Finansudvalget 2022-23 (2. samling)
FIU Alm.del Bilag 50
Offentligt
2654930_0001.png
Det Internationale Sekretariat
Notits om De Økonomiske Råds efterårsrapport 2022
Sammenfatning
Efterårsrapporten fra De Økonomiske Råds formandskab præsenteres for Fi-
nansudvalget den 2. februar kl. 13.30. Nedenfor følger et kort referat af de
enkelte kapitler samt 19 forslag til vinkler til spørgsmål til brug for mødet.
Kapitel I og II indeholder bl.a. vismændenes vurderinger af en række tiltag af-
talt i 2022 samt vurderinger af den aktuelle økonomiske situation og udsig-
terne frem mod 2030. Udvalget kunne spørge til følgende:
Vinkel 1: Hvilke konkrete ændringer i ministeriernes regneprincipper foreslår I
i relation til beregninger af effekterne af en ændring af selskabsskatten?
Vinkel 2: Var I ikke for pessimistiske i jeres skøn for udviklingen i beskæftigel-
sen i oktober?
Vinkel 3: Er den strukturelle beskæftigelse i 2022 ikke undervurderet, når der
ikke var et ekstraordinært lønpres i 2022?
Vinkel 4: Hvorfor opjusterer I ikke jeres skøn for den strukturelle arbejds-
styrke og beskæftigelse, når nu I skriver, at usikkerheden trækker i retning af
en undervurdering?
Vinkel 5: Hvor meget stiger det finanspolitiske råderum i 2023 isoleret set,
hvis timelønnen stiger?
Vinkel 6: Er vismændene bekendt med, om Finansministeriet - ligesom vis-
mændene - indregner jobparate ukrainske flygtninge i den strukturelle ar-
bejdsstyrke? Og hvad er effekten på råderummet i 2023?
Vinkel 7: Øger indvandringen af udenlandsk arbejdskraft ikke den strukturelle
beskæftigelse?
Vinkel 8: Er en omtrent neutral finanslov for 2023 (som planlagt af den tidli-
gere S-regering) stadig afstemt med konjunktursituationen?
Vinkel 9: Er der behov for at aktivitetsfinansiere tiltag, når inflationen hoved-
sageligt kommer?
Vinkel 10: Hvis ufinansierede kompensationspakker har en begrænset effekt
på den faktiske inflation på kort sigt, vil effekten af tiltag i fremtiden så ikke
have samme begrænsede effekt?
Vinkel 11: Hvilke tiltag anbefaler vismændene, at udvalget iværksætter for at
forbedre dokumentationen af den strukturelle saldo?
Vinkel 12: Hvilke tiltag anbefaler vismændene, at udvalget iværksætter for at
sikre, at investeringsrammen præciseres?
Vinkel 13: Kan vismændene skitsere, hvilke løsninger, der kan sikre, at der
ikke sker en forvridning i prioritering, så opsparede midler i regioner og kom-
muner bruges på anlæg eller skattelettelser i stedet for driftsudgifter?
1. februar 2023
Birgitte Smith Lange
Økonomisk konsulent
[email protected]
+45 3337 3323
Kathrine Lange
Økonomisk chefkonsulent
[email protected]
+45 3337 3323
Side 1 | 8
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 50: Notits om De Økonomiske Råds efterårsrapport 2022, fra de økonomiske konsulenter
2654930_0002.png
Vinkel 14: Mener vismændene, at Finansministeriets vurdering af budgetlo-
ven var biased?
I kapitel III præsenteres en beregning af den langsigtede finanspolitiske hold-
barhed. Holdbarhedsindikatoren beregnes til 1,0 pct. af BNP, og finanspolitik-
ken vurderes derfor at være holdbar.
Vinkel 15: Hvad er årsagen til den faldende lønkvote?
Vinkel 16: Kan sammenhængen mellem ægtefællers pension ikke skyldes
modregningsreglerne, der nu er ændret?
Vinkel 17: Ser vismændene bort fra et trendmæssigt fald i arbejdstiden?
Endelig indeholder kapitel IV en analyse af lærerbidraget i folkeskolen. For-
mandskabet viser, at de dygtigste lærere kan hæve elevernes resultater ved
folkeskolens afgangsprøve med op til 0,88 karakterpoint og øge deres chan-
cer for at påbegynde og færdiggøre en ungdomsuddannelse.
Vinkel 18: Kan man udskille effekten af en given lærer, når de arbejder i te-
ams, og der ofte er mange lærerskift?
Vinkel 19: Anbefaler I en mere decentral lønforhandling?
