Finansudvalget 2022-23 (2. samling)
FIU Alm.del Bilag 164
Offentligt
2723620_0001.png
Signalprogrammet
Statusrapport maj 2023
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 164: Statusrapport for Signalprogrammet for maj 2023, fra transportministeren
Rapport -
Signalprogrammet
Indhold
1
2
2.1
3
4
5
5.1
5.2
5.3
5.4
5.5
Resumé ............................................................................................... 3
Introduktion til Signalprogrammet ............................................... 6
Metode...................................................................................................................... 6
Udrulningskort .................................................................................. 7
Programrisici ..................................................................................... 8
Projektstatus ................................................................................... 11
Fjernbane ombordudrustning........................................................................ 11
Fjernbane Vest ..................................................................................................... 14
Fjernbane Øst ....................................................................................................... 16
IT-leverancer til trafikstyring og planlægning af
fjernbaneinfrastrukturen .................................................................................. 19
S-bane ..................................................................................................................... 21
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 164: Statusrapport for Signalprogrammet for maj 2023, fra transportministeren
2723620_0003.png
Rapport -
Signalprogrammet
1 Resumé
Fjernbane ombordudrustning
Der er udrustet i alt 234 tog, heraf er 157 godkendt til drift på level 2 (ERTMS-strækninger).
Genplanlægningen af udrustningsplanen er afsluttet, og alle arbejder efter den nye plan. Afklaring
af og aftale om de kommercielle konsekvenser heraf pågår. Fremdriften følger nu planen for om-
bordudrustning af passagerflåden, og derfor er projektets status fastholdt grøn. Dog er der særlig
opmærksomhed omkring at styrke ressourcesituationen ifm. sikkerhedsgodkendelser, idet der har
været en reduktion af allerede knappe specialiserede ressourcer, siden planen blev færdiggjort.
Arbejdet med at sikre de permanente ibrugtagningstilladelser for de tog, der pt. er sat i drift under
en rammegodkendelse, pågår stadig. Der er på nuværende tidspunkt ikke observeret showstop-
pers eller forsinkelser i processen.
Fjernbane Vest
I alt er fire strækninger vest for Lillebælt i drift med ERTMS, svarende til 470 km. Ibrugtagning af
den næste strækning (Esbjerg)-(Holstebro)-Skjern-(Herning) (RO6) er som planlagt påbegyndt me-
dio maj. Fremdriften følger dermed fortsat projektets kritiske vej, hvorfor status for projektet er
vurderet grøn.
Fjernbane Øst
Fire strækninger i Østdanmark kører på det nye signalsystem. Senest overgik strækningen (Kø-
benhavn)-(Ringsted) (RO1) til ERTMS i april 2023.
I forbindelse med ibrugtagningen af (København)-(Ringsted) har der været en række fejl i syste-
met, som har haft stor trafikal konsekvens. Der er gennemført fejlrettelser og etableret wor-
karounds, så systemet er stabiliseret med enkelte udfald. I slutningen af maj vil Alstom levere to
korrigerende opdateringer til systemet.
Banedanmark har de seneste måneder meldt om manglende fremdrift hos Alstom, herunder om
Alstoms generelle meldinger om forsinkelser i deres projektplaner. Ydermere er de systemleve-
rancer, som var aftalt leveret med RO1, ikke blevet fuldt ud leveret ved ibrugtagningen i april
2023. Det er en forudsætning, at disse funktioner er implementeret inden den næste strækning,
(Roskilde)-Holbæk-Kalundborg (RO8), ibrugtages. Derfor pågår en genplanlægning af udrul-
ningsplanen, og Alstom fremlagde i december 2022 planudkast til en revideret plan for de stræk-
ninger, som er planlagt ibrugtaget til og med 2025. Genplanlægningen går langsommere end af-
talt, og det er Banedanmarks vurdering, at udrulningen i Østdanmark af de leverancer, som alle-
rede er kontraheret med Alstom, er så udfordret, at der vil komme forsinkelser, hvilket også
fremgår af Alstoms planudkast. Projektets overordnede status vurderes som gul, men tenderer
fortsat mod rød. Udover de ovenfor beskrevne forhold skyldes dette bl.a., at Banedanmark ser en
stor risiko forbundet med Alstoms mangelfulde styringsmodel, som ikke understøtter den sam-
lede parallelle mængde af udrulninger, drifts- og vedligeholdelsesaktiviteter. Dertil kommer Al-
stoms løbende udfordringer med at integrere deres sporskifter i den eksisterende infrastruktur,
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 164: Statusrapport for Signalprogrammet for maj 2023, fra transportministeren
2723620_0004.png
Rapport -
Signalprogrammet
hvor der samtidig opleves utilstrækkelig fremdrift i løsningsarbejdet. Alstoms integrationsudfor-
dringer udgør en stor risiko for den nuværende udrulningsplan. Da genplanlægningen stadig på-
går, kan Banedanmark på nuværende tidspunkt ikke præcist vurdere omfanget af forsinkelserne.
Den nuværende udrulningsplan, som nu undergår en genplanlægning, omfatter de projekter,
som er indeholdt i den oprindelige kontrakt med Alstom. Udrulningsplanen skal desuden afstem-
mes ift. de ændringer, der er behov for ift. til udrulningsplanen fx ibrugtagningen af Storstrøms-
broen, samt hvis der indgås aftaler med Alstom vedr. ny bane over Vestfyn. Der er i marts 2023
indgået aftale mellem Alstom og Femern A/S om Femerntunnelen. Mange indikationer peger på
begrænset kapacitet hos Alstom, og det vil i forbindelse med den igangværende genplanlæg-
ning blive vurderet, om introduktionen af Vestfyn og Femerntunnelen får implikationer for den
samlede udrulningsplan, og hvorvidt dette påvirker, om udrulningen kan afsluttes inden for Ba-
nedanmarks Anlægsplan, dvs. om Alstom kan håndtere et koncept svarende til Concept for
Change.
