Finansudvalget 2022-23 (2. samling)
FIU Alm.del Bilag 54
Offentligt
2658783_0001.png
Status for de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier
Årsrapportering 2022 til Folketingets Finansudvalg og Sundhedsudvalg
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 54: Årsrapportering for 2022 vedr. status på de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier, fra Indenrigs- og Sundhedsministeriet
2658783_0002.png
Indhold
Indledning ................................................................................................................................................................................................3
Baggrund ..................................................................................................................................................................................................3
Formelle rammer for projekterne, herunder ministeriets rolle .......................................................................................................4
Effektiviseringskrav .............................................................................................................................................................................4
Overordnet status for projekterne og ministeriets tilsyn .....................................................................................................................6
Status på fremdrift og ibrugtagning ...................................................................................................................................................6
Status på realisering af effektiviseringskrav ......................................................................................................................................9
Status på regionernes evalueringer af afsluttede projekter .......................................................................................................... 10
Projekter med aktuelle udfordringer .................................................................................................................................................. 10
Projekter under skærpet tilsyn eller tættere opfølgning ............................................................................................................... 10
Øvrige projekter ............................................................................................................................................................................... 11
Kapacitet ........................................................................................................................................................................................... 11
Øvrige temaer ....................................................................................................................................................................................... 11
Sociale klausuler ............................................................................................................................................................................... 11
Priser til kvalitetsfondsprojekterne ................................................................................................................................................. 11
Rigsrevisionens undersøgelser af kvalitetsfondsprojekterne ........................................................................................................ 11
Beskrivelser af og status på de enkelte projekter .............................................................................................................................. 13
1. Region Hovedstaden ........................................................................................................................................................................ 14
Nyt Hospital Bispebjerg .................................................................................................................................................................... 14
Nyt Hospital Herlev .......................................................................................................................................................................... 15
Nyt Hospital Nordsjælland ............................................................................................................................................................... 16
Nyt Hospital Hvidovre ...................................................................................................................................................................... 17
Det Nye Rigshospital ........................................................................................................................................................................ 18
Ny Retspsykiatri Sct. Hans ................................................................................................................................................................ 19
2. Region Sjælland ................................................................................................................................................................................ 20
Universitetshospital Køge ................................................................................................................................................................ 20
Psykiatri i Slagelse ............................................................................................................................................................................ 21
Slagelse Sygehus (somatik) .............................................................................................................................................................. 22
3. Region Syddanmark.......................................................................................................................................................................... 23
Kolding Sygehus ................................................................................................................................................................................ 23
Nyt Universitetshospital i Odense (OUH)........................................................................................................................................ 24
Aabenraa Sygehus ............................................................................................................................................................................ 25
4. Region Midtjylland ........................................................................................................................................................................... 26
Det Nye Universitetshospital i Aarhus (DNU) ................................................................................................................................. 26
Det Nye Hospital i Vest, Gødstrup (DNV) ........................................................................................................................................ 27
Regionshospitalet Viborg ................................................................................................................................................................. 28
5. Region Nordjylland ........................................................................................................................................................................... 29
Nyt Aalborg Universitetshospital ..................................................................................................................................................... 29
Side 2
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 54: Årsrapportering for 2022 vedr. status på de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier, fra Indenrigs- og Sundhedsministeriet
2658783_0003.png
Indledning
De 16 kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier udgør en samlet investering på 52,8 mia. kr. (22-pl) i nye og moderniserede
sygehuse. Regionerne er bygherrer, mens staten udbetaler støtte og fører overordnet tilsyn med de enkelte byggerier. Ti byg-
gerier er fuldt ibrugtaget og tre delvist ibrugtaget. Byggerierne ibrugtages løbende frem mod 2026. I alt fire projekter er som
følge af økonomiske udfordringer under skærpet tilsyn eller tættere opfølgning i Sundhedsministeriet. Regionerne forventer
fortsat at kunne realisere de aftalte effektiviseringsgevinster på ca. 2,6 mia. kr. (22-pl).
Baggrund
Indenrigs- og Sundhedsministeriet skal orientere Sundhedsudvalget (kvartalsvist) og Finansudvalget (årligt) om status på de
kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier,
jf. administrationsgrundlag vedr. Sundheds- og Ældreministeriets kvalitetsfondsmidler
til sygehusinvesteringer.
Samtidig orienteres udvalgene om baggrunden og rammerne for den samlede investering i de kvali-
tetsfondsstøttede sygehusbyggerier. Med mindre andet er angivet, afspejler denne orientering status på byggerierne pr. ul-
timo 2022.
Det fremgår af økonomiaftalen med regionerne (ØA) for 2008, at målsætningen om et tidssvarende og bæredygtigt sygehus-
væsen kræver strukturændringer og investeringer i nye bygninger og ny teknologi. Den daværende regering nedsatte derfor i
2007 et ekspertpanel, der fik til opgave at vurdere konkrete anlægsprojekter fra regionerne i forhold til en række i økonomiaf-
talen fastlagte principper vedrørende samling af enheder, driftsøkonomisk rentabilitet, effektivitet og kvalitet.
Ekspertpanelet vedr. sygehusinvesteringer (det såkaldte Erik Juhl-udvalg) vurderede bl.a. ansøgningerne ud fra en antagelse
om, at der som følge af udvikling i teknologi, nye behandlingsformer mv. i perioden 2007-2020 ville ske en vækst på ca. 50 pct.
i antallet af ambulante behandlinger og et modsvarende fald i antal senge i størrelsesordenen 20 pct., svarende til et årligt fald
på 1,7 pct
.
1
Der var ikke tale om et krav til regionerne, men om en beregningsforudsætning.
På baggrund af panelets anbefalinger blev den økonomiske ramme for projekterne lagt fast i finansloven for 2009. Der blev
fastlagt en samlet totalramme på 41,4 mia. kr. (09-pl). Heraf bidrager staten via Kvalitetsfonden med 25 mia. kr. og regionerne
med 16,4 mia. kr. Med økonomiaftalen for 2013 fik regionerne desuden mulighed for at låne op til 1 mia. kr. til energiinveste-
ringer i kvalitetsfondsprojekterne. Den endelige totalramme for projekterne er dermed 52,8 mia. kr. i 22-pl. De 16 kvalitets-
fondsprojekter omfatter dels helt nybyggede hospitaler, dels til- og ombygninger på eksisterende matrikler. Fælles for projek-
terne er, at de alle spiller en vigtig rolle i samlingen af sygehusdriften, herunder den højt specialiserede akutbehandling, på
færre matrikler, hvilket er en central forudsætning i Sundhedsstyrelsens anbefalinger til akutområdet fra 2007
2
.
I regeringens støttetilsagn til de enkelte projekter er der fastsat en økonomisk totalramme. Inden for denne ramme er det regi-
onens ansvar at opføre et tidssvarende og fuldt funktionsdygtigt sygehus, der kan rumme de kapacitetsforudsætninger, som
fremgår af tilsagnet,
jf. regnskabsinstruksen for de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier.
Med formuleringen vedr. kapacitet
forstås, at kapaciteten skal svare til det af regionen forventede behov ved ibrugtagning, idet ekspertpanelet understregede, at
det var op til den enkelte region at træffe beslutninger om den konkrete dimensionering af det enkelte byggeri,
jf. Boks 1.
Boks 1
Ekspertpanelet om generelle forudsætninger og regionernes handlerum
”Det er centralt at understrege, at der med de fastlagte økonomiske rammer ikke er tilsigtet en detailstyring
af regionernes projekter. De
forudsætninger om behovsfremskrivning, dimensionering og kapacitetsudnyttelse mv., som ligger til grund for panelets tilpasning, er ikke hver
for sig forudsat bindende for projektets realisering. Inden for den konkrete investeringsramme kan regionen i projekteringsfasen fastlægge de
løsninger, der er hensigtsmæssige lokalt
– under iagttagelse af de generelle principper om bl.a. bedre kapacitetsudnyttelse.”
1
Ekspertpanelet anvendte hhv. ambulante besøg/ambulante behandlinger og senge/sengedage overlappende. For redegø-
relse vedr. ekspertpanelets begrebsanvendelse henvises til svar på SUU alm. del spm. 238, 239 og 736 (2019-20).
2
Sundhedsstyrelsen (2007):
Styrket akutberedskab - planlægningsgrundlag for det regionale sundhedsvæsen
Side 3
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 54: Årsrapportering for 2022 vedr. status på de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier, fra Indenrigs- og Sundhedsministeriet
2658783_0004.png
Kilde:
Ekspertpanelet vedr. sygehusinvesteringer 2010: Regionernes investerings- og sygehusplaner - Screening og vurdering II
Det er desuden en tilsagnsbetingelse, at en bestemt andel af totalrammen reserveres til it, udstyr, apparatur mv. Totalrammen
er gældende i hele projektperioden. Indenrigs- og Sundhedsministeriet har dog taget til efterretning, at nogle projekter, efter
en konkret vurdering, har besluttet at reducere budgettet til it, udstyr og apparatur mv. De ændringer, der eventuelt sker i
projekterne, er prioriteringer og omdisponeringer foretaget af regionen inden for totalrammen. Den økonomiske totalramme
sikrer, at der også er midler til øvrige regionale anlægsprojekter, som ikke er støttet af Kvalitetsfonden, ligesom den fremmer
omkostningseffektive og innovative løsninger.
Formelle rammer for projekterne, herunder ministeriets rolle
Regelsættet for kvalitetsfondsprojekterne udgøres af et administrationsgrundlag samt en regnskabs- og en revisionsinstruks.
Administrationsgrundlaget beskriver de overordnede rammer for ministeriets tilsyn samt ansvarsfordelingen mellem ministe-
riet og regionerne. Regnskabsinstruksen beskriver regionernes forpligtelser som tilskudsmodtager, herunder rammerne for
regionernes rapportering til ministeriet.
Regionerne er bygherrer på de enkelte kvalitetsfondsbyggerier. Det er et tilsagnskrav, at regionerne skal levere fuldt funktions-
dygtige sygehuse, som bygges fleksibelt, så de kan håndtere fremtidens behandlingsbehov,
jf. også Boks 1.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet udbetaler tilskud fra Kvalitetsfonden og fører tilsyn med projekterne. Formålet med tilsynet
er at sikre, at de enkelte projekter lever op til regeringens tilsagnsbetingelser, og at de er robuste og realisable inden for den
økonomiske totalramme, der er bindende for det enkelte projekt. Tilsynet er baseret på regionernes rapporteringer om projek-
terne, der også tilgår regionsrådene. Den statslige opfølgningsforpligtelse i forhold til tilskudsmidlerne er overvejende af øko-
nomisk karakter,
jf. administrationsgrundlaget.
Hvis Indenrigs- og Sundhedsministeriet ikke er fuldt betrygget i et projekts robusthed og realiserbarhed, har ministeriet mulig-
hed for at iværksætte sanktioner. Det kan fx indebære skærpet tilsyn med krav om hyppigere og mere detaljeret rapportering
eller at udbetaling af kvalitetsfondsmidler sættes i bero.
