Finansudvalget 2022-23 (2. samling)
FIU Alm.del Bilag 24
Offentligt
2644941_0001.png
24. november 2022
Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den 6. december
2022
1)
2)
Forslag til direktiv om genopretning og afvikling af forsikringsselskaber
KOM (2021) 582
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Erhvervsministeriet
Rådsbeslutning om tiltag til beskyttelse af EU’s budget mod overtrædelser
af retsstatsprincippet i Ungarn
KOM(2022) 485
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Udenrigsministeriet
Genopretning: RFF implementering og Ungarns genopretningsplan
KOM(2020) 408
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
Forslagspakke til makrofinansiel assistance til Ukraine i 2023
KOM(2022) 595, KOM(2022) 596, KOM(2022) 597
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
EU-implementering
af OECD’s spor 2 om minimumsbeskatning
KOM(2021) 823
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Skatteministeriet
Revision af EU’s energibeskatningsdirektiv
(ETD)
KOM(2021) 563
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Skatteministeriet
Nye indtægtskilder til EU's budget
KOM (2021) 569 og KOM (2021) 570
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
Meddelelse om reform af EU’s
finanspolitiske og økonomiske regler
KOM(2022) 583
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
Det europæiske semester 2023
KOM(2022) 780, KOM(2022) 781, KOM(2022) 782
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
Revisionsrettens årsberetning om budgetgennemførelsen i 2021
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
3)
4)
5)
6)
7)
8)
9)
10)
2
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 24: Samlenotater for de punkter på dagsordenen for rådsmøderne (ECOFIN) 6. december 2022 og 17. januar 2023, som vedrører det europæiske semester.
2644941_0002.png
Side 2 af 13
Dagsordenspunkt 9:
Det europæiske semester 2023:
Kommissionens årlige undersøgelse for
bæredygtig vækst, varslingsrapport og udkast
til anbefalinger til euroområdet som helhed
KOM(2022)780, KOM(2022)781, KOM(2022)782
1. Resume
Kommissionen ventes på ECOFIN 6. december 2022 at præsentere sin pakke af 22. november
2022, som indleder det europæiske semester for 2023. Pakken indeholder bl.a. Kommissionens
årlige undersøgelse for bæredygtig vækst (ASGS), Kommissionens varslingsrapport under procedu-
ren for makroøkonomiske ubalancer og Kommissionens udkast til Rådets økonomisk-politiske
anbefalinger til euroområdet som helhed for 2023. Det europæiske semester er en årligt tilbageven-
dende proces.
Den årlige undersøgelse for bæredygtig vækst fastsætter prioriteterne for det økonomisk-politiske
arbejde i EU i 2023, der som tidligere år er: 1) bæredygtighed, 2) produktivitet, 3) social retfær-
dighed og 4) makroøkonomisk stabilitet. Varslingsrapporten om makroøkonomiske ubalancer
udpeger 17 EU-lande til nærmere analyser, idet de vurderes at have risiko for ubalancer. Anbe-
falingerne til euroområdet som helhed afspejler generelt prioriteterne i undersøgelsen for bæredygtig
vækst og vil danne baggrund for de landespecifikke anbefalinger til de enkelte eurolande, der ventes
vedtaget i juni 2023 (som led i landespecifikke anbefalinger til alle EU-landene).
ECOFIN ventes at vedtage rådskonklusioner om den årlige undersøgelse for bæredygtig vækst og
varslingsrapporten på et senere ECOFIN, forventeligt 17. januar 2023, hvor også anbefalingerne
til euroområdet som helhed ventes vedtaget.
Regeringen kan generelt tage Kommissionens pakke vedr. det europæiske semester til efterretning.
2. Baggrund
EU-samarbejdet om den bredere økonomiske politik følger en
årlig procedure (”det
europæiske semester”),
hvor EU-landene
drøfter de økonomisk-politiske udfordringer
og den økonomiske politik i de enkelte EU-lande samt euroområdet og EU som
helhed,
jf. figur 1.
Proceduren for makroøkonomiske ubalancer er også forankret i
semesteret og skal identificere eventuelle ubalancer i EU-landene, fx tab af konkur-
renceevne, uholdbare løn- og prisudviklinger, for høj privat og offentlig gæld mv.
Det europæiske semester munder hvert år ud i landespecifikke anbefalinger til EU-
landene pba. de økonomisk-politiske drøftelser og analyser, herunder analyserne
vedr. makroøkonomiske ubalancer.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 24: Samlenotater for de punkter på dagsordenen for rådsmøderne (ECOFIN) 6. december 2022 og 17. januar 2023, som vedrører det europæiske semester.
