Finansudvalget 2022-23 (2. samling)
FIU Alm.del Bilag 35
Offentligt
2648956_0001.png
Signalprogrammet
Statusrapport august 2022
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 35: Orientering om statusrapporter for Signalprogrammet for 2. halvår 2022, fra transportministeren
Rapport -
Signalprogrammet
Indhold
1
2
2.1
3
4
5
5.1
5.2
5.3
5.4
5.5
Resumé ............................................................................................... 3
Introduktion til Signalprogrammet ............................................... 5
Metode...................................................................................................................... 5
Udrulningskort .................................................................................. 6
Programrisici ..................................................................................... 8
Projektstatus ................................................................................... 10
Fjernbane ombordudrustning........................................................................ 10
Fjernbane Vest ..................................................................................................... 13
Fjernbane Øst ....................................................................................................... 15
IT-leverancer til trafikstyring og planlægning af
fjernbaneinfrastrukturen .................................................................................. 18
S-bane ..................................................................................................................... 21
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 35: Orientering om statusrapporter for Signalprogrammet for 2. halvår 2022, fra transportministeren
2648956_0003.png
Rapport -
Signalprogrammet
1 Resumé
Fjernbane ombordudrustning
I alt er 193 tog udrustet med nyt ombordudstyr, og 177 tog af disse er godkendt til drift.
Projektet har i en længere periode oplevet forsinkelser i sikkerhedsgodkendelsesprocessen, blandt
andet grundet den fjerde jernbanepakke, hvilket påvirker fremdriften med stort set alle togtyper,
herunder også IC3. Hvor muligt forsøges udrustningsplanerne optimeret, men den overordnede
status er denne gang ændret til gul henset til forsinkelserne.
Fjernbane Vest
Med ibrugtagning af (Vejle)-Holstebro-Herning-(Skanderborg) (RO4), som blev afsluttet i august
2022, er i alt fire strækninger vest for Lillebælt nu i drift med ERTMS, svarende til 470 km. Frem-
driften følger dermed fortsat projektets kritiske vej, hvorfor status for projektet er vurderet som
grøn.
Fjernbane Øst
Tre strækninger i Østdanmark kører nu på det nye signalsystem. Senest overgik strækningen Mo-
genstrup-Rødby til ERTMS i december 2021. Den manglende fremdrift hos Alstom, herunder for-
sinkelsen af den næste strækning, (København)-(Ringsted), og Alstoms meldinger om forsinkel-
ser i deres projektplaner betyder, at den overordnede status for projektet er vurderet som gul.
Banedanmark noterer sig, at Alstom melder, at de systemleverancer, som var aftalt leveret med
(København)-(Ringsted) ikke alle bliver leveret til april 2023. Alstom kan på nuværende tidspunkt
ikke redegøre for konsekvenserne heraf for den samlede programplan, hvilket skal afdækkes
frem mod jul.
Udrulningsplanen omfatter de projekter, som var indeholdt i den oprindelige kontrakt med Al-
stom. Der er tale om en produktionsplan, hvor der er sikret en buffer i forhold til Anlægsplanen.
Udrulningsplanen skal afstemmes ift. ibrugtagningen af Storstrømsbroen, samt i fald der indgås
aftaler med Alstom vedr. ny bane over Vestfyn og evt. Femerntunnelen. Sidstnævnte er en option
i kontrakten med Alstom, som endnu ikke er kaldt. Det er Banedanmarks vurdering, at introdukti-
onen af Vestfyn og Femerntunnelen i udrulningsplanen ikke vil ændre ved, at den samlede udrul-
ning kan afsluttes i 2030, som forudsat.
Projekter indeholdt i Infrastrukturplan 2035, der endnu ikke er undersøgte og projekterede, vil
skulle indpasses i udrulningsplanen, når der træffes politisk beslutning om udmøntning. Udrul-
ningsplanen skal derfor yderligere konsolideres, når der er større viden om de projekter, og hvor-
når de skal lægges ind i udrulningsplanen. Signalprogrammet har vurderet mulige scenarier med
Banedanmark Planlægning, som vil blive inkluderet i den næste version af Anlægsplanen.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 35: Orientering om statusrapporter for Signalprogrammet for 2. halvår 2022, fra transportministeren
2648956_0004.png
Rapport -
Signalprogrammet
IT-leverancer til trafikstyring og planlægning af fjern-
baneinfrastrukturen
Banedanmark har de seneste mange måneder monitoreret leverandørens fremdrift meget nøje,
da den ikke er, som aftalt. Der er behov for en justering af leveranceplanen, hvorfor den overord-
nede status fastholdes gul med en tendens mod rød. Det skal understreges, at den manglende
fremdrift med it-leverancerne ikke én-til-én slår igennem på udrulningen. Nogle af it-leveran-
cerne er forudsætninger for signalsystemet (basisfunktionaliteterne), hvor andre it-leverancer har
konsekvenser for gevinstrealiseringen, bl.a. hvis integration mellem øst og vest er forsinket, og
den trafikale håndtering af systemerne dermed ikke kan udnyttes fuldt ud før senere.
Der er lagt en plan for Banedanmarks audit af Alstoms styring af de aftaler, som de har indgået
med deres underleverandør af visse trafikstyringsfunktionaliteter, samt en audit af deres styrings-
processer bl.a. mod design og integration af Alstoms forskellige produkter. Sidstnævnte audit har
blandt andet til formål at vurdere, om der er fuld gennemsigtighed, forudsigelighed og trovær-
dighed i deres rapportering, og om de rapporterede mål for fremdriften er understøttet af de
nødvendige processer.
S-bane
Projektet følger fortsat planen, der betyder, at det nye signalsystem er udrullet på alle stræknin-
ger i slutningen af 2022. På den baggrund er status grøn.
Den næste leverance på S-banen er ibrugtagningen af RO S (Sydhavn-Køge og Carlsberg-Frede-
rikssund/Høje Taastrup), som efter planen sættes i drift i september 2022. Herefter vil hele S-ba-
nen køre med det nye signalsystem.