Effektiviseringskrav
Det er en central forudsætning for kvalitetsfondsinvesteringen, at de nye bygninger understøtter en mere effektiv drift,
jf. Boks
2.
Boks 2
Baggrund om effektiviseringskrav i kvalitetsfondsprojekterne
”Der vil blive stillet krav om
effektivitetsgevinster ved investeringerne, som skal medgå til at finansiere aktivitetsvækst på sygehusene i takt med, at
gevinsterne realiseres. Investeringerne skal muliggøre en mere effektiv opgaveløsning og ressourceanvendelse via bedre logistik og ny teknologi og
moderne og energieffektive løsninger, der ligger ud over de almindelige, løbende produktivitetsforbedringer i sygehusvæsenet. Der gives ikke mulighed
for lånefinansiering af effektivitetsgevinsterne. Der er endvidere enighed om, at nye investeringer vil aflaste behovet for den løbende renovering og
vedligeholdelse af sygehusene.”
Kilde:
Aftale om regionernes økonomi for 2010.
Alle kvalitetsfondsprojekterne undtagen akutmodtagelsen i Slagelse er i det endelige støttetilsagn blevet tildelt et nominelt
effektiviseringskrav, dvs. et krav på et konkret beløb. Samlet set skal der realiseres en varig effektiviseringsgevinst på ca. 2,6
mia. kr. (22-pl).
Side 4
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 54: Årsrapportering for 2022 vedr. status på de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier, fra Indenrigs- og Sundhedsministeriet
2658783_0005.png
Grundlag for effektiviseringskravene
Kravene til de enkelte projekter svarer til mellem 4 og 8 procent af driftsudgifterne for de funktioner, der berøres af byggeriet
3
.
Effektiviseringskravet er derfor for nogle byggerier fastsat alene ud fra driftsudgifterne i de funktioner, der samles i kvalitets-
fondsprojektet, og for andre byggerier også ud fra drift i eksisterende bygninger, som forventes at kunne tilrettelægges mere
effektivt som følge af kvalitetsfondsinvesteringen.
Ekspertpanelets foreløbige vurderinger af de 16 kvalitetsfondsprojekter fremgår af to screeningsrapporter fra 2008 og 2010
4
,
der bl.a. indeholder en række generelle overvejelser om forudsætninger for en mere effektiv drift i de nye bygninger. Det gæl-
der fx følgende:
Muligheder for forbedret kapacitetsudnyttelse, bl.a. ved etablering af enestuer og udvidet driftstid for scannere, am-
bulatorier m.m.
Muligheder for forbedret arbejdstilrettelæggelse, understøttet af logistisk teknologi og fysiske rammer, der under-
støtter bedre patientforløb,
Hurtigere restitution og færre hospitalsinfektioner pga. etablering af enestuer i nybyggeri,
Øget omlægning til ambulant behandling pga. mindre indgribende behandlingsformer, fx kikkertkirurgi i stedet for
åben kirurgi,
Udflytning af kontroller og konsultationer til borgerens hjem med øget anvendelse af telemedicin m.m.
Accelererede patientforløb som følge af samlingen af højt specialiseret akut behandling på færre enheder og etable-
ring af fælles akutmodtagelser med speciallæger i front,
jf. Sundhedsstyrelsens anbefalinger fra 2007.
Ekspertpanelet lagde således vægt på, at forventningen til en mere effektiv drift i de nye bygninger dels afspejlede de konkrete
forbedringer, der kunne opnås med nye bygninger, dels den udvikling i teknologi, behandlingsformer m.m., der måtte forven-
tes at finde sted parallelt med byggeprojekterne.
Det er desuden væsentligt at bemærke, at de forudsatte driftsgevinster handler om at frigøre ressourcer ved at understøtte
bedre ressourceudnyttelse, bedre arbejdsgange og bedre patientforløb
ikke om at løse den samme opgave på samme måde
med færre ressourcer.
Potentialet for en mere effektiv drift afhænger i høj grad af den konkrete kontekst for det enkelte byggeri (fx om der er tale om
en tilbygning til et eksisterende hospital eller nybyggeri, om det er somatik eller psykiatri, i hvilket omfang der er mulighed for
at samle funktioner og/eller matrikler mv.), og derfor foretog ekspertpanelet en konkret vurdering af potentialet i de enkelte
projekter, bl.a. på baggrund af regionernes egne potentialevurderinger,
jf. også svar på SUU alm. del spm. 150 (2019-20) vedr.
regionernes vurdering af effektiviseringsmuligheder.
Rammer for realisering af effektiviseringskravet
Det fremgår af de endelige støttetilsagn, at effektiviseringsgevinsterne skal bidrage til finansiering af ny sygehusaktivitet. Det
er med afviklingen af produktivitetskravet ikke forudsat, at regionernes produktion målt i DRG-aktivitet skal stige med et beløb
svarende til de realiserede effektiviseringsgevinster. Der er dermed ikke knyttet en konkret forventning til omfanget af den
forventede nye sygehusaktivitet. Hensigten er, at der frigøres ressourcer, som regionerne selv kan prioritere.
Effektiviseringskravene indebærer ikke en reduktion af de regionale budgetter, og de frigjorte midler indgår ikke i opgørelser af
evt. økonomiske løft i de årlige økonomiaftaler med regionerne,
jf. svar på SUU alm. del spm. 243 (2019-20).
3
Driftsudgifterne er i de enkelte tilsagnsbreve angivet som enten driftsudgift, driftsbudget eller driftsregnskab for det rele-
vante budget- eller regnskabsår. For Hvidovre Hospital er effektiviseringskravet dog angivet som en procentdel af selve inve-
steringen. De konkrete formuleringer om effektiviseringskravene til de enkelte projekter fra de endelige tilsagn er gengivet i
svar på SUU alm. del spm. 150 (2019).
4
https://sum.dk/publikationer/2008/november/regionernes-investerings-og-sygehusplaner-screening-og-vurdering
og
https://sum.dk/publikationer/2010/november/regionernes-investering-og-sygehusplaner-screening-og-vurdering-ii.
Ekspert-
panelets sammensætning og kommissorium fremgår af screeningsrapporterne.
Side 5
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 54: Årsrapportering for 2022 vedr. status på de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier, fra Indenrigs- og Sundhedsministeriet
2658783_0006.png
Effektiviseringskravet skal realiseres i år ét efter projektets ibrugtagning, men regionernes arbejde med at realisere mulige
effektiviseringer foregår i praksis løbende frem mod fuld ibrugtagning,
jf. status på realisering af effektiviseringskrav nedenfor
og i bilag 1.
Den budgetmæssige realisering af effektiviseringskravene følger en model, der er aftalt med regionerne i Aftale om regioner-
nes økonomi for 2017. Det fremgår af aftalen, at 50 pct. af effektiviseringsgevinsterne fastholdes i den enkelte region til ny
sygehusaktivitet. De resterende 50 pct. af effektiviseringsgevinsterne anvendes til ny sygehusaktivitet, herunder demografi og
kræft mv. Disse frigjorte midler fordeles mellem regionerne efter bloktilskudsnøglen. Omfordelingen indfases fra 2017 frem
mod et niveau på ca. 2,6 mia. kr. (22-pl) årligt i 2025. Med denne omfordeling af halvdelen af gevinsterne er hensynet, at de
regioner, der har fået flest midler fra Kvalitetsfonden, deler gevinsterne med de øvrige regioner. Omfordelingen har hjemmel i
Lov om ændring af lov om regionernes finansiering (lov nr. 1735 af 27/12/2016).
Rammer for opfølgning på effektiviseringsarbejdet
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har fastlagt et rapporteringskoncept for det regionale arbejde med effektiviseringerne, som
skaber gennemsigtighed i arbejdet med at realisere effektiviseringsgevinsterne som forudsat, herunder at der er tale om reelle
effektiviseringer. Konceptet er drøftet med Rigsrevisionen,
jf. særskilt afsnit om Rigsrevisionen nedenfor.
Overordnet status for projekterne og ministeriets tilsyn
Alle igangværende byggerier rapporterer kvartalsvist til Indenrigs- og Sundhedsministeriet. 14 projekter har anmodet om og
modtaget adgang til energilånepuljen til kvalitetsfondsbyggerier, der blev etableret med Aftale om regionernes økonomi for
2013. Ti projekter er fuldt ibrugtaget, og tre projekter er delvist ibrugtaget,
jf. Tabel 1, Figur 2 og afsnit om fremdrift og ibrug-
tagning nedenfor.
Status på fremdrift og ibrugtagning
Fremdrift og færdiggørelsesgrad
Regionernes kvartalsrapporter for de enkelte projekter skal indeholde dels en opdateret tidsplan, dels en opgørelse af planlagt
og realiseret færdiggørelsesgrad for projektet som helhed samt for de enkelte delprojekter. Regionerne skal redegøre for den
anvendte metode. Det fremgår af det aftalte rapporteringskoncept, at der bør være tale om en samlet, stadebaseret vurde-
ring. Dermed skal den anvendte metode både forholde sig til økonomisk forbrug og fysisk færdiggørelse på byggepladsen. De
enkelte projekters realiserede færdiggørelse er illustreret i Figur 1 nedenfor.
Status på realiseret og forventet ibrugtagning
Følgende byggerier betragtes som fuldt ibrugtaget,
jf. Tabel 1 og Figur 1
5
:
-
Det Nye Rigshospital
-
Ny Retspsykiatri Sct. Hans
-
Nyt Hospital Herlev
-
Det Nye Universitetshospital i Aarhus (etablering af patienthotel udestår).
-
Regionshospitalet Viborg (ombygning i mindre omfang udestår)
-
Det Nye Hospital i Vest, Gødstrup
-
Psykiatri i Slagelse
-
Akutmodtagelse i Slagelse
-
Kolding Sygehus
-
Aabenraa Sygehus
Følgende byggerier er delvist ibrugtaget:
-
Nyt Hospital Bispebjerg
-
Nyt Hospital Hvidovre
-
Universitetshospital Køge
5
Byggerierne er i dette dokument beskrevet med de navne, de har eller havde i anlægsperioden, selvom flere af byggerierne i
færdig tilstand enten anvender et nyt navn (fx Regionshospitalet Gødstrup) eller navnet på det større hospital, de færdige byg-
gerier indgår i (fx Rigshospitalet eller Aarhus Universitetshospital).
