Finansudvalget 2022-23 (2. samling)
FIU Alm.del Bilag 35
Offentligt
2648957_0001.png
Signalprogrammet
Statusrapport september 2022
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 35: Orientering om statusrapporter for Signalprogrammet for 2. halvår 2022, fra transportministeren
Rapport -
Signalprogrammet
Indhold
1
2
2.1
3
4
5
5.1
5.2
5.3
5.4
5.5
Resumé .................................................................................... 3
Introduktion til Signalprogrammet .......................................... 5
Metode ..................................................................................................................5
Udrulningskort......................................................................... 6
Programrisici ........................................................................... 8
Projektstatus .......................................................................... 10
Fjernbane ombordudrustning ..................................................................... 10
Fjernbane Vest ................................................................................................. 13
Fjernbane Øst ................................................................................................... 15
IT-leverancer til trafikstyring og planlægning af
fjernbaneinfrastrukturen ............................................................................... 18
S-bane ................................................................................................................ 21
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 35: Orientering om statusrapporter for Signalprogrammet for 2. halvår 2022, fra transportministeren
2648957_0003.png
Rapport -
Signalprogrammet
1 Resumé
Fjernbane ombordudrustning
I alt er 195 tog udrustet med nyt ombordudstyr, og 179 tog af disse er godkendt til drift.
Projektet har i en længere periode oplevet forsinkelser i sikkerhedsgodkendelsesprocessen, blandt
andet grundet forsinkelser af leverandørens dokumentation samt effekten af fjerde jernbanepakke,
som påvirker fremdriften med stort set alle togtyper, hvorfor den overordnede status på projektet
fortsat er vurderet gul.
Der meldes yderligere forsinkelser denne gang, idet det – baseret på erfaringer med IC3 – tyder
på, at godkendelsesprocessen forlænges markant, hvilket får konsekvenser for udrustningsplanen
og klarmeldingen af flere tog. Banedanmark har derfor igangsat en analyse for at kvalificere de
foreløbige erfaringer, og for at skabe et solidt grundlag til at kunne g enplanlægge udrustnings-
planen, så den er så robust, som muligt. Banedanmark er i løbende dialog med de berørte jernba-
nevirksomheder.
Fjernbane Vest
Med ibrugtagning af (Vejle)-Holstebro-Herning-(Skanderborg) (RO4), som blev afsluttet i august
2022, er i alt fire strækninger vest for Lillebælt nu i drift med ERTMS, svarende til 470 km. Frem-
driften følger dermed fortsat projektets kritiske vej, hvorfor status for projektet er vurderet som
grøn.
Fjernbane Øst
Tre strækninger i Østdanmark kører nu på det nye signalsystem. Senest overgik strækningen Mo-
genstrup-Rødby til ERTMS i december 2021. Den manglende fremdrift hos Alstom, herunder for-
sinkelsen af den næste strækning, (København)-(Ringsted), og Alstoms meldinger om forsinkel-
ser i deres projektplaner betyder, at den overordnede status for projektet er vurderet som gul.
Banedanmark noterer sig, at Alstom melder, at de systemleverancer, som var aftalt leveret med
(København)-(Ringsted) ikke alle bliver leveret til april 2023. Alstom kan på nuværende tidspunkt
ikke redegøre for konsekvenserne heraf for den samlede programplan, hvilket skal afdækkes
frem mod jul.
Udrulningsplanen omfatter de projekter, som var indeholdt i den oprindelige kontrakt med Al-
stom. Der er tale om en produktionsplan, hvor der er sikret en buffer i forhold til Anlægsplanen.
Udrulningsplanen skal afstemmes ift. ibrugtagningen af Storstrømsbroen, samt i fald der indgås
aftaler med Alstom vedr. ny bane over Vestfyn og evt. Femerntunnelen. Sid stnævnte er en option
i kontrakten med Alstom, som endnu ikke er kaldt. Det er Banedanmarks vurdering, at introdukti-
onen af Vestfyn og Femerntunnelen i udrulningsplanen ikke vil ændre ved, at den samlede udrul-
ning kan afsluttes i 2030, som forudsat.
Projekter indeholdt i Infrastrukturplan 2035, der endnu ikke er undersøgte og projekterede, vil
skulle indpasses i udrulningsplanen, når der træffes politisk beslutning om udmøntning. Udrul-
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 35: Orientering om statusrapporter for Signalprogrammet for 2. halvår 2022, fra transportministeren
2648957_0004.png
Rapport -
Signalprogrammet
ningsplanen skal derfor yderligere konsolideres, når der er større viden om de projekter, og hvor-
når de skal lægges ind i udrulningsplanen. Signalprogrammet har vurderet mulige scenarier med
Banedanmark Planlægning, som vil blive inkluderet i den næste version af Anlægsplanen.
IT-leverancer til trafikstyring og planlægning af fjern-
baneinfrastrukturen
Banedanmark har de seneste mange måneder monitoreret leverandørens fremdrift meget nøje,
da den ikke er, som aftalt. Der er behov for en justering af leveranceplanen, hvorfor den overord-
nede status fastholdes gul med en tendens mod rød. Det skal understreges, at den manglende
fremdrift med it-leverancerne ikke én-til-én slår igennem på udrulningen. Nogle af it-leveran-
cerne er forudsætninger for signalsystemet (basisfunktionaliteterne), hvor andre it-leverancer har
konsekvenser for gevinstrealiseringen, bl.a. hvis integration mellem øst og vest er forsinket, og
den trafikale håndtering af systemerne dermed ikke kan udnyttes fuldt ud før senere .
Banedanmark er i gang med en audit af Alstoms styring af de aftaler, de har indgået med deres
underleverandør af visse trafikstyringsfunktionaliteter, og er ved at planlægge en tredjepartsvur-
dering af dels Alstoms processer til at styre integrationen af deres produkter, dels af den indsigt
Banedanmark får i fremdriften gennem Alstoms rapportering.
