Finansudvalget 2022-23 (2. samling)
FIU Alm.del Bilag 126
Offentligt
2700081_0001.png
Årsrapport
Marts 2023
Side1
Årsrapport 2022
Toldstyrelsen
Skatteministeriet
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 126: Justering til oversendelsen den 31. marts 2023 angående årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9, fra skatteministeren
Årsrapport 2022 Toldstyrelsen
Side 1
Årsapot20TldyenSi1
Indholdsfortegnelse
1.
2.
2.1
2.2
2.3
2.4
2.5
Påtegning af det samlede regnskab .............................................................. 2
Beretning ................................................................................................................. 4
Præsentation af Toldstyrelsen ....................................................................................... 5
Ledelsesberetning............................................................................................................... 5
Kerneopgaver og ressourcer ......................................................................................... 9
Målrapportering ................................................................................................................ 10
Forventninger til det kommende år .......................................................................... 12
3.
3.1
3.2
3.3
3.4
3.5
3.6
3.7
Regnskab ...............................................................................................................14
Anvendt regnskabspraksis ........................................................................................... 15
Resultatopgørelse mv..................................................................................................... 17
Balancen............................................................................................................................... 20
Egenkapitalforklaring...................................................................................................... 22
Likviditet og låneramme ................................................................................................ 23
Opfølgning på lønsumsloft ........................................................................................... 23
Bevillingsregnskabet ....................................................................................................... 23
4.
4.1
4.1.1
4.1.2
4.1.3
4.1.4
4.2
4.3
4.4
4.5
4.6
4.7
4.8
Bilag .........................................................................................................................25
Noter til resultatopgørelse og balance.................................................................... 26
Note 1: Immaterielle anlægsaktiver.......................................................................... 26
Note 2: Materielle anlægsaktiver ............................................................................... 27
Note 3: Hensatte forpligtelser ..................................................................................... 28
Note 4: Eventualaktiver og -forpligtelser ................................................................ 28
Indtægtsdækket virksomhed ....................................................................................... 29
Fællesstatslige løsninger mv. ...................................................................................... 29
Gebyrfinansieret virksomhed ...................................................................................... 29
Tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning....................................................... 29
Forelagte investeringer .................................................................................................. 30
It-omkostninger ................................................................................................................. 30
Supplerende bilag ............................................................................................................ 30
På grund af afrunding kan der forekomme differencer på sammentællinger i årsrapportens tabeller.
Tabeller der er udfyldt med ”0,0” betyder, at der fremstår et tal, som er mindre end 50.000 kr.
Tabeller der er udfyldt med ”-” betyder, at der ikke fremstår en saldo på
regnskabsposten.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 126: Justering til oversendelsen den 31. marts 2023 angående årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9, fra skatteministeren
2700081_0003.png
Årsrapport 2022 Toldstyrelsen
Side 2
Påtegning af det
samlede regnskab
1
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 126: Justering til oversendelsen den 31. marts 2023 angående årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9, fra skatteministeren
2700081_0004.png
Årsrapport 2022 Toldstyrelsen
Side 3
Formålet med årsrapporten er at give et retvisende billede af Toldstyrelsens
økonomiske og faglige resultater for 2022. I årsrapporten redegøres for styrel-
sens målopfyldelse, det medgåede ressourceforbrug, finansiering samt aktiver
og forpligtelser.
For at styrke økonomi- og resultatstyring er fokus i årsrapporten lagt på afrap-
portering af årets faglige og finansielle resultater.
For de hovedkonti, der udgør virksomhedens drift, indeholder årsrapporten end-
videre virksomhedens regnskabsmæssige forklaringer.
Årsrapporten omfatter de hovedkonti på finansloven, som Toldstyrelsen, CVR-
nummer 19 55 21 01, er ansvarlig for:
§ 09.31.04. Toldstyrelsen (driftsbevilling)
§ 09.51.41. Toldgebyrer og -afgifter (anden bevilling)
§ 09.51.42. Tilbagebetaling af TIR-gebyr (anden bevilling)
Dette gælder også de regnskabsmæssige forklaringer, som skal tilgå Rigsrevisi-
onen i forbindelse med bevillingskontrollen for 2022.
Påtegning
Det tilkendegives hermed:
1.
at årsrapporten er rigtig, dvs. at årsrapporten ikke indeholder væsentlige
fejlinformationer eller udeladelser, herunder at målopstillingen og målrap-
porteringen i årsrapporten er fyldestgørende,
at de dispositioner, som er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i overens-
stemmelse med meddelte bevillinger, love og andre forskrifter samt med
indgåede aftaler og sædvanlig praksis, og
at der er etableret forretningsgange, der sikrer en økonomisk hensigtsmæs-
sig forvaltning af de midler og ved driften af de institutioner, der er omfattet
af årsrapporten.
2.
3.
København, d. 25. marts 2023
Århus, d. 20. marts 2023
___________________________________
Jens Brøchner
Departementschef
Skatteministeriets departement
___________________________________
Christian Lützen
Direktør
Toldstyrelsen
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 126: Justering til oversendelsen den 31. marts 2023 angående årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9, fra skatteministeren
2700081_0005.png
Årsrapport 2022 Toldstyrelsen
Side 4
Beretning
2
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 126: Justering til oversendelsen den 31. marts 2023 angående årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9, fra skatteministeren
Årsrapport 2022 Toldstyrelsen
Side 5
Beretningen giver en kortfattet beskrivelse af Toldstyrelsen og regnskabsårets
faglige og finansielle resultater, herunder væsentlige forhold, der har påvirket el-
ler forventes at påvirke styrelsens aktiviteter og forhold.
2.1 Præsentation af Toldstyrelsen
Toldstyrelsen understøtter smidig handel på tværs af de ydre grænser og sikrer
en effektiv toldkontrol
Toldstyrelsen er en del af Skatteforvaltningen og har til opgave at understøtte
enkel angivelse af korrekt told og effektiv forvaltning af EU’s regelsæt på toldom-
rådet, så vareimport og -eksport foregår nemt og smidigt. Samtidig er det Told-
styrelsens ansvar at opretholde en effektiv toldkontrol og beskytte det danske
samfund mod indførsel af illegale varer.
Styrelsen understøtter korrekt toldafregning gennem klar vejledning, en effektiv
kontrolindsats og en række digitale services, der gør det let for virksomheder og
borgere at betale den korrekte told. I samarbejde med andre myndigheder ar-
bejder Toldstyrelsen for at forhindre illegal import og beskytte borgere og virk-
somheder mod farlige eller sundhedsskadelige varer som for eksempel våben
og narkotika.
