Finansudvalget 2022-23 (2. samling)
FIU Alm.del Bilag 35
Offentligt
2648958_0001.png
Signalprogrammet
Statusrapport oktober 2022
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 35: Orientering om statusrapporter for Signalprogrammet for 2. halvår 2022, fra transportministeren
Rapport -
Signalprogrammet
Indhold
1
2
2.1
3
4
5
5.1
5.2
5.3
5.4
5.5
Resumé .................................................................................... 3
Introduktion til Signalprogrammet .......................................... 5
Metode ..................................................................................................................5
Udrulningskort......................................................................... 6
Programrisici ........................................................................... 7
Projektstatus .......................................................................... 10
Fjernbane ombordudrustning ..................................................................... 10
Fjernbane Vest ................................................................................................. 13
Fjernbane Øst ................................................................................................... 15
IT-leverancer til trafikstyring og planlægning af
fjernbaneinfrastrukturen ............................................................................... 18
S-bane ................................................................................................................ 20
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 35: Orientering om statusrapporter for Signalprogrammet for 2. halvår 2022, fra transportministeren
2648958_0003.png
Rapport -
Signalprogrammet
1 Resumé
Fjernbane ombordudrustning
I alt er 196 tog udrustet med nyt ombordudstyr, og 182 tog af disse er godkendt til drift.
Udrustningsplanen har i en længere periode været under pres, og stort set alle togtyper er ramt
af forsinkelser. Banedanmark har på den baggrund igangsat et analysearbejde for at kunne skabe
et solidt grundlag for at kunne replanlægge udrustningsplanen, samt for at kunne optimere pro-
cesserne, hvor muligt. Analysearbejdet er ikke afsluttet, men de foreløbige konklusioner er, at for-
sinkelserne skyldes en række faktorer.
Dels er togene i de respektive serier ikke så ens som forudsat, hvilket betyder, at installationen i
disse tilfælde afviger fra standarden pga. tilpasninger til det enkelte tog. I de tilfælde er det nød-
vendigt at anvende andre komponenter eller konfigurationer end planlagt. Dels er der nogle til-
fælde, hvor der installeres andre komponenter (beslag, ledninger el.lign.) end forudsat pga. leve-
ranceproblemer. Begge tilfælde betyder, at installationen afviger fra rammegodkendelsen, og der
skal gennemføres en supplerende godkendelsesproces, hvilket tager længere tid.
Herudover har leverandørens dokumentation i nogle tilfælde vist sig at være af utilstrækkelig kva-
litet, hvilket også medfører forsinkelser. Godkendelsesprocessen er desuden også blevet længere
pga. påvirkning fra implementeringen af den 4. jernbanepakke.
Samlet set har forsinkelserne konsekvenser på tværs af udrustningsplanen, og der er en reel risiko
for, at det kan udfordre ibrugtagningen af (København)-(Ringsted) til april 2023. Derfor fastholdes
den overordnede status på projektet som gul med en øget bekymring.
Fjernbane Vest
I alt er fire strækninger vest for Lillebælt i drift med ERTMS, svarende til 470 km. Fremdriften føl-
ger dermed fortsat projektets kritiske vej, hvorfor status for projektet er vurderet som grøn.
Fjernbane Øst
Tre strækninger i Østdanmark kører nu på det nye signalsystem. Senest overgik strækningen Mo-
genstrup-Rødby til ERTMS i december 2021. Den manglende fremdrift hos Alstom, herunder for-
sinkelsen af den næste strækning, (København)-(Ringsted), og Alstoms meldinger om forsinkel-
ser i deres projektplaner gør, at Banedanmark vurderer, at der er så stor tvivl om Alstoms leve-
rancedygtighed, at sandsynligheden for, at der kommer forsinkelser på tværs af udrulningspla-
nen for Østdanmark er stigende. På den baggrund fastholdes den overordnede status for projek-
tet som gul, men med en stigende bekymring. Banedanmark noterer sig ydermere, at Alstom
melder, at de systemleverancer, som var aftalt leveret med (København)-(Ringsted) ikke alle bli-
ver leveret til april 2023. Alstom kan på nuværende tidspunkt ikke redegøre for konsekvenserne
heraf for den samlede programplan, hvilket skal afdækkes frem mod foråret. Dette vil også ske i
lyset af resultatet af ibrugtagning af (København)-(Ringsted) til april.
Den nuværende udrulningsplan omfatter de projekter, som var indeholdt i den oprindelige kon-
trakt med Alstom. Der er tale om en produktionsplan, hvor der er sikret en buffer i forhold til An-
lægsplanen. Udrulningsplanen skal afstemmes ift. ibrugtagningen af Storstrømsbroen, samt i fald
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 35: Orientering om statusrapporter for Signalprogrammet for 2. halvår 2022, fra transportministeren
2648958_0004.png
Rapport -
Signalprogrammet
der indgås aftaler med Alstom vedr. ny bane over Vestfyn og evt. Femerntunnelen. Sidstnævnte
er en option i kontrakten med Alstom, som endnu ikke er kaldt. Det er Banedanmarks vurdering,
at introduktionen af Vestfyn og Femerntunnelen i udrulningsplanen ikke vil ændre ved, at den
samlede udrulning kan afsluttes i 2030, som forudsat.
Projekter indeholdt i Infrastrukturplan 2035, der endnu ikke er undersøgte og projekterede, vil
skulle indpasses i udrulningsplanen, når der træffes politisk beslutning om udmøntning. Udrul-
ningsplanen skal derfor yderligere konsolideres, når der er større viden om de projekter, og hvor-
når de skal lægges ind i udrulningsplanen.
IT-leverancer til trafikstyring og planlægning af fjern-
baneinfrastrukturen
Banedanmark har de seneste mange måneder monitoreret leverandørens fremdrift meget nøje,
da den ikke er som aftalt. Der er behov for en justering af leveranceplanen, hvorfor den overord-
nede status fastholdes gul med en tendens mod rød. Det skal understreges, at den manglende
fremdrift med it-leverancerne ikke én-til-én slår igennem på udrulningen. Nogle af it-leveran-
cerne er forudsætninger for signalsystemet (basisfunktionaliteterne), hvor andre it-leverancer har
konsekvenser for gevinstrealiseringen.
Banedanmark er i gang med en audit af Alstoms styring af de aftaler, de har indgået med deres
underleverandør af visse trafikstyringsfunktionaliteter. Derudover er der igangsat en tredjeparts-
vurdering af dels Alstoms processer til at styre integrationen af deres produkter, dels af den ind-
sigt, som Banedanmark får i fremdriften gennem Alstoms rapportering.