Side 6
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 54: Årsrapportering for 2022 vedr. status på de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier, fra Indenrigs- og Sundhedsministeriet
2658783_0007.png
Tabel 1
Kvalitetsfondsprojekter: Totalramme, status for Sundhedsminsteriets tilsyn og forventet ibrugtagningsår
Ibrugtaget /
forventet fuld
ibrugtagning
Ved
Aktuel
endeligt
Status for ministeriets tilsyn
status
3
tilsagn
2026
2022
2026
2024
2020
2021
2024
2018
2020
2021
2018
2018
Projekt
* = Delvist ibrugtaget
^ = Fuldt ibrugtaget
(FAM) = Akuthospital med fælles akut-
modtagelse
Region Hovedstaden
Nyt Hospital Bispebjerg* (FAM)
Nyt Hospital Herlev^ (FAM)
Nyt Hospital Nordsjælland (FAM)
Nyt Hospital Hvidovre* (FAM)
Det Nye Rigshospital^
Ny Retspsykiatri Sct. Hans^
Region Midtjylland
Det Nye Universitetshospital i Aarhus
(DNU)^ (FAM)
Det Nye Hospital i Vest, Gødstrup
(DNV)^ (FAM)
Regionshospitalet Viborg (RHV)^ (FAM)
Region Nordjylland
Nyt Aalborg Universitetshospital (NAU)
(FAM)
Region Sjælland
Universitetshospital Køge (USK)*
(FAM)
Psykiatri i Slagelse^
Akutmodtagelse i Slagelse^ (FAM)
Region Syddanmark
Kolding Sygehus^ (FAM)
Nyt Odense Universitetshospital (Nyt
OUH) (FAM)
Aabenraa Sygehus^ (FAM)
I alt
Anm.:
Totalramme
1
(mio. kr.,
(mio. kr.,
2009-pl)
2022-pl)
13.092
3.004
2.290
3.907
1.470
1.855
566
10.837
6.451
3.222
1.164
4.191
4.191
5.493
4.083
1.110
300
8.621
912
6.444
1.264
42.234
Økonomisk
prognose,
pct.
2
16.356
3.753
2.861
4.880
1.836
2.318
707
13.539
8.059
4.025
1.454
5.236
5.236
6.862
5.101
1.387
375
10.770
1.140
8.051
1.579
52.763
9 Kvartalsvis rapportering
Byggeri afsluttet, anlægs-
9 regnskab udestår
43 Skærpet tilsyn
11 Tættere opfølgning
Anlægsregnskab afsluttet,
14-17 verserende tvister
Byggeri afsluttet, anlægs-
7 regnskab udestår
Byggeri afsluttet, anlægs-
0 regnskab udestår
Byggeri afsluttet, anlægs-
0 regnskab udestår
0 Kvartalsvis rapportering
4
2019
2022
2020
2019
2020
2018
28 Skærpet tilsyn
2026
2020
0 Kvartalsvis rapportering
Anlægsregnskab og evt. tvi-
21 ster afsluttet
Anlægsregnskab og evt. tvi-
0 ster afsluttet
Anlægsregnskab afsluttet,
0 verserende tvister
7 Tættere opfølgning
Anlægsregnskab og evt. tvi-
1 ster afsluttet
2026
2015
2013
2021
2014
2013
2017
2026
2020
2016
2020
2020
Kilde:
1: Totalramme er angivet inkl. energilån for de projekter, der har ansøgt herom. I totalrammen for Psykiatri i Slagelse indgår et beløb på 60 mio. kr. (09-pl) til
sikring, som er finansieret af Region Sjælland. 2: Den økonomiske prognose angiver den forventede afvigelse fra totalrammen i pct. Et positivt tal angiver forventet
merforbrug. For projekter, hvor regnskabet er afsluttet, viser kolonnen det endelige resultat. 3: De angivne årstal vedr. forventet fuld ibrugtagning afspejler det år,
hvor alle væsentlige kliniske arealer er ibrugtaget, selvom der evt. udestår mindre leverancer i form af fx ombygning eller etablering af udendørsarealer, som ikke
forventes at have betydning for, om projektet kan realiseres inden for rammerne af tilsagnskravet. På denne baggrund vil det ikke være retvisende at opgøre
projekternes forsinkelse ved at sammenholde det forventede ibrugtagningsår ved endeligt tilsagn med den aktuelle forventning. 4: Alt væsentligt nybyggeri er
ibrugtaget, og der udestår kun mindre leverancer, som ikke vurderes at udgøre en væsentlig risiko for den samlede overholdelse af budget og øvrige tilsagnsvilkår.
Rapportering sker derfor efter aftale med Indenrigs- og Sundhedsministeriet i et reduceret format.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet og oplysninger fra regionerne.
Side 7
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 54: Årsrapportering for 2022 vedr. status på de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier, fra Indenrigs- og Sundhedsministeriet
2658783_0008.png
Figur 1
Færdiggørelsesgrad i kvalitetsfondsprojekterne ultimo 2022
Anm.:
Kilde:
For byggerier, der er vist som fuldt ibrugtaget, gælder det, at alle væsentlige kliniske arealer er ibrugtaget, selvom der evt. udestår mindre leverancer i form af fx
ombygning eller etablering af udendørsarealer, som ikke forventes at have betydning for, om projektet kan realiseres inden for rammerne af tilsagnskravet.
Regionerne
Opgørelse af forsinkelser og ibrugtagningsår
Der er forsinkelser på en række projekter ift. forventningen ved regionernes ansøgninger om endeligt støttetilsagn. Det er dog
ikke et tilsagnsvilkår, at byggerierne ibrugtages i det år, der var forudsat ved endeligt tilsagn.
Det gælder samtidig for en række af projekterne, at de forskellige leverancer i tidsplanen er forskudt ift. den oprindelige plan,
så den oprindelige og den aktuelle tidsplan ikke umiddelbart kan sammenlignes. Det gælder fx for en række projekter, at min-
dre leverancer falder ét eller flere år efter, at projektets væsentlige kliniske arealer er ibrugtaget. Dermed vil det ikke være
retvisende at opgøre projekternes forsinkelse som forskellen i forventet ibrugtagningsår hhv. ved endeligt tilsagn og nu.
Den forventede ibrugtagningstakt for byggerierne fremgår af Figur 2 nedenfor.
Side 8
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 54: Årsrapportering for 2022 vedr. status på de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier, fra Indenrigs- og Sundhedsministeriet
2658783_0009.png
De angivne årstal vedr. forventet fuld ibrugtagning i Tabel 1 og Figur 2 afspejler derfor det år, hvor alle væsentlige kliniske are-
aler er ibrugtaget, selvom der evt. udestår mindre leverancer i form af fx ombygning eller etablering af udendørsarealer, som
ikke forventes at have betydning for, om projektet kan realiseres inden for rammerne af tilsagnskravet.
Figur 2
Ibrugtagning af kvalitetsfondsprojekter: Aktuel status og forventning i kommende år
16
15
14
13
12
11
10
9
8
7
6
5
4
Herlev
Gødstrup
Herlev
Gødstrup
Hvidovre
Herlev
Gødstrup
Hvidovre
Herlev
Gødstrup
Bispebjerg
Køge
Aalborg
Nordsjælland
Odense
Hvidovre
Herlev
Gødstrup
Skt. Hans
Rigshospitalet
Viborg
Aabenraa
Kolding
Bispebjerg
Køge
Hvidovre
Delvist
Aktuel status
Slagelse Akut
Slagelse psyk
Aarhus
Fuldt
Skt. Hans
Rigshospitalet
Viborg
Aabenraa
Kolding
Slagelse Akut
Slagelse psyk
Aarhus
Fuldt
2023
Skt. Hans
Rigshospitalet
Viborg
Aabenraa
Kolding
Slagelse Akut
Slagelse psyk
Aarhus
Fuldt
2024
Skt. Hans
Rigshospitalet
Viborg
Aabenraa
Kolding
Slagelse Akut
Slagelse psyk
Aarhus
Fuldt
2025
Skt. Hans
Rigshospitalet
Viborg
Aabenraa
Kolding
Slagelse Akut
Slagelse psyk
Aarhus
Fuldt
2026
3
2
1
0
Anm.:
Kilde:
De angivne årstal vedr. forventet fuld ibrugtagning afspejler det år, hvor alle væsentlige kliniske arealer er ibrugtaget, selvom der evt. udestår mindre leverancer i
form af fx ombygning eller etablering af udendørsarealer, som ikke forventes at have betydning for, om projektet kan realiseres inden for rammerne af
tilsagnskravet.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet og oplysninger fra regionerne.
Kvalitetsfondsprojekterne i ØA23
Det fremgår
af Aftale om regionernes økonomi for 2023, at ”Regeringen
noterer sig, at flere regioner oplever ekstraordinære
udfordringer med kvalitetsfondsprojekter som følge af den aktuelle situation. Ekstraordinære udfordringer i konkrete projekter
kan tages op med Sundhedsministeriet.”.
Status på realisering af effektiviseringskrav
Regionerne skal som led i etableringen af de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier realisere varige effektiviseringsgevinster
for i alt 2,6 mia. kr. (22-pl). Regionerne har i den forbindelse planlagt i alt 194 konkrete effektiviseringstiltag,
jf. bilag 1a.
De
midler, der frigøres gennem realisering af effektiviseringsgevinsterne, bliver i regionerne.
Regionerne forventer pr. ultimo 2022 at have realiseret effektiviseringsgevinster for i alt ca. 1,8 mia. kr.,
jf. bilag 1.
Det svarer
til 60,6 pct. af det samlede forudsatte krav til effektiviseringer.
Organisatoriske effektiviseringstiltag i form af tiltag vedrørende eksempelvis logistik/IT eller optimerede patientforløb udgør
størstedelen af regionernes indmeldte effektiviseringstiltag målt på både antallet af tiltag og det samlede økonomiske potenti-
ale.
Side 9
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 54: Årsrapportering for 2022 vedr. status på de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier, fra Indenrigs- og Sundhedsministeriet
2658783_0010.png
Figur 3
Regionernes forventede realisering af driftsgevinster (mio. kr., 22-pl)
3000
2500
2000
1500
1000
500
0
2012
Kilde:
Regionerne
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
2025
2026
2027
Status på regionernes evalueringer af afsluttede projekter
Regionerne skal udarbejde en evalueringsrapport ved ibrugtagning af de enkelte kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier, som
beskriver projektets resultater i forhold til at skabe muligheder for effektiviseringer samt bedre kapacitetsudnyttelse og bedre
patientforløb mv. Fra og med 2021 indeholder den årlige rapportering til Folketinget en opsamling af hovedpointer fra de eva-
lueringer, som Indenrigs- og Sundhedsministeriet har modtaget. Evalueringerne fra de enkelte projekter er tilgængelige på
Indenrigs- og Sundhedsministeriets hjemmeside
6
.
Projekter med aktuelle udfordringer
Projekter under skærpet tilsyn eller tættere opfølgning
-
Nyt Aalborg Universitetshospital har væsentlige økonomiske udfordringer. Indenrigs- og Sundhedsministeriet satte i
september 2020 projektet under skærpet tilsyn. Det skærpede tilsyn indebærer øget rapportering og en intensiveret
dialog mellem ministeriet og regionen om regionens styring af projektet. I forlængelse heraf fik ministeriet og regio-
nen udarbejdet en ekstern gennemgang af projektet mhp. at afdække udfordringer og handlemuligheder for projek-
tet, som blev afsluttet i januar 2021. Regionen forventer en budgetoverskridelse på 28 pct. Der er i foråret 2022 ansat
en ny projektdirektør, der har konsolideret arbejdet med projektets tidsplaner, budget og risikostyring. Indenrigs- og
Sundhedsministeriet er i dialog med regionen om håndtering af udfordringerne.