Toldstyrelsen løser fagligt krævende opgaver i komplekse processer og leverer
samtidigt et højt serviceniveau og en effektiv kontrol i alle dele af opgaven. Der-
for er det nødvendigt med en stærk koordinering og høj faglighed både internt
og med andre aktører nationalt såvel som internationalt.
Toldstyrelsen tager ansvar og samarbejder om den samlede opgave i de dag-
lige beslutninger. Sammen med de andre styrelser under Skatteministeriet sikrer
Toldstyrelsen fundamentet for finansieringen af den offentlige sektor i Danmark.
2.2 Ledelsesberetning
Toldstyrelsen fortsatte i 2022 driften af kerneopgaverne, som er smidig handel
og effektiv toldkontrol med fokus på høj kvalitet og faglighed. Styrelsen behand-
lede ca. 5 mio. import- og eksportangivelser. Dertil følger angivelser i H7. Styrel-
sen besvarede 56.017 opkald fra borgere og virksomheder, og gennemførte ca.
9.900 fysiske kontroller og ca. 7.700 dokumentkontroller.
Som en del af den samfundsbeskyttende opgave gennemførte Toldstyrelsen, ud-
over daglige løbende kontroller, 24 kontroloperationer målrettet illegal indførsel
hvoraf ni var internationale operationer. Resultaterne af toldkontrollerne indgår
i tilrettelæggelsen af Toldstyrelsens vejledning og oplysningskampagner for at
understøtte, at det er nemt for borgere og virksomheder at overholde reglerne.
Sanktioner
EU har som følge af Ruslands invasion af Ukraine vedtaget en række sanktioner,
som har haft direkte betydning for forskellige dele af Toldstyrelsens arbejde i
2022. For at håndhæve sanktionerne har Toldstyrelsen nedsat en operations-
stab og været i løbende og tæt dialog med Skatteministeriets departement og
EU-Kommissionen. Toldstyrelsen har oplyst og vejledt dansk erhvervsliv om
sanktionerne via Toldkontaktudvalget, nyhedsbreve og ved at afholde webina-
rer.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 126: Justering til oversendelsen den 31. marts 2023 angående årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9, fra skatteministeren
Årsrapport 2022 Toldstyrelsen
Side 6
Implementeringen af EU’s toldkodeks
Skatteforvaltningen skal implementere EU's toldkodeks (EUTK) med løbende fri-
ster frem mod 2025. Implementeringen indebærer, at Skatteforvaltningen skal
udskifte og/eller tilpasse størstedelen af de eksisterende toldsystemer frem mod
udgangen af 2025.
Implementeringen har i en årrække været under stort tidspres for at nå EU-fri-
sterne, idet der er tale om en stor, kompleks opgave med mange gensidige af-
hængigheder, der skal gennemføres på kort tid. Statens It-råd har kategoriseret
implementeringen som højrisiko, hvilket vil sige, at der er en betydelig sandsyn-
lighed for overskridelse af gældende EU-frister, budgetter og/eller manglende
gevinstrealisering. Hovedparten af de andre EU-medlemslande er ligeledes ud-
fordret med at implementere EUTK.
Implementeringen af de nye systemer sker så vidt muligt ved indkøb af stan-
dardsystemer, der overholder EU-reglerne, og viderekonfigureres til dansk lov-
givning og danske forhold. Udskiftningen indebærer, at Toldstyrelsen skal til-
passe processer og arbejdsgange til systemerne, uddanne medarbejderne til at
bruge de nye systemer og implementere nye toldopgaver i driften.
Skatteforvaltningen har indtil videre implementeret de første dele af den påkræ-
vede systemunderstøttelse af EUTK. Senest den 10. september 2022 tog Told-
styrelsen endnu en del af det nye toldsystem i brug, idet de nye kontrolsystemer
blev koblet sammen med det nye importsystem, hvor import af pakker med en
værdi under 80 kr. kan angives. Dermed understøtter det nye importsystem au-
tomatiseret toldkontrol af småforsendelser.
Som følge af det vedvarende tidspres og på grund af, at flere risici er indtruffet,
blev det i foråret 2022 besluttet at udarbejde en ny plan for implementeringen af
EUTK. Den nye plan opprioriterer de systemer, der er mest kritiske og vigtigst for
virksomheder samt andre EU-medlemslande, og hvor brugen af eksisterende sy-
stemer ikke kan forlænges. Eksport- og EU-forsendelsessystemerne er derfor
blevet opprioriteret, og som konsekvens heraf forventes implementeringen af
anden del af det nye importsystem og anden del af det nye importkontrolsystem
(ICS2) udskudt udover de oprindelige EU-frister.
På nuværende tidspunkt har flere end 20 EU-medlemslande, herunder Danmark
og flere sammenlignelige, søgt EU-Kommissionen om undtagelse fra en eller
flere EU-frister i forhold til implementeringen af EUTK. Danmark har søgt om ud-
skydelse af anden del af importkontrolsystemet (ICS2) inklusive andre mindre sy-
stemelementer frem til den 31. oktober 2023 og udskydelse af importsystem in-
klusive andre mindre systemelementer frem til den 31. december 2024
EU-Kommissionen vedtog primo 2023 en ny EU-frist for anden del af importkon-
trolsystemet (ICS2) og importsystemet for Danmark og en række andre EU-med-
lemslande, herunder flere sammenlignelige. De nye EU-frister er for anden del af
importkontrolsystemet (ICS2) den 30. juni 2023 og importsystemet den 31. de-
cember 2023.
Toldstyrelsen er i løbende, systematisk dialog med EU-Kommissionen om mulig-
hederne for mitigerende tiltag for perioden frem mod idriftsættelse af anden del
af importkontrolsystemet (ICS2) og importsystemet. Derudover er Toldstyrelsen
løbende i dialog med andre EU-medlemslande, herunder flere sammenlignelige,
der ligeledes er udfordret i forhold til specifikke EU-frister.
Toldstyrelsen bestræber sig på, at erhvervslivet oplever en smidig udskiftning af
toldsystemerne. Virksomhederne inddrages løbende i udvikling og test, når det
er relevant. Toldstyrelsen har i 2022 afholdt informationsmøder for erhvervslivet
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 126: Justering til oversendelsen den 31. marts 2023 angående årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9, fra skatteministeren
2700081_0008.png
Årsrapport 2022 Toldstyrelsen
Side 7
og møder med virksomheder og brancheorganisationer om de nye toldsyste-
mer. Derudover har der i 2022 i regi af Toldkontaktudvalget også været løbende
dialog om toldsystemerne.
Toldkontaktudvalget
Toldkontaktudvalget er et forum for drøftelse af administration på toldområdet
og består af repræsentanter for virksomheder, erhvervsorganisationer og Skat-
teforvaltningen. I 2022 har udvalget holdt tre ordinære møder. Mellem møderne
orienteres medlemmerne skriftligt om relevante emner.