Det er desuden en forudsætning for genplanlægningen, at projekter indeholdt i Infrastrukturplan
2035, der endnu ikke er undersøgte og projekterede, på et senere tidspunkt skal indpasses i ud-
rulningsplanen. Dette vil ske som en del af Concept for Change (som endnu ikke er aftalt med
Alstom), når der træffes politisk beslutning om udmøntningen.
IT-leverancer til trafikstyring og planlægning af fjern-
baneinfrastrukturen
Banedanmark har de seneste mange måneder fulgt leverandørens fremdrift meget nøje, da frem-
driften ikke følger den aftalte plan. På den baggrund er en genplanlægning i gang. Det planud-
kast, der arbejdes med, viser, at leverancerne ikke kan være implementeret ved udgangen af
2025, som ellers oprindeligt forudsat. Derfor er den overordnede projektstatus fastholdt som rød.
Genplanlægningen pågår fortsat. Det skal understreges, at den manglende fremdrift med it-leve-
rancerne ikke én-til-én slår igennem på udrulningen. Nogle af it-leverancerne er forudsætninger
for signalsystemet (basisfunktionaliteterne), hvor andre it-leverancer har konsekvenser for ge-
vinstrealiseringen.
Rapporten, der kom ud af tredjepartsvurderingen af dels Alstoms processer til at styre integratio-
nen af deres produkter, dels af den indsigt, som Banedanmark får i fremdriften gennem Alstoms
rapportering, er færdig. Konklusioner og anbefalinger gennemgås nu, hvorefter det besluttes,
hvilke aktioner der skal igangsættes. Det skal desuden aftales, hvordan tredjeparten skal indgå
med kvalitetssikring i implementeringsfasen.
S-bane
Den sidste strækning på S-banen overgik til det nye signalsystem i september 2022. Arbejdet
med de sidste afsluttende leverancer, der skal leveres i maj 2023, går efter planen. Udrulnings-
projektet forventes formelt afsluttet med udgangen af 2023.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 164: Statusrapport for Signalprogrammet for maj 2023, fra transportministeren
2723620_0005.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 5/22
2 Introduktion til Signalprogrammet
Den 15. november 2017 tilsluttede forligskredsen bag Signalprogrammet
(forligskredsen bag aftalerne om en grøn transportpolitik: V, LA, K, S, DF, RV,
SF) sig Banedanmarks anbefaling om at følge den reviderede udrulningsstra-
tegi for fjernbanen. Baggrunden for denne udrulningsstrategi er særligt ud-
fordringerne som følge af afhængigheden mellem udrulningen af Signalpro-
grammet, elektrificeringen af jernbanenettet (Elektrificeringsprogrammet) og
hensynet til, at DSB’s nye el-tog, skal kunne køre, når de er klar til at blive
idriftsat (Fremtidens Tog). Jævnfør Banedanmarks strategi skal udrulning af
nyt signalsystem og elektrificering således ske på en måde, så Fremtidens
Tog kan tilgå Aarhus H og Aalborg station i 2026. De indbyrdes afhængighe-
der kan beskrives således:
Når der etableres nye signaler, er det kun tog, der er udrustet med
ny signalteknologi, der kan køre på strækningen.
De gamle signaler kan ikke tåle kørestrømmen fra et elektrificeret
banenet, medmindre de er immuniseret (beskyttet mod påvirkning
fra el-ledningerne).
De nye el-tog kan køre på såvel gamle som nye signaler.
Signalprogrammet omfatter også en totaludskiftning af signalsystemet på S-
banen, hvor den sidste strækning overgik til nyt signalsystem i september
2022.
2.1 Metode
I rapporten gives der rød-gul-grøn-vurderinger af fremdriften, dels overord-
net på det samlede projekt (dvs. om projektet kan gennemføres inden for
rammerne af Banedanmarks Anlægsplan og jf. den kritiske vej), dels på de
enkelte udrulningsstrækninger/togtyper, hvor arbejde er igangsat.
Vurderingen af den overordnede status for projektet er således en vurdering
af, om den kritiske vej følges. Det betyder også, at fremdriften med leveran-
cer, som består af en række på hinanden følgende leverancer, vurderes ud
fra, om Banedanmark mener, at fremdriften med de første leverancer er til-
strækkelig god, eller om der kan være tilfælde, hvor en kaskadeeffekt kan ri-
sikere at hæmme fremdriften med senere leverancer.
Der kan være tilfælde, hvor der endnu ikke er et estimat for gennemførelsen
af milepælen. I disse tilfælde markeres milepælen ud fra Banedanmarks
umiddelbare vurdering: grøn, hvis denne forventes gennemført uden proble-
mer; gul, hvis der forventes udfordringer.
Fremdriften er udfordret
og der er evt. opstået
forsinkelser med den
konkrete (eller relaterede
leverancer) uden virkning
på ibrugtagningsdatoen
Fremdriften er ikke som
planlagt med den konkrete
(eller relaterede
leverancer), hvilket
indvirker på
ibrugtagningsdatoen
Fremdriften følger planen
og er tilfredsstillende
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 164: Statusrapport for Signalprogrammet for maj 2023, fra transportministeren
2723620_0006.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 6/22
3 Udrulningskort
Maj 2023
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 164: Statusrapport for Signalprogrammet for maj 2023, fra transportministeren
2723620_0007.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 7/22
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 164: Statusrapport for Signalprogrammet for maj 2023, fra transportministeren
2723620_0008.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 8/22
4 Programrisici
Signalprogrammets Risk Board identificerer løbende programrisici, som kan påvirke hele eller
dele af programmet. Programrisiciene og de mitigerende handlinger evalueres og håndteres lø-
bende på Signalprogrammets Risk Board-møder. Signalprogrammet arbejder således
systematisk med de risici, som kan påvirke udrulningen af de nye signalsystemer.
Programrisici er kendetegnet ved at have en tværgående effekt på hele eller større dele af
Signalprogrammet. Mitigerende handlinger vil ofte involvere samarbejde og initiativer med
interessenter udenfor Signalprogrammet, f.eks. fra andre dele af Banedanmarks organisation.