-
Nyt Hospital Nordsjælland har væsentlige økonomiske udfordringer. Projektet har været under skærpet tilsyn siden
november 2020. Det skærpede tilsyn indebærer en øget rapportering og en intensiveret dialog mellem ministeriet og
regionen om regionens styring af projektet. Indenrigs- og Sundhedsministeriet meddelte 14. juni 2021 regionen, at
det accepteres, at regionen arbejder med et nyt styrende budget, der afspejlede den forventede budgetoverskridelse
på daværende tidspunkt, svarende til 17 pct. Ministeriet og regionen har i forlængelse heraf gennemført en ekstern
gennemgang af projektet, som er afsluttet i 1. kvartal 2022. Regionens seneste prognose viser en forventet
budgetoverskridelse på 43 pct., hvilket ifølge regionen i væsentligt omfang skyldes ekstraordinære udfordringer som
følge af den aktuelle situation,
jf. ØA23.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet er i dialog med regionen om håndtering af
udfordringerne.
Odense Universitetshospital (Nyt OUH) er under tættere opfølgning i Indenrigs- og Sundhedsministeriet. Ministeriet
har tæt dialog med regionen om projektet mhp. at skabe betryggelse for projektets realiserbarhed, særligt
-
6
https://sum.dk/arbejdsomraader-sundhed/sundhedsvaesenet/sygehusvaesenet/sygehusbyggerier/evalueringer-af-sygehus-
byggerierne
Side 10
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 54: Årsrapportering for 2022 vedr. status på de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier, fra Indenrigs- og Sundhedsministeriet
2658783_0011.png
risikoforhold ifm. totalentreprise. Byggeriet har været under udførelse siden sommeren 2019. Regionen har i
december 2022 meddelt, at der forventes en budgetoverskridelse på 7 pct., primært begrundet i ekstraordinære
udfordringer som følge af den aktuelle situation,
jf. ØA23.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet er i dialog med regionen
om håndtering af udfordringerne.
-
Nyt Hospital Hvidovre er under tættere opfølgning i Indenrigs- og Sundhedsministeriet. Regionen forventer fuld
ibrugtagning i løbet af 1. kvartal 2024, samt en budgetoverskridelse på 11 pct.
Øvrige projekter
-
Nyt Hospital Bispebjerg: Regionen forventer en budgetoverskridelse på 9 pct., primært begrundet i ekstraordinære
udfordringer som følge af den aktuelle situation,
jf. ØA23.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet er i dialog med regionen
om håndtering af udfordringerne.
Kapacitet
Det er et tilsagnsvilkår, at de nye sygehuse dimensioneres til fremtidigt behandlingsbehov. Der er ikke fra ekspertpanelets side
forudsat et bestemt antal senge, ambulatorier, operationsstuer eller andre faciliteter, idet det er op til regionerne at vurdere
fremtidigt kapacitetsbehov, bl.a. i lyset af omlægning til mere ambulant aktivitet, nye behandlingsformer mv.,
jf. Boks 1.
Siden
endeligt tilsagn er det samlede planlagte antal nybyggede senge i kvalitetsfondsprojekterne reduceret. Justeringerne af det
planlagte antal senge svarer generelt til regionernes forventninger om bedre kapacitetsudnyttelse samt en større reduktion i
antallet af sengedage end tidligere forudsat. Regionerne kvitterer løbende for, at den planlagte kapacitet forventes at være
tilstrækkelig.
Øvrige temaer
Sociale klausuler
Indenrigs- og Sundhedsministeriet gjorde ultimo 2020 status på regionernes anvendelse af sociale klausuler på kvalitetsfonds-
projekterne,
jf. Årlig rapportering om de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier til FIU og SUU 2020.
Det fremgår af regioner-
nes bidrag hertil, at alle regioner har sociale klausuler vedr. løn- og arbejdsvilkår samt uddannelsespladser. Alle regioner følger
løbende op på, om klausulerne overholdes af leverandørerne. Der er forskellige rammer for håndhævelse af klausulerne i de
forskellige regioner, bl.a. baseret på de enkelte projekters karakter og regionernes hidtidige erfaringer. Regionerne vurderer
generelt, at leverandørerne lever op til kravene i klausulerne, og at der er et konstruktivt samarbejde om at rette op på evt.
mangler.
Priser til kvalitetsfondsprojekterne
En række af kvalitetsfondsprojekterne er gennem årene belønnet med danske og internationale priser for bl.a. arkitektur og
teknologiske løsninger. Nordfløjen på Det Nye Rigshospital blev ved World Architecture Festival i december 2021 kåret som
verdens bedste nye sundhedsbyggeri, og senest er Psykiatrisk Center Sct. Hans kåret som Årets Sundhedsbyggeri
7
.
Rigsrevisionens undersøgelser af kvalitetsfondsprojekterne
Rigsrevisionen har afgivet fire beretninger om kvalitetsfondsprojekterne, hvoraf de tre første er afsluttet:
-
Beretning I vedr. tilsagnsproces og tilsyn (afgivet 2011, afsluttet 2014)
-
Beretning II vedr. arbejdet med effektiviseringer (afgivet 2013, afsluttet 2017)
-
Beretning om Region Midtjyllands styring af risici og reserver i Gødstrup og Aarhus (afgivet 2017, afsluttet 2020).
-
Beretning om ændringer i sygehusbyggerierne (afgivet 2020, ikke afsluttet)
Rigsrevisionen har i januar 2023 afgivet et fortsat notat som opfølgning på Beretning om ændringer i sygehusbyggerierne
(2020). Rigsrevisionen konkluderer bl.a. i notatet, at ministeriets arbejde med at forbedre tilsynet med regionernes besparel-
seskataloger og gennemførte ændringer i sygehusbyggerierne er tilfredsstillende,
jf. Boks 3.
7
Læs evt. mere om kåringen her:
https://www.psykiatri-regionh.dk/presse-og-nyt/Nyheder-og-pressemeddelelser/Sider/Nye-
rammer-til-retspsykiatrien-p%C3%A5-Psykiatrisk-Center-Sct.-Hans-k%C3%A5ret-som-%C3%85rets-Sundhedsbyggeri.aspx
Side 11
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 54: Årsrapportering for 2022 vedr. status på de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier, fra Indenrigs- og Sundhedsministeriet
2658783_0012.png
Boks 3
Uddrag af Rigsrevisionens konklusion i notat om beretning om ændringer i sygehusbyggerierne (januar 2023)
”Rigsrevisionen
finder det ikke tilfredsstillende, at Region Hovedstaden, Region Sjælland og Region Syddanmark ikke i tilstrækkelig grad
har beskrevet konsekvenserne af de enkelte emner i de enkelte sygehusbyggeriers besparelseskataloger. Rigsrevisionen finder det desu-
den ikke tilfredsstillende, at Region Hovedstaden, som er den eneste region, der har gennemført ændringer i perioden, ikke i tilstrækkelig
grad har forholdt sig til de driftsøkonomiske konsekvenser, der følger af de gennemførte ændringer i regionens sygehusbyggeri.
Rigsrevisionen finder, at Sundhedsministeriets arbejde med at forbedre tilsynet med regionernes besparelseskataloger og gennemførte
ændringer i sygehusbyggerierne er tilfredsstillende. Rigsrevisionen konstaterer imidlertid, at det forbedrede tilsyn ikke har ført til, at regi-
onernes rapportering lever op til ministeriets krav.
Rigsrevisionen vil fortsat følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne om:
Region Hovedstadens, Region Sjællands og Region Syddanmarks indsats for at forholde sig til konsekvenserne af emner i be-
sparelseskatalogerne og alle regioners indsats for at forholde sig til de konsekvenser, der følger af gennemførte ændringer i
sygehusbyggerierne
Sundhedsministeriets tilsyn med regionernes besparelseskataloger og gennemførte ændringer i sygehusbyggerierne.”
Kilde:
Rigsrevisonens notat om beretninger om ændringer i sygehusbyggerirne (januar 2023).
Beretningerne og øvrige relevante dokumenter er tilgængelige på
www.rigsrevisionen.dk.
Side 12
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 54: Årsrapportering for 2022 vedr. status på de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier, fra Indenrigs- og Sundhedsministeriet
2658783_0013.png
Beskrivelser af og status på de enkelte projekter
I den følgende beskrivelse af de 16 kvalitetsfondsprojekter gælder følgende:
Opgørelsestidspunkt for nøgletal:
o
Regionerne har angivet de nyeste oplysninger, der var tilgængelige pr. ultimo 2022.
Kilder:
o
Kapacitetstal og arealer er opgjort på baggrund af ansøgningsmateriale til endeligt tilsagn og regionernes
rapportering til Indenrigs- og Sundhedsministeriet, herunder oplysninger indhentet særligt til nærværende
status.
o
Effektiviseringskravet til projekterne er en del af regeringens endelige tilsagn, der baserer sig på indstillinger
fra ekspertpanelet.
Opgørelsesmetoder:
o
Færdiggørelsesgraden er beregnet af regionerne efter samme metode, som regionen anvender i sin daglige
styring af projektet, og som ligger til grund for den kvartalsvise rapportering til regionsrådene.
o
Kapacitet:
Den angivne kapacitet (areal og behandlingskapacitet) omfatter kun kvalitetsfondsprojektet. Eksi-
sterende hospital indgår ikke i opgørelserne.
For afsluttede projekter skal den angivne kapacitet afspejle status ved ibrugtagning. Opgørelses-
grundlaget er den fysiske kapacitet
ikke den aktuelt anvendte kapacitet (fx disponible senge).
I opgørelser af sengekapacitet angives senge i nybyg, ombyg og patienthotel. Senge i nybyg og om-
byg dækker her over alle andre sengepladser end patienthotelsenge, dvs. også FAM-senge, intensiv-
pladser, intermediære senge og evt. øvrige kategorier. Det angives i en note til de enkelte kapaci-
tetstal, hvis regionen har særlige bemærkninger hertil, fx hvis der ud over det angivne antal senge
også er FAM-lejer, som regionen ikke vurderer det relevant at medtage i opgørelsen.
Hvis den planlagte kapacitet i OP-stuer og ambulatorier afviger væsentligt fra det forudsatte i ende-
ligt tilsagn, angives årsagen hertil i tekstafsnittet under ”Beskrivelse af projektet”.
o
Det angivne ibrugtagningsår henviser til det år, hvor alle væsentlige kliniske arealer er ibrugtaget eller forven-
tes ibrugtaget.
Side 13
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 54: Årsrapportering for 2022 vedr. status på de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier, fra Indenrigs- og Sundhedsministeriet
2658783_0014.png
1. Region Hovedstaden
Nyt Hospital Bispebjerg
Totalramme
(mio. kr. 09-PL)
3.004
Ramme til it, udstyr, apparatur mv.
(mio. kr. 09-PL)
509
Udbetalte kvalitetsfondsmidler /
samlet tilskud fra kvalitetsfonden
(mio. kr. 09-PL)
187 / 1.764
Færdiggørelsesgrad
(pct.)
