Finansudvalget 2022-23 (2. samling)
FIU Alm.del Bilag 35
Offentligt
2648959_0001.png
Signalprogrammet
Statusrapport november 2022
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 35: Orientering om statusrapporter for Signalprogrammet for 2. halvår 2022, fra transportministeren
Rapport - Signalprogrammet
Indhold
1
2
2.1
3
4
5
5.1
5.2
5.3
5.4
5.5
Resumé ............................................................................................... 3
Introduktion til Signalprogrammet ............................................... 5
Metode...................................................................................................................... 5
Udrulningskort .................................................................................. 6
Programrisici ..................................................................................... 7
Projektstatus ................................................................................... 10
Fjernbane ombordudrustning........................................................................ 10
Fjernbane Vest ..................................................................................................... 13
Fjernbane Øst ....................................................................................................... 15
IT-leverancer til trafikstyring og planlægning af
fjernbaneinfrastrukturen .................................................................................. 18
S-bane ..................................................................................................................... 20
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 35: Orientering om statusrapporter for Signalprogrammet for 2. halvår 2022, fra transportministeren
2648959_0003.png
Rapport - Signalprogrammet
1 Resumé
Fjernbane ombordudrustning
Der er udrustet i alt 186 tog og heraf er 147 godkendt til drift på ERTMS-strækninger. Opgørel-
sen af tog er fra denne måned justeret, så det er tydeligt, hvor mange tog, der er klar til kørsel på
ERTMS-strækninger, og derfor ser tallene anderledes (lavere) ud denne gang. Udover denne
præcisering er antallet af udrustede tog også faldet, idet der har været en fejl i den hidtidige rap-
portering, som har gjort, at antallet af udrustede tog baserede sig på det antal tog, som var
over-
draget
til Alstom til udrustning i stedet for
leveret tilbage
til jernbanevirksomheden, hvilket er det
korrekte tal.
Der er tre forhold, der er særligt væsentlige for vurderingen af projektets status: Klarmelding af
tog til (København)-(Ringsted) (RO1), klarmelding af Lokaltogs IC2 og forsinkelser generelt på
øvrige togtyper.
Fsva. klarmelding af togene til RO1 (IC3, ABs og IR4), som er den næste milepæl på projektets
kritiske vej, er der umiddelbart efter rapportens deadline afholdt en række møder med relevante
stakeholders om mitigerende handlinger, der vil være nødvendige for, at tidsplanen holder. Sær-
ligt godkendelse af IR4 og ABs til level-2-kørsel er på kritisk vej. Der er nu opstillet en tidsplan
med en mindre buffer ift. den absolut kritiske dato (d. 11. april), men der knytter sig risici hertil.
Der er etableret overvågning af fremdriften mellem DSB og Banedanmark på direktionsniveau.
Fsva. klarmelding af IC2 er denne leverance på projektets kritiske vej i 2023. Med den nuværende
plan kan Lokaltogs behov ikke imødekommes, og denne milepæl kan derfor ikke overholdes.
Fsva. generelle forsinkelser på øvrige togtyper, er den samlede udrustningsplan under pres grun-
det flere forskellige faktorer, herunder afvigelse fra seriestandarder, komponentudskiftninger
grundet leveranceproblemer, forsinkelser af dokumentation fra leverandører samt påvirkningen
fra den 4. jernbanepakke på godkendelsesproceduren. Hertil har der været en række typespeci-
fikke udfordringer.
Udover de kendte udfordringer er der også en potentiel problematik omkring de baselineopgra-
deringer, som skal implementeres i togene. Opgraderingerne kan betyde, at togene skal være
længere ude af drift end forudsat, hvilket kan påvirke udrustningsplanen negativt. Situationen er
under afdækning.
For alle øvrige togtyper (herunder også lokomotiver og Banedanmarks egne arbejdskøretøjer) er
planerne stadig under konsolidering baseret på det seneste års erfaringer med varigheden af den
samlede godkendelsesproces. Dette betyder, at der for en række tog er angivet foreløbige pla-
ner, som ikke er endeligt konsolideret og godkendt. Herudover vil opprioriteringen af togene til
RO1 sandsynligvis have en negativ effekt på andre dele af udrustningsplanen, men der gøres na-
turligvis alt, hvad der er muligt, for at minimere påvirkningerne.
Samlet set betyder det, at den overordnede status på projektet fastholdes som gul. Den gule sta-
tus er under forudsætning af, at de mitigerende handlinger omkring planen for togene til RO1
kan realiseres.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 35: Orientering om statusrapporter for Signalprogrammet for 2. halvår 2022, fra transportministeren
2648959_0004.png
Rapport - Signalprogrammet
Fjernbane Vest
I alt er fire strækninger vest for Lillebælt i drift med ERTMS, svarende til 470 km. Fremdriften føl-
ger dermed fortsat projektets kritiske vej, hvorfor status for projektet er vurderet som grøn.
Fjernbane Øst
Tre strækninger i Østdanmark kører nu på det nye signalsystem. Senest overgik strækningen Mo-
genstrup-Rødby til ERTMS i december 2021. Den manglende fremdrift hos Alstom, herunder for-
sinkelsen af den næste strækning, (København)-(Ringsted), og Alstoms meldinger om forsinkel-
ser i deres projektplaner gør, at Banedanmark vurderer, at der er så stor tvivl om Alstoms leve-
rancedygtighed, at sandsynligheden er stærkt stigende for, at der kommer forsinkelser på tværs
af udrulningsplanen for Østdanmark. På den baggrund fastholdes den overordnede status for
projektet som gul, med en fortsat stigende bekymring. Banedanmark noterer sig ydermere, at de
systemleverancer, som var aftalt leveret med (København)-(Ringsted) ikke alle bliver leveret til
april 2023. Det er en forudsætning, at disse leverancer er implementeret inden den næste stræk-
ning, (Roskilde)-Holbæk-Kalundborg (RO8), ibrugtages. Alstom kan på nuværende tidspunkt ikke
redegøre for konsekvenserne af forsinkelsen af RO1 for den samlede programplan, hvilket skal
afdækkes frem mod foråret. Dette vil også ske i lyset af resultatet af ibrugtagning af (Køben-
havn)-(Ringsted) til april. Banedanmark er på højt ledelsesniveau i tæt dialog med Alstom om
disse udfordringer.
Den nuværende udrulningsplan omfatter de projekter, som var indeholdt i den oprindelige kon-
trakt med Alstom. Der er tale om en produktionsplan, hvor der er sikret en buffer i forhold til An-
lægsplanen. Udrulningsplanen skal afstemmes ift. ibrugtagningen af Storstrømsbroen, samt i fald
der indgås aftaler med Alstom vedr. ny bane over Vestfyn og evt. Femerntunnelen. Sidstnævnte
er en option i kontrakten med Alstom, som endnu ikke er kaldt. Mange indikationer peger på be-
grænset kapacitet hos Alstom, og det vil i forbindelse med den igangværende genplanlægning
blive vurderet, om introduktionen af Vestfyn og Femerntunnelen får implikationer for den sam-
lede udrulningsplan.