S-bane
Den sidste strækning på S-banen, RO S (Sydhavn-Køge og Carlsberg-Frederikssund/Høje Taa-
strup), overgik til nyt signalsystem den 25. september 2022. Dermed er hele S-banen overgået til
det nye signalsystem, CBTC.
Projektet arbejder videre med enkelte afsluttende leverancer, som forventes leveret til maj 2023.
Herefter følger formel afslutning og lukning af S-baneprojektet.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 35: Orientering om statusrapporter for Signalprogrammet for 2. halvår 2022, fra transportministeren
2648958_0005.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 5/22
2 Introduktion til Signalprogrammet
Den 15. november 2017 tilsluttede forligskredsen bag Signalprogrammet
(forligskredsen bag aftalerne om en grøn transportpolitik: V, LA, K, S, DF, RV,
SF) sig Banedanmarks anbefaling om at følge den reviderede udrulningsstra-
tegi for fjernbanen. Baggrunden for denne udrulningsstrategi er særligt ud-
fordringerne som følge af afhængigheden mellem udrulningen af Signalpro-
grammet, elektrificeringen af jernbanenettet (Elektrificeringsprogrammet) og
hensynet til, at DSB’s nye el-tog, skal kunne køre, når de er klar til at blive
idriftsat (Fremtidens Tog). Jævnfør Banedanmarks strategi skal udrulning af
nyt signalsystem og elektrificering således ske på en måde, så Fremtidens
Tog kan tilgå Aarhus H og Aalborg station i 2026. De indbyrdes afhæng ighe-
der kan beskrives således:
Når der etableres nye signaler, er det kun tog, der er udrustet med
ny signalteknologi, der kan køre på strækningen.
De gamle signaler kan ikke tåle kørestrømmen fra et elektrificeret
banenet, medmindre de er immuniseret (beskyttet mod påvirkning
fra el-ledningerne).
De nye el-tog kan køre på såvel gamle som nye signaler.
Signalprogrammet omfatter også en totaludskiftning af signalsystemet på S-
banen, hvor den sidste strækning overgik til nyt signalsystem i september
2022.
2.1 Metode
I rapporten gives der rød-gul-grøn-vurderinger af fremdriften, dels overord-
net på det samlede projekt (dvs. om projektet kan gennemføres inden for
rammerne af Banedanmarks Anlægsplan og jf. den kritiske vej), dels på de
enkelte udrulningsstrækninger/togtyper, hvor arbejde er igangsat.
Vurderingen af den overordnede status for projektet er således en vurde ring
af, om den kritiske vej følges. Det betyder også, at fremdriften med leveran-
cer, som består af en række på hinanden følgende leverancer, vurderes ud
fra, om Banedanmark mener, at fremdriften med de første leverancer er til-
strækkelig god, eller om der kan være tilfælde, hvor en kaskadeeffekt kan ri-
sikere at hæmme fremdriften med senere leverancer.
Der kan være tilfælde, hvor der endnu ikke er et estimat for gennemførelsen
af milepælen. I disse tilfælde markeres milepælen ud fra Banedanmarks
umiddelbare vurdering: grøn, hvis denne forventes gennemført uden proble-
mer; gul, hvis der forventes udfordringer.
Fremdriften er udfordret
og der er evt. opstået
forsinkelser med den
konkrete (eller relaterede
leverancer) uden virkning
på ibrugtagningsdatoen
Fremdriften er ikke som
planlagt med den konkrete
(eller relaterede
leverancer), hvilket
indvirker på
ibrugtagningsdatoen
Fremdriften følger planen
og er tilfredsstillende
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 35: Orientering om statusrapporter for Signalprogrammet for 2. halvår 2022, fra transportministeren
2648958_0006.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 6/22
3 Udrulningskort
Oktober 2022
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 35: Orientering om statusrapporter for Signalprogrammet for 2. halvår 2022, fra transportministeren
2648958_0007.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 7/22
Oktober 2022
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 35: Orientering om statusrapporter for Signalprogrammet for 2. halvår 2022, fra transportministeren
2648958_0008.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 8/22
4 Programrisici
Signalprogrammets Risk Board identificerer løbende programrisici, som kan påvirke hele eller
dele af programmet. Programrisiciene og de mitigerende handlinger evalueres og håndteres lø-
bende på Signalprogrammets Risk Board-møder. Signalprogrammet arbejder således
systematisk med de risici, som kan påvirke udrulningen af de nye signalsystemer.
Programrisici er kendetegnet ved at have en tværgående effekt på hele eller større dele af
Signalprogrammet. Mitigerende handlinger vil ofte involvere samarbejde og initiativer med
interessenter udenfor Signalprogrammet, f.eks. fra andre dele af Banedanmarks organisation.
Rapportering af programrisici og mitigerende handlinger tjener som grundlag for at skabe en
fælles forståelse for risiciene, og hvorledes disse kan nedbringes på baggrund af initiativer, bl.a. i
samarbejdet internt i Banedanmark. Risiciene er i flere tilfælde også grundlæggende og
forventelige risici forbundet med udrulning af et program i en størrelsesorden som
Signalprogrammet. Arbejdet med programrisici og rapporteringen heraf skal sikre relevant fokus
og håndtering, og stillingtagen til, om, i hvor høj grad og med hvilken indsats det er muligt at
mitigere risiciene. De mitigerende handlinger rapporteres ikke i denne rapport. Det skal
bemærkes, at der gennem mitigerende handlinger kontinuerligt arbejdes på at nedbringe de
enkelte risici.
Risiciene er klassificeret som høj (rød), middel (gul) eller ubetydelig (grøn) ud fra en samlet
kvalitativ vurdering af sandsynligheden og konsekvensen for en ris ikos indvirkning på
Banedanmarks Anlægsplan. Programrisici rapporteres kun, når de vurderes røde eller gule, og er
kendetegnet ved at have en tværgående effekt på hele eller større dele af Signalprogrammet.
Signalprogrammet rapporterer pt. 12 programrisici, som overordnet inddeles i følgende fire
kategorier: Risici relateret til 1) myndighedskrav, 2) ressourcer, 3) projekter på og vedligehold af
ERTMS/CBTC-strækninger og 4) IT og data. De 12 programrisici fremgår af tabellen nedenfor.
Denne gange rapporteres en ny risiko vedr. leveranceplanen for trafikstyringsfunktionaliteterne
(TMS) og risikoen for manglende funktionalitet, som kan føre til forsinkelser af programplanen.
