Finansudvalget 2022-23 (2. samling)
FIU Alm.del Bilag 199
Offentligt
2743037_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Pelle Dragsted (EL)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2023 - 5313
29. august 2023
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 12. april stillet følgende spørgsmål nr. 187
(alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pelle Drag-
sted (EL).
Spørgsmål nr. 187:
Vil ministeren sende opdateret svar på BEU alm. del spørgsmål nr. 265, folke-
tingsåret 2021-22, herunder inklusive opdateret svar på FIU alm. del spørgsmål nr.
317, folketingsåret 2019-20, i én samlet besvarelse? I besvarelsen bedes udhulin-
gen af de offentlige ydelser
opgjort i kroner og ører samt procentvist
som følge
af hhv. satsreguleringsloven og den afdæmpede regulering fra skattereformen af
2012, kortlægges til og med 2023?”
Svar:
BEU alm. del spørgsmål nr. 265, folketingsåret 2021-2022:
I BEU 265 spørges der til en opgørelse af den samlede udhuling år for år af over-
førselsindkomster, der er sket pga. dels satsreguleringsloven af 1990, og dels den
afdæmpede regulering indført med skattereformen 2012.
Indeværende besvarelse indeholder en opdatering af besvarelsen i form af, at tabel-
lerne også indeholder tal for 2023. For uddybende forklaring mv. henvises til be-
svarelsen af BEU alm. del spørgsmål nr. 265 (2021-2022).
Af tabel 1 fremgår niveauet for arbejdsløshedsdagpenge fra 1994 til 2023 opgjort i
det enkelte års niveau. Dertil er oplyst en årlig indbetaling til obligatorisk pension,
som gradvis indfases fra 2020-2030. Af tabel 2 fremgår reguleringsprocenten.
Tabellerne indeholder illustrativt opgørelser af det årlige niveau for satserne og re-
guleringsprocent ved forskellige scenarier af den årlige regulering af satserne. Først
sammenlignes den faktiske satsregulering med, hvad satsreguleringen ville have
været, såfremt at satsreguleringsloven ikke var indført. Dernæst sammenlignes den
faktiske satsregulering med satsreguleringen, såfremt den afdæmpede satsregule-
ring ikke var indført. Til sidst sammenlignes den faktiske satsregulering med et
scenarie, hvor hverken satsreguleringsloven og den afdæmpede satsregulering
havde været indført.
Den maksimale dagpengesats i 2023 er på 19.728 kr. om måneden og dertil kom-
mer en indbetaling til obligatorisk pension på 235 kr. om måneden (2023-niveau).
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 199: Kopi af BEU alm. del - svar på MFU spm. 187 om udhulingen af de offentlige ydelser
2743037_0002.png
Det giver en årlig maksimal dagpengesats (ekskl. obligatorisk pension) på 236.736
kr. i 2023-niveau.
I et scenarie hvor hverken satsreguleringsloven eller den afdæmpede satsregulering
havde været indført, så ville den årlige maksimale dagpengesats (ekskl. obligato-
risk pension) i 2023 alt andet lige have været ca. 266.448 kr.
Tabel 1
Årlige maksimale dagpengesats under antagelse af forskellige reguleringer
af satsen fra 1994 til 2023, kr. i årets niveau
Indbetaling til
obligatorisk
pension
Faktisk sats
plus tilpasnings-
procent (pct. til
puljebeløb)
(A)
132.340
133.380
137.020
137.800
141.440
145.600
150.800
156.000
160.680
166.400
171.600
175.500
179.660
184.600
190.580
197.080
204.880
208.780
215.540
218.920
222.820
226.200
228.800
232.940
236.316
239.748
684
1.380
2.076
2.820
242.988
246.756
247.128
253.452
218.140
222.532
226.980
231.516
235.920
240.636
242.796
249.348
Faktisk sats
plus afdæmpet
satsregulering
(B)
132.340
133.380
137.020
137.800
141.440
145.600
150.800
156.000
160.680
166.400
171.600
175.500
179.660
184.600
190.580
197.080
204.880
208.780
215.540
218.920
222.820
226.200
229.320
234.310
239.460
244.728
249.864
255.612
257.916
266.448
Alternativ sats
(faktisk sats plus
A og B)
År
Faktisk sats
1994
1995
1996
1997
1998
1999
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
132.340
132.860
135.980
136.500
139.880
143.520
148.200
152.880
157.040
161.980
166.660
170.040
173.420
177.580
182.780
188.500
195.520
199.160
204.880
208.260
211.900
215.020
217.360
220.836
223.596
226.392
228.996
231.864
232.212
236.736
2
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 199: Kopi af BEU alm. del - svar på MFU spm. 187 om udhulingen af de offentlige ydelser
2743037_0003.png
Anm.: Tallene er afrundet ved omregning fra uge til årlige sats. Fra andet halvår 2017 og frem er tallene afrundet ved
omregning fra måned til årlige sats. Regulering af den faktiske sats er inkl. den afdæmpede regulering i årene
2016-23 i medfør af skattereformen fra 2012. I forbindelse med
Aftale om ny regulering af folkepensionen og
indførelse af obligatorisk opsparing for overførselsmodtagere
fra 30. november 2018, ændres reguleringen af en
række indkomsterstattende overførselsindkomster herunder arbejdsløshedsdagpengesatsen, hvormed der
indføres en statslig indbetaling til obligatorisk pension, der gradvis indfases fra 2020-30. Udviklingen i den år-
lige dagpengesats er alene opgjort på baggrund af den maksimale dagpengesats.
Kilde: Egne beregninger.
Tabel 2
Årlige regulering af den maksimale dagpengesats under antagelse af for-
skellige reguleringer af satsen fra 1994 til 2023, pct. i årets niveau
Faktisk regule-
Faktisk regule-
Alternativ regule-
ringsprocent plus ringsprocent plus
Reguleringspro-
ringsprocent (fak-
tilpasningspro- afdæmpet satsre-
cent til obligato-
tisk regulerings-
cent (pct. til
gulering
risk pension
procent plus
puljebeløb)
A og B)
(A)
(B)
0,0
0,8
2,7
0,6
2,6
2,9
3,6
3,4
3,0
3,6
3,1
2,3
2,4
2,7
3,2
3,4
4,0
1,9
3,2
1,6
1,8
1,5
1,1
1,8
1,4
1,5
0,3
0,3
0,3
1,4
1,6
0,2
1,5
2,0
2,0
2,0
1,9
2,0
0,9
0,0
0,8
2,7
0,6
2,6
2,9
3,6
3,4
3,0
3,6
3,1
2,3
2,4
2,7
3,2
3,4
4,0
1,9
3,2
1,6
1,8
1,5
1,4
2,2
2,2
2,2
2,1
2,3
0,9
År
Faktisk regule-
ringsprocent
1994
1995
1996
1997
1998
1999
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
0,0
0,4
2,3
0,4
2,5
2,6
3,3
3,2
2,7
3,1
2,9
2,0
2,0
2,4
2,9
3,1
3,7
1,9
2,9
1,6
1,7
1,5
1,1
1,6
1,2
1,3
1,2
1,3
0,2
3
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 199: Kopi af BEU alm. del - svar på MFU spm. 187 om udhulingen af de offentlige ydelser
2743037_0004.png
2023
1,9
0,3
2,6
2,7
3,3
Anm.: Tallene er afrundet ved omregning fra uge til årlige sats. Fra andet halvår 2017 og frem er tallene afrundet ved
omregning fra måned til årlige sats. Grundet afrundinger ved omregning til årlige sats kan det medføre at regu-
leringssatsen afviger fra den faktiske reguleringssats i året. Regulering af den faktiske sats er inkl. den afdæm-
pede regulering i årene 2016-23 i medfør af skattereformen fra 2012. I forbindelse med
Aftale om ny regulering
af folkepensionen og indførelse af obligatorisk opsparing for overførselsmodtagere
fra 30. november 2018, æn-
dres reguleringen af en række indkomsterstattende overførselsindkomster herunder arbejdsløshedsdagpenge-
satsen, hvormed der indføres en statslig indbetaling til obligatorisk pension, der gradvis indfases fra 2020-30.