2644941_0003.png
Side 3 af 13
Figur 1
Det europæiske semester
Anm.: Figuren viser hovedelementerne i århjulet for det europæiske semester.
Kilde: Kommissionen.
Det europæiske semester 2023 indledes med Kommissionens årlige undersøgelse
for bæredygtig vækst (’Annual
Sustainable Growth
Survey,
ASGS). ASGS skitserer de
overordnede økonomisk-politiske udfordringer og prioriteter for EU-landene. I de
kommende måneder vil den danne grundlag for horisontale drøftelser af de økono-
miske udfordringer i EU i bl.a. ECOFIN. På DER 23.-24. marts 2023 forventes
stats- og regeringscheferne på baggrund af den årlige undersøgelse for bæredygtig
vækst og rådskonklusioner fra bl.a. ECOFIN at vedtage generelle retningslinjer for
EU-landenes økonomiske politik. EU-landene fremlægger efterfølgende og senest
i april 2023 deres konvergens- eller stabilitetsprogrammer samt nationale reform-
programmer.
Kommissionen ventes
i maj 2023 med udgangspunkt i DER’s retningslinjer og EU-
landenes programmer at fremlægge udkast til rådsudtalelser om EU-landenes pro-
grammer samt udkast til landespecifikke anbefalinger. På den baggrund skal ECO-
FIN i juni 2023 opnå enighed om rådsudtalelser om stabilitets- og konvergenspro-
grammerne og enighed om de landespecifikke anbefalinger. Herefter ventes DER
at tiltræde de landespecifikke anbefalinger inden de formelt vedtages af ECOFIN.
Rådets økonomisk-politiske anbefalinger til euroområdet som helhed har til formål
at styrke koordinationen af den økonomiske politik i eurolandene. Eurolandene skal
tage højde for euroområdeanbefalingerne i deres nationale reformprogrammer og
stabilitetsprogrammer, og anbefalinger til euroområdet som helhed vil blive afspej-
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 24: Samlenotater for de punkter på dagsordenen for rådsmøderne (ECOFIN) 6. december 2022 og 17. januar 2023, som vedrører det europæiske semester.
2644941_0004.png
Side 4 af 13
let i de landspecifikke anbefalinger til de enkelte eurolande. Anbefalingerne til eu-
roområdet forventes godkendt på ECOFIN 17. januar 2023. Herefter ventes de
tiltrådt af DER 23.-24. marts 2023, før de formelt ventes vedtaget af Rådet. Anbe-
falingerne til euroområdet som helhed godkendes og vedtages alene af eurolandene
(og gælder kun eurolandene).
Kommissionens varslingsrapport (’Alert
Mechanism Report’,
AMR) offentliggøres
som led i
Makroubalanceproceduren
(’Macroeconomic
Imbalance
Procedure’,
MIP), der udgør
rammen for samarbejdet i EU om systematisk overvågning af makroøkonomiske
ubalancer, og som er integreret i det europæiske semester. Formålet er på et tidligt
tidspunkt at kunne identificere og forebygge potentielle skadelige interne og eks-
terne økonomiske ubalancer, som er ved at udvikle sig, og at kunne gribe ind over
for ubalancer, der har materialiseret sig, med henblik på at korrigere disse. MIP
operationaliseres via en varslingsmekanisme med et
’scoreboard’
bestående af et antal
økonomiske indikatorer, som skal give en indledende indikation på ubalancer. Vars-
lingsrapporten for 2023 vurderer indikatorernes udvikling i alle EU-lande og iden-
tificerer de lande, som har ubalancer eller risikerer at opbygge ubalancer.
På baggrund af varslingsrapporten og Rådets drøftelse af denne, vil Kommissionen
foretage en dybdegående analyse af de lande, som vurderes at have ubalancer eller
at risikere at opbygge ubalancer. Konklusionerne i de dybdegående analyser vil
indgå i Kommissionens landerapporter, der ventes offentliggjort i maj eller juni
2022. I de dybdegående analyser gennemføres en grundigere vurdering af, i hvilket
omfang det pågældende land er påvirket af ubalancer og af disses karakter og risici.
Kommissionens dybdegående analyser vil kunne give anledning til henstillinger om
at korrigere ubalancerne (makroubalanceprocedurens korrigerende del), afhængigt
af de identificerede ubalancers karakter.