Risikoen vurderes som middel. Derudover er risikoen vedr. myndighedsbehandling iht. EU’s 4.
jernbanepakke opskrevet fra middel til høj, da da der er en overhængende risiko for, at dette
kan påvirke programplanen, mens risikoen vedr. nye myndighedskrav i TSI CCS er nedskrevet til
middel pba. revision af nye krav til en overgangsperiode på fire år.
Programrisici opdelt efter de ovenfornævnte kategorier:
Kategori
Risiko
-niveau
Risiko
Nedskrevet til gul: Nye myndighedskrav i TSI CCS (Togkon-
trol- og kommunikations-delsystemer) 2022
Myndighedskrav
Opskrevet fra gul: Myndighedsbehandling i henhold til EU’s
4. jernbanepakke og påvirkning af ombordudrustningen
Ressourcer
Tiltrækning og fastholdelse af specialister og projektledere
til det digitale jernbanenet
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 35: Orientering om statusrapporter for Signalprogrammet for 2. halvår 2022, fra transportministeren
2648958_0009.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 9/22
Mangelfuld styringsmodel hos Alstom til at opfylde leveran-
cerne til Banedanmark
Mangel på instruktører til træning af medarbejdere (både
interne og eksterne) i ETCS-systemet
Vedligeholdelsesarbejder på strækninger, hvor ETCS er un-
der udrulning
Fornyelses- og anlægsprojekter på strækninger, hvor
ETCS/CBTC er taget i brug
Forvaltningsmiljø
Ny: TMS leveranceplan
(risiko for manglende funktionalitet,
som kan føre til forsinkelser af udrulningen)
IT og data
Joint Test Lab (JTL) testkapacitet
Håndtering af Masterdata
Cybersikkerhed i relation til Signalprogrammets leverancer
Projekter på- og
vedligehold af
ERTMS/CBTC-stræk-
ninger
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 35: Orientering om statusrapporter for Signalprogrammet for 2. halvår 2022, fra transportministeren
2648958_0010.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 10/22
5 Projektstatus
5.1 Fjernbane ombordudrustning
I alt er 196 tog udrustet med nyt ombordudstyr, og 182 tog af disse er godkendt til drift.
Udrustningsplanen har i en længere periode været under pres, og stort set alle togtyper er ramt
af forsinkelser. Banedanmark har på den baggrund igangsat et analysearbejde for at kunne skabe
et solidt grundlag for at kunne replanlægge udrustningsplanen, samt for at kunne optimere pro-
cesserne, hvor muligt. Analysearbejdet er ikke afsluttet, men de foreløbige konklusioner er, at for-
sinkelserne skyldes en række faktorer.
Dels er togene i de respektive serier ikke så ens som forudsat, hvilket betyder, at installationen i
disse tilfælde afviger fra standarden pga. tilpasninger til det enkelte tog. I de tilfælde er det nød-
vendigt at anvende andre komponenter eller konfigurationer end planlagt. Dels er der nogle til-
fælde, hvor der installeres andre komponenter (beslag, ledninger el.lign.) end forudsat pga. leve-
ranceproblemer. Begge tilfælde betyder, at installationen afviger fra ramme godkendelsen, og der
skal gennemføres en supplerende godkendelsesproces, hvilket tager længere tid.
Herudover har leverandørens dokumentation i nogle tilfælde vist sig at være af utilstrækkelig kva-
litet, hvilket også medfører forsinkelser. Godkendelsesprocessen er desuden også blevet længere
pga. påvirkning fra implementeringen af den 4. jernbanepakke.
Samlet set har forsinkelserne konsekvenser på tværs af udrustningsplanen, og der er en reel risiko
for, at det kan udfordre ibrugtagningen af (København)-(Ringsted) til april 2023. Derfor fastholdes
den overordnede status på projektet som gul med stigende bekymring.
Kritisk vej og fremdrift
Ombordudrustningsprojektets kritiske vej følger infrastrukturen og er dermed knyttet til, hvornår
de enkelte togtyper skal være klar til drift på de enkelte strækninger.
Projektets kritiske vej fremgår af proceslinjen herunder. Farvemarkeringen indikerer , om det er
forventningen, at milepælene nås til den forudsatte tid, men er ikke et udtryk for risikovurdering.
Milepælene og eventuelle afvigelser for de enkelte togtyper fremgår af gennemgangen i det ef-
terfølgende afsnit.
Milepælen for de tog, som skal være klar til ibrugtagning af (København)-(Ringsted), er markeret
gul med en stigende bekymring Det skyldes de forsinkelser, der bl.a. pga. leverandørens ændrin-
ger og længere sagsbehandlingstid, er opstået. Togene forventes fortsat ombordudrustet i tide,
dog med meget begrænset buffer. Men der er, efter input til statusrapporten er lukket, identifi-
ceret yderligere potentielle forsinkelser af den nødvendige godkendelse af opgradering til kørsel
på system level 2
for
dobbeltdækkertog (ABs) hhv. IR4, som Banedanmark er i gang med at ana-
lysere. En godkendelse af kørsel på system level 2 er en forudsætning for, at ABs- og IR4-togene
kan tages i brug på (København)-(Ringsted), som forudsat.
Derudover er 2023 nu også vurderet som gul henset til udfordringerne med at sikre, at Lokaltogs
IC2 er klar medio 2023, som aftalt. Med den nuværende viden vil IC2 ikke være klar til det aftalte
tidspunkt, men først i november 2023.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 35: Orientering om statusrapporter for Signalprogrammet for 2. halvår 2022, fra transportministeren
2648958_0011.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 11/22
•1. kvt.
2020
Behov:
December
2020
Behov:
Januar
2021
Ultimo
2021
Milepæl
i
Trafikplan:
Primo
2023
2023
2025
2028
29 Arriva
12 Lokaltog
Lint41 Struer- Lint41 til
Thisted (FEB20) Roskilde-Køge
(NOV20)
Milepæl
i
Trafikplan:
20 IC3
(JUN20)
Behov:
Behov:
43 Arriva
Lint41 til Struer-
46 IC3
Holstebro
(JUN21)
(OKT20)
Behov:
Milepæl
i
Behov:
96 IC3 •
Behov:
25
Minimum til
Trafikplan: 25
(dvs. inklusive
Lokaltog Lint41
ibrugtagning af
ABs til K24
17 Indusi) til
ultimo 2028
København-
brug på Aarhus- (Kystbanen)
Behov:
13
Ringsted:
Lokaltog IC2 til
Fredericia 4. kvt.
