Finansudvalget 2022-23 (2. samling)
FIU Alm.del Bilag 87
Offentligt
2678179_0001.png
Marts 2023
— 14/2022
Rigsrevisionens beretning afgivet
til Folketinget med Statsrevisorernes
bemærkninger
Skifteretternes tilsyn
med konkursboer
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 87: Beretning 14/2022 om skifteretternes tilsyn med konkursboer
14/2022
Beretning om
skifteretternes tilsyn
med konkursboer
Statsrevisorerne fremsender denne beretning med
deres bemærkninger til Folketinget og vedkommende
minister, jf. § 3 i lov om statsrevisorerne og § 18, stk. 1,
i lov om revisionen af statens regnskaber m.m.
København 2023
Denne beretning til Folketinget skal behandles ifølge lov om revisionen af statens regnskaber, § 18:
Statsrevisorerne fremsender med deres bemærkning Rigsrevisionens beretning til Folketinget og vedkom-
mende minister.
Justitsministeren afgiver en redegørelse med udtalelse fra Danmarks Domstole til beretningen.
Rigsrevisor afgiver et notat med bemærkninger til ministerens redegørelse.
På baggrund af ministerens redegørelse og rigsrevisors notat tager Statsrevisorerne endelig stilling til beret-
ningen, hvilket forventes at ske i juni 2023.
Ministerens redegørelse, rigsrevisors bemærkninger og Statsrevisorernes eventuelle bemærkninger samles
i Statsrevisorernes Endelig betænkning over statsregnskabet, som årligt afgives til Folketinget i februar må -
ned
i dette tilfælde Endelig betænkning over statsregnskabet 2022, som afgives i februar 2024.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 87: Beretning 14/2022 om skifteretternes tilsyn med konkursboer
2678179_0003.png
Statsrevisorernes bemærkning tager udgangspunkt i denne karakterskala:
Karakterskala
Positiv kritik
finder det meget/særdeles positivt
finder det positivt
finder det tilfredsstillende/er tilfredse med
finder det ikke helt tilfredsstillende
finder det utilfredsstillende/er utilfredse med
påpeger/understreger/henstiller/forventer
beklager/finder det bekymrende/foruroligende
kritiserer/finder det kritisabelt/kritiserer skarpt/indskærper
påtaler/påtaler skarpt
påtaler skarpt og henleder særligt Folketingets opmærksomhed på
Kritik under middel
Middel kritik
Skarp kritik
Skarpeste kritik
Henvendelse vedrørende
denne publikation rettes til:
Statsrevisorerne
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Tlf.: 3337 5987
[email protected]
www.ft.dk/statsrevisorerne
Yderligere eksemplarer kan
købes ved henvendelse til:
Stibo Complete lager og logistik
Vandtårnsvej 83A
2860 Søborg
Tlf.: 4322 7300
[email protected]
http://www.stibocomplete.dk
ISSN 2245-3008
ISBN trykt 978-87-7434-802-3
ISBN online 978-87-7434-803-0
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 87: Beretning 14/2022 om skifteretternes tilsyn med konkursboer
2678179_0004.png
Statsrevisorernes bemærkning
Statsrevisorernes
bemærkning
Statsrevisorerne
Beretning om skifteretternes tilsyn med
konkursboer
Statsrevisorerne har anmodet om denne undersøgelse af, om skifteretter-
ne fører et tilstrækkeligt tilsyn med kurators forvaltning af beholdninger
og værdipapirer i konkursboer.
Hvis en skyldner ikke kan betale sine regninger til tiden, kan skyldneren
blive begæret konkurs. Skyldneren selv og en kreditor, som har penge til
gode hos skyldneren, kan indsende en konkursbegæring til skifteretten.
Skifteretten indleder en konkursbehandling ved at udpege én eller flere
kuratorer. Det er kurators opgave at varetage interesserne for de kredito-
rer, som har penge til gode hos skyldneren.
Skifteretterne har i perioden 2016-2021 årligt afsluttet 5.400-8.500 kon-
kursboer. Justitsministeren har fastsat regler for, at skifteretterne skal fø-
re et stikprøvebaseret tilsyn med kurators forvaltning af beholdninger og
værdipapirer i konkursboer. Skifteretterne har ifølge konkursloven des-
uden pligt til at føre løbende tilsyn med, at kurator fremmer behandlin-
gen af konkursboer uden unødigt ophold. Tilsynet omfatter alle konkurs-
boer.
Statsrevisorerne finder det utilfredsstillende, at skifteretterne ikke i
tilstrækkeligt omfang har ført et stikprøvebaseret tilsyn med kurators
forvaltning af beholdninger og værdipapirer i konkursboer.
Statsrevisorerne finder det utilfredsstillende, at skifteretterne kun har
udtaget 0,4 % af de afsluttede konkursboer til eftersyn i perioden
2016-2021. Det svarer til, at kun 164 ud af de 40.659 afsluttede kon-
kursboer er udtaget til eftersyn.
Hertil kommer, at skifteretterne havde bemærkninger til 33 % af de
164 konkursboer, der var udtaget til eftersyn. Dette tilsiger, at skifte-
retterne bør øge hyppigheden og antallet af eftersyn af konkursboer.
20. marts 2023
Mette Abildgaard
Leif Lahn Jensen
Mikkel Irminger Sarbo
Serdal Benli
Lars Christian Lilleholt
Monika Rubin
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 87: Beretning 14/2022 om skifteretternes tilsyn med konkursboer
2678179_0005.png
Statsrevisorernes bemærkning
Statsrevisorerne har hæftet sig ved følgende undersøgelsesresultater:
Skifteretterne dokumenterer ikke systematisk gennemførelsen af tilsy-
net med, at kurator fremmer behandlingen af konkursboer uden unø-
digt ophold. Derfor har Rigsrevisionen ikke kunnet vurdere, om omfan-
get af skifteretternes tilsyn er tilfredsstillende.
Sagsbehandlingstiden for konkursboer er faldet fra 16,8 måneder i 2016
til 14,4 måneder i 2021.
Kurators gennemsnitlige tidsforbrug i et konkursbo er 54 timer, og ku-
rators gennemsnitlige vederlag er ca. 115.000 kr.
Der er udbetalt dividende til første niveau af kreditorer i konkursorde-
nen i alle 138 konkursboer, som Rigsrevisionen har gennemgået, og
som indeholder oplysninger om dividende. Dividenden dækker om-
kostninger ved behandling af konkursboet, herunder kurators veder-
lag. I gennemsnit har det første niveau af kreditorer fået dækket 99,5 %
af deres krav.
Rigsrevisionens anbefaler, at de skifteretter, som sjældent udtager eller
slet ikke har udtaget konkursboer til eftersyn, bør øge hyppigheden og
andelen af konkursboer, som udtages til eftersyn. Statsrevisorerne er eni-
ge i, at dette bør sikres.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 87: Beretning 14/2022 om skifteretternes tilsyn med konkursboer
Indholdsfortegnelse
1. Introduktion og konklusion
.......................................................................................................
1
1.1. Formål og konklusion
.......................................................................................................................
1
1.2. Baggrund
...............................................................................................................................................
4
1.3. Revisionskriterier, metode og afgrænsning
...........................................................................
5
2. Skifteretternes tilsyn med konkursboer
..............................................................................
8
2.1. Skifteretternes stikprøvebaserede tilsyn med kurators forvaltning af
beholdninger og værdipapirer i konkursboer
.......................................................................
8
2.2. Skifteretternes tilsyn med, at kurator fremmer behandlingen af
konkursboer uden unødigt ophold
..........................................................................................
14
2.3. Sagsbehandlingstiden for konkursboer samt kurators tidsforbrug og
vederlag
..............................................................................................................................................
16
2.4. Udbetaling af dividende
...............................................................................................................
19
Bilag 1. Statsrevisorernes anmodning
.....................................................................................................
21
Bilag 2. Metodisk tilgang
.................................................................................................................................
22
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 87: Beretning 14/2022 om skifteretternes tilsyn med konkursboer
Undersøgelsen er en statsrevisoranmodning, og Rigsrevisionen af-
giver derfor beretningen til Statsrevisorerne i henhold til § 8, stk. 1,
og § 17, stk. 2, i rigsrevisorloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 101 af
19. januar 2012.
Rigsrevisionens mandat til at gennemføre undersøgelsen følger af
§ 2, stk. 1, nr. 1, jf. § 3 i rigsrevisorloven.
Beretningen vedrører finanslovens § 11. Justitsministeriet.
I undersøgelsesperioden 2016-2021 har der været følgende mini-
stre:
Søren Pind: juni 2015 - november 2016
Søren Pape Poulsen: november 2016 - juni 2019
Nick Hækkerup: juni 2019 - maj 2022
Beretningen har i udkast været forelagt Justitsministeriet og Dan-
marks Domstole, hvis bemærkninger i videst muligt omfang er af-
spejlet i beretningen.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 87: Beretning 14/2022 om skifteretternes tilsyn med konkursboer
2
|
Introduktion og konklusion.. Introduktion og konklusion
|
1.