Kilde: Egne beregninger.
FIU alm. del spørgsmål nr. 317, folketingsåret 2019-20:
Til brug for opdateringen af FIU 317 er der indhentet bidrag fra Finansministeriet.
Finansudvalgets spørgsmål 317 af 12. august 2020 omhandler udviklingen i ydel-
sessatserne for udvalgte persontyper på offentlig forsørgelse i perioden 1994 til
2023 under forskellige antagelser vedr. den årlige regulering.
Af tabel 1 til 13 nedenfor fremgår en opdatering af talserierne fra det tidligere svar.
Derudover er der i lyset af spørgsmålet tilføjet kolonner med ydelsessatser ekskl.
den afdæmpede regulering som følge af skattereformen fra 2012 og for de angivne
differencer er der endvidere indsat en angivelse af differencerne opgjort i procent.
I svaret på FIU 317 var satserne for 2020-23 udtryk for skøn, idet grundlaget for
satsreguleringsprocenten på daværende tidspunkt endnu ikke var endelig fastlagt. I
de opdaterede talserier nedenfor er der taget udgangspunkt i de endelig fastlagte re-
guleringsprocenter, hvilket har givet anledning til en justering i årene 2022 og
2023.
Med
Aftale om ny regulering af folkepensionen og indførelse af obligatorisk
opsparing for overførselsmodtagere
fra 30. november 2018 vil folkepensionen fra
2020 og frem blive reguleret med lønudviklingen opgjort efter samme principper
som satsreguleringsprocenten, men uden fradrag til satspuljen, hvilket svarer til 2,0
plus tilpasningsprocenten efter de nye betegnelser i forbindelse med
ydelsesregulering.
Det samme gør sig i øvrigt gældende for 2019, idet der med
Aftale om finansloven
for 2019
er foretaget et diskretionært løft af folkepensionen svarende til fradraget
til satspuljen. Dette diskretionære løft indgår alene i satsen under gældende regler
og er altså ikke indregnet under de to alternative reguleringer fordi det
diskretionære løft er så tæt knyttet til regulering efter gældende regler. For øvrige
diskretionære ændringer
1
, herunder også på andre ydelsesområder, er det i
opgørelsen lagt til grund, at disse ændringer også gælder under de betragtede
alternative reguleringsregler.
Fx forhøjelse af pensionstillægget med 2.000 kr. i 2010, indførelse af tre karensdage i dagpengesystemet i
2017 og fra 2013 afskaffelse af sygedagpenge på søgnehelligdage.
1
4
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 199: Kopi af BEU alm. del - svar på MFU spm. 187 om udhulingen af de offentlige ydelser
2743037_0005.png
I forhold til den opgjorte ydelse til folkepensionister skal det bemærkes, at denne er
opgjort eksklusive den supplerende pensionsydelse (ældrechecken). Den
supplerende pensionsydelse blev indført i 2003 og er efterfølgende udover den
årlige regulering hævet diskretionært af flere omgange, så den i 2023 udgør 18.000
kr. årligt.
For andre overførselstyper end folkepensionister indebærer
Aftale om ny regulering
af folkepensionen og indførelse af obligatorisk opsparing for overførselsmodtagere
at regulering efter gældende regler ændres således, at der reguleres med 1,7 pct.
plus tilpasningsprocenten for det pågældende finansår. Det svarer til en regulering
med satsreguleringsprocenten, når lønstigningen er på mindst 2,3 pct., og op til 0,3
pct.-point lavere end den tidligere regulering, når lønstigningen er mindre end 2,3
pct. Det skal ses i sammenhæng med, at der samtidig indføres en statslig
indbetaling på 0,3 pct.-point årligt til en obligatorisk opsparingsordning for den
pågældende overførselsmodtager. Denne indbetaling er ikke indregnet i den
opgjorte faktiske sats, hvilket bidrager til en overvurdering af forskellen i forhold
til de alternative reguleringer, idet det er den lavere regulering efter gældende
regler, der finansierer pensionsopsparingen for overførselsmodtagerene.
Noget tilsvarende gør sig gældende i årene før 2020, hvor den lavere regulering
efter gældende regler finansierer satspuljemidlerne, som således ikke umiddelbart
er finansieret i en verden med de alternative reguleringsindeks. Fra 2020 og frem
tilføres der ikke nye midler til satspuljen.
Endelig skal det bemærkes, at virkningerne af de alternative reguleringer ikke kan
udledes af de opgjorte ydelsesniveauer alene. Alternative reguleringsmekanismer
for indkomstoverførsler ville således have haft betydning for arbejdsudbud,
indkomstfordeling og offentlige finanser og dermed have indebåret andre forløb for
fx beskatning eller råderum til offentlig forbrug.
Tabel 3
Reelt enlig folkepensionist
1
Faktisk
sats
2
3
4
Difference mellem
Regulering med
Regulering
Reguleret
2,0 plus tilpas-
med 2,0 plus med timeløn
ningsprocenten
tilpasnings- ekskl. genetil-
minus afdæm-
procenten
læg
pet regulering
2 og 1
3 og 2
4 og 1
Kr. årligt, årets niveau (ændring i procent af kolonne 4)
1994
1995
1996
1997
1998
1999
2000
2001
2002
2003
88.272
88.632
90.756
91.032
93.216
95.640
98.700
102.624
105.396
108.768
88.272
88.896
91.296
91.860
94.344
97.080
100.476
104.760
107.904
111.684
88.272
88.896
91.296
91.860
94.344
97.080
100.476
104.760
107.904
111.684
88.272
90.300
93.732
97.212
100.812
104.844
109.044
115.056
119.196
124.200
0 (0,0)
264 (0,3)
540 (0,6)
828 (0,9)
1.128 (1,1)
1.440 (1,4)
1.776 (1,6)
2.136 (1,9)
2.508 (2,1)
2.916 (2,3)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
1.668 (1,8)
2.976 (3,2)
6.180 (6,4)
7.596 (7,5)
9.204 (8,8)
10.344 (9,5)
12.432 (10,8)
13.800 (11,6)
15.432 (12,4)
5
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 199: Kopi af BEU alm. del - svar på MFU spm. 187 om udhulingen af de offentlige ydelser
2743037_0006.png
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
111.924
114.168
116.448
119.244
122.712
126.516
133.272
135.816
139.752
141.984
144.540
147.096
149.544
152.532
155.580
159.000
162.492
166.236
168.228
173.268
115.248
117.780
120.492
123.744
127.704
132.036
139.392
142.032
146.580
148.920
151.608
154.272
156.828
160.272
163.800
167.412
171.096
175.032
177.132
182.448
115.248
117.780
120.492
123.744
127.704
132.036
139.392
142.032
146.580
149.920
151.608
154.272
156.828
160.272
163.800
167.412
171.096
175.032
177.132
182.448
129.420
134.208
137.964
142.920
148.068
154.140
163.332
168.228
172.764
174.840
178.344
181.224
183.792
187.284
191.592
195.804
200.304
205.320
209.220
215.280
3.324 (2,6)
3.612 (2,7)
4.044 (2,9)
4.500 (3,1)
4.992 (3,4)
5.520 (3,6)
6.120 (3,7)
6.216 (3,7)
6.828 (4,0)
6.936 (4,0)
7.068 (4,0)
7.176 (4,0)
7.284 (4,0)
7.740 (4,1)
8.220 (4,3)
8.412 (4,3)
8.604 (4,3)
8.796 (4,3)
8.904 (4,3)
9.180 (4,3)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
17.496 (13,5)
20.040 (14,9)
21.516 (15,6)
23.676 (16,6)
25.356 (17,1)
27.624 (17,9)
30.060 (18,4)
32.412 (19,3)
33.012 (19,1)
32.856 (18,8)
33.804 (19,0)
34.128 (18,8)
34.248 (18,6)
34.752 (18,6)
36.012 (18,8)
36.804 (18,8)
37.812 (18,9)
39.084 (19,0)
40.992 (19,6)
42.012 (19,5)
Anm.: Regulering af den faktiske sats er inkl. den afdæmpede regulering i årene 2016-23 i medfør af 2012-
skattereformen samt det diskretionære løft i forbindelse med
Aftale om finansloven for 2019
og den
ændrede regulering fra 2020 og frem i forbindelse med
Aftale om ny regulering af folkepensionen og
indførelse af obligatorisk opsparing for overførselsmodtagere
fra 30. november 2018, der indebærer, at
folkepension reguleres med lønudviklingen uden fradrag. Det skal bemærkes, at den afdæmpede
regulering fra 2012-skattereformen ikke har betydning for den opgjorte sats, idet satsen er opgjort for
en person med fuldt pensiontillæg og den afdæmpede regulering er ledsaget af en kompenserende
forhøjelse af pensionstillægget. Satsen er ekskl. den supplerende pensionsydelse (ældrechecken).