Rapportering af programrisici og mitigerende handlinger tjener som grundlag for at skabe en
fælles forståelse for risiciene, og hvorledes disse kan nedbringes på baggrund af initiativer, bl.a. i
samarbejdet internt i Banedanmark. Risiciene er i flere tilfælde også grundlæggende og
forventelige risici forbundet med udrulning af et program i en størrelsesorden som
Signalprogrammet. Arbejdet med programrisici og rapporteringen heraf skal sikre relevant fokus
og håndtering, og stillingtagen til, om, i hvor høj grad og med hvilken indsats det er muligt at
mitigere risiciene. De mitigerende handlinger rapporteres ikke i denne rapport. Det skal
bemærkes, at der gennem mitigerende handlinger kontinuerligt arbejdes på at nedbringe de
enkelte risici.
Risiciene er klassificeret som høj (rød), middel (gul) eller ubetydelig (grøn) ud fra en samlet
kvalitativ vurdering af sandsynligheden og konsekvensen for en risikos indvirkning på
Banedanmarks Anlægsplan. Programrisici rapporteres kun, når de vurderes røde eller gule, og er
kendetegnet ved at have en tværgående effekt på hele eller større dele af Signalprogrammet.
Signalprogrammet rapporterer pt. 10 programrisici, som overordnet inddeles i følgende fire
kategorier: Risici relateret til 1) myndighedskrav, 2) ressourcer, 3) projekter på og vedligehold af
ERTMS/CBTC-strækninger og 4) IT og data. De 10 programrisici fremgår af tabellen nedenfor.
Siden sidst har ingen risici ændret risikoniveau, og ingen nye risici rapporteres.
Programrisici opdelt efter de ovenfornævnte kategorier:
Kategori
Risiko
-niveau
Risiko
Nye myndighedskrav i TSI CCS (Togkontrol- og kommuni-
kations-delsystemer) 2023
Myndighedskrav
Godkendelsesprocessens påvirkning af ombordudrustnings-
planen
Tiltrækning og fastholdelse af kompetencer til det digitale
jernbanenet (Tidligere: Tiltrækning og fastholdelse af speci-
alister og projektledere til det digitale jernbanenet)
Ressourcer
Mangelfuld styringsmodel hos Alstom til at opfylde leveran-
cerne til Banedanmark
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 164: Statusrapport for Signalprogrammet for maj 2023, fra transportministeren
2723620_0009.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 9/22
Projekter på- og
vedligehold af
ERTMS/CBTC-stræk-
ninger
Vedligeholdelsesarbejder på strækninger, hvor ETCS er un-
der udrulning
Fornyelses- og anlægsprojekter på strækninger, hvor
ETCS/CBTC er taget i brug
Forvaltningsmiljø
TMS leveranceplan
(risiko for manglende funktionalitet, som
kan føre til forsinkelser af udrulningen)
IT og data
Joint Test Lab (JTL) testkapacitet
Cybersikkerhed i relation til Signalprogrammets leverancer
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 164: Statusrapport for Signalprogrammet for maj 2023, fra transportministeren
2723620_0010.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 10/22
5 Projektstatus
5.1 Fjernbane ombordudrustning
Der er udrustet i alt 234 tog, heraf er 157 godkendt til drift på level 2 (ERTMS-strækninger).
Aktuel status på udrustning og godkendelse af tog
234
15
62
Udrustede tog
Tog udrustet. Ansøgningsproces om ibrugtagningstilladelse er i gang.
Udrustet, sat i drift med enten rammegodkendelse eller APOM (Authorisation to put on
the Market/ibrugtagningstilladelse) til ERTMS level 0 (ATC-strækning). Ansøgning om
APOM til ERTMS level 2 er i proces..
Udrustet, sat i drift og modtaget APOM til level 2.
157
Genplanlægningen af udrustningsplanen er afsluttet, og alle arbejder efter den nye plan. Afklaring
af og aftale om de kommercielle konsekvenser heraf pågår. Fremdriften følger nu planen for om-
bordudrustning af passagerflåden, og derfor er projektets status fastholdt grøn. Dog er der særlig
opmærksomhed omkring at styrke ressourcesituationen ifm. sikkerhedsgodkendelser, idet der har
været en reduktion af allerede knappe specialiserede ressourcer, siden planen blev færdiggjort.
Arbejdet med at sikre de permanente ibrugtagningstilladelser for de tog der pt. er sat i drift under
en rammegodkendelse pågår stadig. Der er på nuværende tidspunkt ikke observeret showstoppers
eller forsinkelser i processen.
Kritisk vej og fremdrift
Ombordudrustningsprojektets kritiske vej følger infrastrukturen og er dermed knyttet til, hvornår
de enkelte togtyper skal være klar til drift på de enkelte strækninger.
Projektets kritiske vej fremgår af proceslinjen herunder. Farvemarkeringen indikerer, om det er
forventningen, at milepælene nås til den forudsatte tid, men er ikke et udtryk for risikovurdering.
Milepælene og eventuelle afvigelser for de enkelte togtyper fremgår af gennemgangen i det ef-
terfølgende afsnit.
Næste programmilepæl er de tog, der skal bruges ved K24 samt seks af Lokaltogs IC2 tog. Fsva.
de 44 IR4 og de seks IC2 forventes de færdige til tiden. Mht. ABs forventes 21 at være klar, hvil-
ket opdateres i milepælsplanen for ombygning af DSB’s materiel, idet Trafikplangruppen i depar-
tementet vurderer, at konsekvenserne af, at det oprindeligt forudsatte antal ABs (25) ikke helt le-
veres, kan håndteres.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 164: Statusrapport for Signalprogrammet for maj 2023, fra transportministeren
2723620_0011.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 11/22
•1. kvt.