Introduktion og konklusion |
1
1. Introduktion og
konklusion
1.1.
Formål og konklusion
Konkursbo
1. Denne beretning handler om skifteretternes tilsyn med konkursboer.
2. Hvis en skyldner (en person eller en virksomhed) ikke kan betale sine regninger til
tiden, kan skyldneren blive begæret konkurs
medmindre problemet med at betale
er forbigående. Både skyldneren selv og en kreditor (en person, en virksomhed eller
det offentlige), som har penge til gode hos skyldneren, kan indsende en konkursbegæ-
ring til skifteretten.
Når skifteretten indleder en konkursbehandling, udpeger skifteretten én eller flere ku-
ratorer. Det er kurators opgave at varetage interesserne for de kreditorer, som har
penge til gode hos skyldneren, bl.a. ved at sikre konkursboets aktiver og realisere ak-
tiverne bedst muligt. Når aktiverne er realiseret, bliver midlerne fordelt mellem kredi-
torerne.
3. Skifteretterne har ifølge konkursloven pligt til at føre tilsyn med, at kurator fremmer
behandlingen af konkursboer uden unødigt ophold. Det betyder, at kurator fremmer
behandlingen af konkursboet mest muligt, og at de enkelte skridt i kurators behand-
ling sker, så snart det er muligt og forsvarligt. Justitsministeriet har desuden fastsat
regler for skifteretternes tilsyn med kurators forvaltning af beholdninger og værdipa-
pirer i konkursboer. Ifølge reglerne skal skifteretterne således føre tilsyn med kurator
på 2 forskellige måder:
Et stikprøvebaseret tilsyn med kurators forvaltning af beholdninger og værdipapi-
rer i konkursboer. Det sker ved, at skifteretterne stikprøvevis udtager konkurs-
boer til eftersyn.
Et løbende tilsyn med, at kurator fremmer behandlingen af konkursboer uden
unødigt ophold. Tilsynet omfatter alle konkursboer.
Et konkursbo er en selvstæn-
dig juridisk person, som op-
står, når en person eller virk-
somhed tages under konkurs-
behandling. Konkursboet be-
står af den pågældendes akti-
ver og passiver.
Kurator
En kurator varetager kredito-
rernes interesser. Der er ikke
krav om, at kurator skal have
en særlig uddannelse, men det
er oftest en advokat.
Realisering af aktiver
Aktiver kan fx være bygninger
og maskiner. Kurator realise-
rer aktiverne ved at sælge
dem.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 87: Beretning 14/2022 om skifteretternes tilsyn med konkursboer
2
| Introduktion og konklusion
Udbetaling af dividende
De realiserede aktiver udbe-
tales til kreditorerne i en be-
stemt rækkefølge. Rækkeføl-
gen kaldes
konkursordenen
og er fastsat i konkurslovens
kapitel 10. De enkelte niveauer
i konkursordenen er ikke lige-
stillede, men alle kreditorer på
samme niveau er ligestillede.
Kreditorer på samme niveau
vil således modtage den sam-
me procentdel af deres an-
meldte krav. Denne procent-
del kaldes også
dividende.
Først når alle kreditorer på et
niveau har fået 100
%
af deres
anmeldte krav, betales der di-
vidende til kreditorerne på
næste niveau.
4. Rigsrevisionen har igangsat undersøgelsen i marts 2022 på baggrund af en anmod-
ning fra Statsrevisorerne, jf. bilag 1. Formålet med undersøgelsen er at besvare følgen-
de spørgsmål:
Har skifteretterne i tilstrækkeligt omfang gennemført et stikprøvebaseret tilsyn
med kurators forvaltning af beholdninger og værdipapirer i konkursboer?
Hvad er omfanget og karakteren af skifteretternes tilsyn med, at kurator fremmer
behandlingen af konkursboer uden unødigt ophold?
Hvad er sagsbehandlingstiden og kurators tidsforbrug og vederlag for behandling
af konkursboer?
I hvilket omfang er der udbetalt dividende til de forskellige kreditorer?
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 87: Beretning 14/2022 om skifteretternes tilsyn med konkursboer
2678179_0010.png
Introduktion og konklusion |
3
Hovedkonklusion
Rigsrevisionen vurderer, at nogle skifteretter ikke i tilstrækkeligt omfang
har ført et stikprøvebaseret tilsyn med kurators forvaltning af beholdnin-
ger og værdipapirer i konkursboer. I gennemsnit giver hvert tredje af de
stikprøvebaserede tilsyn anledning til bemærkninger til kurator
for nog-
le skifteretter er andelen endnu højere. Til trods for denne relativt høje an-
del af bemærkninger er omfanget af tilsynet i nogle skifteretter begrænset,
og én skifteret har slet ikke ført tilsyn. Konsekvensen af, at nogle skifteret-
ter ikke i tilstrækkeligt omfang har ført tilsyn, er, at det øger risikoen for,
at skifteretterne ikke opdager, hvis kurator ikke overholder de gældende
regler, fx hvis kurator ikke holder midlerne i konkursboet adskilt fra sin
egen økonomi.
Justitsministeriets regler om skifteretternes stikprøvebaserede tilsyn med kurators for-
valtning af beholdninger og værdipapirer i konkursboer præciserer ikke omfanget af
tilsynet nærmere. Da undersøgelsen viser, at en relativt høj andel af de stikprøvebase-
rede tilsyn giver anledning til bemærkninger, anbefaler Rigsrevisionen, at de skifteret-
ter, som sjældent udtager eller slet ikke har udtaget konkursboer til eftersyn, øger hyp-
pigheden af tilsynet. Rigsrevisionen anbefaler også, at de skifteretter, som har udtaget
en relativt lille andel af konkursboer til eftersyn, udtager flere konkursboer til eftersyn.
Skifteretterne skal løbende føre tilsyn med, at kurator fremmer behandlingen af kon-
kursboer uden unødigt ophold, og tilsynet skal omfatte alle konkursboer. Skifteretter-
ne har haft bemærkninger til kurators behandling af konkursboet i 18 af de 170 kon-
kursboer, som Rigsrevisionen har gennemgået. Rigsrevisionen kan ikke vurdere, om
omfanget af tilsynet er tilfredsstillende, da skifteretterne ikke systematisk dokumente-
rer gennemførelsen af tilsynet.
Sagsbehandlingstiden for konkursboer er faldet fra 16,8 måneder i 2016 til 14,4 måne-
der i 2021.
Ca.
af de 170 konkursboer, som Rigsrevisionen har gennemgået, er relativt små. Her
er kurators tidsforbrug under 30 timer, og kurators vederlag er under 60.000 kr. En-
kelte konkursboer er relativt store, og i det største konkursbo har kurator et timefor-
brug på op mod 1.000 timer og et vederlag på ca. 2 mio. kr. I gennemsnit er kurators
tidsforbrug 54 timer, og kurators vederlag er ca. 115.000 kr.
I de 138 konkursboer, der indeholder oplysninger om dividende, er der i alle tilfælde
udbetalt dividende til det første niveau af kreditorer i konkursordenen. Dividenden
dækker omkostninger ved behandling af konkursboet, herunder kurators vederlag.
I gennemsnit har det første niveau af kreditorer fået dækket 99,5 % af deres krav. Der
er i færre tilfælde udbetalt dividende til de kreditorer, der kommer senere i konkurs-
ordenen.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 87: Beretning 14/2022 om skifteretternes tilsyn med konkursboer
2
|
Skifteretternes tilsyn med konkursboer.. Skifteretternes tilsyn med konkursboer
|
1.
4
| Introduktion og konklusion
1.2. Baggrund
5. I Danmark er der 24 retskredse, som alle har en skifteret. Skifteretterne tager sig
bl.a. af konkursbehandling. I retskredsene i Storkøbenhavn (Frederiksberg, Glostrup,
København og Lyngby) er det dog Sø- og Handelsretten, der tager sig af konkursbe-
handling. Derfor opgøres antallet af skifteretter til 21.
Konkursdekret
Skifterettens meddelelse til
offentligheden om, at en per-
son eller en virksomhed tages
under konkursbehandling.
Skifteretterne indleder en egentlig konkursbehandling ved at afsige et konkursdekret.
Skifteretterne har i perioden 2016-2021 årligt afsluttet 5.400-8.500 konkursboer, som
er indledt med et konkursdekret.
Straks efter at et konkursdekret er afsagt, udpeger skifteretten én eller flere kuratorer.
Skifteretten udpeger oftest kurator efter indstilling fra kreditor. Det er kurators opga-
ve at varetage interesserne for de kreditorer, som har penge til gode hos skyldneren,
bl.a. ved at sikre konkursboets aktiver og realisere aktiverne bedst muligt.