2025
Nykøbing F.
•√
12 ABs
medio 2023
(MAR21)
• 72 IC3
• 24 IR4
20 MQ
overdrages fra
DSB til Arriva
(NOV20)
Klar
DSB IC3
MAR23
Buffer
-
Behov
APR23
ISSUE
I alt er 58 tog udrustet og godkendt til drift, hvilket er et tog mere end sidst. Banedan-
mark har modtaget rammegodkendelsen for togene i serie 1, men installationen går kun
langsomt fremad, da der er små variationer togene imellem, ændringer i beslag og kab-
ler, som alle kræver særskilte godkendelser. Der arbejdes stadig mod, at de 72 tog, der
skal være klar til ibrugtagning af København-Ringsted, bliver klar til marts 2023 og der-
med i tide, men uden buffer.
Henset til, at der stadig er usikkerhed forbundet med planen foretages der fortsat ingen
risikovurdering, og der rapporteres issue.
Klar
DSB IC3 Indusi
Afventer
afklaring
Buffer
-
Behov
4. kvt. 2025
Der arbejdes stadig på planen med relevante stakeholders. Et første plangrundlag
foreligger, men den endelige konsolidering udestår, før det kan rapporteres. Det er fort-
sat forventningen, at togene er klar til behovsdato, ultimo 2025, som forudsat, hvorfor
status er grøn. Indtil der foreligger et plangrundlag, foretages ingen risikovurdering.
Klar
Lokaltog Lint41 (anden
serie på 25 tog)
MAR24
-
Buffer
3 år og 8
mdr.
Behov
ULT28
Der er ingen ændringer siden sidst. Serieinstallationen forventes stadig igangsat i marts
2023, men der pågår re-planlægning af hele udrustningsplanen på baggrund af erfarin-
gerne med godkendelsen af IC3-togene.
I den nuværende simulering af planen, der tager højde for den forventet længere sags-
behandlingstid med sikkerhedsgodkendelsen, estimeres togene klar til marts 2024.
Togene skal senest være udrustet til ibrugtagning af Kystbanen (RO9), som i Anlægspla-
nen er forudsat ibrugtaget senest ultimo 2028, og der er således stadig buffer i planen.
< 10 %
< 1 mdr.
(ULT28)
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 35: Orientering om statusrapporter for Signalprogrammet for 2. halvår 2022, fra transportministeren
2648958_0012.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 12/22
Det er i samarbejde med Lokaltog aftalt, at udrustningen sker så smidigt og enstrenget
som muligt.
Risikoniveauet vurderes stadig som ubetydeligt. Der er mindre end 10% risiko for en for-
sinkelse på op til en måned målt mod færdiggørelse til ultimo 2028.
DSB ABs (dobbeltdækker-
tog). Serie 1+2 (14 tog)
Klar
Afklares
Buffer
-
Behov
APR 2023
Som en optimering af planen for serie 1+2, der skal være klar til ibrugtagning af (Køben-
havn)-(Ringsted) i april 2023, er det i samarbejde med DSB besluttet at udskyde en sy-
stembaselineopgradering af togene og udelukkende fokusere på, at togene godkendes
til kørsel med ERTMS level 2 til ibrugtagning af (København)-(Ringsted). Dette som et led
i at sikre, at togene bliver klar som forudsat. Som nævnt er planen for opnåelse af god-
kendelsen til level 2 stram, og Banedanmark er ved at analysere situationen, da der efter,
at statusrapporten var lukket for input, er identificeret nye potentielle forsinkelser heraf.
Risikoniveauet vurderes fortsat som middel. Der er 40-60 % risiko for en forsinkelse på 1-
2 måneder målt mod april 2023.
Klar
Afklares
Buffer
-
Behov
K24
40-60 %
1-2 mdr.
(APR23)
DSB Abs (dobbelt-
dækkertog) (11 tog)
Planen for udrustningen af de resterende dobbeltdækkere er endnu under konsolidering
henset til erfaringerne med IC3 og fremdriften med de to første serier. Det er dog Ba-
nedanmarks forventning, at togene er klar som forudsat, men med begrænset buffer.
Risikoniveauet er fortsat vurderet som ubetydeligt, og der er 40-60 % risiko for en forsin-
kelse på op til en måned målt mod færdiggørelse til december 2023.
Klar
DSB IR4 (24 tog)
FEB23
40-60 %
< 1 mdr.
(DEC23)
Buffer
1 md.
Behov
APR23
I alt er 18 tog udrustet og godkendt til drift. 24 tog skal være udrustet og godkendt, så
de kan indsættes i driften på (København)-(Ringsted) fra april 2023.
Der er opnået rammegodkendelse til kørsel på level 0, men for at togene kan indsættes i
driften, skal der opnås godkendelse til level 2. Fremdriften er dog stadig langsom, og
planen er under pres også fordi der, efter statusrapportens deadline, er identificeret po-
tentielle forsinkelser af level 2 godkendelsen. Det er i samarbejde med DSB besluttet at
udskyde en systembaselineopgradering af togene til senere, og fokusere på at opgradere
togene til ERTMS level 2 for dermed at gøre processen mindre risikofyldt, så det sikres, at
de forudsatte tog bliver klar.
På baggrund af ovenstående er risikoniveauet fastholdt som middel. Der er 40-60% risiko
for en forsinkelse på 1-2 måneder målt imod færdiggørelse af 24 tog til april 2023.
Klar
Buffer
-
Behov
MED23
40-60 %
1-2 mdr.
(APR23)
F
Lokaltog IC2
NOV23
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 35: Orientering om statusrapporter for Signalprogrammet for 2. halvår 2022, fra transportministeren
2648958_0013.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 13/22
Planen stadig er under re-planlægning. Som rapporteret sidst, vil togene med den nuvæ-
rende viden ikke være klar til det aftalte tidspunkt, men først i november 2023. Henset til
forsinkelsen og den usikre plan, udgår risikovurderingen fortsat.
ISSUE
Banedanmarks arbejdskøretøjer
I alt er 11 køretøjer udrustet, hvoraf to er godkendt til drift. Der meldes løbende om for-
sinkelser af arbejdskøretøjerne. Det skyldes bl.a. Banedanmarks prioritering i forbindelse
med sikkerhedsarbejdet og forsinkelser hos Alstom samt den langsommelige godkendel-
sesproces.