Kilde: Egne beregninger.
Tabel 2
Reelt enlig med højeste førtidspension
1
Faktisk
sats
2
3
4
Difference mellem
Regulering med
Regulering
Reguleret
2,0 plus tilpas-
med 2,0 plus med timeløn
ningsprocenten
tilpasnings- ekskl. genetil-
minus afdæm-
procenten
læg
pet regulering
2 og 1
3 og 2
4 og 1
Kr. årligt, årets niveau (ændring i procent af kolonne 4)
1994
1995
1996
1997
1998
1999
2000
2001
139.620
140.172
143.544
143.976
147.420
151.248
156.084
161.844
139.620
140.604
144.384
145.248
149.184
153.516
158.880
165.216
139.620
140.604
144.384
145.248
149.184
153.516
158.880
165.216
139.620
142.824
148.260
153.744
159.432
165.816
172.452
181.524
0 (0,0)
432 (0,3)
840 (0,6)
1.272 (0,8)
1.764 (1,1)
2.268 (1,4)
2.796 (1,6)
3.372 (1,9)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
2.652 (1,9)
4.716 (3,2)
9.768 (6,4)
12.012 (7,5)
14.568 (8,8)
16.368 (9,5)
19.680 (10,8)
6
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 199: Kopi af BEU alm. del - svar på MFU spm. 187 om udhulingen af de offentlige ydelser
2743037_0007.png
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
166.212
171.528
176.508
180.036
183.636
188.040
193.500
199.500
208.956
212.928
219.096
222.588
226.596
229.992
232.632
236.496
239.724
243.000
246.084
249.456
250.128
255.300
170.184
176.136
181.764
185.760
190.044
195.180
201.408
208.248
218.652
222.804
229.944
233.616
237.828
241.380
244.140
248.688
252.576
256.524
260.544
264.888
266.400
272.700
170.184
176.136
181.764
185.760
190.044
195.180
201.408
208.248
218.652
222.804
229.944
233.616
237.828
241.380
244.752
250.128
255.636
261.252
267.000
273.144
276.432
284.712
188.064
195.960
204.204
211.764
217.692
225.528
233.652
243.228
256.512
264.204
271.332
274.584
280.080
284.004
286.692
291.156
296.004
300.636
305.640
311.340
315.288
322.440
3.972 (2,1)
4.608 (2,4)
5.256 (2,6)
5.724 (2,7)
6.408 (2,9)
7.140 (3,2)
7.908 (3,4)
8.748 (3,6)
9.696 (3,8)
9.876 (3,7)
10.848 (4,0)
11.028 (4,0)
11.232 (4,0)
11.388 (4,0)
11.508 (4,0)
12.192 (4,2)
12.852 (4,3)
13.524 (4,5)
14.460 (4,7)
15.432 (5,0)
16.272 (5,2)
17.400 (5,4)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
612 (0,2)
1.440 (0,5)
3.060 (1,0)
4.728 (1,6)
6.456 (2,1)
8.256 (2,7)
10.032 (3,2)
12.012 (3,7)
21.852 (11,6)
24.432 (12,5)
27.696 (13,6)
31.728 (15,0)
34.056 (15,6)
37.488 (16,6)
40.152 (17,2)
43.728 (18,0)
47.556 (18,5)
51.276 (19,4)
52.236 (19,3)
51.996 (18,9)
53.484 (19,1)
54.012 (19,0)
54.060 (18,9)
54.660 (18,8)
56.280 (19,0)
57.636 (19,2)
59.556 (19,5)
61.884 (19,9)
65.160 (20,7)
67.140 (20,8)
Anm.: Regulering af den faktiske sats er inkl. den afdæmpede regulering i årene 2016-23 i medfør af 2012-
skattereformen. I forbindelse med indførelse af den afdæmpede regulering blev der samtidig indført en
mulighed for førtidspensionister på gammel ordning (tilkendt før 2003) for at overgår til reglerne for
førtidspension på ny ordning (tilkendt efter 2003). I forbindelse med
Aftale om ny regulering af
folkepensionen og indførelse af obligatorisk opsparing for overførselsmodtagere
fra 30. november
2018, ændres regulering af førtidspensionen. Fra 2020 reguleres der således med 1,7 pct. +
tilpasningsprocenten for det pågældende finansår, fremfor med satsreguleringsprocenten. Det skal ses
i sammenhæng med, at der samtidig indføres en statslig indbetaling til en obligatorisk
opsparingsordning for førtidspensionisten. Denne indbetaling er ikke indregnet i den faktiske sats.
Kilde: Egne beregninger.
Tabel 3
Reelt enlig med mellemste førtidspension
1
Faktisk
sats
2
3
4
Reguleret
med timeløn
ekskl. gene-
tillæg
Difference mellem
Regulering med
Regulering
2,0 plus tilpas-
med 2,0 plus
ningsprocenten
tilpasnings-
minus afdæm-
procenten
pet regulering
2 og 1
3 og 2
4 og 1
Kr. årligt, årets niveau (ændring i procent af kolonne 4)
1994
1995
1996
1997
1998
109.848
110.280
112.932
113.280
115.992
109.848
110.628
113.604
114.300
117.396
109.848
110.628
113.604
114.300
117.396
109.848
112.368
116.652
120.984
125.460
0 (0,0)
348 (0,3)
672 (0,6)
1.020 (0,8)
1.404 (1,1)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
2.088 (1,9)
3.720 (3,2)
7.704 (6,4)
9.468 (7,5)
7
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 199: Kopi af BEU alm. del - svar på MFU spm. 187 om udhulingen af de offentlige ydelser
2743037_0008.png
1999
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
119.004
122.808
127.500
130.944
135.132
139.056
141.840
144.672
148.140
152.448
157.176
165.072
168.216
173.088
175.848
179.016
181.704
183.816
186.900
189.504
192.156
194.652
197.376
197.964
202.116
120.804
125.028
130.176
134.088
138.780
143.208
146.352
149.724
153.768
158.676
164.064
172.704
175.980
181.620
184.524
187.848
190.656
192.864
196.488
199.620
202.800
206.040
209.544
210.804
215.856
120.804
125.028
130.176
134.088
138.780
143.208
146.352
149.724
153.768
158.676
164.064
172.704
175.980
181.620
184.524
187.848
190.656
193.320
197.568
201.924
206.364
210.900
215.748
218.352
224.892
130.488
135.708
143.016
148.164
154.380
160.872
166.824
171.492
177.660
184.056
191.604
202.512
208.584
214.212
216.780
221.124
224.220
226.368
229.932
233.832
237.564
241.596
246.180
249.384
255.120
1.800 (1,4)
2.220 (1,6)
2.676 (1,9)
3.144 (2,1)
3.648 (2,4)
4.152 (2,6)
4.512 (2,7)
5.052 (2,9)
5.628 (3,2)
6.228 (3,4)
6.888 (3,6)
7.632 (3,8)
7.764 (3,7)
8.532 (4,0)
8.676 (4,0)
8.832 (4,0)
8.952 (4,0)
9.048 (4,0)
9.588 (4,2)
10.116 (4,3)
10.644 (4,5)
11.388 (4,7)
12.168 (4,9)
12.840 (5,1)
13.740 (5,4)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
456 (0,2)
1.080 (0,5)
2.304 (1,0)
3.564 (1,5)
4.860 (2,0)
6.204 (2,5)
7.548 (3,0)
9.036 (3,5)
11.484 (8,8)
12.900 (9,5)
15.516 (10,8)
17.220 (11,6)
19.248 (12,5)
21.816 (13,6)
24.984 (15,0)
26.820 (15,6)
29.520 (16,6)
31.608 (17,2)
34.428 (18,0)
37.440 (18,5)
40.368 (19,4)
41.124 (19,2)
40.932 (18,9)
42.108 (19,0)
42.516 (19,0)
42.552 (18,8)
43.032 (18,7)
44.328 (19,0)
45.408 (19,1)
46.944 (19,4)
48.804 (19,8)
51.420 (20,6)
53.004 (20,8)
Anm.: Se anmærkning til tabel 2.