36,3
Beskrivelse af projektet
På Bispebjerg Hospitals matrikel bygges der et nyt somatisk hospital (Akuthus), der skal rumme det fusionerede Bispebjerg og
Frederiksberg Hospital. På Bispebjerg Hospital udføres der herudover en mindre renovering af de eksisterende bygninger, pri-
mært ombygninger i de fredede bygninger, hvor der sker funktionsændringer.
Nyt Hospital Bispebjerg bliver akuthospital for planlægningsområdet Byen med ca. 483.000 borgere (2020). Hospitalet skal
indeholde en fælles akutmodtagelse med alle nødvendige funktioner. Byggeriet har en arealramme på ca. 77.840 m2. Akuthu-
set vil indeholde 517 senge, 143 undersøgelses- og behandlerrum, 18 operationsstuer, 8 større multifunktionsarealer samt
kontor-funktioner. 68 af sengene er dedikeret til et kvinde-barn-center.
Regionens Hospitalsbyggestyregruppe har i april 2022 besluttet at reducere i sengekapaciteten i Akuthuset fra 535 senge til
517 senge, da hospitalets forventninger til fremtidig sengekapacitet forventes at være faldende. Hospitalsbyggestyregruppen
har besluttet at de 18 sengestuer kan anvendes til andre formål under forudsætning af, at fleksibiliteten besvares og at der er
mulighed for at sengene kan genetableres.
Der er opført en fælles laboratorie- og logistikbygning på ca. 9.800 kvm., hvoraf kvalitetsfondens andel udgør ca. 7.200 kvm.
Ibrugtagningen er påbegyndt i august 2018 og afsluttet primo 2020. Fælles parkeringsfaciliteter, omfattende et p-hus samt
arealer med overfladeparkering, er ibrugtaget i november 2015.
Indenrigs- og Sundhedsministeriets tilsyn
Region Hovedstadens anmodning om udbetaling af kvalitetsfondsmidler til Nyt Hospital Bispebjerg blev godkendt d. 19. de-
cember 2017. Indenrigs- og Sundhedsministeriet fører ordinært kvartalsvist tilsyn med projektet.
Realiseret og forventet ibrugtagning
Byggeriet er i gang og etape 1 er under opførelse. Pga.
pres på forsyningskæder, materialemangel m.m. har det været nødven-
digt at komprimere tidsplanen, så der bygges mere end oprindeligt planlagt i projektets første etape. Dermed afsluttes etapen
først i april 2025
et år senere end planlagt. Totalentreprenøren afleverer fortsat det færdige hospital til marts 2026. Fuld
ibrugtagning forventes i september 2026.
Nøgletal for projektet og den fremtidige drift
Projektet
kapacitet og ibrugtagning
Areal (kvm)
Nybyg
Ombyg
Nybyg
Senge i kvalitetsfondsprojekt
Ombyg
Patienthotel
Øvrig kapacitet i nybyggeri
OP-stuer
18
Ambulatorier
86
85.058*
12.000
517
0
0
* Areal er ekskl. parkeringsfaciliteter som P-hus og parkeringspladser under forplads til Akuthus.
Forventninger til fremtidig drift
Effektiviseringskrav
(mio. kr. 22-pl)
169
Antal ambulante behandlinger
698.300
Antal sengedage
181.900
Side 14
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 54: Årsrapportering for 2022 vedr. status på de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier, fra Indenrigs- og Sundhedsministeriet
2658783_0015.png
Nyt Hospital Herlev
Totalramme
(mio. kr. 09-PL)
2.290
Ramme til it, udstyr, appara-
tur mv.
(mio. kr. 09-PL)
250
Udbetalte kvalitetsfondsmidler /
samlet tilskud fra kvalitetsfonden
(mio. kr. 09-PL)
1.345 / 1.345
Færdiggørelsesgrad
(pct.)
98,9
Beskrivelse af projektet
Kvalitetsfondsprojektet på Herlev Hospital omfatter en ny bygning, der er udført syd for det nuværende hospital. Nybyggeriet
indeholder en fælles akutmodtagelse med billeddiagnostisk funktion, 358 enestuer, akut operationsgang, samt intensivafsnit.
Der er desuden etableret et kvinde-barn-center, der også har en børnemodtagelse og neonatalafsnit. På matriklens nordlige
side er der desuden udført en udbygning og ombygning af servicebygningen til forbedring og udvidelse af rammerne for bl.a.
klinisk mikrobiologisk afdeling. I servicebygningen er der endvidere etableret en automatiseret varemodtagelse, en ny kølecen-
tral, vognvaskeranlæg og en udvidelse af hovedforsyningen med højspænding.
Der er yderligere etableret et spildevandsrensningsanlæg i et OPI-samarbejde med kvalitetsfondsprojektet og hospitalets kapel
er udvidet. Endelig er opført et P-hus.
I tilknytning til kvalitetsfondsprojektet har regionen for egne midler opført en sterilcentral, der sammen med en tilsvarende
sterilcentral på Rigshospitalet skal betjene alle regionens hospitaler. Kvalitetsfondsprojektet i Herlev medfinansierer sin for-
holdsmæssige andel af sterilcentralen med et beløb på 23,4 mio. kr. (09-pl).
Indenrigs- og Sundhedsministeriets tilsyn
Regionens rapportering om projektet til Indenrigs- og Sundhedsministeriet er afsluttet. Der udestår dog anlægsregnskab og
regionens evaluering af projektet.
Realiseret og forventet ibrugtagning
Spildevandsrensningsanlæg og kapel er ibrugtaget i 2015. P-huset er taget i brug primo 2018. Udvidelse og ombygning af ser-
vicebygningen er ibrugtaget ultimo 2018. Akutmodtagelse, børnemodtagelse og sengeafsnit blev ibrugtaget i juni 2021. I sep-
tember 2022 blev Akuthus og kvinde-barn centeret ibrugtaget, herunder afdeling for Kvindesygdomme Graviditet og Fødsler,
fødegang med sansefødestuer, behandling af nyfødte, barselsgang med enestuer, fælles akut operationsgang og intensiv- og
opvågningsafsnit. Projektet er dermed fuldt ibrugtaget.
Nøgletal for projektet og den fremtidige drift
Projektet
kapacitet og ibrugtagning
Areal (kvm)
Nybyg
Ombyg
Nybyg
Senge i kvalitetsfondsprojekt
Ombyg
Patienthotel
Øvrig kapacitet i nybyggeri
OP-stuer
Ambulatorier
63.445
5.160
358*
20
-
11
-
* Areal er ekskl. P-hus.
** Pr. december 2022 anvendes 20 sengestuer midlertidigt til ambulatorievirksomhed ifm. patientforløbsomlægninger.
Forventninger til fremtidig drift
Effektiviseringskrav
(mio. kr. 22-pl)
131
Antal ambulante behandlinger
517.495
Antal sengedage
248.435
Side 15
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 54: Årsrapportering for 2022 vedr. status på de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier, fra Indenrigs- og Sundhedsministeriet
2658783_0016.png
Nyt Hospital Nordsjælland
Totalramme
(mio. kr. 09-PL)
3.880
Ramme til it, udstyr, apparatur mv.
(mio. kr. 09-PL)
Tilsagnsramme (revideret ramme)
735 (597)
Udbetalte kvalitetsfondsmidler /
samlet tilskud fra kvalitetsfonden
(mio. kr. 09-pl)
1.017 / 2.272
Færdiggørelsesgrad
(pct.)
46
Beskrivelse af projektet
Med etableringen af Nyt Hospital Nordsjælland samler Region Hovedstaden de tre hospitaler i Nordsjælland (Helsingør, Frede-
rikssund og Hillerød) på én matrikel. Nyt Hospital Nordsjælland er det eneste helt nybyggede kvalitetsfondsprojekt (barmarks-
projekt) i Region Hovedstaden, og hospitalet vil blandt andet rumme fælles akutmodtagelse, kvinde-/barn-funktioner samt
funktionerne kirurgi, ortopædkirurgi, intern medicin, neurologi, onkologi og palliativ behandling.
Indenrigs- og Sundhedsministeriets tilsyn
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har 22. marts 2018 godkendt Region Hovedstadens udbetalingsanmodning til Nyt Hospital
Nordsjælland. Projektet er under skærpet tilsyn i Indenrigs- og Sundhedsministeriet.
Realiseret og forventet ibrugtagning
Projektet har entreret med hovedentreprenør NCC, som er i gang med fase 1 af projektet, råhuset. Udbud af fase 2 og 3, som
hovedentreprenøren er ansvarlig for, er i gang og næsten afsluttet. Aktuelt udestår endelig kontrahering af installationsarbej-
derne samt bygherreleverancer, som udbydes i 2023-24. Regionen forventer at ibrugtage byggeriet i 2026.
Nøgletal for projektet og den fremtidige drift
Projektet
kapacitet og ibrugtagning
Areal (kvm)
Nybyg
Ombyg
Nybyg
570
Senge i kvalitetsfondsprojekt
Ombyg
-
Patienthotel
-
Øvrig kapacitet i nybyggeri
OP-stuer
24
Ambulatorier
82*
121.000
-
* Heraf 19 specialambulatorierum
Forventninger til fremtidig drift
Effektiviseringskrav
(mio. kr. 22-pl)
183
Antal ambulante behandlinger
330.818
Antal sengedage
176.843
Side 16
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 54: Årsrapportering for 2022 vedr. status på de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier, fra Indenrigs- og Sundhedsministeriet
2658783_0017.png
Nyt Hospital Hvidovre
Totalramme
(mio. kr. 09-PL)
1.470
Ramme til it, udstyr, apparatur mv.
(mio. kr. 09-PL)
Tilsagnsramme (revideret ramme)
150 (137,7)
Udbetalte kvalitetsfondsmidler /
samlet tilskud fra kvalitetsfonden
(mio. kr. 09-PL)
867 / 867
Færdiggørelsesgrad
(pct.)
96,4
Beskrivelse af projektet
Projektet omfatter både ny- og ombygning. Med nybyggeriet samles kirurgiske modtagesenge, børnemodtagelse, skadegang
og medicinsk akutmodtagelse i en fælles akutmodtagelse. Ligeledes indeholder nybyggeriet en pædiatrisk, obstetrisk samt kar-
diologisk afdeling og lægevagt. Derudover indeholder projektet en ombygning af ambulatorier og sengestuer.
Indenrigs- og Sundhedsministeriets tilsyn
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har 26. februar 2018 godkendt Region Hovedstadens udbetalingsanmodning til Nyt Hospital
Hvidovre. Projektet er under tættere opfølgning i Indenrigs- og Sundhedsministeriet.
Realiseret og forventet ibrugtagning
Nybyggeriet forventes ibrugtaget første kvartal 2024, mens de sidste rokadeplansarbejder forventes ibrugtaget i 2025.
