Finansudvalget 2022-23 (2. samling)
FIU Alm.del Bilag 189
Offentligt
2738891_0001.png
August 2023
— 21/2022
Rigsrevisionens beretning afgivet
til Folketinget med Statsrevisorernes
bemærkninger
Revisionen af
statens forvaltning
i 2022
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 189: Beretning nr. 21/2022 om revisionen af statens forvaltning i 2022
21/2022
Beretning om
revisionen af statens
forvaltning i 2022
Statsrevisorerne fremsender denne beretning med
deres bemærkninger til Folketinget og vedkommende
minister, jf. § 3 i lov om statsrevisorerne og § 18, stk. 1,
i lov om revisionen af statens regnskaber m.m.
København 2023
Denne beretning til Folketinget skal behandles ifølge lov om revisionen af statens regnskaber, § 18:
Statsrevisorerne fremsender med deres bemærkning Rigsrevisionens beretning til Folketinget og vedkom-
mende minister.
Alle ministre afgiver en redegørelse til beretningen.
Rigsrevisor afgiver et notat med bemærkninger til ministrenes redegørelser.
På baggrund af ministrenes redegørelser og rigsrevisors notat tager Statsrevisorerne endelig stilling til beret-
ningen, hvilket forventes at ske i december 2023.
Ministrenes redegørelser, rigsrevisors bemærkninger og Statsrevisorernes eventuelle bemærkninger samles
i Statsrevisorernes Endelig betænkning over statsregnskabet, som årligt afgives til Folketinget i februar må -
ned
i dette tilfælde Endelig betænkning over statsregnskabet 2022, som afgives i februar 2024.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 189: Beretning nr. 21/2022 om revisionen af statens forvaltning i 2022
2738891_0003.png
Statsrevisorernes bemærkning tager udgangspunkt i denne karakterskala:
Karakterskala
Positiv kritik
finder det meget/særdeles positivt
finder det positivt
finder det tilfredsstillende/er tilfredse med
finder det ikke helt tilfredsstillende
finder det utilfredsstillende/er utilfredse med
påpeger/understreger/henstiller/forventer
beklager/finder det bekymrende/foruroligende
kritiserer/finder det kritisabelt/kritiserer skarpt/indskærper
påtaler/påtaler skarpt
påtaler skarpt og henleder særligt Folketingets opmærksomhed på
Kritik under middel
Middel kritik
Skarp kritik
Skarpeste kritik
Henvendelse vedrørende
denne publikation rettes til:
Statsrevisorerne
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Tlf.: 3337 5987
[email protected]
www.ft.dk/statsrevisorerne
Yderligere eksemplarer kan
købes ved henvendelse til:
Stibo Complete lager og logistik
Vandtårnsvej 83A
2860 Søborg
Tlf.: 4322 7300
[email protected]
http://www.stibocomplete.dk
ISSN 2245-3008
ISBN trykt 978-87-7434-817-7
ISBN online 978-87-7434-818-4
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 189: Beretning nr. 21/2022 om revisionen af statens forvaltning i 2022
2738891_0004.png
Statsrevisorernes bemærkning
Statsrevisorernes
bemærkning
Statsrevisorerne
Beretning om revisionen af statens forvaltning i
2022
Statsrevisorernes grundlovsbestemte gennemgang af statsregnskabet ba-
serer sig primært på de sager, som Rigsrevisionen på grund af sagernes
kritiske, principielle eller tværgående betydning har valgt at rapportere
om i
beretning nr. 21/2022 om revisionen af statens forvaltning i 2022,
og
på Rigsrevisionens bevillingskontrol og vurdering af, om statsregnskabet
er rigtigt i
beretning nr. 22/2022 om revisionen af statsregnskabet for 2022.
Statsrevisorerne finder det tilfredsstillende, at ministerierne i 16 ud af
17 revisioner i alle væsentlige henseender har forvaltet i overensstem-
melse med reglerne. Statsrevisorerne finder det også tilfredsstillen-
de, at ministerierne i 14 ud af 18 revisioner i alle væsentlige henseen-
der har understøttet en sparsommelig, produktiv eller effektiv for-
valtning.
Statsrevisorerne skal
ligesom ved revisionen af statens forvaltning i
2021
kritisere, at der har været væsentlige forvaltningsmangler på
Skatteministeriets område i 2022. Det har givet Rigsrevisionen anled-
ning til 2 kritiske udtalelser om Skatteministeriets inddrivelse af bor-
geres og virksomheders gæld til det offentlige og om Skatteministe-
riets budgetstyring.
Statsrevisorerne finder det utilfredsstillende, at der har været væsent-
lige regelbrud og forvaltningsmangler på Sundhedsministeriets områ-
de. Det har givet Rigsrevisionen anledning til 3 kritiske udtalelser om
Sundhedsministeriets opkrævning af gebyrer, mål- og resultatstyring
og aktivitets- og resursestyring.
14. august 2023
Mette Abildgaard
Leif Lahn Jensen
Mikkel Irminger Sarbo
Serdal Benli
Lars Christian Lilleholt
Monika Rubin
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 189: Beretning nr. 21/2022 om revisionen af statens forvaltning i 2022
2738891_0005.png
Statsrevisorernes bemærkning
Statsrevisorerne skal særligt pege på følgende:
Den samlede offentlige gæld udgør 154,9 mia. kr., hvoraf 106,6 mia. kr.
fortsat inddrives via Skatteministeriets gamle inddrivelsessystem (DMI).
Til trods for at en stor del af gælden i DMI skyldes af personer med be-
talingsevne, kan Skatteministeriet fortsat ikke inddrive gælden via løn-
indeholdelse, der ellers er et af ministeriets mest effektive inddrivel-
sesværktøjer. Derudover kan ministeriet ikke inddrive en stor del af
gælden på grund af problemer med datakvalitet og retskraft. Skattemi-
nisteriet har desuden en utilstrækkelig inddrivelsesindsats over for
gæld, der er stiftet af virksomheder.
Budgetstyringen i Skatteministeriet har været mangelfuld i 2 ud af 3 re-
viderede it-projekter. Ministeriet har heller ikke fulgt kravene om sty-
ring af statslige it-projekter i forbindelse med 2 it-udviklingsaktiviteter.
Sundhedsministeriet har ikke fastsat korrekte gebyrtakster i overens-
stemmelse med budgetvejledningen på 9 ud af 13 reviderede gebyrord-
ninger. Ministeriet har bl.a. væsentlige overskud på gebyrordningen
”Sundhedsfaglige tilsyn” og væsentlige underskud på flere gebyrord-
ninger. Der er tale om et væsentligt regelbrud, der samlet udgør ca.
19 % af ministeriets gebyrindtægter på 413 mio. kr.
Sundhedsministeriets mål- og resultatstyring og aktivitets- og resurse-
styring har været mangelfuld i 2022. 5 ud af 6 virksomheder på mini-
sterområdet har ikke mål- og resultatstyring og har ikke et grundlag
for en effektiv aktivitets- og resursestyring. Konsekvensen er, at mini-
steriet ikke kan redegøre for, hvad de enkelte aktiviteter koster.
Statsrevisorerne finder det tilfredsstillende, at Skatteministeriet har
forbedret inddrivelsen i 2022, idet en større andel af gælden kan ind-
drives via det nye inddrivelsessystem (PSRM). Dog finder Statsreviso-
rerne det kritisabelt og bekymrende, at der igen i 2022 er konstateret
væsentlige mangler i Skatteministeriets inddrivelse af gæld til det of-
fentlige.
Statsrevisorerne skal henlede Folketingets opmærksomhed på, at
Statsrevisorerne siden 2009 har påpeget, at Skatteministeriets inddri-
velse af gæld til det offentlige har været mangelfuld. Det medfører ri-
siko for, at gæld for flere milliarder kroner går tabt Rigsrevisionen
har fx beregnet, at ministeriet kunne have inddrevet op til 4 mia. kr.
i 2022, hvis ministeriet havde anvendt lønindeholdelse og afdragsord-
ninger i DMI. Staten risikerer herved at miste skatteindtægter, og at
borgernes og virksomhedernes retssikkerhed kompromitteres.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 189: Beretning nr. 21/2022 om revisionen af statens forvaltning i 2022
Indholdsfortegnelse
1. Formål og konklusion
.................................................................................................................
1
1.1. Baggrund
...............................................................................................................................................
3
2. Ministeriernes regeloverholdelse
...........................................................................................
4
2.1. Opkrævning af gebyrer
...................................................................................................................
4
2.2. Løn- og ansættelsesdispositioner.............................................................................................. 6
3. Ministeriernes systemer og processer
..................................................................................
7
3.1. Inddrivelse af gæld
............................................................................................................................
7
3.2. Budgetstyring af flerårige projekter
.......................................................................................
10
3.3. Mål- og resultatstyring og aktivitets- og resursestyring
...............................................
14
4. Sager, der kan afsluttes
..........................................................................................................
16
Bilag 1. Metodisk tilgang
.................................................................................................................................
18
Bilag 2. Sager, vi følger fra tidligere beretninger
..................................................................................
20
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 189: Beretning nr. 21/2022 om revisionen af statens forvaltning i 2022
Rigsrevisionen afgiver beretningen til Statsrevisorerne i henhold til
§ 17, stk. 2, i rigsrevisorloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 101 af 19. januar
2012.
Rigsrevisionens mandat til at gennemføre revisionen følger af § 2,
stk. 1, nr. 1, 2, 3 og 4, jf. § 3 i rigsrevisorloven.
Beretningen vedrører finanslovens §§ 5-29.
I 2022 har der været 34 ministre. Derudover har en række tidligere
ministre haft ansvaret for sager, som vi fortsat følger. Vi har valgt ik-
ke at opliste de mange ministre, som har haft ansvaret for sagerne i
beretningen.
Beretningen har i udkast været forelagt ministerierne, hvis bemærk-
ninger i videst muligt omfang er afspejlet i beretningen.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 189: Beretning nr. 21/2022 om revisionen af statens forvaltning i 2022
2738891_0008.png
2
|
Formål og konklusion.. Formål og konklusion
|
1.
