Finansudvalget 2022-23 (2. samling)
FIU Alm.del Bilag 28
Offentligt
FAKTAARK – FOLKETINGETS ØKONOMISKE KONSULENTER / DET INTERNATIONALE SEKRETARIAT
JANUAR 2023
Det finanspolitiske rammeværk:
Offentlig saldo
Hvorfor en strukturel saldo?
CENTRALE BEGREBER
Den faktiske offentlige saldo
viser forskellen mellem det of-
fentliges faktiske indtægter og
udgifter.
Den strukturelle offentlige
saldo
er derimod en beregnet
størrelse, der opgør den faktiske
saldo ’renset’ for midlertidige på-
virkninger fra f.eks. konjunkturer
og udviklingen på de finansielle
markeder.
INSTITUTIONELLE KRAV
EU-LOVGIVNING
Ifølge EU må underskuddet på
den faktiske saldo kun i særlige
tilfælde (f.eks. en særlig økono-
misk krise som under covid-19-
pandemien) være større end 3
pct. af BNP. Samtidig leder EU-
reglerne til et landespecifikt mini-
mumskrav til den strukturelle
saldo. For Danmark er kravet -1
pct. af BNP fra 2017 til 2022.
DANSK LOVGIVING
Ifølge finanspagten, der er en
mellemstatslig aftale uden for
EU-lovgivningen, skal Danmark
indarbejde kravet til den struktu-
relle saldo i national lovgivning.
Kravet er indarbejdet som en un-
derskudsgrænse i budgetloven
på -1 pct. af BNP og svarer der-
med til EU’s minimumskrav.
Underskudsgrænsen kan midler-
tidig fraviges i situationer, hvor
usædvanlige begivenheder, der
ligger uden for statens kontrol,
har afgørende virkning på den of-
fentlige saldo eller ved alvorlige
økonomiske tilbageslag.
Regeringen skal ved fremlæg-
gelse af finanslovsforslag sikre,
at underskudsgrænsen i budget-
loven er overholdt.
LÆS MERE HER:
De Økonomiske Råd
Finansministeriets
strukturel saldo
beregning
af
Den offentlige saldo viser forskellen
mellem den offentlige sektors indtæg-
ter og udgifter. Der er overskud på den
offentlige saldo, når indtægterne er
større end udgifterne – i modsat fald
er der underskud.
Når økonomer taler om den offentlige
saldo, skelner de mellem den faktiske
og den strukturelle saldo.
Den faktiske saldo
Den faktiske saldo opgør det offentli-
ges faktiske indtægter fra skatter m.v.
fratrukket de faktiske udgifter til offent-
ligt forbrug, indkomstoverførsler m.v. i
løbet af året.
Den strukturelle saldo
Den strukturelle saldo er et mål for den
underliggende stilling på de offentlige
finanser og er den offentlige saldo ren-
set for bidrag fra konjunkturudsving og
andre midlertidige forhold.
Hvorfor en strukturel saldo?
Den faktiske saldo er meget konjunk-
turfølsom. Når det økonomiske aktivi-
tetsniveau er lavt, er skatteindtæg-
terne typisk også lave, mens de of-
fentlige udgifter til eksempelvis kon-
tanthjælp og dagpenge er relativt
høje. Derfor er den strukturelle saldo
ofte lav under en lavkonjunktur.
EU-retten indeholder et traktatfæstet
krav om, at underskuddet på den fak-
tiske saldo kun i helt exceptionelle til-
fælde (som f.eks. under coronakrisen)
må være større end 3 pct. af BNP.
Hvis et land skal være sikker på at
overholde dette krav under en (nor-
mal) lavkonjunktur, er der behov for at
finde ud af, hvor stort underskuddet
må være i en normalsituation, hvor
der hverken er høj- eller lavkonjunk-
tur. Hvis regeringen først skal til at til-
passe den offentlige saldo til 3-pro-
cents-kravet, når lavkonjunkturen op-
står, risikerer den førte politik at for-
værre den økonomiske krise. Derfor
har man udviklet begrebet den struk-
turelle saldo, der måler den offentlige
saldo i en konjunkturneutral situation.
Den strukturelle saldo er en beregnet
størrelse, som beror på et betydeligt
element af skøn. EU-kommissionen
og Finansministeriet benytter sig af
forskellige regnemetoder og har der-
for hvert deres skøn for størrelsen af
den strukturelle saldo et givent år.
Forventninger til fremtiden
Finansministeriet forventer en faktisk
offentlig saldo på 21,8 mia. kr. i 2023
svarende til 0,8 pct. af BNP. Den
strukturelle saldo skønnes til hhv. 0,3
og 0,4 pct. af BNP i 2022 og 2023. Der
er således god afstand til budgetlo-
vens underskudsgrænse, der er hæ-
vet fra 0,5 pct. af BNP til 1 pct. af BNP
fra juli 2022, jf. figuren nedenfor.
Finansministeriets nuværende frem-
skrivning indebærer dog, at den struk-
turelle saldo overskrider budgetlo-
vens krav efter 2033, jf. figuren ne-
denfor. Det skal ses i lyset af det de-
mografiske pres på udgifterne til
sundhed og ældrepleje som følge af
et stigende antal ældre. Samtidig fal-
der andelen af befolkningen i beskæf-
tigelse, og det er forventningen, at det
vil belaste de offentlige finanser.
Den strukturelle saldo varierer mindre end den faktiske
Finansministeriets skøn for faktisk og strukturel saldo
Pct. af BNP
6
4
2
0
Faktisk saldo
Strukturel saldo
Budgetlovens grænse for strukturel saldo
EU's grænse for faktisk saldo
-2
-4
2000
2010
2020
2030
2040
2050
Kilde: "2030-planforløb: Grundlag for udgiftslofter 2026", Finansministeriet august 2022 og
budgetloven