Finansudvalget 2022-23 (2. samling)
FIU Alm.del Bilag 60
Offentligt
2660903_0001.png
Statusrapportering om Næste generation
Digital Post for 3. og 4. kvartal 2022
Projektets status
Den nye Digital Post løsning har været i drift siden 21. marts 2022.
Løsningen oplever stabil og sikker drift, og har i 3. og 4. kvartal haft en gen-
nemsnitlig oppetid på 99,8 pct.
Siden sidste rapportering til Finansudvalget om projektet, har der været fokus
på at fortsætte løsningens generelle stabile drift, support og løbende optime-
ring af løsningen, samt projektafsluttende aktiviteter.
De udviklingsaktiviteter der arbejdes på, er aktiviteter, som er relateret til ud-
skudte ændringer og krav, der ikke var blokerende for lanceringen af løsningen
d. 21. marts 2022, men som fortsat skal implementeres. Derudover tilkommer
ændringer, som er nødvendige for fortsat at sikre stabilitet og robusthed i drif-
ten, baseret på erfaringer fra ibrugtagning af løsningen.
Projektets fremdrift
Driftsprøven, som var den sidste formelle milepæl før afslutning af projektet,
blev igangsat den 1. september 2022 og havde en varighed på 30 arbejdsdage.
Driftsprøven blev således afsluttet den 13. oktober. Løsningen har under
driftsprøven været stabil i drift, med kun få korvarige udfald. Tærskelværdi-
erne for antal af fejl var 0 A og B fejl, fem C fejl og 25 D fejl. A og B fejl er
kritiske og alvorlige fejl, C fejl er mindre alvorlige fejl, og D fejl er ikke alvor-
lige fejl, og er ofte kosmetiske fejl. Der blev hverken konstateret fejl i kategori
A eller B. Driftsprøven overholdte alle godkendelseskriterier, hvorfor drifts-
prøven blev godkendt.
Digitaliseringsstyrelsen er i gang med forberedelserne til nedlukning af projek-
tet. Dette indbefatter bl.a. opdatering af projektets business case samt analyse
og vurdering af tidlige indikatorer for projektets gevinster. Dertil evalueres
projektet, som led i den afsluttende opdatering af projektgrundlag og afrap-
portering heraf til Statens it-råd. Dette godkendes i den fællesoffentlige styre-
gruppe i regi af den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi 2022-2025; Styre-
gruppen for Infrastruktur og digitale løsninger. Der udarbejdes derudover et
afsluttende orienterende aktstykke til Folketingets Finansudvalg, som forven-
tes at foreligge i Q2 2023.
Status for visningsklienter
Flere end 4,6 mio. borgere, 800.000 virksomheder og 500 myndigheder benyt-
ter Digital Post.
Der er på tværs af de forskellige visningsklienter op mod 50 mio. log-ins hver
måned.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 60: Statusrapport om Næste generation Digital Post-projektet for 3. og 4. kvt., fra digitaliseringsministeren
2660903_0002.png
Side 2 af 3
Både de offentlige visningsklienter, borger.dk, Digital Post-appen og virk,
samt de kommercielle visningsklienter, e-Boks og mit.dk, kører stabilt uden
større kendte fejl relateret til den offentlige Digital Post-løsning.
Særlige opmærksomhedspunkter i 1. og 2. kvartal 2023
I indeværende halvår er der fokus på endelig afslutning af projektet, hvor FIU
vil blive orienteret ved et afsluttende orienterende aktstykke fra projektet.
Som en del af videreudvikling af den nye Digital Post-løsning arbejdes der
med at etablere et roadmap for Digital Post fremadrettet. Dette indbefatter
bl.a. en oversigt over ønsker til forbedringer eller ny funktionalitet fra bl.a.
slutbrugere, virksomheder og myndigheder. Arbejdet inkluderer også at etab-
lere en proces for visitering af ønsker og behov.