Formål og konklusion |
1
1. Formål og konklusion
1. Beretningen handler om 35 revisioner, som Rigsrevisionen har gennemført i 2022.
Formålet med revisionerne er enten at vurdere, om et ministerium efterlever udvalgte
regler, eller at vurdere, om et ministerium har systemer og processer, der understøtter
en sparsommelig, produktiv eller effektiv forvaltning. Vores revisioner giver ikke grund-
lag for en samlet konklusion om hele statens forvaltning. Figur 1 viser de 2 typer af kon-
klusioner, som Rigsrevisionen anvender i beretningen. Vores konklusion afhænger af,
hvor mange regelbrud og mangler vi finder.
Figur 1
Rigsrevisionens standardkonklusioner
JURIDISK-KRITISK REVISION
POSITIV
KONKLUSION
KRITISK
UDTALELSE
FORVALTNINGSREVISION
POSITIV
KONKLUSION
KRITISK
UDTALELSE
Ingen væsentlige
regelbrud
Væsentlige regelbrud
Ingen væsentlige
mangler
Væsentlige mangler
En
positiv konklusion
betyder, at vi ikke har fundet væsentlige regelbrud eller væsent-
lige mangler vedrørende det afgrænsede emne, vi har revideret.
En
kritisk udtalelse
betyder, at regelbrud er væsentlige, eller at manglerne påvirker en
væsentlig del af ministeriets forvaltning.
Et regelbrud er væsentligt, hvis det udgør mere end 100 mio. kr. eller mere end 10
%
af
de relevante udgifter eller indtægter, fx ministeriets lønudgifter eller gebyrindtægter.
En mangel er væsentlig, hvis den påvirker en væsentlig del af ministeriets forvaltning,
så systemer og processer ikke understøtter en korrekt, sparsommelig, produktiv eller
effektiv forvaltning af emnet. Vores metode er beskrevet i bilag 1.
Ved regeringsskiftet i december 2022 blev ansvaret for nogle af sagerne i beretningen
fordelt på nye ministerier, og nogle ministerier ændrede navn. I beretningen anvender
vi de navne, der var gældende, da vi udførte revisionen i 2022.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 189: Beretning nr. 21/2022 om revisionen af statens forvaltning i 2022
2738891_0009.png
2
| Formål og konklusion
Hovedkonklusion
Rigsrevisionen vurderer, at ministerierne i alle væsentlige henseender har
forvaltet i overensstemmelse med reglerne i 16 ud af 17 revisioner. Rigsrevi-
sionen vurderer desuden, at ministerierne i alle væsentlige henseender un-
derstøtter en sparsommelig, produktiv eller effektiv forvaltning i 14 ud af
18 revisioner. Vi har derfor en positiv konklusion i 30 af de 35 gennemførte
revisioner i 2022.
Rigsrevisionen vurderer, at Sundhedsministeriet har væsentlige regelbud i
én sag, og at Sundhedsministeriet og Skatteministeriet har væsentlige mang-
ler på 4 forvaltningsområder. Vi har på den baggrund 5 kritiske udtalelser.
Vi har desuden bemærkninger til 3 ministeriers forvaltning.
Den første kritiske udtalelse vedrører
Sundhedsministeriets opkrævning af gebyrer.
Ministeriet har ikke fastsat taksten for 9 ud af 13 reviderede gebyrordninger i overens-
stemmelse med budgetvejledningen. Ministeriet har væsentlige overskud på 73 mio. kr.
på gebyrordningen
”Sundhedsfaglige
tilsyn” og væsentlige underskud på i alt 57 mio. kr.
på de øvrige gebyrordninger. Konsekvensen er, at borgere og virksomheder har betalt
forkerte gebyrtakster, jf. pkt. 4.
Den anden kritiske udtalelse vedrører
Skatteministeriets inddrivelse af borgeres og
virksomheders gæld til det offentlige.
Ministeriet har forbedret inddrivelsen i 2022,
idet en større andel af gælden kan inddrives via det nye inddrivelsessystem (PSRM).
Den samlede offentlige gæld udgør 154,9 mia. kr., hvoraf 106,6 mia. kr. dog fortsat ind-
drives via ministeriets gamle inddrivelsessystem (DMI). Ministeriet kan ikke inddrive en
stor del af gælden, fordi DMI ikke understøtter lønindeholdelse, og fordi der er proble-
mer med gældsposternes datakvalitet og retskraft, jf. pkt. 10-13.
Den tredje kritiske udtalelse vedrører
Skatteministeriets budgetstyring,
der har væ-
ret mangelfuld i 2 ud af 3 reviderede it-projekter. Ministeriet burde desuden have fulgt
kravene til budgetstyring af statslige it-projekter i forbindelse med 2 it-udviklingsaktivi-
teter. Konsekvensen er, at ministeriet ikke på tilfredsstillende vis kan vurdere, om it-
projekterne leveres som forudsat, og ikke har forelagt relevante udviklingsaktiviteter for
Folketingets Finansudvalg, jf. pkt. 15-16.
De 2 sidste kritiske udtalelser vedrører
Sundhedsministeriets mål- og resultatstyring
og aktivitets- og resursestyring,
som har været mangelfuld i 2022. Konsekvensen er,
at ministeriet ikke kan redegøre for, hvad de enkelte aktiviteter koster. Rigsrevisionen
vurderer, at manglerne er væsentlige, men er samtidig opmærksom på, at Sundhedsmi-
nisteriet har været i en ekstraordinær situation som følge af COVID-19-pandemien, jf.
pkt. 19.
Endelig gør vi opmærksom på svagheder i 3 ministeriers forvaltning vedrørende op-
krævning af gebyrer, løn- og ansættelsesdispositioner og budgetstyring af et flerårigt
projekt. Sagerne har ikke medført kritiske udtalelser, jf. pkt. 5, 8 og 17.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 189: Beretning nr. 21/2022 om revisionen af statens forvaltning i 2022
2738891_0010.png
2
|
Sager, der kan afsluttes.. Ministeriernes regeloverholdelse
|
1.
Formål og konklusion |
3
1.1.
Baggrund
2. Tabel 1 viser de ministerier og forvaltningsområder, som vi har revideret i 2022. Vo-
res revision er planlagt, så vi kan revidere alle ministeriers relevante forvaltningsområ-
der minimum hvert 5. år.
Tabel 1
Rigsrevisionens revision i 2022
Juridisk-kritisk revision: Efterlever
ministeriet reglerne?
Forvaltningsrevision: Understøtter
ministeriet en sparsommelig,
produktiv og effektiv forvaltning?
Styring af opkrævning af skatter og afgifter
Budgetstyring
af flerårige
projekter
Løn- og ansættelsesdispositioner
Opkrævning af skatter og afgifter
Rettighedsbestemte overførsler
Styring af inddrivelse af gæld
Aktivitets- og resursestyring
Styring af tilskudsordninger
Beskæftigelsesministeriet
Børne- og Undervisningsministeriet
Erhvervsministeriet
Finansministeriet
Forsvarsministeriet¹
)
Indenrigs- og Boligministeriet
Justitsministeriet
Kirkeministeriet
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Kulturministeriet
Miljøministeriet
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Skatteministeriet
Social- og Ældreministeriet
Statsministeriet
Sundhedsministeriet
Transportministeriet
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Udenrigsministeriet
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Positiv konklusion
1)
Kritisk udtalelse
Revisionen er omtalt i beretningen
Revisionen er afgrænset til 2 virksomheders systemer og processer for mål- og resultatstyring. Revisionen har dermed et andet fokus end Forsvars-
ministeriets økonomistyring af forligsmidler i 2018-2023, der er omtalt i beretning nr. 10/2022.
Kilde:
Rigsrevisionen.
Anvendelse af sanktioner
Gennemførelse af indkøb
Opkrævning af gebyrer
Gennemførelse af salg
Mål- og resultatstyring
Tildeling af tilskud mv.
Inddrivelse af gæld
Styring af indkøb
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 189: Beretning nr. 21/2022 om revisionen af statens forvaltning i 2022
2738891_0011.png
4
| Ministeriernes regeloverholdelse
2. Ministeriernes regel-
overholdelse
2.1. Opkrævning af gebyrer
En gebyrordning må ikke give overskud eller underskud målt over en periode på 4 år.
Ministeriet skal derfor sikre, at indtægterne i perioden svarer til ministeriets omkost-
ninger til at administrere gebyrordningen. Hvis en gebyrordning har varige overskud
eller underskud, skal ministeriet håndtere det ved fx at indhente særskilt hjemmel el-
ler ved at tilbagebetale overskud. Reglerne for gebyrindtægter er beskrevet i budget-
vejledningen. Staten opkræver fx gebyrer hos læger, der bliver autoriseret til at be-
handle patienter, og hos virksomheder, der får en miljøgodkendelse.
3. Vores revision er planlagt, så vi kan revidere alle væsentlige gebyrindtægter i staten
minimum hvert 5. år. I 2022 har vi revideret 5 ministeriers opkrævning af 86 gebyrer,
jf. tabel 1. Vi har en positiv konklusion om 4 af ministerierne og en kritisk udtalelse om
Sundhedsministeriet. Alle revisionerne er omtalt nedenfor.
Regelbrud i 2 ministeriers håndtering af gebyrordninger
SUNDHEDSMINISTERIET
(nu Indenrigs- og
Sundhedsministeriet)
KRITISK
UDTALELSE
Regelbrud
Der er tale om et regelbrud,
hvis en disposition ikke er i
overensstemmelse med en
relevant bestemmelse, fx en
bevilling, en lov eller en aftale.
Sundhedsministeriet har ikke fastsat gebyrtakster i overensstemmelse med budgetvej-
ledningen vedrørende 9 ud af 13 reviderede gebyrordninger. Ministeriet har bl.a. væ-
sentlige overskud på gebyrordningen
”Sundhedsfaglige
tilsyn” og væsentlige underskud
på flere gebyrordninger. Ministeriets regelbrud er væsentlige, fordi de samlet udgør ca.
