Finansudvalget 2022-23 (2. samling)
FIU Alm.del Bilag 24
Offentligt
2644942_0001.png
5. januar 2023
Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den 17. januar 2023
1)
2)
3)
Præsentation af det svenske formandskabsprogram
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Økonomiministeriet og Finansministeriet
Økonomiske konsekvenser af Ruslands invasion af Ukraine
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Økonomiministeriet
Økonomisk genopretning i EU: Implementering af genopretningsfacilite-
ten (RRF) og revideret rådsimplementerende beslutning vedr. Luxem-
bourgs opdaterede genopretningsplan
KOM(2020)408, KOM(2022)737
Materialet er udarbejdet af Økonomiministeriet
Rådskonklusioner vedr. det europæiske semester samt godkendelse af an-
befalinger til euroområdet
KOM(2022)780, KOM(2022)781, KOM(2022)782
Materialet er udarbejdet af Økonomiministeriet
4)
2
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 24: Samlenotater for de punkter på dagsordenen for rådsmøderne (ECOFIN) 6. december 2022 og 17. januar 2023, som vedrører det europæiske semester.
2644942_0002.png
Side 2 af 19
Dagsordenspunkt 4:
Rådskonklusioner vedr. undersøgelsen for
bæredygtig vækst og varslingsrapporten for
2023 samt anbefalinger til euroområdet som
helhed for 2023
KOM(2022)780, KOM(2022)781, KOM(2022)782
1. Resume
ECOFIN ventes 17. januar 2023, at vedtage rådskonklusioner om Kommissionens årlige un-
dersøgelse for bæredygtig vækst. ECOFIN ventes i konklusionerne bl.a. at dele Kommissionens
vurdering af prioriteterne for den økonomiske politik i EU, herunder at EU-landene skal sikre
sunde offentlige finanser, modstandsdygtige og konkurrencedygtige økonomier samt grøn omstilling,
ikke mindst i lyset af de stigende energipriser.
ECOFIN ventes ligeledes, at vedtage rådskonklusioner vedr. Kommissionens varslingsrapport
under proceduren for makroøkonomiske ubalancer som input til Kommissionens kommende dyb-
degående analyser af udvalgte lande med potentielle ubalancer. Konklusionerne ventes generelt at
dele Kommissionens analyse og vurderinger i varslingsrapporten, herunder at der er risiko for uba-
lancer i 17 EU-lande.
Endelig ventes eurolandene at godkende økonomisk-politiske anbefalinger til euroområdet som
helhed for 2022. Anbefalingerne ventes bl.a. at fokusere på behovet for ikke at skubbe til inflati-
onen med støttetiltag og finanspolitikkerne generelt.
Regeringen kan overordnet støtte rådskonklusionerne om Kommissionens undersøgelse for bære-
dygtig vækst og varslingsrapport med det ventede hovedindhold og noterer sig anbefalingerne til
euroområdet som helhed.
2. Baggrund
Det europæiske semester 2023 blev indledt 22. november 2022 med offentliggørel-
sen af Kommissionens årlige undersøgelse for bæredygtig vækst (Annual
Sustainable
Growth Survey,
ASGS) og varslingsrapport om makroøkonomiske ubalancer samt
udkast til økonomisk-politiske anbefalinger til euroområdet som helhed.
Kommissionens undersøgelse for bæredygtig vækst skitserer de overordnede øko-
nomisk-politiske udfordringer og prioriteter for EU i 2023. Kommissionen udpeger
konkret bæredygtighed, produktivitet, social retfærdighed og makroøkonomisk sta-
bilitet som prioriteter for det økonomiske samarbejde i 2023. Prioriteterne i under-
søgelsen for bæredygtig vækst vil være retningsgivende for det europæiske semester
i 2023, herunder de landespecifikke anbefalinger vedr. EU-landenes økonomiske
politik. De landespecifikke anbefalinger ventes vedtaget af ECOFIN i juni og juli
2023 pba. udkast fra Kommissionen, som ventes offentliggjort i maj eller juni 2023.
For en status over indsatsen i Danmark med de landespecifikke anbefalinger fra
2022 henvises til
bilag 1.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 24: Samlenotater for de punkter på dagsordenen for rådsmøderne (ECOFIN) 6. december 2022 og 17. januar 2023, som vedrører det europæiske semester.
2644942_0003.png
Side 3 af 19
Varslingsrapporten om makroøkonomiske ubalancer for 2023 udpeger pba. en
række indikatorer 17 lande til dybdegående analyser
1
, da de i varierende grad vurde-
res at opleve risici relateret til bl.a. gæld, konkurrenceevne, boligmarkedet og situa-
tionen i den finansielle sektor,
jf. bilag 2.
Danmark udpeges igen i år
ikke
til en dyb-
degående analyse. For en oversigt over udviklingen i relevante indikatorer vedr.
makroøkonomiske ubalancer i Danmark henvises til
bilag 3.
I Kommissionens udkast til anbefalingerne til euroområdet som helhed lægges op
til anbefalinger om at føre finanspolitik, der ikke bidrager til inflationspresset, og
om koordination af eventuelle nationale støttetiltag i lyset af den høje inflation og
energiprisudviklingen m.v. Kommissionen foreslår derudover bl.a. anbefalinger om
at fremme investeringer i grøn og digital omstilling samt fremme af en lønudvikling,
der tager højde for produktivitet og tabet af købekraft i lyset af inflationen. Der
lægges endvidere op til anbefalinger om at sikre finansiel stabilitet og understøtte
den finansielle integration. Anbefalingerne til euroområdet som helhed vil danne
baggrund for de landespecifikke anbefalinger til de enkelte eurolande som led i lan-
despecifikke anbefalinger til alle EU-landene, der ventes vedtaget i juni og juli 2023.
Anbefalingerne til eurolandene som helhed godkendes alene af eurolandene.
Kommissionens strategi for bæredygtig vækst, varslingsrapporten og anbefalin-
gerne til euroområdet som helhed blev præsenteret på ECOFIN 6. december 2022,
jf. samlenotat af 24. november 2022.
3. Formål og indhold
ECOFIN skal på mødet 17. januar 2023 vedtage konklusioner om Kommissionens
undersøgelse for bæredygtig vækst for 2023 og Kommissionens varslingsrapport
om makroøkonomiske ubalancer for 2023. Eurolandene skal desuden godkende de
økonomisk-politiske anbefalinger til euroområdet som helhed.
Rådskonklusioner om undersøgelsen for bæredygtig vækst for 2023
På baggrund af prioriteterne i undersøgelsen for bæredygtig vækst for 2023 vil
ECOFIN på mødet 17. januar 2023 vedtage rådskonklusioner med fokus på de
vigtigste økonomisk-politiske udfordringer og anbefalinger. Rådskonklusionerne
ventes blandt andet at lægge vægt på følgende:
Rådet anerkender, at EU står over for en lang række økonomiske, sociale og
geopolitiske udfordringer som følge af Ruslands krig i Ukraine. Rådet anerken-
der, at historisk høje energipriser, høje inflationsrater, forsyningsmangel, høj
gæld og stigende låneomkostninger påvirker mange husholdninger og virksom-
heder i EU og kræver hurtig, målrettet og koordineret politisk indsats i EU og
i EU-landene.