Banedanmark er i gang med at analysere det løsningsforslag, for konvertering af den del af fre-
kvensbåndet, der er tildelt CBTC-systemet, som Banedanmark har modtaget fra Siemens samt
vurdere om der er alternativer til den foreslåede løsning.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 35: Orientering om statusrapporter for Signalprogrammet for 2. halvår 2022, fra transportministeren
2648956_0005.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 5/23
2 Introduktion til Signalprogrammet
Den 15. november 2017 tilsluttede forligskredsen bag Signalprogrammet
(forligskredsen bag aftalerne om en grøn transportpolitik: V, LA, K, S, DF, RV,
SF) sig Banedanmarks anbefaling om at følge den reviderede udrulningsstra-
tegi for fjernbanen. Baggrunden for denne udrulningsstrategi er særligt ud-
fordringerne som følge af afhængigheden mellem udrulningen af Signalpro-
grammet, elektrificeringen af jernbanenettet (Elektrificeringsprogrammet) og
hensynet til, at DSB’s nye el-tog, skal kunne køre, når de er klar til at blive
idriftsat (Fremtidens Tog). Jævnfør Banedanmarks strategi skal udrulning af
nyt signalsystem og elektrificering således ske på en måde, så Fremtidens
Tog kan tilgå Aarhus H og Aalborg station i 2026. De indbyrdes afhængighe-
der kan beskrives således:
Når der etableres nye signaler, er det kun tog, der er udrustet med
ny signalteknologi, der kan køre på strækningen.
De gamle signaler kan ikke tåle kørestrømmen fra et elektrificeret
banenet, medmindre de er immuniseret (beskyttet mod påvirkning
fra el-ledningerne).
De nye el-tog kan køre på såvel gamle som nye signaler.
Signalprogrammet omfatter også en totaludskiftning af signalsystemet på S-
banen, og Banedanmarks vurdering af risici og fremdrift på S-banen fremgår
derfor også af denne rapport.
2.1 Metode
I rapporten gives der rød-gul-grøn-vurderinger af fremdriften, dels overord-
net på det samlede projekt (dvs. om projektet kan gennemføres inden for
rammerne af Banedanmarks Anlægsplan og jf. den kritiske vej), dels på de
enkelte udrulningsstrækninger/togtyper, hvor arbejde er igangsat.
Vurderingen af den overordnede status for projektet er således en vurdering
af, om den kritiske vej følges. Det betyder også, at fremdriften med leveran-
cer, som består af en række på hinanden følgende leverancer, vurderes ud
fra, om Banedanmark mener, at fremdriften med de første leverancer er til-
strækkelig god, eller om der kan være tilfælde, hvor en kaskadeeffekt kan ri-
sikere at hæmme fremdriften med senere leverancer.
Der kan være tilfælde, hvor der endnu ikke er et estimat for gennemførelsen
af milepælen. I disse tilfælde markeres milepælen ud fra Banedanmarks
umiddelbare vurdering: grøn, hvis denne forventes gennemført uden proble-
mer; gul, hvis der forventes udfordringer.
Fremdriften er udfordret
og der er evt. opstået
forsinkelser med den
konkrete (eller relaterede
leverancer) uden virkning
på ibrugtagningsdatoen
Fremdriften er ikke som
planlagt med den konkrete
(eller relaterede
leverancer), hvilket
indvirker på
ibrugtagningsdatoen
Fremdriften følger planen
og er tilfredsstillende
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 35: Orientering om statusrapporter for Signalprogrammet for 2. halvår 2022, fra transportministeren
2648956_0006.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 6/23
3 Udrulningskort
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 35: Orientering om statusrapporter for Signalprogrammet for 2. halvår 2022, fra transportministeren
2648956_0007.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 7/23
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 35: Orientering om statusrapporter for Signalprogrammet for 2. halvår 2022, fra transportministeren
2648956_0008.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 8/23
4 Programrisici
Signalprogrammets Risk Board identificerer løbende programrisici, som kan påvirke hele eller
dele af programmet. Programrisiciene og de mitigerende handlinger evalueres og håndteres lø-
bende på Signalprogrammets Risk Board-møder. Signalprogrammet arbejder således
systematisk med de risici, som kan påvirke udrulningen af de nye signalsystemer.
Programrisici er kendetegnet ved at have en tværgående effekt på hele eller større dele af
Signalprogrammet. Mitigerende handlinger vil ofte involvere samarbejde og initiativer med
interessenter udenfor Signalprogrammet, f.eks. fra andre dele af Banedanmarks organisation.
Rapportering af programrisici og mitigerende handlinger tjener som grundlag for at skabe en
fælles forståelse for risiciene, og hvorledes disse kan nedbringes på baggrund af initiativer, bl.a. i
samarbejdet internt i Banedanmark. Risiciene er i flere tilfælde også grundlæggende og
forventelige risici forbundet med udrulning af et program i en størrelsesorden som
Signalprogrammet. Arbejdet med programrisici og rapporteringen heraf skal sikre relevant fokus
og håndtering, og stillingtagen til, om, i hvor høj grad og med hvilken indsats det er muligt at
mitigere risiciene. De mitigerende handlinger rapporteres ikke i denne rapport. Det skal
bemærkes, at der gennem mitigerende handlinger kontinuerligt arbejdes på at nedbringe de
enkelte risici.
Risiciene er klassificeret som høj (rød), middel (gul) eller ubetydelig (grøn) ud fra en samlet
kvalitativ vurdering af sandsynligheden og konsekvensen for en risikos indvirkning på
Banedanmarks Anlægsplan. Programrisici rapporteres kun, når de vurderes røde eller gule, og er
kendetegnet ved at have en tværgående effekt på hele eller større dele af Signalprogrammet.
Signalprogrammet rapporterer pt. 11 programrisici, som overordnet set kan inddeles i følgende
fire kategorier: Risici relateret til 1) myndighedskrav, 2) ressourcer, 3) projekter på og
vedligehold af ERTMS/CBTC-strækninger og 4) IT og data. De 11 programrisici fremgår af
tabellen nedenfor.