19 % af ministeriets gebyrindtægter på 413 mio. kr. Konsekvensen af regelbruddene er,
at borgere og virksomheder i nogle tilfælde har betalt for lave gebyrtakster og i andre
tilfælde har betalt for høje gebyrtakster.
Miljøministeriet har underskud på 4 ud af 14 reviderede gebyrordninger. Disse regel-
brud er ikke væsentlige, da de samlet udgør ca. 4 % af ministeriets gebyrindtægter på
58 mio. kr.
MILJØMINISTERIET
SVAGHEDER I
FORVALTNINGEN
Sundhedsministeriet har ikke fastsat korrekte takster på 9 gebyrordninger
4. Sundhedsministeriet har ikke tilstræbt balance på 9 ud af 13 gebyrordninger, så ge-
byrindtægterne svarer til ministeriets omkostninger til at administrere hver ordning
målt over en 4-årig periode. Ministeriet har bl.a. et samlet underskud på ca. 57 mio. kr.
på 7 af de 9 gebyrordninger. Ifølge reglerne skal ministeriet tilstræbe, at hver af de 7
gebyrordninger kommer i balance inden for 4 år. For at opnå balance kan ministeriet
fx hæve taksterne eller reducere omkostningerne. Vores revision i 2022 har vist, at mi-
nisteriet ikke har iværksat tiltag, der kan sikre balance mellem indtægter og omkost-
ninger på de 7 gebyrordninger.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 189: Beretning nr. 21/2022 om revisionen af statens forvaltning i 2022
2738891_0012.png
Ministeriernes regeloverholdelse |
5
Sundhedsministeriet har overskud på 2 af de 9 gebyrordninger, bl.a. et overskud på
73 mio. kr. på ordningen
”Sundhedsfaglige
tilsyn”. Overskuddet er væsentligt, idet det
svarer til næsten et års indtægter på gebyrordningen. Ministeriet kan fx håndtere over-
skuddet ved at indhente særskilt hjemmel til overskuddet eller ved at tilbagebetale
overskuddet. Tabel 2 viser ministeriets årlige overskud på gebyrordningen.
Tabel 2
Årlige overskud på ordningen
”Sundhedsfaglige
tilsyn”
2017
25 mio. kr.
2018
5 mio. kr.
2019
4 mio. kr.
2020
36 mio. kr.
2021
3 mio. kr.
2017-2021
73 mio. kr.
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af oplysninger fra Styrelsen for Patientsikkerhed.
Sundhedsministeriets overskud i 2020 skyldes færre tilsyn for ikke at belaste sund-
hedsvæsenet under COVID-19-pandemien. Ministeriet justerede taksten ekstraordi-
nært i 2021 for at begrænse overskuddet. Justeringen af taksten var ikke tilstrække-
lig til at udligne overskuddet på 70 mio. kr., der var opbygget i perioden 2017-2020.
Den utilstrækkelige håndtering af overskuddet skyldes ifølge ministeriet, at ministe-
riet afventede en evaluering af ordningen, som er forudsat i lovbemærkningerne. Eva-
lueringen var planlagt i 2020, men er først gennemført i 2022 på grund af COVID-19-
pandemien. Rigsrevisionen bemærker, at ministeriet burde have indhentet hjemmel
til overskuddet, fx ved midlertidigt at forlænge balanceperioden for ordningen.
Miljøministeriet har ikke fastsat korrekte takster på 4 gebyrordninger
5. Miljøministeriet har ikke tilstræbt balance på 4 ud af 14 gebyrordninger, så gebyr-
indtægterne svarer til ministeriets omkostninger til at administrere hver ordning målt
over en 4-årig periode. Ministeriet har fastsat taksterne uden at tage højde for de se-
neste 4 års overskud eller underskud, som ifølge reglerne skal udlignes. Ministeriet har
desuden budgetteret med underskud på de 4 ordninger i perioden 2021-2024 uden
at indhente hjemmel og uden at redegøre for, hvordan og hvornår ordningerne forven-
tes at opnå balance.
Miljøministeriet har desuden hjemmel til underskud på 3 ordninger, uden at det dog er
præciseret, hvordan underskuddene skal finansieres. Rigsrevisionen finder, at hjemlen
bør præciseres, så det fremgår, hvilke gebyrordninger der må give underskud, hvor-
dan underskuddene skal finansieres, og eventuelt om Folketinget skal orienteres om
større underskud.
3 ministerier har fastsat gebyrtaksterne korrekt
6. Rigsrevisionens tværgående revision af gebyrordninger har også omfattet 59 gebyr-
ordninger hos Erhvervsministeriet, Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri og
det daværende Social- og Ældreministerium. De 3 ministerier har ikke væsentlige re-
gelbrud. Ministerierne har bl.a. en plan for, hvordan overskud eller underskud kan blive
udlignet inden for 4 år efter, at ubalancen er opstået. I de sager, hvor ministerierne ik-
ke forventer at kunne udligne overskud eller og underskud, har ministerierne med få
undtagelser indhentet særskilt hjemmel til fx at forlænge perioden med overskud eller
underskud.
ERHVERVSMINISTERIET
MINISTERIET FOR
FØDEVARER, LANDBRUG
OG FISKERI
SOCIAL- OG ÆLDRE-
MINISTERIET
(nu Social-, Bolig- og
Ældreministeriet)
POSITIV
KONKLUSION
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 189: Beretning nr. 21/2022 om revisionen af statens forvaltning i 2022
2738891_0013.png
6
| Ministeriernes regeloverholdelse
2.2. Løn- og ansættelsesdispositioner
Ministerierne skal sikre, at medarbejdernes løn- og ansættelsesvilkår følger regler og
aftaler, fx når ministerierne indgår ansættelseskontrakter med nye medarbejdere.
Ministerierne skal også overholde reglerne om arbejdstid for deres medarbejdere, fx
reglerne om hviletid.
7. Vores revision er planlagt, så vi kan revidere løn- og ansættelsesdispositioner hos
alle ministerier minimum hvert 5. år. I 2022 har vi revideret løn- og ansættelsesdispo-
sitioner hos 4 ministerier, jf. tabel 1. Vi har en positiv konklusion om alle 4 ministerier.
Nedenfor omtaler vi revisionen af Justitsministeriet, hvor vi følger op på en sag fra be-
retningen om revisionen af statens forvaltning i 2020.
Regelbrud i Justitsministeriet vedrørende arbejdstid
JUSTITSMINISTERIET
SVAGHEDER I
FORVALTNINGEN
Justitsministeriet sikrer fortsat ikke, at Kriminalforsorgen overholder reglerne om hvi-
letid. Ministeriet overholder heller ikke lokalaftaler om arbejdstid, idet ministeriet bl.a.
ikke sikrer, at fængselsbetjente og politibetjente afvikler opsparede timer som aftalt.
Tidligere brud på reglerne om arbejdstid har påført ministeriet en udgift på ca. 25 mio.
kr. til et forlig, som er indgået mellem Kriminalforsorgen og Fængselsforbundet.
Fortsat sag
Sagen om Justitsministeriets
overholdelse af arbejdstids-
regler er bl.a. omtalt i beret-
ningen om revisionen af sta-
tens forvaltning i 2020, pkt.
30, jf. bilag 2.
Sagen er tidligere omtalt i be-
retningen om vagtplanlægning
i statslige Institutioner og i be-
retningen om revisionen af
statsregnskabet for 2011.
8. Rigsrevisionen har senest i 2020 kritiseret, at Kriminalforsorgen ikke har overholdt
48-timersreglen, der betyder, at medarbejdernes gennemsnitlige arbejdstid ikke må
overstige 48 timer om ugen set over en periode på 4 måneder. Kriminalforsorgen har
i 2022 indgået et forlig med Fængselsforbundet om godtgørelse på 25 mio. kr. til 700
medarbejdere. Kriminalforsorgen er i gang med at undersøge, om flere medarbejdere
er berettigede til godtgørelse. Ministeriet har implementeret et planlægningssystem
for at overholde 48-timersreglen fra og med 2022. Planlægningssystemet understøt-
ter ikke, at Kriminalforsorgen kan overholde reglerne om hviletid, der fx giver medar-
bejderne ret til at have højst 10 arbejdsdage mellem 2 fridage.
Kriminalforsorgen og politiet har lokalaftaler om timebanker, der giver medarbejder-
ne mulighed for at opspare timer, fx overarbejdstimer. Kriminalforsorgen har indgået
aftaler om opsparede timer med 260 medarbejdere pr. august 2022. Politiet har ind-
gået aftaler om opsparede timer med 1.101 medarbejdere pr. august 2022.
Vores revision i 2022 har vist, at Kriminalforsorgen ikke kan opgøre timerne fordelt
på formål. Timerne kan opspares til 3 forskellige formål: seniorformål, familiemæssi-
ge formål og andre formål. Kriminalforsorgen har desuden ikke udarbejdet lokale po-
litikker på området eller ført tilsyn, som det er forudsat i lokalaftalen. Kriminalforsor-
gen har oplyst, at planlægningssystemet fremadrettet skal understøtte administra-
tionen af de opsparede timer.
Revisionen har også vist, at politiet ikke i alle tilfælde har sikret, at opsparede timer i
henhold til 169 individuelle aftaler var afholdt, før medarbejderne var fyldt 55 år. Poli-
tiet vil iværksætte tiltag, der skal sikre, at de indgåede aftaler overholdes.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 189: Beretning nr. 21/2022 om revisionen af statens forvaltning i 2022
2738891_0014.png
Ministeriernes systemer og processer |
7
3. Ministeriernes
systemer og processer
3.1. Inddrivelse af gæld
Skatteministeriet har ansvaret for at inddrive borgeres og virksomheders gæld til det
offentlige på vegne af bl.a. staten og kommunerne. I beretningen definerer vi gæld til
det offentlige som den ubetalte gæld, der er under inddrivelse i Skatteministeriet. En
tilfredsstillende inddrivelse kræver, at Skatteministeriet har etableret systemer og
processer, der gør det muligt for ministeriet at inddrive alle gældstyper.
