Finansudvalget 2022-23 (2. samling)
FIU Alm.del Bilag 134
Offentligt
2702934_0001.png
EU KOMMISSIONENS
FORSLAG- MERE DISCPLIN?
Baggrund for indlæg ved åben eksperthøring i Folketingets Finans-og Europaudvalg,
Landstingssalen, 3. maj 2023
Niels Thygesen*
*Professor (emer.) Københavns Universitet; formand Det europæiske finanspolitiske Råd (EFB)
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 134: Præsentationer, baggrundsmateriale, forslag til spørgsmål og EU-nyt vedr. høringen om reform af EU’s finanspolitiske regler afholdt onsdag den 3. maj 2023, kl. 15-17 i Landstingssalen
2702934_0002.png
HVORFOR FINANSPOLITISKE REGLER I EU?
vre grænser for offentlig gæld blev set som på rævede for at ndgå
at finansiel stabilitet ville sprede sig over landegrænserne
n ommende e ropæis e entralban s lle i e domineres af lande
med en permanent interesse i lave låneom ostninger
ver en get er endelse i nationale regeringer af i e længere at
nne ændre val ta rsen eller overvågning gennem de finansielle
mar eder ville være en pålidelig ramme
å den anden side var entralisering af finanspolitis e besl tninger
politis realistis – men den blev også anset for n dvendig
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 134: Præsentationer, baggrundsmateriale, forslag til spørgsmål og EU-nyt vedr. høringen om reform af EU’s finanspolitiske regler afholdt onsdag den 3. maj 2023, kl. 15-17 i Landstingssalen
2702934_0003.png
MAASTRICHT- TRAKTATEN OG STABILITETSPAGTEN
an valgte en le regler men administreret med nogen fle sibilitet –
en strategi for at begrænse i e eliminere risi i
vergrænserne for offentlig gæld og nders d (hhv og
af
) repræsenterede gennemsnit for
a
lad os standse her
elgien og talien havde allerede det dobbelte i gælds vote så for
dem var opgaven at nedbringe dem med “tilfredsstillende hastighed”
ådet af finansministre (
) s lle på forslag af Kommissionen
vedtage retningslin er for tilpasning i sidste instans san tioner
t t s frans opr r (2
) gede hens net til nationale betingelser
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 134: Præsentationer, baggrundsmateriale, forslag til spørgsmål og EU-nyt vedr. høringen om reform af EU’s finanspolitiske regler afholdt onsdag den 3. maj 2023, kl. 15-17 i Landstingssalen
2702934_0004.png
HVOR MEGEN FLEKSIBILITET KAN RUMMES?
inans risen og den efterf lgende offentlige gælds rise (2
2)
f rte til tættere overvågning og opstramning især i forhold til fire
lande der om ind i tilpasningsprogrammer (
)
en da opsvinget viste sig langsomt gedes fle sibilitetens 2
e relativt gode år 2
blev i e br gt til at opb gge st dp der
tre gr pper af lande blev derligere ads ilte mht st rrelsen af gæld og
regelopf ldelsen se fig r lave renter dæmpede reformvilligheden
orslag lå næsten lar inden
pandemien br d d og alle
regler blev reelt s spenderede – en besl tning der er blevet
forlænget frem til dgangen af 2 2 den lart gr ndlag
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 134: Præsentationer, baggrundsmateriale, forslag til spørgsmål og EU-nyt vedr. høringen om reform af EU’s finanspolitiske regler afholdt onsdag den 3. maj 2023, kl. 15-17 i Landstingssalen
2702934_0005.png
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 134: Præsentationer, baggrundsmateriale, forslag til spørgsmål og EU-nyt vedr. høringen om reform af EU’s finanspolitiske regler afholdt onsdag den 3. maj 2023, kl. 15-17 i Landstingssalen
2702934_0006.png
TRE VEJE FOR FINANSPOLITIKKEN I EU
e gældsnivea er ombineret med massive dfordringer for de
offentlige finanser i ommende år åbner prin ipielt tre reformve e
( ) et fors g på at vende tilbage til en stram fortol ning af reglerne fra
f r pandemien (2) en ooperativ ve med et ompromis mellem get
national indfl delse på og forpligtelse til mellemfristede b dgetplaner
aftalt mellem et land og
instit tionerne og ( ) en mere
entralistis version med en elte strategis e besl tninger
Kommissionen lagde – realistis op til (2) i sine “orientations” af
november 2 22 det er fastholdt i den a t elle te st – med en elte
opstramninger en ville bringe flere frems ridt og b rde (efter
s
mening) nne samle enighed i åd og arlament Kommissionen har
gans e godt afspe let meningsfors ellene mellem medlemsstaterne
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 134: Præsentationer, baggrundsmateriale, forslag til spørgsmål og EU-nyt vedr. høringen om reform af EU’s finanspolitiske regler afholdt onsdag den 3. maj 2023, kl. 15-17 i Landstingssalen
2702934_0007.png
STYRKEPUNKTER I FORSLAGET