-
5.2 Fjernbane Vest
I alt er fire strækninger vest for Lillebælt i drift med ERTMS, svarende til 470 km. Fremdriften følger
dermed fortsat projektets kritiske vej, hvorfor status for projektet er vurderet som grøn.
Kritisk vej og fremdrift
Den kritiske vej i Vestdanmark følger af den strategi, der er fremsat i Anlægsplanen. Den første
strækning i Nordjylland, (Frederikshavn)-Lindholm, blev ibrugtaget i efteråret 2018. Fokus er nu
på at sikre et driftsstabilt produkt og udrulle på yderligere strækninger i Midt- og Vestjylland
forud for ibrugtagning af den kritiske hovedstrækning, (Fredericia)-Aalborg. Denne strækning
skal elektrificeres forud for indsættelse af Fremtidens tog. Andre strækninger i Vest- og Sydjyl-
land er ikke kritiske for den samlede udrulningsstrategi og forventes at kunne gennemføres in-
den 2027. Generelt gælder det, at Banedanmark forud for hver enkelt ibrugtagning foretager en
vurdering af, om systemet har en kvalitet, som er tilstrækkeligt god til, at Signalprogrammets ud-
rulning kan fortsætte.
Vestprojektets kritiske vej fremgår af illustrationen nedenfor.
Ultimo 2018
Ibrugtagning af
Lindholm- Frederikshavn
(OKT18)
1. kvt 2022
Start installation
Aarhus-Aalborg
(JAN22)
Ultimo 2024
• Ibrugtagning af Aarhus-
Aalborg
Ultimo 2025
• Ibrugtagning Fredericia-
Aarhus (forudsætning for
elektrificering og
Fremtidens tog til
Aalborg ultimo 2026)
Klar
(Esbjerg)-(Holstebro)-Skjern-
(Herning) (RO6)
2. kvt. 2023
Buffer
6 mdr.
Behov
ULT23
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 35: Orientering om statusrapporter for Signalprogrammet for 2. halvår 2022, fra transportministeren
2648958_0014.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 14/22
Strækningen ibrugtages i 2. kvartal 2023 med de ændringer, der er aftalt med leverandø-
ren, som en del af Concept for Change (drejer sig bl.a. om opgraderingen af fire over-
kørsler). Ibrugtagning forventes dermed at ske inden for Anlægsplanen. Ibrugtagning
forventes at løbe i etaper i maj og juni. Siden sidst har leverandøren afsluttet test af in-
stallationsarbejdet (Site Integration Test, SIT), og medio oktober er der planlagt Site Ac-
ceptance Test (SAT). Dermed forventes testforløbet (på nær de tests, som først gennem-
føres ifm. selve ibrugtagningen) afsluttet i oktober.
Risikoniveauet er fortsat vurderet som middel. Der er 20-40 % risiko for en forsinkelse på
1-2 måneder målt imod ibrugtagning i 2. kvartal 2023.
Klar
Softwareopgradering DK3.0
(på alle strækninger i drift)
2023
20-40 %
1-2 mdr.
(2. kvt.
2023)
Buffer
1 år
Behov
Før RO1N
Det er forventningen, at softwaren kan implementeres i 2023, men plandetaljerne er ikke
på plads.
Leverancen omfatter tre dele: Funktionalitet, som er udskudt efter aftale mellem Ba-
nedanmark og leverandøren; funktionalitetsforbedringer samt ny funktionalitet ønsket af
Banedanmark. Leverandøren har på nuværende tidspunkt igangsat deres softwareudvik-
ling fsva. de to første dele, og der foreligger en aftale fsva. de nye funktionaliteter.
Klar
Esbjerg-(Lunderskov) og
Bramming-(Tønder) (RO2/11)
2024
-
Buffer
-
Behov
K25
-
Ibrugtagning fremrykkes ift. Anlægsplanen, men der pågår pt. afklaring af det præcise
ibrugtagningstidspunkt, således, at DSB kan opretholde driften med IC4 til Esbjerg til kø-
replanskiftet 2025. Der er således endnu ingen konsolideret plan, hvorfor risikovurderin-
gen denne gang udgår. Det er dog fortsat Banedanmarks forventning, at der kan indgås
en aftale med leverandøren, som imødekommer DSB’s behov.
Installationsarbejdet pågår fortsat. Designet (signallayoutet) blev godkendt med forbe-
hold tilbage i juni.
Klar
(Aarhus)-Aalborg
Lufthavn (RO1nord)
4. kvt. 2024
Buffer
-
Behov
ULT24
Ibrugtagningen forventes at finde sted inden for Anlægsplanen og er planlagt til at ske i
to etaper fra august til oktober 2024, hvilket er koordineret med Aalborg stationsprojek-
tet.
Siden sidst er designet af de sidste dele af strækningen blevet godkendt. Installationsar-
bejdet er fortsat i gang.
Risikoniveauet vurderes fortsat som middel. Der er 40-60 % risiko for en forsinkelse på 3-
4 måneder målt imod ibrugtagning 4. kvartal 2024.
Klar
4. kvt. 2025/Januar ’26
40-60 %
3-4 mdr.
(4. kvt.
2024)
F
(Fredericia) – Aarhus (RO1syd)
Buffer
-
Behov
ULT25
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 35: Orientering om statusrapporter for Signalprogrammet for 2. halvår 2022, fra transportministeren
2648958_0015.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 15/22
Strækningen forventes ibrugtaget som forudsat i Anlægsplanen. Installationsarbejdet
forventes igangsat snarest og dermed som planlagt.
Risikoniveauet er stadig vurderet som højt henset til risikoen for designændringer ifm.
Aarhus H-projektet. Risikoen forventes ikke at kunne nedskrives i nær fremtid.
40-60 %
5-6 mdr.
(ultimo
2025/
primo
2026)
Klar
Buffer
-
Behov
MED27
Fredericia-(Middelfart)-Padborg
og (Tinglev)-Sønderborg
(RO3/10)
MED27
Banedanmark har leveret datainput til leverandøren. Da ibrugtagning endnu er noget ud
i fremtiden, er plandetaljerne ikke på plads, men det er fortsat forventningen, at ibrug-
tagning vil ske i overensstemmelse med Anlægsplanen, dvs. i 2027.