Programrisici opdelt efter de ovenfornævnte kategorier:
Kategori
Risiko
-niveau
Risiko
Nye myndighedskrav i TSI CCS (Togkontrol- og kommuni-
kations-delsystemer) 2022
Myndighedskrav
Myndighedsbehandling i henhold til EU’s 4. jernbanepakke
og påvirkning af ombordudrustningen
Tiltrækning og fastholdelse af specialister og projektledere
til det digitale jernbanenet
Ressourcer
Mangelfuld styringsmodel hos Alstom til at opfylde leveran-
cerne til Banedanmark
Mangel på instruktører til træning af medarbejdere (både
interne og eksterne) i ETCS-systemet
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 35: Orientering om statusrapporter for Signalprogrammet for 2. halvår 2022, fra transportministeren
2648956_0009.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 9/23
Vedligeholdelsesarbejder på strækninger, hvor ETCS er un-
der udrulning
Projekter på- og
vedligehold af
ERTMS/CBTC-stræk-
ninger
Fornyelses- og anlægsprojekter på strækninger, hvor
ETCS/CBTC er taget i brug
Præ-produktionsmiljø/”Forvaltningsmiljø”
(risiko for mang-
lende testkapacitet til produktionstest, der vil forhindre en
yderligere udrulning i overensstemmelse med programpla-
nen)
Joint Test Lab (JTL) testkapacitet
IT og data
Håndtering af Masterdata
Cybersikkerhed i relation til Signalprogrammets leverancer
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 35: Orientering om statusrapporter for Signalprogrammet for 2. halvår 2022, fra transportministeren
2648956_0010.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 10/23
5 Projektstatus
5.1 Fjernbane ombordudrustning
I alt er 193 tog udrustet med nyt ombordudstyr, og 177 tog af disse er godkendt til drift.
Projektet har i en længere periode oplevet forsinkelser i sikkerhedsgodkendelsesprocessen, blandt
andet grundet den fjerde jernbanepakke, hvilket påvirker fremdriften med stort set alle togtyper,
herunder også IC3. Hvor muligt forsøges udrustningsplanerne optimeret, men den overordnede
status er denne gang ændret til gul henset til forsinkelserne.
Kritisk vej og fremdrift
Ombordudrustningsprojektets kritiske vej følger infrastrukturen og er dermed knyttet til, hvornår
de enkelte togtyper skal være klar til drift på de enkelte strækninger. Dermed er milepælen for,
hvornår IC3, IR4 og ABs til brug på (København)-(Ringsted) denne gang flyttet til primo 2023.
Projektets kritiske vej fremgår af proceslinjen herunder. Farvemarkeringen indikerer, om det er
forventningen, at milepælene nås til den forudsatte tid, men er ikke et udtryk for risikovurdering.
Milepælene og eventuelle afvigelser for de enkelte togtyper fremgår af gennemgangen i det ef-
terfølgende afsnit.
•1. kvt.
2020
Behov:
December
2020
Behov:
Januar
2021
Ultimo
2021
Milepæl
i
Trafikplan:
Primo
2023
2023
2025
2028
29 Arriva
12 Lokaltog
Lint41 Struer- Lint41 til
Thisted (FEB20) Roskilde-Køge
(NOV20)
Milepæl
i
Trafikplan:
(JUN20)
Behov:
Behov:
43 Arriva
Lint41 til Struer-
46 IC3
Holstebro
(JUN21)
(OKT20)
20 IC3
Behov:
Milepæl
i
Behov:
96 IC3 •
Behov:
25
Minimum til
Trafikplan: 25 (dvs. inklusive Lokaltog Lint41
ibrugtagning af
ABs til K24
17 Indusi) til
ultimo 2028
København- •
Behov:
13
brug på Aarhus- (Kystbanen)
Ringsted:
Lokaltog IC2 til
Fredericia 4. kvt.
2025
Nykøbing F.
•√
12 ABs
medio 2023
(MAR21)
• 72 IC3
• 24 IR4
20 MQ
overdrages fra
DSB til Arriva
(NOV20)
Klar
DSB IC3
FEB23
Buffer
-
Behov
APR23
ISSUE
I alt er 56 tog udrustet og godkendt til drift. Ibrugtagningstilladelsen til First of Class for
den anden serie skulle have været modtaget i juni, men blev først modtaget ultimo au-
gust, hvilket skaber usikkerhed om udrustningsplanen. Serieinstallationen er påbegyndt,
og pt. udrustes det tredje tog. Rammegodkendelsen for udrustningen af hele serien er
dog også forsinket, så serieinstallationen må muligvis stoppes herefter. Henset til de
store usikkerheder for planen, som er forbundet med godkendelsesprocessen, udgår risi-
kovurderingen denne gang indtil der er vished for, hvornår godkendelsen opnås. Så snart
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 35: Orientering om statusrapporter for Signalprogrammet for 2. halvår 2022, fra transportministeren
2648956_0011.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 11/23
ibrugtagningstilladelse og rammegodkendelse er modtaget, konsolideres planen for ud-
rustning af serien. Der arbejdes mod , at serien er færdigudrustet til ibrugtagningen af
(København) – (Ringsted) i april 2023.
Klar
DSB IC3 Indusi
Afventer
afklaring
Buffer
-
Behov
4. kvt. 2025
Efter samråd med DSB blev det besluttet at indstille den særlige ombygning af de 17 IC3
Indusi togsæt, og togsættene skal derfor ombygges til indenlandsk togtrafik. Det er af-
klaret med Trafikstyrelsen, at Indusi ikke kan udrustes som en del af den anden IC3-serie.
Dette betyder, at der vil være brug for en ny typegodkendelse og First of Class. Det er
vurderingen, at det vil være muligt at genbruge en meget stor del af dokumentationen
fra den almindelige IC3-serie.
Der arbejdes stadig på planen med relevante stakeholders. Det undersøges blandet an-
det, om processen forbundet med opnåelse af ibrugtagningstilladelsen til FoC kan opti-
meres, så det behov der er fremsat i trafikplanen kan honoreres. Indtil der foreligger et
plangrundlag, foretages ingen risikovurdering.
Klar
Lokaltog Lint41 (anden
serie på 25 tog)
OKT23
-
Buffer
4 år og11
mdr.