Årets økonomiske resultat
Af
tabel 1
nedenfor fremgår de økonomiske hoved- og nøgletal for Toldstyrel-
sen.
Tabel 1. Virksomhedens økonomiske hoved- og nøgletal
Hovedtal (mio. kr.)
Resultatopgørelse
Ordinære driftsindtægter
Ordinære driftsomkostninger
Resultat af ordinær drift
Resultat før finansielle poster
Årets resultat
Balance
Anlægsaktiver i alt (materielle og immaterielle)
Omsætningsaktiver (ekskl. likvider)
Egenkapital
Langfristet gæld
Kortfristet gæld
Finansielle nøgletal
Udnyttelsesgrad af lånerammen (pct.)
Bevillingsandel (pct.)
Personaleoplysninger
Antal årsværk
Årsværkspris
2021
2022
2023
-580,5
550,8
-29,7
-30,7
-29,6
-566,7
567,0
0,3
-1,1
-0,7
-317,4
316,4
-1,0
-1,0
0,0
9,1
25,5
-39,3
-9,1
-55,6
22,0
33,6
-40,0
-22,0
-81,6
-
-
-
-
-
20,6
94,8
50,1
94,8
-
-
857,2
0,5
931,6
0,5
539,0
0,5
Anmærkning: Af hensyn til præsentationen i årsrapporten for 2022 er tilgodehavender vedrørende
forudbetalt løn på i alt 5,1 mio. kr. reklassificeret og flyttet fra den bogførte registrering under kortfristet gæld
til omsætningsaktiverne jf. Økonomistyrelsens
Vejledning om kravspecifikation til regnskabsrapporter til
årsrapporter 2022
. Der er tilsvarende foretaget rettelser i sammenligningsåret.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
De anførte budgettal afspejler den opførte bevilling på Forslag til finanslov for fi-
nansåret 2023 (FFL23) for Toldstyrelsen. Den afsatte driftsramme på FFL23 er
udtryk for en teknisk budgettering af § 9. Skatteministeriet og skal ses i tilknyt-
ning til en forventet kommende flerårsaftale, herunder de afsatte reserver til
Skatteministeriet på § 35. Generelle reserver.
Regnskabsresultatet for 2022 er sammenfattet i tabel 1 ovenfor og viser, at
Toldstyrelsen i 2022 har haft et samlet overskud på 0,7 mio. kr. i forhold til årets
samlede bevilling, heraf et mindreforbrug på 15,3 mio. kr. på øvrig drift og et
merforbrug på 14,6 mio. kr. til løn.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 126: Justering til oversendelsen den 31. marts 2023 angående årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9, fra skatteministeren
2700081_0009.png
Årsrapport 2022 Toldstyrelsen
Side 8
Det samlede mindreforbrug dækker modsatrettede effekter, herunder mindre-
forbrug vedrørende centrale budgetter, afskrivninger og renter vedrørende an-
lægsinvesteringer og husleje, samt merforbrug på løn. En nærmere redegørelse
af årets økonomiske resultat fremgår af afsnit 3.2.
Omsætningsaktiver ekskl. likvider udgør 33,6 mio. kr. i 2022, hvilket er en stig-
ning på 8,1 mio. kr. i forhold til 2021. Stigningen kan i det væsentligste henføres
til større tilgodehavende afregning for bidrag til udviklingsaktiviteter i EUTK-pro-
grammet fra Udviklings- og Forenklingsstyrelsen, tilgodehavende moms i forbin-
delse med køb af ny mobil containerscanner samt lavere tilgodehavende lønre-
fusioner.
Kortfristet gæld udgør 81,6 mio. kr. i 2022, hvilket er en stigning på 26,0 mio. kr. i
forhold til 2021. Stigningen kan i det væsentligste henføres til køb af en ny mobil
containerscanner samt større feriepenge og over-/merarbejdsforpligtelser.
Udnyttelsesgraden for lånerammen er steget fra 20,6 pct. i 2021 til 50,1 pct. i
2022, hvilket kan henføres til anskaffelse af en ny mobil containerscanner i
2022.
Antal årsværk er steget fra 857,2 i 2021 til 931,6 i 2022, hvilket især skyldes re-
kruttering til EUTK-programmet og opgaver i relation til nye toldsystemer, særligt
det nye importkontrolsystem ICS2. Prisen pr. årsværk er uændret og udgør 0,5
mio. kr. i 2021 og 2022.
Toldstyrelsens drift og administrerede ordninger
Toldstyrelsen er ansvarlig for de ordninger, som samlet fremgår af tabel 2. For-
klaringer til forbruget indgår under de øvrige afsnit.
Toldstyrelsens driftskonto er § 09.31.04. Toldstyrelsen (driftsbevilling). De admi-
nistrerede ordninger udgør bevillinger under § 09.51.41. Toldgebyrer og -afgif-
ter, § 09.51.42. Tilbagebetaling af TIR-gebyr (Anden), som fremgår af tabel 12.
Tabel 2. Virksomhedens hovedkonti
(mio. kr.)
Drift
Udgifter
Indtægter
Administrerede ordninger
Udgifter
Indtægter
Bevilling
(FL + TB)
568,1
-31,0
-
-0,5
Regnskab
567,6
-31,2
-
-0,7
Overført over-
skud/Videre-
førelse ultimo
-33,9
-
-
-
Anmærkning: Fortegn vedrørende ”overført overskud” afviger fra angivet fortegn i Statens Koncernsystem
(SKS). Fortegnet er justeret af hensyn til præsentationen i årsrapporten således, at der anvendes samme
fortegn for overført overskud, videreførsel og årets resultat i årsrapportens tabeller.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
Toldstyrelsens overførte overskud udgjorde 33,2 mio. kr. primo 2022. Der er et
overskud i 2022 på 0,7 mio. kr., hvorefter det overførte overskud ultimo 2022 er
forøget til 33,9 mio. kr.
Oplysninger om de enkelte hovedkonti fremgår af afsnit
3.7 Bevillingsregnska-
bet.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 126: Justering til oversendelsen den 31. marts 2023 angående årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9, fra skatteministeren
2700081_0010.png
Årsrapport 2022 Toldstyrelsen
Side 9
2.3 Kerneopgaver og ressourcer
Toldstyrelsen har tre opgaver, som er angivet i Finansloven for 2022. Alle aktivi-
teter kan henføres til disse opgaver og opgøres i forhold til bevilling samt de rea-
liserede regnskabstal.
Af
tabel 3
fremgår Toldstyrelsens opgaver og ressourceforbrug for 2022.