Ombygningen af det eksisterende hospitals ambulatorieetage er
af hensyn til den daglige drift
opdelt i flere etaper og udfø-
res løbende fra 2013 til 2024, idet den sidste etape først kan udføres efter udflytning til nybyggeriet. Ombygning af sengestuer
er gennemført i forskellig takt fra 2015 og frem til 2019. Planlagt ombygning af sengestuer i etape 2D og etape 3 er aflyst for at
tilvejebringe styrket reserve til at realisere nybyggeriet. Beslutningen skal ses i lyset af, at seneste kapacitetsanalyse i regionen
viser en betydelig overkapacitet på Hvidovre matriklen, når nybyggeriet tages i brug. De ikke ombyggede sengestuer vil være
fuldt funktionsdygtige. Ombygning af sengestuer i etape 2C er færdiggjort medio 2019.
Reduktion af ombygningerne har betydning for den samlede sengekapacitet. Det oprindelige omfang af ombygningen omfat-
tede sammenlægning af 80 4-sengsstuer og tilhørende depotrum (i alt 320 senge), resulterende i 159 moderniserede et-seng
stuer. Reduktionen af ombygningen betyder, at alene 56 4-sengsstuer og tilknyttede depotrum er sammenlagt, hvilket har rea-
liseret 111 ombyggede et-sengs stuer. De ikke-ombyggede 4-sengsstuer planlægges efter ibrugtagning af nybyggeriet anvendt
til 2-sengsstuer, hvorved der sker en stigning i den samlede sengekapacitet på Hvidovre matriklen. 34 sengestuer uden eget
toilet og bad medregnes ikke, ligesom de oprindelige 10 små isolationsstuer heller ikke anvendes til sengestuer. Ændringen
betyder, at Hvidovre Hospital efter ibrugtagning af nybyggeriet har en samlet kapacitet på 831 senge fordelt på 1- og 2-sengs-
stuer. Reduktionen svarer til en reduktion af ombygningen i eksisterende hospital på 2.250 kvadratmeter.
I 2022 er tidspunkt for aflevering og ibrugtagning udskudt. Aflevering af byggeriet forventes at ske i foråret 2023 og ibrugtag-
ning forventes i første kvartal 2024. Årsagen til forlængelse skyldes væsentlige projektfejl og mangler. I 2022 har det været
nødvendigt at bruge betydelige ressourcer på at rette fejl og mangler, så byggeriet får en tilfredsstillende kvalitet. Som følge af
langsomme og mangelfulde leverancer blev samarbejdet med projektets totalrådgiver afbrudt i september 2022. Andre årsa-
ger til forlængelse er blandt andet konkurs hos facadeentreprenør i starten af 2020 samt at dele af byggeriet blev inddraget i
covid-19 beredskab i foråret 2020.
Nøgletal for projektet og den fremtidige drift
Projektet
kapacitet og ibrugtagning
Areal (kvm)
Nybyg
Ombyg
Nybyg
Senge i kvalitetsfondsprojekt
Ombyg
111
Patienthotel
-
Øvrig kapacitet i nybyggeri
OP-stuer
0
Ambulatorier
80
43.000*
18.350
239
*Areal indbefatter ligeledes Parkeringsareal (11.386 kvm).
Forventninger til fremtidig drift
Effektiviseringskrav
(mio. kr. 22-pl)
88
Antal ambulante behandlinger
415.000
Antal sengedage
180.000
Side 17
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 54: Årsrapportering for 2022 vedr. status på de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier, fra Indenrigs- og Sundhedsministeriet
2658783_0018.png
Det Nye Rigshospital
Totalramme
(mio. kr. 09-PL)
1.855
Ramme til it, udstyr, apparatur mv.
(mio. kr. 09-PL)
295
Udbetalte kvalitetsfondsmidler /
samlet tilskud fra kvalitetsfonden
(mio. kr. 09-PL)
1.106 / 1.106
Færdiggørelsesgrad
(pct.)
100
Beskrivelse af projektet
Byggeriet på Rigshospitalet omfatter Nordfløjen, der rummer størstedelen af Neurocentret (NEU) og HovedOrtoCentret (HOC).
Til Nordfløjen er flyttet begge centres senge, operationsstuer, støttefunktioner som radiologi (CT, MR mm.), dele af centrenes
kontorer samt ambulatoriefunktioner for HOC. HOC er et overvejende kirurgisk center med klinikker for blandt andet ortopæd-
kirurgi, øre-næse-halskirurgi og plastik- og brandsårskirurgi. NEU tager sig af medicinsk og kirurgisk behandling af patienter
med sygdomme i nerve, hjerne og rygmarv. Der er desuden opført et P-hus med 700 pladser og en bygning med patienthotel
og hospitalets centraladministration.
Indenrigs- og Sundhedsministeriets tilsyn
Regionens rapportering om projektet til Indenrigs- og Sundhedsministeriet er afsluttet. Herunder har regionen udarbejdet en
evaluering af projektet og aflagt anlægsregnskab. Det endelige regnskabsresultat afhænger dog af udfaldet af verserende tvi-
ster.
Realiseret og forventet ibrugtagning
P-hus og patienthotel/administration er ibrugtaget i 2015, og Nordfløjen er taget i brug i 2020.
Nøgletal for projektet og den fremtidige drift
Projektet
kapacitet og ibrugtagning
Areal (kvm)
Nybyg
Ombyg
Nybyg
Senge i kvalitetsfondsprojekt
Ombyg
-
Patienthotel
74
Øvrig kapacitet i nybyggeri
OP-stuer
33
Ambulatorier
56
62.900*
-
232
* Arealet er ekskl. P-hus på 18.811 kvm.
Forventninger til fremtidig drift
Effektiviseringskrav
(mio. kr. 22-pl)
79
Antal ambulante behandlinger
765.600
Antal sengedage
366.700
Side 18
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 54: Årsrapportering for 2022 vedr. status på de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier, fra Indenrigs- og Sundhedsministeriet
2658783_0019.png
Ny Retspsykiatri Sct. Hans
Totalramme
(mio. kr. 09-PL)
566
Ramme til it, udstyr, apparatur mv.
(mio. kr. 09-PL)
16,5
Udbetalte kvalitetsfondsmidler /
samlet tilskud fra kvalitetsfonden
(mio. kr. 09-PL)
329 / 329
Færdiggørelsesgrad
(pct.)
100
Beskrivelse af projektet
Region Hovedstadens Psykiatri varetager al psykiatrisk behandling i Region Hovedstaden og er en del af Københavns Universi-
tetshospital. Psykiatrien er ét hospital med 11 psykiatriske centre, hvoraf 10 geografisk spredt er beliggende i Region Hoved-
staden, mens Psykiatrisk center Sct. Hans er placeret ved Roskilde.
Kvalitetsfondsprojektet Ny Retspsykiatri Sct. Hans samler centrets funktioner på den østlige matrikel, der omfatter nybyggeri
med 126 sengepladser og tilgodeser regionens fremtidige behov for lukkede retspsykiatriske sengepladser.
Indenrigs- og Sundhedsministeriets tilsyn
Regionens rapportering til Indenrigs- og Sundhedsministeriet er afsluttet. Der er endnu ikke aflagt anlægsregnskab.
Realiseret og forventet ibrugtagning
Ny Retspsykiatri Sct. Hans er ibrugtaget december 2021.
Nøgletal for projektet og den fremtidige drift
Projektet
kapacitet og ibrugtagning
Areal (kvm)
Nybyg
21.000
Ombyg
-
Nybyg
126
Senge i kvalitetsfondsprojekt
Ombyg
-
Patienthotel
-
Øvrig kapacitet i nybyggeri
OP-stuer
-
Ambulatorier
-
Forventninger til fremtidig drift
Effektiviseringskrav
(mio. kr. 22-pl)
22
Antal ambulante behandlinger
-
Antal sengedage
43.691
Side 19
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 54: Årsrapportering for 2022 vedr. status på de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier, fra Indenrigs- og Sundhedsministeriet
2658783_0020.png
2. Region Sjælland
Universitetshospital Køge
Totalramme
(mio. kr. 09-PL)
4.083
Ramme til it, udstyr, apparatur mv.
(mio. kr. 09-PL)
740
Udbetalte kvalitetsfondsmidler /
samlet tilskud fra kvalitetsfonden
(mio. kr. 09-PL)
635 / 2.614
Færdiggørelsesgrad
(pct.)
46,8
Beskrivelse af projektet
Sjællands Universitetshospital Køge skal være hovedsygehuset i Region Sjælland og et af regionens fire akutsygehuse. På det
nybyggede universitetshospital samles alle regionens specialiserede funktioner. Hospitalet vil være akuthospital med en fuldt
udstyret akutmodtagelse og vil varetage såvel elektive som akutte opgaver i sine specialer.
Indenrigs- og Sundhedsministeriets tilsyn
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har 9. maj 2018 godkendt Region Sjællands anmodning om udbetaling af kvalitetsfondsmid-
ler til Universitetshospital Køge.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet fører ordinært kvartalsvist tilsyn med projektet.
Realiseret og forventet ibrugtagning
Første del af anlægsarbejder med etablering af infrastruktur, parkering og ledningsnet er færdiggjort i 2018. Første bygning er
ibrugtaget til kontor for projektorganisationen i december 2018. Første etage af bygningen er overdraget til hospitalet, mens
projektorganisationen bebor stueetagen frem til projektets afslutning. Energicentral, bestående af nødstrømsanlæg og køle-
central er færdiggjort og ibrugtaget henholdsvis marts og juni 2021.
Hovedtidsplanen er revideret og godkendt af regionsrådet den 6. december 2021. Aflevering af den første del af senge- og
behandlingsbygningen blev gennemført i december 2022 og aflevering af apoteksenhed og varemodtagelse blev afleveret i
september 2022.
Bygning til laboratoriespecialer og til nuklearmedicin er under opførelse. Opførelse af sterilcentral er igangsat. Parallelt med og
efter ibrugtagningen af de enkelte etaper færdiggøres nødvendig ombygning af eksisterende bygningsmæssige rammer.
Bygninger ibrugtages løbende. Der foreligger ikke endelig ibrugtagningsdato, men regionen forventer at det samlede hospital
er ibrugtaget inden udgangen af 2026.
Nøgletal for projektet og den fremtidige drift
Projektet
kapacitet og ibrugtagning
Areal (kvm)
Nybyg
132.520
Ombyg
13.635
Nybyg
790
Senge i kvalitetsfondsprojekt
Ombyg
-
Patienthotel
-
Øvrig kapacitet i nybyggeri
OP-stuer
16
Ambulatorier
150
Forventninger til fremtidig drift
Effektiviseringskrav
(mio. kr. 22-pl)
221
Antal ambulante behandlinger
632.616
Antal sengedage
220.851
Side 20
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 54: Årsrapportering for 2022 vedr. status på de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier, fra Indenrigs- og Sundhedsministeriet
2658783_0021.png
Psykiatri i Slagelse
Totalramme
(mio. kr. 09-PL)
1.110
Ramme til it, udstyr, apparatur mv.
(mio. kr. 09-PL)
100
Udbetalte kvalitetsfondsmidler /
samlet tilskud fra kvalitetsfonden
(mio. kr. 09-PL)
585 / 585
Færdiggørelsesgrad
(pct.)