Projekter indeholdt i Infrastrukturplan 2035, der endnu ikke er undersøgte og projekterede, vil
skulle indpasses i udrulningsplanen, som en del af Concept for Change (som endnu ikke er aftalt
med Alstom), når der træffes politisk beslutning om udmøntning. Udrulningsplanen skal derfor
yderligere konsolideres, når der er større viden om de projekter, og hvornår de skal lægges ind i
udrulningsplanen.
IT-leverancer til trafikstyring og planlægning af fjern-
baneinfrastrukturen
Banedanmark har de seneste mange måneder monitoreret leverandørens fremdrift meget nøje,
da den ikke er som aftalt. Der er behov for en justering af leveranceplanen, hvorfor den overord-
nede status fastholdes gul med en tendens mod rød. Det skal understreges, at den manglende
fremdrift med it-leverancerne ikke én-til-én slår igennem på udrulningen. Nogle af it-leveran-
cerne er forudsætninger for signalsystemet (basisfunktionaliteterne), hvor andre it-leverancer har
konsekvenser for gevinstrealiseringen.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 35: Orientering om statusrapporter for Signalprogrammet for 2. halvår 2022, fra transportministeren
2648959_0005.png
Rapport - Signalprogrammet
Banedanmark er i gang med en audit af Alstoms styring af de aftaler, de har indgået med deres
underleverandør af visse trafikstyringsfunktionaliteter. Derudover er der igangsat en tredjeparts-
vurdering af dels Alstoms processer til at styre integrationen af deres produkter, dels af den ind-
sigt, som Banedanmark får i fremdriften gennem Alstoms rapportering.
S-bane
Den sidste strækning på S-banen overgik til det nye signalsystem i september 2022. Projektet ar-
bejder videre med enkelte afsluttende leverancer, som forventes leveret til maj 2023. Herefter føl-
ger formel afslutning og lukning af S-baneprojektet.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 35: Orientering om statusrapporter for Signalprogrammet for 2. halvår 2022, fra transportministeren
2648959_0006.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 6/24
2 Introduktion til Signalprogrammet
Den 15. november 2017 tilsluttede forligskredsen bag Signalprogrammet
(forligskredsen bag aftalerne om en grøn transportpolitik: V, LA, K, S, DF, RV,
SF) sig Banedanmarks anbefaling om at følge den reviderede udrulningsstra-
tegi for fjernbanen. Baggrunden for denne udrulningsstrategi er særligt ud-
fordringerne som følge af afhængigheden mellem udrulningen af Signalpro-
grammet, elektrificeringen af jernbanenettet (Elektrificeringsprogrammet) og
hensynet til, at DSB’s nye el-tog, skal kunne køre, når de er klar til at blive
idriftsat (Fremtidens Tog). Jævnfør Banedanmarks strategi skal udrulning af
nyt signalsystem og elektrificering således ske på en måde, så Fremtidens
Tog kan tilgå Aarhus H og Aalborg station i 2026. De indbyrdes afhængighe-
der kan beskrives således:
Når der etableres nye signaler, er det kun tog, der er udrustet med
ny signalteknologi, der kan køre på strækningen.
De gamle signaler kan ikke tåle kørestrømmen fra et elektrificeret
banenet, medmindre de er immuniseret (beskyttet mod påvirkning
fra el-ledningerne).
De nye el-tog kan køre på såvel gamle som nye signaler.
Signalprogrammet omfatter også en totaludskiftning af signalsystemet på S-
banen, hvor den sidste strækning overgik til nyt signalsystem i september
2022.
2.1 Metode
I rapporten gives der rød-gul-grøn-vurderinger af fremdriften, dels overord-
net på det samlede projekt (dvs. om projektet kan gennemføres inden for
rammerne af Banedanmarks Anlægsplan og jf. den kritiske vej), dels på de
enkelte udrulningsstrækninger/togtyper, hvor arbejde er igangsat.
Vurderingen af den overordnede status for projektet er således en vurdering
af, om den kritiske vej følges. Det betyder også, at fremdriften med leveran-
cer, som består af en række på hinanden følgende leverancer, vurderes ud
fra, om Banedanmark mener, at fremdriften med de første leverancer er til-
strækkelig god, eller om der kan være tilfælde, hvor en kaskadeeffekt kan ri-
sikere at hæmme fremdriften med senere leverancer.
Der kan være tilfælde, hvor der endnu ikke er et estimat for gennemførelsen
af milepælen. I disse tilfælde markeres milepælen ud fra Banedanmarks
umiddelbare vurdering: grøn, hvis denne forventes gennemført uden proble-
mer; gul, hvis der forventes udfordringer.
Fremdriften er udfordret
og der er evt. opstået
forsinkelser med den
konkrete (eller relaterede
leverancer) uden virkning
på ibrugtagningsdatoen
Fremdriften er ikke som
planlagt med den konkrete
(eller relaterede
leverancer), hvilket
indvirker på
ibrugtagningsdatoen
Fremdriften følger planen
og er tilfredsstillende
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 35: Orientering om statusrapporter for Signalprogrammet for 2. halvår 2022, fra transportministeren
2648959_0007.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 7/24
3 Udrulningskort
November 2022
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 35: Orientering om statusrapporter for Signalprogrammet for 2. halvår 2022, fra transportministeren
2648959_0008.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 8/24
November 2022
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 35: Orientering om statusrapporter for Signalprogrammet for 2. halvår 2022, fra transportministeren
2648959_0009.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 9/24
4 Programrisici
Signalprogrammets Risk Board identificerer løbende programrisici, som kan påvirke hele eller
dele af programmet. Programrisiciene og de mitigerende handlinger evalueres og håndteres lø-
bende på Signalprogrammets Risk Board-møder. Signalprogrammet arbejder således
systematisk med de risici, som kan påvirke udrulningen af de nye signalsystemer.
Programrisici er kendetegnet ved at have en tværgående effekt på hele eller større dele af
Signalprogrammet. Mitigerende handlinger vil ofte involvere samarbejde og initiativer med
interessenter udenfor Signalprogrammet, f.eks. fra andre dele af Banedanmarks organisation.
Rapportering af programrisici og mitigerende handlinger tjener som grundlag for at skabe en
fælles forståelse for risiciene, og hvorledes disse kan nedbringes på baggrund af initiativer, bl.a. i
samarbejdet internt i Banedanmark. Risiciene er i flere tilfælde også grundlæggende og
forventelige risici forbundet med udrulning af et program i en størrelsesorden som
Signalprogrammet. Arbejdet med programrisici og rapporteringen heraf skal sikre relevant fokus
og håndtering, og stillingtagen til, om, i hvor høj grad og med hvilken indsats det er muligt at
mitigere risiciene. De mitigerende handlinger rapporteres ikke i denne rapport. Det skal
bemærkes, at der gennem mitigerende handlinger kontinuerligt arbejdes på at nedbringe de
enkelte risici.