9. Vi har hvert år siden 2008 revideret Skatteministeriets inddrivelse, da det er et væ-
sentligt og risikofyldt område. Vi har også revideret inddrivelsen i 2022, jf. tabel 1. Rigs-
revisionen har en kritisk udtalelse om Skatteministeriet, der er omtalt nedenfor.
Væsentlige mangler i Skatteministeriets inddrivelse af gæld
Skatteministeriet har forbedret inddrivelsen i 2022, idet en større andel af gælden kan
inddrives via det nye inddrivelsessystem (PSRM). Den samlede offentlige gæld udgør
154,9 mia. kr., hvoraf 106,6 mia. kr. dog fortsat inddrives via ministeriets gamle inddri-
velsessystem (DMI). En stor del af gælden i DMI skyldes af personer med betalingsevne,
men ministeriet kan fortsat ikke inddrive gælden via lønindeholdelse, der ellers er et af
ministeriets mest effektive inddrivelsesværktøjer. Derudover kan ministeriet ikke ind-
drive en stor del af gælden på grund af problemer med datakvalitet og retskraft. Mini-
steriet har desuden en utilstrækkelig inddrivelsesindsats over for gæld, der er stiftet af
virksomheder. Problemerne med inddrivelsen medfører risiko for, at gæld for flere mil-
liarder kroner går tabt over en årrække.
SKATTEMINISTERIET
KRITISK
UDTALELSE
Fortsat sag
Sagen om Skatteministeriets
inddrivelse blev første gang
omtalt i beretningen om revi-
sionen af statsregnskabet for
2008, pkt. 157-163, jf. bilag 2.
Dele af sagen er desuden om-
talt i beretningen om revisio-
nen af statens forvaltning i
2019, pkt. 74-76, jf. bilag 2.
Inddrivelsesværktøjer
10. Rigsrevisionen har siden 2008 kritiseret, at Skatteministeriet har en mangelfuld ind-
drivelse af borgeres og virksomheders gæld til det offentlige. Rigsrevisionen har fulgt
op på sagen i 2022 og har en kritisk udtalelse om inddrivelsen, fordi der fortsat er væ-
sentlige mangler på området.
Skatteministeriet har forbedret systemunderstøttelsen af inddrivelsen i 2022, idet an-
delen af gælden, der kan inddrives via det nye inddrivelsessystem (PSRM), er steget
fra 21,4
%
ultimo 2021 til 30,4
%
ultimo 2022. Ministeriet har inddrevet gæld for 12,6
mia. kr. i 2022, hvilket er på niveau med 2021, hvor ministeriet inddrev 12,9 mia. kr.
(2022-priser). Figur 2 viser udviklingen i den samlede offentlige gæld og det årlige pro-
venu fra Skatteministeriets inddrivelse de seneste 9 år.
Inddrivelsesværktøjer omfat-
ter bl.a.:
lønindeholdelse
modregning i udbetalinger
fra Skatteforvaltningen, fx
restskat
udlæg i aktiver
afdragsordninger.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 189: Beretning nr. 21/2022 om revisionen af statens forvaltning i 2022
2738891_0015.png
8
| Ministeriernes systemer og processer
Figur 2
Udviklingen i den samlede offentlige gæld og det årlige provenu fra
inddrivelsen i perioden 2014-2022 (2022-priser)
(Mia. kr.)
180
160
140
120
100
80
60
40
20
0
7,5
7,7
6,9
8,7
9,0
101,7
135,3
141,8
150,3
159,7
166,2
165,1
154,9
116,2
10,6
12,6
12,9
12,6
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
Gæld til det offentlige ultimo året
Gæld inddrevet i løbet af året
Note: Offentlig gæld er opgjort med udenlandske gældsposter og gæld til inddrivelse i SAP 38.
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af oplysninger fra Skatteministeriet.
Det fremgår af figur 2, at den offentlige gæld er steget frem til 2020, hvorefter gælden
er faldet til 154,9 mia. kr. ultimo 2022. Gælden er steget i hele perioden, målt i løbende
priser, der ikke tager højde for inflation.
Uudnyttet betalingsevne i DMI
11. Ultimo 2022 var der gæld for 106,6 mia. kr. i Skatteministeriets gamle inddrivelses-
system (DMI), svarende til 68,8 % af den samlede gæld. Ministeriet kan ikke anvende
alle relevante inddrivelsesværktøjer i DMI. Fx kan ministeriet ikke foretage lønindehol-
delse, der ellers er et af ministeriets mest effektive inddrivelsesværktøjer. En stor del
af de skyldnere, der har gæld til inddrivelse i DMI, har betalingsevne. De skylder 44,3
mia. kr. Vi har beregnet, at ministeriet kunne have inddrevet op til 4 mia. kr. mere i
2022, hvis ministeriet havde kunnet anvende lønindeholdelse og afdragsordninger i
DMI, jf. tabel 3.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 189: Beretning nr. 21/2022 om revisionen af statens forvaltning i 2022
2738891_0016.png
Ministeriernes systemer og processer |
9
Tabel 3
Uudnyttet betalingsevne i DMI i 2022
Antal skyldnere
Skyldnernes
samlede gæld
pr. 31. december 2022
44,3 mia. kr.
Gæld, der kunne
inddrives ved
lønindeholdelse eller
afdragsordninger
4,0 mia. kr.
Personer med betalingsevne, hvor der ikke er sket
lønindeholdelse eller indgået afdragsordninger
600.659
Note: Beregningerne er baseret på den enkelte skyldners betalingsevne og gæld. Beregningen af gælden, der kan inddrives, inkluderer gældsposter
for 0,9 mia. kr., der er midlertidigt undtaget for inddrivelse på grund af problemer med datakvalitet og retskraft. Ca. 80
%
af skyldnerne har en
lønindkomst, mens de resterende skyldnere typisk har personligt ejede virksomheder, hvor inddrivelse kan ske ved afdragsordninger. Vi har
fratrukket gæld, der kun har været til inddrivelse i 3 måneder pr. 31. december 2022.
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af oplysninger fra Skatteministeriet.
Skatteministeriet har udarbejdet en plan for inddrivelsen frem mod 2030, der bl.a. åb-
ner mulighed for, at ministeriet kan begynde at anvende lønindeholdelse i DMI i løbet
af 2024.
Gældsposter kan ikke inddrives på grund af tvivl om datakvalitet og retskraft
12. Skatteministeriet har fortsat udfordringer med at inddrive gæld, fordi ca. 38 % af
gældsposterne i DMI kan have problemer med datakvalitet og retskraft. Ministeriet
arbejder på at løse problemerne i de enkelte gældsposter. Ministeriet modtager dog
hvert år nye gældsposter, der kan have problemer med datakvalitet og retskraft og
derfor ikke kan inddrives. Andelen af gældsposter, der ikke kan inddrives, er dermed
stort set uændret fra 2021 til 2022. Ultimo 2022 var der tvivl om datakvalitet og rets-
kraft i gældsposter for 40,7 mia. kr. (nominel værdi). For mere end halvdelen af disse
gældsposter har ministeriet ikke taget stilling til, hvordan ministeriet skal løse proble-
merne, så gælden kan inddrives.
Begrænset inddrivelse af virksomheders gæld i DMI
13. Skatteministeriet har en utilstrækkelig inddrivelsesindsats over for gæld, der er
stiftet af virksomheder. Virksomheder har gæld for 53,9 mia. kr. i DMI. Ministeriet har
en indsats målrettet udlæg og konkurs, som dog i 2022 kun omfattede ca. 18 % af virk-
somhedernes gæld, der ikke allerede var under fx dødsbobehandling. Endvidere var
indsatsen kun i begrænset omfang målrettet virksomheder, som udelukkende har
gæld fra før 2021. Den resterende gæld inddrives fx ved udsendelse af rykkere, mod-
regning og telefonvejledning, som er mindre effektive inddrivelsesværktøjer.
Lønindeholdelse
Lønindeholdelse indebærer, at
en arbejdsgiver
på anmod-
ning fra Gældsstyrelsen
til-
bageholder en del af en ansats
løn, hvis den ansatte har beta-
lingsevne. Den tilbageholdte
løn bruges til at afdrage den
pågældendes gæld til det of-
fentlige.
Afdragsordning
Gældsstyrelsen kan indgå en
afdragsordning, hvor en skyld-
ner hver måned afdrager et
fast beløb. Beløbet fastsættes
typisk ud fra skyldnerens ind-
komst. Hvis skyldneren mislig-
holder aftalen, kan styrelsen
rykke og iværksætte andre
inddrivelsesskridt.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 189: Beretning nr. 21/2022 om revisionen af statens forvaltning i 2022
2738891_0017.png
10
| Ministeriernes systemer og processer
3.2. Budgetstyring af flerårige projekter
Krav til statens budget-
styring
Krav til statens budgetstyring
fremgår af budgetvejlednin-
gens afsnit om:
it-projekter (afsnit 2.2.18)
interne produktionsomkost-
ninger ved investeringspro-
jekter (anlægsløn mv.) (af-
snit 2.6.5.1)
bygge- og anlægsprojekter
(afsnit 2.8.3).
Flerårige projekter er fx it- og byggeprojekter, der skal realisere et bestemt formål el-
ler produkt inden for en fast tidsperiode og til den pris, der er afsat til projektet. Mini-
sterierne skal for det første udarbejde et dækkende budget, der inkluderer alle de del-
leverancer, der er nødvendige for at realisere formålet med projektet. Budgettet skal
derudover bl.a. være ledelsesgodkendt på rette niveau og være baseret på realistiske
estimater. For det andet skal ministerierne følge op på projektets fremdrift i forhold til
forbrug, pris og tid. Opfølgningen skal bl.a. rapporteres rettidigt til de rette ledelses-
niveauer, så ledelsen kan tage stilling til konsekvenserne af eventuelle budgetafvigel-
ser og orientere Folketingets Finansudvalg, hvis det er påkrævet. Kravene til ministe-
riernes budgetstyring fremgår bl.a. af budgetvejledningen og af den statslige it-pro-
jektmodel.