6. Skifteretterne har ifølge konkursloven pligt til at føre tilsyn med, at kurator fremmer
behandlingen af konkursboer uden unødigt ophold. Kurator skal derfor løbende orien-
tere både kreditorerne og skifteretten om kurators behandling af konkursboet. Skifte-
retterne har bemyndigelse til at pålægge kurator at foretage det fornødne til fremme
af behandlingen af konkursboet.
Justitsministeren har fastsat regler for skifteretternes tilsyn med kurators forvaltning
af beholdninger og værdipapirer i konkursboer. Reglerne fremgår af bekendtgørelsen
om tilsyn med konkursboer.
7. Figur 1 viser i hovedtræk forløbet for en typisk konkursbehandling.
Regelgrundlaget for
skifteretternes tilsyn
med kurator
Konkurslovens kapitel 15 fast-
sætter regler for skifteretter-
nes tilsyn med, at kurator
fremmer behandlingen af kon-
kursboer uden unødigt ophold.
Bekendtgørelse nr. 137 af 12.
februar 2016 fastsætter regler
for skifteretternes tilsyn med
kurators forvaltning af behold-
ninger og værdipapirer i kon-
kursboer.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 87: Beretning 14/2022 om skifteretternes tilsyn med konkursboer
2678179_0012.png
Introduktion og konklusion |
5
Figur 1
Forløbet for en typisk konkursbehandling
Udbetaling
af dividende
Skifteretten tager stilling
til konkursbegæringen
og afsiger konkursdekret
En virksomhed eller
en kreditor sender
en konkursbegæring
til skifteretten
Kurator behandler
konkursboet og orienterer
kreditorerne og skifteretten
løbende herom
Skifteretten godkender
kurators boregnskab,
herunder dividende, og
fastsætter kurators vederlag
Skifteretten
fører tilsyn
Kilde:
Rigsrevisionen.
8. Folketinget har i konkursloven fastsat regler for konkursbehandling, som domsto-
lene skal følge. Herudover er domstolene uafhængige. Det betyder bl.a., at regeringen,
herunder justitsministeren, ikke har instruktionsbeføjelse over for domstolene. Dom-
stolene hører bevillingsmæssigt under Justitsministeriets ressortområde.
1.3. Revisionskriterier, metode og afgrænsning
9. Vi redegør i det følgende for undersøgelsens revisionskriterier, metode og afgræns-
ning.
Revisionskriterier
10. I afsnit 2.1-2.4 besvarer vi Statsrevisorernes spørgsmål om skifteretternes tilsyn
med kurators behandling af konkursboer.
11. Skifteretterne dokumenterer systematisk det stikprøvebaserede tilsyn med kura-
tors forvaltning af beholdninger og værdipapirer i konkursboer. I afsnit 2.1 undersøger
vi, om skifteretterne i tilstrækkeligt omfang har gennemført det stikprøvebaserede til-
syn.
Vi lægger til grund for vores vurdering, at der skal være et rimeligt forhold mellem om-
fanget af skifteretternes stikprøvebaserede tilsyn og andelen af bemærkninger til ku-
rator som følge af tilsynet. Det betyder, at hvis andelen af bemærkninger er høj, er det
væsentligt, at tilsynet har et større omfang.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 87: Beretning 14/2022 om skifteretternes tilsyn med konkursboer
6
| Introduktion og konklusion
12. I afsnit 2.2 undersøger vi skifteretternes tilsyn med, at kurator fremmer behandlin-
gen af konkursboer uden unødigt ophold. Skifteretterne dokumenterer ikke systema-
tisk gennemførelsen af dette tilsyn. Fx dokumenterer skifteretterne ikke systematisk,
hver gang de har læst en redegørelse fra kurator. Kun i de tilfælde, hvor skifteretten
har reageret i forhold til kurator og fx har pålagt kurator at gøre noget konkret, vil det
fremgå af dokumentationen for det konkrete konkursbo. Vi kan derfor ikke undersøge
det samlede omfang af denne del af skifteretternes tilsyn og dermed heller ikke vurde-
re, om indsatsen er tilstrækkelig.
13. Der er hverken i regelgrundlaget eller i skifteretterne opstillet mål for sagsbehand-
lingstiden for konkursboer for årene 2016-2021. Derfor præsenterer vi i afsnit 2.3 fak-
ta, men giver ikke en vurdering heraf.
Fastsættelse af kurators
vederlag
Ifølge konkurslovens § 239,
stk. 2, skal fastsættelsen af
vederlaget ske ud fra en sam-
let vurdering af det udførte ar-
bejde. Ved vurderingen skal
der navnlig tages hensyn til
arbejdets omfang og konkurs-
boets beskaffenhed, det med
arbejdet forbundne ansvar og
det under de givne omstæn-
digheder opnåede resultat.
14. Kurators vederlag er nært forbundet med kurators tidsforbrug. Når skifteretterne
fastsætter vederlag til kurator og udbetaling af dividende, er der tale om retslige afgø-
relser. Rigsrevisionen tager ikke stilling til de juridiske vurderinger, der ligger til grund
for de retslige afgørelser. Derfor giver vi ikke en vurdering heraf i afsnit 2.3 og afsnit
2.4, der handler om kurators tidsforbrug og vederlag samt udbetaling af dividende.
Metode og afgrænsning
15. Undersøgelsen er baseret på en gennemgang af materiale fra skifteretterne og på
dataudtræk fra Domstolsstyrelsen. Undersøgelsens metodiske tilgang er uddybet i bi-
lag 2.
Undersøgelsen af skifteretternes stikprøvebaserede tilsyn med kurators forvaltning
af beholdninger og værdipapirer i konkursboer er baseret på en gennemgang af skif-
teretternes dokumentation for alle gennemførte tilsyn i perioden 2016-2021.
Undersøgelsen af skifteretternes tilsyn med, at kurator fremmer behandlingen af kon-
kursboer uden unødigt ophold, er baseret på en gennemgang af skifteretternes doku-
mentation for en stikprøve af konkursboer. Det er resursekrævende for skifteretterne
at finde det relevante materiale for de udvalgte konkursboer. Stikprøven er derfor af-
grænset til det første og sidste år i den periode, som Statsrevisorerne har anmodet
Rigsrevisionen om at undersøge.
Vi har gennemgået en stikprøve på 170 konkursboer, der er fordelt på 85 konkursboer
afsluttet i 2016 og 85 konkursboer afsluttet i 2021. Stikprøvens størrelse gør, at det
med en vis fejlmargin
er muligt at generalisere stikprøvens resultater til alle konkurs-
boer for begge år under ét. Stikprøvens størrelse gør det ikke muligt at konkludere på
årene enkeltvist og dermed sammenligne 2016 med 2021.
Undersøgelsen af sagsbehandlingstiden er baseret på et dataudtræk fra Domstols-
styrelsen.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 87: Beretning 14/2022 om skifteretternes tilsyn med konkursboer
Introduktion og konklusion |
7
Undersøgelsen af kurators tidsforbrug og vederlag er baseret på vores gennemgang
af udvalgte konkursboer. Dokumentationen for de 170 konkursboer, som vi har mod-
taget fra skifteretterne, indeholder imidlertid ikke alle relevante oplysninger om tids-
forbrug og vederlag. Det skyldes primært, at det ikke er alle skifteretter, som har gemt
alle oplysninger om de konkursboer, der er afsluttet i 2016. Dokumentationen for 133
konkursboer indeholder oplysninger om kurators tidsforbrug, og dokumentationen for
160 konkursboer indeholder oplysninger om kurators vederlag. Antallet af konkurs-
boer er dog i begge tilfælde stort nok til, at vi kan generalisere stikprøvens resultater
til alle konkursboer med en rimelig sikkerhed.
Undersøgelsen af den udbetalte dividende er baseret på vores gennemgang af ud-
valgte konkursboer. Dokumentationen for de 170 konkursboer, som vi har modtaget
fra skifteretterne, indeholder imidlertid kun alle relevante oplysninger om den udbetal-
te dividende for 138 af konkursboerne. Antallet af konkursboer er dog stort nok til, at
vi kan generalisere stikprøvens resultater til alle konkursboer med en rimelig sikker-
hed.
16. Undersøgelsen er tidsmæssigt afgrænset til perioden 2016-2021.
17. Revisionen er udført i overensstemmelse med standarderne for offentlig revision,
jf. bilag 2.
18. Statsrevisorernes spørgsmål og angivelse af, i hvilke afsnit spørgsmålene bliver be-
svaret, fremgår af bilag 1. I bilag 2 er undersøgelsens metodiske tilgang beskrevet.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 87: Beretning 14/2022 om skifteretternes tilsyn med konkursboer
8
| Skifteretternes tilsyn med konkursboer
2. Skifteretternes tilsyn
med konkursboer
2.1. Skifteretternes stikprøvebaserede tilsyn med kura-
tors forvaltning af beholdninger og værdipapirer i kon-
kursboer
19. Vi har undersøgt, om skifteretterne i tilstrækkeligt omfang har gennemført et stik-
prøvebaseret tilsyn med kurators forvaltning af beholdninger og værdipapirer i kon-
kursboer.