1
3. Formål og indhold
På ECOFIN 6. december 2023 ventes en præsentation og en indledende drøftelse
af Kommissionens årlige undersøgelse for bæredygtig vækst, varslingsrapport og
forslag til anbefalinger til euroområdet som helhed for 2023.
ECOFIN ventes først at vedtage konklusioner om undersøgelsen for bæredygtig
vækst og varslingsrapporten på ECOFIN 17. januar 2023, hvor eurolandene også
ventes at godkende anbefalinger til euroområdet som helhed.
Kommissionens undersøgelse for bæredygtig vækst for 2023
Kommissionens nævner, at de tidligere års overordnede prioriteter for det økono-
misk-politiske samarbejde i EU fortsat er relevante og derfor bør videreføres. Med
Hvis der vurderes at foreligge uforholdsmæssigt store ubalancer, kan der således åbnes en procedure, hvor
Rådet efter et forslag fra Kommissionen vedtager en henstilling til det pågældende land om at korrigere disse
ubalancer. I opfølgningen på en henstilling skal det pågældende land fremlægge handlingsplaner, og Rådet skal
løbende tage stilling til, hvorvidt det pågældende land har taget effektive tiltag mhp. korrektion af ubalancerne.
Makroubalanceproceduren har endnu ikke været benyttet til at give henstillinger om korrektion af ubalancer.
1
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 24: Samlenotater for de punkter på dagsordenen for rådsmøderne (ECOFIN) 6. december 2022 og 17. januar 2023, som vedrører det europæiske semester.
2644941_0005.png
Side 5 af 13
undersøgelsen for bæredygtig vækst fastsætter Kommissionen dermed følgende pri-
oriteter for det økonomisk-politiske samarbejde i 2023:
Bæredygtighed:
kort sigt
bør EU-landene prioritere håndteringen af de sti-
gende energipriser og de afledte konsekvenser for husholdninger og virksom-
heder uden at svække incitamenterne til at reducere energiforbruget og udrul-
ningen af bæredygtig energi. På
mellemlang sigt
bør EU-landene bl.a. prioritere
målsætningerne i den
europæiske grønne pagt
og
fit-for-55 pakken,
herunder en acce-
lerering af omstillingen til bæredygtig energi og mere velfungerende energimar-
keder. EU-landene bør bl.a. prioritere investeringer, grønne teknologier og in-
novation og forbedre reguleringen, så administrative barrierer for udrulningen
af renere energi reduceres. Strukturreformer kan spille en afgørende rolle, her-
under reformer af skattesystemet, så skatterne i højere grad afspejler målsætnin-
gerne inden for bæredygtighed og grøn omstilling.
Produktivitet:
kort sigt
bør EU og EU-landene håndtere udfordringerne for
europæiske virksomheder, der følger af forstyrrelserne af de globale forsynings-
kæder uden at svække integriteten af det indre marked. EU-landene bør bl.a.
sikre effektiv anvendelse af eksisterende ressourcer i EU, herunder via cirkulær
økonomi, samt arbejde for bedre og mere diversificeret handel med tredjelande.
mellemlang sigt
skal EU og EU-landene sikre et velfungerende indre marked
samt investeringer i bl.a. arbejdsstyrkens færdigheder, digitalisering samt forsk-
ning og udvikling. EU-landene bør generelt prioritere reformer, der bidrager til
dekarbonisering af industrierne, mindsker manglen på arbejdskraft, reducerer
reguleringsmæssige og administrative byrder for virksomheder og forbedrer
håndteringen af insolvente virksomheder.
Social retfærdighed:
kort sigt
bør EU-landene håndtere de sociale konse-
kvenser af de stigende energipriser for de europæiske husholdninger, herunder
faldende købekraft og stigende ledighed. EU-landene skal generelt prioritere
støttetiltag, der er målrettede og ikke mindsker incitamenterne til at reducere
energiforbruget samt tiltag der sikrer øget energieffektivitet. På
mellemlang sigt
bør EU-landene prioritere at fremme arbejdsstyrkernes færdigheder og effektive
arbejdsmarkedspolitikker, der fremmer beskæftigelse og letter transitionen mel-
lem erhverv i lyset af den grønne og digitale omstilling. EU-lande med lav dæk-
ningsgrad i de sociale sikkerhedsnet bør styrke tilstrækkeligheden af disse.