Kilde: Egne beregninger.
Tabel 4
Reelt enlig med forhøjet almindelig førtidspension
1
Faktisk
sats
2
3
4
Difference mellem
Regulering med
Regulering
Reguleret
2,0 plus tilpas-
med 2,0 plus med timeløn
ningsprocenten
tilpasnings- ekskl. genetil-
minus afdæm-
procenten
læg
pet regulering
2 og 1
3 og 2
4 og 1
Kr. årligt, årets niveau (ændring i procent af kolonne 4)
1994
1995
1996
1997
1998
1999
2000
2001
2002
99.528
99.924
102.336
102.648
105.108
107.844
111.300
115.632
118.752
99.528
100.236
102.936
103.572
106.368
109.452
113.280
118.008
121.548
99.528
100.236
102.936
103.572
106.368
109.452
113.280
118.008
121.548
99.528
101.820
105.696
109.620
113.676
118.236
122.976
129.672
134.340
0 (0,0)
312 (0,3)
600 (0,6)
924 (0,8)
1.260 (1,1)
1.608 (1,4)
1.980 (1,6)
2.376 (1,8)
2.796 (2,1)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
1.896 (1,9)
3.360 (3,2)
6.972 (6,4)
8.568 (7,5)
10.392 (8,8)
11.676 (9,5)
14.040 (10,8)
15.588 (11,6)
8
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 199: Kopi af BEU alm. del - svar på MFU spm. 187 om udhulingen af de offentlige ydelser
2743037_0009.png
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
122.556
126.108
128.640
144.672
148.140
152.448
157.176
165.072
168.216
173.088
175.848
179.016
181.704
183.816
186.900
189.504
192.156
194.652
197.376
197.964
202.116
125.808
129.828
132.684
149.724
153.768
158.676
164.064
172.704
175.980
181.620
184.524
187.848
190.656
192.864
196.488
199.620
202.800
206.040
209.544
210.804
215.856
125.808
129.828
132.684
149.724
153.768
158.676
164.064
172.704
175.980
181.620
184.524
187.848
190.656
193.320
197.568
201.924
206.364
210.900
215.748
218.352
224.892
139.980
145.860
151.260
171.492
177.660
184.056
191.604
202.512
208.584
214.212
216.780
221.124
224.220
226.368
229.932
233.832
237.564
241.596
246.180
249.384
255.120
3.252 (2,3)
3.720 (2,6)
4.044 (2,7)
5.052 (2,9)
5.628 (3,2)
6.228 (3,4)
6.888 (3,6)
7.632 (3,8)
7.764 (3,7)
8.532 (4,0)
8.676 (4,0)
8.832 (4,0)
8.952 (4,0)
9.048 (4,0)
9.588 (4,2)
10.116 (4,3)
10.644 (4,5)
11.388 (4,7)
12.168 (4,9)
12.840 (5,1)
13.740 (5,4)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
456 (0,2)
1.080 (0,5)
2.304 (1,0)
3.564 (1,5)
4.860 (2,0)
6.204 (2,5)
7.548 (3,0)
9.036 (3,5)
17.424 (12,4)
19.752 (13,5)
22.620 (15,0)
26.820 (15,6)
29.520 (16,6)
31.608 (17,2)
34.428 (18,0)
37.440 (18,5)
40.368 (19,4)
41.124 (19,2)
40.932 (18,9)
42.108 (19,0)
42.516 (19,0)
42.552 (18,8)
43.032 (18,7)
44.328 (19,0)
45.408 (19,1)
46.944 (19,4)
48.804 (19,8)
51.420 (20,6)
53.004 (20,8)
Anm.: Se anmærkning til tabel 2.
Kilde: Egne beregninger.
Tabel 5
Gift folkepensionist
1
2
3
4
Difference mellem
Regulering med
Regulering
Reguleret
2,0 plus tilpas-
Faktisk
med 2,0 plus med timeløn
ningsprocenten
sats
tilpasnings- ekskl. genetil-
minus afdæm-
procenten
læg
pet regulering
2 og 1
3 og 2
4 og 1
Kr. årligt, årets niveau (ændring i procent af kolonne 4)
1994
1995
1996
1997
1998
1999
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
63.804
64.056
65.592
65.808
67.380
69.492
72.096
75.168
77.196
79.668
81.984
83.628
85.308
63.804
64.248
65.976
66.396
68.196
70.524
73.380
76.716
79.020
81.792
84.408
86.256
88.248
63.804
64.248
65.976
66.396
68.196
70.524
73.380
76.716
79.020
81.792
84.408
86.256
88.248
63.804
65.268
67.752
70.284
72.888
76.164
79.596
84.180
87.204
90.864
94.680
98.184
100.932
0 (0,0)
192 (0,3)
384 (0,6)
588 (0,8)
816 (1,1)
1.032 (1,4)
1.284 (1,6)
1.548 (1,8)
1.824 (2,1)
2.124 (2,3)
2.424 (2,6)
2.628 (2,7)
2.940 (2,9)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
1.212 (1,9)
2.160 (3,2)
4.476 (6,4)
5.508 (7,6)
6.672 (8,8)
7.500 (9,4)
9.012 (10,7)
10.008 (11,5)
11.196 (12,3)
12.696 (13,4)
14.556 (14,8)
15.624 (15,5)
9
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 199: Kopi af BEU alm. del - svar på MFU spm. 187 om udhulingen af de offentlige ydelser
2743037_0010.png
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
87.360
89.904
92.688
98.196
100.068
102.972
104.616
106.488
108.480
110.388
112.596
114.840
117.360
119.940
122.700
124.164
127.884
90.624
93.516
96.696
102.648
104.592
107.940
109.668
111.648
113.712
115.692
118.236
120.840
123.504
126.228
129.132
130.680
134.604
90.624
93.516
96.696
102.648
104.592
107.940
109.668
111.648
113.712
115.692
118.236
120.840
123.504
126.228
129.132
130.680
134.604
104.556
108.324
112.764
120.048
123.648
126.984
128.508
131.088
133.308
135.300
137.868
141.036
144.144
147.456
151.140
154.020
158.484
3.264 (3,1)
3.612 (3,3)
4.008 (3,6)
4.452 (3,7)
4.524 (3,7)
4.968 (3,9)
5.052 (3,9)
5.160 (3,9)
5.232 (3,9)
5.304 (3,9)
5.640 (4,1)
6.000 (4,3)
6.144 (4,3)
6.288 (4,3)
6.432 (4,3)
6.516 (4,2)
6.720 (4,2)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
17.196 (16,4)
18.420 (17,0)
20.076 (17,8)
21.852 (18,2)
23.580 (19,1)
24.012 (18,9)
23.892 (18,6)
24.600 (18,8)
24.828 (18,6)
24.912 (18,4)
25.272 (18,3)
26.196 (18,6)
26.784 (18,6)
27.516 (18,7)
28.440 (18,8)
29.856 (19,4)
30.600 (19,3)
Anm.: Se anmærkning til tabel 1.
Kilde: Egne beregninger.