Justitsministeriet har udstedt en bekendtgørelse, der fastsætter regler for, at skifte-
retterne skal føre et stikprøvebaseret tilsyn med kurators forvaltning af beholdninger
og værdipapirer i konkursboer. Skifteretterne skal bl.a. føre tilsyn med, at kurator fører
et korrekt bogholderi over konkursboet, og at kurator har oprettet en særskilt bank-
konto til det enkelte konkursbo, hvis der er kontante midler i boet. Det er ikke nærme-
re præciseret, hvor hyppigt det stikprøvebaserede tilsyn skal føres, eller hvor stor stik-
prøven skal være.
Vi lægger til grund for vores vurdering, at der skal være et rimeligt forhold mellem om-
fanget af skifteretternes stikprøvebaserede tilsyn med kurators forvaltning af behold-
ninger og værdipapirer i konkursboer og andelen af bemærkninger til kurator som føl-
ge af tilsynet. Det betyder, at hvis andelen af bemærkninger er høj, bør omfanget af
konkursboer, der udtages til eftersyn, have et større omfang, end hvis andelen af be-
mærkninger er lav.
Med
tilsynets omfang
mener vi både, hvor hyppigt skifteretten udtager konkursboer
til eftersyn, og hvor stor en andel de udtagne konkursboer udgør i forhold til det sam-
lede antal konkursboer, som skifteretten har behandlet.
Med
andelen af bemærkninger
mener vi både den andel af
den enkelte
skifterets til-
syn, der har ført til bemærkninger, og den andel af
alle
skifteretters tilsyn, der har ført
til bemærkninger.
20. Undersøgelsen viser, at det på tværs af de 21 skifteretter varierer, hvor hyppigt
skifteretterne udtager konkursboer til eftersyn. 8 skifteretter har enten slet ikke ud-
taget eller kun i ét af årene i perioden 2016-2021 udtaget konkursboer til eftersyn.
Andelen af konkursboer, der udtages til eftersyn, varierer også mellem skifteretterne.
Den gennemsnitlige andel for alle skifteretter er 0,4
%.
Undersøgelsen viser også, at skifteretterne samlet set har haft bemærkninger til 33 %
af de konkursboer, som skifteretterne har udtaget til eftersyn i perioden 2016-2021.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 87: Beretning 14/2022 om skifteretternes tilsyn med konkursboer
2678179_0016.png
Skifteretternes tilsyn med konkursboer |
9
21. Det er Rigsrevisionens vurdering, at det samlet set er en relativt høj andel af skifte-
retternes eftersyn, der har ført til bemærkninger. Det er derfor væsentligt, at tilsynet
har et vist omfang, hvilket efter Rigsrevisionens vurdering ikke i tilstrækkelig grad er
tilfældet for alle skifteretter.
Rigsrevisionen anbefaler, at de skifteretter, som sjældent udtager eller slet ikke har
udtaget konkursboer til eftersyn, øger hyppigheden af tilsynet. Rigsrevisionen anbe-
faler også, at de skifteretter, som har udtaget en relativt lille andel af konkursboer til
eftersyn, udtager flere konkursboer til eftersyn.
Omfanget af det stikprøvebaserede tilsyn
22. Skifteretterne udtager stikprøvevis konkursboer til eftersyn. Tabel 1 viser, hvor
mange konkursboer skifteretterne har udtaget til eftersyn i perioden 2016-2021.
Tabel 1
Antal konkursboer, der er udtaget til eftersyn, og antal afsluttede konkursboer i perioden
2016-2021
Skifteret
2016
Sø- og Handelsretten
Roskilde
Herning
Horsens
Sønderborg
Bornholm
Aarhus
Kolding
Næstved
Esbjerg
Hillerød
Nykøbing Falster
Aalborg
Helsingør
Holbæk
Hjørring
Holstebro
Svendborg
Viborg
Odense
Randers
I alt
13
39
29
37
21
25
3
2
3
2
1
2
4
3
3
6
2
2
6
2
6
4
4
2
1
2
1
1
3
4
4
2017
2
Konkursboer udtaget til eftersyn
2018
8
1
4
2019
10
1
6
4
4
6
3
2
4
3
5
4
2020
1
6
2021
2
7
2
6
I alt
23
19
16
15
14
12
9
7
7
6
6
6
5
4
4
3
3
3
2
0
-
164
Afsluttede
konkursboer
2016-2021
19.223
2.041
828
1.052
848
155
2.455
1.021
1.196
839
1.239
659
1.428
655
879
1.080
574
673
1.010
1.673
1.131
40.659
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af dokumentation fra skifteretterne og oplysninger fra Domstolsstyrelsen.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 87: Beretning 14/2022 om skifteretternes tilsyn med konkursboer
10
| Skifteretternes tilsyn med konkursboer
Det fremgår af tabel 1, at skifteretterne i perioden 2016-2021 samlet set har udtaget
164 konkursboer til eftersyn. Dette skal ses i sammenhæng med, at der i perioden er
afsluttet mere end 40.000 konkursboer.
Skifteretten i Odense har oplyst, at skifteretten ikke har udtaget konkursboer til efter-
syn i perioden 2016-2021 på grund af begrænsede resurser.
Skifteretten i Randers har oplyst, at skifterettens eftersyn er journalført for det enkel-
te konkursbo, og at skifteretten ikke har mulighed for at finde dokumentationen efter-
følgende. Pr. 1. januar 2022 har skifteretten ændret praksis, så retsbøgerne fra tilsyn
bliver gemt samlet, og så retsbøgerne kan fremfindes. I tabellen er der ikke data for
skifteretten i Randers, da skifteretten ikke har sendt dokumentation for, at skifteret-
ten har udtaget konkursboer til eftersyn.
Det fremgår også af tabellen, at der er stor forskel på, hvor hyppigt skifteretterne har
udtaget konkursboer til eftersyn. Skifteretten i Roskilde og Sø- og Handelsretten har
udtaget konkursboer til eftersyn i 5 af de 6 år, som perioden omfatter, hvilket er det
hyppigste blandt skifteretterne. 8 skifteretter har derimod enten slet ikke udtaget el-
ler kun i ét af årene i perioden 2016-2021 udtaget konkursboer til eftersyn. Ud over
skifteretterne i Odense og Randers er der 6 skifteretter, som kun i ét af årene har ud-
taget konkursboer til eftersyn. Det gælder skifteretterne i Hillerød, Hjørring, Holbæk,
Holstebro, Svendborg og Viborg.
23. I tabel 2 har vi sammenholdt antallet af eftersyn med antallet af afsluttede konkurs-
boer i perioden 2016-2021.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 87: Beretning 14/2022 om skifteretternes tilsyn med konkursboer
2678179_0018.png
Skifteretternes tilsyn med konkursboer |
11
Tabel 2
Andelen af afsluttede konkursboer, der er udtaget til eftersyn i perioden 2016-2021
Skifteret
Afsluttede
konkursboer
155
828
848
1.052
2.041
659
839
1.021
655
1.196
574
1.239
879
673
2.455
1.428
1.080
1.010
19.223
1.673
1.131
40.659
Konkursboer, der er
udtaget til eftersyn
12
16
14
15
19
6
6
7
4
7
3
6
4
3
9
5
3
2
23
0
-
164
Andelen af afsluttede
konkursboer, der er
udtaget til eftersyn
7,7
%
1,9
%
1,7
%
1,4
%
0,9
%
0,9
%
0,7
%
0,7
%
0,6
%
0,6
%
0,5
%
0,5
%
0,5
%
0,4
%
0,4
%
0,4
%
0,3
%
0,2
%
0,1
%
0,0
%
-
0,4
%
Bornholm
Herning
Sønderborg
Horsens
Roskilde
Nykøbing Falster
Esbjerg
Kolding
Helsingør
Næstved
Holstebro
Hillerød
Holbæk
Svendborg
Aarhus
Aalborg
Hjørring
Viborg
Sø- og Handelsretten
Odense
Randers
I alt
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af dokumentation fra skifteretterne og oplysninger fra Domsstolsstyrelsen .
Det fremgår af tabel 2, at de 164 konkursboer, som skifteretterne samlet set har ud-
taget til eftersyn i perioden 2016-2021, udgør 0,4 % af det samlede antal afsluttede
konkursboer i samme periode.
Det fremgår også af tabellen, at der er stor forskel på, hvor stor en andel af de afslut-
tede konkursboer skifteretterne har udtaget til eftersyn. Skifteretten på Bornholm
som dog kun har afsluttet 155 konkursboer i perioden
ligger højest med 7,7 %. Skif-
teretten i Herning ligger også relativt højt med 1,9 %. Derimod ligger Sø- og Handels-
retten
som er den skifteret, der har udtaget flest konkursboer til eftersyn
relativt
lavt med 0,1 %.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 87: Beretning 14/2022 om skifteretternes tilsyn med konkursboer
2678179_0019.png
12
| Skifteretternes tilsyn med konkursboer
Bemærkninger til kurator
24. Figur 2 viser, hvor mange af de konkursboer, som skifteretterne har udtaget til ef-
tersyn i perioden 2016-2021, der har ført til bemærkninger, dvs. hvor skifteretten har
påpeget forhold ved konkursboet, som kurator er blevet bedt om at rette op på.