Tabel 3. Sammenfatning af økonomi for virksomhedens opgaver
Opgave
(mio. kr.)
0. Generelle fællesomkostninger
1. Facilitere smidig handel og
sikre korrekt angivelse og afreg-
ning af told
2. Sikre en effektiv toldkontrol
I alt
Bevilling
(FL+TB)
-97,2
-177,8
Øvrige
indtægter
-1,3
-26,3
Omkost-
ninger
103,8
199,8
Andel af
årets
overskud
5,3
-4,4
-262,1
-537,1
-3,6
-31,2
264,0
567,6
-1,7
-0,7
Anmærkning: Lønforbruget er ved årets afslutning fordelt på FL-formål ud fra den konstaterede
tidsanvendelse.
Kilde: Statens Koncernsystem og SAP Intern.
Ud fra principperne fra Økonomistyrelsens tværstatslige krav gældende fra 1. ja-
nuar 2016 er der for 2021 foretaget en regnskabsmæssig registrering af gene-
relle fællesomkostninger under opgave 0.
Generelle fællesomkostninger,
hvor
der blandt andet er registreret omkostninger forbundet med den overordnede
ledelse i direktionen, styrelsens direktionssekretariat, samt udgifter til husleje.
Hertil kommer administrative opgaver, som omfatter HR-opgaver, økonomisty-
ring, opgaver forbundet med revisioner, beredskab og informationssikkerhed, in-
tern og ekstern kommunikation samt pressehåndtering og juridiske opgaver,
herunder persondataforordningen.
For de øvrige opgaver bemærkes, at der under opgaverne 1-2 alene er registre-
ret omkostninger til øvrig drift og løn direkte knyttet til udførsel af opgaverne.
Der er i 2022 et samlet mindreforbrug på 0,7 mio. kr. Resultatet kan overordnet
henføres til mindreforbrug vedrørende centrale budgetter, afskrivninger og ren-
ter vedr. anlægsinvesteringer og husleje samt et merforbrug på løn.
0. Generelle fællesomkostninger
På opgave
0. Generelle fællesomkostninger
er der et merforbrug på 5,3 mio. kr.,
som blandt andet kan henføres til fællesmøder, direktionsbetjening samt risiko-
og it-porteføljestyring, større lønforbrug til direktion i forbindelse med udvidelse
af direktionen, større driftsudgift til ledermøder, tolddage og toldkonference o.l.,
samt lavere huslejeudgift end forventet.
1. Facilitere smidig handel og sikre korrekt angivelse og afregning af told
På opgave
1. Facilitere smidig handel og sikre korrekt angivelse og afregning af
told
er der et mindreforbrug på 4,4 mio. kr. Mindreforbruget kan blandt andet hen-
føres til lavere forbrug på ekspeditionsområdet, mens der er et større forbrug på
tilsyn med toldbevillinger.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 126: Justering til oversendelsen den 31. marts 2023 angående årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9, fra skatteministeren
2700081_0011.png
Årsrapport 2022 Toldstyrelsen
Side 10
2. Sikre en effektiv toldkontrol
På opgave
2. Sikre en effektiv toldkontrol
er der et mindreforbrug på 1,7 mio. kr.
Mindreforbruget kan blandt andet henføres til afskrivninger og renter på anlægs-
investeringer og udskydelse af rekrutteringer i forbindelse med ICS2, mens der er
et merforbrug på støttefunktioner og øvrige opgaver på kontrolområdet, herun-
der risikovurdering, internationalt samarbejde og EUTK-programmet.
2.4 Målrapportering
Afsnittet er opdelt i to dele. Første del omfatter alle målene i Toldstyrelsens mål-
og resultatplan for 2022, der er aftalt med Skatteministeriets departement. I
ta-
bel 4
fremgår den realiserede resultatopfyldelse.
I anden del beskrives udvalgte mål mere dybdegående, herunder en vurdering
af årsagen til, at mål er opfyldt eller ikke opfyldt.
Oversigt over årets resultatopfyldelse
Af
tabel 4
fremgår årets mål- og resultatopfyldelse i Toldstyrelsen for 2022.
Tabel 4. Årets resultatopfyldelse
Mål
Succeskriterium
Opnåede
resultater
Målop-
fyldelse
Pejlemærke 1: Toldstyrelsen skal sikre, at borgere og virksomheder oplever en effek-
tiv, pålidelig og kompetent administration, mens kerneinteressenter oplever styrelsen
som lydhør og samarbejdsorienteret
1.1 Omdømme
(koncernfælles)
Resultatet af omdømmemålin-
gen skal som minimum være
3,5 point. Det måles på en
skala fra 1-5.
Resultatet af den løbende må-
ling af tilfredshed med vejled-
ning på telefon skal i gennem-
snit minimum være 4,0 point.
Der måles på en skala fra 1-5.
Resultatet af omdøm-
memålingen er 3,4 po-
int.
Resultatet af den lø-
bende måling af til-
fredsheden endte ved
årets udgang på 4,5
point.
Ikke
opfyldt
1.2 Kundetil-
fredshed
(koncernfælles)
Opfyldt
Pejlemærke 2: Toldstyrelsen skal sikre høj regelefterlevelse og korrekt afregning af
told ved handel på tværs af grænser gennem effektiv toldkontrol og målrettet vejled-
ning
2.1 Fokus på
træfprocent på
de finansielle ri-
sikoprofiler
(drift)
2.2 Sikkerheds-
stillelsesordnin-
gerne i balance
(drift)
Den akkumulerede træfpro-
cent på de interne finansielle
risikoprofiler er mindst 50 pct.
Den akkumulerede
træfprocent på de fi-
nansielle risikoprofiler
for 2022er 58,1.
Indstillingen er ind-
sendt til skatteministe-
riets departement retti-
digt. Dog udestår
blandt andet endelig
enighed om tilvejebrin-
gelse af datagrundla-
get for indstillingen.
Opfyldt
Der er indsendt en indstilling
om evt. justering af bidrags-
satserne til departementet ved
udgangen af tredje kvartal
2022.
Ikke
opfyldt
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 126: Justering til oversendelsen den 31. marts 2023 angående årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9, fra skatteministeren
2700081_0012.png
Årsrapport 2022 Toldstyrelsen
Side 11
Mål
Succeskriterium
Opnåede
resultater
Målop-
fyldelse
Pejlemærke 3: Toldstyrelsen skal beskytte samfundet mod indførslen af farlige og ille-
gale varer gennem effektiv kontrol, målrettet vejledning og tæt samarbejde med an-
dre myndigheder
3.1 Kontrol af
post- og kurér-
forsendelser
(drift)
Træfprocenten er i andet
halvår lig med eller højere end
træfprocenten i første halvår
2022.