Tabel 6
Gift førtidspensionist med højeste førtidspension
1
Faktisk
sats
2
3
4
Reguleret
med timeløn
ekskl. gene-
tillæg
Difference mellem
Regulering med
Regulering
2,0 plus tilpas-
med 2,0 plus
ningsprocenten
tilpasnings-
minus afdæm-
procenten
pet regulering
2 og 1
3 og 2
4 og 1
Kr. årligt, årets niveau (ændring i procent af kolonne 4)
1994
1995
1996
1997
1998
1999
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
115.152
115.608
118.380
118.752
121.584
125.100
129.480
134.388
138.012
142.428
146.568
149.496
152.496
156.156
160.692
165.672
173.880
115.152
115.956
119.076
119.796
123.048
126.984
131.808
137.196
141.324
146.268
150.948
154.260
157.824
162.084
167.256
172.944
181.944
115.152
115.956
119.076
119.796
123.048
126.984
131.808
137.196
141.324
146.268
150.948
154.260
157.824
162.084
167.256
172.944
181.944
115.152
117.792
122.268
126.792
131.484
137.112
142.992
150.624
156.048
162.600
169.440
175.716
180.636
187.128
193.872
201.816
213.192
0 (0,0)
348 (0,3)
696 (0,6)
1.044 (0,8)
1.464 (1,1)
1.884 (1,4)
2.328 (1,6)
2.808 (1,9)
3.312 (2,1)
3.840 (2,4)
4.380 (2,6)
4.764 (2,7)
5.328 (2,9)
5.928 (3,2)
6.564 (3,4)
7.272 (3,6)
8.064 (3,8)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
2.184 (1,9)
3.888 (3,2)
8.040 (6,3)
9.900 (7,5)
12.012 (8,8)
13.512 (9,4)
16.236 (10,8)
18.036 (11,6)
20.172 (12,4)
22.872 (13,5)
26.220 (14,9)
28.140 (15,6)
30.972 (16,6)
33.180 (17,1)
36.144 (17,9)
39.312 (18,4)
10
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 199: Kopi af BEU alm. del - svar på MFU spm. 187 om udhulingen af de offentlige ydelser
2743037_0011.png
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
177.180
182.316
185.220
188.544
191.364
193.572
196.812
199.548
202.320
204.936
207.792
208.404
212.760
185.400
191.340
194.400
197.904
200.868
203.184
206.988
210.276
213.612
217.008
220.668
221.976
227.280
185.400
191.340
194.400
197.904
200.868
203.676
208.140
212.724
217.392
222.180
227.292
230.028
236.916
219.588
225.516
228.216
232.788
236.040
238.296
242.028
246.120
250.032
254.256
259.068
262.416
268.440
8.220 (3,7)
9.024 (4,0)
9.180 (4,0)
9.360 (4,0)
9.504 (4,0)
9.612 (4,0)
10.176 (4,2)
10.728 (4,4)
11.292 (4,5)
12.072 (4,7)
12.876 (5,0)
13.572 (5,2)
14.520 (5,4)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
492 (0,2)
1.152 (0,5)
2.448 (1,0)
3.780 (1,5)
5.172 (2,0)
6.624 (2,6)
8.052 (3,1)
9.636 (3,6)
42.408 (19,3)
43.200 (19,2)
42.996 (18,8)
44.244 (19,0)
44.676 (18,9)
44.724 (18,8)
45.216 (18,7)
46.572 (18,9)
47.712 (19,1)
49.320 (19,4)
51.276 (19,8)
54.012 (20,6)
55.680 (20,7)
Anm.: Se anmærkning til tabel 2.
Kilde: Egne beregninger.
Tabel 7
Gift førtidspensionist med mellemste førtidspension
1
2
3
4
Reguleret
med timeløn
ekskl. gene-
tillæg
Difference mellem
Regulering med
Regulering
2,0 plus tilpas-
Faktisk
med 2,0 plus
ningsprocenten
sats
tilpasnings-
minus afdæm-
procenten
pet regulering
2 og 1
3 og 2
4 og 1
Kr. årligt, årets niveau (ændring i procent af kolonne 4)
1994
1995
1996
1997
1998
1999
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
85.380
85.716
87.768
88.056
90.156
92.856
96.204
100.044
102.744
106.032
109.116
111.300
113.532
116.256
119.640
123.348
129.996
132.468
136.308
138.480
140.964
85.380
85.980
88.296
88.848
91.260
94.272
97.956
102.156
105.228
108.912
112.392
114.852
117.504
120.672
124.524
128.760
135.996
138.576
143.016
145.308
147.924
85.380
85.980
88.296
88.848
91.260
94.272
97.956
102.156
105.228
108.912
112.392
114.852
117.504
120.672
124.524
128.760
135.996
138.576
143.016
145.308
147.924
85.380
87.336
90.660
94.032
97.512
101.784
106.248
112.116
116.148
121.020
126.108
130.776
134.436
139.260
144.276
150.192
159.192
163.968
168.396
170.412
173.832
0 (0,0)
264 (0,3)
528 (0,6)
792 (0,8)
1.104 (1,1)
1.416 (1,4)
1.752 (1,6)
2.112 (1,9)
2.484 (2,1)
2.880 (2,4)
3.276 (2,6)
3.552 (2,7)
3.972 (3,0)
4.416 (3,2)
4.884 (3,4)
5.412 (3,6)
6.000 (3,8)
6.108 (3,7)
6.708 (4,0)
6.828 (4,0)
6.960 (4,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
1.620 (1,9)
2.892 (3,2)
5.976 (6,4)
7.356 (7,5)
8.928 (8,8)
10.044 (9,5)
12.072 (10,8)
13.404 (11,5)
14.988 (12,4)
16.992 (13,5)
19.476 (14,9)
20.904 (15,5)
23.004 (16,5)
24.636 (17,1)
26.844 (17,9)
29.196 (18,3)
31.500 (19,2)
32.088 (19,1)
31.932 (18,7)
32.868 (18,9)
11
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 199: Kopi af BEU alm. del - svar på MFU spm. 187 om udhulingen af de offentlige ydelser
2743037_0012.png
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
143.076
144.756
147.216
149.328
151.476
153.504
155.712
156.240
159.576
150.144
151.908
154.788
157.320
159.888
162.504
165.324
166.380
170.436
150.144
152.244
155.580
159.012
162.504
166.080
169.896
171.948
177.096
176.256
177.972
180.804
183.948
186.960
190.212
193.908
196.512
201.120
7.068 (4,0)
7.152 (4,0)
7.572 (4,2)
7.992 (4,3)
8.412 (4,5)
9.000 (4,7)
9.612 (5,0)
10.140 (5,2)
10.860 (5,4)
0 (0,0)
336 (0,2)
792 (0,4)
1.692 (0,9)
2.616 (1,4)
3.576 (1,9)
4.572 (2,4)
5.568 (2,8)
6.660 (3,3)
33.180 (18,8)
33.216 (18,7)
33.588 (18,6)
34.620 (18,8)
35.484 (19,0)
36.708 (19,3)
38.196 (19,7)
40.272 (20,5)
41.544 (20,7)
Anm.: Se anmærkning til tabel 2.
Kilde: Egne beregninger.