Makroøkonomisk stabilitet:
kort
og
mellemlang sigt
skal EU-landene sikre
den langsigtede finanspolitiske holdbarhed, økonomisk robusthed samt investe-
ringer i den grønne og digitale omstilling. EU-landene bør bl.a. reducere makro-
økonomiske ubalancer og benytte gode konjunkturer til at opbygge finanspoli-
tiske buffere. EU-landene bør også sikre en robust finansiel sektor, herunder
ved at nedbringe andelene af misligholdte lån. EU-landene bør desuden være
klar til at reagere på de skiftende omstændigheder under hensyntagen til lande-
nes forskellige finanspolitiske råderum. Finanspolitikken i EU som helhed bør
overordnet set være neutral i 2023, og EU-landene skal generelt tage højde for
udfordringerne, der følger af den høje inflation. Kommissionen vurderer der-
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 24: Samlenotater for de punkter på dagsordenen for rådsmøderne (ECOFIN) 6. december 2022 og 17. januar 2023, som vedrører det europæiske semester.
2644941_0006.png
Side 6 af 13
udover, at der på nuværende tidspunkt
ikke bør træffes beslutninger om at tildele hen-
stillinger
og placere lande i proceduren for uforholdsmæssigt store underskud
(EDP-henstilling). Det skyldes, at der fortsat er stor usikkerhed om økonomien.
Kommissionens varslingsrapport 2023
Kommissionens varslingsrapport for 2023 præsenterer en række økonomiske indi-
katorer, som skal give en indledende indikation af makroøkonomiske ubalancer,
jf.
bilag 1.
Rapporten bygger på 2021-værdier for indikatorerne for de respektive lande
samt mere aktuelle udviklinger i relevante nøgletal.
Kommissionen udpeger 17 lande til dybdegående analyser i varslingsrapporten for
2022. Det er bl.a. tale om de 10 lande, der blev vurderet til at have ubalancer i
Kommissionens dybdegående analyser fra maj 2022 (Cypern, Frankrig, Græken-
land, Italien, Nederlandene, Portugal, Rumænien, Spanien, Sverige og Tyskland),
som generelt vurderes udfordret af de samme ubalancer, som blev identificeret i de
dybdegående analyser. Der er bl.a. tale om ubalancer vedr. privat og offentlig gæld,
betalingsbalancer og huspriser. For en oversigt over konklusioner i de dybdegående
analyser fra 2022 henvises til
bilag 2.
Derudover er der tale om 7 lande (Estland,
Letland, Litauen, Luxembourg, Slovakiet, Tjekkiet og Ungarn), der vurderes at have
risiko for udvikling af nye makroøkonomiske ubalancer. Det er særligt konkurren-
ceevnen og boligpriserne, som vurderes at udfordre landene med risici for nye uba-
lancer. I Tjekkiet og Letland vurderes der at være risici vedr. både konkurrenceev-
nen og boligpriserne. I Estland, Litauen og Slovakiet er det primært konkurrence-
evnen, der udgør en risiko for udviklingen af makroøkonomiske ubalancer, mens
det i Luxembourg primært er boligpriserne. Foruden udviklingen i konkurrenceev-
nen og boligpriserne vurderes Ungarn også udfordret af svage offentlige finanser
og underskud på betalingsbalancen.
Kommissionen fremhæver bl.a. følgende om vurderingerne i varslingsrapporten for
2023:
I 2021 nærmerede indikatorerne for betalingsbalancerne i EU-landene sig gene-
relt værdierne fra før COVID-19, dvs. stigende betalingsbalanceoverskud i
nogle lande og faldende betalingsbalanceunderskud i andre lande. I 2022 har der
generelt været reduktioner i både betalingsbalanceunderskud- og overskud.
Enhedslønomkostningerne har generelt været stigende. Udviklingen kan bl.a.
tilskrives væsentlig lønvækst i 2021 i en række lande, hvilket indikerer svækket
lønkonkurrenceevne.
Den inflationsbaserede reale effektive valutakurs er generelt ikke apprecieret i
euroområdet, da euroens værdi generelt er blevet svækket.
Gældskvoterne blandt virksomhederne i EU faldt i 2021 i takt med den stigende
aktivitet.
Huspriserne accelererede i de fleste EU-lande i 2021 og steg yderligere i første
halvdel af 2022, men prisstigningerne ventes at aftage i den kommende tid.
De offentlige gældskvoter faldt i de fleste EU-lande i 2021, men er fortsat bety-
deligt højere end før pandemien i 2019.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 24: Samlenotater for de punkter på dagsordenen for rådsmøderne (ECOFIN) 6. december 2022 og 17. januar 2023, som vedrører det europæiske semester.
2644941_0007.png
Side 7 af 13
Banksektoren i EU er robust og velkapitaliseret. Andelen af misligholdte lån har
været faldende i 2021 og i første halvdel af 2022, men ventes at stige en smule
fremadrettet.