S-bane
Med ibrugtagning af RO S (Sydhavn-Køge og Carlsberg-Frederikssund/Høje Taastrup) den 25.
september 2022, er det nye signalsystem nu udrullet på hele S-banen. Nu udestår derfor kun i
regi af Signalprogrammet, enkelte leverancer i 2023 og nedlukning af CBTC-projektet.
Banedanmark er fortsat i gang med at afdække, hvordan CBTC-systemet kan konverteres til den
del af frekvensbåndet det fremadrettet er tildelt.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 35: Orientering om statusrapporter for Signalprogrammet for 2. halvår 2022, fra transportministeren
2648957_0005.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 5/22
2 Introduktion til Signalprogrammet
Den 15. november 2017 tilsluttede forligskredsen bag Signalprogrammet
(forligskredsen bag aftalerne om en grøn transportpolitik: V, LA, K, S, DF, RV,
SF) sig Banedanmarks anbefaling om at følge den reviderede udrulningsstra-
tegi for fjernbanen. Baggrunden for denne udrulningsstr ategi er særligt ud-
fordringerne som følge af afhængigheden mellem udrulningen af Signalpro-
grammet, elektrificeringen af jernbanenettet (Elektrificeringsprogrammet) og
hensynet til, at DSB’s nye el-tog, skal kunne køre, når de er klar til at blive
idriftsat (Fremtidens Tog). Jævnfør Banedanmarks strategi skal udrulning af
nyt signalsystem og elektrificering således ske på en måde, så Fremtidens
Tog kan tilgå Aarhus H og Aalborg station i 2026. De indbyrdes afhæng ighe-
der kan beskrives således:
Når der etableres nye signaler, er det kun tog, der er udrustet med
ny signalteknologi, der kan køre på strækningen.
De gamle signaler kan ikke tåle kørestrømmen fra et elektrificeret
banenet, medmindre de er immuniseret (beskyttet mod påvirkning
fra el-ledningerne).
De nye el-tog kan køre på såvel gamle som nye signaler.
Signalprogrammet omfatter også en totaludskiftning af signalsystemet på S-
banen, og Banedanmarks vurdering af risici og fremdrift på S-banen fremgår
derfor også af denne rapport.
2.1 Metode
I rapporten gives der rød-gul-grøn-vurderinger af fremdriften, dels overord-
net på det samlede projekt (dvs. om projektet kan gennemføres inden for
rammerne af Banedanmarks Anlægsplan og jf. den kritiske vej), dels på de
enkelte udrulningsstrækninger/togtyper, hvor arbejde er igangsat.
Vurderingen af den overordnede status for projektet er således en vurdering
af, om den kritiske vej følges. Det betyder også, at fremdriften med leveran-
cer, som består af en række på hinanden følgende leverancer, vurderes ud
fra, om Banedanmark mener, at fremdriften med de første leverancer er til-
strækkelig god, eller om der kan være tilfælde, hvor en kaskadeeffekt kan ri-
sikere at hæmme fremdriften med senere leverancer.
Der kan være tilfælde, hvor der endnu ikke er et estimat for gennemførelsen
af milepælen. I disse tilfælde markeres milepælen ud fra Banedanmarks
umiddelbare vurdering: grøn, hvis denne forventes gennemført uden proble-
mer; gul, hvis der forventes udfordringer.
Fremdriften er udfordret
og der er evt. opstået
forsinkelser med den
konkrete (eller relaterede
leverancer) uden virkning
på ibrugtagningsdatoen
Fremdriften er ikke som
planlagt med den konkrete
(eller relaterede
leverancer), hvilket
indvirker på
ibrugtagningsdatoen
Fremdriften følger planen
og er tilfredsstillende
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 35: Orientering om statusrapporter for Signalprogrammet for 2. halvår 2022, fra transportministeren
2648957_0006.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 6/22
3 Udrulningskort
September 2022
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 35: Orientering om statusrapporter for Signalprogrammet for 2. halvår 2022, fra transportministeren
2648957_0007.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 7/22
September 2022
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 35: Orientering om statusrapporter for Signalprogrammet for 2. halvår 2022, fra transportministeren
2648957_0008.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 8/22
4 Programrisici
Signalprogrammets Risk Board identificerer løbende programrisici, som kan påvirke hele eller
dele af programmet. Programrisiciene og de mitigerende handlinger evalueres og håndteres lø-
bende på Signalprogrammets Risk Board-møder. Signalprogrammet arbejder således
systematisk med de risici, som kan påvirke udrulningen af de nye signalsystemer.
Programrisici er kendetegnet ved at have en tværgående effekt på hele eller større dele af
Signalprogrammet. Mitigerende handlinger vil ofte involvere samarbejde og initiativer med
interessenter udenfor Signalprogrammet, f.eks. fra andre dele af Banedanmarks organisation.
Rapportering af programrisici og mitigerende handlinger tjener som grundlag for at skabe en
fælles forståelse for risiciene, og hvorledes disse kan nedbringes på baggrund af initiativer, bl.a. i
samarbejdet internt i Banedanmark. Risiciene er i flere tilfælde også grundlæggende og
forventelige risici forbundet med udrulning af et program i en størrelsesorden som
Signalprogrammet. Arbejdet med programrisici og rapporteringen heraf skal sikre relevant fokus
og håndtering, og stillingtagen til, om, i hvor høj grad og med hvilken indsats det er muligt at
mitigere risiciene. De mitigerende handlinger rapporteres ikke i denne rapport. Det skal
bemærkes, at der gennem mitigerende handlinger kontinuerligt arbejdes på at nedbringe de
enkelte risici.
