Finansudvalget 2022-23 (2. samling)
FIU Alm.del Bilag 28
Offentligt
FAKTAARK – FOLKETINGETS ØKONOMISKE KONSULENTER / DET INTERNATIONALE SEKRETARIAT
JANUAR 2023
Det finanspolitiske rammeværk:
Budgetlov, udgiftslofter og sanktioner
CENTRALE BEGREBER
Med budgetloven er der med
virkning fra 2014 indført et nyt
udgiftspolitisk
styringssystem.
Det betyder, at der skal vedtages
bindende årlige udgiftslofter for
stat, regioner og kommuner for
en 4-årig periode.
Udgiftslofterne udgør en øvre
grænse for de årlige udgifter på
et givent område.
Der er fem udgiftslofter i budget-
loven, jf. tabellen nedenfor.
Udgiftslofterne indbefatter som
udgangspunkt ikke ledighedsre-
laterede udgifter. Det betyder ek-
sempelvis, at udgifter til dag-
penge og kontanthjælp ikke er
omfattet.
Af andre udgifter, der ikke er om-
fattet skal fremhæves det offent-
liges anlægsudgifter og statens
renteudgifter.
EU-LOVGIVNING
Budgetloven implementerer bl.a.
finanspagtens krav til det offent-
liges strukturelle saldo i dansk
lov, jf. faktaark om den offentlige
saldo.
Ligesom EU’s finanspolitiske
regler indeholder budgetloven
klausuler, der tillader Danmark at
fravige fra de finanspolitiske
krav, såfremt der er en ekstraor-
dinær økonomisk krise eller be-
givenhed.
Finanspagten stiller ikke krav om
lovfastsatte udgiftslofter, som
Danmark aktuelt har vedtaget.
LÆS MERE HER:
FM (april 2022): Erfaringer med bud-
getloven 2014-2020
Budgetloven (Lov nr. 547 af 18. juni
2012)
De Økonomiske Råd: Dansk Øko-
nomi, efterår 2019
De Økonomiske Råd: Dansk Øko-
nomi, efterår 2022
Budgetloven blev vedtaget af et bredt
flertal i Folketinget (V, S, RV, SF og
KF) i juni 2012 og har i praksis haft
virkning fra finansåret 2014.
Med budgetloven er finanspagtens
krav til de offentlige finanser imple-
menteret i dansk lovgivning, jf. fak-
taark om den offentlige saldo.
Udgiftslofter
Med budgetloven blev der indført ud-
giftslofter for stat, kommuner og regio-
ner. Budgetloven stiller ikke krav til ud-
giftslofternes konkrete niveau men
kræver, at det planlagte udgiftsniveau
er finansieret. Udgiftslofterne fastsæt-
tes derfor med udgangspunkt i en mel-
lemfristet fremskrivning af dansk øko-
nomi, der overholder de finanspoliti-
ske mål for de offentlige finanser.
Udgiftslofterne dækker som udgangs-
punkt en rullende 4-årig periode. Ud-
giftslofterne sætter en øvre grænse for
de årlige udgifter på de loftbelagte om-
råder og omfatter ca. ¾ af de samlede
offentlige udgifter i stat, kommuner og
regioner.
De første udgiftslofter for 2014-2017
blev vedtaget i 2013. Der fastsættes
årligt udgiftslofter for et nyt fjerde år.
Det sker samtidigt med finansloven
vedtages. Det skal bemærkes, at der
ikke er vedtaget udgiftslofter for det
nye 4. år i 2026. Der er således p.t.
kun udgiftslofter for 2023-2025.
Som udgangspunkt placeres det fi-
nanspolitiske råderum under det stats-
lige delloft for driftsudgifter.
Udgiftsstyring fortsat 1-årig sigte
Den konkrete fordeling af lofterne mel-
lem de tre sektorer (kommuner, regio-
ner og staten) aftales først efterføl-
gende i forbindelse med de 1-årige af-
taler om kommunernes og regioner-
nes økonomi og vedtagelse af det år-
lige bloktilskudsaktstykke om fastsæt-
telse af statens bloktilskud til kommu-
ner og regioner.
Mia. kr. (2022-priser)
Det statslige delloft for driftsudgifter
Det statslige delloft for indkomstoverførsler
Det kommunale udgiftsloft
Det regionale delloft for sundhedsområdet
Det regionale delloft for udviklingsopgaver
Udgiftsstyringens 1-årige sigte for økono-
miaftalerne og finansloven har dermed
ikke ændret sig med budgetloven, selv
om udgiftslofterne dækker en 4-årig peri-
ode.
Økonomiske sanktioner
Overholdelsen af udgiftslofterne er un-
derstøttet af økonomiske sanktioner i for-
hold til både budgetter og regnskaber.
Sanktionerne træder i kraft, hvis hhv. sta-
ten, kommunerne eller regionerne under
ét overskrider udgiftslofterne. For et over-
blik over de økonomiske sanktioner ved
brud på udgiftslofterne se evt. Finansmi-
nisteriets publikation om erfaringer med
budgetloven 2014-2020 fra april 2022 s.
18.
Korrektioner
Udgiftslofterne ligger som udgangspunkt
fast, når de først er vedtaget, også
selvom der på et efterfølgende tidspunkt
skønnes en gunstigere udvikling i de of-
fentlige finanser i de mellemfristede pla-
ner.
Budgetloven giver dog mulighed for bl.a.
at ændre de gældende udgiftslofter ved
særlige tilfælde ved lov. En særlig begi-
venhed kan bl.a. være efter afholdelsen
af et folketingsvalg, ved væsentlige dis-
kretionære ændringer af statens indtæg-
ter eller hvis der ved større politisk beslut-
tede reformer er udarbejdet en ny makro-
økonomisk fremskrivning, der giver
grundlag for en ændret loftfastsættelse.
Budgetloven giver også mulighed for, at
Finansministeren kan ændre udgiftslof-
terne administrativt i en række tilfælde.
COVID-19 relaterede udgifter
For 2020, 2021 og 2022 har Finansmini-
steren valgt ekstraordinært at undtage
COVID-19 relaterede udgifter for udgifts-
lofterne ved udstedelse af bekendtgørel-
ser. Det har dermed været muligt at af-
holde COVID-19-relaterede udgifter i
2020-2022 uden at fortrænge andre ud-
gifter. Der er ikke p.t. udstedt en bekendt-
gørelse, der undtager COVID-relaterede
udgifter for lofterne i 2023.
2023
234,5
302,5
287,8
129,4
2,9
Tabel over udgiftslofter for stat, kommuner og regioner
Kilde: FM (august 2022): Korrektioner af de gældende udgiftslofter på FFL23 samt
egne beregninger