Kommissionen vurderer overordnet set, at en samlet vurdering af dansk økonomi
ikke giver anledning til en dybdegående analyse. Danmark er således ikke påvirket
af ubalancer i makroubalanceprocedurens forstand. Dette er på linje med Kommis-
sionens vurdering af Danmark de seneste ni år.
Kommissionen bemærker samtidig om Danmark, at indikatorerne vedr. betalings-
balancen, huspriserne og den private gæld kan vise tegn på risici, men at risiciene
generelt vurderes begrænsede. Kommissionen bemærker bl.a.:
at betalingsbalanceoverskuddet fortsat vil være højt, men faldende i de kom-
mende år. Vedvarende høje betalingsbalanceoverskud i Danmark har medvirket
til opbygning af store tilgodehavender i udlandet, hvilket genererer løbende af-
kast, der i sig selv også bidrager til et positivt betalingsbalanceoverskud.
at der kun er begrænsede udfordringer fsva. omkostningskonkurrenceevnen,
omend der bl.a. ventes stigende enhedslønomkostninger i de kommende år.
at den privat gældskvote fortsat er høj. De danske husholdningers bruttogælds-
kvote er fortsat den højeste i EU, men faldt i 2021. Andelen af misligholdte lån
hos de danske husholdninger er lav.
at de reale boligpriser steg kraftigt i 2021, men at væksten i reale boligpriser har
været aftagende i 2022. Der kan her være tegn på, at huspriserne er overvurde-
ret.
Kommissionens udkast til anbefalinger til euroområdet som helhed for 2023
Kommissionens udkast til anbefalinger til euroområdet som helhed for 2023 afspej-
ler overordnet set prioriteterne i Kommissionens årlige undersøgelse for bæredygtig
vækst (ASGS).
Kommissionen lægger konkret op til følgende anbefalinger til euroområdet som
helhed:
1. Eurolandene bør fortsat koordinere finanspolitiske tiltag mhp. at understøtte en
rettidig tilbagevenden til et inflationsniveau på linje med den Europæiske Cen-
tralbanks (ECB) mellemfristede mål på 2 pct. årligt. Det anbefales at undgå brug
af brede støttetiltag, der stimulerer efterspørgslen i 2023, dog samtidigt med at
der gennemføres målrettede finanspolitiske tiltag, der adresserer store konse-
kvenser af de høje energipriser på sårbare husholdninger og virksomheder. Eu-
rolandene anbefales at enes om en fælles tilgang til støttetiltag og erstatte brede
prisrettede støttetiltag med tiltag, der opretholder incitamentet til at spare på
energien. Eurolandene anbefales at fastsætte passende differentierede mellem-
fristede finanspolitiske strategier, der sikrer gældsholdbarhed og på bæredygtig
vis øger vækstpotentialet gennem gradvis konsolidering, mhp. at nå en forsvarlig
mellemfristet finanspolitisk stilling, såvel som gennem investeringer og refor-
mer.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 24: Samlenotater for de punkter på dagsordenen for rådsmøderne (ECOFIN) 6. december 2022 og 17. januar 2023, som vedrører det europæiske semester.
2644941_0008.png
Side 8 af 13
2. Det anbefales at opretholde et højt niveau af offentlige investeringer mhp. at
styrke økonomisk og social robusthed og understøtte den grønne og digitale
omstilling, herunder ved fremme af energieffektivitet og overgangen til vedva-
rende energikilder. EU’s samhørighedsprogrammer og EU-landenes
genopret-
ningsplaner anbefales implementeret. Eventuelle ændringer i genopretningspla-
nerne bør være målrettede og ikke reducere ambitionsniveauet. Eurolandene
anbefales at fremme overgangen til vedvarende energi og energiuafhængighed,
herunder via REPowerEU.
3. På linje med national praksis og i respekt for arbejdsmarkedets parter anbefales
eurolandene at understøtte udvikling i lønnen mhp. at afbøde tabet af købekraft
for arbejdstagere i særligt lavindkomstgrupper. Udviklingen i lønnen bør samti-
dig afspejle udviklingen i produktiviteten og undgå at øge inflationen yderligere.
Eurolandene bør i det omfang, det er nødvendigt, støtte sårbare husholdninger
mhp. at afhjælpe konsekvenserne af inflationen samt den grønne og digitale om-
stilling. Den aktive arbejdsmarkedspolitik bør styrkes samtidigt med, at der sik-
res bedre opkvalificering. Arbejdsmarkedets parter bør generelt involveres i po-
litikudviklingen.