Behov
ULT28
Serieinstallationen forventes nu først igangsat i januar 2023 (mod november 2022 sidst)
grundet forsinkelse af ibrugtagningstilladelse til First of Class. Forsinkelsen betyder, at
det nu er forventningen, at togene er klar til januar 2024 (mod oktober 2023 sidst).
Togene skal senest være udrustet til ibrugtagning af Kystbanen (RO9), som i Anlægspla-
nen er forudsat ibrugtaget senest ultimo 2028. Det er i samarbejde med Lokaltog aftalt,
at udrustningen sker så smidigt og enstrenget som muligt.
Klar
DSB Abs
(dobbeltdækkertog)
JAN23
< 10 %
< 1 mdr.
(Mod
ULT28 –
behov)
Buffer
5 mdr.
Behov
K24
10-20 %
< 1 mdr.
(DEC23)
I alt er 14 tog udrustet og godkendt, og der resterer alene de 11 tog, der udgør den an-
den serie.
Udrustningen af den anden serie er blevet forsinket, hvilket blandt andet skyldes lang
sagsbehandlingstid af ibrugtagningstilladelsen. Ibrugtagningstilladelsen forventes nu i
november (mod august sidst). Den samlede flåde på 25 tog forventes nu klar i juni 2023,
mod april sidst. Der er dog stadig en buffer til behovsdatoen.
Klar
DSB IR4
OKT22
Buffer
3 mdr.
Behov
APR23
I alt er 15 tog udrustet og godkendt til drift. Ibrugtagningstilladelsen til kørsel med level
2 forventes fortsat opnået i september, og det er forventningen, at de 24 tog vil være
klar til november, så den oprindelige behovsdato i december nås. Som det er gældende
for IC3, er IR4 forudsat udrustet til ibrugtagning af (København)-(Ringsted), som ikke
længere finder sted i december 2022. Dette giver lidt mere luft i udrustningsplanen, men
40-60 %
< 1 md.
(APR23)
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 35: Orientering om statusrapporter for Signalprogrammet for 2. halvår 2022, fra transportministeren
2648956_0012.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 12/23
presset fastholdes, og der arbejdes stadig mod et mål om at have togene klar til decem-
ber. Risikoniveauet er dog nu vurderet som ubetydeligt henset til det nye behov (april
2023).
Klar
Buffer
-
Behov
MED23
ISSUE
F
Lokaltog IC2
OKT23
Der er forsinkelse på ibrugtagningstilladelsen, hvilket også forsinker serieinstallationen
og dermed også, hvornår togene forventes klar. Forsinkelsen betyder således, at togene
med al sandsynlig ikke kan være klar til det aftalte tidspunkt, men først til oktober 2023.
Banedanmark ved, at dette vil være et problem for Lokaltog og er i dialog herom, lige-
som planen vil blive forsøgt optimeret. Henset til forsinkelsen og den usikre plan, udgår
risikovurderingen, og status er rød da den nuværende plan ikke kan overholdes på nu-
værende tidspunkt.
Banedanmarks arbejdskøretøjer
I alt er 11 køretøjer udrustet, hvoraf to er godkendt til drift (tidligere meldt tre, da god-
kendelsen var forventet umiddelbart efter rapportens deadline. Godkendelsen er ikke
modtaget endnu, derfor er der nedskrevet til to igen). Der meldes løbende om forsinkel-
ser af arbejdskøretøjerne. Det skyldes bl.a. Banedanmarks prioritering i forbindelse med
sikkerhedsarbejdet og forsinkelser hos Alstom.
Banedanmark har reevaluereret behovet for udrustning af arbejdskøretøjer, og har be-
sluttet at tage 12 køretøjer ud af planen. Indvirkningen heraf på den samlede udrust-
ningsplan undersøges, men det betyder formentlig, at projektet forkortes.
-
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 35: Orientering om statusrapporter for Signalprogrammet for 2. halvår 2022, fra transportministeren
2648956_0013.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 13/23
5.2 Fjernbane Vest
Med ibrugtagning af (Vejle)-Holstebro-Herning-(Skanderborg) (RO4), som blev afsluttet i august
2022, er i alt fire strækninger vest for Lillebælt nu i drift med ERTMS, svarende til 470 km. Frem-
driften følger dermed fortsat projektets kritiske vej, hvorfor status for projektet er vurderet som
grøn.
Kritisk vej og fremdrift
Den kritiske vej i Vestdanmark følger af den strategi, der er fremsat i Anlægsplanen. Den første
strækning i Nordjylland, (Frederikshavn)-Lindholm, blev ibrugtaget i efteråret 2018. Fokus er nu
på at sikre et driftsstabilt produkt og udrulle på yderligere strækninger i Midt- og Vestjylland
forud for ibrugtagning af den kritiske hovedstrækning, (Fredericia)-Aalborg. Denne strækning
skal elektrificeres forud for indsættelse af Fremtidens tog. Andre strækninger i Vest- og Sydjyl-
land er ikke kritiske for den samlede udrulningsstrategi og forventes at kunne gennemføres in-
den 2027. Generelt gælder det, at Banedanmark forud for hver enkelt ibrugtagning foretager en
vurdering af, om systemet har en kvalitet, som er tilstrækkeligt god til, at Signalprogrammets ud-
rulning kan fortsætte.
Vestprojektets kritiske vej fremgår af illustrationen nedenfor.
Ultimo 2018
Ibrugtagning af
Lindholm- Frederikshavn
(OKT18)
1. kvt 2022
Start installation
Aarhus-Aalborg
(JAN22)
Ultimo 2024
• Ibrugtagning af Aarhus-
Aalborg
Ultimo 2025
• Ibrugtagning Fredericia-
Aarhus (forudsætning for
elektrificering og
Fremtidens tog til
Aalborg ultimo 2026)
Klar
(Vejle)-Holstebro-Herning-
(Skanderborg) (RO4)
Ibrugtaget
AUG22
Buffer
3 mdr.
Behov
ULT22
Den 14. august blev den sjette og sidste etape ibrugtaget, og dermed er den samlede
strækning ibrugtaget. Ibrugtagningen forløb planmæssigt og uden større udfordringer.
Rapporteringen på strækningen udgår fra næste rapport.