Nedenfor uddybes de nævnte vinkler på spørgsmål til vismændene.
Kapitel 1: Aktuel økonomisk politik
Vismændene opstiller i kapitel 1 en række principper for udformning af tiltag,
der sigter mod at afhjælpe konsekvenserne af høj inflation. Med udgangs-
punkt heri vurderer vismændene udvalgte politiske tiltag aftalt i 2022 herun-
der den midlertidige lempelse af elafgiften, huslejeloftet og låneordningen for
høje energiregninger. Kapitlet indeholder også vismændenes kommentarer til
ministeriernes regneprincipper for ændringer i selskabsskatten.
Vinkel 1: Hvilke konkrete ændringer i ministeriernes regneprincipper
foreslår I i relation til beregninger af effekterne af en ændring af
selskabsskatten?
Vismændene kritiserer ministeriernes regneprincipper i relation til ændringer i
selskabsskatten. De skriver, at generelt er det empiriske grundlag for ad-
færdsvirkninger af ændringer i selskabsskatten mangelfuldt, jf. s 32. Det er
imidlertid ikke helt klart, hvilke helt konkrete anbefalinger de kommer med.
Udvalget kunne spørge til dette. Det skal ikke mindst ses i lyset af, at Finans-
ministeriet tidligere har kritiseret vismændene for ikke at komme med kon-
krete anbefalinger til, hvordan deres input skal omsættes til operationelle æn-
dringer af regneprincipperne, jf. Finansministeriets kommentarer til vismæn-
denes forårsrapport.
Side 2 | 8
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 50: Notits om De Økonomiske Råds efterårsrapport 2022, fra de økonomiske konsulenter
2654930_0003.png
Kapitel 2: Konjunktur og offentlige finanser
I kapitel II præsenteres vismændenes vurdering af den aktuelle konjunktursi-
tuation og udsigterne frem mod 2030. I oktober sidste år vurderede vismæn-
dene, at arbejdsmarkedet vender. Fra en højkonjunktur i 2022 får vi en om-
trent neutralt konjunktursituation i løbet af 2023 efterfulgt af et yderligere fald i
beskæftigelsen i 2024. I lyset af den afdæmpede vækst vurderer vismæn-
dene, at en omtrent neutral finanspolitik i 2023 vil være passende afstemt
med konjunktursituationen i 2023. Derudover bemærker vismændene, at der
er behov for, at budgetloven præciseres på en række områder.
Vinkel 2: Var I ikke for pessimistiske i jeres skøn for udviklingen i
beskæftigelsen i oktober?
I oktober sidste år vurderede vismændene, at beskæftigelsen vil falde med
61.000 personer fra 2022 til 2023 og med yderligere 45.000 personer i 2024.
Finansministeriet har endnu ikke skønnet over vækstudsigterne i 2024, men
de skønnede i august sidste år, at beskæftigelsen alene vil falde med 8.000
personer fra 2022 til 2023. Samtidig slog beskæftigelsen rekord i november
2022, jf.
her.
Vinkel 3: Er den strukturelle beskæftigelse i 2022 ikke undervurderet,
når der ikke var et ekstraordinært lønpres i 2022?
Vismændene skønner, at den faktiske beskæftigelse er 3 pct. større end den
strukturelle i 2022, dvs. at vi har et positivt beskæftigelsesgab på ca. 3 pct. i
2022. Et stramt arbejdsmark betyder i en normal højkonjunktur, at reallønnen
stiger. Høj inflation i 2022 har imidlertid ledt til det omvendte, nemlig at
reallønnen falder. Udvalget kan spørge, om det ikke er en indikation af, at
vismændene undervurderer den strukturelle beskæftigelse i 2022, når der
ikke var et ekstraordinært lønpres i 2022. Det er værd at huske på, at hvis
den strukturelle beskæftigelse er højere end antaget, er den strukturelle
saldo højere og dermed vil det finanspolitiske råderum også være højere alt
andet lige.
Vinkel 4: Hvorfor opjusterer I ikke jeres skøn for den strukturelle
arbejdsstyrke og beskæftigelse, når nu I skriver, at usikkerheden
trækker i retning af en undervurdering?
Vismændene skriver: ”usikkerheden forbundet med vurderingen af de aktu-
elle strukturelle niveauer trækker formentlig i retning af, at det strukturelle ni-
veau for arbejdsstyrken og dermed beskæftigelsen aktuelt kan være under-
vurderet”, jf. s.118.
Side 3 | 8
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 50: Notits om De Økonomiske Råds efterårsrapport 2022, fra de økonomiske konsulenter
2654930_0004.png
Vinkel 5: Hvor meget stiger det finanspolitiske råderum i 2023 isoleret
set, hvis timelønnen stiger?