Risiciene er klassificeret som høj (rød), middel (gul) eller ubetydelig (grøn) ud fra en samlet
kvalitativ vurdering af sandsynligheden og konsekvensen for en risikos indvirkning på
Banedanmarks Anlægsplan. Programrisici rapporteres kun, når de vurderes røde eller gule, og er
kendetegnet ved at have en tværgående effekt på hele eller større dele af Signalprogrammet.
Signalprogrammet rapporterer pt. 12 programrisici, som overordnet inddeles i følgende fire
kategorier: Risici relateret til 1) myndighedskrav, 2) ressourcer, 3) projekter på og vedligehold af
ERTMS/CBTC-strækninger og 4) IT og data. De 12 programrisici fremgår af tabellen nedenfor.
Programrisici opdelt efter de ovenfornævnte kategorier:
Kategori
Risiko
-niveau
Risiko
Nye myndighedskrav i TSI CCS (Togkontrol- og kommuni-
kations-delsystemer) 2022
Myndighedskrav
Myndighedsbehandling i henhold til EU’s 4. jernbanepakke
og påvirkning af ombordudrustningen
Tiltrækning og fastholdelse af specialister og projektledere
til det digitale jernbanenet
Ressourcer
Mangelfuld styringsmodel hos Alstom til at opfylde leveran-
cerne til Banedanmark
Mangel på instruktører til træning af medarbejdere (både
interne og eksterne) i ETCS-systemet
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 35: Orientering om statusrapporter for Signalprogrammet for 2. halvår 2022, fra transportministeren
2648959_0010.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 10/24
Projekter på- og
vedligehold af
ERTMS/CBTC-stræk-
ninger
Vedligeholdelsesarbejder på strækninger, hvor ETCS er un-
der udrulning
Fornyelses- og anlægsprojekter på strækninger, hvor
ETCS/CBTC er taget i brug
Forvaltningsmiljø
TMS leveranceplan
(risiko for manglende funktionalitet, som
kan føre til forsinkelser af udrulningen)
IT og data
Joint Test Lab (JTL) testkapacitet
Håndtering af Masterdata
Cybersikkerhed i relation til Signalprogrammets leverancer
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 35: Orientering om statusrapporter for Signalprogrammet for 2. halvår 2022, fra transportministeren
2648959_0011.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 11/24
5 Projektstatus
5.1 Fjernbane ombordudrustning
Der er udrustet i alt 186 tog og heraf er 147 godkendt til drift på ERTMS-strækninger. Opgørelsen
af tog er fra denne måned justeret, så det er tydeligt, hvor mange tog, der er klar til kørsel på
ERTMS-strækninger, og derfor ser tallene anderledes (lavere) ud denne gang. Udover denne præ-
cisering er antallet af udrustede tog også faldet, idet der har været en fejl i den hidtidige rappor-
tering, som har gjort, at antallet af udrustede tog baserede sig på det antal tog, som var
overdraget
til Alstom til udrustning i stedet for
leveret tilbage
til jernbanevirksomheden, hvilket er det korrekte
tal.
Der er tre forhold, der er særligt væsentlige for vurderingen af projektets status: Klarmelding af
tog til (København)-(Ringsted) (RO1), klarmelding af Lokaltogs IC2 og forsinkelser generelt på
øvrige togtyper.
Fsva. klarmelding af togene til RO1 (IC3, ABs og IR4), som er den næste milepæl på projektets
kritiske vej, er der umiddelbart efter rapportens deadline afholdt en række møder med relevante
stakeholders om mitigerende handlinger, der vil være nødvendige for, at tidsplanen holder. Sær-
ligt godkendelse af IR4 og ABs til level-2-kørsel er på kritisk vej. Der er nu opstillet en tidsplan
med en mindre buffer ift. den absolut kritiske dato (d. 11. april), men der knytter sig risici hertil.
Der er etableret overvågning af fremdriften mellem DSB og Banedanmark på direktionsniveau.
Fsva. klarmelding af IC2 er denne leverance på projektets kritiske vej i 2023. Med den nuværende
plan kan Lokaltogs behov ikke imødekommes, og denne milepæl kan derfor ikke overholdes.
Fsva. generelle forsinkelser på øvrige togtyper, er den samlede udrustningsplan under pres grun-
det flere forskellige faktorer, herunder afvigelse fra seriestandarder, komponentudskiftninger
grundet leveranceproblemer, forsinkelser af dokumentation fra leverandører samt påvirkningen
fra den 4. jernbanepakke på godkendelsesproceduren. Hertil har der været en række typespeci-
fikke udfordringer.
Udover de kendte udfordringer er der også en potentiel problematik omkring de baselineopgra-
deringer, som skal implementeres i togene. Opgraderingerne kan betyde, at togene skal være
længere ude af drift end forudsat, hvilket kan påvirke udrustningsplanen negativt. Situationen er
under afdækning.
For alle øvrige togtyper (herunder også lokomotiver og Banedanmarks egne arbejdskøretøjer) er
planerne stadig under konsolidering baseret på det seneste års erfaringer med varigheden af den
samlede godkendelsesproces. Dette betyder, at der for en række tog er angivet foreløbige pla-
ner, som ikke er endeligt konsolideret og godkendt. Herudover vil opprioriteringen af togene til
RO1 sandsynligvis have en negativ effekt på andre dele af udrustningsplanen, men der gøres na-
turligvis alt, hvad der er muligt, for at minimere påvirkningerne.
Samlet set betyder det, at den overordnede status på projektet fastholdes som gul. Den gule sta-
tus er under forudsætning af, at de mitigerende handlinger omkring planen for togene til RO1
kan realiseres.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 35: Orientering om statusrapporter for Signalprogrammet for 2. halvår 2022, fra transportministeren
2648959_0012.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 12/24
Kritisk vej og fremdrift
Ombordudrustningsprojektets kritiske vej følger infrastrukturen og er dermed knyttet til, hvornår
de enkelte togtyper skal være klar til drift på de enkelte strækninger.
Projektets kritiske vej fremgår af proceslinjen herunder. Farvemarkeringen indikerer, om det er
forventningen, at milepælene nås til den forudsatte tid, men er ikke et udtryk for risikovurdering.
Milepælene og eventuelle afvigelser for de enkelte togtyper fremgår af gennemgangen i det ef-
terfølgende afsnit.
Den næste milepæl på projektets kritiske vej er gul, men er stærkt udfordret af årsager beskrevet
ovenfor og i de dedikerede afsnit om togtypen. Derudover vil Lokaltogs IC2 med den nuværende
plan ikke kunne være klar medio 2023, som aftalt, og milepælen for 2023 er derfor rød.
•1. kvt.