Risiciene er klassificeret som høj (rød), middel (gul) eller ubetydelig (grøn) ud fra en samlet
kvalitativ vurdering af sandsynligheden og konsekvensen for en risikos indvirkning på
Banedanmarks Anlægsplan. Programrisici rapporteres kun, når de vurderes røde eller gule, og er
kendetegnet ved at have en tværgående effekt på hele eller større dele af Signalprogrammet.
Signalprogrammet rapporterer pt. 11 programrisici, som overordnet set kan inddeles i følgende
fire kategorier: Risici relateret til 1) myndighedskrav, 2) ressourcer, 3) projekter på og
vedligehold af ERTMS/CBTC-strækninger og 4) IT og data. De 11 programrisici fremgår af
tabellen nedenfor. Der er ingen nye siden sidst.
Programrisici opdelt efter de ovenfornævnte kategorier:
Kategori
Risiko
-niveau
Risiko
Nye myndighedskrav i TSI CCS (Togkontrol- og kommuni-
kations-delsystemer) 2022
Myndighedskrav
Myndighedsbehandling i henhold til EU’s 4. jernbanepakke
og påvirkning af ombordudrustningen
Tiltrækning og fastholdelse af specialister og projektledere
til det digitale jernbanenet
Ressourcer
Mangelfuld styringsmodel hos Alstom til at opfylde leveran-
cerne til Banedanmark
Mangel på instruktører til træning af medarbejdere (både
interne og eksterne) i ETCS-systemet
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 35: Orientering om statusrapporter for Signalprogrammet for 2. halvår 2022, fra transportministeren
2648957_0009.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 9/22
Vedligeholdelsesarbejder på strækninger, hvor ETCS er un-
der udrulning
Projekter på- og
vedligehold af
ERTMS/CBTC-stræk-
ninger
Fornyelses- og anlægsprojekter på strækninger, hvor
ETCS/CBTC er taget i brug
Præ-produktionsmiljø/”Forvaltningsmiljø”
(risiko for mang-
lende testkapacitet til produktionstest, der vil forhindre en
yderligere udrulning i overensstemmelse med programpla-
nen)
Joint Test Lab (JTL) testkapacitet
IT og data
Håndtering af Masterdata
Cybersikkerhed i relation til Signalprogrammets leverancer
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 35: Orientering om statusrapporter for Signalprogrammet for 2. halvår 2022, fra transportministeren
2648957_0010.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 10/22
5 Projektstatus
5.1 Fjernbane ombordudrustning
I alt er 195 tog udrustet med nyt ombordudstyr, og 179 tog af disse er godkendt til drift.
Projektet har i en længere periode oplevet forsinkelser i sikkerhedsgodkendelsesprocessen, blandt
andet grundet forsinkelser af leverandørens dokumentation samt effekten af fjerde jernbanepakke,
som påvirker fremdriften med stort set alle togtyper, hvorfor den overordnede status på projektet
fortsat er vurderet gul.
Der meldes yderligere forsinkelser denne gang, idet det – baseret på erfaringer med IC3 – tyder
på, at godkendelsesprocessen forlænges markant, hvilket får konsekvenser for udrustningsplanen
og klarmeldingen af flere tog. Banedanmark har derfor igangsat en analyse for at kvalificere de
foreløbige erfaringer, og for at skabe et solidt grundlag til at kunne genplanlægge udrustnings-
planen, så den er så robust, som muligt. Banedanmark er i løbende dialog med de berørte jernba-
nevirksomheder.
Kritisk vej og fremdrift
Ombordudrustningsprojektets kritiske vej følger infrastrukturen og er dermed knyttet til, hvornår
de enkelte togtyper skal være klar til drift på de enkelte strækninger.
Projektets kritiske vej fremgår af proceslinjen herunder. Farvemarkeringen indikerer, om det er
forventningen, at milepælene nås til den forudsatte tid, men er ikke et udtryk for risikovurdering.
Milepælene og eventuelle afvigelser for de enkelte togtyper fr emgår af gennemgangen i det ef-
terfølgende afsnit.
Milepælen for de tog, som skal være klar til ibrugtagning af København-Ringsted, markeret gul.
Det skyldes, at sagsbehandlingen og sagsbehandlingstiderne for udstedelse af ibrugtagningstil-
ladelser efter 4. jernbanepakke er blevet længere, hvorfor der er ændringer til udrustningsplanen.
Togene forventes fortsat klar i tide, men den tidsmæssige reserve er reduceret.
•1. kvt.
2020
Behov:
December
2020
Behov:
Januar
2021
Ultimo
2021
Milepæl
i
Trafikplan:
Primo
2023
2023
2025
2028
12 Lokaltog
Lint41 Struer- Lint41 til
Thisted (FEB20) Roskilde-Køge
(NOV20)
Milepæl
i
Trafikplan:
20 IC3
(JUN20)
Behov:
29 Arriva
Behov:
43 Arriva
Lint41 til Struer-
46 IC3
Holstebro
(JUN21)
(OKT20)
Behov:
Milepæl
i
Behov:
96 IC3 •
Behov:
25
Minimum til
Trafikplan: 25
(dvs. inklusive
Lokaltog Lint41
ibrugtagning af
ABs til K24
17 Indusi) til
ultimo 2028
København-
brug på Aarhus- (Kystbanen)
Behov:
13
Ringsted:
Lokaltog IC2 til
Fredericia 4. kvt.
2025
Nykøbing F.
•√
12 ABs
medio 2023
(MAR21)
• 72 IC3
• 24 IR4
20 MQ
overdrages fra
DSB til Arriva
(NOV20)
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 35: Orientering om statusrapporter for Signalprogrammet for 2. halvår 2022, fra transportministeren
2648957_0011.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 11/22
Klar
DSB IC3
FEB23 MAR23
Buffer
-
Behov
APR23
ISSUE
I alt er 57 tog udrustet og godkendt til drift, hvilket er et tog mere end sidst, idet ibrug-
tagningstilladelsen til den anden First of Class (den anden serie) nu er modtaget. Ba-
nedanmark afventer stadig rammegodkendelsen til de efterfølgende tog. Såfremt ram-
megodkendelsen modtages til den forventede dato, kan de 72 tog, der skal være klar til
ibrugtagning af København-Ringsted, forventes klar til marts 2023 og dermed i tide. Sta-
tus er gul henset til den stramme tidsplan og usikkerhed.