Rådet er generelt enig i de økonomiske prioriteter, der er skitseret i den årlige
undersøgelse for bæredygtig vækst for 2023. Rådet noterer sig, at de fire priori-
teter
bæredygtighed, produktivitet, social retfærdighed og makroøkonomisk
Cypern, Frankrig, Grækenland, Irland, Italien, Kroatien, Nederlandene, Portugal, Rumænien, Spanien, Sverige
og Tyskland.
1
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 24: Samlenotater for de punkter på dagsordenen for rådsmøderne (ECOFIN) 6. december 2022 og 17. januar 2023, som vedrører det europæiske semester.
2644942_0004.png
Side 4 af 19
stabilitet
fortsat vil være retningsgivende for koordinationen af den økonomi-
ske politik samt finans- og beskæftigelsespolitikken i EU. Rådet anerkender, at
der er behov for at sikre økonomisk, finanspolitisk og finansiel stabilitet samt
behov for at nedbringe makroøkonomiske ubalancer. Rådet understreger, at
politiske tiltag mhp. at sikre tilstrækkelig energiforsyning, energi til overkom-
melige priser samt økonomisk og finansiel stabilitet, bør understøtte en retfær-
dig, inklusiv, modstandsdygtig og bæredygtig vækst. Tiltagene bør desuden bi-
drage til den grønne og digitale omstilling og være i overensstemmelse med
EU's klima- og miljømål på mellemlang og lang sigt. Rådet opfordrer til at ud-
vikle robuste forsyningskæder for at sikre EU's forsyningssikkerhed og konkur-
renceevne.
Rådet understreger vigtigheden af tæt koordinering af den politiske reaktion på
de økonomiske konsekvenser af Ruslands krig i Ukraine. Rådet minder om den
vigtige rolle, som den koordinerede EU-indsats har haft i håndteringen af CO-
VID-19-pandemien og ift. at sikre genopretningen i 2021 og i første halvdel af
2022. Rådet opfordrer til en hurtig gennemførelse af EU-landenes genopret-
ningsplaner og landespecifikke anbefalinger under det europæiske semester. Rå-
det opfordrer til effektiv anvendelse af REPowerEU, der skal øge energisyste-
mernes modstandsdygtighed i EU og bekæmpe energifattigdom samt under-
støtte målene i den europæiske grønne pagt.
Rådet er enig i, at det i den givne situation er afgørende at sikre makrofinansiel
stabilitet og opretholde adgangen til finansiering. Rådet bifalder de seneste års
tiltag mhp. at nedbringe misligholdte lån og sikre mere modstandsdygtige ban-
ker. Rådet understreger samtidig behovet for, at bankerne har en forsigtig til-
gang til hensættelser og kapitalbuffere, der er i overensstemmelse med udvik-
lingen i risiciene. Rådet understreger samtidig vigtigheden af fortsat at reducere
eksisterende misligholdte lån. Rådet anerkender, at flere faktorer kan udgøre
risici for den finansielle stabilitet, herunder faldende aktivpriser og forværrede
finansieringsvilkår. Rådet understreger, at finansielle institutioner bør forberede
sig på forskellige risikoscenarier. Rådet anerkender, at en styrkelse af kapital-
markedsunionen og fremskridt ift. bankunionen kan styrke finansieringsforhol-
dene og fremme private investeringer og økonomisk robusthed.
Rådet er enig i, at der ikke bør gennemføres brede finanspolitiske stimuli i 2023,
da det modvirker pengepolitikken og dens indsats for at reducere inflationen.
EU-landene bør fokusere på tiltag, der er midlertidige og målrettede, og som
har begrænsede finanspolitiske omkostninger og konsekvenser for prissigna-
lerne, så incitamentet til at reducere energiforbruget bevares. Rådet finder, at
finanspolitikkerne generelt bør forblive fleksible. Rådet finder, at man bør over-
veje at erstatte brede støttetiltag med en såkaldt todelt model for støttetiltag
vedr. energipriser (dvs. en model, der indebærer, at en andel af husholdningerne
og virksomhedernes merudgifter til energi kompenseres, men kun op til et vist
niveau) eller lignende modeller, der bevarer incitamenterne til at reducere ener-
giforbruget. Rådet noterer sig de igangværende drøftelser af konstruktionen af
EU’s elmarked. Rådet understreger behovet
for at bevare lige konkurrencevilkår
og det indre markeds integritet i overensstemmelse med statsstøttereglerne. Rå-
det finder, at finanspolitikkerne bør forblive omstillingsparate. Rådet er enig i,
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 24: Samlenotater for de punkter på dagsordenen for rådsmøderne (ECOFIN) 6. december 2022 og 17. januar 2023, som vedrører det europæiske semester.
2644942_0005.png
Side 5 af 19
at finanspolitikkerne skal sikre gældsholdbarhed og øge vækstpotentialet samt
tage hensyn til behovet for investeringer i den grøn og digital omstilling.
Rådet noterer sig, at den generelle undtagelsesklausul i stabilitets- og vækstpag-
ten forventes deaktiveret fra og med 2024 samt Kommissionens hensigt om at
udstikke retningslinjer for finanspolitikkerne i 2024 i første kvartal af 2023.
Rådet er tilfreds med offentliggørelsen af Kommissionens meddelelse af 9. no-
vember 2022 med retningslinjer for en mulig reform af EU’s finanspolitiske og
økonomiske rammer og regler. Rådet bifalder de igangværende overvejelser om,
hvordan de finanspolitiske og økonomiske rammer gøres mere effektive. Rådet
fremhæver vigtigheden af at have regelbaserede rammer for finanspolitikken.
Rådet fremhæver, at det er vigtigt med fremskridt ift. en evt. reform af de fi-
nanspolitiske og økonomiske regler og rammer for at styrke den økonomisk-
politiske koordination i EU.
Rådet noterer sig, at det europæiske semester og gennemførelsen af genopret-
ningsplanerne fortsat vil udgøre rammen for EU's økonomisk-politiske koordi-
nering i 2023. Rådet er tilfreds med Kommissionens hensigt om at give et over-
blik over de økonomiske og sociale udfordringer i hver enkelt EU-land (i lan-
derapporter og dybdegående analyser, der ventes offentliggjort i maj eller juni
2023), herunder potentielle nye økonomiske risici. Rådet understreger vigtighe-
den af fortsat at gennemføre proceduren for makroøkonomiske ubalancer for
at nedbringe ubalancer i EU-landene. Rådet opfordrer til, at det europæiske se-
mester fortsat primært fokuserer på økonomisk politik, finanspolitik og beskæf-
tigelsespolitik, herunder politikker der er relevante for den grønne og digitale
omstilling.
