Finansudvalget 2022-23 (2. samling)
FIU Alm.del Bilag 28
Offentligt
2645589_0001.png
FAKTAARK – FOLKETINGETS ØKONOMISKE KONSULENTER / DET INTERNATIONALE SEKRETARIAT
JANUAR 2023
Det finanspolitiske rammeværk:
Offentlig saldo
Hvorfor en strukturel saldo?
CENTRALE BEGREBER
Den faktiske offentlige saldo
viser forskellen mellem det of-
fentliges faktiske indtægter og
udgifter.
Den strukturelle offentlige
saldo
er derimod en beregnet
størrelse, der opgør den faktiske
saldo ’renset’ for midlertidige på-
virkninger fra f.eks. konjunkturer
og udviklingen på de finansielle
markeder.
INSTITUTIONELLE KRAV
EU-LOVGIVNING
Ifølge EU må underskuddet på
den faktiske saldo kun i særlige
tilfælde (f.eks. en særlig økono-
misk krise som under covid-19-
pandemien) være større end 3
pct. af BNP. Samtidig leder EU-
reglerne til et landespecifikt mini-
mumskrav til den strukturelle
saldo. For Danmark er kravet -1
pct. af BNP fra 2017 til 2022.
DANSK LOVGIVING
Ifølge finanspagten, der er en
mellemstatslig aftale uden for
EU-lovgivningen, skal Danmark
indarbejde kravet til den struktu-
relle saldo i national lovgivning.
Kravet er indarbejdet som en un-
derskudsgrænse i budgetloven
på -1 pct. af BNP og svarer der-
med til EU’s minimumskrav.
Underskudsgrænsen kan midler-
tidig fraviges i situationer, hvor
usædvanlige begivenheder, der
ligger uden for statens kontrol,
har afgørende virkning på den of-
fentlige saldo eller ved alvorlige
økonomiske tilbageslag.
Regeringen skal ved fremlæg-
gelse af finanslovsforslag sikre,
at underskudsgrænsen i budget-
loven er overholdt.
LÆS MERE HER:
De Økonomiske Råd
Finansministeriets
strukturel saldo
beregning
af
Den offentlige saldo viser forskellen
mellem den offentlige sektors indtæg-
ter og udgifter. Der er overskud på den
offentlige saldo, når indtægterne er
større end udgifterne – i modsat fald
er der underskud.
Når økonomer taler om den offentlige
saldo, skelner de mellem den faktiske
og den strukturelle saldo.
Den faktiske saldo
Den faktiske saldo opgør det offentli-
ges faktiske indtægter fra skatter m.v.
fratrukket de faktiske udgifter til offent-
ligt forbrug, indkomstoverførsler m.v. i
løbet af året.
Den strukturelle saldo
Den strukturelle saldo er et mål for den
underliggende stilling på de offentlige
finanser og er den offentlige saldo ren-
set for bidrag fra konjunkturudsving og
andre midlertidige forhold.
Hvorfor en strukturel saldo?
Den faktiske saldo er meget konjunk-
turfølsom. Når det økonomiske aktivi-
tetsniveau er lavt, er skatteindtæg-
terne typisk også lave, mens de of-
fentlige udgifter til eksempelvis kon-
tanthjælp og dagpenge er relativt
høje. Derfor er den strukturelle saldo
ofte lav under en lavkonjunktur.
EU-retten indeholder et traktatfæstet
krav om, at underskuddet på den fak-
tiske saldo kun i helt exceptionelle til-
fælde (som f.eks. under coronakrisen)
må være større end 3 pct. af BNP.
Hvis et land skal være sikker på at
overholde dette krav under en (nor-
mal) lavkonjunktur, er der behov for at
finde ud af, hvor stort underskuddet
må være i en normalsituation, hvor
der hverken er høj- eller lavkonjunk-
tur. Hvis regeringen først skal til at til-
passe den offentlige saldo til 3-pro-
cents-kravet, når lavkonjunkturen op-
står, risikerer den førte politik at for-
værre den økonomiske krise. Derfor
har man udviklet begrebet den struk-
turelle saldo, der måler den offentlige
saldo i en konjunkturneutral situation.
Den strukturelle saldo er en beregnet
størrelse, som beror på et betydeligt
element af skøn. EU-kommissionen
og Finansministeriet benytter sig af
forskellige regnemetoder og har der-
for hvert deres skøn for størrelsen af
den strukturelle saldo et givent år.
Forventninger til fremtiden
Finansministeriet forventer en faktisk
offentlig saldo på 21,8 mia. kr. i 2023
svarende til 0,8 pct. af BNP. Den
strukturelle saldo skønnes til hhv. 0,3
og 0,4 pct. af BNP i 2022 og 2023. Der
er således god afstand til budgetlo-
vens underskudsgrænse, der er hæ-
vet fra 0,5 pct. af BNP til 1 pct. af BNP
fra juli 2022, jf. figuren nedenfor.
Finansministeriets nuværende frem-
skrivning indebærer dog, at den struk-
turelle saldo overskrider budgetlo-
vens krav efter 2033, jf. figuren ne-
denfor. Det skal ses i lyset af det de-
mografiske pres på udgifterne til
sundhed og ældrepleje som følge af
et stigende antal ældre. Samtidig fal-
der andelen af befolkningen i beskæf-
tigelse, og det er forventningen, at det
vil belaste de offentlige finanser.