Henset til, at der stadig er usikkerhed forbundet med planen foretages der fortsat ingen
risikovurdering, og der rapporteres issue.
Klar
DSB IC3 Indusi
Afventer
afklaring
Buffer
-
Behov
4. kvt. 2025
Efter samråd med DSB blev det besluttet at indstille den særlige ombygning af de 17 IC3
Indusi togsæt, og togsættene skal derfor ombygges til indenlandsk togtrafik. Udrust-
ningsplanen er fortsat under afklaring, men togene forventes at kunne være klar, som
forudsat.
Klar
Lokaltog Lint41 (anden
serie på 25 tog)
JAN24 MAR24
-
Buffer
3 år og10
mdr.
Behov
ULT28
Planen er justeret på baggrund af erfaringerne med godkendelsen af IC3-togene. Serie-
installationen forventes nu først igangsat i marts 2023 (mod januar 2023 sidst). Den se-
nere start på serieinstallationen, samt forventet længere sagsbehandlingstid med sikker-
hedsgodkendelsen betyder, at det nu estimeres, at togene først er klar til marts 2024
(mod januar 2024 sidst).
Togene skal senest være udrustet til ibrugtagning af Kystbanen (RO9), som i Anlægspla-
nen er forudsat ibrugtaget senest ultimo 2028, og der er således stadig buffer i planen.
Det er i samarbejde med Lokaltog aftalt, at udrustningen sker så smidigt og enstrenget
som muligt.
DSB ABs (dobbeltdækker-
tog). Serie 1+2 (14 tog)
Klar
Afklares
Buffer
-
Behov
APR 2023
< 10 %
< 1 mdr.
(ULT28 )
NY
I alt er 14 tog udrustet (serie 1+2). Disse tog skal godkendes til kørsel på level 2 for at
kunne indsættes på (København)-(Ringsted) til april 2023, som forudsat. Derfor følges le-
verancen særskilt fra denne rapport. Udrustningen af de resterende 11 tog følges sær-
skilt nedenfor.
Der mangler ressourcer til arbejdet med at opnå godkendelsen af de 14 tog, og dette –
kombineret med erfaringerne med den lange godkendelsesproces omkring IC3 – gør, at
planen er forbundet med usikkerhed, hvorfor status er gul. Der arbejdes hårdt på, at de
forudsatte tog (minimum 12) bliver godkendt og klar i tide.
40-60 %
1-2 mdr.
(APR23)
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 35: Orientering om statusrapporter for Signalprogrammet for 2. halvår 2022, fra transportministeren
2648957_0012.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 12/22
Henset til behovet for, at minimum 12 tog er godkendt til drift ved ibrugtagning af (Kø-
benhavn)-(Ringsted) til april 2023, er der denne gang foretaget en risikovurdering af pla-
nen herfor. Risikoniveauet vurderes som middel. Der er 40-60 % risiko for en forsinkelse
på 1-2 måneder målt mod april 2023.
Klar
DSB Abs (dobbelt-
dækkertog) (11 tog)
JAN23 JUN23
Buffer
5 mdr.
Behov
K24
40-60 %
< 1 mdr.
(DEC23)
Her følges den sidste serie på i alt 11 tog. Det er fortsat forventningen, at togene bliver
klar til december 2023, hvor den samlede dobbeltdækkerflåde er forudsat klar. Status er
derfor grøn. Planen er dog behæftet med usikkerhed henset til erfaringerne fra IC3.
Sandsynligheden for en forsinkelse er af samme grund opskrevet denne gang, men fort-
sat vurderet som ubetydeligt. Konsekvensen er dog den samme og vurderes at være på
op til en måned.
Klar
DSB IR4
OKT22 FEB23
Buffer
1 md.
Behov
APR23
I alt er 16 tog udrustet. Den største kommende milepæl er at sikre, at de første 24 tog er
udrustet og godkendt, så de kan indsættes i driften på (København)-(Ringsted) fra april
2023. Der er opnået rammegodkendelse til kørsel på level 0, men for at togene kan ind-
sættes i driften, skal der opnås godkendelse til level 2. Denne forventes opnået til januar
2023, hvilket er senere end sidst. Dette skyldes bl.a., at der har været en række design-
ændringer og en tung proces omkring dokumentation af disse. De 24 tog forventes der-
for nu klar til februar 2023. Det er i tide om end med en begrænset buffer. Status er på
den baggrund gul. Banedanmark og øvrige interessenter arbejder hårdt på at sikre to-
gene til tiden.
På baggrund af ovenstående er risikoniveauet nu vurderet som middel. Der er 40-60%
risiko for en forsinkelse på 1-2 måneder målt imod færdiggørelse af 24 tog til april 2023.
Klar
Buffer
-
Behov
MED23
40-60 %
1-2 mdr.
(APR23)
F
Lokaltog IC2
OKT23 NOV23
Tidsplanen er justeret på baggrund af erfaringerne med godkendelsen af IC3. Planen skal
derfor konsolideres. Som rapporteret sidst, vil togene med den nuværende viden ikke
være klar til det aftalte tidspunkt, men nu først til november 2023, og status er derfor
rød. Banedanmark ved, at dette er et problem for Lokaltog og er i dialog herom, ligesom
planen vil blive forsøgt optimeret. Henset til forsinkelsen og den usikre plan, udgår risi-
kovurderingen fortsat.