Klar
(Esbjerg)-(Holstebro)-Skjern-
(Herning) (RO6)
2. kvt. 2023
Buffer
6 mdr.
Behov
ULT23
Strækningen ibrugtages i 2. kvartal 2023 med de ændringer, der er aftalt med leverandø-
ren, som en del af Concept for Change (drejer sig bl.a. om opgraderingen af fire over-
kørsler). Ibrugtagning forventes dermed at ske inden for Anlægsplanen. Testforløbet SIT
(test af installationer) færdiggøres efter planen inden udgangen af september 2022.
20-40 %
1-2 mdr.
(2. kvt.
2023)
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 35: Orientering om statusrapporter for Signalprogrammet for 2. halvår 2022, fra transportministeren
2648956_0014.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 14/23
Klar
Softwareopgradering DK3.0
(på alle strækninger i drift)
2023
Buffer
1 år
Behov
Før RO1N
Det er forventningen, at softwaren kan implementeres i 2023, men plandetaljerne er ikke
på plads, hvorfor der endnu ikke fremgår et milepælsoverblik.
Leverancen omfatter tre dele: Funktionalitet, som er udskudt efter aftale mellem Ba-
nedanmark og leverandøren; funktionalitetsforbedringer samt ny funktionalitet ønsket af
Banedanmark. Leverandøren har på nuværende tidspunkt igangsat deres softwareudvik-
ling fsva. de to første dele, og der foreligger en aftale fsva. de nye funktionaliteter.
Klar
Esbjerg-(Lunderskov) og
Bramming-(Tønder) (RO2/11)
2024
-
Buffer
-
Behov
K25
20-40 %
3-4 mdr.
(3. kvt.
2024)
Trafikplangruppen i Transportministeriet har tilkendegivet, at Banedanmark kan frem-
rykke ibrugtagningen af strækningen til 2024. Banedanmark indgår derfor nu i dialog
med signalleverandøren mhp. en plan herfor.
Klar
(Aarhus)-Aalborg
Lufthavn (RO1nord)
4. kvt. 2024
Buffer
-
Behov
ULT24
Ibrugtagningen forventes at finde sted inden for Anlægsplanen og er planlagt til at ske i
to etaper fra august til oktober 2024, hvilket er koordineret med Aalborg stationsprojek-
tet. Signallayoutet forventes godkendt inden udgangen af august. Installationsaktiviteter
på delstrækningen, Aalborg – Skørping, udskydes til 2023-24 af hensyn til den fælles
ibrugtagning af Aalborg station uden indvirkninger på ibrugtagningstidspunktet.
Klar
Buffer
-
Behov
ULT25
40-60 %
3-4 mdr.
(4. kvt.
2024)
F
(Fredericia) – Aarhus (RO1syd)
4. kvt. 2025/Januar ’26
Strækningen forventes ibrugtaget som forudsat i Anlægsplanen. Banedanmark afventer
fortsat designet fra leverandøren.
40-60 %
5-6 mdr.
(ultimo
2025/
primo
2026)
Klar
Fredericia-(Middelfart)-Padborg
og (Tinglev)-Sønderborg
(RO3/10)
MED27
Buffer
-
Behov
MED27
Arbejdet med strækningen er nu igangsat og Banedanmark vil efter planen levere data-
input til leverandøren snarest. Da ibrugtagning fortsat er flere år ud i fremtiden, er plan-
detaljerne endnu ikke på plads, men det er fortsat forventningen, at ibrugtagning vil ske i
overensstemmelse med Anlægsplanen, dvs. i 2027.
-
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 35: Orientering om statusrapporter for Signalprogrammet for 2. halvår 2022, fra transportministeren
2648956_0015.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 15/23
5.3 Fjernbane Øst
Tre strækninger i Østdanmark kører nu på det nye signalsystem. Senest overgik strækningen Mo-
genstrup-Rødby til ERTMS i december 2021. Den manglende fremdrift hos Alstom, herunder for-
sinkelsen af den næste strækning, (København)-(Ringsted), og Alstoms meldinger om forsinkel-
ser i deres projektplaner betyder, at den overordnede status for projektet er vurderet som gul.
Banedanmark noterer sig, at Alstom melder, at de systemleverancer, som var aftalt leveret med
(København)-(Ringsted) ikke alle bliver leveret til april 2023. Alstom kan på nuværende tidspunkt
ikke redegøre for konsekvenserne heraf for den samlede programplan, hvilket skal afdækkes
frem mod jul.
Udrulningsplanen omfatter de projekter, som var indeholdt i den oprindelige kontrakt med Al-
stom. Der er tale om en produktionsplan, hvor der er sikret en buffer i forhold til Anlægsplanen.
Udrulningsplanen skal afstemmes ift. ibrugtagningen af Storstrømsbroen, samt i fald der indgås
aftaler med Alstom vedr. ny bane over Vestfyn og evt. Femerntunnelen. Sidstnævnte er en option
i kontrakten med Alstom, som endnu ikke er kaldt. Det er Banedanmarks vurdering, at introdukti-
onen af Vestfyn og Femerntunnelen i udrulningsplanen ikke vil ændre ved, at den samlede udrul-
ning kan afsluttes i 2030, som forudsat.
Projekter indeholdt i Infrastrukturplan 2035, der endnu ikke er undersøgte og projekterede, vil
skulle indpasses i udrulningsplanen, når der træffes politisk beslutning om udmøntning. Udrul-
ningsplanen skal derfor yderligere konsolideres, når der er større viden om de projekter, og hvor-
når de skal lægges ind i udrulningsplanen. Signalprogrammet har vurderet mulige scenarier med
Banedanmark Planlægning, som vil blive inkluderet i den næste version af Anlægsplanen.
Kritisk vej og fremdrift
Den kritiske vej for udrulningen af nye signaler i Østdanmark følger af den strategi, der er frem-
sat i Anlægsplanen og er visualiseret af proceslinjen herunder. Fokus har været på at ibrugtage
teststrækningerne Roskilde-Køge-Næstved og derefter prioritere Mogenstrup-Nykøbing F, da
det var forudsætningen for, at der kunne køre tog på strækningen. Generelt gælder det, at Ba-
nedanmark forud for hver enkelt ibrugtagning foretager en vurdering af, om systemet har en
kvalitet, som er tilstrækkeligt god til, at Signalprogrammets udrulning kan fortsætte. På den bag-
grund er ibrugtagning af København-Ringsted udskudt til april 2023.
