viden om de praktiske og tekniske opgaver der er i forbindelse
med oliebekæmpelse til søs.
Formålet med nedenstående forslag er at skitsere et miljøberedskab, hvor der tages
hensyn til den kendsgerning, at antallet af olieudslip i havet er faldende, men også at der
stadig er en risiko for meget store udslip i fm. skibskatastrofer.
Det er også et forslag, der bruger skibe og materiel der er til rådighed i samfundet.
Således at det ikke er nødvendigt at investere i nye miljøskibe eller bygge kampskibe der
også kan bekæmpe et olieudslip.
Forslaget har været fremsendt til 2 rederier, deres påtegning er kopieret nederst.
Det nuværende Havmiljøberedskab består af 4 miljøskibe, Gunnar Thorson, Gunnar Sei-
denfaden, Mette Miljø og Marie Miljø samt 3 pramme.
Skibe og pramme er 45 år gamle. Driftsmæssigt dyre og skal der købes nye enheder til
erstatning for de nuværende skibe og pramme, vil det samlet koste godt en milliard kroner.
Et nyt dedikeret miljøberedskab, vil alene på grund af manglende aktivitet tilbringe mange
timer langs kaj og der er en risiko for at det langsomt sander til.
Det har længe været politisk erkendt at miljøskibene er gamle og trænger til udskiftning.
Følgende citat er fra december 2014
….Vi har et akut behov for at få en afgørelse om havmiljøet nu. Jeg afskriver ikke en
samlet løsning på havet, men det må blive på længere sigt,« siger Troels Lund
Poulsen, som lægger vægt på, at det overhovedet er blevet muligt at
konkurrenceudsætte opgaven……
På dette tidspunkt havde Forsvaret besluttet at udlicitere beredskabet til et eller flere
rederier med entreprenørskibe. Det er de skibe der sørger for uddybning, kystsikring,
sandfodring, vedligeholdelse af havne, sejlløb og diger mm.
Det er robuste skibe der er beregnet til at udføre pumpe - og grabbe opgaver. Det er de
samme metoder man bruger til at opsamle olieudslip i havet.
Forsvaret har altså undersøgt og fundet disse skibe egnet til at løse havmiljøopgaven.
Men udliciteringen lykkedes ikke. F.eks. blev det største rederi Rohde Nielsen ikke
prækvalificeret.
Så der skulle findes en anden løsning
FOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 101: Henvendelse af 24/5-23 vedrørende forslag til havmiljøberedskab samt et tidssvarende olieberedskab, fra Hans Henrik Nielsen, Albertslund
Den blev fremlagt af Forsvarsministeriet der den 28. juni 2021 meddelte.
…Derfor ønsker regeringen bakket op af forsvarsforligskredsen at anskaffe en ny
type patruljeskibe, som udover de militære opgaver også kan løse
havmiljøopgaver….
Fra flere sider er der peget på, at det er en dårlig løsning at lade et kampskib fungere som
olieopsamlingsenhed.
Et tænkt scenarie kunne være at under en spændingsperiode i Østersøen, bliver en
rørledning fra oliefelterne i Nordsøen saboteret.
Skal Danmark så overholde sine internationale forpligtelser og lade kampskibe begynde at
samle olie op i Nordsøen, eller skal de beskytte skibstrafikken ved Bornholm.
Begynder de at samle olie op, vil et kampskib med en dækslast af fyldte olietanke, ikke
være i en optimal situation, hvis det bliver angrebet.
Samtidig er det også en ubehagelig tanke, at en evt. aggressor ved sabotage af
olieinstallationer, kan dirigere kampskibene hen i områder han vælger.
Ved at gøre kampskibe til enheder der har direkte ansvar for oliebekæmpelse. Gør
forsvaret også olieforurening til en del af den værktøjskasse en evt. aggressor kan tage i
brug under en spændingssituation/konflikt.
oooooooooo0ooooooooo
Forslag til havmiljøberedskab
Mit forslag er en videreudvikling af forsvarsministeriets forslag fra 2014, hvor
entreprenørskibene skulle bruges som enheder der kunne samle olie op.