100
Beskrivelse af projektet
Med etableringen af det nye psykiatriske sygehus i Slagelse blev de mindre psykiatriske hospitalsenheder i Nykøbing Sjælland,
Holbæk, Dianalund og Slagelse samlet i én enhed. Desuden blev den retspsykiatriske afdeling (sikringsafdelingen) flyttet fra
Nykøbing Sjælland til Slagelse.
Indenrigs- og Sundhedsministeriets tilsyn
Regionens rapportering om projektet til Indenrigs- og Sundhedsministeriet er afsluttet. Herunder har regionen udarbejdet en
evaluering af projektet og aflagt anlægsregnskab. Projektet er afsluttet med en budgetoverskridelse på ca. (21 pct.).
Realiseret og forventet ibrugtagning
Sygehuset er ibrugtaget i efteråret 2015.
Nøgletal for projektet og den fremtidige drift
Projektet
kapacitet og ibrugtagning
Areal (kvm)
Nybyg
43.767
Ombyg
0
Nybyg
194
Senge i kvalitetsfondsprojekt
Ombyg
0
Patienthotel
0
Øvrig kapacitet i nybyggeri
OP-stuer
0
Ambulatorier
0
Forventninger til fremtidig drift
Effektiviseringskrav
(mio. kr. 22-pl)
14
Antal ambulante behandlinger
13.000
Antal sengedage
62.400
Side 21
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 54: Årsrapportering for 2022 vedr. status på de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier, fra Indenrigs- og Sundhedsministeriet
2658783_0022.png
Slagelse Sygehus (somatik)
Totalramme
(mio. kr. 09-PL)
300
Ramme til it, udstyr, apparatur mv.
(mio. kr. 09-PL)
0
Udbetalte kvalitetsfondsmidler /
samlet tilskud fra kvalitetsfonden
(mio. kr. 09-PL)
0/0
Færdiggørelsesgrad
(pct.)
100
Beskrivelse af projektet
Til det eksisterende Slagelse Sygehus blev tilbygget en ny fælles akutmodtagelse, som gør det muligt for sygehuset at varetage
områdets akutfunktion. Der blev etableret hjerteafsnit og intensivafsnit i den nye akutfunktion for at optimere arbejdsgange i
forhold til tungere akutpatienter.
Indenrigs- og Sundhedsministeriets tilsyn
Regionens rapportering om projektet til Indenrigs- og Sundhedsministeriet er afsluttet. Herunder har regionen udarbejdet en
evaluering af projektet og aflagt anlægsregnskab. Projektet er gennemført inden for den økonomiske totalramme.
Realiseret og forventet ibrugtagning
Byggeriet blev ibrugtaget i 2013.
Nøgletal for projektet og den fremtidige drift
Projektet
kapacitet og ibrugtagning
Areal (kvm)
Nybyg
16.509
Ombyg
0
Nybyg
85
Senge i kvalitetsfondsprojekt
Ombyg
0
Patienthotel
0
Øvrig kapacitet i nybyggeri
OP-stuer
0
Ambulatorier
0
Forventninger til fremtidig drift
Effektiviseringskrav
(mio. kr. 17-PL)
0
Antal ambulante behandlinger
32.000
Antal sengedage
21.700
Side 22
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 54: Årsrapportering for 2022 vedr. status på de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier, fra Indenrigs- og Sundhedsministeriet
2658783_0023.png
3. Region Syddanmark
Kolding Sygehus
Totalramme
(mio. kr. 09-PL)
912
Ramme til it, udstyr, apparatur mv.
(mio. kr. 09-PL)
100
Udbetalte kvalitetsfondsmidler /
samlet tilskud fra kvalitetsfonden
(mio. kr. 09-PL)
539 / 539
Færdiggørelsesgrad
(pct.)
100
Beskrivelse af projektet
Om- og udbygningsprojektet på Kolding Sygehus vedrører opførslen af en fælles akutmodtagelse, et mor/barn center, en ny
ankomstbygning, en ny sengebygning samt ombygning af dele af det eksisterende sygehus til ambulatorier og dialyse.
Kolding Sygehus er en del af Sygehus Lillebælt, som også består af Vejle Sygehus og Middelfart Sygehus. Tidligere var også Fre-
dericia Sygehus en del af Sygehus Lillebælt, men som del af effektueringen af akutplanen blev Fredericia Sygehus ultimo 2016
frasolgt. Ved beregning af effektiviseringsgevinst for Kolding Sygehus er driftsudgifter i Fredericia forudsat at bortfalde. Den
fælles akutmodtagelse, mor-barn-center og ny sengebygning er taget i brug i 2016 og sygehuset er indviet 24. november 2016.
Udflytningen fra Fredericia Sygehus er afsluttet i december 2016 og Fredericia Sygehus er solgt til Fredericia Kommune.
Sundhedsministeriets tilsyn
Regionens rapportering om projektet til Sundhedsministeriet er afsluttet. Herunder har regionen udarbejdet en evaluering af
projektet og aflagt anlægsregnskab. Projektet er gennemført inden for den økonomiske totalramme.
Realiseret og forventet ibrugtagning
Mor/barn centeret blev taget i brug primo 2013. Den Fælles Akut Modtagelse (FAM) blev taget endeligt i brug i juli 2016, og
den nye sengebygning blev taget endeligt i brug i november 2016. De sidste Fase 4-projekter er taget i brug i december 2017.
Dermed er byggeriet fuldt ibrugtaget.
Nøgletal for projektet og den fremtidige drift
Projektet
kapacitet og ibrugtagning
Areal (kvm)
Nybyg
33.560
Ombyg
27.970
Nybyg
315
Senge i kvalitetsfondsprojekt
Ombyg
42
Patienthotel
0
Øvrig kapacitet i nybyggeri
OP-stuer
15
Ambulatorier
-
Forventninger til fremtidig drift
Effektiviseringskrav
(mio. kr. 22-pl)
89
Antal ambulante behandlinger
259.300
Antal sengedage
116.000
Side 23
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 54: Årsrapportering for 2022 vedr. status på de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier, fra Indenrigs- og Sundhedsministeriet
2658783_0024.png
Nyt Universitetshospital i Odense (OUH)
Totalramme
(mio. kr. 09-PL)
6.444
Ramme til it, udstyr, apparatur mv.
(mio. kr. 09-PL)
1.200
Udbetalte kvalitetsfondsmidler /
samlet tilskud fra kvalitetsfonden
(mio. kr. 09-PL)
1.562 / 3.766
Færdiggørelsesgrad
(pct.)
55
Beskrivelse af projektet
Nyt Odense Universitetshospital (Nyt OUH) er Region Syddanmarks nye universitetshospital, som skal erstatte det eksisterende
Odense Universitetshospital. Nyt OUH skal være det faglige omdrejningspunkt for højt specialiseret behandling i Region Syd-
danmark. Hospitalet opbygges med videnakse, behandlings- og sengeafsnit samt 4 klynger.
Region Syddanmark opfører sideløbende med kvalitetsfondsprojektet et psykiatrisk hospital på matriklen, hvoraf voksenpsyki-
atrien bliver etableret som OPP-projekt. Derudover sammenbygges hospitalet med det sundhedsvidenskabelige fakultet ved
Syddansk Universitet, som opføres samtidigt. Endvidere bygges det kommende Steno Diabetes Center Odense (SDCO) sammen
med Nyt Universitetshospital i Odense.
Sundhedsministeriets tilsyn
Sundhedsministeriet har 10. august 2015 godkendt Region Syddanmarks udbetalingsanmodning vedr. OUH.
Projektet er under tættere opfølgning i Sundhedsministeriet.
Realiseret og forventet ibrugtagning
Byggeriet forventes afleveret 2. halvår 2024. Regionen forventer fuld ibrugtagning ultimo 2025/forår 2026.
Nøgletal for projektet og den fremtidige drift
Projektet
kapacitet og ibrugtagning
Areal (kvm)
Nybyg
252.200
Ombyg
0
Nybyg
702
Senge i kvalitetsfondsprojekt
Ombyg
0
Patienthotel
0
Øvrig kapacitet i nybyggeri
OP-stuer
52
Ambulatorier
384
Forventninger til fremtidig drift
Effektiviseringskrav
(mio. kr. 22-pl)
409
Antal ambulante behandlinger
703.300
Antal sengedage
202.100
Side 24
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 54: Årsrapportering for 2022 vedr. status på de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier, fra Indenrigs- og Sundhedsministeriet
2658783_0025.png
Aabenraa Sygehus
Totalramme
(mio. kr. 09-PL)
1.264
Ramme til it, udstyr, apparatur mv.
(mio. kr. 09-PL)
200
Udbetalte kvalitetsfondsmidler /
samlet tilskud fra kvalitetsfonden
(mio. kr. 09-PL)
747 / 747
Færdiggørelsesgrad
(pct.)
100
Beskrivelse af projektet
Om- og udbygningsprojektet i Aabenraa består af en fælles akutmodtagelse, et familiehus, modtagekøkken, sterilcentral, sen-
gebygning inkl. ambulatorier, laboratorium, billeddiagnostik samt ombygning i en mindre del af det eksisterende sygehus.
Region Syddanmark har for egne midler sideløbende med kvalitetsfondsprojektet opført et psykiatrisk hospital på matriklen.
På Aabenraa Sygehus er samlet funktionerne for Haderslev Sygehus, der lukkede i 2014, samt dele af Sønderborg Sygehus, som
fortsætter som specialsygehus.
Sundhedsministeriets tilsyn
Regionens rapportering om projektet til Sundhedsministeriet er afsluttet. Herunder har regionen udarbejdet en evaluering af
projektet og aflagt anlægsregnskab. Projektet er gennemført inden for den økonomiske totalramme.
Realiseret og forventet ibrugtagning
Kvalitetsfondsprojektet bygges i to faser, hvoraf Fase 1 blev ibrugtaget i 2014. Fase 1 indeholder bl.a. fælles akutmodtagelse
(FAM), modtagekøkken, sterilcentral samt familiehus. Fase 1 udgør 23.200 kvm af nybyggeriet på i alt 45.700 kvm. Byggeriet af
Fase 2 blev igangsat i 2017 og indeholder primært en ny sengebygning, som er ibrugtaget i 2020. Projektet blev derfor betrag-
tet som fuldt ibrugtaget i 2020. Den samlede Fase 2 er færdig og ibrugtaget i 2021.
Nøgletal for projektet og den fremtidige drift
Projektet
kapacitet og ibrugtagning
Areal (kvm)
Nybyg
Ombyg
Nybyg
Senge i kvalitetsfondsprojekt
Ombyg
Patienthotel
Øvrig kapacitet i nybyggeri
OP-stuer
9*
Ambulatorier
94
42.661
9.676
230
40
0
* OP stuer er 9 i alt, heraf 2 i nybyggeri. Ambulatorier 94 i alt, heraf 68 i nybyggeri
Forventninger til fremtidig drift
Effektiviseringskrav
(mio. kr. 22-pl)
121
Antal ambulante behandlinger
207.000
Antal sengedage
88.700
Side 25
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 54: Årsrapportering for 2022 vedr. status på de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier, fra Indenrigs- og Sundhedsministeriet
2658783_0026.png
4. Region Midtjylland
Det Nye Universitetshospital i Aarhus (DNU)
Totalramme
(mio. kr. 09-PL)
6.451
Ramme til it, udstyr, apparatur mv.