14. Vores revision er planlagt, så vi kan revidere budgetstyringen hos alle ministerier
med væsentlige udgifter til flerårige projekter minimum hvert 5. år. I 2022 har vi revi-
deret 2 ministeriers budgetstyring af flerårige projekter, jf. tabel 1. Vi har en kritisk ud-
talelse om Skatteministeriet og en positiv konklusion om Kulturministeriet. Begge sa-
ger er omtalt nedenfor.
Væsentlige mangler i Skatteministeriets budgetstyring af it-projekter
SKATTEMINISTERIET
KRITISK
UDTALELSE
Skatteministeriets budgetstyring har været mangelfuld i 2 ud af 3 reviderede it-projek-
ter. Ministeriet burde desuden have fulgt kravene om styring af statslige it-projekter i
forbindelse med 2 it-udviklingsaktiviteter. Konsekvensen er, at ministeriet ikke på til-
fredsstillende vis kan vurdere, om it-projekterne leveres som forudsat, og ikke har fore-
lagt relevante udviklingsaktiviteter for Folketingets Finansudvalg.
Fortsat sag
Sagen om Skatteministeriets
budgetstyring blev første gang
omtalt i beretningen om revi-
sionen af statens forvaltning i
2020, afsnit 2.1, jf. bilag 2.
15. Rigsrevisionen har fulgt op på en sag fra 2020, hvor vi fandt, at Skatteministeriets
styring af it-projekter ikke fulgte budgetvejledningens krav. Ministeriet havde udgifter
til it-udvikling for 1,4 mia. kr. i 2022.
Vores revision i 2022 har vist, at Skatteministeriets styring af 2 it-projekter fortsat ik-
ke er i overensstemmelse med kravene til statslige it-projekter. Ministeriet har taget
initiativ til at forbedre styringen af it-projekter i 2022, men vi kan endnu ikke vurdere
effekten af ministeriets nye tiltag. Tabel 4 viser de 3 it-projekter, vi har revideret.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 189: Beretning nr. 21/2022 om revisionen af statens forvaltning i 2022
2738891_0018.png
Ministeriernes systemer og processer |
11
Tabel 4
De 3 reviderede it-projekter på Skatteministeriets område
eKapital Data
System til Skattestyrelsens
kontrol med udenlandske
skatteoplysninger
Tilstrækkeligt budget
Tilstrækkelig opfølgning i forhold
til forbrug, fremdrift og gevinster
Kilde:
Rigsrevisionen.
ESLE
Levetidsforlængelse af
Erhvervssystemet, der
bruges til opkrævning
af skatter
One Stop Moms 2 (OSM-2)
Tilpasning til ny EU-lov
om salg til forbrugere
Det fremgår af tabel 4, at Skatteministeriet ikke har udarbejdet et tilstrækkeligt bud-
get for it-projekterne eKapital Data og OSM-2. Budgetterne indeholder ikke alle de
delleverancer, der er nødvendige for at realisere projekterne, herunder hvor meget
det koster at udvikle hver delleverance. Den utilstrækkelige styring af budgetterne
har medført, at de færdige it-projekter mangler funktionaliteter, der var forudsat, da
projekterne blev igangsat, og at projekterne bliver væsentligt dyrere. Fx blev en sags-
behandlerfunktion til OSM-2 fjernet ved en replanlægning af projektet (aktstykke i
juni 2022). Replanlægningen bidrager ifølge Statens It-råd til, at ministeriet kan reali-
sere OMS-2 inden for de økonomiske rammer, men uden en væsentlig funktionalitet,
idet projektet ikke længere omfatter en sagsbehandlerfunktion, der skulle bidrage til
at reducere udgifterne til at administrere systemet.
Skatteministeriet har ikke en tilfredsstillende budgetopfølgning på it-projekterne
eKapital Data og OSM-2. I det ene projekt
eKapital Data
har ministeriet først for-
delt flere udgifter på delleverancer efter projektets afslutning og har derfor haft van-
skeligt ved løbende at vurdere, om leverancerne blev afviklet inden for budgettet. Da
projektet blev afsluttet ultimo 2021, var der kun udviklet én ud af 5 bærende delleve-
rancer. I det andet projekt
OSM-2
har et manglende overblik medført, at ministe-
riet for sent orienterede Folketingets Finansudvalg om, at projektet blev forsinket
med 16 måneder og ikke ville indeholde alle de funktionaliteter, der var forudsat ved
igangsættelsen af projektet. Den utilstrækkelige opfølgning betyder, at ministeriet
ikke løbende kan vurdere, om it-projekternes fremdrift er i overensstemmelse med
den forudsatte pris og de forudsatte delleverancer.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 189: Beretning nr. 21/2022 om revisionen af statens forvaltning i 2022
2738891_0019.png
12
| Ministeriernes systemer og processer
Udviklingsaktiviteter burde være behandlet som it-projekter
16. Ud over de 3 it-projekter har vi også gennemgået 2 it-udviklingsaktiviteter. Udgif-
terne til udviklingen af aktiviteterne overstiger i begge tilfælde grænsen for, hvornår
it-projekter skal forelægges for Folketingets Finansudvalg. Grænsen er 70 mio. kr.
Skatteministeriet anså ikke aktiviteterne som it-projekter på revisionstidspunktet.
Derfor fulgte ministeriet ikke kravene til statslige it-projekter og forelagde ikke udvik-
lingsaktiviteterne for Finansudvalget. Kravene er beskrevet i boks 1.
Boks 1
Krav til statslige it-projekter
Alle statslige it-projekter med samlede budgetterede udgifter på over 15 mio. kr. skal fo-
relægges Statens It-råd til en risikovurdering og følge statens it-projektmodel. Formålet
med risikovurderingen er at hjælpe de ansvarlige myndigheder med at gennemføre it-pro-
jekter inden for en fastsat tidsplan og et fastsat budget, så de forudsatte gevinster i pro -
jekternes businesscases kan realiseres.
Statslige it-projekter med samlede budgetterede udgifter på 70 mio. kr. eller mere skal
forelægges Folketingets Finansudvalg. It-projekter, hvor budgettet i projektfasen udvik-
ler sig til at udgøre 70 mio. kr. eller mere, skal forelægges Finansudvalget snarest og se-
nest 3 måneder efter, at myndigheden er blevet bekendt med fordyrelsen.
Kilde:
Budgetvejledningen, afsnit 2.2.18.1.1-2.2.18.1.2.
Skatteministeriet har på baggrund af Rigsrevisionens kritik igangsat et arbejde sam-
men med Statens It-råd og Økonomistyrelsen om at fastlægge, hvornår it-udvikling
fremover skal styres som it-projekter. Ministeriet anerkender på den baggrund, at de-
le af de 2 udviklingsaktiviteter burde have været håndteret som it-projekter.
Tidligere omtale af PSRM
Rigsrevisionen har tidligere
revideret forløbet omkring
udviklingen af og problemer
med PSRM i beretningen om
udvikling af det nye inddrivel-
sessystem og tilslutning af
fordringshavere.
Den ene udviklingsaktivitet vedrører udgifter for ca. 660 mio. kr., som Skatteministe-
riet har brugt i perioden 2019-2022 til at videreudvikle det nye inddrivelsessystem
(PSRM). Ministeriet har ikke registreringer, der gør det muligt at opgøre, om hele eller
dele af aktiviteten skal håndteres som it-projekter i henhold til budgetvejledningens
krav. Dermed er det ikke muligt at opgøre præcist, hvad ministeriet har brugt på vide-
reudviklingen af PSRM.
Den anden udviklingsaktivitet vedrører
”Mellemperioden”,
der er en midlertidig løs-
ning til at koble eksisterende systemer sammen.
”Mellemperioden”
gør det muligt at
udsende nye ejendomsvurderinger, indtil det nye ejendomsvurderingssystem kan
sættes i drift. Skatteministeriet har brugt 105 mio. kr. på at tilpasse og tilføje funktio-
naliteter til eksisterende systemer i perioden 2020-2022.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 189: Beretning nr. 21/2022 om revisionen af statens forvaltning i 2022
2738891_0020.png
Ministeriernes systemer og processer |
13
Mangler i Kulturministeriets budgetstyring af projekt Nyborg Slot
Kulturministeriets budgetstyring af projekt Nyborg Slot har haft en række mangler i
store dele af projektperioden. Ministeriet har bl.a. ikke udarbejdet et dækkende bud-
get for restaureringen af slottet, idet projektets samlede budget ikke har været inddelt
i finansår. Desuden har ministeriet ikke fulgt op på de enkelte budgetposter. Konse-
kvensen er, at ministeriet ikke fra projektets start har haft klare forudsætninger for at
følge budgettet i forhold til projektets fremdrift.
KULTURMINISTERIET
SVAGHEDER I
FORVALTNINGEN
17. I 2015 godkendte Folketingets Finansudvalg et projekt om restaureringen af Ny-
borg Slot til 270 mio. kr. Kulturministeriet vedtog i 2019 et revideret budget på 336,6
mio. kr., fordi restaureringen også skulle omfatte en tårnudvidelse. Dette medførte en
væsentlig overskridelse på 66,6 mio. kr. i forhold til den oprindelige bevilling, svarende
til en overskridelse på ca. 25
%.
Ministeriet orienterede Finansudvalget 9 måneder ef-
ter, at ministeriet første gang fik viden om, at bevillingen ville blive overskredet, til trods
for at det skal ske inden for 3 måneder. Ministeriet har i perioden 2016-2019 ikke haft
et budget, som har dækket projektets samlede løbetid. Budgettet er desuden ikke ind-
delt i finansår. Konsekvensen er, at det har været vanskeligt for ministeriet at følge for-
bruget i forhold til projektets fremdrift.