Træfprocent for andet
halvår er 57,7, mens
den i første halvår var
38,2.
Opfyldt
Pejlemærke 4: Toldstyrelsen skal sikre relevant og kundenær udvikling og implemen-
tering af den nye EU-toldkodeks
4.1 Implemen-
tering af EUTK
(udvikling)
1) Der i første kvartal 2022 fo-
religger en konsolideret og
godkendt releaseplan for ud-
viklingen af de nye toldsyste-
mer.
2) Implementeringen af de nye
toldsystemer i 2022 overhol-
der fristerne i en konsolideret
releaseplan inden for den gæl-
dende økonomiske ramme for
EUTK-programmet, herunder
de tiltrådte rammer i medfør af
aktstykker.
4.2 Opfølgning
på anbefalin-
ger til EUTK-
programmet
(udvikling)
4.3 Inddragelse
af interessenter
i EUTK-pro-
grammet
(udvikling)
Der følges op på anbefalin-
gerne fra It-tilsynets undersø-
gelse af EUTK-programmet in-
den for den aftalte tidsramme.
Resultatet af interessenternes
oplevelse af oplysning og ind-
dragelse i udviklingen og im-
plementeringen af de nye told-
systemer skal gennemsnitligt
være minimum 3,0 point. Der
måles på en skala fra 1-5.
Målet er ikke indfriet
rettidigt, da fristen for
en konsolideret relea-
seplan godkendt af de-
partementet er over-
skredet.
Release 1.2 blev idrift-
sat d. 10. september
2022 i tredje forsøg.
Release 1.2 skulle
have været idriftsat i
maj 2022.
Der er udarbejdet kon-
krete handleplaner, og
anbefalingerne er im-
plementeret.
Resultatet af målingen
endte på 3,7.
Opfyldt
Ikke
opfyldt
Opfyldt
Pejlemærke 5: Toldstyrelsen skal sikre en kontinuerlig høj faglighed gennem rettidig
rekruttering af nødvendige kompetencer samt strategisk medarbejder- og ledelsesud-
vikling
5.1 Høj faglig-
hed i opgave-
løsningen
(koncernfælles)
Det aggregerede resultat af
tre spørgsmål i medarbejder-
tilfredshedsundersøgelsen
(MTU), der indikerer niveauet
af faglighed i opgaveløsnin-
gen, er i gennemsnit minimum
4,3 point. Der måles på en
skala fra 1-5. Såfremt resultat-
kravet ikke indfris, skal der ud-
arbejdes en plan for opfølg-
ning.
Resultatet af spørgs-
målene fra MTU, som
indikerer faglighed, har
et gennemsnit på 4,4.
Opfyldt
Kilde: Toldstyrelsens mål- og resultatplan for 2022.
I 2022 er der ni mål i mål- og resultatplanen. Heraf er seks mål opfyldt.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 126: Justering til oversendelsen den 31. marts 2023 angående årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9, fra skatteministeren
2700081_0013.png
Årsrapport 2022 Toldstyrelsen
Side 12
Uddybende analyse og vurderinger
I det følgende fremgår uddybning af de væsentligste opnåede og ikke opnåede
mål og resultater.
Mål 1.1. Omdømme
Mål 2.2. Sikkerhedsstillelsesordning i balance
Mål 4.1. Implementering af EUTK
Mål 4.2. Opfølgning på anbefalinger til EUTK-programmet
Mål 4.3. Inddragelse af interessenter i EUTK-programmet
Mål 1.1.
Omdømme
Det kvalificerede kendskab til styrelsen steg fra 26 pct. i 2020 til 31 pct. i 2021,
men faldt til 30 pct. i 2022. Toldstyrelsen scorer dog højt vedrørende faglighed
og kompetent ledelse. Dette har dog ikke været tilstrækkeligt til at rykke scoren
fra 3,4 fra 2020 til 3,5 i 2021 og målet er derfor ikke opfyldt. Der er planlagt initi-
ativer til at løfte omdømmet. De planlagte digitaliseringsindsatser er igangsat.
Mål 2.2.
Sikkerhedsstillelsesordning i balance
Indstilling om bidragssatser er fremsendt til Skatteministeriets departement den
30. september 2022. Indstillingen er endnu ikke godkendt da implementeringen
af handleplanerne, der er nødvendige for et fagligt grundlag for ændring af bi-
dragssatserne for sikkerhedsstillelsesordningen, fortsat udestår. Målet er derfor
ikke opfyldt.
Mål 4.1.
Implementering af EUTK
Målet er ikke opfyldt. Dette skyldes, at den med Skatteministeriets departement
aftalte tidsfrist for en konsolideret releaseplan ikke blev overholdt, og at release
1.2 blev idriftsat senere end planlagt.
Mål 4.2.
Opfølgning på anbefalinger til EUTK-programmet
Toldstyrelsen har i løbet af 2022 udarbejdet konkrete handleplaner med henblik
på implementering af anbefalinger til EUTK-programmet. Skatteministeriets uaf-
hængige it-tilsyn har i januar 2023 vurderet, at implementeringen af EUTK er
gennemførlig og under kontrol, om end der fortsat er risiko for forsinkelser og
fordyrelser. Toldstyrelsen har derfor opfyldt målet.
Mål 4.3.
Inddragelse af interessenter i EUTK-programmet
Resultatet af interessenternes oplevelse af oplysning og inddragelse i udviklin-
gen og implementeringen af de nye toldsystemer var i 2022 på 3,7 point målt på
en skala fra 1 til 5, hvorfor målet er opfyldt.
2.5 Forventninger til det kommende år
Af
tabel 5
fremgår Toldstyrelsens forventninger til det økonomiske resultat for
det kommende år.
Tabel 5. Forventninger til det kommende år
Hovedkonto (mio. kr.)
Bevilling og øvrige indtægter
Udgifter
Resultat
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
Regnskabsår
2022
-568,3
567,6
-0,7
Grundbudget
2023
-317,4
317,4
0,0
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 126: Justering til oversendelsen den 31. marts 2023 angående årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9, fra skatteministeren
Årsrapport 2022 Toldstyrelsen
Side 13
De anførte budgettal afspejler den opførte bevilling på FFL23 for Toldstyrelsen.
Den afsatte driftsramme på FFL23 er udtryk for en teknisk budgettering af
§ 9.
Skatteministeriet
og skal ses i tilknytning til en forventet kommende flerårsaftale,
herunder de afsatte reserver til Skatteministeriet på
§ 35. Generelle reserver.
Toldstyrelsen vil i 2023 fortsat prioritere sikker drift af kerneområderne, som er
smidig handel og effektiv toldkontrol. Der vil være fokus på sammenhængen
mellem kontrol og vejledning og øget inddragelse af data, blandt andet nye data
fra de nye toldsystemer i takt med, at de tages i brug og data bliver tilgængelig.