Figur 2
Antal konkursboer udtaget til eftersyn med og uden bemærkninger
i perioden 2016-2021 fordelt på skifteretter
25
20
15
10
5
0
Aarhus
Bornholm
Roskilde
Helsingør
Nykøbing Falster
Holstebro
Næstved
Sønderborg
Sø- og Handelsretten
Bemærkninger
Ingen bemærkninger
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af dokumentation fra skifteretterne.
Det fremgår af figur 2, at 13 af de 19 skifteretter, der har udtaget konkursboer til efter-
syn i perioden 2016-2021, har haft bemærkninger. De øvrige 6 skifteretter har ikke haft
bemærkninger. Der er stor forskel på, hvor stor en andel af de konkursboer, som skif-
teretterne har udtaget til eftersyn, der har ført til bemærkninger. Skifteretten i Holste-
bro har bemærkninger til alle 3 konkursboer, der er udtaget til eftersyn, mens Sø- og
Handelsretten har bemærkninger i 13 af de 23 konkursboer, der er udtaget til eftersyn.
Samlet set har skifteretterne haft bemærkninger til 54 af de 164 konkursboer, som
skifteretterne har udtaget til eftersyn i perioden 2016-2021. Det svarer til 33 % af de
udtagne konkursboer.
Svendborg
Randers
Holbæk
Hjørring
Aalborg
Hillerød
Viborg
Horsens
Herning
Odense
Esbjerg
Kolding
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 87: Beretning 14/2022 om skifteretternes tilsyn med konkursboer
2678179_0020.png
Skifteretternes tilsyn med konkursboer |
13
25. Tabel 3 viser antallet af skifteretternes bemærkninger til kurator fordelt på typer
af bemærkninger.
Tabel 3
Skifteretternes bemærkninger til kurator vedrørende de konkursboer, der er udtaget til
eftersyn i perioden 2016-2021
Antal bemærkninger
1)
Kravet om, at kurator skal oprette en særskilt bankkonto (jf. bekendtgørelsens § 5, stk. 1)
Kravene til kurators bogholderi (jf. bekendtgørelsens § 4, stk. 1 og stk. 2)
Kravet om, at kurator tegner en kautionsforsikring (jf. konkurslovens § 111)
Andre bemærkninger
1)
28
24
8
4
Summen af de forskellige typer af bemærkninger er højere end de 54 eftersyn, der har ført til bemærkninger. Det skyldes, at der ved nogle eftersyn
er givet flere forskellige bemærkninger.
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af dokumentation fra skifteretterne.
Det fremgår af tabel 3, at bemærkningerne hyppigst vedrører kravet om, at kurator
skal oprette en særskilt bankkonto til det enkelte konkursbo, hvis der er kontante mid-
ler i boet. I nogle tilfælde har kontoen ikke været oprettet, og i andre tilfælde er den op-
rettet for sent. Næsten lige så mange bemærkninger vedrører kravene til kurators bog-
holderi. Det drejer sig fx om poster, som ikke er bogført, eller bilag, som mangler. Det
er væsentligt, at kravene overholdes, fordi det både er med til at sikre, at der hele tiden
er fuld gennemsigtighed i kurators forvaltning af konkursboet, og med til at sikre, at
midlerne i konkursboet holdes adskilt fra kurators økonomi.
8 bemærkninger vedrører konkurslovens krav om, at kurator
straks efter at kurator
er udpeget
skal tegne en kautionsforsikring eller på anden måde sikre konkursboet
mod tab. Kautionsforsikringen er i disse tilfælde enten ikke tegnet, tegnet for sent el-
ler ikke tilstrækkeligt dækkende. Kautionsforsikringen er vigtig, da den reducerer risi-
koen for, at kreditorerne lider store tab.
Endelig har skifteretterne i 4 tilfælde haft andre bemærkninger, der typisk handler om,
at kurator ikke har sendt eller for sent har sendt meddelelser til konkursboets kredi-
torer.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 87: Beretning 14/2022 om skifteretternes tilsyn med konkursboer
2678179_0021.png
14
| Skifteretternes tilsyn med konkursboer
2.2. Skifteretternes tilsyn med, at kurator fremmer
behandlingen af konkursboer uden unødigt ophold
26. Vi har undersøgt omfanget og karakteren af skifteretternes tilsyn med, at kurator
fremmer behandlingen af konkursboer uden unødigt ophold. Det betyder, at kurator
fremmer behandlingen mest muligt, og at de enkelte skridt i kurators behandling sker,
så snart det er muligt og forsvarligt.
Det følger af konkursloven, at skifteretterne løbende skal føre tilsyn med, at kurator
fremmer behandlingen af konkursboer uden unødigt ophold, og at tilsynet skal omfat-
te alle konkursboer. Det følger ikke af konkursloven, at skifteretterne skal dokumen-
tere tilsynet.
Skifteretterne dokumenterer ikke systematisk, at tilsynet er gennemført. Fx dokumen-
terer skifteretterne ikke, hver gang de har læst en redegørelse fra kurator. Kun i de til-
fælde, hvor skifteretterne har reageret i forhold til kurator og fx har pålagt kurator at
gøre noget konkret, vil det fremgå af dokumentationen for det konkrete konkursbo.
Vi kan derfor ikke ved at gennemgå dokumentationen for konkursboer undersøge det
samlede omfang af denne del af skifteretternes tilsyn. Derfor giver vi ikke en vurdering
af denne del af skifteretternes tilsyn.
Vores undersøgelse tager udgangspunkt i en gennemgang af dokumentationen for
170 konkursboer, der er fordelt på 85 konkursboer afsluttet i 2016 og 85 konkursboer
afsluttet i 2021.
27. Tabel 4 viser antal bemærkninger og karakteren heraf i de 18 tilfælde, hvor skifte-
retterne har haft bemærkninger til kurator i forbindelse med det løbende tilsyn, som
skifteretterne skal føre med alle konkursboer.
Tabel 4
Skifteretternes bemærkninger til kurator
Antal
konkursboer
Bemærkninger, der vedrører spørgsmålet om, hvorvidt kurator fremmer behandlingen af konkursboet
uden unødigt ophold
Manglende boredegørelse
Manglende skifteafgift/retsafgift
Kritik af kurators tidsforbrug
Bemærkninger om kurators forvaltning af beholdninger og værdipapirer i konkursboet
Kravene til kurators bogholderi (jf. bekendtgørelsens § 4, stk. 1 og stk. 2)
Kravet om, at kurator tegner en kautionsforsikring (jf. konkursloven § 111)
7
1
11
2
1
Note: Skifteretterne har haft bemærkninger til kurator i 18 konkursboer. I 3 af konkursboerne har skifteretterne haft mere end én bemærkning.
Derfor er summen af de forskellige bemærkninger højere end 18.
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af en gennemgang af dokumentationen for 170 konkursboer.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 87: Beretning 14/2022 om skifteretternes tilsyn med konkursboer
Skifteretternes tilsyn med konkursboer |
15
Det fremgår af tabel 4, at bemærkningerne både vedrører spørgsmålet om, hvorvidt
kurator fremmer behandlingen af konkursboet uden unødigt ophold, og kurators for-
valtning af beholdninger og værdipapirer i konkursboet.
Skifteretternes bemærkninger om, hvorvidt kurator fremmer behandlingen af kon-
kursboet uden unødigt ophold, handler oftest om, at kurator ikke har sendt en borede-
gørelse til skifteretten, og at skifteretten derfor har rykket for redegørelsen.
Skifteretternes bemærkninger om kurators forvaltning af beholdninger og værdipapi-
rer i konkursboer drejer sig først og fremmest om bemærkninger om kurators boghol-
deri.
Bemærkningerne har ført til, at kurator er blevet bedt om at sende den manglende do-
kumentation eller boredegørelse til skifteretten.
I ét tilfælde har en skifteret udtalt kritik af kurators tidsforbrug. Kritikken medførte, at
kurators salær blev nedsat med ca. 10 % fra 950.000 kr. til 850.000 kr. Skifteretten
har baseret sin afgørelse på en bestemmelse i konkursloven, der indebærer, at skifte-
retten kan lade sin vurdering af, om kurator har fremmet behandlingen af konkursboet
uden unødigt ophold, indgå i fastsættelsen af kurators vederlag.