-
5.3 Fjernbane Øst
Tre strækninger i Østdanmark kører nu på det nye signalsystem. Senest overgik strækningen Mo-
genstrup-Rødby til ERTMS i december 2021. Den manglende fremdrift hos Alstom, herunder for-
sinkelsen af den næste strækning, (København)-(Ringsted), og Alstoms meldinger om forsinkel-
ser i deres projektplaner gør, at Banedanmark vurderer, at der er så stor tvivl om Alstoms leve-
rancedygtighed, at sandsynligheden for, at der kommer forsinkelser på tværs af udrulningspla-
nen for Østdanmark er stigende. På den baggrund fastholdes den overordnede status for projek-
tet som gul, men med en stigende tendens. Banedanmark noterer sig ydermere, at Alstom mel-
der, at de systemleverancer, som var aftalt leveret med (København)-(Ringsted) ikke alle bliver
leveret til april 2023. Alstom kan på nuværende tidspunkt ikke redegøre for konsekvenserne
heraf for den samlede programplan, hvilket skal afdækkes frem mod foråret. Dette vil også ske i
lyset af resultatet af ibrugtagning af (København)-(Ringsted) til april.
Den nuværende udrulningsplan omfatter de projekter, som var indeholdt i den oprindelige kon-
trakt med Alstom. Der er tale om en produktionsplan, hvor der er sikret en buffer i forhold til An-
lægsplanen. Udrulningsplanen skal afstemmes ift. ibrugtagningen af Storstrømsbroen, samt i fald
der indgås aftaler med Alstom vedr. ny bane over Vestfyn og evt. Femerntunnelen. Sidstnævnte
er en option i kontrakten med Alstom, som endnu ikke er kaldt. Det er Banedanmarks vurdering,
at introduktionen af Vestfyn og Femerntunnelen i udrulningsplanen ikke vil ændre ved, at den
samlede udrulning kan afsluttes i 2030, som forudsat.
Projekter indeholdt i Infrastrukturplan 2035, der endnu ikke er undersøgte og projekterede, vil
skulle indpasses i udrulningsplanen, når der træffes politisk beslutning om udmøntning. Udrul-
ningsplanen skal derfor yderligere konsolideres, når der er større viden om de projekter, og hvor-
når de skal lægges ind i udrulningsplanen. Signalprogrammet har vurderet mulige scenarier med
Banedanmark Planlægning, som vil blive inkluderet i den næste version af Anlægsplanen.
Kritisk vej og fremdrift
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 35: Orientering om statusrapporter for Signalprogrammet for 2. halvår 2022, fra transportministeren
2648958_0016.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 16/22
Østprojektets kritiske vej følger af den strategi, der er fremsat i Anlægsplanen, og er visualiseret
af proceslinjen herunder. Fokus har været på at ibrugtage teststrækningerne Roskilde-Køge-
Næstved, og derefter prioritere Mogenstrup-Nykøbing F. Generelt gælder det, at Banedanmark
forud for hver enkelt ibrugtagning foretager en vurdering af, om systemet har en kvalitet, som er
tilstrækkeligt god til, at Signalprogrammets udrulning kan fortsætte. Status for de resterende mi-
lepæle på projektets kritiske vej er vurderet gule med en stigende bekymring henset til den
manglende fremdrift.
Ultimo 2019
Medio 2021
Ultimo 2021
April 2023
• Ibrugtagning af
(København)-
(Ringsted)
Ultimo 2024
• Ibrugtagning af
Roskilde-Holbæk-
Kalundborg (Nord-
vestbanen)
Ultimo 2025
• Ibrugtagning af
(København)-
(Peberholm)
Ibrugtagning
af
Roskilde-(Køge)
(Øst EDL Nord)
(DEC19)
Ibrugtagning
af •
Ibrugtagning af
Køge-(Næstved)
Mogenstrup-Rødby.
(Øst EDL Syd)
(Forudsætning for
(AUG21)
elektrificering af
strækning samt
indsætte eltog til
Nykøbing F.)
(DEC21)
Klar
(København)-(Ringsted) (RO1)
APR23
Buffer
-
Behov
APR23
Der er ikke afholdt møde i Commissioning Board siden sidst (mødet var den 27. septem-
ber), hvor der blev givet opbakning til, at ibrugtagning kan ske den 2./3. april. Det næste
møde er planlagt til afholdelse den 28. oktober.
I oktober gennemføres System FAT’en, og det er Banedanmarks umiddelbare forvent-
ning, at analysen heraf vil være klar til november. Analysen danner grundlag for at vur-
dere, om systemet er af en tilstrækkelig god kvalitet til at blive sat i drift til april 2023,
som forudsat. Det er således den centrale go/no-go milepæl.
I skemaet nedenfor ses en oversigt over centrale milepæle frem mod ibrugtagning.
Milepæl
Site Acceptance Test (SAT – Dynamisk test med tog)
System Factory Acceptance Test (FAT)
Alstoms leverance af sikkerhedsdokumentation til brug for
ansøgning om ibrugtagningstilladelse
SAT
Udstedelse af ibrugtagningstilladelsen
Ibrugtagning
Måned
Gennemført ultimo
august/primo september
Oktober
Ultimo december
Ultimo januar 2023
Medio marts 2023
April 2023
Selvom der arbejdes fokuseret på at kunne rulle det nye signalsystem ud til april, er d et
stadig Banedanmarks vurdering, at der fortsat er risici forbundet med ibrugtagning af
strækningen. Banedanmark arbejder kontinuerligt på at mitigere risici, inden de eventuelt
får indvirkning på fremdriften. Det er således fortsat vurderingen, at der er en middel ri-
siko for en forsinkelse. Dette er en normal risikovurdering på det nuværende projektsta-
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 35: Orientering om statusrapporter for Signalprogrammet for 2. halvår 2022, fra transportministeren
2648958_0017.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 17/22
die, da der op mod ibrugtagning altid vil være en række forhold, der skal håndte res in-
den for en begrænset tidshorisont. Det er således forventningen, at forholdene håndte-
res, men der er naturligvis en risiko for, at forholdene ikke kan håndteres, hvilket farve-
markeringen afspejler. Der er i projektet stort fokus på at mitigere de identificerede risici,
og dette har indtil videre været succesfuldt. Banedanmark er ved at afklare, hvilken kon-
sekvens, som sporfornyelsesarbejdet mellem Roskilde og Ringsted (planlagt gennemført
i sommeren 2023) har, såfremt ibrugtagning af det nye signalsystem mod forventning
ikke sker i april. Det er fortsat Banedanmarks forventning, at ibrugtagning af (Køben-
havn)-(Ringsted) ved en forsinkelse tidligst kan ske i efteråret 2023. Dette skyldes, at det
trafikalt ikke vil være hensigtsmæssigt at lukke hovedstrækningen til Ringsted samtidig
med den ny bane.