Rådkonklusioner om varslingsrapporten 2023
ECOFIN ventes ligeledes på mødet 17. januar 2023 at vedtage rådskonklusioner
vedr. varslingsrapporten som input til Kommissionens kommende dybdegående
analyser af udvalgte lande med potentielle ubalancer. Konklusionerne om varslings-
rapporten ventes af lægge vægt på følgende:
Rådet noterer sig, at EU's økonomi fortsatte sit opsving i 2021 og 2022 som
følge af den hurtige politiske indsats på nationalt plan, EU-plan og i euroområ-
det og på trods af de økonomiske konsekvenser af Ruslands krig i Ukraine. Det
høje pres på energipriserne, udhulingen af husholdningernes købekraft, svæk-
kede eksportvilkår samt strammere finansieringsvilkår er dog ved at få betyd-
ning for økonomierne, og den økonomiske aktivitet ventes at aftage. Rådet an-
erkender samtidig, at arbejdsmarkedet fortsat er modstandsdygtigt. Rådet er-
kender, at usikkerheden er høj, særligt fsva. energikrisens dybde og varighed.
Rådet understreger, at de forværrede økonomiske vilkår øger risiciene forbun-
det med makroøkonomiske ubalancer.
Rådet understreger, at der fortsat er behov for tæt koordinering af de økono-
misk-politiske tiltag mhp. at afbøde effekterne af de høje energipriser. Rådet
fremhæver, at ukoordinerede tiltag kan medføre afsmittende effekter på tværs
af EU-landene, især i euroområdet. Ukoordinerede tiltag kan ligeledes under-
minere princippet om lige vilkår, føre til divergens og forstærke energikrisens
heterogene virkninger.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 24: Samlenotater for de punkter på dagsordenen for rådsmøderne (ECOFIN) 6. december 2022 og 17. januar 2023, som vedrører det europæiske semester.
2644942_0006.png
Side 6 af 19
Rådet fremhæver vigtigheden af den fortsatte implementering af proceduren
for makroøkonomiske ubalancer, herunder ift. tidlig opdagelse, forebyggelse og
korrektion af ubalancer. Rådet bifalder varslingsrapporten for 2023.
Rådet er generelt enig i vurderingerne i varslingsrapporten vedr. udviklingen i
makroøkonomiske ubalancer i EU og euroområdet samt vurderingerne vedr.
udviklingen af nye risici. Rådet bifalder, at der efter pandemien blev nedbragt
ubalancer vedr. de private og offentlige gældskvoter inden forværringen af de
økonomiske forhold ifm. Ruslands krig i Ukraine. Rådet noterer sig, at den no-
minelle BNP-vækst forventes at bidrage til reduktioner af gældskvoterne i både
2022 og 2023. Rådet anerkender, at de hurtigt skiftende økonomiske vilkår og
de strammere finansieringsvilkår ventes at medføre yderligere risici ift. håndte-
ringen af den private og offentlige gæld.
Rådet noterer sig, at de fleste EU-landes betalingsbalancer i 2021 igen var tæt
på niveauerne fra før COVID-19-pandemien, hvilket også afspejlede sig i et
øget overskud på betalingsbalancen i euroområdet. Rådet fremhæver, at beta-
lingsbalancerne i EU generelt var faldende i 2022 (dvs. større underskud og
mindre overskud), primært som følge af høje energipriser. Rådet bifalder, at der
ventes tilpasninger af bl.a. betalingsbalancerne internt i euroområdet. Rådet no-
terer sig, at enhedslønomkostningerne stiger kraftigst i nogle af de eurolande,
der har størst overskud på betalingsbalancen.
Rådet noterer sig, at der generelt var accelererende lønstigninger i nogle lande i
2022, som ikke svarer til udviklingen i produktiviteten, hvilket øger presset på
konkurrenceevnen. Rådet anerkender, at husholdningernes reale disponible
indkomst falder på grund af den høje inflation. Rådet noterer sig, at der kan
opstå såkaldte anden-runde effekter i nogle EU-lande (hvor øgede lønkrav i
lyset af inflationen kan bidrage til yderligere inflation). Rådet anerkender, at in-
flationen er høj og varierer betydeligt mellem EU-landene, hvilket kan påvirke
de reale effektive valutakurser og dermed konkurrenceevnen, navnlig inden for
euroområdet.
Rådet noterer sig den fortsatte reduktion i forekomsten af misligholdte lån samt
bankernes styrkede profitabilitet. Rådet anerkender dog, at forværringen af de
økonomiske forhold kan få negativ indvirkning på aktivkvaliteten i bankerne og
bankernes profitabilitet. Rådet noterer sig, at rentestigningerne samt den redu-
cerede disponible indkomst ventes at medføre tilpasninger af boligpriserne i
nogle lande, efter at boligpriserne har været stigende i en række lande i 2021 og
i begyndelsen af 2022. Rådet anerkender, at de stigende renter har betydning
for husholdningernes evne til at håndtere boliglånsydelser.
Rådet bifalder varslingsrapportens høje kvalitet, herunder rapportens fokus på
fremadrettede vurderinger af risici for den makroøkonomiske stabilitet. Rådet
noterer sig det øgede fokus på EU- og euroområde-dimensionerne ifm. over-
vågningen af ubalancer.
Rådet noterer sig, at Kommissionen har til hensigt at udarbejde dybdegående
analyser af de 10 EU-lande, der oplevede ubalancer eller uforholdsmæssigt store
ubalancer i 2022, samt af yderligere 7 EU-lande med risiko for nye ubalancer.
Rådet bifalder den planlagte udarbejdelse af dybdegående tematiske vurderinger
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 24: Samlenotater for de punkter på dagsordenen for rådsmøderne (ECOFIN) 6. december 2022 og 17. januar 2023, som vedrører det europæiske semester.
2644942_0007.png
Side 7 af 19
af udviklingen på boligmarkedet, konkurrenceevnen og eksterne balancer, her-
under betalingsbalancen, som bør danne grundlag for udarbejdelsen af de lan-
despecifikke dybdegående analyser.
Rådet understreger vigtigheden af proceduren for makroøkonomiske ubalancer
for koordinationen af økonomisk politik i EU og understreger behovet for at
sikre transparens i vurderingerne af EU-landenes økonomier og multilateral
overvågning. Rådet opfordrer til nøje overvågning af eksisterende og potentielt
nye ubalancer og rettidige politiske tiltag mhp. at korrigere ubalancer, herunder
gennemførelse af relevante reformer som følge af de landespecifikke anbefalin-
ger og EU-landenes genopretningsplaner. Rådet understreger, at forebyggelse
og korrektion af makroøkonomiske ubalancer forbedrer EU-landes evne til at
reagere på økonomiske stød og understøtter økonomisk konvergens. Rådet un-
derstreger, at reduktionen af ubalancer medfører positive afsmittende effekter
på tværs af euroområdet og EU.