Fordeling og lokal disponering af kontrolressourcer til kontrolopgaverne foreta-
ges ud fra de aktuelle væsentligheds- og risikovurderinger og med øget under-
støttelse af data i takt med indfasning af nye it-systemer til toldkontrol. Som led i
overgangen til de nye systemer kortlægges og dokumenteres alle styrelsens ar-
bejdsgange og overordnede processer i forhold til den koncernfælles forret-
ningsmodel.
Der vil være væsentlige opgaver i 2023 forbundet med udvikling af nye toldsy-
stemer i EUTK-programmet og forberedelse af overgangen til og ibrugtagning af
de nye toldsystemer.
Toldstyrelsen vil tage ændringer til det nye importkontrolsystem (ICS2) i brug.
Derved understøttes håndtering af angivelser og risikovurdering af al luftfragt
sendt fra lande uden for EU. Derudover skal systemer til eksport- og EU-forsen-
delser tages i brug. Derved understøtter systemerne de nye datakrav fra EU med
henblik på smidig eksport for erhvervslivet i forbindelse med udførsel af varer fra
Danmark og EU.
Udviklingen af nye toldsystemer i EUTK-programmet og forberedelse af overgan-
gen hertil i Toldstyrelsen følger en meget stram tidsplan med EU-frister. Det vil
fortsat være gældende, når den nye implementeringsplan for toldsystemerne er
udarbejdet med udskydelsen af anden del af det nye importsystem og anden del
af det nye importkontrolsystem (ICS2).
Erhvervslivet vil løbende blive oplyst om nye krav, informeret om udviklingen og
inddraget i arbejdet med de nye systemer, når det er relevant for erhvervslivet.
Dette sker blandt andet ved test af systemerne, således at overgangen til de nye
systemer bliver så smidig som muligt.
Toldstyrelsen vil i 2023 også have fokus på fortsat at styrke samarbejde med
både EU-Kommissionen og de øvrige EU-lande om blandt andet EUTK og hånd-
tering af Ukraine-situationen.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 126: Justering til oversendelsen den 31. marts 2023 angående årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9, fra skatteministeren
2700081_0015.png
Årsrapport 2022 Toldstyrelsen
Side 14
Regnskab
3
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 126: Justering til oversendelsen den 31. marts 2023 angående årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9, fra skatteministeren
Årsrapport 2022 Toldstyrelsen
Side 15
I dette afsnit redegøres for Toldstyrelsens ressourceforbrug i finansåret 2022
udtrykt ved en resultatopgørelse samt den finansielle status på balancen. Derud-
over omfatter afsnittet de hovedkonti, som styrelsen har haft det budget- og
regnskabsmæssige ansvar for i 2022.
Regnskabsafsnittet omfatter herudover et bevillingsregnskab med årets forbrug
af bevillinger pr. hovedkonto, samt opstillinger, der viser udnyttelsen af låneram-
men og lønsumsloft.
3.1 Anvendt regnskabspraksis
Toldstyrelsen følger Bekendtgørelse nr. 116 om statens regnskabsvæsen af 19.
februar 2018 (Regnskabsbekendtgørelsen) og retningslinjerne i Finansministeri-
ets
Økonomisk Administrative Vejledning (ØAV).
Årsrapporten for 2022 er udarbejdet i overensstemmelse med de regnskabs-
principper mv., som fremgår af Økonomistyrelsens
Vejledning om årsrapport for
statslige institutioner
af oktober 2022.
Den anvendte regnskabspraksis er baseret på omkostningsprincippet for aktivi-
teter finansieret under bevillingstypen driftsbevilling. Den anvendte regnskabs-
praksis svarer til de principper, der er beskrevet i Toldstyrelsens regnskabsin-
struks.
Beløb angives som udgangspunkt i mio. kr. med én decimal, og der kan fore-
komme afrundingsdifferencer. Tabellerne anvender samme fortegn som i ud-
data fra Statens KoncernSystem (SKS). Ved beløb mindre end 50.000 kr. angives
”0,0” i tabellerne. Hvis der ikke fremstår en saldo, angives ”-” i tabellerne.
Der er ikke sket ændringer i anvendt regnskabspraksis i 2022.
Dispensationer og skøn for omkostningsbaseret regnskab
Toldstyrelsen har ingen dispensationer fra det gældende regelsæt vedrørende
det omkostningsbaserede område.
Der er med opgørelse af en række regnskabsposter anvendt skøn. Der vurderes
ikke at være væsentlige usikkerheder forbundet med skønnene.
Feriepenge:
Den hensatte forpligtelse til feriepenge er opgjort ud fra speci-
fikke oplysninger om ferietilgodehavender pr. medarbejder
(den konkrete me-
tode).
Opgørelsen følger samme metode som tidligere år.
Over-/merarbejde:
Opgørelsen er baseret på tidsregistreringer over antallet
af timer, som medarbejdere har til gode pr. 31. december 2022, herunder ek-
sempelvis afspadseringstimer, flextimer samt en gennemsnitstimepris. ATN-
dage til medarbejdere og ledere indgår ikke i opgørelsen af den øvrige hen-
satte forpligtelse under kortfristet gæld. Oplysning om ATN-dage er indarbej-
det som en eventualforpligtelse, jf. note 4. Opgørelsen følger samme metode
som tidligere år.
Åremål:
Opgørelsen er foretaget på baggrund af kontrakter, hvor der er aftalt
fratrædelsesbeløb, som vil komme til udbetaling ved kontraktudløb eller ar-
bejdsgiverinitieret afbrydelse. Typisk er beløbene beregnet som enten én må-
nedsløn pr. år i stilling eller én månedsløn i tilbagegangsstilling pr. år i stilling.
Opgørelsen følger samme metode som tidligere år.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 126: Justering til oversendelsen den 31. marts 2023 angående årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9, fra skatteministeren
Årsrapport 2022 Toldstyrelsen
Side 16
Engangsvederlag:
Opgørelsen er foretaget på grundlag af det rammebeløb,
der indgår i lønforhandlinger i efterfølgende år, som kan henføres til perioden
1. april til 31. december. Opgørelsen følger samme metode som tidligere år.
Honorering af særlig indsats til ledere:
Opgørelsen er baseret på rammebeløb,
der indgår i forhandlinger i efterfølgende år. Opgørelsen følger samme me-
tode som tidligere år.