Nyborg Slot er opført omkring år 1200. Restaureringen af slottet skal bl.a. sikre
kulturarven for eftertiden.
Foto:
Bo Amstrup/
Ritzau Scanpix
Kulturministeriet har ikke sikret, at der er fastsat grænser for, hvornår fx departemen-
tet eller Slots- og Kulturstyrelsens direktion skal orienteres om eventuelle afvigelser i
projektets budget eller forbrug. Derudover følger ministeriet ikke op på forbruget af
projektets enkelte budgetposter kvartalsvist, som det er forudsat i ministeriets egne
retningslinjer. Konsekvensen er, at projektets ledelse ikke i tide har taget stilling til,
hvordan afvigelser i budgettet eller forbruget skal håndteres.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 189: Beretning nr. 21/2022 om revisionen af statens forvaltning i 2022
2738891_0021.png
14
| Ministeriernes systemer og processer
Projektet skulle være afsluttet i 2019, men arbejdet blev stillet i bero i 2020 som følge
af en klage til Miljø- og Fødevareklagenævnet over byggeriets indgreb i fortidsmindet.
I dag står projektet stille, og Nyborg Slot er lukket for offentligheden. Kulturministeriet
arbejder på en plan for, hvornår og hvordan projektet skal færdiggøres.
3.3. Mål- og resultatstyring og aktivitets- og resursesty-
ring
Mål- og resultatstyring indebærer, at ministerierne fastlægger relevante mål for ker-
neopgaverne og opstiller rammer for at styre målopfyldelsen. Ministerierne bør følge
op på, om mål og resultater bliver opfyldt. Aktivitets- og resursestyring indebærer, at
ministerierne beskriver de aktiviteter, der bidrager til målopfyldelsen, og registrerer
resurseforbruget for de gennemførte aktiviteter. Ministerierne bør følge op på, hvor
mange resurser ministeriet bruger på aktiviteterne. Rammerne for mål- og resultat-
styring er beskrevet i vejledninger fra Finansministeriet. Endvidere stiller regnskabs-
bekendtgørelsen krav om fyldestgørende målrapportering i årsrapporten.
18. Vores revision er planlagt, så vi kan revidere alle ministeriers styring af mål, resul-
tater, aktiviteter og resurser minimum hvert 5. år. I 2022 har vi revideret 9 ministeriers
mål- og resultatstyring. Vi har derudover revideret Sundhedsministeriets aktivitets-
og resursestyring, jf. tabel 1. Vi har en positiv konklusion om 8 ministeriers mål- og re-
sultatstyring og kritiske udtalelser om Sundhedsministeriets mål- og resultatstyring
og aktivitets- og resursestyring. Sagen om Sundhedsministeriet er omtalt nedenfor.
Væsentlige mangler i Sundhedsministeriets mål- og resultatstyring og
aktivitets- og resursestyring
Sundhedsministeriets mål- og resultatstyring og aktivitets- og resursestyring har været
mangelfuld i 2022. 5 ud af 6 virksomheder har ikke mål- og resultatstyring og har ikke
et grundlag for en effektiv aktivitets- og resursestyring. Konsekvensen er, at ministeriet
ikke kan redegøre for, hvad de enkelte aktiviteter koster. Rigsrevisionen vurderer, at
manglerne er væsentlige, men er samtidig opmærksom på, at ministeriet har været i en
ekstraordinær situation som følge af COVID-19-pandemien. Ministeriet har oplyst, at mi-
nisteriet har været underlagt politiske og strategiske mål til håndtering af COVID-19 fra
2020 og frem og derfor ikke har prioriteret håndteringen af mål- og resultatstyring og
aktivitets- og resursestyring.
SUNDHEDSMINISTERIET
(nu Indenrigs- og
Sundhedsministeriet)
KRITISK
UDTALELSE
19. På Sundhedsministeriets område har 5 ud af 6 reviderede virksomheder ikke haft
mål- og resultatstyring i 2022. Fx har virksomhederne ikke fastsat mål for kerneopga-
verne. Styrelsen for Patientklager har som den eneste af de 6 virksomheder haft en
tilfredsstillende mål- og resultatstyring. Styrelsen har fx fastsat mål om sagsbehand-
lingstider for klagesager. Styrelsen for Patientklager er den mindste virksomhed med
udgifter på ca. 170 mio. kr., svarende til 4 % af ministeriets samlede udgifter i 2022.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 189: Beretning nr. 21/2022 om revisionen af statens forvaltning i 2022
2738891_0022.png
Ministeriernes systemer og processer |
15
Figur 3 viser de 6 virksomheder, vi har revideret i forhold til mål- og resultatstyring og
aktivitets- og resursestyring.
Figur 3
Virksomheder, som Rigsrevisionen har revideret på Sundhedsministe-
riets område
MÅL- OG RESULTATSTYRING
AKTIVITETS- OG RESURSESTYRING
Styrelsen for Patientklager
Statens Serum Institut
Styrelsen for Patientsikkerhed
Lægemiddelstyrelsen
Sundhedsdatastyrelsen
Sundhedsstyrelsen
Kilde:
Rigsrevisionen.
Styrelsen for Patientklager
Statens Serum Institut
Styrelsen for Patientsikkerhed
Sundhedsministeriets departement har ikke et koncept for mål- og resultatstyring på
ministerområdet i 2022. Ministeriet har oplyst, at ministeriet i 2018 og 2019 havde et
koncept for mål- og resultatstyring med resultatkontrakter. Resultatkontrakterne blev
annulleret i maj 2020 på grund af COVID-19-pandemien. Rigsrevisionen kan dog kon-
statere, at der heller ikke i tidligere år var resultatkontrakter i alle virksomheder på mi-
nisterområdet. Fx havde 5 af de 6 reviderede virksomheder udarbejdet resultatkon-
trakter i 2018, mens kun 2 af de 6 virksomheder havde udarbejdet resultatkontrakter
i 2019.
Departementet har i 2022 bl.a. ikke opstillet rammer for målopstilling og målopfølg-
ning og har ikke en proces for dialog om mål- og resultatstyring med 5 af de 6 revide-
rede virksomheder på ministerområdet. Sundhedsministeriet har oplyst, at ministeriet
har været underlagt politiske og strategiske mål til håndtering af COVID-19 fra 2020
og frem, men at ministeriet har implementeret et koncept for mål- og resultatstyring
fra og med 2023.
Den manglende mål- og resultatstyring bevirker, at der ikke er et grundlag for en effek-
tiv aktivitets- og resursestyring. Rigsrevisionen konstaterer, at 2 af de 3 reviderede
virksomheder ikke har en aktivitets- og resursestyring. Virksomhederne kan fx ikke
redegøre for, hvor mange timer de har brugt på lægemiddelgodkendelse eller forsk-
ning. Sundhedsministeriet kan således ikke redegøre for, hvor meget de enkelte akti-
viteter koster.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 189: Beretning nr. 21/2022 om revisionen af statens forvaltning i 2022
2738891_0023.png
16
| Sager, der kan afsluttes
4. Sager, der kan afsluttes
20. Rigsrevisionen vurderer, at ministerierne har taget initiativer, der imødekommer
kritikken i nedenstående 5 sager. Sagerne er fra tidligere beretninger om revisionen
af statens forvaltning. Bilag 2 giver et overblik over alle de sager, vi følger.
Forsvarsministeriet har implementeret en koncernfælles it-styrings-
model
FORSVARSMINISTERIET
Tidligere omtale af sagen
Sagen om Forsvarsministe-
riets budgetstyring blev første
gang omtalt i beretningen
om revisionen af statens for-
valtning i 2018, pkt. 48-49, jf.
bilag 2.
21. Vi har fulgt op på en sag fra 2018 om Forsvarsministeriets mangelfulde budgetsty-
ring af 3 konkrete flerårige it-projekter: it-infrastruktur til Beredskabsstyrelsen, kapa-
citetsplanlægning for materielvedligehold og tidsstyring.
Forsvarsministeriet har styrket den strategiske opfølgning og den løbende budgetsty-
ring af koncernens it-projekter. Ministeriet har bl.a. implementeret en koncernfælles
it-styringsmodel, der følger den statslige it-projektmodel. I den nye it-styringsmodel
bliver budgettet for it-projekter nedbrudt på udgifts- og omkostningsposter pr. måned,
så ministeriet kan følge projekternes omkostninger i forhold til den faktiske fremdrift.
Rigsrevisionen vurderer, at sagen kan afsluttes.
Justitsministeriet har styrket lønforvaltningen
JUSTITSMINISTERIET
Tidligere omtale af sagen
22. Vi har fulgt op på en sag, hvor Justitsministeriet i 2018 havde et særligt højt antal
lønsager med regelbrud, fejl og mangler. Rigsrevisionen fandt på den baggrund, at mi-
nisteriet kunne styrke lønforvaltningen.
Vores revision i 2022 har vist, at Justitsministeriet generelt har forvaltet i overens-
stemmelse med regelgrundlaget i forhold til fast løn og pension til kontraktansatte
chefer og tjenestemænd samt i forhold til overarbejde. Rigsrevisionen vurderer på
den baggrund, at sagen kan afsluttes.
Justitsministeriet følger reglerne for honorering af transporttid til råd
og nævn
Sagen om Justitsministeriets
lønforvaltning blev første gang
omtalt i beretningen om revi-
sionen af statens forvaltning i
2018, pkt. 22, jf. bilag 2.
JUSTITSMINISTERIET
Tidligere omtale af sagen
Sagen om Justitsministeriets
honorering af råd og nævn
blev første gang omtalt i be-
retningen om revisionen af
statens forvaltning i 2019,
pkt. 50-52, jf. bilag 2.