Ultimo 2019
Medio 2021
Ultimo 2021
Ibrugtagning af
Mogenstrup-Rødby.
(Forudsætning for
elektrificering af
strækning samt
indsætte eltog til
Nykøbing F.)
(DEC21)
April 2023
• Ibrugtagning af
(København)-
(Ringsted)
Ultimo 2024
• Ibrugtagning af
Roskilde-Holbæk-
Kalundborg (Nord-
vestbanen)
Ultimo 2025
• Ibrugtagning af
(København)-
(Peberholm)
Ibrugtagning af
Roskilde-(Køge)
(Øst EDL Nord)
(DEC19)
Ibrugtagning af
Køge-(Næstved)
(Øst EDL Syd)
(AUG21)
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 35: Orientering om statusrapporter for Signalprogrammet for 2. halvår 2022, fra transportministeren
2648956_0016.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 16/23
Klar
(København)-(Ringsted) (RO1)
DEC22
Buffer
-
Behov
ULT22
Det vurderes både projektmæssigt og trafikalt mest hensigtsmæssigt, at ibrugtagning
sker primo april, og det er nu aftalt (ultimo september) af Commissioning Board, hvor
også DSB deltager, at ibrugtagning sker den 2./3. april. Dette er en mindre ændring ift.
den tidligere udmelding om marts måned.
I skemaet nedenfor ses en oversigt over centrale milepæle frem mod ibrugtagning.
Milepæl
Site Acceptance Test (SAT – Dynamisk test med tog)
System Factory Acceptance Test (FAT)
Alstoms leverance af sikkerhedsdokumentation til brug for
ansøgning om ibrugtagningstilladelse
SAT
Udstedelse af ibrugtagningstilladelsen
Ibrugtagning
Måned
Ultimo august/primo
september
Oktober
Ultimo december
Ultimo januar 2023
Medio marts 2023
Primo april 2023
Den væsentligste milepæl er fabrikstesten (System FAT), som er planlagt gennemført i
oktober. Denne test vil give Banedanmark større indsigt i kvaliteten af Alstoms system-
udvikling, og vil give en indikation af, om systemet har en kvalitet og en modenhed, som
gør, at Banedanmark og relevante parter er trygge ved at sætte det nye system i drift.
Således kan dette betegnes som den centrale go/no-go milepæl.
Som rapporteret sidst, har Banedanmark valgt at nedsætte ibrugtagningsforummet,
Commissioning Board (CB), tidligere end normalt for at sikre en tæt opfølgning med
fremdrift og risici og inddragelse af relevante parter. Det første og seneste møde i CB
blev afholdt ultimo juni, mens det næste er planlagt til slutningen af september. I den
kommende tid vil fokus særligt være på den detaljerede plan for ibrugtagning, herunder
booking af spærringer. CB vil desuden følge systemudviklingen nøje, herunder også tra-
fikstyringsleverancerne. Alstom har meddelt Banedanmark, at de funktionaliteter, som
var aftalt leveret ifm. ibrugtagning, ikke alle vil blive leveret, hvorfor de driftsmæssige
konsekvenser heraf bliver undersøgt. Denne analyse følges også af CB.
Det er Banedanmarks vurdering, at der fortsat er risici forbundet med ibrugtagning af
strækningen. Banedanmark arbejder kontinuerligt på at mitigere risici, inden de eventuelt
får indvirkning på fremdriften. Henset til, at Commissioning Board er nedsat, ville risiko-
vurderingen normalt udgå af rapporten. For at kunne følge leverancen tæt, er det dog
besluttet fortsat at medtage en indikation af, hvor sandsynligt det er, at strækningen
ibrugtages til april 2023, som forudsat. Det er vurderingen, at der er en middel risiko for
en forsinkelse. Dette er en normal risikovurdering på det nuværende projektstadie, da
der op mod ibrugtagning altid vil være en række forhold, der skal håndteres inden for en
begrænset tidshorisont. Det er således forventningen, at forholdene håndteres, men der
er naturligvis en risiko for, at forholdene ikke kan håndteres, hvilket farvemarkeringen af-
spejler. Der er i projektet stort fokus på at mitigere de identificerede risici, og dette har
indtil videre været succesfuldt. Banedanmark er ved at afklare, hvilken konsekvens, som
sporfornyelsesarbejdet mellem Roskilde og Ringsted (planlagt gennemført i sommeren
2023) har, såfremt ibrugtagning af det nye signalsystem mod forventning ikke sker i april.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 35: Orientering om statusrapporter for Signalprogrammet for 2. halvår 2022, fra transportministeren
2648956_0017.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 17/23
Det er Banedanmarks forventning, at ibrugtagning af (København)-(Ringsted) ved en for-
sinkelse tidligst kan ske i efteråret 2023. Dette skyldes, at det trafikalt ikke vil være hen-
sigtsmæssigt at lukke hovedstrækningen til Ringsted samtidig med den ny bane.
Klar
Roskilde-Holbæk-Kalundborg
(RO8)
ULT24
Buffer
-
Behov
ULT24
Alstom melder fortsat om forsinkelser på sidste del af designet (signallayoutet), som nu
forventes endeligt godkendt og leveret ultimo august/primo september (mod juli sidst).
Derudover melder Alstom om forsinkelser på de øvrige milepæle. Banedanmark har ikke
modtaget formelle delay notices, og den endelige påvirkning af ibrugtagningsdatoen er
ikke kommunikeret og godkendt af Banedanmark. Der er igangsat mitigerende
handlinger, ligesom Banedanmark vil eskalere overfor Alstom mhp. at få en afklaring på,
hvorvidt og i så fald, i hvor stort omfang, der er forsinkelser.
Klar
(København)-(Peberholm)
(RO4)
ULT25
20-40 %
3-4 mdr.