ISSUE
Banedanmarks arbejdskøretøjer
I alt er 11 køretøjer udrustet, hvoraf to er godkendt til drift. Der meldes løbende om for-
sinkelser af arbejdskøretøjerne. Det skyldes bl.a. Banedanmarks prioritering i forbindelse
med sikkerhedsarbejdet og forsinkelser hos Alstom samt den langsommelige godkendel-
sesproces.
-
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 35: Orientering om statusrapporter for Signalprogrammet for 2. halvår 2022, fra transportministeren
2648957_0013.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 13/22
5.2 Fjernbane Vest
Med ibrugtagning af (Vejle)-Holstebro-Herning-(Skanderborg) (RO4), som blev afsluttet i august
2022, er i alt fire strækninger vest for Lillebælt nu i drift med ERTMS, svarende til 470 km. Frem-
driften følger dermed fortsat projektets kritiske vej, hvorfor status for projektet er vurderet som
grøn.
Kritisk vej og fremdrift
Den kritiske vej i Vestdanmark følger af den strategi, der er fremsat i Anlægsplanen. Den første
strækning i Nordjylland, (Frederikshavn)-Lindholm, blev ibrugtaget i efteråret 2018. Fokus er nu
på at sikre et driftsstabilt produkt og udrulle på yderligere strækninger i Midt- og Vestjylland
forud for ibrugtagning af den kritiske hovedstrækning, (Fredericia)-Aalborg. Denne strækning
skal elektrificeres forud for indsættelse af Fremtidens tog. Andre strækninger i Vest- og Sydjyl-
land er ikke kritiske for den samlede udrulningsstrategi og forventes at kunne gennemføres in-
den 2027. Generelt gælder det, at Banedanmark forud for hver enkelt ibrugtagning foretager en
vurdering af, om systemet har en kvalitet, som er tilstrækkeligt god til, at Signalprogrammets ud-
rulning kan fortsætte.
Vestprojektets kritiske vej fremgår af illustrationen nedenfor.
Ultimo 2018
Ibrugtagning af
Lindholm- Frederikshavn
(OKT18)
1. kvt 2022
Start installation
Aarhus-Aalborg
(JAN22)
Ultimo 2024
• Ibrugtagning af Aarhus-
Aalborg
Ultimo 2025
• Ibrugtagning Fredericia-
Aarhus (forudsætning for
elektrificering og
Fremtidens tog til
Aalborg ultimo 2026)
Klar
(Esbjerg)-(Holstebro)-Skjern-
(Herning) (RO6)
2. kvt. 2023
Buffer
6 mdr.
Behov
ULT23
Strækningen ibrugtages i 2. kvartal 2023 med de ændringer, der er aftalt med leverandø-
ren, som en del af Concept for Change (drejer sig bl.a. om opgraderingen af fire over-
kørsler). Ibrugtagning forventes dermed at ske inden for Anlægsplanen, hvorfor status er
grøn. Leverandøren er i gang med test af installationsarbejdet.
Klar
Softwareopgradering DK3.0
(på alle strækninger i drift)
2023
20-40 %
1-2 mdr.
(2. kvt.
2023)
Buffer
1 år
Behov
Før RO1N
Det er forventningen, at softwaren kan implementeres i 2023, men plandetaljerne er ikke
på plads.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 35: Orientering om statusrapporter for Signalprogrammet for 2. halvår 2022, fra transportministeren
2648957_0014.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 14/22
Leverancen omfatter tre dele: Funktionalitet, som er udskudt efter aftale mellem Ba-
nedanmark og leverandøren; funktionalitetsforbedringer samt ny funktionalitet ønsket af
Banedanmark. Leverandøren har på nuværende tidspunkt igangsat deres softwareudvik-
ling fsva. de to første dele, og der foreligger en aftale fsva. de nye funktionaliteter.
Klar
Esbjerg-(Lunderskov) og
Bramming-(Tønder) (RO2/11)
2024
-
Buffer
-
Behov
K25
20-40 %
3-4 mdr.
(3. kvt.
2024)
Som rapporteret sidst, har Trafikplangruppen tilkendegivet, at ibrugtagning kan fremryk-
kes til 2024. Det præcise tidspunkt er fortsat under afklaring både internt i Banedanmark
og med signalleverandøren.
Installationsarbejdet fortsætter mellem Esbjerg og Lunderskov, mens det efter planen vil
være afsluttet mellem Bramming og Tønder til oktober.
Klar
(Aarhus)-Aalborg
Lufthavn (RO1nord)
4. kvt. 2024
Buffer
-
Behov
ULT24
Ibrugtagningen forventes at finde sted inden for Anlægsplanen og er planlagt til at ske i
to etaper fra august til oktober 2024, hvilket er koordineret med Aalborg stationsprojek-
tet.
Designet af de sidste dele af strækningen forventes nu godkendt i september, og der-
med lidt senere end forudsat. Det har dog ingen indvirkning på efterfølgende milepæle.
Klar
Buffer
-
Behov
ULT25
40-60 %
3-4 mdr.
(4. kvt.
2024)
F
(Fredericia) – Aarhus (RO1syd)
4. kvt. 2025/Januar ’26
Strækningen forventes ibrugtaget som forudsat i Anlægsplanen. Det er fortsat forvent-
ningen, at signallayoutet kan godkendes til oktober.
Klar
Buffer
-
Behov
MED27
40-60 %
5-6 mdr.
(ultimo
2025/
primo
2026)
Fredericia-(Middelfart)-Padborg
og (Tinglev)-Sønderborg
(RO3/10)
MED27
Arbejdet med strækningen er nu igangsat og Banedanmark vil efter planen levere data-
input til leverandøren snarest. Da ibrugtagning fortsat er flere år ud i fremtiden, er plan-
detaljerne endnu ikke på plads, men det er fortsat forventningen, at ibrugtagning vil ske i
overensstemmelse med Anlægsplanen, dvs. i 2027.