Rådet noterer sig, at varslingsrapporten for 2023 er i overensstemmelse med
Kommissionens meddelelse med forslag vedr. de finanspolitiske og økonomi-
ske rammer og regler i EU af 9. november 2022, navnlig det styrkede fokus på
forebyggelse fsva. makroøkonomiske ubalancer. Rådet understreger behovet
for grundige og snarlige overvejelser
vedr. EU’s finanspolitiske og økonomiske
rammer og regler, herunder proceduren for makroøkonomiske ubalancer og
dennes sammenhæng til andre relevante dele af EU's samarbejde.
Vedtagelse af anbefalinger til euroområdet som helhed for 2023
Eurolandene vil på ECOFIN 17. januar 2023 også godkende økonomisk-politiske
anbefalinger til euroområdet som helhed. Anbefalingerne til euroområdet som hel-
hed vil være med til at danne baggrund for eurolandenes stabilitetsprogrammer og
nationale reformprogrammer samt de landespecifikke anbefalinger for de enkelte
eurolande, der ventes offentliggjort i maj eller juni 2023. Eurolandene ventes at
godkende anbefalinger til euroområdet som helhed på linje med Kommissionens
udkast af 22. november 2022:
1. Eurolandene bør fortsat koordinere finanspolitiske tiltag mhp. at understøtte en
rettidig tilbagevenden til et inflationsniveau på linje med den Europæiske Cen-
tralbanks (ECB) mellemfristede mål på 2 pct. årligt. Det anbefales at undgå brug
af brede støttetiltag, der stimulerer efterspørgslen i 2023, dog samtidigt med at
der gennemføres målrettede finanspolitiske tiltag, der adresserer store konse-
kvenser af de høje energipriser på sårbare husholdninger og virksomheder. Eu-
rolandene anbefales at enes om en fælles tilgang til støttetiltag og erstatte brede
prisrettede støttetiltag med tiltag, der opretholder incitamentet til at spare på
energien. Eurolandene anbefales at fastsætte passende differentierede mellem-
fristede finanspolitiske strategier, der sikrer gældsholdbarhed og på bæredygtig
vis øger vækstpotentialet. Det bør ske gennem gradvis konsolidering mhp. at nå
en forsvarlig mellemfristet finanspolitisk stilling, såvel som gennem investerin-
ger og reformer.
2. Det anbefales at opretholde et højt niveau af offentlige investeringer mhp. at
styrke økonomisk og social robusthed og understøtte den grønne og digitale
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 24: Samlenotater for de punkter på dagsordenen for rådsmøderne (ECOFIN) 6. december 2022 og 17. januar 2023, som vedrører det europæiske semester.
2644942_0008.png
Side 8 af 19
omstilling, herunder ved fremme af energieffektivitet og overgangen til vedva-
rende energikilder. EU’s samhørighedsprogrammer og EU-landenes
genopret-
ningsplaner anbefales implementeret. Eventuelle ændringer i genopretningspla-
nerne bør være målrettede og ikke reducere ambitionsniveauet. Eurolandene
anbefales at fremme overgangen til vedvarende energi og energiuafhængighed,
herunder via REPowerEU.
3. På linje med national praksis og i respekt for arbejdsmarkedets parter anbefales
eurolandene at understøtte udvikling i lønnen mhp. at afbøde tabet af købekraft
for arbejdstagere i særligt lavindkomstgrupper. Udviklingen i lønnen bør samti-
dig afspejle udviklingen i produktiviteten og undgå at øge inflationen yderligere.
Eurolandene bør i det omfang, det er nødvendigt, støtte sårbare husholdninger
mhp. at afhjælpe konsekvenserne af inflationen samt den grønne og digitale om-
stilling. Den aktive arbejdsmarkedspolitik bør styrkes samtidigt med, at der sik-
res bedre opkvalificering. Arbejdsmarkedets parter bør generelt involveres i po-
litikudviklingen.
4. Det anbefales at sikre, at støttetiltag til virksomheder er omkostningseffektive,
midlertidige og målrettet ellers levedygtige, udsatte virksomheder. Støttetiltag
bør sikre fortsat incitament til at fremme energieffektivitet samt sikre lige kon-
kurrencevilkår og det indre markeds integritet. Der bør sikres effektiv håndte-
ring af insolvens i virksomheder. Eurolande bør desuden tage yderligere skridt
i udviklingen af kapitalmarkedsunionen.
5. Eurolandene anbefales ydermere at sikre finansiel stabilitet, herunder ved at un-
derstøtte kreditgivningen i økonomien og understøtte finansiel integration. Det
anbefales at overvåge risici knyttet til udviklingen i energisektoren, stigende ren-
ter, misligholdte lån og udviklingen på boligmarkedet. Eurolande anbefales at
engagere sig i det forberedende arbejde vedr. en digital euro.
Rådskonklusionerne vedr. undersøgelsen for bæredygtig vækst og varslingsrappor-
ten samt anbefalingerne til euroområdet som helhed forberedes på teknisk niveau
frem til ECOFIN og vil kunne blive justeret ift. ovenstående forventede hovedind-
hold.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Ikke relevant.
7. Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Rådskonklusionerne om den årlige undersøgelse for bæredygtig vækst og varslings-
rapporten samt anbefalingerne til euroområdet som helhed har ikke i sig selv stats-
finansielle konsekvenser.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 24: Samlenotater for de punkter på dagsordenen for rådsmøderne (ECOFIN) 6. december 2022 og 17. januar 2023, som vedrører det europæiske semester.
2644942_0009.png
Side 9 af 19
Samfunds- og erhvervsøkonomiske konsekvenser
Rådskonklusionerne om den årlige undersøgelse for bæredygtig vækst og varslings-
rapporten samt anbefalingerne til euroområdet som helhed har ikke i sig selv sam-
fundsøkonomiske eller erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Det makroøkonomiske samarbejde og overvågning, som Kommissionens vars-
lingsrapport er en del af, vil kunne have positive samfundsøkonomiske og erhvervs-
økonomiske konsekvenser, i det omfang det bidrager til at reducere økonomiske
risici og ubalancer og dermed bidrager til at understøtte bæredygtig vækst og be-
skæftigelse i EU-landene.
8. Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
EU-landene ventes generelt at kunne støtte rådskonklusionerne vedr. undersøgel-
sen for bæredygtig vækst og varslingsrapporten.
Der ventes blandt eurolandene enighed om anbefalinger til euroområdet som hel-
hed, der generelt ligger på linje med Kommissionens udkast.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter rådkonklusionerne med det ventede hovedindhold.
Regeringen kan generelt støtte prioriteterne i Kommissionens undersøgelse for bæ-
redygtig vækst for 2023. Regeringen ser derfor positivt på rådskonklusionernes op-
bakning til prioriteterne i undersøgelsen, herunder særligt den fortsatte prioritering
af grøn omstilling og sund økonomisk politik. Regeringen finder det samtidig posi-
tivt, at EU-landene opfordres til at sikre, at støttetiltag og finanspolitikken generelt
ikke øger inflationspresset.