23. Vi har fulgt op på en sag fra 2019, hvor Justitsministeriet havde udbetalt honorarer
for transporttid til medlemmer af Politiklagerådet, selv om at der ikke var hjemmel til
det i cirkulære om betaling til medlemmer af kollegiale organer i staten. Ministeriet op-
lyste, at transporttiden indgik i arbejdstiden ud fra ønsket om geografisk spredning af
medlemmer og derfor blev honoreret. Transporttiden kan imidlertid kun honoreres ef-
ter cirkulæret, hvis tiden anvendes til reel arbejdstid, herunder forberedelsestid.
Justitsministeriet har oplyst, at transporttiden til medlemmer af Politiklagerådet frem-
adrettet kun vil blive honoreret, hvis transporttiden anvendes til reel arbejdstid, herun-
der forberedelsestid, der medgår til at varetage hvervet. Rigsrevisionen vurderer på
den baggrund, at sagen kan afsluttes.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 189: Beretning nr. 21/2022 om revisionen af statens forvaltning i 2022
2738891_0024.png
2
|
Metodisk tilgang.. Metodisk tilgang
|
1.
Sager, der kan afsluttes |
17
Miljøstyrelsen har en model til saglig og lige behandling af tilskudsan-
søgninger til miljøstøtte til Arktis og overholder nu bevillingsreglerne
24. Vi har fulgt op på en sag fra 2019, hvor Miljøstyrelsen ikke havde opstillet saglige
og operationelle kriterier for sagsbehandlernes prioritering mellem ansøgere. Derud-
over havde styrelsen ikke efterlevet en række forvaltningsretlige og bevillingsmæssi-
ge regler i forbindelse med administrationen af tilskudsordningen.
Miljøstyrelsen har nu etableret en prioriteringsmodel baseret på saglige og operatio-
nelle kriterier. Endvidere har styrelsen sikret, at de forvaltningsretlige regler efterle-
ves, ved at begrunde afslag i afgørelsesbreve, hvor der også fremgår vejledning til kla-
gemuligheder. Styrelsen har derudover ændret praksis, så de bevillingsmæssige reg-
ler overholdes. Rigsrevisionen vurderer på den baggrund, at sagen kan afsluttes.
Skatteministeriet har forbedret grundlaget for at anvende sanktioner
MILJØMINISTERIET
Tidligere omtale af sagen
Sagen om Miljøstyrelsens for-
valtning af tilskud til miljøstøt-
te til Arktis blev første gang
omtalt i beretningen om revi-
sionen af statens forvaltning i
2019, pkt. 39, jf. bilag 2.
25. Vi har fulgt op på en sag fra 2020 om et utilstrækkeligt grundlag for brug af sank-
tioner over for virksomheder, der ikke betaler deres skatter og afgifter korrekt og ret-
tidigt.
Skatteministeriet har nu etableret processer, der understøtter sagsbehandlernes vur-
dering af, om sanktioner skal bringes i anvendelse vedrørende 5 punktafgiftslove (al-
koholafgiftsloven, chokoladeafgiftsloven, forbrugsloven, tobaksafgiftsloven og øl- og
vinafgiftsloven). Rigsrevisionen vurderer på den baggrund, at sagen kan afsluttes.
Rigsrevisionen, den 3. august 2023
Birgitte Hansen
rigsrevisor
/Yvan Pedersen
afdelingschef
SKATTEMINISTERIET
Tidligere omtale af sagen
Sagen om Skatteministeriets
anvendelse af sanktioner blev
første gang omtalt i beretnin-
gen om revisionen af statens
forvaltning i 2020, afsnit 2.2,
jf. bilag 2.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 189: Beretning nr. 21/2022 om revisionen af statens forvaltning i 2022
2738891_0025.png
18
| Metodisk tilgang
Bilag 1. Metodisk tilgang
Rigsrevisionen gennemfører hvert år et antal juridisk-kritiske revisioner og forvalt-
ningsrevisioner som en del af revisionen af statsregnskabet, jf. standarderne for of-
fentlig revision. En
juridisk-kritisk revision
handler om, hvorvidt et udvalgt emne for-
valtes i overensstemmelse med relevante regler, fx meddelte bevillinger, love, andre
forskrifter, indgåede aftaler og sædvanlig praksis. En
forvaltningsrevision
handler
om, hvorvidt ministeriet har systemer og processer, der i alle væsentlige henseender
understøtter sparsommelighed, produktivitet og/eller effektivitet.
Revisionerne er planlagt, så vi reviderer væsentlige forvaltningsområder hos ministe-
rierne i løbet af 5 år. Vi har fastlagt 15 forvaltningsområder, som vi anser for at være
centrale, enten fordi der er tale om store udgifter eller indtægter i statsregnskabet,
eller fordi områderne er afgørende for en effektiv forvaltning, jf. tabel A.
Tabel A
Forvaltningsområder, som vi reviderer minimum hvert 5. år
Juridisk-kritiske revisioner
a. Gennemførelse af indkøb
b. Løn- og ansættelsesdispositioner
c. Gennemførelse af salg
d. Opkrævning af gebyrer
e. Tildeling af tilskud mv.
f.
Rettighedsbestemte overførsler
g. Opkrævning af skatter og afgifter
h. Inddrivelse af gæld
Kilde:
Standarderne for offentlig revision.
Forvaltningsrevisioner
a. Aktivitets- og resursestyring
b. Mål- og resultatstyring
c. Styring af indkøb
d. Budgetstyring af flerårige projekter
e. Styring af tilskudsordninger
f.
Styring af opkrævning af skatter og afgifter
g. Styring af inddrivelse af gæld
Hver revision er afgrænset til et emne, dvs. bestemte dispositioner, systemer eller pro-
cesser. Vi vælger et emne, hvor der er risiko for, at ministeriet ikke overholder reglerne
eller ikke understøtter, at forvaltningen er sparsommelig, produktiv eller effektiv. Vi re-
viderer de enkelte emner på baggrund af konkrete regler, der er centrale for det ud-
valgte emne. Det kan fx være vejledninger og bekendtgørelser. Revisionerne bygger
på en gennemgang af dokumenter, der beskriver ministeriets forretningsgange, inter-
views med centrale medarbejdere samt stikprøver og cases, der kan afdække, om mi-
nisteriet i praksis lever op til kriterier om fx regeloverholdelse, sparsommelighed, pro-
duktivitet eller effektivitet.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 189: Beretning nr. 21/2022 om revisionen af statens forvaltning i 2022
2
|
Sager, vi følger fra tidligere beretninger.. Sager, vi følger fra tidligere beretninger
|
1.
Metodisk tilgang |
19
Afslutningsvist vurderer vi, om der er væsentlige regelbrud eller væsentlige mangler i
forhold til det emne, vi har revideret. Vi vurderer, at et regelbrud er væsentligt, hvis det
udgør mere end 100 mio. kr. eller mere end 10 % af ministeriets udgifter eller indtægter
vedrørende forvaltningsområdet, fx ministeriets samlede indkøbsudgifter. Tærsklen
for § 38. Skatter og afgifter er 937 mio. kr. Herudover kan vurderingen også tage højde
for, om et regelbrud har væsentlige konsekvenser for borgere og virksomheder. Ved
forvaltningsmangler kan vi ikke tilsvarende opgøre den økonomiske værdi. Derfor vur-
derer vi, om manglerne er væsentlige for ministeriet, dvs. om manglerne har påvirket
ministeriets sparsommelighed, produktivitet eller effektivitet i væsentligt omfang. Vur-
deringen kan også tage højde for, om manglerne påvirker ministeriets økonomistyring
og forvaltning i væsentligt omfang.
Beretningen handler om dispositioner og aktiviteter i 2022. Vi omtaler dog revisions-
resultater, som vi har opnået frem til juni 2023, hvis de er relevante for sagerne i beret-
ningen. Vi anvender de betegnelser på ministerier og virksomheder, der var gældende,
da vi udførte revisionen.
Standarderne for offentlig revision
Revisionen er udført i overensstemmelse med standarderne for offentlig revision.
Standarderne fastlægger, hvad brugerne og offentligheden kan forvente af revisio-
nen, for at der er tale om en god faglig ydelse. Standarderne er baseret på de grund-
læggende revisionsprincipper i rigsrevisionernes internationale standarder (ISSAI
100-999).
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 189: Beretning nr. 21/2022 om revisionen af statens forvaltning i 2022
2738891_0027.png
20
| Sager, vi følger fra tidligere beretninger
Bilag 2. Sager, vi følger fra tidligere beretninger
Bilaget viser 38 sager, som vi følger fra tidligere beretninger til Statsrevisorerne om
revisionen af statsregnskabet og om revisionen af statens forvaltning. Vi følger sager-
ne, indtil ministerierne har løst de problemer, som vi og Statsrevisorerne har påpeget.
Forhold, der skal følges
Børne- og Undervisningsministeriet
De statslige selvejende institutioners
anvendelse af finansielle sikrings-
instrumenter
Sagens omtale i tidligere beretninger og notater
Bemærkning
Beretning nr. 22/2011, pkt. 258-259
Notat af 12. marts 2013, pkt. 55
Beretning nr. 28/2013, pkt. 191-192
Notat af 22. januar 2015, pkt. 70.
Finansministeriet
It-sikkerheden hos National Sundheds-it
(NSI)
Beretning nr. 28/2013, pkt. 162
Notat af 22. januar 2015, pkt. 57
Beretning nr. 21/2018, pkt. 45
Notat af 12. februar 2020, pkt. 24.
Statens It har overtaget
ansvaret for it-sikker-
heden.
It-sikkerhed i databaser hos kunder i
Statens It
Forebyggelse af hackerangreb hos
NaturErhvervstyrelsen (nu Fiskeri-
styrelsen) og SVANA (nu Miljøstyrelsen)
Forsvarsministeriet
Forsvarskommandoens sanering af lagre
Manglende risiko- og beredskabsstyring af
it-anvendelsen i Forsvarets Koncernfælles
Informatiktjeneste
Beretning nr. 20/2019, pkt. 62
Notat af 7. december 2020, pkt. 22.
Beretning nr. 21/2016, afsnit 4.1
Notat af 12. januar 2018, pkt. 52.
Statens It har overtaget
ansvaret for it-sikker-
heden.