Problemet i 2014 var at entreprenørskibene kun kan opsamle olien, de har til daglig ikke
materiel om bord, så de kan inddæmme olie.
Marinehjemmeværnet har det modsatte problem, deres fartøjer har i mange år sejlet rundt
med oliespærringer, de kan inddæmme olien, men ikke opsamle den op.
Det er nærliggende at lade de to skibstyper arbejde sammen. Marinehjemmeværnets
fartøjer er klar til opgaven i det øjeblik de har en besætning om bord.
Entreprenørskibene har en besætning om bord. De skal klargøre skibet til olieopsamling.
så de to skibstyper vil være klar næsten samtidig.
FOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 101: Henvendelse af 24/5-23 vedrørende forslag til havmiljøberedskab samt et tidssvarende olieberedskab, fra Hans Henrik Nielsen, Albertslund
Det nye beredskab kan formes af en pulje på ca. 5 entreprenørskibe, der er klargjort, så
de, fra deres daglige arbejde, hurtigt kan frigives til en olieopsamlingsopgave.
Ligger olien samlet, kan entreprenørskibene sejle direkte hen til olien og grabbe/pumpe
den op. Er olien spredt, kan de arbejde sammen med Marinehjemmeværnets fartøjer der
har olie spærringer om bord.
Det sidste kræver at entreprenørskibene bliver monteret med beslag til fastgørelse af
spærringer. Det vil også være en fordel, hvis spærringerne bliver moderniseret. Så
skibene samlet kan gøre en stører fart.
Der er flere fordele ved den foreslåede løsning her kan nævnes:
- Efterhånden som puljen af entreprenørskibe bliver etableret kan man lave en glidende
udskiftning af miljøskibene.
- Skibene der er i puljen, skal være på et varsel så de hurtigt kan indsættes i tilfælde af et
olieudslip. Det varsel bliver i dag opretholdt med skibene langs kaj. Men entreprenør-
skibene kan godt arbejde med kystsikring mm. medens de er på varsel. Det kan være til
gavn for de myndigheder der i dag har svært ved at finansiere de forbedringer de ønsker
langs kyster og i havne.
- Søværnet mangler mandskab. Der bliver frigivet 4 besætninger ved gennemførelse af
forslaget.
- Ved med mellemrum at udskifte et af de 5 skibe i puljen, vil man med tiden kunne bringe
de fleste af rederierne i spil. På den måde bliver der opbygget en skjult kapacitet af
kvalificerede skibe der kan indsættes, hvis der kommer en stor og katastrofal forurening i
danske farvande.
- Marinehjemmeværnet får yderligere nyttiggjort, at der er olie spærringer om bord på
nogle af fartøjerne og at besætningerne er fortrolige med at slæbe dem.
NB. Jeg medvirker gerne, hvis man ønsker forslaget gennemgået i detaljer.
Vh
Hans Henrik Nielsen
Orchidevej 1, 2620 Albertslund
mobil 23952246
fast 44650047
FOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 101: Henvendelse af 24/5-23 vedrørende forslag til havmiljøberedskab samt et tidssvarende olieberedskab, fra Hans Henrik Nielsen, Albertslund
2714695_0004.png
Hej Henrik
Det lyder som en fornuftig løsning, vi kunne godt se os i sådan et projekt
Best regards / Med venlig hilsen
Stefan Andreasen
Adm. Direktør
Mobile: +45 20 10 91 67
E-mail:
[email protected]
Hovedkontor/Mainoffice
DBB Dredging ApS
Englandsvej 6
DK
5700 Svendborg
Phone: +45 87308400
[email protected]
Hej Henrik,
Det lyder interessant og det kunne vi godt se os selv som en del af.
Dbh Michael
Med venlig hilsen/Best Regards,
Michael Normann
CEO/Administrerende direktør
E-mail:
[email protected]
Mobil: +45 23 73 42 41
HOJ Nordic Marine Contractor A/S
Blumersgade 8B, st
DK 8700 Horsens
E-mail:
[email protected]
Web:
www.hojmarine.com
Phone: +45 75 62 84 11