Regeringen deler generelt vurderingerne i varslingsrapporten, herunder at Danmark
ikke vurderes at have risici for makroøkonomiske ubalancer. Regeringen støtter ind-
satsen med at nedbringe makroøkonomiske ubalancer, så EU-landene bliver mere
robuste og bedre til at håndtere økonomiske tilbageslag, så de ikke medfører kriser
med vidtrækkende konsekvenser for de europæiske borgere, herunder ikke mindst
de dårligst stillede.
Regeringen noterer sig anbefalingerne til euroområdet som helhed, som alene ved-
tages af eurolandene.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Samlenotat om Kommissionens årlige undersøgelse for bæredygtig vækst, varslings-
rapport og udkast til euroområdeanbefalinger for 2023 blev oversendt Folketingets
Europaudvalg 24. november 2022 til orientering forud for ECOFIN 6. december
2022.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 24: Samlenotater for de punkter på dagsordenen for rådsmøderne (ECOFIN) 6. december 2022 og 17. januar 2023, som vedrører det europæiske semester.
2644942_0010.png
Side 10 af 19
Bilag 1 - Opfølgning på de landespecifikke anbefalinger til Danmark fra 2022
Rådet godkendte ifm. ECOFIN 17. juni 2022 landespecifikke anbefalinger til EU-
landene. Danmark modtog fire anbefalinger:
1. Væksten i de nationalt finansierede offentlige udgifter i 2023 i Danmark anbe-
fales at være i overensstemmelse med en overordnet neutral finanspolitik og
samtidig tage højde for fortsat gennemførelse af midlertidig og målrettet støtte
til de husholdninger og virksomheder, der er mest sårbare over for energipris-
stigningerne, samt til personer, der flygter fra Ukraine. Danmark skal være klar
til at tilpasse de offentlige udgifter til skiftende omstændigheder. Danmark an-
befales desuden at fremme offentlige investeringer i den grønne og digitale om-
stilling og i energiforsyningssikkerhed, herunder ved at gøre brug af genopret-
ningsfaciliteten, RePowerEU og andre EU-midler. For perioden efter 2023 bør
Danmark føre en finanspolitik, der sikrer sunde mellemfristede finanspolitiske
positioner. Danmark anbefales desuden at implementere det nye ejendomsskat-
tesystem for at sikre sammenhæng mellem markedspriser og skatten på boliger
mhp. at sikre en mere retfærdig beskatning. Det anbefales endvidere, at Dan-
mark fremmer investeringer i opførelse af boliger til overkommelige priser samt
forbedrer den finansielle robusthed hos husholdninger med høj gæld.
2. Danmark anbefales at fortsætte gennemførelsen af den danske genopretnings-
plan i overensstemmelse med de aftalte milepæle og mål. Danmark skal afslutte
forhandlingerne med Kommissionen om samhørighedsprogrammerne for
2021-2027 og fortsætte med gennemførelsen af dem.
3. Danmark anbefales at styrke kapaciteterne ift. cirkulær økonomi og affaldshånd-
tering, herunder ved at fremme genbrug og genanvendelse, samt ved gradvist at
gå væk fra afbrænding af kommunalt affald og over til grønnere kilder til var-
meproduktion.
4. Danmark anbefales at reducere den samlede afhængighed af fossile brændstof-
fer. Danmark bør diversificere energiforsyningen yderligere og reducere økono-
miens udledning af drivhusgasser ved at fremskynde udbredelsen af vedvarende
energikilder, herunder ved at indføre reformer mhp. at forenkle administrative
procedurer på området, opgradere energitransmissionsnettet, styrke sammen-
koblingen med nabolande og forbedre energieffektiviteten.
Status for anbefalingerne vedr. finanspolitikken, boligmarkedet og investeringer i digitalisering
(tiltag fsva. investeringer mv. i grøn omstilling beskrives under de øvrige anbefalinger)
Danmark har i 2022 strammet finanspolitikken med 1,4 pct. af BNP, målt ved den
ét-årige finanseffekt, efter en periode med meget ekspansiv finanspolitik under co-
ronapandemien. Stramningen af finanspolitikken afspejler navnlig udløbet af mid-
lertidige ordninger, men også en opstramning af den mere traditionelle finanspoli-
tik.
Den finanspolitiske opstramning skal ses i lyset af, at aktivitetsniveauet i dansk øko-
nomi fortsat skønnes at være pænt over de strukturelle niveauer
også i 2023. Der-
for lægger regeringen også op til, at nye prioriteter på finanslovforslaget for 2023 er
fuldt finansierede inden for ansvarlige rammer.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 24: Samlenotater for de punkter på dagsordenen for rådsmøderne (ECOFIN) 6. december 2022 og 17. januar 2023, som vedrører det europæiske semester.
2644942_0011.png
Side 11 af 19
Som følge af den høje inflation vil regeringen fremlægge en inflationspakke i 2023,
som målrettet og midlertidigt skal hjælpe de borgere og virksomheder, der har det
største behov. Inflationspakken tilrettelægges på en sådan måde, at den ikke er en
udfordring i forhold til at puste til inflationen.
Som følge af Ruslands krig er der stor usikkerhed om den økonomiske udvikling i
de kommende år, og et økonomisk tilbageslag kan komme pludseligt og kraftigt.
Udviklingen overvåges derfor nøje med henblik på at foretage justeringer af den
førte finanspolitik såfremt konjunktursituationen ændres.
På længere sigt vil regeringen sikre en fortsat holdbar finanspolitik. Konkret vil re-
geringen i en ny og opdateret 2030-plan tilrettelægge finanspolitikken efter en mål-
sætning om strukturel balance i 2025 og et balancekrav på -0,5 pct. af BNP i 2030.
Fsva. digitalisering er det fortsat en vigtig prioritet for regeringen. Danmark ligger
generelt i front i internationale sammenligninger vedr. digitalisering. Danmark blev
fx kåret af FN som verdensmester i offentlig digitalisering i september 2022. Kom-
missionens egne opgørelser viser også, at Danmark er blandt de EU-lande, der kla-
rer sig bedst inden for digitalisering. Danmark rangerer således som nr. 2 i Kom-
missionens
Digital Economy and Society Index (DESI)
for 2022, der er et indeks, som
opgør EU-landenes indsats med at fremme digitalisering.
Regeringen har store ambitioner på det digitale område. Regeringen vil fortsætte de
ambitiøse investeringer i digitalisering og automatisering og vil bl.a. fortsætte arbej-
det med Automatisk Erhvervsrapportering, der skal understøtte, at erhvervslivet og
samfundet kan realisere det fulde potentiale på op mod 3 mia. kr. årligt ved digita-
lisering af bogførings- og regnskabsprocesser.