(ultimo
2024)
Buffer
-
Behov
ULT25
Alstom melder om forsinkelser, og Banedanmark har heller ikke her modtaget delay no-
tices, og forventer at blive præsenteret for en genopretningsplan, så ibrugtagning kan
fastholdes indenfor Anlægsplanen. Eneste ændring, som vist ovenfor er, at designet
endnu ikke er godkendt, hvilket det ellers skulle være. Dette har indvirkning på risikoni-
veauet. Ligesom for RO8 vil Banedanmark afkræve en afklaring fra Alstom på de meldte
forsinkelser.
Risikoniveauet vurderes nu som højt. Der er 60-100% risiko for en forsinkelse på 6 måne-
der eller derover målt mod ibrugtagning i december 2025. Opskrivningen skyldes
den
fortsatte forsinkelse på signallayoutet og en manglende plan for sporspærringer.
Klar
(Odense)-Svendborg (RO10)
-
60-100 %
> 6 mdr.
(ultimo
2025)
Buffer
-
Behov
2. halvår
2025
-
Der er ingen ændringer siden sidst, og
ibrugtagning er planlagt til 2. halvår 2025. Alstom
har endnu ikke leveret et planudkast som planlagt og forventer først at levere det i sep-
tember. Som det første skal designgrundlaget fra december 2018 genvurderes og for-
venteligt opdateres.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 35: Orientering om statusrapporter for Signalprogrammet for 2. halvår 2022, fra transportministeren
2648956_0018.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 18/23
5.4 IT-leverancer til trafikstyring og planlægning af
fjernbaneinfrastrukturen
Banedanmark har de seneste mange måneder monitoreret leverandørens fremdrift meget nøje,
da den ikke er, som aftalt. Der er behov for en justering af leveranceplanen, hvorfor den overord-
nede status fastholdes gul med en tendens mod rød. Det skal understreges, at den manglende
fremdrift med it-leverancerne ikke én-til-én slår igennem på udrulningen. Nogle af it-leveran-
cerne er forudsætninger for signalsystemet (basisfunktionaliteterne), hvor andre it-leverancer har
konsekvenser for gevinstrealiseringen, bl.a. hvis integration mellem øst og vest er forsinket, og
den trafikale håndtering af systemerne dermed ikke kan udnyttes fuldt ud før senere.
Der er lagt en plan for Banedanmarks audit af Alstoms styring af de aftaler, som de har indgået
med deres underleverandør af visse trafikstyringsfunktionaliteter, samt en audit af deres styrings-
processer bl.a. mod design og integration af Alstoms forskellige produkter. Sidstnævnte audit har
blandt andet til formål at vurdere, om der er fuld gennemsigtighed, forudsigelighed og trovær-
dighed i deres rapportering, og om de rapporterede mål for fremdriften er understøttet af de
nødvendige processer.
Kritisk vej og fremdrift
IT-leverancerne til understøttelse af trafikplanlægning og -styring leveres i tre overordnede trin:
1. Basisfunktioner til trafikstyring i hhv. Øst og Vest. Disse leveres som en integreret del af
de første faser af udrulningen af det nye signalsystem i hhv. Øst- og Vestdanmark.
2. Øget automatisering af trafikplanlægnings- og disponeringsaktiviteter.
3. Avancerede funktioner, som danner grundlaget for:
Den allerede igangsatte centralisering af trafikstyringen (etablering af de to
trafiktårne i hhv. Fredericia og København som grundlag for lukning af de mange
eksisterende kommandoposter).
Øget jernbanekapacitet, da det bliver muligt at afvikle tættere trafik.
Øget punktlighed gennem hurtigere og mere optimal reetablering efter
uregelmæssig trafik.
Samlet set mere miljørigtig kørsel gennem mere optimerede kørselsmønstre.
Leverancerne fra trin 1 og 2 er under gennemførelse og skulle efter planen være afsluttet i 2023,
mens det tredje trin (de mere avancerede funktioner) skulle have været leveret i 2025. Planen for
alle faser skal dog nu revurderes henset til den manglende fremdrift og forsinkelsen af de funkti-
onaliteter, som skulle have været leveret ved ibrugtagningen af (København)-(Ringsted), som op-
rindeligt skulle have været ibrugtaget i december 2022, men som nu er planlagt til april 2023.
Status på den første fase er på den baggrund fastholdt rød, mens de efterfølgende faser er grå.
Det er for Banedanmark at se ikke længere realistisk, at leverancerne kan leveres, som forudsat i
planen fra marts 2021.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 35: Orientering om statusrapporter for Signalprogrammet for 2. halvår 2022, fra transportministeren
2648956_0019.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 19/23
Fase 1:
December 2022
• Stort set alle
basisfunktioner
implementeret øst for
Lillebælt
Fase 2:
Oktober 2023
• Systemteknisk
integrering af øst og
vest
Fase 3:
Ultimo 2024
• Systemudvikling
afsluttet øst for
Lillebælt.
• Første del af de
avancerede
trafikstyringsfunktioner
implementeret
(landsdækkende)
Fase 4:
Ultimo 2025
Fase 5:
Ultimo 2025
• Anden del af de
• Resterende avancerede
avancerede
trafikstyringsfunktioner
trafikstyringsfunktioner
implementeret
implementeret
(landsdækkende)
(landsdækkende)
Klar
Fase 1: Stort set alle basisfunk-
tioner implementeret øst for
Lillebælt
DEC22
Buffer
-
Behov
DEC22
Oprindeligt ville fasen blive afsluttet med de funktionaliteter, som var aftalt leveret ifm.
ibrugtagning af (København)-(Ringsted). Ibrugtagning er udskudt, og Alstom leverer ikke
længere den funktionalitet, som var aftalt i forbindelse med ibrugtagningen. Nærmere
herom i afsnittet om (København)-(Ringsted) i kapitlet om Østdanmark. I dette kapitel
fastholdes status for afslutningen af fasen som rød, da Banedanmark på nuværende tids-
punkt kun er blevet præsenterer for et udkast til en plan for, hvornår de systemleveran-
cer, der var aftalt i denne fase, forventes leveret. Dette planudkast dækker også en del af
den efterfølgende fase 2. Der udestår således en plan for de resterende leverancer, hvor-
for fase 2-5 ikke farvevurderes denne gang.