2020
Behov:
December
2020
Behov:
Januar
2021
Ultimo
2021
Milepæl
i
Trafikplan:
Primo
2023
Ultimo
2023
2025
2028
12 Lokaltog
43 Arriva
Lint41 Struer- Lint41 til
Lint41 til Struer-
46 IC3
Thisted (FEB20) Roskilde-Køge Holstebro
(JUN21)
(NOV20)
(OKT20)
Milepæl
i
Trafikplan:
(JUN20)
Behov:
29 Arriva
Behov:
20 IC3
20 MQ
Behov:
Milepæl
i
Behov:
96 IC3 •
Behov:
25
Minimum til
Trafikplan: 25 (dvs. inklusive Lokaltog Lint41
ibrugtagning af
ABs og 44 IRA 17 Indusi) til
ultimo 2028
København-
til K24
brug på
(Kystbanen)
Ringsted:
Aarhus-
Behov:
6
√72
IC3
Lokaltog IC2 til
Fredericia 4. kvt.
2025
Gennemført
Nykøbing F.
MAR23
(DEC23)
√12
(14) ABs og
24 IR4
Gennemført
MAR23
overdrages fra
DSB til Arriva
(NOV20)
Klar
DSB IC3
JUN23
Buffer
-
Behov
-
Serieinstallationen af de sidste af de 79 tog forløber stadig som planlagt. Det forventes,
at alle 79 tog er udrustet og i drift i slutningen af juni 2023.
De sidste tog i serien forventes udrustet planmæssigt, og da man er meget tæt på afslut-
ning af serieinstallation, ses der ingen risiko forbundet med udrustningen af de reste-
rende IC3. Hvis der skulle opstå udfordringer inden udgangen af juni, vil det blive hånd-
teret som et issue.
Klar
DSB IC3 Indusi
NOV25
Buffer
-
Behov
4. kvt. 2025
<10 %
Udrustningen af First of Class er begyndt og forløber som planlagt. Det samlede antal
tog forventes stadig klar til november 2025 og dermed inden behovsdatoen.
Risikoniveauet vurderes stadig som ubetydeligt. Siden sidst er sandsynligheden dog fal-
det, da der i udrustningsplanen er indlagt buffer. Derudover forventes det, at der kun vil
være mindre forskelle fra de øvrige IC3 tog, og at udrustningen dermed ikke vil være
meget kompleks. Der er mindre end 10% sandsynlighed for en forsinkelse på op til en
måned målt mod at have 17 tog klar til november 2025.
Klar
Lokaltog Lint41 (anden
serie på 25 tog)
MAR25
< 1 mdr.
(ULT25)
Buffer
3 år og 8
mdr.
Behov
ULT28
Udrustningen forløber stadig som planlagt, og der er ingen ændringer at rapportere i
denne måned. Togene skal senest være udrustet til ibrugtagning af Kystbanen (RO9),
som i Anlægsplanen er forudsat ibrugtaget senest ultimo 2028, og der er således stadig
3 år og 8 måneders buffer i planen.
< 10 %
< 1 mdr.
(ULT28)
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 164: Statusrapport for Signalprogrammet for maj 2023, fra transportministeren
2723620_0012.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 12/22
DSB ABs (dobbelt-
dækkertog) (11 tog)
Klar
FEB24
Buffer
-
Behov
K24
For serie 3 afventes ibrugtagningstilladelsen for First of Class. Installationen af serien for-
ventes opstartet i juni 2023, og udrustningen forløber således efter planen, og det for-
ventes, at 21 tog kan leveres i december 2023. De sidste fire tog forventes klar i februar
2024. Milepælen er dog markeret grøn (mod rød i sidste måned), da Trafikplangruppen i
departementet har vurderet konsekvenserne af, at ikke alle tog bliver klar, hvilket grup-
pen vurderer vil kunne håndteres. Milepælsplanen for ombygning af DSB’s materiel til
drift på strækninger med ERTMS (den plan, som tilsiger ”behovsdatoen” i milepælsover-
blikket ovenfor) er under opdatering og vil afspejle, at 21 tog skal være klar til december.
Derfor er milepælene ovenfor justeret denne gang.
Risikoniveauet er – henset til det reviderede behov som beskrevet ovenfor – nedskrevet
fra issue, og vurderes nu som ubetydeligt. Der er derfor nu en mindre end 10% risiko for
en forsinkelse på op til en måned målt mod at have 21 tog klar til K24.
Klar
DSB IR4 (20 tog)
NOV23
< 10 %
< 1 mdr.
(K24)
Buffer
-
Behov
K24
Udrustningen af de sidste 20 IR4-tog, som er forudsat klar til K24, går efter planen, og
togene forventes stadig klar i november 2023, og dermed i tide. Det er dog en plan med
meget lidt buffer.
Risikoniveauet er faldet fra middel til ubetydeligt, hvilket skyldes, at en delmængde af
den samlede risiko er overført til DSB, da de tager ansvar for værkstedskapacitet for ud-
rustning af de resterende tog. Derudover ses der nu kun en mindre risiko forbundet med
myndighedsbehandlingen. Der derfor nu 10-20% risiko for en forsinkelse på op til en
måned målt mod færdiggørelse af 44 tog til K24.
Klar
Buffer
-
Behov
MED23
10-20%
<1 mdr
F
Lokaltog IC2 (6 tog)
DEC23
Udrustningen går efter planen, og det forventes stadig, at seks tog er klar ved udgangen
af året. Det er dog en plan uden buffer. De resterende tog (syv) forventes klar i februar
2024.
<60-
100%
op til 1
md. (K24)
Banedanmarks arbejdskøretøjer
I alt er fem arbejdskøretøjer udrustet og godkendt til drift.
-
5.2 Fjernbane Vest
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 164: Statusrapport for Signalprogrammet for maj 2023, fra transportministeren
2723620_0013.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 13/22
I alt er fire strækninger vest for Lillebælt i drift med ERTMS, svarende til 470 km. Ibrugtag-
ning af den næste strækning (Esbjerg)-(Holstebro)-Skjern-(Herning) (RO6) er som planlagt
påbegyndt medio maj. Fremdriften følger dermed fortsat projektets kritiske vej, hvorfor
status for projektet er vurderet grøn.