Især tre kan fremhæves: (1) mere differentieret og realistisk strategi
for reduktion af offentlig gæld i de seks lande med det højeste niveau;
(2) et klart mellemfristet sigte i de finanspolitiske anbefalinger; og (3)
en styrkelse af den (korrigerede) nettovækst i de offentlige udgifter
som indikator i EUs overvågning
Kommissionen nævner flere potentielle styrkepunkter, hvor der er
grund til at være mere afventende: integration af finanspolitisk og
strukturel overvågning, grundigere vurdering af investeringer og
reformer (inspireret af erfaringerne med redningsfonden fra 2020),
mere realistiske sanktionsmekanismer, og forenkling af regelsættet.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 134: Præsentationer, baggrundsmateriale, forslag til spørgsmål og EU-nyt vedr. høringen om reform af EU’s finanspolitiske regler afholdt onsdag den 3. maj 2023, kl. 15-17 i Landstingssalen
2702934_0008.png
AFGØRENDE ER VILLIGHED TIL AT HÅNDHÆVE
Igennem tre årtier har såvel den beskedne regelefterlevelse som et
antal reformer vist, at hverken Rådet eller Kommissionen har været
rede til at håndhæve skiftende versioner af de finanspolitiske regler
Rådet viste sig ikke-beslutningsdygtigt i 2003; Kommissionens rolle
som garant for Traktaten blev gradvis svækket fra 2015 af dens (ikke
unaturlige) ambition om især at være et politisk organ
Afgørende for vurderingen af den aktuelle reform er om den kan
forventes at fremme beslutningsdygtigheden i håndhævelsen
I debatten har mange udtrykt frygt for, at Kommissionen kunne få for
megen magt i et fremtidigt, mere bilateralt system.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 134: Præsentationer, baggrundsmateriale, forslag til spørgsmål og EU-nyt vedr. høringen om reform af EU’s finanspolitiske regler afholdt onsdag den 3. maj 2023, kl. 15-17 i Landstingssalen
2702934_0009.png
GRÆNSER FOR “NATIONALT EJERSKAB”?
en omvendte fr gt – at Kommissionen vil få svært ved at “slå
igennem” over for en regering – fore ommer mere velbegr ndet
avnlig nne den str t relle overvågning give m lighed for at
stræ e tilpasningen længere end finanspolitis holdbarhed an
retfærdigg re dsættelsen fra fire til s v år må v rderes ritis
et n indsatte rav om at gældsred tionen s al beg nde tidligere
end fire evt s v år efter reglerne vedtages s nes en n ttig tilf else
og de omiteer der forbereder deres besl tninger må
indstille sig på en mere a tiv rolle st rre medansvar
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 134: Præsentationer, baggrundsmateriale, forslag til spørgsmål og EU-nyt vedr. høringen om reform af EU’s finanspolitiske regler afholdt onsdag den 3. maj 2023, kl. 15-17 i Landstingssalen
2702934_0010.png
DANSKE PERSPEKTIVER PÅ FORSLAGET?
a reglerne blev dis teret i aastri ht forhandlingerne og ved
tabilitetspagten i
samlede den dans e interesse sig om
hvodan reglerne ville påvir e det dans e finanspolitis e råder m
en dis ssion fore ommer i dag a t el – anmar er en o tlier
hvad angår overholdelse af reglerne
et er til gengæld vigtigt at v rdere om de foreslåede gans e
radi ale ændringer rammer en god balan e mht lande med sårbare
offentlige finanser og at engagere sig on ret i overvågningen
elv i bedste fald vil den igangværende reform blive sidste han e for
en rent de entral finanspoliti i
(i e alene i
)
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 134: Præsentationer, baggrundsmateriale, forslag til spørgsmål og EU-nyt vedr. høringen om reform af EU’s finanspolitiske regler afholdt onsdag den 3. maj 2023, kl. 15-17 i Landstingssalen
2702934_0011.png
BEHOV FOR EN FINANSPOLITISK KAPACITET?
Kommissionen er optimistis ved at se sit forslag som egnet til at
m de dfordringerne over et årti den nævner i lovte sten at det i e
har onse venser for
b dgettet samt at det respe terer såvel
nærheds (s bsidiaritets ) som proportionalitetsprin ippet i ra taten
nogle år har flere e sempler – den gr nne omstilling pandemien
energi risen og andre onse venser af rigen i raine – vist at den
fælles
indsats og en opdatering af nærhedsprin ippet vil selv
velf ngerende
rammer for national finanspoliti omme til ort
is ssionerne herom an mås e ds des et par år til det næste s v
års
b dget s al forberedes med plads for en mere entral tilgang
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 134: Præsentationer, baggrundsmateriale, forslag til spørgsmål og EU-nyt vedr. høringen om reform af EU’s finanspolitiske regler afholdt onsdag den 3. maj 2023, kl. 15-17 i Landstingssalen
2702934_0012.png
TAK FOR ORDET