28. Statsrevisorerne har bedt Rigsrevisionen om at undersøge, i hvilket omfang skyld-
neren eller kreditorerne har anvendt konkurslovens § 127 a, der giver dem mulighed
for at forlange, at skifteretten benytter sine beføjelser til fx at kræve, at kurator afgiver
yderligere oplysninger om konkursboets forhold, og at pålægge kurator at udarbejde
statusoversigter eller redegørelser. Det følger af § 127 a, at skyldneren eller kreditorer-
ne kun kan anvende denne mulighed, hvis det er nødvendigt på grund af kravet i arti-
kel 6 i Den Europæiske Menneskerettighedskonvention om behandling af sagen inden
for en rimelig frist.
I vores undersøgelse har der ikke været nogen tilfælde, hvor en skyldner eller kreditor
har forlangt, at en skifteret har udnyttet disse beføjelser.
29. Endelig har Statsrevisorerne bedt Rigsrevisionen om at undersøge, i hvilket om-
fang skifteretterne har afsat kurator. Konkurslovens § 114 giver skifteretten mulighed
for at afsætte kurator, hvis særlige grunde taler for det.
I vores undersøgelse har der ikke været nogen tilfælde, hvor skifteretten har afsat ku-
rator.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 87: Beretning 14/2022 om skifteretternes tilsyn med konkursboer
2678179_0023.png
16
| Skifteretternes tilsyn med konkursboer
2.3. Sagsbehandlingstiden for konkursboer samt kura-
tors tidsforbrug og vederlag
30. Vi har undersøgt udviklingen i sagsbehandlingstiden for konkursboer samt kura-
tors tidsforbrug og vederlag.
Sagsbehandlingstiden for konkursboer
31. Vi har opgjort de gennemsnitlige sagsbehandlingstider i perioden 2016-2021 på
baggrund af data fra Domstolsstyrelsen. Sagsbehandlingstiden er opgjort, fra skifte-
retten afsiger konkursdekret, til konkursboet afsluttes.
32. Tabel 5 viser den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for konkursboer.
Tabel 5
Gennemsnitlig sagsbehandlingstid for konkursboer fra konkursdekret
til afgørelse i perioden 2016-2021 (i måneder)
Skifteret
Bornholm
Esbjerg
Helsingør
Herning
Hillerød
Hjørring
Holbæk
Holstebro
Horsens
Kolding
Nykøbing Falster
Næstved
Odense
Randers
Roskilde
Svendborg
Sø- og Handelsretten
Sønderborg
Viborg
Aalborg
Aarhus
Alle skifteretter
2016
15,7
14,8
23,3
24,9
19,7
14,5
21,1
17,3
24,1
18,5
16,3
15,9
19,8
14,4
13,6
19,6
16,2
14,4
15,4
16,4
15,1
16,8
2017
16,4
17,6
21,7
19,3
15,1
13,2
16,2
16,9
20,8
21,2
16,5
13,0
17,3
15,1
14,2
19,1
14,6
18,3
15,5
16,3
14,8
15,6
2018
12,5
17,4
19,4
18,3
14,0
13,5
14,0
16,0
15,1
22,5
14,7
14,1
14,7
17,6
15,6
15,6
14,5
25,1
16,1
17,9
12,4
15,4
2019
10,1
16,9
17,9
16,3
12,9
11,4
14,7
17,8
15,8
19,1
14,2
13,8
15,1
13,7
15,0
15,5
14,5
16,5
16,8
17,1
13,5
14,8
2020
13,2
16,2
19,0
17,6
13,6
16,2
15,5
17,3
16,0
19,7
13,7
13,7
16,3
16,6
14,8
17,2
15,2
18,0
18,1
16,6
13,7
15,5
2021
12,1
15,8
13,8
20,6
13,6
11,5
15,4
20,0
17,4
18,4
17,4
14,1
10,2
15,6
16,4
17,0
14,2
15,9
18,8
16,5
9,5
14,4
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af oplysninger fra Domstolsstyrelsen.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 87: Beretning 14/2022 om skifteretternes tilsyn med konkursboer
2678179_0024.png
Skifteretternes tilsyn med konkursboer |
17
Det fremgår af tabel 5, at den gennemsnitlige sagsbehandlingstid er faldet fra 16,8
måneder i 2016 til 14,4 måneder i 2021. På tværs af skifteretterne varierer de gen-
nemsnitlige sagsbehandlingstider i 2021 fra 9,5 måneder i skifteretten i Aarhus til
20,6 måneder i skifteretten i Herning.
Ud over den sagsbehandlingstid, der er fremgår af tabellen, gik der i perioden 2016-
2021 i gennemsnit 17 dage, fra skifteretten modtog en konkursbegæring, til der blev
afsagt konkursdekret.
Kurators tidsforbrug og vederlag
33. På baggrund af vores gennemgang af dokumentationen for 170 konkursboer har
vi opgjort kurators tidsforbrug. Der er oplysninger om kurators tidsforbrug i dokumen-
tationen for 133 af konkursboerne. Figur 3 viser kurators tidsforbrug pr. konkursbo op-
gjort i intervaller.
Figur 3
Kurators tidsforbrug pr. konkursbo
(Antal konkursboer)
40
35
37
30
25
20
15
10
5
10
11
25
23
3
5
1
1
2
5
4
3
3
30-39,9 timer
20-29,9 timer
60-69,9 timer
90-99,9 timer
100-149,9 timer
70-79,9 timer
80-89,9 timer
200-499 timer
40-49,9 timer
Under 10 timer
50-59,9 timer
150-199 timer
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af en gennemgang af dokumentationen for 133 konkursboer.
Det fremgår af figur 3, at kurators tidsforbrug varierer i de enkelte konkursboer. Kura-
tor har brugt 1,5 timer i konkursboet med det laveste tidsforbrug og 925 timer i kon-
kursboet med det højeste tidsforbrug. Det store spænd i tidsforbruget skyldes først
og fremmest, at de enkelte konkursboer varierer meget både i kompleksitet og økono-
misk omfang. Det gennemsnitlige tidsforbrug i de 133 konkursboer har været 54 timer.
I 85 konkursboer
svarende til 64 % af konkursboerne
har kurators tidsforbrug væ-
ret mindre end 30 timer.
500-1.000 timer
10-19,9 timer
0
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 87: Beretning 14/2022 om skifteretternes tilsyn med konkursboer
2678179_0025.png
18
| Skifteretternes tilsyn med konkursboer
34. På baggrund af vores gennemgang af dokumentationen for 170 konkursboer har
vi undersøgt, hvor meget der udbetales i vederlag til kurator. Der er oplysninger om
kurators vederlag i dokumentationen for 160 af konkursboerne. Figur 4 viser kurators
vederlag pr. konkursbo opgjort i intervaller.
Figur 4
Kurators vederlag pr. konkursbo
(Antal konkursboer)
70
60
50
66
40
30
20
26
18
10
10
0
40.000-59.999 kr.
Under 20.000 kr.
20.000-39.999 kr.
13
6
7
2
6
2
3
1
400.000-499.999 kr.
200.000-299.999 kr.
60.000-79.999 kr.
80.000-99.999 kr.
300.000-399.999 kr.
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af en gennemgang af dokumentationen for 160 konkursboer.
Det fremgår af figur 4, at kurators vederlag varierer i de enkelte konkursboer. Variatio-
nen svarer nogenlunde til variationen i kurators tidsforbrug, jf. figur 3. Det skyldes, at
kurators vederlag altovervejende fastsættes ud fra kurators tidsforbrug målt i timer.
Vederlagene spænder fra 3.750 kr. som det mindste til 2.187.500 kr. som det største.
I gennemsnit var vederlaget 115.082 kr. Gennemsnittet trækkes særligt op af enkelte
konkursboer med store vederlag. I 110 konkursboer
svarende til 69 % af konkursbo-
erne
var vederlaget mindre end 60.000 kr.
Samlet set er ca.
af konkursboerne altså relativt små med et tidsforbrug på under
30 timer og et vederlag på under 60.000 kr. Gennemsnittet trækkes dog op af enkel-
te konkursboer, der er relativt store.
1.000.000-1.999.999 kr.
100.000-199.999 kr.
500.000-999.999 kr.
Over 2.000.000 kr.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 87: Beretning 14/2022 om skifteretternes tilsyn med konkursboer
2678179_0026.png
Skifteretternes tilsyn med konkursboer |
19
2.4. Udbetaling af dividende
35. Vi har undersøgt omfanget af udbetalt dividende til de forskellige kreditorer i 170
konkursboer. Herefter har vi undersøgt sammenhængen mellem de realiserede akti-
ver, der er udbetalt i dividende, og henholdsvis kurators tidsforbrug og vederlag. Doku-
mentationen for 138 af konkursboerne indeholder oplysninger om udbetalt dividende.
36. Undervejs i behandlingen af et konkursbo er det kurators opgave at sikre boets ak-
tiver. Kurator skal løbende opgøre konkursboets størrelse i form af de aktiver, der er
til stede i boet. Når behandlingen er afsluttet, skal de samlede aktiver realiseres og ud-
betales til konkursboets kreditorer. Det kaldes udbetaling af dividende. Udbetalingen
skal følge konkursordenen, der fremgår af konkursloven.