Klar
Roskilde-Holbæk-Kalundborg
(RO8)
ULT24
Buffer
-
Behov
ULT24
Der er ingen formelle ændringer siden sidst, men Alstom melder fortsat om forsinkelser,
hvilket er særdeles bekymrende for Banedanmark, og status på fremdriften med alle
programmilepæle vurderes nu at være gul, ligesom også den overordnede status for
leverancen er fastholdt gul.
Banedanmark har ikke modtaget formelle delay notices, og den endelige påvirkning af
ibrugtagningsdatoen er ikke kommunikeret og godkendt af Banedanmark. Banedanmark
har eskaleret overfor Alstom mhp. at få en afklaring og mitigering af de meldte
forsinkelser. I tillæg kommer, at Alstom planlægger med at installere den type
sporskiftedrev, som pt. volder store problemer på Nykøbing F. station. Alt dette bestyrker
ikke Banedanmarks tro på Alstoms leverancedygtighed.
Risikoniveauet er fastholdt som middel, men på baggrund af ovenstående vurderer
Banedanmark, at det er stigende. Der er 20-40 % risiko for en forsinkelse på 3-4
måneder, hvilket måles imod ibrugtagning ultimo 2024.
Klar
(København)-(Peberholm)
(RO4)
ULT25
20-40 %
3-4 mdr.
(ultimo
2024)
Buffer
-
Behov
ULT25
Det er fortsat gældende, at arbejdet med signallayoutet ikke forløber planmæssigt. Der-
udover melder Alstom fortsat om forsinkelser, som stadig ikke er formelt kommunikeret
til Banedanmark gennem delay notices. Banedanmark forventer derfor fortsat at blive
præsenteret for en genopretningsplan, så ibrugtagning kan fastholdes indenfor Anlægs-
planen. Ligesom for RO8 afkræver Banedanmark en afklaring fra Alstom på de meldte
forsinkelser. Også for RO4 er status på fremdriften med alle programmilepæle nu vurde-
ret gul, ligesom den overordnede status også er fastholdt gul pga. den ringe fremdrift og
de meldte forsinkelser.
Risikoniveauet vurderes fortsat som højt, hvilket særligt skyldes processen omkring sig-
nallayoutet og manglende spærringer, hvor Banedanmark endnu ikke har set et udspil
fra Alstom, som er acceptabelt. Der er 60-100% risiko for en forsinkelse på 6 måneder el-
ler derover målt mod ibrugtagning i december 2025.
Klar
(Odense)-Svendborg (RO10)
-
60-100 %
> 6 mdr.
(ultimo
2025)
Buffer
-
Behov
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 35: Orientering om statusrapporter for Signalprogrammet for 2. halvår 2022, fra transportministeren
2648958_0018.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 18/22
2. halvår
2025
Alstom har stadig ikke leveret et planudkast, og har i flere måneder udskudt leverancen
af planen, som de nu forventer at kunne levere til december. Dette sammenholdt med, at
Alstom melder forsinkelser på forudgående strækninger, underbygger Banedanmarks
bekymring for, at Alstom ikke kan levere som forudsat i Anlægsplanen. Henset til det
manglende plangrundlag er status denne gang grå.
Designet blev oprindeligt godkendt tilbage i 2017/18, men vil skulle genvurderes og for-
venteligt opdateres. Det skyldes dels, at der er sket ændringer i sporet siden Alstoms op-
rindelige design, og dels, at Alstom har været nødt til at revidere deres tilgang til opmå-
ling af, hvor udstyr skal placeres i sporet.
-
5.4 IT-leverancer til trafikstyring og planlægning af
fjernbaneinfrastrukturen
Banedanmark har de seneste mange måneder monitoreret leverandørens fremdrift meget nøje,
da den ikke er, som aftalt. Der er behov for en justering af leveranceplanen, hvorfor den overord-
nede status fastholdes gul med en tendens mod rød. Det skal understreges, at den manglende
fremdrift med it-leverancerne ikke én-til-én slår igennem på udrulningen. Nogle af it-leveran-
cerne er forudsætninger for signalsystemet (basisfunktionaliteterne), hvor andre it-leverancer har
konsekvenser for gevinstrealiseringen.
Banedanmark er i gang med en audit af Alstoms styring af de aftaler, de har indgået med deres
underleverandør af visse trafikstyringsfunktionaliteter. Derudover er der igangsat en tredjeparts-
vurdering af dels Alstoms processer til at styre integrationen af deres produkter, dels af den ind-
sigt, som Banedanmark får i fremdriften gennem Alstoms rapportering.
Kritisk vej og fremdrift
IT-leverancerne til understøttelse af trafikplanlægning og -styring leveres i tre overordnede trin:
1. Basisfunktioner til trafikstyring i hhv. Øst og Vest. Disse leveres som en integreret del af
de første faser af udrulningen af det nye signalsystem i hhv. Øst- og Vestdanmark.
2. Øget automatisering af trafikplanlægnings- og disponeringsaktiviteter.
3. Avancerede funktioner, som danner grundlaget for:
Den allerede igangsatte centralisering af trafikstyringen (etablering af de to
trafiktårne i hhv. Fredericia og København som grundlag for lukning af de mange
eksisterende kommandoposter).
Øget jernbanekapacitet, da det bliver muligt at afvikle tættere trafik.
Øget punktlighed gennem hurtigere og mere optimal reetablering efter
uregelmæssig trafik.
Samlet set mere miljørigtig kørsel gennem mere optimerede kørselsmønstre.
Leverancerne fra trin 1 og 2 er under gennemførelse og skulle efter planen være afsluttet i 2023,
mens det tredje trin (de mere avancerede funktioner) skulle have været leveret i 2025. Planen for
alle faser skal dog nu revurderes henset til den manglende fremdrift og forsinkelsen af de funkti-
onaliteter, som skulle have været leveret ved ibrugtagningen af (København)-(Ringsted), som op-
rindeligt skulle have været ibrugtaget i december 2022, men som nu er planlagt til april 2023.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 35: Orientering om statusrapporter for Signalprogrammet for 2. halvår 2022, fra transportministeren
2648958_0019.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 19/22
Status på den første fase er på den baggrund fastholdt rød, mens de efterfølgende faser er grå.
Det er for Banedanmark at se ikke længere realistisk, at leverancerne kan leveres, som forudsat i
planen fra marts 2021.