2020
Behov:
December
2020
Behov:
Januar
2021
Ultimo
2021
Milepæl
i
Trafikplan:
Primo
2023
2023
2025
2028
12 Lokaltog
Lint41 Struer- Lint41 til
Thisted (FEB20) Roskilde-Køge
(NOV20)
Milepæl
i
Trafikplan:
(JUN20)
Behov:
29 Arriva
Behov:
43 Arriva
Lint41 til Struer-
46 IC3
Holstebro
(JUN21)
(OKT20)
20 IC3
20 MQ
Behov:
Milepæl
i
Behov:
96 IC3 •
Behov:
25
Minimum til
Trafikplan: 25 (dvs. inklusive Lokaltog Lint41
ibrugtagning af
ABs til K24
17 Indusi) til
ultimo 2028
København- •
Behov:
13
brug på Aarhus- (Kystbanen)
Ringsted:
Lokaltog IC2 til
Fredericia 4. kvt.
2025
• 72 IC3
Nykøbing F.
medio 2023
• 12 ABs og 24
IR4
(ABs er
udrustet, men
godkendelse til
level 2-kørsel
mangler)
overdrages fra
DSB til Arriva
(NOV20)
Klar
DSB IC3
MAR23
Buffer
-
Behov
APR23
I alt er 60 tog udrustet, men installationen går kun langsomt fremad, da ændringer har
betydet særskilte godkendelser. Forudsat at der ikke opstår flere uforudsete forhindrin-
ger er det forventningen, at de 72 tog, der skal være klar til ibrugtagning af København-
Ringsted, bliver klar til marts 2023 og dermed i tide, men uden buffer. Risikoniveauet er
genvurderet og er nedskrevet fra issue til middel.
Klar
DSB IC3 Indusi
Afventer
afklaring
20-40 %
1-2 mdr.
(APR23)
Buffer
-
Behov
4. kvt. 2025
Forarbejdet til udrustningen pågår stadig, og før dette er helt afsluttet, kan planen ikke
lægges endeligt fast. Det forventes dog nu, at udrustning af First of Class kan starte til
foråret 2023. Det er fortsat forventningen, at togene er klar til behovsdato, ultimo 2025,
som forudsat, hvorfor status er grøn. Indtil der foreligger en godkendt plan, foretages in-
gen risikovurdering.
-
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 35: Orientering om statusrapporter for Signalprogrammet for 2. halvår 2022, fra transportministeren
2648959_0013.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 13/24
Klar
Lokaltog Lint41 (anden
serie på 25 tog)
MAR24
Buffer
3 år og 8
mdr.
Behov
ULT28
Planen er udskudt en måned siden sidst, grundet justeringer i rækkefølgen af udrustnin-
gen af litra. Serieinstallationen forventes nu igangsat i april 2023. I den nuværende simu-
lering af planen, der tager højde for den forventede længere sagsbehandlingstid med
sikkerhedsgodkendelsen, estimeres togene klar til april 2024. Togene skal senest være
udrustet til ibrugtagning af Kystbanen (RO9), som i Anlægsplanen er forudsat ibrugtaget
senest ultimo 2028, og der er således stadig buffer i planen.
DSB ABs (dobbeltdækker-
tog). Serie 1+2 (14 tog)
Klar
APR 23
Buffer
-
Behov
APR 23
< 10 %
< 1 md.
(ULT28)
Alle nødvendige tog til ibrugtagning af København-Ringsted-banen er udrustet. Godken-
delsen til kørsel på level 2 udestår endnu. Leverandøren har foretaget en fysisk ændring
af toget, som forberedelse til opgraderingen til level 2, og denne ændring behandles
som en køretøjsomsætningstilladelse, der behandles af BDKs og leverandørens assessor.
Herefter følger arbejdet med at teste og godkende togene til kørsel på level 2. For at to-
gene kan være klar til ibrugtagning af RO1 primo april forudsættes det, at den nuvæ-
rende projektplan kan optimeres. Banedanmark har – ligesom for IR4 – sammen med Al-
stom, assessorer og Trafikstyrelsen afsøgt mulighederne for at optimere godkendelses-
processerne for level-2 opgraderingen yderligere. Der er nu opstillet en tidsplan med en
mindre buffer ift. den absolut kritiske dato (d. 11. april), men der knytter sig risici hertil.
Der er etableret overvågning af fremdriften mellem DSB og Banedanmark på direktions-
niveau.
På den baggrund er risikoniveauet opskrevet fra middel til issue og den gule status på
fremdriften fastholdes.
Klar
DEC 23
Buffer
-
Behov
K24
Issue
DSB Abs (dobbelt-
dækkertog) Serie 3 (11 tog)
Færdiggørelsen af disse tog forventes nu i december 2023 (mod oktober sidst), da serie-
installationen nu først forventes at starte i april (mod februar tidligere). Bufferen er der-
med brugt. Henset til de generelle forsinkelser i projektet og i lyset af den seneste forsin-
kelse, er risikoniveauet nu opskrevet fra ubetydeligt til middel. Der er 40-60 % risiko for
en forsinkelse på 1-2 måneder målt mod færdiggørelse til december 2023.
Klar
DSB IR4 (24 tog)
APR23
40-60 %
1 -2 mdr.
(DEC23)
Buffer
-
Behov
APR23
I alt er 20 tog udrustet, og det forventes, at de resterende fire tog til være udrustet i tide
ift. ibrugtagningen af København-Ringsted-banen. Der er opnået rammegodkendelse til
kørsel på level 0, men for at togene som forudsat kan indsættes i driften på (København)
– (Ringsted), skal der opnås godkendelse til level 2. Ligesom for Abs forventes denne nu
først opnået til april 2023.
Sammenlignet med ABs serie 1+2 er der flere ændringer af IR4
Issue
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 35: Orientering om statusrapporter for Signalprogrammet for 2. halvår 2022, fra transportministeren
2648959_0014.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 14/24
togene for at klargøre til level 2, og derfor er godkendelsesprocessen også mere omfat-
tende og derfor mere risikofyldt. Som for ABs
er der nu opstillet en tidsplan med en min-
dre buffer ift. den absolut kritiske dato (d. 11. april), men der knytter sig risici hertil. Der
er etableret overvågning af fremdriften mellem DSB og Banedanmark på direktionsni-
veau.
På baggrund af ovenstående er risikoniveauet opskrevet til issue.
Klar
Buffer
NOV23
-
F
Lokaltog IC2
Behov
MED23
ISSUE
Der meldes denne måned om yderligere forsinkelser af IC2, hvilket forventeligt skubber
tidsplanen fire måneder. Når dokumentation for installationen er modtaget, kan planen
konsolideres.
Som rapporteret i tidligere måneder, vil togene med den nuværende plan ikke være klar
til det aftalte tidspunkt. Henset til forsinkelsen og den usikre plan behandles togtypen
fortsat som et issue.
Banedanmarks arbejdskøretøjer
I alt er 11 køretøjer udrustet, hvoraf tre nu er godkendt til drift. Der meldes løbende om
forsinkelser af arbejdskøretøjerne. Det skyldes bl.a. Banedanmarks prioritering i forbin-
delse med sikkerhedsarbejdet og forsinkelser hos Alstom samt den forlængede godken-
delsesproces.