Tabel 8
Gift førtidspensionist med forhøjet almindelig førtidspension
1
2
3
4
Reguleret
med timeløn
ekskl. gene-
tillæg
Difference mellem
Regulering med
Regulering
2,0 plus tilpas-
Faktisk
med 2,0 plus
ningsprocenten
sats
tilpasnings-
minus afdæm-
procenten
pet regulering
2 og 1
3 og 2
4 og 1
Kr. årligt, årets niveau (ændring i procent af kolonne 4)
1994
1995
1996
1997
1998
1999
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
75.060
75.360
77.172
77.424
79.272
81.696
84.696
88.176
90.552
93.456
96.168
98.100
113.532
116.256
119.640
123.348
129.996
132.468
136.308
138.480
140.964
143.076
144.756
147.216
149.328
75.060
75.588
77.628
78.120
80.232
82.920
86.208
89.988
92.688
95.940
99.012
101.184
117.504
120.672
124.524
128.760
135.996
138.576
143.016
145.308
147.924
150.144
151.908
154.788
157.320
75.060
75.588
77.628
78.120
80.232
82.920
86.208
89.988
92.688
95.940
99.012
101.184
117.504
120.672
124.524
128.760
135.996
138.576
143.016
145.308
147.924
150.144
152.244
155.580
159.012
75.060
76.788
79.704
82.668
85.728
89.532
93.516
98.772
102.324
106.620
111.096
115.212
134.436
139.260
144.276
150.192
159.192
163.968
168.396
170.412
173.832
176.256
177.972
180.804
183.948
0 (0,0)
228 (0,3)
456 (0,6)
696 (0,8)
960 (1,1)
1.224 (1,4)
1.512 (1,6)
1.812 (1,8)
2.136 (2,1)
2.484 (2,3)
2.844 (2,6)
3.084 (2,7)
3.972 (3,0)
4.416 (3,2)
4.884 (3,4)
5.412 (3,6)
6.000 (3,8)
6.108 (3,7)
6.708 (4,0)
6.828 (4,0)
6.960 (4,0)
7.068 (4,0)
7.152 (4,0)
7.572 (4,2)
7.992 (4,3)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
336 (0,2)
792 (0,4)
1.692 (0,9)
0 (0,0)
1.428 (1,9)
2.532 (3,2)
5.244 (6,3)
6.456 (7,5)
7.836 (8,8)
8.820 (9,4)
10.596 (10,7)
11.772 (11,5)
13.164 (12,3)
14.928 (13,4)
17.112 (14,9)
20.904 (15,5)
23.004 (16,5)
24.636 (17,1)
26.844 (17,9)
29.196 (18,3)
31.500 (19,2)
32.088 (19,1)
31.932 (18,7)
32.868 (18,9)
33.180 (18,8)
33.216 (18,7)
33.588 (18,6)
34.620 (18,8)
12
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 199: Kopi af BEU alm. del - svar på MFU spm. 187 om udhulingen af de offentlige ydelser
2743037_0013.png
2019
2020
2021
2022
2023
151.476
153.504
155.712
156.240
159.576
159.888
162.504
165.324
166.380
170.436
162.504
166.080
169.896
171.948
177.096
186.960
190.212
193.908
196.512
201.120
8.412 (4,5)
9.000 (4,7)
9.612 (5,0)
10.140 (5,2)
10.860 (5,4)
2.616 (1,4)
3.576 (1,9)
4.572 (2,4)
5.568 (2,8)
6.660 (3,3)
35.484 (19,0)
36.708 (19,3)
38.196 (19,7)
40.272 (20,5)
41.544 (20,7)
Anm.: Se anmærkning til tabel 2.
Kilde: Egne beregninger.
Tabel 9
Person med sygedagpenge
1
2
3
4
Reguleret
med timeløn
ekskl. gene-
tillæg
Difference mellem
Regulering med
Regulering
2,0 plus tilpas-
Faktisk
med 2,0 plus
ningsprocenten
sats
tilpasnings-
minus afdæm-
procenten
pet regulering
2 og 1
3 og 2
4 og 1
Kr. årligt, årets niveau (ændring i procent af kolonne 4)
1994
1995
1996
1997
1998
1999
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
132.392
132.912
136.084
136.500
139.776
143.416
147.992
152.724
156.832
161.876
166.556
169.884
173.264
177.580
182.780
188.500
195.520
199.160
204.880
202.653
206.195
209.231
211.508
214.797
132.392
133.328
136.916
137.748
141.492
145.600
150.696
155.948
160.628
166.244
171.548
175.344
179.400
184.600
190.580
197.080
204.880
208.780
215.540
213.026
216.821
220.110
222.640
226.688
132.392
133.328
136.916
137.748
141.492
145.600
150.696
155.948
160.628
166.244
171.548
175.344
179.400
184.600
190.580
197.080
204.880
208.780
215.540
213.026
216.821
220.110
223.146
227.953
132.392
135.460
140.608
145.808
151.216
157.248
163.540
171.392
177.580
185.016
192.764
199.888
205.504
213.200
221.000
230.100
240.760
248.040
254.800
250.976
256.036
259.578
261.855
265.903
0 (0,0)
416 (0,3)
832 (0,6)
1.248 (0,9)
1.716 (1,1)
2.184 (1,4)
2.704 (1,7)
3.224 (1,9)
3.796 (2,1)
4.368 (2,4)
4.992 (2,6)
5.460 (2,7)
6.136 (3,0)
7.020 (3,3)
7.800 (3,5)
8.580 (3,7)
9.360 (3,9)
9.620 (3,9)
10.660 (4,2)
10.373 (4,1)
10.626 (4,2)
10.879 (4,2)
11.132 (4,3)
11.891 (4,5)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
506 (0,2)
1.265 (0,5)
0 (0,0)
2.548 (1,9)
4.524 (3,2)
9.308 (6,4)
11.440 (7,6)
13.832 (8,8)
15.548 (9,5)
18.668 (10,9)
20.748 (11,7)
23.140 (12,5)
26.208 (13,6)
30.004 (15,0)
32.240 (15,7)
35.620 (16,7)
38.220 (17,3)
41.600 (18,1)
45.240 (18,8)
48.880 (19,7)
49.920 (19,6)
48.323 (19,3)
49.841 (19,5)
50.347 (19,4)
50.347 (19,2)
51.106 (19,2)
13
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 199: Kopi af BEU alm. del - svar på MFU spm. 187 om udhulingen af de offentlige ydelser
2743037_0014.png
2018
2019
2020
2021
2022
2023
217.580
220.363
222.893
225.676
225.929
230.230
229.977
233.266
236.555
240.097
241.109
246.422
233.013
238.073
243.386
248.952
251.988
259.578
269.951
273.746
278.047
282.854
286.143
292.215
12.397 (4,6)
12.903 (4,7)
13.662 (4,9)
14.421 (5,1)
15.180 (5,3)
16.192 (5,5)
3.036 (1,1)
4.807 (1,8)
6.831 (2,5)
8.855 (3,1)
10.879 (3,8)
13.156 (4,5)
52.371 (19,4)
53.383 (19,5)
55.154 (19,8)
57.178 (20,2)
60.214 (21,0)
61.985 (21,2)
Anm.: Regulering af den faktiske sats er inkl. den afdæmpede regulering i årene 2016-23 i medfør af 2012-
skattereformen. I forbindelse med
Aftale om ny regulering af folkepensionen og indførelse af
obligatorisk opsparing for overførselsmodtagere
fra 30. november 2018, ændres regulering af
dagpengesatsen. Fra 2020 reguleres der således med 1,7 pct. + tilpasningsprocenten for det
pågældende finansår, fremfor med satsreguleringsprocenten. Det skal ses i sammenhæng med, at der
samtidig indføres en statslig indbetaling til en obligatorisk opsparingsordning for dagpengemodtageren.
Denne indbetaling er ikke indregnet i den faktiske sats. Udviklingen i satsen fra 2012 til 2013 skal ses i
sammenhæng med ændrede regler for sygedagpenge, så der ikke længere kan modtages dagpenge for
søgnehelligdage.
Kilde: Egne beregninger.