Fase 1:
December 2022
• Stort set alle
basisfunktioner
implementeret øst for
Lillebælt
Fase 2:
Oktober 2023
• Systemteknisk
integrering af øst og
vest
Fase 3:
Ultimo 2024
• Systemudvikling
afsluttet øst for
Lillebælt.
• Første del af de
avancerede
trafikstyringsfunktioner
implementeret
(landsdækkende)
Fase 4:
Ultimo 2025
• Anden del af de
avancerede
trafikstyringsfunktioner
implementeret
(landsdækkende)
Fase 5:
Ultimo 2025
• Resterende avancerede
trafikstyringsfunktioner
implementeret
(landsdækkende)
Klar
Fase 1: Stort set alle basisfunk-
tioner implementeret øst for
Lillebælt
DEC22
Buffer
-
Behov
DEC22
Oprindeligt ville fasen blive afsluttet med de funktionaliteter, som var aftalt leveret ifm.
ibrugtagning af (København)-(Ringsted). Ibrugtagning er udskudt, og Alstom leverer ikke
længere den funktionalitet, som var aftalt i forbindelse med ibrugtagningen. Nærmere
herom i afsnittet om (København)-(Ringsted) i kapitlet om Østdanmark. I dette kapitel
fastholdes status for afslutningen af fasen som rød, da Banedanmark på nuværende tids-
punkt kun er blevet præsenterer for et udkast til en plan for, hvornår de s ystemleveran-
cer, der var aftalt i denne fase, forventes leveret. Dette planudkast dækker også en del af
den efterfølgende fase 2. Der udestår således en plan for de resterende leverancer, hvor-
for fase 2-5 ikke farvevurderes denne gang.
Ifm. ibrugtagning af de første strækninger øst og vest for Lillebælt blev der leveret en
række basisfunktioner til trafikstyring. Disse blev udbygget med implementeringen af
softwareopgraderingen DK2.1 i Vestdanmark (oktober 2021) og med ibrugtagning af
Mogenstrup-Rødby (december 2021).
Klar
Fase 2: Integration af systemerne i
øst og vest
OKT23
ISSUE
Buffer
-
Behov
OKT23
Som rapporteret sidst betyder den manglende fremdrift med Fase 1, at der også er et
behov for at genvurdere planen for fase 2. Af den grund er de sidste faser grå.
Den tekniske implementering af den integrerede trafikdisponering fandt sted i juni, men
løsningen måtte desværre rulles tilbage, da der opstod netværksproblemer. Der pågår nu
en analyse af, hvor fejlen opstod, og hvordan den kan udbedres, hvorefter der vil blive
lagt en ny plan for ibrugtagning. Det skal understreges, at den operationelle ibrug tag-
ning først finder sted i december 2023.
Klar
Fase 3: Systemudvikling afslut-
tet i øst inkl. implementering af
ULT24
ISSUE
Buffer
-
Behov
ULT24
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 35: Orientering om statusrapporter for Signalprogrammet for 2. halvår 2022, fra transportministeren
2648958_0020.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 20/22
første del af de avancerede tra-
fikstyringsfunktioner
Som rapporteret under fase 1, har Alstom ikke præsenteret en opdateret plan for de le-
verancer, som leveres efter fase 2. På den baggrund udgår farvevurderingen, ligesom risi-
kovurderingen stadig udestår.
Klar
Fase 4: Implementering af anden
del af de avancerede
trafikstyringsfunktioner
2. halvår 2025
Buffer
-
Behov
2. halvår
2025
Som rapporteret under fase 1, har Alstom ikke præsenteret en opdateret plan for de le-
verancer, som leveres efter fase 2. På den baggrund udgår farvevurderingen, ligesom risi-
kovurderingen stadig udestår.
Klar
Fase 5: Implementering
af de resterende
avancerede
trafikstyringsfunktioner
ULT25
Buffer
-
Behov
ULT25
Som rapporteret under fase 1, har Alstom ikke præsenteret en opdateret plan for de le-
verancer, som leveres efter fase 2. På den baggrund udgår farvevurderingen, ligesom risi-
kovurderingen stadig udestår.
5.5 S-bane
Den sidste strækning på S-banen, RO S (Sydhavn-Køge og Carlsberg-Frederikssund/Høje Taa-
strup), overgik til nyt signalsystem den 25. september 2022. Dermed er hele S-banen overgået til
det nye signalsystem, CBTC.
Projektet arbejder videre med enkelte afsluttende leverancer, som forventes leveret til maj 2023.
Herefter følger formel afslutning og lukning af S-baneprojektet.
Kritisk vej og fremdrift
Proceslinjen herunder afspejler udrulningsplanen fra efteråret 2019.
December 2021 (januar
2022)
• RO Center: Nordhavn-
Carlsberg/ Sydhavn
JAN22
Januar 2021
• RO Nord: Farum-
Nordhavn, Hellerup-
Nordhavn og Ringbanen
•√
JAN21
Juni 2021
• Teknisk løsning af glatte
skinner
JUN21
Sept. 2022
• RO Syd: Sydhavn-Køge
og Carlsberg-
Frederikssund/ Høje
Taastrup
SEP22
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 35: Orientering om statusrapporter for Signalprogrammet for 2. halvår 2022, fra transportministeren
2648958_0021.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 21/22
Klar
Sydhavn-Køge og Carlsberg-
Frederikssund/Høje Taastrup
(RO Syd)
Ibrugtaget SEP22
Buffer
3 mdr.
Behov
ULT22
Strækningen blev planmæssigt ibrugtaget den 25. september 2022. Punktligheden på S-
banen har siden ibrugtagning været god, og der har ikke været nævneværdige system-
problemer.
Afsluttende leverancer
Klar
Maj 2023
Buffer
-
Behov
Maj 2023
Det nye signalsystem er med ibrugtagning af ROS fuldt udrullet på S-banen. I 2023 føl-
ger nogle afsluttende leverancer, som bl.a. omfatter håndtering af nogle systemfejl samt
ændringer, som er påkrævet ifm. den nye station i Favrholm og systemmæssig mulighed
for hastighedsopgradering mellem Jægersborg og Holte, som var ændringer, der ikke var
kendte ved indgåelsen af kontrakten.
Leverancerne ibrugtages efter planen til maj 2023, og den næste store milepæl er gen-
nemførelse af System FAT (Factory Acceptance Test), som er planlagt gennemført i okto-
ber.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 35: Orientering om statusrapporter for Signalprogrammet for 2. halvår 2022, fra transportministeren
Signalprogrammet
Statusrapport oktober 2022
Banedanmark
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V