-
5.2 Fjernbane Vest
I alt er fire strækninger vest for Lillebælt i drift med ERTMS, svarende til 470 km. Fremdriften følger
dermed fortsat projektets kritiske vej, hvorfor status for projektet er vurderet som grøn.
Kritisk vej og fremdrift
Den kritiske vej i Vestdanmark følger af den strategi, der er fremsat i Anlægsplanen. Den første
strækning i Nordjylland, (Frederikshavn)-Lindholm, blev ibrugtaget i efteråret 2018. Fokus er nu
på at sikre et driftsstabilt produkt og udrulle på yderligere strækninger i Midt- og Vestjylland
forud for ibrugtagning af den kritiske hovedstrækning, (Fredericia)-Aalborg. Denne strækning
skal elektrificeres forud for indsættelse af Fremtidens tog. Andre strækninger i Vest- og Sydjyl-
land er ikke kritiske for den samlede udrulningsstrategi og forventes at kunne gennemføres in-
den 2027. Generelt gælder det, at Banedanmark forud for hver enkelt ibrugtagning foretager en
vurdering af, om systemet har en kvalitet, som er tilstrækkeligt god til, at Signalprogrammets ud-
rulning kan fortsætte.
Vestprojektets kritiske vej fremgår af illustrationen nedenfor.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 35: Orientering om statusrapporter for Signalprogrammet for 2. halvår 2022, fra transportministeren
2648959_0015.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 15/24
Ultimo 2018
Ibrugtagning af
Lindholm- Frederikshavn
(OKT18)
1. kvt 2022
Start installation
Aarhus-Aalborg
(JAN22)
Ultimo 2024
• Ibrugtagning af Aarhus-
Aalborg
Ultimo 2025
• Ibrugtagning Fredericia-
Aarhus (forudsætning for
elektrificering og
Fremtidens tog til
Aalborg ultimo 2026)
Klar
(Esbjerg)-(Holstebro)-Skjern-
(Herning) (RO6)
2. kvt. 2023
Buffer
6 mdr.
Behov
ULT23
Strækningen vil efter planen blive ibrugtaget i etaper i maj og juni 2023 og dermed in-
den for Anlægsplanen. Samtidig ibrugtages de ændringer (bl.a. opgradering af nogle
overkørsler), som er aftalt som en del af Concept for Change.
Siden sidst er Site Acceptance Test (SAT) blevet gennemført med tilfredsstillende resultat,
og testforløbet er dermed nu gennemført.
Da ibrugtagning nærmer sig, vil Commissioning Board blive nedsat snart, hvorefter rap-
porteringen overgår til at følge nøgleleverancer og milepæle.
20-40 %
1-2 mdr.
(2. kvt.
2023)
Klar
Softwareopgradering DK3.0
(på alle strækninger i drift)
2023
Buffer
1 år
Behov
Før RO1N
Det er fortsat forventningen, at softwaren kan implementeres i 2023. Opgraderingen vil
med al sandsynlighed blive implementeret sammen med den tredje release af Concept
for Change, og den samlede plan herfor er ved at blive konsolideret.
-
Klar
Esbjerg-(Lunderskov) og
Bramming-(Tønder) (RO2/11)
2024
Buffer
-
Behov
K25
-
Der pågår endnu afklaring af det præcise ibrugtagningstidspunkt, således at DSB kan op-
retholde driften med IC4 til Esbjerg til køreplanskiftet 2025. Der er således endnu ingen
konsolideret plan, og risikovurderingen er derfor stadig suspenderet. Det er fortsat Ba-
nedanmarks forventning, at der kan indgås en aftale med leverandøren, som imødekom-
mer DSB’s behov. Ibrugtagning vil blive fremrykket ift. Anlægsplanen.
Installationsarbejdet mellem Bramming og Tønder blev afsluttet i oktober, mens arbejdet
på strækningen mellem Esbjerg og Lunderskov pågår og forventes færdigt til maj 2023.
Klar
(Aarhus)-Aalborg
Lufthavn (RO1nord)
4. kvt. 2024
Buffer
-
Behov
ULT24
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 35: Orientering om statusrapporter for Signalprogrammet for 2. halvår 2022, fra transportministeren
2648959_0016.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 16/24
Ibrugtagningen forventes at finde sted inden for Anlægsplanen og er planlagt til at ske i
to etaper fra august til oktober 2024, hvilket er koordineret med Aalborg stationsprojek-
tet.
Installationsarbejdet er fortsat i gang og forventes nu at være færdigt til april og dermed
lidt tidligere end planlagt. Det skyldes, at projektet Aarhus-Langå, som bl.a. fornyer spo-
ret, er blevet færdige med deres arbejde, hvorved Signalprogrammet kan komme lidt tid-
ligere i gang med installationsarbejdet end planlagt.
40-60 %
3-4 mdr.
(4. kvt.
2024)
Klar
F
(Fredericia) – Aarhus (RO1syd)
4. kvt. 2025/Januar ’26
Buffer
-
Behov
ULT25
40-60 %
5-6 mdr.
(ultimo
2025/
primo
2026)
Der er ingen ændringer siden sidst, og strækningen forventes ibrugtaget som forudsat i
Anlægsplanen. Installationsarbejdet forventes igangsat snarest og dermed som planlagt.
Signallayoutet er ikke godkendt endnu, og planen herfor er under konsolidering, så det
er afstemt med den fælles ibrugtagning af Aarhus H.
Risikovurderingen er målt mod ibrugtagning ultimo 2025. Risikoniveauet er vurderet som
højt med 40-60 % risiko for en forsinkelse på 5-6 måneder, da Signalprogrammets ar-
bejde på strækningen skal udføres samtidig med bl.a. ombygningen af Aarhus H, som
endnu er på et meget tidligt stadie. Dette betyder, at der endnu er en risiko for indvirk-
ning på Signalprogrammets design. Det vil være en iboende risiko, indtil Aarhus H-pro-
jektet er længere fremme, hvorfor forventningen også er, at risikoniveauet ikke vil kunne
nedskrives i nær fremtid. Der foregår tæt koordinering mellem Banedanmarks projekter
for at sikre så smidig en projektgennemførelse som muligt, og Signalprogrammet har fo-
kus på at minimere sandsynligheden for samt konsekvensen ved ændringer i design-
grundlaget for strækningen.
Klar
Behov
Buffer
MED27
MED27
Fredericia-(Middelfart)-Padborg
-
og (Tinglev)-Sønderborg
(RO3/10)
Arbejdet med strækningen er igangsat, og Banedanmark har leveret datainput til leve-
randøren. Da ibrugtagning endnu er noget ude i fremtiden, er plandetaljerne ikke på
plads, men det er fortsat forventningen, at ibrugtagning vil ske i overensstemmelse med
Anlægsplanen, dvs. i 2027. I den kommende opdatering af Banedanmarks Anlægsplan
justeres det således, at DSB’s behov for fortsat drift med IC4 på hovedstrækningen kan
opretholdes til ultimo 2027. Dette skal også afspejles i Banedanmarks aftale med signal-
leverandøren, hvor ibrugtagning pt. er forudsat medio 2027.