-
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 35: Orientering om statusrapporter for Signalprogrammet for 2. halvår 2022, fra transportministeren
2648957_0015.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 15/22
5.3 Fjernbane Øst
Tre strækninger i Østdanmark kører nu på det nye signalsystem. Senest overgik strækningen Mo-
genstrup-Rødby til ERTMS i december 2021. Den manglende fremdrift hos Alstom, herunder for-
sinkelsen af den næste strækning, (København)-(Ringsted), og Alstoms meldinger om forsinkel-
ser i deres projektplaner betyder, at den overordnede status for projektet er vurderet som gul.
Banedanmark noterer sig, at Alstom melder, at de systemleverancer, som var aftalt leveret med
(København)-(Ringsted) ikke alle bliver leveret til april 2023. Alstom kan på nuværende tidspunkt
ikke redegøre for konsekvenserne heraf for den samlede programplan, hvilket skal afdækkes
frem mod jul.
Udrulningsplanen omfatter de projekter, som var indeholdt i den oprindelige kontrakt med Al-
stom. Der er tale om en produktionsplan, hvor der er sikret en buffer i forhold til Anlægsplanen.
Udrulningsplanen skal afstemmes ift. ibrugtagningen af Storstrømsbroen, samt i fald der indgås
aftaler med Alstom vedr. ny bane over Vestfyn og evt. Femerntunnelen. Sid stnævnte er en option
i kontrakten med Alstom, som endnu ikke er kaldt. Det er Banedanmarks vurdering, at introdukti-
onen af Vestfyn og Femerntunnelen i udrulningsplanen ikke vil ændre ved, at den samlede udrul-
ning kan afsluttes i 2030, som forudsat.
Projekter indeholdt i Infrastrukturplan 2035, der endnu ikke er undersøgte og projekterede, vil
skulle indpasses i udrulningsplanen, når der træffes politisk beslutning om udmøntning. Udrul-
ningsplanen skal derfor yderligere konsolideres, når der er større viden om de projekter, og hvor-
når de skal lægges ind i udrulningsplanen. Signalprogrammet har vurderet mulige scenarier med
Banedanmark Planlægning, som vil blive inkluderet i den næste version af Anlægsplanen.
Kritisk vej og fremdrift
Østprojektets kritiske vej følger af den strategi, der er fremsat i Anlægsplanen og er visualiseret
af proceslinjen herunder. Fokus har været på at ibrugtage teststrækningerne Roskilde-Køge-
Næstved og derefter prioritere Mogenstrup-Nykøbing F. Generelt gælder det, at Banedanmark
forud for hver enkelt ibrugtagning foretager en vurdering af, om systemet har en kvalitet, som er
tilstrækkeligt god til, at Signalprogrammets udrulning kan fortsætte. De resterende milepæle på
den kritiske vej er gule henset til den manglende fremdrift.
Ultimo 2019
Medio 2021
Ultimo 2021
April 2023
• Ibrugtagning af
(København)-
(Ringsted)
Ultimo 2024
• Ibrugtagning af
Roskilde-Holbæk-
Kalundborg (Nord-
vestbanen)
Ultimo 2025
• Ibrugtagning af
(København)-
(Peberholm)
Ibrugtagning
af
Roskilde-(Køge)
(Øst EDL Nord)
(DEC19)
Ibrugtagning
af •
Ibrugtagning af
Køge-(Næstved)
Mogenstrup-Rødby.
(Øst EDL Syd)
(Forudsætning for
(AUG21)
elektrificering af
strækning samt
indsætte eltog til
Nykøbing F.)
(DEC21)
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 35: Orientering om statusrapporter for Signalprogrammet for 2. halvår 2022, fra transportministeren
2648957_0016.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 16/22
Klar
(København)-(Ringsted) (RO1)
APR23
Buffer
-
Behov
APR23
Det seneste møde i Commissioning Board blev afholdt ultimo september og her blev det
aftalt, at ibrugtagning sker 2./3. april.
Siden sidst er gennemført den første runde af dynamiske test med tog (lav hastighed).
Resultaterne heraf analyseres for nuværende. Derudover bliver der i september foretaget
test af trafikstyringssystemet (TMS), ligesom fabrikstesten (System FAT) forberede s. Fa-
brikstesten er den væsentligste milepæl, og vil give Banedanmark større indsigt i kvalite-
ten af Alstoms systemudvikling, og vil dermed danne grundlag for at vurdere, om syste-
met er af en tilstrækkelig god kvalitet til at blive sat i drift til april 2023, som forudsat. Det
er således den centrale go/no-go milepæl.
I skemaet nedenfor ses en oversigt over centrale milepæle frem mod ibrugtagning.
Milepæl
Site Acceptance Test (SAT – Dynamisk test med tog)
System Factory Acceptance Test (FAT)
Alstoms leverance af sikkerhedsdokumentation til brug for
ansøgning om ibrugtagningstilladelse
SAT
Udstedelse af ibrugtagningstilladelsen
Ibrugtagning
Måned
Gennemført ultimo
august/primo september
Oktober
Ultimo december
Ultimo januar 2023
Medio marts 2023
April 2023
Det er Banedanmarks vurdering, at der fortsat er risici forbundet med ibrugtagning af
strækningen. Banedanmark arbejder kontinuerligt på at mitigere risici, inden de eventuelt
får indvirkning på fremdriften. Det er vurderingen, at der er en middel risiko for en for-
sinkelse. Dette er en normal risikovurdering på det nuværende projektstadie, da der op
mod ibrugtagning altid vil være en række forhold, der skal håndteres inden for en be-
grænset tidshorisont. Det er således forventningen, at forholdene håndteres, men der er
naturligvis en risiko for, at forholdene ikke kan håndteres, hvilket farvemarkeringen af-
spejler. Der er i projektet stort fokus på at mitigere de identificerede risici, og dette har
indtil videre været succesfuldt. Banedanmark er ved at afklare, hvilken konsekvens, som
sporfornyelsesarbejdet mellem Roskilde og Ringsted (planlagt gennemført i sommeren
2023) har, såfremt ibrugtagning af det nye signalsystem mod forventning ikke sker i april.