Ifm. ibrugtagning af de første strækninger øst og vest for Lillebælt blev der leveret en
række basisfunktioner til trafikstyring. Disse blev udbygget med implementeringen af
softwareopgraderingen DK2.1 i Vestdanmark (oktober 2021) og med ibrugtagning af
Mogenstrup-Rødby (december 2021).
Klar
Fase 2: Integration af systemerne i
øst og vest
OKT23
ISSUE
Buffer
-
Behov
OKT23
Som rapporteret sidst betyder den manglende fremdrift med Fase 1, at der også er et
behov for at genvurdere planen for fase 2. Af den grund er de sidste faser grå.
Den tekniske implementering af den integrerede trafikdisponering fandt sted i juni, men
løsningen måtte desværre rulles tilbage, da der opstod netværksproblemer. Der pågår nu
en analyse af, hvor fejlen opstod, og hvordan den kan udbedres, hvorefter der vil blive
lagt en ny plan for ibrugtagning. Det skal understreges, at den operationelle ibrugtag-
ning først finder sted i december 2023.
Klar
Buffer
Behov
Fase 3: Systemudvikling afslut-
tet i øst inkl. implementering af
første del af de avancerede tra-
fikstyringsfunktioner
ULT24
-
ULT24
ISSUE
Som rapporteret under fase 1, har Alstom ikke præsenteret en opdateret plan for de le-
verancer, som leveres efter fase 2. På den baggrund udgår farvevurderingen, ligesom risi-
kovurderingen stadig udestår.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 35: Orientering om statusrapporter for Signalprogrammet for 2. halvår 2022, fra transportministeren
2648956_0020.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 20/23
Klar
Fase 4: Implementering af anden
del af de avancerede
trafikstyringsfunktioner
2. halvår 2025
Buffer
-
Behov
2. halvår
2025
Som rapporteret under fase 1, har Alstom ikke præsenteret en opdateret plan for de le-
verancer, som leveres efter fase 2. På den baggrund udgår farvevurderingen, ligesom risi-
kovurderingen stadig udestår.
Klar
Fase 5: Implementering
af de resterende
avancerede
trafikstyringsfunktioner
ULT25
Buffer
-
Behov
ULT25
Som rapporteret under fase 1, har Alstom ikke præsenteret en opdateret plan for de le-
verancer, som leveres efter fase 2. På den baggrund udgår farvevurderingen, ligesom risi-
kovurderingen stadig udestår.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 35: Orientering om statusrapporter for Signalprogrammet for 2. halvår 2022, fra transportministeren
2648956_0021.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 21/23
5.5 S-bane
Projektet følger fortsat planen, der betyder, at det nye signalsystem er udrullet på alle stræknin-
ger i slutningen af 2022. På den baggrund er status grøn.
Den næste leverance på S-banen er ibrugtagningen af RO S (Sydhavn-Køge og Carlsberg-Frede-
rikssund/Høje Taastrup), som efter planen sættes i drift i september 2022. Herefter vil hele S-ba-
nen køre med det nye signalsystem.
Banedanmark er i gang med at analysere det løsningsforslag, for konvertering af den del af fre-
kvensbåndet, der er tildelt CBTC-systemet, som Banedanmark har modtaget fra Siemens samt
vurdere om der er alternativer til den foreslåede løsning.
Kritisk vej og fremdrift
Proceslinjen herunder afspejler udrulningsplanen fra efteråret 2019.
December 2021
(januar 2022)
• RO Center: Nordhavn-
Carlsberg/ Sydhavn
JAN22
Januar 2021
• RO Nord: Farum-
Nordhavn, Hellerup-
Nordhavn og Ringbanen
•√
JAN21
Juni 2021
• Teknisk løsning af glatte
skinner
JUN21
Sept. 2022
• RO Syd: Sydhavn-Køge
og Carlsberg-
Frederikssund/ Høje
Taastrup
Klar
Sydhavn-Køge og Carlsberg-
Frederikssund/Høje Taastrup
(RO Syd)
SEP22
Buffer
3 mdr.
Behov
ULT22
Den næste leverance på S-banen er ibrugtagningen af RO S (Sydhavn-Køge og Carls-
berg-Frederikssund/Høje Taastrup), som efter planen sættes i drift i september 2022.
Herefter vil hele S-banen køre med det nye signalsystem.
Seneste møde i ibrugtagningsforummet, Commissioning Board (CB), var den 16. august
2022. CB har accepteret, at RO S kan ibrugtages med tre kendte fejl, der ikke kan rettes
inden ibrugtagning. Umiddelbart efter Commissioning Board mødet har Siemens meldt
en ny-identificeret fejl. Der er igangsat analysearbejde, men det er pt. uvist om fejlen er
en showstopper for ibrugtagning af RO S. Derudover er der to ting der kan true ibrug-
tagningsdatoen. Det ene er tidligere meldte problemer omkring fjernbane interfaces ved
Høje Taastrup og Køge stationer. Derudover undersøges det, om der er krav om, at alle
gamle signaler dækkes til (”overposes”) efter CBTC er rullet ud, hvilket kan blive en
showstopper, da det ikke er sikkert, at det vil kunne nås inden. Det er dog Banedanmarks
klare forventning, at der kan findes en løsning, som ikke påvirker ibrugtagningsdatoen.
Tabellen herunder viser de væsentligste udestående leverancer.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 35: Orientering om statusrapporter for Signalprogrammet for 2. halvår 2022, fra transportministeren
2648956_0022.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 22/23
Leverance
AUG
SEP
SEP
Udstedelse af ibrugtagningstilladelsen
SEP
Ibrugtagning
Leverandørens sikkerhedsassessor leverer
sikkerhedsrapport
Anmodning om ibrugtagningstilladelse
Ejer
Leverandør
BDK
Trafikstyrelse
n
BDK
Uge
34
35
38
39
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 35: Orientering om statusrapporter for Signalprogrammet for 2. halvår 2022, fra transportministeren
Signalprogrammet
Statusrapport august 2022
Banedanmark
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V