Kritisk vej og fremdrift
Den kritiske vej i Vestdanmark følger strategien fremsat i Anlægsplanen. Den første stræk-
ning i Jylland, (Frederikshavn)-Lindholm, blev ibrugtaget i efteråret 2018. Fokus er nu på at
sikre et driftsstabilt produkt og udrulle på yderligere strækninger i Midt- og Vestjylland
forud for ibrugtagning af den kritiske hovedstrækning, (Fredericia)-Aarhus-Aalborg. Denne
strækning skal elektrificeres forud for indsættelse af Fremtidens tog. Andre strækninger i
Vest- og Sydjylland er ikke kritiske for den samlede udrulningsstrategi og forventes at
kunne gennemføres inden 2027. Generelt gælder det, at Banedanmark forud for hver en-
kelt ibrugtagning vurderer, om systemet har en kvalitet, som er tilstrækkeligt god til, at
Signalprogrammets udrulning kan fortsætte.
Vestprojektets kritiske vej fremgår af illustrationen nedenfor.
Ultimo 2018
1. kvt 2022
Start installation
Aarhus-Aalborg
(JAN22)
Ultimo 2024
• Ibrugtagning af
(Aarhus)-Aalborg
Ultimo 2025
• Ibrugtagning
Fredericia-Aarhus
(forudsætning for
elektrificering og
Fremtidens tog til
Aalborg ultimo 2026)
Lindholm-
Frederikshavn
(OKT18)
Ibrugtagning af
Klar
(Esbjerg)-(Holstebro)-Skjern-
(Herning) (RO6)
2. kvt. 2023
Buffer
6 mdr.
Behov
ULT23
Ibrugtagningstilladelsen blev modtaget den 4. maj, og ibrugtagning blev, som planlagt,
igangsat den 12. maj. Ibrugtagning vil foregå over fire etaper med afslutning medio juni.
Installationen af visse komponenter er fortsat forsinket, hvilket kan påvirke de sidste sta-
dier af ibrugtagningsfasen. Leverandøren melder dog fortsat, at situationen er under kon-
trol, og at arbejdet vil blive færdigt i tide.
Alle nøgleleverancer er nu, som det fremgår af tabellen herunder, opnået.
Leverance
FEB
Leverandørens sikkerhedsassessor
leverer sikkerhedsrapport
Ejer
Leverandør
Uge
Gennemført
uge 8
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 164: Statusrapport for Signalprogrammet for maj 2023, fra transportministeren
2723620_0014.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 14/22
APR
APR
MAJ
Maj
Anmodning om ibrugtagningstilla-
delse
Interoperabilitetserklæring
Udstedelse af ibrugtagningstilladel-
sen
Ibrugtagningsstart
BDK
BDK
Trafikstyrel-
sen
BDK
Gennemført uge
15
Gennemført uge
16
Gennemført uge
18
Gennemført uge
19
Klar
Softwareopgradering DK3.0
(på alle strækninger i drift)
2024
Buffer
-
Behov
-
-
Det er fortsat forventningen, at softwaren vil blive implementeret i 2024 sammen med den
tredje release af Concept for Change. En fælles ibrugtagning vurderes at være mest hen-
sigtsmæssig, da ibrugtagningerne ellers vil ligge meget tæt på hinanden.
Klar
Esbjerg-(Lunderskov) og
Bramming-(Tønder) (RO2/11)
Medio2025
Buffer
-
Behov
K25
20-40 %
1-2
mdr.
(medio
25)
Der arbejdes efter planen med ibrugtagning i påsken 2025. Det er fortsat forventningen, at
det sidste installationsarbejde mellem Esbjerg og Lunderskov bliver færdigt i maj.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 164: Statusrapport for Signalprogrammet for maj 2023, fra transportministeren
2723620_0015.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 15/22
Klar
(Aarhus)-Aalborg
Lufthavn (RO1nord)
4. kvt. 2024
Buffer
-
Behov
ULT24
20-40 %
3-4
mdr.
(4. kvt.
2024)
Ibrugtagningen er planlagt til at ske i to etaper fra august til oktober 2024, hvilket er koor-
dineret med Aalborg stationsprojektet. Fremdriften på strækningen er tilfredsstillende. In-
stallationsarbejdet går som planlagt, og dele af det blev afsluttet i april 2023, mens andre
dele forventes afsluttet i 2024 grundet den fælles ibrugtagning med Aalborg St.
Klar
Buffer
-
Behov
ULT25
F
(Fredericia) – Aarhus (RO1syd)
Primo 2026
Det endelige signallayout for strækningen blev godkendt i primo maj 2023. Designet for
Aarhus H forventes fortsat godkendt til sommer. Installationsarbejdet er planlagt til at be-
gynde i juni 2023, og på Aarhus H i starten af 2025. Som rapporteret vil ibrugtagningen
starte med Aarhus H primo 2026, og derefter vil resten af strækningen følge forventeligt
over kort tid, dvs. et par weekender. Herefter resterer nogle arbejder på Aarhus H, som er
aftalt gennemført til oktober 2026.
Risikoniveauet er fortsat vurderet som højt med 40-60% sandsynlighed for en forsinkelse
på 5-6 måneder målt mod ibrugtagning primo 2026. Det skyldes, at Signalprogrammets
arbejde på strækningen skal udføres samtidig med bl.a. ombygningen af Aarhus H, som
endnu er på et tidligt stadie. Derfor er der en indbygget risiko for, at Signalprogrammets
design kan blive påvirket. Dertil kommer, at Elektrificeringsprogrammets design ikke er
færdigt før Signalprogrammets. Dermed er der en risiko for, at Signalprogrammets design
bliver påvirket, hvilket betyder, at risikoniveauet formentlig ikke vil kunne blive nedskrevet
i nærmeste fremtid – også selvom Aarhus H designet er færdigt. Dette er under afklaring,
og der foregår tæt koordinering mellem Banedanmarks projekter for at sikre så smidig en
projektgennemførelse som muligt. Signalprogrammet har fokus på at minimere sandsyn-
ligheden for samt konsekvensen ved ændringer i designgrundlaget for strækningen.
40-60 %
5-6
mdr.