Fsva. boligmarkedet er det nu præget af en markant tilbagegang og faldende priser
på ejerboliger efter en kraftig fremgang i 2020 og 2021. Det skyldes højere renter
og stigende leveomkostninger, som reducerer efterspørgslen. De seneste prognoser
fra udvalgte organisationer og banker peger på fald i huspriserne i 2023 på 5-6 pct.,
og for 2024 skønnes der fortsatte prisfald på omkring 1-2 pct.
Det nye ejendomsskattesystem, som træder i kraft i 2024, vil på sigt bidrage til at
øge stabiliteten på boligmarkedet. Det skyldes, at ejendomsskatterne vil følge ud-
viklingen i boligpriserne, hvilket vil medvirke til at dæmpe udsvingene i ejendoms-
priserne.
Der er med oprettelsen af Fonden for blandede byer pr. 1. juli 2022 afsat 5 mia. kr.
i 2022-2031 til etablering af flere nye almene boliger i de kommende år, primært
gennem nybyggeri, men også via omdannelse og huslejetilskud. Det vil forøge ud-
buddet af boliger til en overkommelig leje, som kan efterspørges af lav- og mellem-
indkomstgrupper.
Regeringen ønsker et blandet boligmarked, hvor flere kan eje deres egen bolig, og
hvor der er et blandet udbud af ejerboliger, almene boliger, andelsboliger og privat
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 24: Samlenotater for de punkter på dagsordenen for rådsmøderne (ECOFIN) 6. december 2022 og 17. januar 2023, som vedrører det europæiske semester.
2644942_0012.png
Side 12 af 19
udlejning. Blandede by- og boligområder giver de bedste forudsætninger for den
sammenhængskraft, Danmark er karakteriseret ved.
Status for anbefalingerne vedr. implementeringen af den danske genopretningsplan
Danmark anbefales at fortsætte implementeringen af de konkrete mål og milepæle
i den danske genopretningsplan. Det er en generel anbefaling, som Kommissionen
har givet på tværs af alle lande.
Implementeringen af den danske genopretningsplan er påbegyndt og forløber plan-
mæssigt. Planen indeholder initiativer for 11,9 milliarder kr. (2022-priser), som sær-
ligt går til grønne og digitale tiltag. Det gælder fx bidrag til grøn skattereform, digi-
taliseringsstrategien, cykelstier og udskiftning af olie- og gasfyr.
Den danske genopretningsplan blev sendt til Kommissionen d. 30. april 2021, der
præsenterede en positiv vurdering af planen d. 17. juni 2021. Rådet vedtog den dan-
ske genopretningsplan d. 13. juli 2021, hvorefter Danmark modtog de første 1,5
mia. kr. i forudbetaling.
Danmark indgik d. 4 august 2022 den operationelle aftale med Kommissionen, som
indeholder de tekniske vilkår for opfyldelse af planens mål og milepæle. Opfyldelsen
af mål og milepæle er en forudsætning for, at Danmark får udbetalt genopretnings-
midlerne via betalingsanmodninger, hvor målopfyldelse skal dokumenteres over for
Kommissionen. Den operationelle aftale fastlægger tidspunkterne for disse beta-
lingsanmodninger, som vil skulle indsendes årligt frem mod 2026.
Den første betalingsanmodning til den danske genopretningsplan havde frist til
Kommissionen i fjerde kvartal 2022, og blev indsendt til Kommissionen d. 16. de-
cember 2022. I denne anmodes der om udbetaling af 2,6 mia. kr. Den første beta-
lingsanmodning beror på opfyldelsen af 25 ud af i alt 77 mål og milepæle i den
danske genopretningsplan. De resterende mål og milepæle skal opfyldes i betalings-
anmodninger årligt frem mod 2026.
Den første betalingsanmodning behandles på nuværende tidspunkt af Kommissio-
nen, som vil træffe beslutning om udbetalingen
efter høring af EU’s økonomiske
og finansielle komité (EFC). Samme godkendelsesproces vil blive gentaget for de
kommende årlige betalingsanmodninger frem mod 2026.
Status for anbefalingen vedr. cirkulær økonomi og affaldshåndtering
Den daværende S-regering har sammen med en bred kreds af partier i Folketinget
aftalt de overordnede rammer for den fremadrettede affaldshåndtering, herunder
fremme genanvendelse og mindske afbrænding af affald,
jf. Aftale om Klimaplan for
en grøn affaldssektor og cirkulær økonomi
(juni 2020). Det indebærer bl.a.:
En øget genanvendelse af affald,
herunder en øget og strømlinet affaldssorte-
ring i 10 forskellige affaldsfraktioner (mad, papir, pap, glas, tekstil mv.).
For indsamling i 9 af de 10 fraktioner var fristen for kommunernes imple-
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 24: Samlenotater for de punkter på dagsordenen for rådsmøderne (ECOFIN) 6. december 2022 og 17. januar 2023, som vedrører det europæiske semester.
2644942_0013.png
Side 13 af 19
mentering sat til udgangen af 2022, mens fristen for hustandsnær indsam-
ling af tekstilaffald er fastsat til 1. juli 2023. Implementering pågår fortsat,
men ved udgangen af 2022 forventes 62 ud af 98 kommuner at indsamle i
mindst 9 af de 10 fraktioner. Kommuner har haft mulighed for at søge di-
spensation fra affaldsbekendtgørelsens krav.
En nedbringelse af det forbrændingsegnede affald,
hvilket bl.a. følger af, at en
større del af affaldet skal genanvendes,
jf. ovenfor.
Med den politiske aftale
er det besluttet, at der indføres en regulering, der understøtter, at forbræn-
dingskapaciteten tilpasses til de forventede lavere danske affaldsmængder i
fremtiden. En nedbringelse af forbrændingskapaciteten vil ligeledes ned-
bringe CO
2
-udledningen fra affaldsforbrændingssektoren, idet varmepro-
duktionen erstattes af en grønnere varmeproduktion. Der ventes vedtaget
lovgivning i starten af 2023 mhp. konkurrenceudsættelse af det forbræn-
dingsegnede affald. Konkurrenceudsættelsen baserer sig på, at forbræn-
dingsanlæggene skal konkurrere om affaldet, så det behandles, hvor det
kan gøres mest miljørigtigt, bedst og billigst.
I september 2022 er der indgået en bred politisk aftale om at indføre udvidet pro-
ducentansvar for emballage og engangsplastprodukter. Aftalen giver virksomheder
og producenter af emballage et klart incitament til at øge andelen af emballage, der
bliver genanvendt, og er dermed et betydeligt skridt i omstillingen mod en cirkulær
økonomi. Aftalen bidrager til en CO2-reduktion i affaldssektoren på ca. 0,12 milli-
oner tons i 2030.
Der er desuden indgået brede politiske aftaler om at styrke affaldstilsynet og kon-
trollen med import og eksport af affald, så det f.eks. sikres, at affald behandles miljø-
og sundhedsmæssigt forsvarligt.