-
5.3 Fjernbane Øst
Tre strækninger i Østdanmark kører nu på det nye signalsystem. Senest overgik strækningen Mo-
genstrup-Rødby til ERTMS i december 2021. Den manglende fremdrift hos Alstom, herunder for-
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 35: Orientering om statusrapporter for Signalprogrammet for 2. halvår 2022, fra transportministeren
2648959_0017.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 17/24
sinkelsen af den næste strækning, (København)-(Ringsted), og Alstoms meldinger om forsinkel-
ser i deres projektplaner gør, at Banedanmark vurderer, at der er så stor tvivl om Alstoms leve-
rancedygtighed, at sandsynligheden er stærkt stigende for, at der kommer forsinkelser på tværs
af udrulningsplanen for Østdanmark. På den baggrund fastholdes den overordnede status for
projektet som gul, med en fortsat stigende bekymring. Banedanmark noterer sig ydermere, at de
systemleverancer, som var aftalt leveret med (København)-(Ringsted) ikke alle bliver leveret til
april 2023. Det er en forudsætning, at disse leverancer er implementeret inden den næste stræk-
ning, (Roskilde)-Holbæk-Kalundborg (RO8), ibrugtages. Alstom kan på nuværende tidspunkt ikke
redegøre for konsekvenserne af forsinkelsen af RO1 for den samlede programplan, hvilket skal
afdækkes frem mod foråret. Dette vil også ske i lyset af resultatet af ibrugtagning af (Køben-
havn)-(Ringsted) til april. Banedanmark er på højt ledelsesniveau i tæt dialog med Alstom om
disse udfordringer.
Den nuværende udrulningsplan omfatter de projekter, som var indeholdt i den oprindelige kon-
trakt med Alstom. Der er tale om en produktionsplan, hvor der er sikret en buffer i forhold til An-
lægsplanen. Udrulningsplanen skal afstemmes ift. ibrugtagningen af Storstrømsbroen, samt i fald
der indgås aftaler med Alstom vedr. ny bane over Vestfyn og evt. Femerntunnelen. Sidstnævnte
er en option i kontrakten med Alstom, som endnu ikke er kaldt. Mange indikationer peger på be-
grænset kapacitet hos Alstom, og det vil i forbindelse med den igangværende genplanlægning
blive vurderet, om introduktionen af Vestfyn og Femerntunnelen får implikationer for den sam-
lede udrulningsplan.
Projekter indeholdt i Infrastrukturplan 2035, der endnu ikke er undersøgte og projekterede, vil
skulle indpasses i udrulningsplanen, som en del af Concept for Change (som endnu ikke er aftalt
med Alstom), når der træffes politisk beslutning om udmøntning. Udrulningsplanen skal derfor
yderligere konsolideres, når der er større viden om de projekter, og hvornår de skal lægges ind i
udrulningsplanen.
Kritisk vej og fremdrift
Østprojektets kritiske vej følger af den strategi, der er fremsat i Anlægsplanen, og som er visuali-
seret i proceslinjen herunder. Fokus har været på at ibrugtage teststrækningerne Roskilde-Køge-
Næstved, og derefter prioritere Mogenstrup-Nykøbing F. Generelt gælder det, at Banedanmark
forud for hver enkelt ibrugtagning foretager en vurdering af, om systemet har en kvalitet, som er
tilstrækkeligt god til, at Signalprogrammets udrulning kan fortsætte. Status for de resterende mi-
lepæle på projektets kritiske vej er vurderet gule med en stigende bekymring for ibrugtagnin-
gerne efter København-Ringsted henset til den manglende fremdrift.
Ultimo 2019
Medio 2021
Ultimo 2021
Ibrugtagning af
Mogenstrup-Rødby.
(Forudsætning for
elektrificering af
strækning samt
indsætte eltog til
Nykøbing F.)
(DEC21)
April 2023
• Ibrugtagning af
(København)-
(Ringsted)
Ultimo 2024
• Ibrugtagning af
Roskilde-Holbæk-
Kalundborg (Nord-
vestbanen)
Ultimo 2025
• Ibrugtagning af
(København)-
(Peberholm)
Ibrugtagning af
Roskilde-(Køge)
(Øst EDL Nord)
(DEC19)
Ibrugtagning af
Køge-(Næstved)
(Øst EDL Syd)
(AUG21)
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 35: Orientering om statusrapporter for Signalprogrammet for 2. halvår 2022, fra transportministeren
2648959_0018.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 18/24
Klar
(København)-(Ringsted) (RO1)
APR23
Buffer
-
Behov
APR23
Der er afholdt møde i Commissioning Board den 24. november, hvor der blev givet op-
bakning til, at ibrugtagning kan ske den 2./3. april.
I oktober gennemførtes System FAT’en, og analysen heraf viser, at der ikke er forhold,
som er blokerende for planmæssig ibrugtagning til april. Der er fortsat udfordringer med
at få godkendt de forudsatte tog til tiden. Nærmere herom i kapitlet om ombordudrust-
ning. Forberedelsen af den næste dynamiske test (SAT) er i gang, og testen vil efter pla-
nen blive gennemført ved strækningshastighed i slutningen af januar. Den systemsoft-
ware, som rulles ud på RO1 skal også implementeres på de strækninger, der allerede er
ibrugtaget, dvs. EDL (Roskilde-Køge-Næstved) og RO7s (Mogenstrup-Nykøbing F.).
Ibrugtagning af strækningen er den næste milepæl i udrulningen i Østdanmark. Det er
Banedanmarks vurdering, at status på fremdriften stadig må vurderes som gul, dog med
en forventning om at kunne gå i grøn inden længe. Baggrunden for den fastholdte gule
status er, at der er afvigelser til planen, herunder bl.a., at Alstom har været forsinket med
dokumentation ifm. FAT’en, som øger risikoen for gennemførelsen af SAT til januar, hvil-
ket er aktiviteter, som er tæt koblet til sikkerhedsdokumentationen. Ligeledes har der
været udfordringer med træningssimulatoren (bl.a. pga. en manglende opdatering), som
bruges til at træne bl.a. lokoførerne, hvorfor træningsforløbet har været under pres. Det
er Banedanmarks vurdering, at de opståede forsinkelser kan mitigeres, og Commission-
ing Board bakker, som beskrevet ovenfor, fortsat op om planmæssig ibrugtagning, men
planen er ikke uden risici.
I skemaet nedenfor ses en oversigt over centrale milepæle frem mod ibrugtagning.