(ultimo
2025/
primo
2026)
Klar
Fredericia-(Middelfart)-Padborg
og (Tinglev)-Sønderborg
(RO3/10)
MED27
Buffer
-
Behov
ULT27
Arbejdet med strækningen blev igangsat i november 2022 og er fortsat i den spæde start.
Det er fortsat forventningen, at ibrugtagning vil ske i overensstemmelse med Anlægspla-
nen i 2027. I den seneste opdatering af Banedanmarks Anlægsplan er det blevet justeret
således, at DSB’s behov for fortsat drift med IC4 på hovedstrækningen kan opretholdes til
ultimo 2027. Dette skal afspejles i Banedanmarks aftale med signalleverandøren, hvor
ibrugtagning pt. er forudsat medio 2027.
-
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 164: Statusrapport for Signalprogrammet for maj 2023, fra transportministeren
2723620_0016.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 16/22
5.3 Fjernbane Øst
Fire strækninger i Østdanmark kører på det nye signalsystem. Senest overgik strækningen (Kø-
benhavn)-(Ringsted) (RO1) til ERTMS i april 2023.
I forbindelse med ibrugtagningen af (København)-(Ringsted) har der været en række fejl i syste-
met, som har haft stor trafikal konsekvens. Der er gennemført fejlrettelser og etableret wor-
karounds, så systemet er stabiliseret med enkelte udfald. I slutningen af maj vil Alstom levere to
korrigerende opdateringer til systemet.
Banedanmark har de seneste måneder meldt om manglende fremdrift hos Alstom, herunder om
Alstoms generelle meldinger om forsinkelser i deres projektplaner. Ydermere er de systemleve-
rancer, som var aftalt leveret med RO1, ikke blevet fuldt ud leveret ved ibrugtagningen i april
2023. Det er en forudsætning, at disse funktioner er implementeret inden den næste strækning,
(Roskilde)-Holbæk-Kalundborg (RO8), ibrugtages. Derfor pågår en genplanlægning af udrul-
ningsplanen, og Alstom fremlagde i december 2022 planudkast til en revideret plan for de stræk-
ninger, som er planlagt ibrugtaget til og med 2025. Genplanlægningen går langsommere end af-
talt, og det er Banedanmarks vurdering, at udrulningen i Østdanmark af de leverancer, som alle-
rede er kontraheret med Alstom, er så udfordret, at der vil komme forsinkelser, hvilket også
fremgår af Alstoms planudkast. Projektets overordnede status vurderes som gul, men tenderer
fortsat mod rød. Udover de ovenfor beskrevne forhold skyldes dette bl.a., at Banedanmark ser en
stor risiko forbundet med Alstoms mangelfulde styringsmodel, som ikke understøtter den sam-
lede parallelle mængde af udrulninger, drifts- og vedligeholdelsesaktiviteter. Dertil kommer Al-
stoms løbende udfordringer med at integrere deres sporskifter i den eksisterende infrastruktur,
hvor der samtidig opleves utilstrækkelig fremdrift i løsningsarbejdet. Alstoms integrationsudfor-
dringer udgør en stor risiko for den nuværende udrulningsplan. Da genplanlægningen stadig på-
går, kan Banedanmark på nuværende tidspunkt ikke præcist vurdere omfanget af forsinkelserne.
Den nuværende udrulningsplan, som nu undergår en genplanlægning, omfatter de projekter,
som er indeholdt i den oprindelige kontrakt med Alstom. Udrulningsplanen skal desuden afstem-
mes ift. de ændringer, der er behov for ift. til udrulningsplanen, fx ibrugtagningen af Storstrøms-
broen, samt hvis der indgås aftaler med Alstom vedr. ny bane over Vestfyn. Der er i marts 2023
indgået aftale mellem Alstom og Femern A/S om Femerntunnelen. Mange indikationer peger på
begrænset kapacitet hos Alstom, og det vil i forbindelse med den igangværende genplanlæg-
ning blive vurderet, om introduktionen af Femerntunnelen og evt. Vestfyn får implikationer for
den samlede udrulningsplan, og hvorvidt dette påvirker, om udrulningen kan afsluttes inden for
Banedanmarks Anlægsplan, dvs. om Alstom kan håndtere et koncept svarende til Concept for
Change.
Det er desuden en forudsætning for genplanlægningen, at projekter indeholdt i Infrastrukturplan
2035, der endnu ikke er undersøgte og projekterede, på et senere tidspunkt skal indpasses i ud-
rulningsplanen. Dette vil ske som en del af Concept for Change (som endnu ikke er aftalt med
Alstom), når der træffes politisk beslutning om udmøntningen.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 164: Statusrapport for Signalprogrammet for maj 2023, fra transportministeren
2723620_0017.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 17/22
Kritisk vej og fremdrift
Østprojektets kritiske vej følger af den strategi, der er fremsat i Anlægsplanen og er visualiseret
af proceslinjen herunder. Fokus har været på at ibrugtage teststrækningerne Roskilde-Køge-
Næstved, og derefter prioritere Mogenstrup-Nykøbing F og nu (København)-(Ringsted). Generelt
gælder det, at Banedanmark forud for hver enkelt ibrugtagning vurderer, om systemet har en
kvalitet, som er tilstrækkelig god til, at Signalprogrammets udrulning kan fortsætte, men det er
endnu for tidligt at lave den vurdering efter den seneste ibrugtagning af (København)-(Ringsted).
Status for de sidste milepæle på projektets kritiske vej er fortsat vurderet rød henset til den
manglende fremdrift, som beskrevet i den overordnede projektstatus.
Ultimo 2019
Medio 2021
Ultimo 2021
Ibrugtagning af
Mogenstrup-Rødby.
(Forudsætning for
elektrificering af
strækning samt
indsætte eltog til
Nykøbing F.)