Seniorbonus:
Opgørelsen er baseret på cirkulæret om seniorbonus, som fore-
skriver, at alle ansatte fra og med det kalenderår, hvori de fylder 62 år, har ret
til en årlig seniorbonus på 0,8 pct. af den sædvanlige årsløn. Optjeningsperio-
den for seniorbonus følger kalenderåret, og afregnes i januar i det efterføl-
gende år. Personer, som opfylder betingelserne for seniorbonus, og som til-
træder i løbet af kalenderåret, har ret til en forholdsmæssig andel af bonussen
og indgår i opgørelsen. Personer, der fratræder i løbet af året, afregnes på
fratrædelsestidspunktet og indgår ikke i opgørelsen. Der er tale om en ny hen-
sættelse, som ikke er foretaget i tidligere år.
Dispensationer og skøn for udgiftsbaseret regnskab
Toldstyrelsen har ingen dispensationer fra det gældende regelsæt vedrørende
det udgiftsbaserede område.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 126: Justering til oversendelsen den 31. marts 2023 angående årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9, fra skatteministeren
2700081_0018.png
Årsrapport 2022 Toldstyrelsen
Side 17
3.2 Resultatopgørelse mv.
Af
tabel 6
fremgår resultatopgørelse for de omkostningsbaserede bevillinger.
Tabel 6. Resultatopgørelse
Note
(mio. kr.)
Ordinære driftsindtægter
Bevilling
Salg af varer og tjenesteydelser
Eksternt salg af varer og tjenester
Internt statsligt salg af varer og
Tjenester
Tilskud til egen drift
Gebyrer
Ordinære driftsindtægter i alt
Ordinære driftsomkostninger
Ændring i lagre
Forbrugsomkostninger
Husleje
Forbrugsomkostninger i alt
Personaleomkostninger
Lønninger
Pension
Lønrefusion
Andre personaleomkostninger
Personaleomkostninger i alt
Af- og nedskrivninger
Internt køb af varer/tjenesteydelser
Andre ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger i alt
Resultat af ordinær drift
Andre driftsposter
Andre driftsindtægter
Andre driftsomkostninger
Resultat før finansielle poster
Finansielle poster
Finansielle indtægter
Finansielle omkostninger
Resultat før ekstraordinære poster
Ekstraordinære poster
Ekstraordinære indtægter
Ekstraordinære omkostninger
Årets resultat
2021
2022
2023
-550,1
-28,2
-0,2
-28,0
-537,1
-28,1
-0,1
-28,0
-315,6
-0,2
-0,2
-
-2,2
-
-580,5
-1,6
-
-566,7
-1,6
-
-317,4
-
-
-
19,5
19,5
22,8
22,8
24,9
24,9
403,0
57,4
-14,9
1,1
446,6
5,4
50,9
28,5
550,8
-29,7
453,5
66,2
-14,7
-0,4
504,7
3,9
3,1
32,5
567,0
0,3
-
-
-
-
281,2
6,7
-
3,6
316,4
-1,0
-1,1
-
-30,7
-1,5
0,1
-1,1
-
-
-
-0,0
1,1
-29,6
-0,1
0,5
-0,7
-
1,0
0,0
-
-
-29,6
-
0,0
-0,7
-
-
0,0
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 126: Justering til oversendelsen den 31. marts 2023 angående årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9, fra skatteministeren
2700081_0019.png
Årsrapport 2022 Toldstyrelsen
Side 18
Anmærkning: De anførte budgettal afspejler en teknisk indbudgettering for Toldstyrelsen af regeringens
Forslag til finanslov for finansåret 2023 (FFL23) på § 9. For en nærmere beskrivelse henvises til
årsrapportens tidligere afsnit 2.2 og 2.5.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
Resultatet af styrelsens omkostningsbaserede driftsregnskab viser et overskud
på 0,7 mio. kr. Overskuddet kan henføres til mindreforbrug på øvrig drift på 15,3
mio. kr., heraf mindreforbrug vedrørende centrale budgetter på 7,9 mio. kr., af-
skrivninger og renter på 4,3 mio. kr. og husleje på 2,1 mio. kr. Dette modsvares
af et merforbrug på løn på 14,6 mio. kr., som primært kan henføres til en konver-
tering af øvrig drift til løn i sammenhæng med en øget rekruttering til bl.a. strate-
giske tiltag til styrkelse af opgaver med kontrol- og risikostyring.
Ordinære driftsindtægter
Den samlede bevilling er faldet med 13,0 mio. kr. fra 2021 til 2022, og udgør i
2022 537,1 mio. kr. Faldet kan i det væsentligste henføres til et bortfald af bevil-
ling i forbindelse med ophør af betalingsmodel for koncernfælles udgifter til Ad-
ministrations- og Servicestyrelsen, samt yderligere bevillinger til ICS2. Øvrige ind-
tægter er stort set uændret ift. 2021 og udgør 29,7 mio. kr.
Ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger er steget med 16,2 mio. kr. fra 2021 til 2022 og ud-
gør 567,0 mio. kr. i 2022. Stigningen i driftsomkostninger kan i det væsentligste
henføres til øgede lønudgifter som følge af rekrutteringer i forbindelse med
EUTK-programmet og ICS2, ophør af betalingsmodellen til Administrations- og
Servicestyrelsen, øget huslejebetaling, øgede rejseomkostninger efter ophæ-
velse af coronarestriktioner samt lavere afskrivninger på anlægsinvesteringer.
Andre driftsindtægter
Andre driftsindtægter er steget med 0,4 mio. kr. fra 2021 til 2022 og udgør 1,5
mio. kr. Stigningen kan i det væsentligste henføres til indtægter i forbindelse med
tilskudsfinansierede aktiviteter vedr. deltagelse i et vejledningsprojekt under
Brexit tilpasningsreserven i Erhvervsstyrelsen.
Finansielle omkostninger
Finansielle omkostninger er faldet med 0,6 mio. kr. fra 2021 til 2022 og udgør
0,5 mio. kr. Faldet kan henføres til indeksering af indefrosne feriemidler i forbin-
delse med overførsel til Lønmodtagernes Feriemidler i 2021.
Resultatdisponering
Af
tabel 7
fremgår resultatdisponering for Toldstyrelsen for 2022.
Tabel 7. Resultatdisponering af årets overskud
(mio. kr.)
Disponeret til bortfald
Disponeret til udbytte til statskassen
Disponeret til overført overskud
-
-
-0,7
Anmærkning: Fortegn vedrørende ”overført overskud” afviger fra angivet fortegn i
Statens Koncernsystem
(SKS). Fortegnet er justeret af hensyn til præsentationen i årsrapporten således, at der anvendes samme
fortegn for overført overskud, videreførsel og årets resultat i årsrapportens tabeller.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
Årets overskud på 0,7 mio. kr. overføres til det overførte overskud i egenkapita-
len.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 126: Justering til oversendelsen den 31. marts 2023 angående årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9, fra skatteministeren
Årsrapport 2022 Toldstyrelsen
Side 19
Forklaring af tilbageførte hensættelser og periodiseringsposter
Toldstyrelsen har i 2022 tilbageført følgende hensættelser registreret primo
2022:
Åremål:
Der er hensat 0,5 mio. kr. ultimo 2021, og udbetalt 0,6 mio. kr. i 2022.