Vismændene vurderer, at den private timeløn vil stige med 3¾ pct. i 2022 og
5 pct. i 2023, mens Finansministeriet vurderer, at lønnen kun vil stige med
3,6 pct. begge år. Det forbedrer vismændenes vurdering af den strukturelle
saldo relativt til Finansministeriet, da de offentlige skatteindtægter følger den
private løn op, mens de offentlige udgifter vokser langsommere, da overfør-
selsindkomsterne først reguleres med to års forsinkelse, og de offentlige løn-
stigninger reguleres et år efter de private lønstigninger. Vismændene skriver,
at det giver et ganske stort bidrag til den strukturelle saldo i 2023, jf. s 129.
Yderligere er spørgsmålet om, hvor meget det finanspolitiske råderum stiger,
når den private timeløn stiger, relevant i lyset af de kommende overens-
komstforhandlinger.
Vinkel 6: Er vismændene bekendt med, om Finansministeriet – ligesom
vismændene – indregner jobparate ukrainske flygtninge i den
strukturelle arbejdsstyrke? Og hvad er effekten på råderummet i 2023?
Vismændene antager, at den faktiske, såvel som den strukturelle, arbejds-
styrke midlertidigt er øget med ca. 5.000 personer i 2022 og 2023 som følge
af tilstrømningen af ukrainske flygtninge, der indtræder på det danske ar-
bejdsmarked, jf. s. 111. Modsat antager de ikke, at tilgangen af anden uden-
landsk arbejdskraft i 2022 og 2023 er strukturel. Det trækker i retning af, at
niveauet for strukturel arbejdsstyrke kan være undervurderet, vurderer vis-
mændene. Udvalget kan spørge ind til, om de er bekendt med, hvorvidt Fi-
nansministeriet – ligesom vismændene – indregner ukrainske flygtninge, der
indtræder på arbejdsmarkedet, i den strukturelle arbejdsstyrke? Hvor meget
øges råderummet i 2023 som følge af indregningen af ukrainske flygtninge i
den strukturelle arbejdsstyrke? Yderligere kunne udvalget spørge, hvad argu-
menterne er for, at vismændene behandler de jobparate ukrainske flygtninge
anderledes end anden udenlands arbejdskraft i indregningen af den struktu-
relle arbejdsstyrke og dermed den strukturelle beskæftigelse.
Vinkel 7: Øger indvandringen af udenlandsk arbejdskraft ikke den struk-
turelle beskæftigelse?
Udregningen af den strukturelle beskæftigelse sker blandt andet på baggrund
af sammenhængen mellem udviklingen i ledighedsgabet og reallønnen samt
den faktiske beskæftigelse. Denne beregning påvirkes vel af den historiske
indvandring af udenlandsk arbejdskraft.
Vinkel 8: Er en omtrent neutral finanslov for 2023 (som planlagt af den
tidligere S-regering) stadig afstemt med konjunktursituationen?
Vismændene vurderer, at den tidligere S-regerings finanslovsforslag for
2023, inklusiv aftalen om vinterhjælp, har en omtrent neutralt effekt på væk-
sten i BNP i 2023 set i forhold til 2022, når der ses bort fra effekten af udfas-
Side 4 | 8
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 50: Notits om De Økonomiske Råds efterårsrapport 2022, fra de økonomiske konsulenter
2654930_0005.png
ningen af corona-relaterede tiltag. Det vurderede vismændene i oktober sid-
ste år som værende passende afstemt med konjunktursituationen. Udvalget
kunne spørge, om vismændene stadig vurderer dette.
Vinkel 9: Er der behov for at aktivitetsfinansiere tiltag, når inflationen
hovedsageligt kommer?
Vismændene vurderer, at langt hovedparten af den seneste tids prisstignin-
ger reelt er udenfor danske politikeres kontrol, jf. s. 147. Samtidig anbefaler
vismændene, at yderligere tiltag, udover finanslovsforslaget for 2023, finan-
sieres, så aktivitetsvirkningen er omtrent neutralt. Udvalget kan spørge ind til,
hvordan det påvirker behovet for at aktivitetsfinansiere tiltag, at inflationen i
høj grad skyldes eksterne faktorer.
Vinkel 10: Hvis ufinansierede kompensationspakker har en begrænset
effekt på den faktiske inflation på kort sigt, vil effekten af tiltag i
fremtiden så ikke have samme begrænsede effekt?