(DEC21)
April 2023
• Ibrugtagning af
(København)-
(Ringsted)
Ultimo 2024
• Ibrugtagning af
Roskilde-Holbæk-
Kalundborg (Nord-
vestbanen)
Ultimo 2025
• Ibrugtagning af
(København)-
(Peberholm)
Ibrugtagning af
Roskilde-(Køge)
(Øst EDL Nord)
(DEC19)
Ibrugtagning af
Køge-(Næstved)
(Øst EDL Syd)
(AUG21)
Klar
Roskilde-Holbæk-Kalundborg
(RO8)
ULT24
Buffer
-
Behov
ULT24
ISSUE
Installationsarbejdet følger nu planen, men Alstoms manglende løsning på at integrere
visse drev (P80) i den eksisterende infrastruktur udgør en stor risiko for planen. Hertil
kommer, at Banedanmark fortsat ikke har modtaget en forpligtende tidsplan, som viser,
at Alstom kan komme i mål med strækningen Roskilde-Kalundborg ultimo 2024, hvor
det nye signalsystem skal være ibrugtaget af hensyn til indsættelsen af el-tog. Givet Ba-
nedanmark ikke har modtaget en formelt opdateret tidsplan det sidste halve år, der viser
en sikker ibrugtagningen til ultimo 2024, forventer Banedanmark ikke, at Alstom kan nå
at ibrugtage nyt signalsystem på Roskilde-Holbæk-Kalundborg-strækningen til ultimo
2024. Alstom har dog tilkendegivet, at de arbejder hårdt på at kunne nå ibrugtagning i
december 2024 som forudsat i Anlægsplanen, ligesom de også arbejder på at løse spor-
skifte-integrationsproblematikken. Banedanmark har dog brug for at se konkrete resulta-
ter, hvis Banedanmarks nuværende vurdering skal ændres. Derfor fastholdes status som
rød, og risikovurderingen overgår til issue indtil der foreligger en tidsplan, som både Al-
stom og Banedanmark vurderer som realistisk.
Klar
Buffer
Behov
ULT25
-
ULT25
(København)-(Peberholm)
(RO4)
Banedanmark vurderer fortsat, at det ikke længere er realistisk at mitigere de opståede
forsinkelser og sikre ibrugtagning inden for Anlægsplanens rammer. Det skyldes forhold
beskrevet i den overordnede projektstatus. Leverancen behandles derfor fortsat som et
issue, idet planen vurderes at være overskredet. Da genplanlægningen stadig pågår, kan
Banedanmark ikke vurdere omfanget af forsinkelsen på nuværende tidspunkt.
ISSUE
Klar
(Odense)-Svendborg (RO10)
ULT25
Buffer
-
Behov
ULT25
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 164: Statusrapport for Signalprogrammet for maj 2023, fra transportministeren
2723620_0018.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 18/22
Planen revideres ifm. den igangværende genplanlægning af den samlede udrulningsplan.
Alstom har flere gange udskudt at levere en opdateret plan og dette sammenholdt med,
at Alstom melder forsinkelser på forudgående strækninger, samt i deres udkast til en re-
videret plan, og de forhold, som er beskrevet i den overordnede projektstatus, under-
bygger Banedanmarks vurdering af, at Alstom med stor sandsynlighed ikke kan levere
som forudsat i Anlægsplanen, hvorfor denne status er rød. Da genplanlægningen stadig
pågår, kan Banedanmark ikke vurdere omfanget af forsinkelsen på nuværende tidspunkt.
-
5.4 IT-leverancer til trafikstyring og planlægning af
fjernbaneinfrastrukturen
Banedanmark har de seneste mange måneder fulgt leverandørens fremdrift meget nøje, da frem-
driften ikke følger den aftalte plan. På den baggrund er en genplanlægning i gang. Det planud-
kast, der arbejdes med, viser, at leverancerne ikke kan være implementeret ved udgangen af
2025, som ellers oprindeligt forudsat. Derfor er den overordnede projektstatus fastholdt som rød.
Genplanlægningen pågår fortsat. Det skal understreges, at den manglende fremdrift med it-leve-
rancerne ikke én-til-én slår igennem på udrulningen. Nogle af it-leverancerne er forudsætninger
for signalsystemet (basisfunktionaliteterne), hvor andre it-leverancer har konsekvenser for ge-
vinstrealiseringen.
Rapporten, der kom ud af tredjepartsvurderingen af dels Alstoms processer til at styre integratio-
nen af deres produkter, dels af den indsigt, som Banedanmark får i fremdriften gennem Alstoms
rapportering, er færdig. Konklusioner og anbefalinger gennemgås nu, hvorefter det besluttes,
hvilke aktioner der skal igangsættes. Det skal desuden aftales, hvordan tredjeparten skal indgå
med kvalitetssikring i implementeringsfasen.
Kritisk vej og fremdrift
IT-Leverancerne til understøttelse af trafikplanlægning og -styring leveres i tre overordnede trin:
1.
2.
3.
Basisfunktioner til trafikstyring i hhv. Øst og Vest. Disse leveres som en integreret del af
de første faser af udrulningen af det nye signalsystem i hhv. Øst- og Vestdanmark.
Øget automatisering af trafikplanlægnings- og disponeringsaktiviteter.
Avancerede funktioner, som danner grundlaget for:
Den allerede igangsatte centralisering af trafikstyringen (etablering af de to trafik-
tårne i hhv. Fredericia og København som grundlag for lukning af de mange eksiste-
rende kommandoposter).
Øget jernbanekapacitet, da det bliver muligt at afvikle tættere trafik.
Øget punktlighed gennem hurtigere og mere optimal reetablering efter uregelmæs-
sig trafik.
Samlet set mere miljørigtig kørsel gennem mere optimerede kørselsmønstre.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 164: Statusrapport for Signalprogrammet for maj 2023, fra transportministeren
2723620_0019.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 19/22
Leverancerne fra trin 1 og 2 er under gennemførelse og skulle efter planen (fra 2021) være afslut-
tet i 2023, mens det tredje trin (de mere avancerede funktioner) skulle have været leveret i 2025.
Planen for alle faser skal nu revurderes henset til den manglende fremdrift og forsinkelsen af de
funktionaliteter, som skulle have været leveret ved ibrugtagningen af (København)-(Ringsted),
som oprindeligt skulle have været ibrugtaget i december 2022, men som først blev ibrugtaget i
april 2023. Status på den første fase er på den baggrund fastholdt rød, mens de efterfølgende
faser er grå. Det er for Banedanmark at se ikke længere realistisk, at leverancerne kan leveres,
som forudsat i planen fra marts 2021.