Den nye Digital Post-løsning er lanceret med et nyt format til udveksling af di-
gitale postmeddelelser. MeMo er det meddelelsesformat, som benyttes til at
sende og modtage Digital Post. Frem til den 30. november 2023 understøtter
Digital Post de samme meddelelsesformater, som man frem til lanceringen af
den nye Digital Post-løsning i marts 2022 kunne sende til e-Boks. Der er frist
for, at myndighedernes afsendersystemer skal være omlagt til det nye medde-
lelsesformat (MeMo) og tilhørende forsendelsesmønster inden den 30. novem-
ber 2023. Der er derfor stort fokus på at understøtte myndighederne bedst
muligt i overgangen til det nye format.
Økonomiske nøgletal
Tabel 1
Udvalgte økonomiske nøgletal (mio. kr.)
Forventning ved
tidl.
baseline
(oktober 2019)
(2019-pl)
Forventede samlede
projektudgifter, ekskl.
renteomkostninger
Heraf udvikling
Heraf øvrige udgifter
(udbud, projektteam
mv.)
Heraf risikopulje
Samlet forbrug pr.
31.12.22
Heraf udvikling
Heraf øvrige udgifter
(udbud, projektteam
mv.)
277,5
Status
ultimo 2019
(2019-pl)
Status
ultimo 2020
(2020-pl)
Status
Ultimo 2021
(2021-pl)
Status
Ultimo 2022
(2021-pl)
Status
Ultimo 2022
(2023-pl)
278,3
304,3
346,7*
338,8
358,1
89,1
159,0
29,4
-
-
-
89,3
159,6
29,4
87,4
3,9
83,5
121,5
173,7
9,1
149,7
28,2
121,5
124,7
217
5,0
274,0
102,7
171,3
120,7
218,1
0
338,8
120,7
218,1
127,6
230,5
0
358,1
127,6
230,5
Anm.: Bemærk pris- og lønreguleringen følger regnskabsårene. Status ultimo 2022 er opgjort i hhv. 2021-pl for at lave en
direkte sammenligning med baseline for projektet samt i 2023-pl for at angive de endelige samlede projektudgifter
mhp. projektafslutning.
*De 346,7 mio. kr. (2021-pl) er projektets baseline, som følger af aktstykke 196 fra marts 2022.
Kilde: Projektets business case januar 2023 og regnskabstal.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 60: Statusrapport om Næste generation Digital Post-projektet for 3. og 4. kvt., fra digitaliseringsministeren
2660903_0003.png
Side 3 af 3
Efter udskydelsen i november 2021 blev projektets milepæle tilpasset og projekt-
udgifterne genestimeret, og der blev udarbejdet aktstykke 196 af 11. februar 2022.
Aktstykket blev tiltrådt den 16. marts 2022. Når projektet afsluttes, vil opdatering
af business casen angive den sidste og endelige opgørelse af de samlede projektud-
gifter for etableringen af Næste generation Digital Post. Den fremadrettede øko-
nomi for videreudvikling af Digital Post er ikke en del af projektudgifterne, og er
derfor ikke en del af projektafslutningen, da der over tid kan opstå nye behov til
løsningen, og deraf afledte omkostninger og gevinster.
Milepæle i projektets tidsplan
Tabel 2
Milepæle i projektets tidsplan
Milepæle
Godkendt afklaringsfase
Godkendt Proof of Concept*
Godkendt Delleverance 1*
Godkendt Delleverance 2*
Godkendt Delleverance 3*
Godkendt Overtagelsesprøve
Idriftsættelse af ny løsning
Godkendelse af driftsprøven**
Projektafslutning
Planlagt tidspunkt
04-12-2019
10-03-2020
18-05-2020
08-07-2020
29-04-2021
30-08-2021
21-03-2022
28-10-2022
21-03-2023
Status
Realiseret til tiden
Realiseret til tiden
Realiseret til tiden
Realiseret til tiden
Realiseret til tiden
Realiseret til tiden
Realiseret efter ny tidsplan
Realiseret efter ny tidsplan
Forventes realiseret til tiden
* Leveret uden datamigreringsaktiviteter til den kommende løsning
** Driftsprøven blev udskudt, men blev opstartet efter ny tidsplan den 1. september 2022.