Varmesektoren har gennemgået en række ændringer de senere år, der både omfatter
ændringer af afgifter, nye tilskud samt ændringer af reguleringen af fjernvarmesek-
toren for at understøtte grøn og billig varme. Med
Klimaaftale for energi og industri mv.
2020
blev bl.a. rumvarmeafgiften for fossile brændsler hævet og elvarmeafgiften
blev sænket til EU's minimum. Med aftalen blev der også afsat midler til bygnings-
puljen, skrotnings- og afkoblingsordningen, der giver tilskud til udskiftning af olie-
/gasfyr til varmepumper.
Med
Klimaaftale for grøn strøm og varme 2022
blev der vedtaget tiltag, der skal under-
støtte udrulningen af fjernvarme med henblik på, at fjernvarmeprojekter skal god-
kendes inden udgangen af 2023 og skal være udrullet inden udgangen af 2028. Der
arbejdes for, at nye fjernvarmeprojekter ikke kan godkendes, hvis de anvender fos-
sile brændsler. Med regeringsgrundlaget blev det besluttet, at der skal fart på om-
stillingen af vores varmeforbrug til grønne varmekilder. Regeringen vil derfor bl.a.
nedsætte en national energikrisestab, der skal sikre hurtigere handling på akutte
grønne udfordringer som bl.a. fjernvarmeudrulning.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 24: Samlenotater for de punkter på dagsordenen for rådsmøderne (ECOFIN) 6. december 2022 og 17. januar 2023, som vedrører det europæiske semester.
2644942_0014.png
Side 14 af 19
Status for anbefalingen vedr. reduktion af afhængighed af fossile brændstoffer
Den grønne omstilling har i en årrække været højt prioriteret og et bredt flertal i
folketinget har derfor også vedtaget en ambitiøs klimalov. I lyset af energikrisen har
det været nødvendigt at sætte endnu mere skub i udfasningen af russisk gas og andre
fossile brændstoffer. Det har resulteret i en række brede politiske aftaler det seneste
år, som har leveret væsentlige CO
2
e-reduktioner frem mod 2030, herunder
Aftale
om grøn skattereform for industri mv., Klimaaftale om grøn strøm og varme 2022
og
Aftale om
kilometerbaseret vejafgift for lastbiler.
For at fremskynde udfasningen af fossile brændstoffer og fremskynde udbygningen
af vedvarende energi har regeringen bl.a. foretaget følgende prioriteringer:
En ny og ambitiøs CO
2
-afgift på industrien mv., som skal give virksomhe-
derne incitament og tid til at energieffektivisere, omstille sig og skabe for-
udsigelige rammevilkår.
En kilometerbaseret vejafgift, som skal skabe incitament til den grønne
omstilling af vejtransporten og således mindske forbruget af fossile brænd-
stoffer.
Markant udbygning af vedvarende energi. Danmarks havvindmølleparker
har i dag en kapacitet på 2,3 GW. Der er indgået aftaler om under en
række forudsætninger at muliggøre etablering af yderligere 20 GW, heraf
10 GW frem mod 2030. Der er endvidere indgået aftale om at sikre ram-
mevilkår, der kan muliggøre en firedobling af den samlede elproduktion
fra solcelleanlæg og landvindmøller frem mod 2030.
Som følge af krigen i Ukraine har der det senest år særligt været fokus på udfasning
af naturgas mhp. forsyningssikkerhed, men også for at sikre rimelige priser for el og
opvarmning. Der er således besluttet et række initiativer som led i
Klimaaftale om grøn
strøm og varme 2022
til at sikre mere grøn varme og grøn gas.
Seneste har regeringen lavet et nyt regeringsgrundlag med yderligere ambitiøse mål
for klimaet, hvor der også er særligt fokus på at blive uafhængig af fossile brændsler.
Det indeholder blandt andet nedsættelse af ny national energikrisestab.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 24: Samlenotater for de punkter på dagsordenen for rådsmøderne (ECOFIN) 6. december 2022 og 17. januar 2023, som vedrører det europæiske semester.
2644942_0015.png
Side 15 af 19
Bilag 2
Potentielle ubalancer identificeret i varslingsrapporten 2023
Bilagstabel 1
Potentielle ubalancer
Økonomiske udfordringer der udgør potentielle ubalancer
Lande
Cypern
Høj offentlig og privat gæld til ind- og udland. Banksektoren er udfordret af
en stor andel misligholdte lån.
Negativ udvikling i lønkonkurrenceevnen samt høje og voksende boligpri-
ser.
Høj offentlig og privat gæld samt svag konkurrenceevne.
Høj offentlig gæld og høj udlandsgæld. Banksektoren er udfordret af en
høj andel misligholdte lån. Høj ledighed.
Høj offentlig gæld, skrøbeligt arbejdsmarked og svagheder i den finan-
sielle sektor.
Negativ udvikling i lønkonkurrenceevnen samt høje og voksende boligpri-
ser.
Negativ udvikling i lønkonkurrenceevnen samt voksende boligpriser.
Høj og voksende gæld blandt husholdningerne samt høje og voksende bo-
ligpriser. Svagheder i banksektoren samt udfordringer ift. konkurrenceev-
nen.
Stort overskud på betalingsbalancen og høj privat gæld.
Høj offentlig og privat gæld til ind- og udland. Høje og voksende boligpri-
ser.
Svag konkurrenceevne, stort underskud på betalingsbalancen, høj uden-
landsgæld og store offentlige underskud
Negativ udvikling i lønkonkurrenceevnen samt høje og voksende boligpri-
ser. Høje offentlige underskud.
Høj offentlig og privat gæld til ind- og udland samt høj ledighed.
Høj og voksende gæld blandt husholdningerne samt høje og voksende bo-
ligpriser.
Negativ udvikling i lønkonkurrenceevnen samt høje og voksende boligpri-
ser.
Stort overskud på betalingsbalancen samt høje boligpriser.
Udfordringer vedr. gældsholdbarhed, betalingsbalancen, konkurrenceev-
nen og boligprisudviklingen.
Estland
Frankrig
Grækenland
Italien
Letland
Litauen
Luxembourg
Nederlandene
Portugal
Rumænien
Slovakiet
Spanien
Sverige
Tjekkiet
Tyskland
Ungarn
Kilde: Kommissionens varslingsrapport for 2023 af 22. november 2022.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 24: Samlenotater for de punkter på dagsordenen for rådsmøderne (ECOFIN) 6. december 2022 og 17. januar 2023, som vedrører det europæiske semester.