Fase 1:
December 2022
• Stort set alle
basisfunktioner
implementeret øst for
Lillebælt
Fase 2:
Oktober 2023
• Systemteknisk
integrering af øst og
vest
Fase 3:
Ultimo 2024
• Systemudvikling
afsluttet øst for
Lillebælt.
• Første del af de
avancerede
trafikstyringsfunktioner
implementeret
(landsdækkende)
Fase 4:
Ultimo 2025
Fase 5:
Ultimo 2025
• Anden del af de
• Resterende avancerede
avancerede
trafikstyringsfunktioner
trafikstyringsfunktioner
implementeret
implementeret
(landsdækkende)
(landsdækkende)
Klar
Fase 1: Stort set alle basisfunk-
tioner implementeret øst for
Lillebælt
APR23
Buffer
-
Behov
DEC22
Oprindeligt ville fasen blive afsluttet med de funktionaliteter, som var aftalt leveret ifm.
ibrugtagning af (København)-(Ringsted). Ibrugtagning blev udskudt, og Alstom leverede
ikke den aftalte funktionalitet (stod klart inden ibrugtagningen). Således er alle basis-
funktioner endnu ikke implementeret, men vil forventeligt først være det i løbet af 2024
(en forudsætning for at den næste strækning, RO8, kan ibrugtages). Status på afslutnin-
gen af fasen fastholdes derfor som rød, da Banedanmark på nuværende tidspunkt kun er
blevet præsenterer for et udkast til en plan for, hvornår de systemleverancer, der var af-
talt i denne fase, forventes leveret.
Ifm. ibrugtagning af de første strækninger øst og vest for Lillebælt blev der leveret en
række basisfunktioner til trafikstyring. Disse blev udbygget med implementeringen af
softwareopgraderingen DK2.1 i Vestdanmark (oktober 2021) og med ibrugtagning af
Mogenstrup-Rødby (december 2021).
Klar
Fase 2: Integration af systemerne i
øst og vest
OKT23
ISSUE
Buffer
-
Behov
OKT23
Den manglende fremdrift med Fase 1 betyder, at der også er et behov for at genvurdere
planen for fase 2. Af den grund er status grå.
Den tekniske implementering af den integrerede trafikdisponering fandt sted i juni 2022,
men løsningen måtte desværre rulles tilbage, da der opstod netværksproblemer. Der på-
går nu en analyse af, hvor fejlen opstod, og hvordan den kan udbedres, hvorefter der vil
blive lagt en ny plan for ibrugtagning. Det skal understreges, at den operationelle ibrug-
tagning først finder sted i december 2023.
ISSUE
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 164: Statusrapport for Signalprogrammet for maj 2023, fra transportministeren
2723620_0020.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 20/22
Klar
Fase 3: Systemudvikling afslut-
tet i øst inkl. implementering af
første del af de avancerede tra-
fikstyringsfunktioner
ULT24
Buffer
-
Behov
ULT24
Som rapporteret under fase 1, har Alstom ikke præsenteret en opdateret plan for de le-
verancer, som leveres efter fase 2. På den baggrund udgår farvevurderingen, ligesom risi-
kovurderingen stadig udestår.
Klar
Fase 4: Implementering af anden
del af de avancerede
trafikstyringsfunktioner
2. halvår 2025
Buffer
-
Behov
2. halvår
2025
Som rapporteret under fase 1, har Alstom ikke præsenteret en opdateret plan for de le-
verancer, som leveres efter fase 2. På den baggrund udgår farvevurderingen, ligesom risi-
kovurderingen stadig udestår
Klar
Buffer
Behov
ULT25
ULT25
Fase 5: Implementering
-
af de resterende
avancerede
trafikstyringsfunktioner
Som rapporteret under fase 1, har Alstom ikke præsenteret en opdateret plan for de le-
verancer, som leveres efter fase 2. På den baggrund udgår farvevurderingen, ligesom risi-
kovurderingen stadig udestår.
5.5 S-bane
Den sidste strækning på S-banen overgik til det nye signalsystem i september 2022. I maj måned
blev de afsluttende leverancer ibrugtaget, og der udestår nu kun den formelle afslutning af pro-
jektet, som forventes leveret ved udgangen af 2023.
Kritisk vej og fremdrift
Proceslinjen herunder afspejler udrulningsplanen fra efteråret 2019.
Juni 2021
• Teknisk løsning af glatte
skinner
JUN21
December 2021 (januar
2022)
• RO Center: Nordhavn-
Carlsberg/ Sydhavn
JAN22
Sept. 2022
• RO Syd: Sydhavn-Køge
og Carlsberg-
Frederikssund/ Høje
Taastrup
SEP22
Januar 2021
• RO Nord: Farum-
Nordhavn, Hellerup-
Nordhavn og Ringbanen
•√
JAN21
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 164: Statusrapport for Signalprogrammet for maj 2023, fra transportministeren
2723620_0021.png
Rapport - Signalprogrammet
Side 21/22
Afsluttende leverancer
Klar
Maj 2023
Buffer
-
Behov
Maj 2023
Leverancerne blev ibrugtaget efter planen i maj 2023, hvilket gik som planlagt. Fra og med næste
rapport udgår rapporteringen derfor.
Leverance
MAR
APR
MAJ
Udstedelse af ibrugtagningstilladelsen
Maj
Ibrugtagningsstart
Leverandørens sikkerhedsassessor leverer sikkerhedsrap-
port
Anmodning om ibrugtagningstilladelse
Ejer
Leverandør
BDK
Trafikstyrelsen
BDK
Uge
Gennemført
Uge 15
Gennemført
Uge 15
Gennemført uge
18
Gennemført uge
18
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 164: Statusrapport for Signalprogrammet for maj 2023, fra transportministeren
Signalprogrammet
Statusrapport maj 2023
Banedanmark
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V