Milepæl
Site Acceptance Test (SAT – Dynamisk test med tog)
System Factory Acceptance Test (FAT)
Alstoms leverance af sikkerhedsdokumentation til brug for
ansøgning om ibrugtagningstilladelse
SAT
Udstedelse af ibrugtagningstilladelsen
Ibrugtagning
Måned
Gennemført ultimo
august/primo september
Gennemført oktober
Ultimo december
Ultimo januar 2023
Medio marts 2023
April 2023
Selvom der arbejdes fokuseret på at kunne rulle det nye signalsystem ud til april, er det
stadig Banedanmarks vurdering, at der fortsat er risici forbundet med ibrugtagning af
strækningen. Banedanmark arbejder kontinuerligt på at mitigere risici, inden de eventuelt
får indvirkning på fremdriften. Selvom
fremdriftsvurderingen
for RO1 således forventes at
kunne gå i grøn inden længe, er det fortsat vurderingen, at der er en middel
risiko
for en
forsinkelse. Dette er en normal risikovurdering på det nuværende projektstadie, da der
op mod ibrugtagning altid vil være en række forhold, der skal håndteres inden for en be-
grænset tidshorisont. Det er således forventningen, at forholdene håndteres, men der er
naturligvis en risiko for, at forholdene ikke kan håndteres, hvilket farvemarkeringen af-
spejler. Der er i projektet stort fokus på at mitigere de identificerede risici, og dette har
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 35: Orientering om statusrapporter for Signalprogrammet for 2. halvår 2022, fra transportministeren
2648959_0019.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 19/24
indtil videre været succesfuldt. Hvis ibrugtagningen bliver forsinket, vil en alternativ
ibrugtagningsdato afhænge af, hvor stor forsinkelsen bliver. Således kan en mindre for-
sinkelse formentlig håndteres, mens en længere forsinkelse grundet andre arbejder samt
replanlægningsarbejdet kan betyde, at ibrugtagningen må udskydes til køreplansskiftet
2023.
Klar
Buffer
Behov
ULT24
-
ULT24
Roskilde-Holbæk-Kalundborg
(RO8)
Alstom melder om yderligere forsinkelser. Dertil kommer en uenighed om kabelsøgning,
hvilket tilsammen bevirker, at risikoniveauet denne gang er opskrevet til højt, ligesom
samtlige milepæle fortsat er vurderet gule. I tillæg kommer, at Alstom melder om en 3-
årig tidshorisont for en løsning på udfordringerne med de sporskiftedrev, som volder
problemer på Nykøbing F., og som også er forudsat installeret på bl.a. RO8. Banedan-
mark har ikke modtaget formelle delay notices, og den endelige påvirkning af ibrugtag-
ningsdatoen er ikke kommunikeret og godkendt af Banedanmark. Alt dette svækker Ba-
nedanmarks tro på Alstoms leverancedygtighed.
Risikoniveauet er på baggrund af ovenstående opskrevet fra middel til højt. Der er nu 20-
40 % risiko for en forsinkelse på 5-6 måneder, hvilket måles imod ibrugtagning ultimo
2024. Banedanmark ser en stor risiko for, at forsinkelsen ved næste afrapportering op-
skrives yderligere.
20-40 %
5-6 mdr.
(ultimo
2024)
Klar
(København)-(Peberholm)
(RO4)
ULT25
Buffer
-
Behov
ULT25
Det er fortsat gældende, at arbejdet med signallayoutet ikke forløber planmæssigt, at
der stadig ingen plan er for sporspærringer, og at fremdriften generelt ikke er tilfredsstil-
lende, hvorfor status på milepælene fortsat er vurderet som gul. Alstoms meldte forsin-
kelser er stadig ikke formelt kommunikeret til Banedanmark gennem delay notices. Ba-
nedanmark forventer derfor fortsat at blive præsenteret for en genopretningsplan, så
ibrugtagning kan fastholdes inden for Anlægsplanen. Ligesom for RO8 afkræver Ba-
nedanmark en afklaring fra Alstom på de meldte forsinkelser.
På baggrund af ovenstående vurderes risikoniveauet fortsat som højt. Også for denne
strækning er der en stor risiko for, at risikoen for forsinkelse opskrives ved næste afrap-
portering.
Klar
(Odense)-Svendborg (RO10)
-
60-100 %
> 6 mdr.
(ultimo
2025)
Buffer
-
Behov
2. halvår
2025
-
Banedanmark afventer stadig et planudkast fra Alstom, som de har meldt, kommer til de-
cember. Dette sammenholdt med, at Alstom melder forsinkelser på forudgående stræk-
ninger, underbygger Banedanmarks bekymring for, at Alstom ikke kan levere som forud-
sat i Anlægsplanen. Henset til det manglende plangrundlag er status fastholdt som grå
.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 35: Orientering om statusrapporter for Signalprogrammet for 2. halvår 2022, fra transportministeren
2648959_0020.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 20/24
5.4 IT-leverancer til trafikstyring og planlægning af
fjernbaneinfrastrukturen
Banedanmark har de seneste mange måneder monitoreret leverandørens fremdrift meget nøje,
da den ikke er, som aftalt. Der er behov for en justering af leveranceplanen, hvorfor den overord-
nede status fastholdes gul med en tendens mod rød. Det skal understreges, at den manglende
fremdrift med it-leverancerne ikke én-til-én slår igennem på udrulningen. Nogle af it-leveran-
cerne er forudsætninger for signalsystemet (basisfunktionaliteterne), hvor andre it-leverancer har
konsekvenser for gevinstrealiseringen.
Banedanmark er i gang med en audit af Alstoms styring af de aftaler, de har indgået med deres
underleverandør af visse trafikstyringsfunktionaliteter. Derudover er der igangsat en tredjeparts-
vurdering af dels Alstoms processer til at styre integrationen af deres produkter, dels af den ind-
sigt, som Banedanmark får i fremdriften gennem Alstoms rapportering.
Kritisk vej og fremdrift
IT-leverancerne til understøttelse af trafikplanlægning og -styring leveres i tre overordnede trin:
1. Basisfunktioner til trafikstyring i hhv. Øst og Vest. Disse leveres som en integreret del af
de første faser af udrulningen af det nye signalsystem i hhv. Øst- og Vestdanmark.
2. Øget automatisering af trafikplanlægnings- og disponeringsaktiviteter.
3. Avancerede funktioner, som danner grundlaget for:
Den allerede igangsatte centralisering af trafikstyringen (etablering af de to
trafiktårne i hhv. Fredericia og København som grundlag for lukning af de mange
eksisterende kommandoposter).
Øget jernbanekapacitet, da det bliver muligt at afvikle tættere trafik.
Øget punktlighed gennem hurtigere og mere optimal reetablering efter
uregelmæssig trafik.
Samlet set mere miljørigtig kørsel gennem mere optimerede kørselsmønstre.