4. Det anbefales at sikre, at støttetiltag til virksomheder er omkostningseffektive,
midlertidige og målrettet ellers levedygtige, udsatte selskaber. Støttetiltag bør
sikre fortsat incitamentet til at fremme energieffektivitet samt sikre lige konkur-
rencevilkår og det indre markeds integritet. Der bør sikres effektiv håndtering
af insolvens i virksomheder. Eurolande bør desuden tage yderligere skridt i ud-
viklingen af kapitalmarkedsunionen.
5. Eurolandene anbefales ydermere at sikre finansiel stabilitet, herunder ved at un-
derstøtte kreditgivningen i økonomien og understøtte finansiel integration. Det
anbefales at overvåge risici knyttet til udviklingen i energisektoren, stigende ren-
ter, misligholdte lån og udviklingen på boligmarkedet. Eurolande anbefales at
engagere sig i det forberedende arbejde vedr. en digital euro.
I tillæg til sit udkast til anbefalinger til euroområdet som helhed fastlår Kommissi-
onen bl.a., at yderligere udvikling af den økonomiske
og monetære union (ØMU’en)
skal ske i respekt for det indre marked og på åben og transparent vis overfor ikke-
eurolande.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om Kommissionens pakke vedr. det euro-
pæiske semester 2023.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Sagen har ikke lovgivningsmæssige konsekvenser.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 24: Samlenotater for de punkter på dagsordenen for rådsmøderne (ECOFIN) 6. december 2022 og 17. januar 2023, som vedrører det europæiske semester.
2644941_0009.png
Side 9 af 13
7. Økonomiske konsekvenser
Kommissionens præsentation af Kommissionens pakke vedr. det europæiske se-
mester 2023 og den efterfølgende drøftelse vil ikke i sig selv have samfundsøkono-
miske, erhvervsøkonomiske eller statsfinansielle konsekvenser.
Det makroøkonomiske samarbejde og overvågning under det europæiske semester
vil kunne have positive samfundsøkonomiske og erhvervsøkonomiske konsekven-
ser, i det omfang det bidrager til at understøtte bæredygtig vækst og beskæftigelse i
EU-landene.
8. Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
EU-landene ventes at tage Kommissionens præsentation af Kommissionens årlige
undersøgelse for bæredygtig vækst, Kommissionens varslingsrapport samt Kom-
missionens udkast til anbefalinger til euroområdet som helhed for 2023 til efterret-
ning.
EU-landene ventes generelt at støtte Kommissionens prioriteter for det økonomi-
ske samarbejde i undersøgelsen for bæredygtig vækst samt vurderingerne af makro-
økonomiske risici og ubalancer i varslingsrapporten. Nogle lande vil muligvis for-
holde sig skeptiske ift. Kommissionens vurderinger af risici og ubalancer i deres
egne respektive økonomier.
10. Regeringens generelle holdning
Fra dansk side kan man tage præsentationen af Kommissionens pakke vedrørende
det europæiske semester for 2023 til efterretning.
Fra dansk side kan man notere sig prioriteterne i Kommissionens undersøgelse for
bæredygtig vækst. Det vurderes generelt vigtigt for Danmark, at Kommissionens
prioriterer for det økonomiske samarbejde i EU lægger vægt på sund økonomisk
politik, der sikrer produktivitet og sunde offentlige finanser med plads til priorite-
ring af grøn omstilling og velfærd.
Fra dansk side noteres det, at Kommissionen ikke har til hensigt at udarbejde en ny
dybdegående analyse af Danmark under makroubalanceproceduren og at Kommis-
sionen vurderer, at 17 lande har eller risikerer at få makroøkonomiske ubalancer.
Det vurderes generelt vigtigt for Danmark, at samarbejdet om makroøkonomiske
ubalancer bidrager til at minimere økonomiske risici og sikre mere robuste økono-
mier, så økonomiske tilbageslag i enkelte lande ikke medfører kriser i hele EU med
vidtrækkende konsekvenser for de europæiske borgere, herunder ikke mindst de
dårligst stillede.
Regeringen noterer sig Kommissionens udkast til anbefalinger til euroområdet som
helhed.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 24: Samlenotater for de punkter på dagsordenen for rådsmøderne (ECOFIN) 6. december 2022 og 17. januar 2023, som vedrører det europæiske semester.