Tabel 10
Person med revalideringsydelse
1
Faktisk
sats
2
3
4
Reguleret
med timeløn
ekskl. gene-
tillæg
Difference mellem
Regulering med
Regulering
2,0 plus tilpas-
med 2,0 plus
ningsprocenten
tilpasnings-
minus afdæm-
procenten
pet regulering
2 og 1
3 og 2
4 og 1
Kr. årligt, årets niveau (ændring i procent af kolonne 4)
1994
1995
1996
1997
1998
1999
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
132.372
132.900
136.092
136.512
139.788
143.520
148.200
152.880
157.560
162.552
167.904
170.040
173.424
177.576
182.784
188.496
195.516
199.164
204.876
208.212
211.956
132.372
133.296
136.896
137.724
141.444
145.596
150.804
156.000
161.208
166.980
172.884
175.500
179.664
184.596
190.584
197.076
204.876
208.776
215.544
218.904
222.840
132.372
133.296
136.896
137.724
141.444
145.596
150.804
156.000
161.208
166.980
172.884
175.500
179.664
184.596
190.584
197.076
204.876
208.776
215.544
218.904
222.840
132.372
135.420
140.568
145.776
151.164
157.296
163.536
171.336
178.140
185.748
194.340
199.944
205.656
212.940
220.476
229.584
240.240
247.524
254.280
257.256
262.404
0 (0,0)
396 (0,3)
804 (0,6)
1.212 (0,8)
1.656 (1,1)
2.076 (1,3)
2.604 (1,6)
3.120 (1,8)
3.648 (2,0)
4.428 (2,4)
4.980 (2,6)
5.460 (2,7)
6.240 (3,0)
7.020 (3,3)
7.800 (3,5)
8.580 (3,7)
9.360 (3,9)
9.612 (3,9)
10.668 (4,2)
10.692 (4,2)
10.884 (4,1)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
2.520 (1,9)
4.476 (3,2)
9.264 (6,4)
11.376 (7,5)
13.776 (8,8)
15.336 (9,4)
18.456 (10,8)
20.580 (11,6)
23.196 (12,5)
26.436 (13,6)
29.904 (15,0)
32.232 (15,7)
35.364 (16,6)
37.692 (17,1)
41.088 (17,9)
44.724 (18,6)
48.360 (19,5)
49.404 (19,4)
49.044 (19,1)
50.448 (19,2)
14
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 199: Kopi af BEU alm. del - svar på MFU spm. 187 om udhulingen af de offentlige ydelser
2743037_0015.png
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
215.136
217.500
220.980
223.740
226.536
229.140
232.008
232.356
236.892
226.188
228.672
232.788
236.160
239.580
243.048
246.816
247.932
253.512
226.188
229.356
234.396
239.556
244.824
250.212
255.972
259.044
266.820
266.076
268.476
272.508
276.732
280.740
285.096
290.088
293.424
299.736
11.052 (4,2)
11.172 (4,2)
11.808 (4,3)
12.420 (4,5)
13.044 (4,6)
13.908 (4,9)
14.808 (5,1)
15.576 (5,3)
16.620 (5,5)
0 (0,0)
684 (0,3)
1.608 (0,6)
3.396 (1,2)
5.244 (1,9)
7.164 (2,5)
9.156 (3,2)
11.112 (3,8)
13.308 (4,4)
50.940 (19,1)
50.976 (19,0)
51.528 (18,9)
52.992 (19,1)
54.204 (19,3)
55.956 (19,6)
58.080 (20,0)
61.068 (20,8)
62.844 (21,0)
Anm.: Regulering af den faktiske sats er inkl. den afdæmpede regulering i årene 2016-23 i medfør af 2012-
skattereformen. I forbindelse med
Aftale om ny regulering af folkepensionen og indførelse af
obligatorisk opsparing for overførselsmodtagere
fra 30. november 2018, ændres regulering af
revalideringsydelsen. Fra 2020 reguleres der således med 1,7 pct. + tilpasningsprocenten for det
pågældende finansår, fremfor med satsreguleringsprocenten. Det skal ses i sammenhæng med, at der
samtidig indføres en statslig indbetaling til en obligatorisk opsparingsordning for modtagere af
revalideringsydelse. Denne indbetaling er ikke indregnet i den faktiske sats.
Kilde: Egne beregninger.
Tabel 11
Person over 30 år med kontanthjælp, ikke-forsørger
1
Faktisk
sats
2
3
4
Reguleret
med timeløn
ekskl. gene-
tillæg
Difference mellem
Regulering med
Regulering
2,0 plus tilpas-
med 2,0 plus
ningsprocenten
tilpasnings-
minus afdæm-
procenten
pet regulering
2 og 1
3 og 2
4 og 1
Kr. årligt, årets niveau (ændring i procent af kolonne 4)
1994
1995
1996
1997
1998
1999
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
66.552
79.824
81.636
81.900
83.976
86.160
88.920
92.532
95.028
98.064
100.908
102.924
104.988
107.508
110.628
114.060
118.284
120.528
124.020
126.000
66.552
80.064
82.140
82.644
85.008
87.468
90.528
94.464
97.296
100.704
103.932
106.224
108.672
111.612
115.188
119.100
123.864
126.216
130.260
132.348
66.552
80.064
82.140
82.644
85.008
87.468
90.528
94.464
97.296
100.704
103.932
106.224
108.672
111.612
115.188
119.100
123.864
126.216
130.260
132.348
66.552
81.348
84.348
87.480
90.840
94.476
98.256
103.740
107.472
111.984
116.688
121.008
124.392
128.868
133.512
138.984
145.380
149.736
153.780
155.628
0 (0,0)
240 (0,3)
504 (0,6)
744 (0,9)
1.032 (1,1)
1.308 (1,4)
1.608 (1,6)
1.932 (1,9)
2.268 (2,1)
2.640 (2,4)
3.024 (2,6)
3.300 (2,7)
3.684 (3,0)
4.104 (3,2)
4.560 (3,4)
5.040 (3,6)
5.580 (3,8)
5.688 (3,8)
6.240 (4,1)
6.348 (4,1)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
1.524 (1,9)
2.712 (3,2)
5.580 (6,4)
6.864 (7,6)
8.316 (8,8)
9.336 (9,5)
11.208 (10,8)
12.444 (11,6)
13.920 (12,4)
15.780 (13,5)
18.084 (14,9)
19.404 (15,6)
21.360 (16,6)
22.884 (17,1)
24.924 (17,9)
27.096 (18,6)
29.208 (19,5)
29.760 (19,4)
29.628 (19,0)
15
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 199: Kopi af BEU alm. del - svar på MFU spm. 187 om udhulingen af de offentlige ydelser
2743037_0016.png
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
128.268
130.188
131.616
133.716
135.384
137.076
138.648
140.376
140.592
143.328
134.736
136.752
138.252
140.736
142.776
144.852
146.952
149.232
149.904
153.276
134.736
136.752
138.672
141.720
144.840
148.032
151.284
154.764
156.624
161.328
158.736
160.956
162.408
164.844
167.400
169.824
172.452
175.464
177.480
181.296
6.468 (4,1)
6.564 (4,1)
6.636 (4,1)
7.020 (4,3)
7.392 (4,4)
7.776 (4,6)
8.304 (4,8)
8.856 (5,0)
9.312 (5,2)
9.948 (5,5)
0 (0,0)
0 (0,0)
420 (0,3)
984 (0,6)
2.064 (1,2)
3.180 (1,9)
4.332 (2,5)
5.532 (3,2)
6.720 (3,8)
8.052 (4,4)
30.468 (19,2)
30.768 (19,1)
30.792 (19,0)
31.128 (18,9)
32.016 (19,1)
32.748 (19,3)
33.804 (19,6)
35.088 (20,0)
36.888 (20,8)
37.968 (20,9)
Anm.: Regulering af den faktiske sats er inkl. den afdæmpede regulering i årene 2016-23 i medfør af 2012-
skattereformen. I forbindelse med
Aftale om ny regulering af folkepensionen og indførelse af
obligatorisk opsparing for overførselsmodtagere
fra 30. november 2018, ændres regulering af
kontanthjælpen. Fra 2020 reguleres der således med 1,7 pct. + tilpasningsprocenten for det
pågældende finansår, fremfor med satsreguleringsprocenten. Det skal ses i sammenhæng med, at der
samtidig indføres en statslig indbetaling til en obligatorisk opsparingsordning for
kontanthjælpsmodtagere. Denne indbetaling er ikke indregnet i den faktiske sats.
Kilde: Egne beregninger.