Vismændene skriver: ”Ufinansierede kompensationspakker vil – afhængig af
omfanget – formentlig kun have begrænset effekt på den faktiske inflation på
kort sigt, men kan medføre forventninger om yderligere kompensationstiltag i
fremtiden, hvilket øger risikoen for, at inflationsforventningerne stiger. Derved
øges risikoen for, at inflationsproblemet forværres.”, jf. s. 147.
Vinkel 11: Hvilke tiltag anbefaler vismændene, at udvalget iværksætter
for at forbedre dokumentationen af den strukturelle saldo?
Vismændene vurderer, at der særligt er behov for at diskutere og dokumen-
tere beregningen af den strukturelle saldo. Udvalget kunne spørge ind til,
hvilke konkrete tiltag udvalget bør iværksætte.
Vinkel 12: Hvilke tiltag anbefaler vismændene, at udvalget iværksætter
for at sikre, at investeringsrammen præciseres?
Vismændene anbefaler, at det bør præciseres, hvad der nærmere forstås
ved den offentlige investeringsramme, jf. s. 146.
Vinkel 13: Kan vismændene skitsere, hvilke løsninger, der kan sikre, at
der ikke sker en forvridning i prioritering, så opsparede midler i
regioner og kommuner bruges på anlæg eller skattelettelser i stedet for
driftsudgifter?
Det etårige perspektiv i sanktionerne betyder, at kommuner og regioner sam-
let set ikke har mulighed for at videreføre et mindreforbrug og bruge midlerne
på driftsudgifter senere. Det har, alt andet lige, ført til en voksende kassebe-
holdning af opsparede midler. Det kan ifølge vismændene potentielt forvride
prioriteringen, da kassebeholdningen i stedet kan bruges på andre områder
uden sanktioner som eksempelvis anlæg eller skattenedsættelser. For anlæg
er der ikke sanktioner ved manglende overholdelse af budgettet, og der er
heller ikke loft over skattelettelser i budgetloven. På den baggrund anbefaler
Side 5 | 8
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 50: Notits om De Økonomiske Råds efterårsrapport 2022, fra de økonomiske konsulenter
2654930_0006.png
vismændene, at der overvejes flerårighed i sanktionerne, hvor et veldefineret
mindreforbrug i et givet år kan overføres til det eller de efterfølgende år. Ud-
valget kunne spørge ind til, om der er andre løsninger til at undgå en poten-
tiel forvridning i prioriteringen.
Vinkel 14: Mener vismændene, at Finansministeriets vurdering af
budgetloven var biased?
Vismændene påpeger, at Finansministeriet i deres evaluering af budgetloven
fra april sidste år i konkluderer, at forbrugsmønstret hen over året i den of-
fentlige sektor ikke har ændret sig væsentligt siden indførelsen af lofter og
sanktioner. Denne konklusion kan ifølge vismændene udfordres, hvis der fo-
kuseres på statslige driftsbevillinger og udgifter til eksempelvis varer og tjene-
steydelser, der i højere grad afspejler diskretionære beslutninger i de enkelte
statslige institutioner, og hvor udgifterne nemmere kan omplaceres tidsmæs-
sigt. Her finder vismændene, at det ses relativt tydeligt, at der er sket et skift i
forbrugsmønsteret i retning af større forbrugsandel i fjerde kvartal. Udvalget
kan spørge ind til, om vismændene mener, at der er behov for en uafhængig
evaluering af virkningen af budgetloven.
Kapitel 3: Finanspolitisk holdbarhed
I kapitlet præsenteres en langsigtet fremskrivning af Danmarks økonomi og
finanspolitik. Finanspolitikken er ifølge vismændene mere end holdbar med
en holdbarhedsindikator på 1 pct. af BNP. Det betyder, at den under de givne
forudsætninger kan lempes permanent med ca. 27 mia. kr. om året, uden at
den offentlige gæld vil vokse ukontrolleret i det lange løb. Til sammenligning
er holdbarhedsindikatoren ifølge Finansministeriet 1,4 pct. af BNP.
Vinkel 15: Hvad er årsagen til den faldende lønkvote?
Vismændene skriver, at der er tegn på, at lønkvoten – dvs. lønmodtagernes
andel af den samlede værditilvækst – falder. Vismændene skriver, at det kan
skyldes 1) At en stigende del af indtjeningen i de danske erhverv ifølge Natio-
nalregnskabet reelt har fundet sted uden for landets grænser i form af forar-
bejdning i udlandet, merchanting eller fabriksløs produktion, 2) Dårligere kon-
kurrence, der leder til ekstraordinært store markupper og overskud i virksom-
hederne, hvormed aflønningen af kapitalapparatet stiger i forhold til aflønnin-
gen af arbejdskraft eller 3) Større automatisering (robotter). Udvalget kunne
bede vismændene vurdere, hvilken af de tre årsager der er dominerende.