2644942_0016.png
Side 16 af 19
Bilag 3
Udviklingen i indikatorer i Danmark vedr. makroøkonomiske ubalancer
Figur 1
Betalingsbalancen
Pct. af BNP
Pct. af BNP
Figur 2
International nettoinvesteringsposition
Pct. af BNP
90
80
70
Pct. af BNP
90
80
70
9
8
7
6
5
4
3
2
1
9
8
7
6
5
4
3
2
1
60
50
40
30
60
50
40
30
20
10
0
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
20
10
0
0
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
Indenfor tærskel
Udenfor tærskel
0
Anm.: Tærskelværdierne tilsiger en betalingsbalance i intervallet ml. -4 og 6 pct. af BNP og en international
nettoinvesteringsposition der er større end -35 pct. af BNP.
Kilde: Kommissionen/Eurostat.
Figur 3
Vækst i real effektiv valutakurs
Pct.
4
2
0
-2
Pct.
4
2
0
-2
Figur 4
Vækst i eksportmarkedshandel
Pct.
15
Pct.
15
10
5
0
10
5
0
-5
-10
-4
-6
-8
-10
-4
-6
-8
-10
-5
-10
-15
-20
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
Indenfor tærskel
Udenfor tærskel
-15
-20
-12
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
-12
Anm.: Den reale effektive valutakurs beskriver kronens relative værdi ift. 42 relevante handelspartnere, når der
korrigeres for prisudviklingen. Positiv vækst heri øger kronens købekraft. Eksportmarkedsandelen beskriver
hvor stor en andel eksport fra Danmark udgør af den samlede eksport i verden. Hver søjle i figur 3 og 4
repræsenterer
væksten
ift.
hhv.
3
eller
5
år
forinden.
Tærskelværdierne tilsiger en vækst i den reale effektive valutakurs over de sidste 3 år i intervallet
ml. -11 og 11
pct.
og en vækst i eksportmarkedsandelen over de sidste 5 år, der er
mindre end 11 pct.
Kilde: Komissionen/Eurostat.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 24: Samlenotater for de punkter på dagsordenen for rådsmøderne (ECOFIN) 6. december 2022 og 17. januar 2023, som vedrører det europæiske semester.
2644942_0017.png
Side 17 af 19
Figur 5
Vækst i nominel enhedslønomkostning (over de
seneste 5 år)
Pct.
12
10
8
Pct.
12
10
8
Figur 6
Vækst i boligpriser
Pct.
12
10
8
6
4
Pct.
12
10
8
6
4
2
0
-2
-4
-6
6
4
2
0
-2
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
6
4
2
0
-2
2
0
-2
-4
-6
12
13
14
15
16
17
Indenfor tærskel
18
19
20
Udenfor tærskel
21
Anm.: Den nominelle enhedslønomkostning repræsenterer forholdet ml. omkostningerne til og produktivitet fra
arbejdskraft. Hver søjle i figur 5 repræsenterer væksten over de seneste 5 år, altså den akkumulerede vækst i
de sidste fem år, herunder væksten indeværende år.
Tærskelværdierne tilsiger en vækst i den nominelle enhedslønomkostning over de sidste 5 år, som er mindre
end 12 pct., og en vækst i boligpriserne, der er mindre end 6 pct.
Kilde: Komissionen/Eurostat.
Figur 7
Ændring i privat bruttogæld, konsolideret
Pct. af BNP
14
12
10
8
Figur 8
Privat bruttogæld
Pct. af BNP
250
Pct. af BNP
250
Pct. af BNP
14
12
10
8
200
200
6
4
2
0
-2
-4
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
6
4
2
0
-2
-4
150
150
100
100
50
50
0
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
0
Indenfor tærskel
Udenfor tærskel
Anm.: Den private gæld er defineret som lån og gældsbeviser til husholdninger, ikke-finansielle virksomheder samt
private almennyttige institutioner (non-profit institutions serving households).
Tærskelværdierne tilsiger en nettovækst heri, som er mindre end 14 pct., samt at bruttogælden ikke overstiger
133 pct. af BNP.
Kilde: Komissionen/Eurostat
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 24: Samlenotater for de punkter på dagsordenen for rådsmøderne (ECOFIN) 6. december 2022 og 17. januar 2023, som vedrører det europæiske semester.
2644942_0018.png
Side 18 af 19
Figur 9
Offentlig bruttogæld
Pct. af BNP
60
50
Pct. af BNP
60
50
Figur 10
Ledighed (gns. af sidste 3 år)
Pct.
10
Pct.
10
8
8
40
30
20
10
40
6
6
30
4
4
20
10
2
2
0
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
0
0
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
0
Anm.: Hver søjle i figur 10 repræsenterer et gennemsnit af ledigheden i indeværende år samt de to år forinden.
Tærskelværdierne tilsiger at den offentlige bruttogæld, ikke overstiger 60 pct. af BNP, samt at ledigheden, som
gns. af de sidste tre år, er lavere end 10 pct.
Kilde: Komissionen/Eurostat
Figur 11
Vækst i konsoliderede forpligtelser i den
finansielle sektor
Pct.
Pct.
Figur 12
Ændringen i erhvervsfrekvens (ift. 3 år før)
Pct. point
2,0
1,5
1,0
0,5
0,0
Pct. point
2,0
1,5
1,0
0,5
0,0
17
15
17
15
13
11
13
11
9
7
9
7
5
3
1
-1
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
5
3
1
-1
-0,5
-1,0
-1,5
-2,0
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
Indenfor tærskel
Udenfor tærskel
-0,5
-1,0
-1,5
-2,0
Anm.: Erhvervsfrekvensen er andelen af 15-64 årige, der er del af arbejdsstyrken. Hver søjle i figur 12 repræsenterer
ændringen deri ift. 3 år forinden.
Tærskelværdierne tilsiger en vækst i finansiel sektors konsoliderede forpligtelser, der er mindre end 16,5 pct.,
samt at erhvervsfrekvensen ikke falder med mere end 0,2 pct. point over en tre-årig periode.
Kilde: Komissionen/Eurostat
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 24: Samlenotater for de punkter på dagsordenen for rådsmøderne (ECOFIN) 6. december 2022 og 17. januar 2023, som vedrører det europæiske semester.
2644942_0019.png
Side 19 af 19
Figur 13
Ungdomsarbejdsløshed (15-24 årige)
Pct. point
3,0
2,0
Pct. point
3,0
2,0
Figur 14
Langtidsledighed
Pct. point
2,0
1,5
1,0
Pct. point
2,0
1,5
1,0
1,0
0,0
-1,0
-2,0
-3,0
-4,0
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
Indenfor tærskel
Udenfor tærskel
1,0
0,0
0,5
0,5
0,0
-0,5
-1,0
-2,0
-3,0
-4,0
0,0
-0,5
-1,0
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
Indenfor tærskel
Udenfor tærskel
-1,0
Anm.: Hver søjle i figur 13 og 14 repræsenterer ændringen i størrelsen ift. 3 år forinden.
Tærskelværdierne tilsiger, at ungdomgsarbejdsløsheden og langtidsledigheden ikke stiger med mere end hhv.
2 pct. point og 0,5 pct. point over en tre-årig periode.
Kilde: Komissionen/Eurostat.