Beretning nr. 28/2013, pkt. 144
Notat af 22. januar 2015, pkt. 53.
Beretning nr. 23/2014, pkt. 135
Notat af 23. december 2015, pkt. 35
Beretning nr. 21/2016, pkt. 57
Notat af 12. januar 2018, pkt. 18
Beretning nr. 20/2017, pkt. 44
Notat af 29. november 2018, pkt. 18.
Styring af byggeprojekter
Budgetstyring af flerårige investerings-
projekter
Beretning nr. 20/2017, pkt. 42
Notat af 29. november 2018, pkt. 16.
Beretning nr. 21/2018, pkt. 48-49
Notat af 12. februar 2020, pkt. 27
Pkt. 21 i denne beretning.
Rigsrevisionen vurderer,
at sagen kan afsluttes.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 189: Beretning nr. 21/2022 om revisionen af statens forvaltning i 2022
2738891_0028.png
Sager, vi følger fra tidligere beretninger |
21
Forhold, der skal følges
Justitsministeriet
It-sikkerhed
Sagens omtale i tidligere beretninger og notater
Bemærkning
Beretning nr. 28/2013, pkt. 135
Notat af 22. januar 2015, pkt. 49
Beretning nr. 21/2018, pkt. 44
Notat af 12. februar 2020, pkt. 23.
Lønforvaltning
Beretning nr. 21/2018, pkt. 22
Notat af 12. februar 2020, pkt. 10
Pkt. 22 i denne beretning.
Rigsrevisionen vurderer,
at sagen kan afsluttes.
Justitsministeriets honorering af
råd og nævn
Beretning nr. 20/2019, pkt. 50-52
Notat af 7. december 2020, pkt. 17
Pkt. 23 i denne beretning.
Rigsrevisionen vurderer,
at sagen kan afsluttes.
Kriminalforsorgens overholdelse af
arbejdstidsreglerne
Beretning nr. 19/2020, pkt. 30
Notat af 26. november 2021, pkt. 11.
Pkt. 8 i denne beretning.
Kirkeministeriet
Forebyggelse af hackerangreb hos
Folkekirkens It
Kirkeministeriets honorering af
råd og nævn
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Forebyggelse af hackerangreb hos GEUS
Miljøministeriet
Miljøstyrelsens håndtering af data i
Jagtportalen
Miljøstyrelsens forvaltning af tilskud til
miljøstøtte til Arktis
Beretning nr. 19/2020, pkt. 41
Notat af 26. november 2021, pkt. 16.
Beretning nr. 20/2019, pkt. 39
Notat af 7. december 2020, pkt. 10.
Pkt. 24 i denne beretning.
Beretning nr. 21/2016, afsnit 4.1
Notat af 12. januar 2018, pkt. 52.
Beretning nr. 21/2016, afsnit 4.1
Notat af 12. januar 2018, pkt. 52.
Beretning nr. 20/2019, pkt. 63
Notat af 7. december 2020, pkt. 23.
Rigsrevisionen vurderer,
at sagen kan afsluttes.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 189: Beretning nr. 21/2022 om revisionen af statens forvaltning i 2022
2738891_0029.png
22
| Sager, vi følger fra tidligere beretninger
Forhold, der skal følges
Skatteministeriet
Skatteministeriets udfordringer på
inddrivelsesområdet
Sagens omtale i tidligere beretninger og notater
Bemærkning
Beretning nr. 19/2008, pkt. 157-163
Notat af 9. marts 2010, pkt. 14
Beretning nr. 18/2009, pkt. 164-167
Notat af 25. februar 2011, pkt. 52
Beretning nr. 16/2010, pkt. 93-95
Notat af 6. marts 2012, pkt. 13
Beretning nr. 22/2011, pkt. 181
Notat af 12. marts 2013, pkt. 26
Beretning nr. 18/2012, pkt. 206
Notat af 3. marts 2014, pkt. 24
Beretning nr. 28/2013, pkt. 109-113
Notat af 22. januar 2015, pkt. 34-37
Beretning nr. 23/2014, pkt. 110-115
Notat af 23. december 2015, pkt. 24
Beretning nr. 25/2015, pkt. 94
Notat af 17. januar 2017, pkt. 23
Beretning nr. 21/2016, pkt. 127-132
Notat af 12. januar 2018, pkt. 45
Beretning nr. 20/2017, pkt. 84-90
Notat af 29. november 2018, pkt. 34
Beretning nr. 21/2018, afsnit 2.1
Notat af 12. februar 2020, pkt. 7
Beretning nr. 20/2019, afsnit 2.5
Notat af 7. december 2020, pkt. 9
Beretning nr. 19/2020, afsnit 2.3
Notat af 26. november 2021, pkt. 7
Beretning nr. 19/2021, afsnit 2.3
Notat af 6. februar 2023, pkt. 9
Pkt. 10-13 i denne beretning.
Opgørelse af og overholdelse af
sagsbehandlingstider i SKAT
SKATs forvaltning af registreringsafgift
på leasingområdet
SKATs overholdelse af reglerne om
rentetilskrivning
Beretning nr. 25/2015, pkt. 98
Notat af 17. januar 2017, pkt. 24.
Beretning nr. 20/2017, pkt. 94
Notat af 29. november 2018, pkt. 35.
Beretning nr. 20/2017, pkt. 83
Notat af 12. januar 2018, pkt. 36
Beretning nr. 21/2018, pkt. 16-19
Notat af 12. februar 2020, pkt. 8
Beretning nr. 20/2019, afsnit 2.3
Notat af 7. december 2020, pkt. 7
Beretning nr. 19/2020, afsnit 2.4
Notat af 26. november 2021, pkt. 8.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 189: Beretning nr. 21/2022 om revisionen af statens forvaltning i 2022
2738891_0030.png
Sager, vi følger fra tidligere beretninger |
23
Forhold, der skal følges
Skatteministeriet (fortsat)
Risici forbundet med det nye
inddrivelsessystem
Sagens omtale i tidligere beretninger og notater
Bemærkning
Beretning nr. 20/2017, pkt. 91
Notat af 29. november 2018, pkt. 36.
Sagen følges i regi af
beretning nr. 22/2018
om udvikling af det nye
inddrivelsessystem og
tilslutning af fordrings-
havere.
It-sikkerhed i SKAT
Skatteministeriets forvaltning af
grøn ejerafgift og vægtafgift
Beretning nr. 20/2017, pkt. 99-101
Notat af 29. november 2018, pkt. 36.
Beretning nr. 21/2018, pkt. 20
Notat af 12. februar 2020, pkt. 9
Beretning nr. 20/2019, afsnit 2.4
Notat af 7. december 2019, pkt. 8
Beretning nr. 19/2021, afsnit 2.1
Notat af 6. februar 2023, pkt. 7.
Håndtering af modregning i SAP 38
Risiko for besvigelser på § 38. Skatter
og afgifter
Beretning nr. 21/2018, pkt. 54
Notat af 12. februar 2020, pkt. 31.
Beretning nr. 20/2019, afsnit 2.1
Notat af 7. december 2020, pkt. 5.
Sagen følges regi af
beretning om revisionen
af statsregnskabet for
2022.
Overholdelse af regler for oversendelse
af skatte- og afgiftskrav til inddrivelse
Beretning nr. 20/2019, afsnit 2.2
Notat af 7. december 2020, pkt. 6
Beretning nr. 19/2020, pkt. 23
Notat af 26. november 2021, pkt. 8
Beretning nr. 19/2021, afsnit 2.2
Notat af 6. februar 2023, pkt. 8.
Tidsfristerne for EU’s nye toldkodeks
Konkursbehandling af virksomheder
med gæld til det offentlige
Beretning nr. 20/2019, pkt. 73
Notat af 7. december 2020, pkt. 31.
Beretning nr. 20/2019, pkt. 74-76
Notat af 7. december 2020, pkt. 32.
Pkt. 13 i denne beretning.
Sagen er en del af sagen
om Skatteministeriets
udfordringer på inddri-
velsesområdet.
Skatteministeriets budgetstyring af
it-projekter
Beretning nr. 19/2020, afsnit 2.1
Notat af 26. november 2021, pkt. 5
Pkt. 15-16 i denne beretning.
Skatteministeriets anvendelse af
sanktioner
Beretning nr. 19/2020, afsnit 2.2
Notat af 26. november 2021, pkt. 6
Pkt. 25 i denne beretning.
Rigsrevisionen vurderer,
at sagen kan afsluttes.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 189: Beretning nr. 21/2022 om revisionen af statens forvaltning i 2022
2738891_0031.png
24
| Sager, vi følger fra tidligere beretninger
Forhold, der skal følges
Sagens omtale i tidligere beretninger og notater
Bemærkning
Sundhedsministeriet (nu Indenrigs- og Sundhedsministeriet)
Overholdelse af EU’s udbudsregler
Beretning nr. 20/2019, pkt. 60
Notat af 7. december 2020, pkt. 21.
Transport- og Boligministeriet (nu Transportministeriet og Social-, Bolig- og Ældreministeriet)
It-sikkerhed
Region Sjælland
Automatisk betaling af merarbejde til
overlæger
Region Hovedstaden
Automatisk betaling af merarbejde til
overlæger
Betaling af overarbejde til læger uden
hjemmel
Udenrigsministeriet
It-sikkerhed
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Uddannelses- og Forskningsministeriets
honorering af råd og nævn
Beretning nr. 20/2019, pkt. 50
Notat af 7. december 2020, pkt. 17.
Beretning nr. 20/2019, pkt. 63
Notat af 7. december 2020, pkt. 23.
Beretning nr. 20/2019, pkt. 57
Notat af 7. december 2020, pkt. 19.
Beretning nr. 20/2019, pkt. 58
Notat af 7. december 2020, pkt. 20.
Beretning nr. 21/2018, pkt. 25
Notat af 12. februar 2020, pkt. 13.
Beretning nr. 21/2018, pkt. 46
Notat af 12. februar 2020, pkt. 25.