Tabel 12
Person over 30 år med kontanthjælp, forsørger
1
2
Regulering
med 2,0 plus
tilpasningspro-
centen minus
afdæmpet re-
gulering
3
Regulering
med 2,0 plus
tilpasnings-
procenten
4
Reguleret
med timeløn
ekskl. gene-
tillæg
Difference mellem
Faktisk
sats
2 og 1
3 og 2
4 og 1
Kr. årligt, årets niveau (ændring i procent af kolonne 4)
1994
1995
1996
1997
1998
1999
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
106.224
106.344
108.684
109.200
111.804
114.708
118.380
122.940
126.264
130.308
134.088
136.764
139.500
142.848
146.988
151.548
157.152
160.140
106.224
106.680
109.356
110.196
113.184
116.472
120.552
125.544
129.312
133.836
138.120
141.156
144.408
148.308
153.060
158.268
164.604
167.736
106.224
106.680
109.356
110.196
113.184
116.472
120.552
125.544
129.312
133.836
138.120
141.156
144.408
148.308
153.060
158.268
164.604
167.736
106.224
108.384
112.308
116.652
120.960
125.796
130.824
137.868
142.836
148.836
155.088
160.824
165.324
171.276
177.444
184.716
193.212
199.008
0 (0,0)
336 (0,3)
672 (0,6)
996 (0,9)
1.380 (1,1)
1.764 (1,4)
2.172 (1,7)
2.604 (1,9)
3.048 (2,1)
3.528 (2,4)
4.032 (2,6)
4.392 (2,7)
4.908 (3,0)
5.460 (3,2)
6.072 (3,4)
6.720 (3,6)
7.452 (3,9)
7.596 (3,8)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
2.040 (1,9)
3.624 (3,2)
7.452 (6,4)
9.156 (7,6)
11.088 (8,8)
12.444 (9,5)
14.928 (10,8)
16.572 (11,6)
18.528 (12,4)
21.000 (13,5)
24.060 (15,0)
25.824 (15,6)
28.428 (16,6)
30.456 (17,2)
33.168 (18,0)
36.060 (18,7)
38.868 (19,5)
16
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 199: Kopi af BEU alm. del - svar på MFU spm. 187 om udhulingen af de offentlige ydelser
2743037_0017.png
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
164.784
167.424
170.436
172.992
174.900
177.696
179.916
182.160
184.260
186.564
186.840
190.488
173.100
175.872
179.040
181.728
183.732
187.044
189.756
192.504
195.300
198.324
199.212
203.700
173.100
175.872
179.040
181.728
184.272
188.328
192.468
196.704
201.036
205.656
208.128
214.368
204.384
206.832
210.972
213.924
215.844
219.084
222.480
225.708
229.212
233.220
235.908
240.984
8.316 (4,1)
8.448 (4,1)
8.604 (4,1)
8.736 (4,1)
8.832 (4,1)
9.348 (4,3)
9.840 (4,4)
10.344 (4,6)
11.040 (4,8)
11.760 (5,0)
12.372 (5,2)
13.212 (5,5)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
540 (0,3)
1.284 (0,6)
2.712 (1,2)
4.200 (1,9)
5.736 (2,5)
7.332 (3,1)
8.916 (3,8)
10.668 (4,4)
39.600 (19,4)
39.408 (19,1)
40.536 (19,2)
40.932 (19,1)
40.944 (19,0)
41.388 (18,9)
42.564 (19,1)
43.548 (19,3)
44.952 (19,6)
46.656 (20,0)
49.068 (20,8)
50.496 (21,0)
Anm.: Se anmærkning til tabel 11.
Kilde: Egne beregninger.
Tabel 13
Person med arbejdsløshedsdagpenge
1
2
Regulering
med 2,0 plus
tilpasningspro-
centen minus
afdæmpet re-
gulering
3
Regulering
med 2,0 plus
tilpasnings-
procenten
4
Reguleret
med timeløn
ekskl. gene-
tillæg
Difference mellem
Faktisk
sats
2 og 1
3 og 2
4 og 1
Kr. årligt, årets niveau (ændring i procent af kolonne 4)
1994
1995
1996
1997
1998
1999
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
132.340
132.860
135.980
136.500
139.880
143.520
148.200
152.880
157.040
161.980
166.660
170.040
173.420
177.580
182.780
188.500
195.520
199.160
204.880
208.260
211.900
132.340
133.380
137.020
137.800
141.440
145.600
150.800
156.000
160.680
166.400
171.600
175.500
179.660
184.600
190.580
197.080
204.880
208.780
215.540
218.920
222.820
132.340
133.380
137.020
137.800
141.440
145.600
150.800
156.000
160.680
166.400
171.600
175.500
179.660
184.600
190.580
197.080
204.880
208.780
215.540
218.920
222.820
132.340
135.460
140.660
145.860
151.320
157.300
163.540
171.340
177.580
185.120
192.920
199.940
205.660
212.940
220.480
229.580
240.240
247.520
254.280
257.400
262.600
0 (0,0)
520 (0,4)
1.040 (0,7)
1.300 (0,9)
1.560 (1,0)
2.080 (1,3)
2.600 (1,6)
3.120 (1,8)
3.640 (2,0)
4.420 (2,4)
4.940 (2,6)
5.460 (2,7)
6.240 (3,0)
7.020 (3,3)
7.800 (3,5)
8.580 (3,7)
9.360 (3,9)
9.620 (3,9)
10.660 (4,2)
10.660 (4,1)
10.920 (4,2)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
0 (0,0)
2.600 (1,9)
4.680 (3,3)
9.360 (6,4)
11.440 (7,6)
13.780 (8,8)
15.340 (9,4)
18.460 (10,8)
20.540 (11,6)
23.140 (12,5)
26.260 (13,6)
29.900 (15,0)
32.240 (15,7)
35.360 (16,6)
37.700 (17,1)
41.080 (17,9)
44.720 (18,6)
48.360 (19,5)
49.400 (19,4)
49.140 (19,1)
50.700 (19,3)
17
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 199: Kopi af BEU alm. del - svar på MFU spm. 187 om udhulingen af de offentlige ydelser
2743037_0018.png
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
215.020
217.360
218.193
221.020
223.847
226.417
229.244
229.501
234.127
226.200
228.800
230.272
233.613
236.954
240.295
244.150
245.178
250.832
226.200
229.320
231.557
236.697
242.094
247.234
252.888
255.972
263.682
266.240
268.580
269.336
273.705
277.560
281.929
286.812
290.153
296.321
11.180 (4,2)
11.440 (4,3)
12.079 (4,5)
12.593 (4,6)
13.107 (4,7)
13.878 (4,9)
14.906 (5,2)
15.677 (5,4)
16.705 (5,6)
0 (0,0)
520 (0,2)
1.285 (0,5)
3.084 (1,1)
5.140 (1,9)
6.939 (2,5)
8.738 (3,0)
10.794 (3,7)
12.850 (4,3)
51.220 (19,2)
51.220 (19,1)
51.143 (19,0)
52.685 (19,2)
53.713 (19,4)
55.512 (19,7)
57.568 (20,1)
60.652 (20,9)
62.194 (21,0)
Anm.: Regulering af den faktiske sats er inkl. den afdæmpede regulering i årene 2016-23 i medfør af 2012-
skattereformen. I forbindelse med
Aftale om ny regulering af folkepensionen og indførelse af
obligatorisk opsparing for overførselsmodtagere
fra 30. november 2018, ændres regulering af
arbejdsløshedsdagpengesatsen. Fra 2020 reguleres der således med 1,7 pct. + tilpasningsprocenten for
det pågældende finansår, fremfor med satsreguleringsprocenten. Det skal ses i sammenhæng med, at
der samtidig indføres en statslig indbetaling til en obligatorisk opsparingsordning for modtagere af
arbejdsløshedsdagpenge. Denne indbetaling er ikke indregnet i den faktiske sats. Udviklingen i satsen
fra 2016 til 2017 skal ses i sammenhæng med indførelse af tre karensdage. Beskæftigelsestillægget
med ikrafttrædelse 1. maj 2023, som ledige under visse betingelser kan være berettiget til i en
tremåneders periode, er ikke medregnet i den årlige dagpengesats for 2023.
Kilde: Egne beregninger.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Beskæftigelsesminister
18