Den strukturelle saldo varierer mindre end den faktiske
Finansministeriets skøn for faktisk og strukturel saldo
Pct. af BNP
6
4
2
0
Faktisk saldo
Strukturel saldo
Budgetlovens grænse for strukturel saldo
EU's grænse for faktisk saldo
-2
-4
2000
2010
2020
2030
2040
2050
Kilde: "2030-planforløb: Grundlag for udgiftslofter 2026", Finansministeriet august 2022 og
budgetloven
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 28: Faktaark om centrale finanspolitiske begreber, fra Folketingets økonomiske konsulenter
2645589_0002.png
FAKTAARK – FOLKETINGETS ØKONOMISKE KONSULENTER / DET INTERNATIONALE SEKRETARIAT
JANUAR 2023
For særligt interesserede
Reglerne for EU’s krav til den offentlige saldo m.v. er komplekse. Nedenfor dykkes ned i fire aspekter. Oplysnin-
gerne er tiltænkt særligt interesserede. For en uddybning kontakt økonomisk chefkonsulent Kathrine Lange (3323),
[email protected]
EU’s minimumskrav til den strukturelle
saldo udgør -1 pct. af BNP
EU stiller et landespecifikt minimumskrav til den
strukturelle saldos størrelse. Det har ledt til introduk-
tionen af begrebet den
mellemfristede minimums
budgetmålsætning
(minimums-MTO). For et land
som Danmark med holdbare offentlige finanser og
en ØMU-gæld, der ikke overskrider grænsen på 60
pct. af BNP, betyder EU-reglerne, at Danmarks mel-
lemfristede minimums budgetmålsætning er fastlagt
til -1 pct. af BNP. Indtil for nyligt havde Danmark fast-
sat sin mellemfristede målsætning mere restriktivt til
-0,5 pct. af BNP, men med det nationale kompromis
af 6. marts 2022 blev grænsen sænket til -1 pct.
I mange lande ledte COVID-19 krisen
til underskud større end EU’s grænse .
Hvordan det?
COVID-19 krisen har i mange medlemslande ledt til
offentlige underskud, der har overskredet EU’s
grænse på 3 pct. af BNP. Det har dog ikke haft be-
tydning i forhold til EU’s budgetregler. Det skyldes,
at regelsættet indeholder en undtagelsesklausuler,
der træder i kraft i tilfælde af enten en usædvanlig
begivenhed, eller såfremt Euroområdet eller unio-
nen som helhed rammes af en alvorlig generel øko-
nomisk nedtur. I forbindelse med COVID-19 krisen
har Kommissionen og Rådet aktiveret den såkaldte
generelle undtagelsesklausul fra 2020 til 2023. Der-
med vil landene i
praksis
(kortsigtet) kunne fravige
3-procentskravet til den faktiske saldo og kravet til
den strukturelle saldo i de fire år.
Budgetloven indeholder lignende regler, og det var
da også den danske regerings vurdering, at COVID-
19 krisen i 2020 udgjorde en ekstraordinær om-
stændighed, der gav mulighed for at fravige budget-
lovens underskudsgrænse. For 2021, 2022 og 2023
er det imidlertid regeringens vurdering, at den øko-
nomiske krise ikke er ekstraordinær. Dermed skal fi-
nanspolitikken som udgangspunkt planlægges in-
denfor budgetlovens rammer fra 2021 og frem.
Frem for at sætte budgetlovens krav til den struktu-
relle saldo ud af kraft i alle relevante år som følge af
COVID-19 pandemien, har Finansministeriet i stedet
korrigeret beregningen af den strukturelle saldo. I
budgetloven fastslås, at det er Finansministeriet, der
fastsætter reglerne for beregning af den strukturelle
saldo. Ifølge ministeriets beregningsprincipper skal
den strukturelle saldo således korrigeres for visse
engangsforhold. Finansministeriet har på den bag-
grund renset den strukturelle saldo for visse merud-
gifter relateret til COVID-19 pandemien.
Afslutningsvist skal det nævnes, at Finansministeriet
ligeledes vurderer, at den aktuelle situation afledt af
den russiske invasion af Ukraine udgør en usæd-
vanlig begivenhed uden for statens kontrol. Det be-
tyder, at den strukturelle saldo dermed vil kunne
svækkes ud over underskudsgrænsen svarende til
de konkrete merudgifter, der er direkte relateret til
situationen i Ukraine.
Læs mere: Bilag 3.2 i ”Danmarks Konvergenspro-
gram 2020”, samt ”Erfaringer med budgetloven
2014-2020.”, begge af Finansministeriet.
Regeringen, De Økonomiske Råd samt
EU har hver deres bud på strukturel
saldo
Det er Danmarks Statistik, der står for den regn-
skabsmæssige opgørelse af den
faktiske saldo
i
de
historiske år.
Regeringen, De Økonomiske Råd,
Nationalbanken samt EU afgiver løbende skøn for
den fremtidige udvikling i den faktiske saldo. Skøn-
nene må nødvendigvis baseres på en række anta-
gelser.
Den
strukturelle saldo
er en beregnet størrelse og
afhænger derfor af beregningsmetoden. Ifølge De
Økonomiske Råd var
underskuddet
på den struktu-
relle saldo 0,6 pct. af BNP i 2021, mens der ifølge
Finansministeriets beregninger derimod var et over-
skud på 0,7 pct. af BNP. Forskellen skyldes primært,
at Det Økonomisk Råd medregner offentlige for-
brugsudgifter afledt af covid-19 i den strukturelle
saldo, mens Finansministeriet ikke gør.
EU’s vurdering af budgetlovens krav sker med ud-
gangspunkt i EU’s eget skøn for den strukturelle
saldo.
Andre saldobegreber
Den
primære saldo
er det offentliges faktiske saldo fra-
regnet det offentliges renteindtægter og -udgifter.
DAU-
saldoen
vedrører statens finanser.