Det skal bemærkes, at der kan være aktiver i konkursboet, som nogen har pant i. Det
kan fx være fast ejendom, som en bank eller et realkreditinstitut har pant i. Når sådan-
ne aktiver realiseres, går midlerne i første omgang til panthavere. Dette går forud for
udbetaling af dividende. Det betyder, at en gennemgang af udbetalt dividende ikke vi-
ser, hvilken dækning der er til kreditorer med pantsikrede krav.
37. Tabel 6 viser antal konkursboer med udbetalt dividende og andelen af kreditorer-
nes krav, der er udbetalt i dividende, fordelt på forskellige niveauer af kreditorer i kon-
kursordenen.
Tabel 6
Konkursorden og
dividende
De realiserede aktiver udbe-
tales til kreditorerne i en be-
stemt rækkefølge. Rækkeføl-
gen kaldes
konkursordenen
og er fastsat i konkurslovens
kapitel 10. De enkelte niveauer
i konkursordenen er ikke lige-
stillede, men alle kreditorer på
samme niveau er ligestillede.
Kreditorer på samme niveau
vil således modtage den sam-
me procentdel af deres an-
meldte krav. Denne procent-
del kaldes også
dividende.
Først når alle kreditorer på et
niveau har fået 100 % af deres
anmeldte krav, betales der di-
vidende til kreditorerne på
næste niveau.
Udbetalt dividende i gennemsnit og antal konkursboer med udbetalt dividende fordelt på
forskellige niveauer af kreditorer i konkursordenen
Antal konkursboer
med udbetalt dividende
1. Omkostninger ved konkursboets behandling mv.
– typisk kurators vederlag
2. Omkostninger ved forsøg på at tilvejebringe en samlet
ordning af skyldnerens økonomiske forhold, fx ved re-
konstruktion eller afvikling, samt retsafgift mv.
3. Løn og feriepenge til ansatte mv.
4. Simple kreditorer
138
36
Udbetalt dividende i gennemsnit
(i procent af kreditors krav)
99,6
%
98,2
%
12
20
69,3
%
18,9
%
Note: Tabellen indeholder ikke alle niveauer i konkursordenen, men kun de niveauer, hvor der i de gennemgåede konkursboer er udbetalt dividende.
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af en gennemgang af dokumentationen for 138 konkursboer.
Det fremgår af tabel 6, at der er udbetalt dividende til det første niveau af kreditorer
i konkursordenen i 138 konkursboer. Dividenden dækker omkostninger ved konkurs-
boets behandling
typisk kurators vederlag. I gennemsnit har den udbetalte dividen-
de udgjort 99,6 % af kreditorernes krav. I ét tilfælde har dividenden været under 100 %.
Det skyldes, at konkursboets samlede aktiver i dette tilfælde kun kunne dække ca.
50 % af det vederlag, som skifteretten havde fastsat.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 87: Beretning 14/2022 om skifteretternes tilsyn med konkursboer
Statsrevisorernes anmodning
|
1.
20
| Skifteretternes tilsyn med konkursboer
I 89 af de 138 konkursboer er der kun udbetalt midler til det første niveau af kredito-
rer i konkursordenen. Det skal ses i sammenhæng med konkurslovens § 143, hvor
det fremgår, at konkursboet skal afsluttes snarest muligt, hvis boets midler ikke er til-
strækkelige til at dække omkostningerne til boets behandling. Da værdien af aktiver-
ne i mange konkursboer er relativt lav, er der derfor i mange konkursboer kun udbe-
talt dividende til det første niveau af kreditorer i konkursordenen.
Rekonstruktion
Rekonstruktion er et forsøg
på at rette økonomien op, så
konkurs undgås.
Når omkostningerne til behandling af konkursboet er dækket, skal boets øvrige akti-
ver først dække eventuelle omkostninger ved forsøg på at tilvejebringe en samlet ord-
ning af skyldnerens økonomiske forhold, fx omkostninger til advokaters forsøg på re-
konstruktion. Undersøgelsen viser, at der i 36 konkursboer er udbetalt dividende til
sådanne krav. I de 36 konkursboer er der i gennemsnit udbetalt 98,2 % af kreditorer-
nes krav.
Herefter følger krav om løn og feriepenge til ansatte. Lønmodtagere får lønnen udbe-
talt af Lønmodtagernes Garantifond, så de ikke skal vente på konkursbehandlingen.
Efterfølgende rejser Lønmodtagernes Garantifond krav mod konkursboet. Der er ud-
betalt dividende i 12 konkursboer i forbindelse med krav om løn og feriepenge. I de 12
konkursboer er der i gennemsnit udbetalt 69,3 % af de indmeldte krav vedrørende løn
og feriepenge. Der har ikke været krav om løn og feriepenge i alle de konkursboer, vi
har gennemgået, da der i nogle tilfælde ikke har været ansatte.
I nogle konkursboer er der også udbetalt dividende til simple kreditorer. Krav fra sim-
ple kreditorer vedrører bl.a. ubetalte regninger og andre almindelige tilgodehavender.
Undersøgelsen viser, at der er udbetalt dividende til simple kreditorer i 20 konkurs-
boer. I de 20 konkursboer udgjorde dividenden i gennemsnit 18,9 % af kreditorernes
krav.
38. Vi har undersøgt, om der er en sammenhæng mellem værdien af de realiserede
aktiver, der er udbetalt i dividende, og henholdsvis kurators tidsforbrug og vederlag.
Undersøgelsen viser, at der er en klar sammenhæng. Jo højere værdien af de realise-
rede aktiver er, jo højere er kurators tidsforbrug og vederlag. Dette er uddybet i bilag 2.
Den væsentligste forklaring på denne sammenhæng er, at der er mange konkursboer,
hvor der er relativt få aktiver, og hvor konkursboerne derfor afsluttes i henhold til kon-
kurslovens § 143. Det betyder, at der kun udbetales dividende til det første niveau af
kreditorer i konkursordenen. I disse konkursboer udgøres den udbetalte dividende
langt overvejende af kurators vederlag, og derfor er der en meget stærk sammen-
hæng mellem værdien af de realiserede aktiver og kurators vederlag.
Rigsrevisionen, den 9. marts 2023
Birgitte Hansen
/Niels Kjøller Petersen
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 87: Beretning 14/2022 om skifteretternes tilsyn med konkursboer
2678179_0028.png
2
|
Metodisk tilgang.. Metodisk tilgang
|
1.
Statsrevisorernes anmodning |
21
Bilag 1. Statsrevisorernes anmodning
Vi skal ifølge Statsrevisorerne undersøge
Udviklingen i antal gennemførte stikprøver/kon-
kursboer, som skifteretterne har udtaget til ef-
tersyn i perioden 2016-2021, jf. konkurslovens
§ 126, stk. 4, og bekendtgørelse nr. 137 af
12. februar 2016 om tilsyn med konkursboer.
Vi undersøger
Det stikprøvebaserede tilsyn med kurators for-
valtning af beholdninger og værdipapirer i kon-
kursboer i perioden 2016-2021:
Har skifteretterne i tilstrækkeligt omfang gen-
nemført et stikprøvebaseret tilsyn med kura-
tors forvaltning af beholdninger og værdipa-
pirer i konkursboer?
Skifteretternes tilsyn med, at kurator fremmer
behandlingen af konkursboer uden unødigt op-
hold i 2016 og 2021:
Hvad er omfanget og karakteren af skifteret-
ternes bemærkninger til kurator?
I hvilket omfang har en skyldner eller kreditor
forlangt, at en skifteret skulle udnytte sine
beføjelser?
I hvilket omfang har skifteretterne afsat kura-
tor?
Sagsbehandlingstiden for konkursboer i
Her besvares spørgsmålet
Afsnit 2.1
Karakteren og omfanget af kritiske bemærknin-
ger fra skifteretterne til kurator som et led i tilsy-
net, herunder en opgørelse af, i hvor mange til-
fælde skifteretterne har afsat kurator, givet på-
taler, pålagt sanktioner eller iværksat øvrige til-
synstiltag, jf. bl.a. konkurslovens § 126, stk. 2 og
stk. 3, samt § 127 og § 127a, i perioden 2016-
2021.
I hvilket omfang en skyldner eller en kreditor har
forlangt, at en skifteret skulle udnytte sine befø-
jelser efter konkurslovens § 126, stk. 2, i perio-
den 2016-2021.
Udviklingen i kuratorernes sagsbehandlingstider
i perioden 2016-2021, herunder statistik over
tidsforbrug for behandling af konkursboer fra
fristdag til afslutning, belyst ved gennemsnit og
eventuel sammenhæng med konkursboets stør-
relse/aktivmasse.
Udviklingen i skifteretternes fastsættelse af ve-
derlag til kuratorer, bl.a. set i forhold til konkurs-
boets størrelse og behandlingstiden.
Dividende modtaget af konkursboets simple
kreditorer (% af aktivmassen), herunder sam-
menholdt med boets værdi/samlede aktivmasse.