2644941_0010.png
Side 10 af 13
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen er ikke tidligere forelagt Folketingets Europaudvalg.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 24: Samlenotater for de punkter på dagsordenen for rådsmøderne (ECOFIN) 6. december 2022 og 17. januar 2023, som vedrører det europæiske semester.
2644941_0011.png
Bilag 1
Scoreboard i Kommissionens varslingsrapport for 2023
Bilagstabel 1: Makroubalanceprocedurens scoreboard for Kommissionens varslingsrapporten 2023
Eksterne ubalancer og konkurrenceevne
Interne ubalancer
Beskæftigelsesindikatorer
Betalingsbalancens løbende
År 2021
poster - % af BNP (3-årigt gen-
nemsnit)
Nettostilling overfor
udlandet, NIIP (% af
BNP)
Effektiv valutakurs
42
handelspartnere, HICP
deflator (3-årlig % æn-
dring)
Eksportmarkeds
Nominelle enheds-
Boligprisindeks,
deflateret (1 år-
lig % ændring)
Kapitalindstrømning
i den private sektor,
konsolideret (% af
BNP)
Gæld i den pri-
vate sektor, kon-
solideret (% af
BNP)
Offentlig
bruttogæld
(% af BNP)
Ledigheds-
procent (3-årligt
gennemsnit)
Samlede passiver i den
finansielle sektor, ikke-
konsolideret (1% årlig
ændring)
Erhvervsfrekvens
blandt de 15-64-
årige (3-årlig æn-
dring i pp.)
Langtidsledighed
% af Ungdomsarbejdsløshed -
arbejdsstyrken blandt
de 15-74-årige (3-årlig
ændring i pp.)
% af arbejdsstyrken
blandt de 15-24-årige (3-
årlige ændring i pp.)
andel
% af glo- omkostninger for ar-
bal eksport (5 år- bejdskraft (3 årlig %
lig % ændring
ændring)
Bund/top-grænse
-4/+6%
-35%
±5% (EA)
±11% (Non-EA)
0,6
3,8
5,0
-1,1
0,5
1,9
-2,6
-3,1
-0,5
-0,4
-1,5
-1,8
-2,4
2,3
4,4
0,6
-4,1
-1,2
2,2
1,2
-0,4
-2,8
1,0
-0,4
3,1
-0,7
-6%
9% (EA)
12% (Non-EA)
5,4p
16,4
13,9
6,1
7,4p
10,7
-7,9
4,0p
12,3p
4,6p
6,4p
4,6
4,1p
14,5
19,2
11,2p
12,4p
12,9
11,2p
9,9
9,9b
12,5p
14,4p
12,8
14,1
6,0
6%
14%
133%
60%
10%
16,5%
-0,2 pp.
0,5 pp.
2 pp.
BE
BG
CZ
DK
DE
EE
IE
EL
ES
FR
HR
IT
CY
LV
LT
LU
HU
MT
NL
AT
PL
PT
RO
SI
SK
FI
0,5
0,5
0,5
8,5
7,3
-0,1
-4,2
-5,0
1,2
-0,3
1,8
3,4
-7,5
-0,7
4,0
4,2
-1,9
-0,8
6,4
1,9
0,3
-0,6
-5,7
5,8
-1,8
0,3
59,9
-18,4
-15,6
77,0
70,7
-13,0
-145,5
-171,9
-71,5
-32,1
-35,1
8,1
-117,8
-27,4
-7,4
30,6
-53,1
52,8
93,0
14,7
-39,5
-94,7
-47,2
-6,8
-61,0
-1,4
2,4
12,2
-1,1
6,5
-5,9
17,8
39,9
9,6
-10,5
-11,4
7,9
-6,2
24,9
13,4
37,9
13,1
0,0
-0,9
1,1
-2,
24,9
-5,3
10,6
11,6
-2,9
4,9
4,5
2,5p
16,4
9,5
8,2p
10,4
4,2
6,4e
1,5
4,7
4,5
0,9
-4,3
7,3
11,0
12,4
10,0p
3,8p
11,2p
9,9
3,7
7,9
-1,1
7,8
3,0
2,8
3,8p
4,4
2,9
12,3
5,7p
6,5
2,6p
-0,1p
2,5p
6,5p
3,0p
3,3
4,3p
0,9
5,9
53,9p
12,7p
9,4
11,7p
7,4
4,0
4,0p
3,8p
3,5
5,5
6,1
169,0p
84,4
78,8
214,4p
120,4p
95,3
168,1p
120,7p
139,1p
167,8p
88,5p
113,5
248,4p
58,0
53,9
340,6p
80,5p
131,8
229,3p
129,7
71,6
156,9p
48,1p
66,4
95,0
150,1
109,2
23,9
42,0
36,6
68,6
17,6
55,4
194,5
118,3
112,8
78,4
150,3
101,0
43,6
46,7
24,5
76,8
56,3
52,4
82,3
53,8
125,5
48,9
74,5