(mio. kr. 09-PL)
846
Udbetalte kvalitetsfondsmidler /
samlet tilskud fra kvalitetsfonden
(mio. kr. 09-PL)
3.796 / 3.796
Færdiggørelsesgrad
(pct.)
100
Beskrivelse af projektet
Kvalitetsfondsprojektet DNU samler alle somatiske specialer i Aarhus fra fire matrikler til én matrikel i Skejby. Det nye Aarhus
Universitetshospital skal være det faglige omdrejningspunkt i regionen og levere højt specialiseret hospitalsbehandling til bor-
gere i regionen og resten af landet.
Der er bygget et nyt akutcenter, et onkologisk center, et hoved-/neuro-center samt et abdominal/inflammatorisk center. Desu-
den er det eksisterende Aarhus Universitetshospital i Skejby renoveret sideløbende inden for Region Midtjyllands almindelige
anlægsramme.
Indenrigs- og Sundhedsministeriets tilsyn
Regionens rapportering om projektet til Indenrigs- og Sundhedsministeriet er afsluttet. Herunder har regionen udarbejdet en
evaluering af projektet. Der udestår aflæggelse af anlægsregnskab, men projektet forventes gennemført inden for den økono-
miske totalramme.
Realiseret og forventet ibrugtagning
I september 2016 blev den første af de nye bygninger taget i brug, da afdelingen for Blodprøver og Biokemi flyttede ind i labo-
ratoriebygningen. I 1. kvartal 2017 flyttede de første patienter ind i byggeriet. Akutcenteret flyttede ind i maj 2018, og i 3. kvar-
tal 2018 flyttede de sidste funktioner fra matriklen på Tage-Hansens Gade, der nu er lukket. Det samlede byggeri (ekskl. pati-
enthotel og øvrige funktioner i Forum) blev fuldt ibrugtaget i 1. kvartal 2019, hvor de sidste kliniske funktioner fra matriklen på
Nørrebrogade flyttede ind. Forum, herunder patienthotellet er ibrugtaget i september/oktober 2022.
Nøgletal for projektet og den fremtidige drift
Projektet
kapacitet og ibrugtagning
Areal (kvm)
Nybyg
248.358
Ombyg
0
Nybyg
459
Senge i kvalitetsfondsprojekt
Ombyg
0
Patienthotel
61
Øvrig kapacitet i nybyggeri
OP-stuer
54
Ambulatorier
563
Forventninger til fremtidig drift
Effektiviseringskrav
(mio. kr. 22-pl)
536
Antal ambulante behandlinger
832.097
Antal sengedage
255.026
Side 26
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 54: Årsrapportering for 2022 vedr. status på de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier, fra Indenrigs- og Sundhedsministeriet
2658783_0027.png
Det Nye Hospital i Vest, Gødstrup (DNV)
Totalramme
(mio. kr. 09-PL)
3.222
Ramme til it, udstyr, apparatur mv.
(mio. kr. 09-PL)
Tilsagnsramme (revideret ramme)
511,1
Udbetalte kvalitetsfondsmidler /
samlet tilskud fra kvalitetsfonden
(mio. kr. 09-PL)
1.883 / 1.883
Færdiggørelsesgrad
(pct.)
100
Beskrivelse af projektet
Det nye hospital i Gødstrup indeholder en fuldt udbygget akutfunktion med tilhørende specialer. I forbindelse med det somati-
ske hospital opfører Region Midtjylland for egne midler et psykiatrisk hospital på 13.500 m
2
.
Det nye hospital i Gødstrup er en sammenlægning af hospitalerne i Herning, Holstebro, Lemvig, Ringkøbing og Tarm. Der er
udarbejdet anlægsregnskab for alle delprojekter. Der udestår samlet regnskab og regionens evaluering af projektet. Den øko-
nomiske totalramme forventes overholdt såfremt projektets tvister afgøres som forventet i den eksterne vurdering af tvi-
sterne. Matriklen i Ringkøbing er blevet til sundhedshus, mens matriklen i Tarm er blevet til sundhedscenter. Matriklen i Lem-
vig bliver til akuthus med både regionale og kommunale funktioner.
Indenrigs- og Sundhedsministeriets tilsyn
Regionens rapportering om projektet til Indenrigs- og Sundhedsministeriet er afsluttet. Der udestår dog anlægsregnskab og
regionens evaluering af projektet.
Realiseret og forventet ibrugtagning
Hospitalet er fuldt ibrugtaget i 2022.
Nøgletal for projektet og den fremtidige drift
Projektet
kapacitet og ibrugtagning
Areal (kvm)
Nybyg
125.323
Ombyg
0
Nybyg
409
Senge i kvalitetsfondsprojekt
Ombyg
0
Patienthotel
0
Øvrig kapacitet i nybyggeri
OP-stuer
26
Ambulatorier
225
Forventninger til fremtidig drift
Effektiviseringskrav
(mio. kr. 22-pl)
186
Antal ambulante behandlinger
371.000
Antal sengedage
120.000
Side 27
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 54: Årsrapportering for 2022 vedr. status på de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier, fra Indenrigs- og Sundhedsministeriet
2658783_0028.png
Regionshospitalet Viborg
Totalramme
(mio. kr. 09-PL)
1.164
Ramme til it, udstyr, apparatur mv.
(mio. kr. 09-PL)
146,7
Udbetalte kvalitetsfondsmidler /
samlet tilskud fra kvalitetsfonden
(mio. kr. 09-PL)
688 / 688
Færdiggørelsesgrad
(pct.)
94
Beskrivelse af projektet
Kvalitetsfondsprojektet i Viborg består af opførelsen af et akutcenter med en ny fælles akutmodtagelse, samt en ombygning og
renovering af dele af det eksisterende hospital. Herudover er Vestdansk Center for Rygmarvsskade blevet om- og udbygget,
ligesom der er bygget et p-hus, og der er sket en flytning af Patologisk Institut fra Skive til Viborg.
Regionshospitalet Viborg er en del af Hospitalsenhed Midt, der foruden Viborg inkluderer hospitalerne i Skive, Silkeborg og
Hammel.
Indenrigs- og Sundhedsministeriets tilsyn
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har den 29. juni 2012 godkendt Region Midtjyllands udbetalingsanmodning til Regionshospi-
talet Viborg.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet fører ordinært kvartalsvist tilsyn med projektet. Projektet aflægger rapportering i et reduce-
ret format pga. det begrænsede omfang af de resterende leverancer i projektet.
Realiseret og forventet ibrugtagning
Den første ambulante patient rykkede ind i Akutcentret medio 2019, hvorefter den resterende del af akutcentret er blevet
ibrugtaget løbende. Den store indflytning af Akutafdelingen skete i november 2019, og alt væsentligt nybyggeri blev ibrugtaget
i løbet af 2020.
Tidligere er Vestdansk Center for Rygmarvsskade blevet om- og udbygget, ligesom der er bygget et p-hus og der er foretaget
ombygninger i det eksisterende hospital. Herudover er der bygget et nyt Patologisk Institut i forbindelse med flytning fra Skive
til Viborg.
Den resterende del af ombygningsprojektet forventes færdiggjort i 2024. Der udestår dog kun ombygning i begrænset omfang,
hvorfor projektet betragtes som fuldt ibrugtaget pr. 2020. De udestående arbejder omfatter en udvidelse og renovering af
Hjertemedicinsk klinik, ombygning af Intensiv samt ombygning og renovering af en sengeetage.
Nøgletal for projektet og den fremtidige drift
Projektet
kapacitet og ibrugtagning
Areal (kvm)
Nybyg
34.820
Ombyg
13.111
Nybyg
120
Senge i kvalitetsfondsprojekt
Ombyg
85
Patienthotel
0
Øvrig kapacitet i nybyggeri
OP-stuer
18
Ambulatorier
74
Forventninger til fremtidig drift
Effektiviseringskrav
(mio. kr. 22-pl)
108
Antal ambulante behandlinger
227.700
Antal sengedage
141.000
Side 28
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 54: Årsrapportering for 2022 vedr. status på de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier, fra Indenrigs- og Sundhedsministeriet
2658783_0029.png
5. Region Nordjylland
Nyt Aalborg Universitetshospital
Totalramme
(mio. kr. 09-PL)
4.191
Ramme til it, udstyr, apparatur mv.
(mio. kr. 09-PL)
Tilsagnsramme (revideret ramme)
796 (720)
Udbetalte kvalitetsfondsmidler /
samlet tilskud fra kvalitetsfonden
(mio. kr. 09-PL)
2.259 / 2.451
Færdiggørelsesgrad
(pct.)
89,5*
* Færdiggørelsesgrad er anført ift. totalrammen. Færdiggørelsesgraden ift. totalrammen og den forventede overskridelse er på ca. 71%.
Beskrivelse af projektet
Nyt Aalborg Universitetshospital vil indeholde en fælles akutmodtagelse, sengefunktion, ambulatorier, laboratorier, børne- og
ungefunktion, billediagnostiske funktioner, operationsfunktion, intensiv, integration af universitetsfaciliteter i hospitalet, reha-
biliteringsfunktion, forsknings- og undervisningsarealer samt serviceby.
På det nye universitetshospital samles funktionerne fra hospitalerne Aalborg Sygehus Nord og Aalborg Sygehus Syd. På Aalborg
Sygehus Syd vedbliver de nyeste bygninger dog med at fungere som en del af Aalborgs nye universitetshospital
herunder
Medicinerhuset og Onkologibygningen tillige med tekniske installationer mfl. Bygningerne vil primært blive benyttet til ambu-
lante funktioner for de medicinske specialer samt onkologi.
Nyt Aalborg Universitetshospital bliver Region Nordjyllands højt specialiserede hospital samt akuthospital.
Indenrigs- og Sundhedsministeriets tilsyn
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har 18. december 2015 godkendt Region Nordjyllands udbetalingsanmodning for Nyt Aal-
borg Universitetshospital.
Projektet er under skærpet tilsyn i Indenrigs- og Sundhedsministeriet.
Realiseret og forventet ibrugtagning
Fuld ibrugtagning forventes medio 2026.
Nøgletal for projektet og den fremtidige drift
Projektet
kapacitet og ibrugtagning
Areal (kvm)
Nybyg
162.138
Ombyg
0
Nybyg
564
Senge i kvalitetsfondsprojekt
Ombyg
0
Patienthotel
0
Øvrig kapacitet i nybyggeri
OP-stuer
32
Ambulatorier
114
Forventninger til fremtidig drift
Effektiviseringskrav
(mio. kr. 22-pl)
201
Antal ambulante behandlinger
575.897
Antal sengedage
188.559
Side 29