Afsnit 2.2
perioden 2016-2021.
Kurators tidsforbrug i 2016 og 2021.
Kurators vederlag i 2016 og 2021.
Afsnit 2.3
Omfanget af udbetalt dividende til de forskel-
lige kreditorer i 2016 og 2021.
Sammenhængen mellem værdien af de reali-
serede aktiver, der er udbetalt i dividende, og
henholdsvis kurators tidsforbrug og vederlag.
Afsnit 2.4
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 87: Beretning 14/2022 om skifteretternes tilsyn med konkursboer
22
| Metodisk tilgang
Bilag 2. Metodisk tilgang
Formålet med undersøgelsen er at undersøge skifteretternes tilsyn med kurators be-
handling af konkursboer. Derfor har vi undersøgt følgende:
Har skifteretterne i tilstrækkeligt omfang gennemført et stikprøvebaseret tilsyn
med kurators forvaltning af beholdninger og værdipapirer i konkursboer? (afsnit
2.1)
Hvad er omfanget og karakteren af skifteretternes tilsyn med, at kurator fremmer
behandlingen af konkursboer uden unødigt ophold? (afsnit 2.2)
Hvad er sagsbehandlingstiden og kurators tidsforbrug og vederlag for konkurs-
boer? (afsnit 2.3)
I hvilket omfang er der udbetalt dividende til de forskellige kreditorer? (afsnit 2.4).
Undersøgelsen omhandler perioden 2016-2021, jf. Statsrevisorernes anmodning.
Undersøgelsen bygger på en gennemgang af dokumentation fra skifteretterne og på
dataudtræk fra Domstolsstyrelsen.
Vi har desuden holdt møde med Sø- og Handelsretten, skifteretten i Herning og Dom-
stolsstyrelsen for at få indsigt i området.
Nedenfor beskrives vores kvalitetssikring, data og metode i flere detaljer.
Kvalitetssikring
Denne undersøgelse er kvalitetssikret via vores interne procedurer for kvalitetssik-
ring, som omfatter høring hos de reviderede samt ledelsesbehandling og sparring på
forskellige tidspunkter i undersøgelsesforløbet med chefer og medarbejdere i Rigsre-
visionen med relevante kompetencer.
Væsentlige dokumenter
Vi har gennemgået en række dokumenter, herunder:
konkursloven (lovbekendtgørelse nr. 775 af 3. maj 2021)
forslag til lov om ændring af konkursloven (L130, fremsat den 21. januar 2007)
bekendtgørelse om tilsyn med konkursboer (bekendtgørelse nr. 137 af 12. februar
2016)
skifteretternes dokumentation for alle gennemførte tilsyn med kurators forvaltning
af beholdninger og værdipapirer i konkursboer i perioden 2016-2021 (tilsynet føres
i henhold til bekendtgørelse om tilsyn med konkursboer)
skifteretternes dokumentation for en stikprøve bestående af 170 konkursboer
Domstolsstyrelsens dataudtræk vedrørende sagsbehandlingstiden for konkurs-
boer i perioden 2016-2021 fordelt på skifteretter.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 87: Beretning 14/2022 om skifteretternes tilsyn med konkursboer
Metodisk tilgang |
23
Stikprøve
Formålet med stikprøveundersøgelsen er at undersøge:
skifteretternes tilsyn med, at kurator fremmer behandlingen af konkursboer uden
unødigt ophold
kurators tidsforbrug
kurators vederlag
hvilken dividende der er udbetalt til forskellige typer af anmeldte krav.
Vi har valgt at udtage en stikprøve, da skifteretterne ikke systematisk dokumenterer
oplysninger om det løbende tilsyn, kurators tidsforbrug, kurators vederlag og den ud-
betalte dividende på en måde, der efterfølgende gør det muligt at finde de relevante
oplysninger for alle konkursboer.
Vi har udvalgt en repræsentativ stikprøve blandt alle konkursboer med afsagt kon-
kursdekret, der er afsluttet i enten 2016 eller 2021. For at sikre, at fordelingen i stik-
prøven på tværs af skifteretter afspejler fordelingen i alle konkursboer, har vi udreg-
net hver skifterets procentvise andel af det samlede antal konkursboer afsluttet i
henholdsvis 2016 og 2021. På den baggrund er stikprøveudvælgelsen stratificeret.
Det vil fx sige, at ca. 3 % af stikprøvens konkursboer kommer fra skifteretten i Hille-
rød for 2021, da denne skifteret behandlede 3 % af det samlede antal konkursboer
afsluttet i 2021. Ud fra alle konkursboer fra hver skifteret har vi udvalgt konkursbo-
erne i stikprøven simpelt tilfældigt.
Stikprøven indeholder 170 konkursboer, der er fordelt på 85 konkursboer afsluttet i
2016 og 85 konkursboer afsluttet i 2021. Stikprøvens størrelse indebærer en fejlmar-
gin på ± 10 % og et konfidensinterval på 95 %. Det betyder, at vi med 95 % sikkerhed
kan sige, at resultaterne fra stikprøven svarer til populationen inden for ± 10 %. Der er
således usikkerhed forbundet med at generalisere stikprøvens resultater til hele po-
pulationen. Med stikprøvens størrelse kan vi sige noget om de 2 år under ét. Vi kan
ikke sige noget separat om 2016 og 2021 og kan heller ikke sammenligne de 2 år.
Dokumentationen for de 170 konkursboer, som vi har modtaget fra skifteretterne, in-
deholder ikke alle relevante oplysninger i forhold til besvarelsen af alle undersøgel-
sens spørgsmål. Det skyldes primært, at det ikke er alle skifteretter, der har gemt alle
oplysninger om konkursboerne fra 2016. 133 konkursboer indeholder oplysninger om
kurators tidsforbrug, 160 konkursboer indeholder oplysninger om kurators vederlag,
og 138 konkursboer indeholder oplysninger om udbetalt dividende. Antallet af kon-
kursboer er dog i alle 3 tilfælde stort nok til, at vi med den angivne usikkerhed kan ge-
neralisere stikprøvens resultater til hele populationen.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 87: Beretning 14/2022 om skifteretternes tilsyn med konkursboer
2678179_0031.png
24
| Metodisk tilgang
Analyse af sammenhængen mellem værdien af de realiserede aktiver
og henholdsvis kurators timeforbrug og vederlag
Vi har udarbejdet 2 lineære regressionsanalyser. Den ene analyse viser sammenhæn-
gen mellem værdien af de realiserede aktiver og kurators tidsforbrug. Den anden ana-
lyse viser sammenhængen mellem værdien af de realiserede aktiver og kurators ve-
derlag.
Det er ikke alle konkursboerne i vores stikprøve, der indeholder oplysninger om både
værdien af de realiserede aktiver, kurators tidsforbrug og kurators vederlag. Derfor
indgår der 126 konkursboer i analysen af sammenhængen mellem værdien af de reali-
serede aktiver og kurators tidsforbrug. I analysen af sammenhængen mellem værdien
af de realiserede aktiver og kurators vederlag indgår der 130 konkursboer.
De 2 analyser viser begge en forholdsvis stor R
2
-værdi på henholdsvis 0,86 for sam-
menhængen mellem værdien af de realiserede aktiver og kurators tidsforbrug og 0,88
for sammenhængen mellem værdien af de realiserede aktiver og kurators vederlag.
Det skal forstås således, at variationen i værdien af de realiserede aktiver teoretisk
forklarer 86 % af variationen i kurators tidsforbrug og 88 % af variationen i kurators
vederlag. Figur A og B viser sammenhængene.
Figur A
Sammenhæng mellem kurators tidsforbrug og konkursboets samlede
aktiver
Kurators tidsforbrug (timer)
1.200
1.000
800
600
400
200
0
R² = 0,8626
0
1.000.000
2.000.000
3.000.000
4.000.000
5.000.000
6.000.000
7.000.000
Samlede aktiver (kr.)
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af en gennemgang af 126 konkursboer.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 87: Beretning 14/2022 om skifteretternes tilsyn med konkursboer
2678179_0032.png
Metodisk tilgang |
25
Figur B
Sammenhæng mellem kurators vederlag og konkursboets samlede
aktiver
Kurators vederlag (kr.)
3.000.000
2.500.000
2.000.000
1.500.000
1.000.000
500.000
0
R² = 0,8804
0
1.000.000
2.000.000 3.000.000 4.000.000 5.000.000 6.000.000 7.000.000
Samlede aktiver (kr.)
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af en gennemgang af 130 konkursboer.
Standarderne for offentlig revision
Revisionen er udført i overensstemmelse med standarderne for offentlig revision.
Standarderne fastlægger, hvad brugerne og offentligheden kan forvente af revisio-
nen, for at der er tale om en god faglig ydelse. Standarderne er baseret på de grund-
læggende revisionsprincipper i rigsrevisionernes internationale standarder (ISSAI
100-999).