62,2
72,4
5,9
5,5
2,5
5,2
3,4bp
5,9
5,7
16,7
14,8d
8,1d
7,2
9,6
7,4
7,3
7,3
5,9
3,8
3,8
4,5
5,7
3,3
6,8
5,5
4,7
6,4
7,4
7,5
9,5
7,9
11,7
7,2
17,5
18,8p
14,3
6,6
7,3p
11,7
6,2
-0,8
13,2
25,2
11,4
16,4
7,7
-0,3p
8,0
13,6
7,1
14,3
14,1
24,0
9,4
1,1
0,9
0,0
1,4
1,2
-0,2
1,8
-0,8
0,0d
0,2d
2,4
-1,1
1,7
-1,8
0,9
2,1
2,1
3,5
1,0
0,1
3,4
0,7
3,2
0,6
0,2
1,8
0,0
-1,0
-0,1
0,0
-0,2
0,3
-0,3
-3,3
-0,2d
-0,2d
-0,6
-1,1
-0,1
-1,1
0,6
0,4
-0,1
-0,9
-0,4
0,3
-0,1
-0,3
-0,2
-0,3
-0,8
-0,2
2,2
-0,1
1,5
0,3
0,3
4,7
0,7
-5,7
0,5d
-3,1d
-1,8
-2,5
-3,1
2,6
3,2
2,7
3,6
0,3
0,4
1,0
0,1
3,1
0,5
3,9
4,8
-0,2
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 24: Samlenotater for de punkter på dagsordenen for rådsmøderne (ECOFIN) 6. december 2022 og 17. januar 2023, som vedrører det europæiske semester.
2644941_0012.png
Side 12 af 13
SE
5,6
21,2
2,1
-1,0
5,5
8,1
16,6
215,2
36,3
8,1b
10,9
0,6b
0,2
7,9
Anm.: b angiver brud i data. e angiver, at data er et estimat. p angiver, at der tale om foreløbige tal. Markerede tal indikerer, at grænseværdien er overskredet.
Kilde: Kommissionens varslingsrapport for 2023.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 24: Samlenotater for de punkter på dagsordenen for rådsmøderne (ECOFIN) 6. december 2022 og 17. januar 2023, som vedrører det europæiske semester.
2644941_0013.png
Bilag 2
Europa-Kommissionens konklusion i de dybdegående analyser i 2022
Tabel 2
Konklusioner i de dybdegående analyser vedr. makroøkonomiske ubalancer, juni 2022
Kategorisering
Lande
Cypern
Italien
Alvorlige ubalancer
Alvorlige ubalancer
Høj offentlig og privat gæld til ind- og udland. Banksektoren
er udfordret af en stor andel misligholdte lån.
Høj offentlig gæld, svag udvikling i produktivitet, skrøbeligt
arbejdsmarked og svage finansielle markeder.
Høj offentlig gæld og høj udlandsgæld. Banksektoren er
udfordret af en høj andel misligholdte lån. Høj ledighed og
lav potentiel økonomisk vækst.
Høj offentlig gæld, lav produktivitetsvækst og svag konkur-
renceevne.
Stort overskud på betalingsbalancen og høj privat gæld.
Høj offentlig og privat gæld til ind- og udland samt lav pro-
duktivitetsvækst.
Høj offentlig og privat gæld til ind- og udland samt høj ledig-
hed.
Høj og voksende gæld blandt husholdningerne samt høje
og voksende boligpriser.
Højt og vedvarende overskud på betalingsbalancen som
følge af lavt investeringsniveau i forhold til opsparingsni-
veauet.
Svag konkurrenceevne, stort underskud på betalingsbalan-
cen, høj udenlandsgæld og store offentlige underskud
Beskrivelse af ubalancer
Grækenland
Alvorlige ubalancer
Frankrig
Nederlandene
Portugal
Ubalancer
Ubalancer
Ubalancer
Spanien
Sverige
Ubalancer
Ubalancer
Tyskland
Ubalancer
Rumænien
Kroatien
Irland
Ubalancer
Ingen ubalancer
Ingen ubalancer
Kilde: Kommissionens horisontale meddelelse om pakken af 23. maj 2022 vedr. det europæiske semester,
KOM(2022)600.