Vinkel 16: Kan sammenhængen mellem ægtefællers pension ikke
skyldes modregningsreglerne, der nu er ændret?
Vismændene viser i en analyse, at ændringer i aldersgrænserne for folkepen-
sion mv. påvirker beskæftigelsen hos partnere til de direkte berørte personer.
Ifølge analysen forøger det den skønnede effekt på lønmodtagerbeskæftigel-
sen af velfærds- og tilbagetrækningsaftalerne med 6�½ pct. eller 3.500 perso-
ner i 2021 at inddrage denne afledte effekt på ægtefæller mv.
Side 6 | 8
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 50: Notits om De Økonomiske Råds efterårsrapport 2022, fra de økonomiske konsulenter
2654930_0007.png
Finansudvalget kunne spørge vismændene, om ikke sammenhængen er ble-
vet mindre udtalt efter, at modregning i folke-, førtids- og seniorpension, som
følge af ægtefælles eller samlevers arbejdsindtægt, er blevet afskaffet med
virkning fra 2023, jf.
L170.
Afskaffelsen var en konsekvens af reformaftalen
’Hurtigere i job og et stærkere arbejdsmarked’ indgået mellem den davæ-
rende regering (Socialdemokratiet), Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti,
Radikale Venstre og Kristendemokraterne.
Vinkel 17: Ser vismændene bort fra et trendmæssigt fald i arbejdstiden?
Vismændene skriver, at den gennemsnitlige arbejdstid er højere i deres prog-
nose end i Finansministeriets prognose. Udvalget kunne vælge at spørge til
dette, ikke mindst fordi Finansministeriets fremskrivning er forholdsvis optimi-
stisk på dette område, idet ministeriet ser bort fra et trendmæssigt fald i ar-
bejdstiden. I Finansministeriets fremskrivninger forudsættes arbejdstiden så-
ledes at være nogenlunde uændret fra 2024 og frem, jf. figur 1.
Figur 1. Finansministeriet forudsætter at faldet i arbejdstiden ophører
Gennemsnitlig årlig arbejdstid (timer)
1550
1500
1450
1400
1350
1300
Kilde: ”2030-planforløb, grundlag for udgiftslofter 2026”, Finansministeriet august
2022
Kapitel 4: Lærerbidrag i folkeskolen
Analysen viser, at en lærer, der er blandt de bedste undervisere, kan for-
bedre elevernes resultater ved afgangsprøven i dansk med op til 0,88 karak-
terpoint sammenlignet med en lærer, der er blandt de dårligste. Det indebæ-
rer, at lærerforskelle er vigtigere for elevernes indlæring og resultater end de
effekter, som danske evalueringer har fundet for en mindre klassestørrelse
eller en øget undervisningstid for eleverne. De succesfulde lærere med et
højt lærerbidrag har i gennemsnit højere karakterer på læreruddannelsen, re-
lativt få fraværsperioder i løbet af skoleåret, og de har opnået en vis under-
visningserfaring.
2000
2002
2004
2006
2008
2010
2012
2014
2016
2018
2020
2022
2024
2026
2028
2030
2032
2034
2036
2038
2040
2042
2044
2046
2048
Side 7 | 8
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 50: Notits om De Økonomiske Råds efterårsrapport 2022, fra de økonomiske konsulenter
2654930_0008.png
Vinkel 18: Kan man udskille effekten af en given lærer, når de arbejder i
teams, og der ofte er mange lærerskift?
Vinkel 19: Anbefaler I en mere decentral lønforhandling?
Formandskabet finder, at dygtige lærere lønmæssigt ligger på niveau med
alle andre lærere, hvilket de problematiserer. Akademikerne skriver i deres
skriftlige indlæg, at det allerede i dag er muligt at aflønne fleksibelt, og at år-
sagen til, at det ikke sker, snarere er præferencer i forhold til aflønningsprak-
sis, end overenskomsten. Udvalget kunne spørge ind til dette.
Dette dokument er udarbejdet af Folketingets Administration til brug for med-
lemmer af Folketinget. Efter ønske fra Folketingets Præsidium understøtter
Folketingets Administration det parlamentariske arbejde i Folketinget, herun-
der lovgivningsarbejdet og den parlamentariske kontrol med regeringen ved at
yde upartisk faglig bistand til medlemmerne. Faglige noter udarbejdet af Fol-
ketingets Administration er i udgangspunktet offentligt tilgængelige.
Side 8 | 8