Leverancerne fra trin 1 og 2 er under gennemførelse og skulle efter planen være afsluttet i 2023,
mens det tredje trin (de mere avancerede funktioner) skulle have været leveret i 2025. Planen for
alle faser skal dog nu revurderes henset til den manglende fremdrift og forsinkelsen af de funkti-
onaliteter, som skulle have været leveret ved ibrugtagningen af (København)-(Ringsted), som op-
rindeligt skulle have været ibrugtaget i december 2022, men som nu er planlagt til april 2023.
Status på den første fase er på den baggrund fastholdt rød, mens de efterfølgende faser er grå.
Det er for Banedanmark at se ikke længere realistisk, at leverancerne kan leveres, som forudsat i
planen fra marts 2021.
Fase 1:
December 2022
• Stort set alle
basisfunktioner
implementeret øst for
Lillebælt
Fase 2:
Oktober 2023
• Systemteknisk
integrering af øst og
vest
Fase 3:
Ultimo 2024
• Systemudvikling
afsluttet øst for
Lillebælt.
• Første del af de
avancerede
trafikstyringsfunktioner
implementeret
(landsdækkende)
Fase 4:
Ultimo 2025
Fase 5:
Ultimo 2025
• Anden del af de
• Resterende avancerede
avancerede
trafikstyringsfunktioner
trafikstyringsfunktioner
implementeret
implementeret
(landsdækkende)
(landsdækkende)
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 35: Orientering om statusrapporter for Signalprogrammet for 2. halvår 2022, fra transportministeren
2648959_0021.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 21/24
Klar
Fase 1: Stort set alle basisfunk-
tioner implementeret øst for
Lillebælt
DEC22
Buffer
-
Behov
DEC22
Oprindeligt ville fasen blive afsluttet med de funktionaliteter, som var aftalt leveret ifm.
ibrugtagning af (København)-(Ringsted). Ibrugtagning er udskudt, og Alstom leverer ikke
længere den funktionalitet, som var aftalt i forbindelse med ibrugtagningen. Nærmere
herom i afsnittet om (København)-(Ringsted) i kapitlet om Østdanmark. I dette kapitel
fastholdes status for afslutningen af fasen som rød, da Banedanmark på nuværende tids-
punkt kun er blevet præsenterer for et udkast til en plan for, hvornår de systemleveran-
cer, der var aftalt i denne fase, forventes leveret. Dette planudkast dækker også en del af
den efterfølgende fase 2. Der udestår således en plan for de resterende leverancer, hvor-
for fase 2-5 ikke farvevurderes denne gang.
Ifm. ibrugtagning af de første strækninger øst og vest for Lillebælt blev der leveret en
række basisfunktioner til trafikstyring. Disse blev udbygget med implementeringen af
softwareopgraderingen DK2.1 i Vestdanmark (oktober 2021) og med ibrugtagning af
Mogenstrup-Rødby (december 2021).
Klar
Fase 2: Integration af systemerne i
øst og vest
OKT23
ISSUE
Buffer
-
Behov
OKT23
Som rapporteret sidst betyder den manglende fremdrift med Fase 1, at der også er et
behov for at genvurdere planen for fase 2. Af den grund er de sidste faser grå.
Den tekniske implementering af den integrerede trafikdisponering fandt sted i juni, men
løsningen måtte desværre rulles tilbage, da der opstod netværksproblemer. Der pågår nu
en analyse af, hvor fejlen opstod, og hvordan den kan udbedres, hvorefter der vil blive
lagt en ny plan for ibrugtagning. Det skal understreges, at den operationelle ibrugtag-
ning først finder sted i december 2023.
Klar
Fase 3: Systemudvikling afslut-
tet i øst inkl. implementering af
første del af de avancerede tra-
fikstyringsfunktioner
ULT24
ISSUE
Buffer
-
Behov
ULT24
Som rapporteret under fase 1, har Alstom ikke præsenteret en opdateret plan for de le-
verancer, som leveres efter fase 2. På den baggrund udgår farvevurderingen, ligesom risi-
kovurderingen stadig udestår.
Klar
Fase 4: Implementering af anden
del af de avancerede
trafikstyringsfunktioner
2. halvår 2025
Buffer
-
Behov
2. halvår
2025
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 35: Orientering om statusrapporter for Signalprogrammet for 2. halvår 2022, fra transportministeren
2648959_0022.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 22/24
Som rapporteret under fase 1, har Alstom ikke præsenteret en opdateret plan for de le-
verancer, som leveres efter fase 2. På den baggrund udgår farvevurderingen, ligesom risi-
kovurderingen stadig udestår.
Klar
Fase 5: Implementering
af de resterende
avancerede
trafikstyringsfunktioner
ULT25
Buffer
-
Behov
ULT25
Som rapporteret under fase 1, har Alstom ikke præsenteret en opdateret plan for de le-
verancer, som leveres efter fase 2. På den baggrund udgår farvevurderingen, ligesom risi-
kovurderingen stadig udestår.
5.5 S-bane
Den sidste strækning på S-banen overgik til det nye signalsystem i september 2022. Projektet ar-
bejder videre med enkelte afsluttende leverancer, som forventes leveret til maj 2023. Herefter føl-
ger formel afslutning og lukning af S-baneprojektet.
Kritisk vej og fremdrift
Proceslinjen herunder afspejler udrulningsplanen fra efteråret 2019.
I september måned 2022 var CBTC fuldt udrullet på S-banen og alle leverancer på den kritiske vej
var dermed afsluttet. De sidste leverancer (afsluttende leverancer og projektafslutning) er ikke en
del af projektets kritiske vej, og er derfor ikke medtaget i figuren.
Juni 2021
• Teknisk løsning af glatte
skinner
JUN21
December 2021 (januar
2022)
• RO Center: Nordhavn-
Carlsberg/ Sydhavn
JAN22
Sept. 2022
• RO Syd: Sydhavn-Køge
og Carlsberg-
Frederikssund/ Høje
Taastrup
SEP22
Januar 2021
• RO Nord: Farum-
Nordhavn, Hellerup-
Nordhavn og Ringbanen
•√
JAN21
Afsluttende leverancer
Klar
Maj 2023
Buffer
-
Behov
Maj 2023
Leverancerne ibrugtages efter planen i maj 2023. Den næste store milepæl er gennemfø-
relse af System FAT (Factory Acceptance Test), som er udskudt til januar 2023, da der har
været brug for en ekstra software test inden. Det forventes ikke at give forsinkelser for
den samlede plan.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 35: Orientering om statusrapporter for Signalprogrammet for 2. halvår 2022, fra transportministeren
2648959_0023.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 23/24
Leverancen omhandler bl.a. ændringer påkrævet ifm. den nye station Favrholm og sy-
stemmæssig mulighed for hastighedsopgradering mellem Jægersborg og Holte, som var
ændringer, der ikke var kendte ved indgåelsen af kontrakten.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 35: Orientering om statusrapporter for Signalprogrammet for 2. halvår 2022, fra transportministeren
Signalprogrammet
Statusrapport november 20222
Banedanmark
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V