Det er fortsat Banedanmarks forventning, at ibrugtagning af (København)-(Ringsted) ved
en forsinkelse tidligst kan ske i efteråret 2023. Dette skyldes, at det trafikalt ikke vil være
hensigtsmæssigt at lukke hovedstrækningen til Ringsted samtidig med den ny bane.
Klar
Roskilde-Holbæk-Kalundborg
(RO8)
ULT24
Buffer
-
Behov
ULT24
Signallayoutet er nu godkendt. Alstom melder fortsat om forsinkelser på de øvrige
milepæle. Banedanmark har ikke modtaget formelle delay notices, og den endelige
påvirkning af ibrugtagningsdatoen er ikke kommunikeret og godkendt af Banedanmark.
20-40 %
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 35: Orientering om statusrapporter for Signalprogrammet for 2. halvår 2022, fra transportministeren
2648957_0017.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 17/22
Der er igangsat mitigerende handlinger, ligesom Banedanmark har eskaleret overfor
Alstom mhp. at få en afklaring af, hvorvidt og i så fald, i hvor stort omfang, der er
forsinkelser. Jævnfør også afsnittet om den kritiske vej, er status gul denne gang henset
til de meldte forsinkelser og den manglende fremdrift. Risikoniveauet er fastholdt som
middel.
Klar
(København)-(Peberholm)
(RO4)
ULT25
3-4 mdr.
(ultimo
2024)
Buffer
-
Behov
ULT25
Processen omkring signallayoutet er ikke tilfredsstillende og følger ikke planen. Alstom
melder fortsat om forsinkelser, og Banedanmark har heller ikke her modtaget delay no-
tices, og forventer at blive præsenteret for en genopretningsplan, så ibrugtagning kan
fastholdes indenfor Anlægsplanen. Ligesom for RO8 vil Banedanmark afkræve en afkla-
ring fra Alstom på de meldte forsinkelser.
Jævnfør også afsnittet om den kritiske vej, er
status gul denne gang henset til de meldte forsinkelser og den manglende fremdrift. Ri-
sikoniveauet vurderes fortsat som højt.
Klar
Buffer
Behov
-
-
2. halvår
(Odense)-Svendborg (RO10)
2025
60-100 %
> 6 mdr.
(ultimo
2025)
Alstom har stadig ikke leveret et planudkast. De har meldt, at det kommer i september,
hvilket er senere end aftalt. Som det første skal designgrundlaget fra december 2018
genvurderes og forventeligt opdateres.
-
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 35: Orientering om statusrapporter for Signalprogrammet for 2. halvår 2022, fra transportministeren
2648957_0018.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 18/22
5.4 IT-leverancer til trafikstyring og planlægning af
fjernbaneinfrastrukturen
Banedanmark har de seneste mange måneder monitoreret leverandørens fremdrift meget nøje,
da den ikke er, som aftalt. Der er behov for en justering af leveranceplanen, hvorfor den overord-
nede status fastholdes gul med en tendens mod rød. Det skal understreges, at den manglende
fremdrift med it-leverancerne ikke én-til-én slår igennem på udrulningen. Nogle af it-leveran-
cerne er forudsætninger for signalsystemet (basisfunktionaliteterne), hvor andre it-leverancer har
konsekvenser for gevinstrealiseringen, bl.a. hvis integration mellem øst og vest er forsinket, og
den trafikale håndtering af systemerne dermed ikke kan udnyttes fuldt ud fø r senere.
Banedanmark er i gang med en audit af Alstoms styring af de aftaler, de har indgået med deres
underleverandør af visse trafikstyringsfunktionaliteter, og er ved at planlægge en tredjepartsvur-
dering af dels Alstoms processer til at styre integrationen af deres produkter, dels af den indsigt
Banedanmark får i fremdriften gennem Alstoms rapportering.
Kritisk vej og fremdrift
IT-leverancerne til understøttelse af trafikplanlægning og -styring leveres i tre overordnede trin:
1. Basisfunktioner til trafikstyring i hhv. Øst og Vest. Disse leveres som en integreret del af
de første faser af udrulningen af det nye signalsystem i hhv. Øst- og Vestdanmark.
2. Øget automatisering af trafikplanlægnings- og disponeringsaktiviteter.
3. Avancerede funktioner, som danner grundlaget for:
Den allerede igangsatte centralisering af trafikstyringen (etablering af de to
trafiktårne i hhv. Fredericia og København som grundlag for lukning af de mange
eksisterende kommandoposter).
Øget jernbanekapacitet, da det bliver muligt at afvikle tættere trafik.
Øget punktlighed gennem hurtigere og mere optimal reetablering efter
uregelmæssig trafik.
Samlet set mere miljørigtig kørsel gennem mere optimerede kørselsmønstre.
Leverancerne fra trin 1 og 2 er under gennemførelse og skulle efter planen være afsluttet i 2023,
mens det tredje trin (de mere avancerede funktioner) skulle have været leveret i 2025. Planen for
alle faser skal dog nu revurderes henset til den manglende fremdrift og forsinkelsen af de funkti-
onaliteter, som skulle have været leveret ved ibrugtagningen af (København)-(Ringsted), som op-
rindeligt skulle have været ibrugtaget i december 2022, men som nu er planlagt til april 2023.
Status på den første fase er på den baggrund fastholdt rød, mens de efterfølgende faser er grå.
Det er for Banedanmark at se ikke længere realistisk, at leverancerne kan leveres, som forudsat i
planen fra marts 2021.
Fase 1:
December 2022
• Stort set alle
basisfunktioner
implementeret øst for
Lillebælt
Fase 2:
Oktober 2023
• Systemteknisk
integrering af øst og
vest
Fase 3:
Ultimo 2024
• Systemudvikling
afsluttet øst for
Lillebælt.
• Første del af de
avancerede
trafikstyringsfunktioner
implementeret
(landsdækkende)
Fase 4:
Ultimo 2025
• Anden del af de
avancerede
trafikstyringsfunktioner
implementeret
(landsdækkende)
Fase 5:
Ultimo 2025
• Resterende avancerede
trafikstyringsfunktioner
implementeret
(landsdækkende)
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 35: Orientering om statusrapporter for Signalprogrammet for 2. halvår 2022, fra transportministeren
2648957_0019.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 19/22
Klar
Fase 1: Stort set alle basisfunk-
tioner implementeret øst for
Lillebælt
DEC22
Buffer
-
Behov
DEC22
Oprindeligt ville fasen blive afsluttet med de funktionaliteter, som var aftalt leveret ifm.
ibrugtagning af (København)-(Ringsted). Ibrugtagning er udskudt, og Alstom leverer ikke
længere den funktionalitet, som var aftalt i forbindelse med ibrugtagningen. Nærmere
herom i afsnittet om (København)-(Ringsted) i kapitlet om Østdanmark. I dette kapitel
fastholdes status for afslutningen af fasen som rød, da Banedanmark på nuværende tids-
punkt kun er blevet præsenterer for et udkast til en plan for, hvornår de s ystemleveran-
cer, der var aftalt i denne fase, forventes leveret. Dette planudkast dækker også en del af
den efterfølgende fase 2. Der udestår således en plan for de resterende leverancer, hvor-
for fase 2-5 ikke farvevurderes denne gang.
Ifm. ibrugtagning af de første strækninger øst og vest for Lillebælt blev der leveret en
række basisfunktioner til trafikstyring. Disse blev udbygget med implementeringen af
softwareopgraderingen DK2.1 i Vestdanmark (oktober 2021) og med ibrugtagning af
Mogenstrup-Rødby (december 2021).
Klar
Fase 2: Integration af systemerne i
øst og vest
OKT23
ISSUE
Buffer
-
Behov
OKT23
Som rapporteret sidst betyder den manglende fremdrift med Fase 1, at der også er et
behov for at genvurdere planen for fase 2. Af den grund er de sidste faser grå.
Den tekniske implementering af den integrerede trafikdisponering fandt sted i juni, men
løsningen måtte desværre rulles tilbage, da der opstod netværksproblemer. Der pågår nu
en analyse af, hvor fejlen opstod, og hvordan den kan udbedres, hvorefter der vil blive
lagt en ny plan for ibrugtagning. Det skal understreges, at den operationelle ibrug tag-
ning først finder sted i december 2023.
Klar
Fase 3: Systemudvikling afslut-
tet i øst inkl. implementering af
første del af de avancerede tra-
fikstyringsfunktioner
ULT24
ISSUE
Buffer
-
Behov
ULT24
Som rapporteret under fase 1, har Alstom ikke præsenteret en opdateret plan for de le-
verancer, som leveres efter fase 2. På den baggrund udgår farvevurderingen, ligesom risi-
kovurderingen stadig udestår.
Klar
Fase 4: Implementering af anden
del af de avancerede
trafikstyringsfunktioner
2. halvår 2025
Buffer
-
Behov
2. halvår
2025
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 35: Orientering om statusrapporter for Signalprogrammet for 2. halvår 2022, fra transportministeren
2648957_0020.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 20/22
Som rapporteret under fase 1, har Alstom ikke præsenteret en opdateret plan for de le-
verancer, som leveres efter fase 2. På den baggrund udgår farvevurderingen, ligesom risi-
kovurderingen stadig udestår.
Klar
Fase 5: Implementering
af de resterende
avancerede
trafikstyringsfunktioner
ULT25
Buffer
-
Behov
ULT25
Som rapporteret under fase 1, har Alstom ikke præsenteret en opdateret plan for de le-
verancer, som leveres efter fase 2. På den baggrund udgår farvevurderingen, ligesom risi-
kovurderingen stadig udestår.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 35: Orientering om statusrapporter for Signalprogrammet for 2. halvår 2022, fra transportministeren
2648957_0021.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 21/22
5.5 S-bane
Med ibrugtagning af RO S (Sydhavn-Køge og Carlsberg-Frederikssund/Høje Taastrup) den 25.
september 2022, er det nye signalsystem nu udrullet på hele S-banen. Nu udestår derfor kun i
regi af Signalprogrammet, enkelte leverancer i 2023 og nedlukning af CBTC-projektet.
Banedanmark er fortsat i gang med at afdække, hvordan CBTC-systemet kan konverteres til den
del af frekvensbåndet det fremadrettet er tildelt.
Kritisk vej og fremdrift
Proceslinjen herunder afspejler udrulningsplanen fra efteråret 2019.
December 2021 (januar
2022)
• RO Center: Nordhavn-
Carlsberg/ Sydhavn
JAN22
Januar 2021
• RO Nord: Farum-
Nordhavn, Hellerup-
Nordhavn og Ringbanen
•√
JAN21
Juni 2021
• Teknisk løsning af glatte
skinner
JUN21
Sept. 2022
• RO Syd: Sydhavn-Køge
og Carlsberg-
Frederikssund/ Høje
Taastrup
SEP22
Klar
Sydhavn-Køge og Carlsberg-
Frederikssund/Høje Taastrup
(RO Syd)
SEP22
Buffer
3 mdr.
Behov
ULT22
Den sidste leverance på S-banen blev leveret med ibrugtagningen af RO S (Sydhavn-
Køge og Carlsberg-Frederikssund/Høje Taastrup), den 25. september 2022. Dermed er
hele S-banen overgået til det nye signalsystem.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 35: Orientering om statusrapporter for Signalprogrammet for 2. halvår 2022, fra transportministeren
Signalprogrammet
Statusrapport september 2022
Banedanmark
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V