Der har således været en merudgift på 0,1 mio. kr. i 2022.
Engangsvederlag:
Der er hensat 9,0 mio. kr. ultimo 2021, og udbetalt 7,7 mio.
kr. i 2022. Der er således tilbageført 1,3 mio. kr. i 2022.
Periodiseringsposter:
Periodeafgrænsningsposter ultimo 2021 på i alt 6,2
mio. kr. fordelt med 5,5 mio. kr. vedrørende løn og 0,7 mio. kr. vedrørende øv-
rig drift er udgiftsført i 2022. Under leverandører af varer og tjenesteydelser
indgår 2,6 mio. kr. vedrørende periodiserede skyldige udgifter pr. 31. decem-
ber 2021. Der er i 2022 modregnet 2,3 mio. kr. i tilsvarende fakturaer og til-
bageført 0,3 mio. kr.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 126: Justering til oversendelsen den 31. marts 2023 angående årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9, fra skatteministeren
2700081_0021.png
Årsrapport 2022 Toldstyrelsen
Side 20
3.3 Balancen
Af
tabel 8a og 8b
fremgår Toldstyrelsens balance fordelt på henholdsvis aktiver
og passiver pr. 31. december 2022.
Tabel 8a. Balance
Aktiver
Note
Aktiver (mio. kr.)
Anlægsaktiver
2021
2022
1
Immaterielle anlægsaktiver
Færdiggjorte udviklingsprojekter
Erhvervede koncessioner, patenter m.v.
Udviklingsprojekter under opførelse
Immaterielle anlægsaktiver i alt
-
-
-
-
-
-
-
-
2
Materielle anlægsaktiver
Grunde, arealer og bygninger
Infrastruktur
Transportmateriel
Produktionsanlæg og maskiner
Inventar og it-udstyr
Igangværende arbejder for egen regning
Materielle anlægsaktiver i alt
Finansielle anlægsaktiver
Statsforskrivning
Øvrige finansielle anlægsaktiver
Finansielle anlægsaktiver i alt
Anlægsaktiver i alt
Omsætningsaktiver
Varebeholdninger
Tilgodehavender
Periodeafgrænsningsposter
Værdipapirer
Likvide beholdninger
FF5 Uforrentet konto
FF7 Finansieringskonto
Andre likvider
Likvide beholdninger i alt
Omsætningsaktiver i alt
Aktiver i alt
78,2
-5,3
-
72,8
98,3
113,5
72,8
18,1
-
91,0
124,6
152,7
-
19,2
6,2
-
-
27,5
6,1
-
6,1
-
6,1
15,2
6,1
-
6,1
28,1
-
-
-
9,1
-
-
9,1
-
-
-
22,0
-
-
22,0
Anmærkning: Af hensyn til præsentationen i årsrapporten er tilgodehavender vedrørende forudbetalt løn
på i alt 5,1 mio. kr. reklassificeret og flyttet fra den bogførte registrering under anden kortfristet gæld til
periodeafgrænsningsposter under omsætningsaktiverne, jf. Økonomistyrelsens
Vejledning om
kravspecifikation til regnskabsrapporter til årsrapporter 2022
. Der er tilsvarende foretaget rettelser i
sammenligningsåret.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
Den samlede balance udgør 152,7 mio. kr. pr. 31. december 2022 mod 113,5
mio. kr. pr. 31. december 2021.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 126: Justering til oversendelsen den 31. marts 2023 angående årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9, fra skatteministeren
2700081_0022.png
Årsrapport 2022 Toldstyrelsen
Side 21
Anlægsaktiver
Anlægsaktiver udgør 28,1 mio. kr. og kan henføres til finansielle anlægsaktiver
på 6,1 mio. kr. og materielle anlægsaktiver på 22,0 mio. kr. De materielle an-
lægsaktiver omfatter produktionsanlæg til kontrolopgaver blandt andet mobile
containerscannere, bagage- og pakkescannere, samt narkotikatestere. Materi-
elle anlægsaktiver er øget med 12,9 mio. kr. som i det væsentligste kan henføres
til anskaffelse af en ny mobil containerscanner.
Omsætningsaktiver
Omsætningsaktiver udgør 124,6 mio. kr. i 2022, hvoraf hovedparten udgøres af
likvide beholdninger på 91,0 mio. kr. og tilgodehavender på 27,5 mio. kr. Tilgo-
dehavender er steget med 8,3 mio. kr. i årets løb, som i det væsentligste kan
henføres til yderligere tilgodehavende afregning for toldfaglig bistand til EUTK-
programmet fra Udviklings- og Forenklingsstyrelsen, tilgodehavende moms i for-
bindelse med køb af ny mobil containerscanner samt fald i tilgodehavende løn-
refusioner.
Tabel 8b. Balance
Passiver
Note
Passiver (mio. kr.)
Egenkapital
Reguleret egenkapital (Startkapital)
Opskrivninger
Reserveret egenkapital
Bortfald
Udbytte til staten
Overført overskud
Egenkapital i alt
2021
2022
-6,1
-
-
-
-
-33,2
-39,3
-9,6
-6,1
-
-
-
-
-33,9
-40,0
-9,1
3
Hensatte forpligtelser
Langfristede gældsposter
FF4 Langfristet gæld
Donationer
Prioritets gæld
Anden langfristet gæld
Langfristet gæld i alt
Kortfristede gældsposter
Leverandører af varer og tjenesteydelser
Anden kortfristet gæld
Skyldige feriepenge
Indefrosne feriepenge
Igangværende arbejder for fremmed
regning
Periodeafgrænsningsposter
Kortfristet gæld i alt
Gæld i alt
-9,1
-
-
-
-9,1
-22,0
-
-
-
-22,0
-8,9
-14,0
-32,5
-0,1
-
-
-55,6
-64,6
-113,5
-25,5
-20,8
-35,3
0,0
-
-
-81,6
-103,7
-152,7
4
Passiver i alt
Anmærkninger: Der henvises til anmærkninger under tabel 8a.
Balancen
Aktiver
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 126: Justering til oversendelsen den 31. marts 2023 angående årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9, fra skatteministeren
2700081_0023.png
Årsrapport 2022 Toldstyrelsen
Side 22
Hensatte forpligtelser
Hensatte forpligtelser udgør 9,1 mio. kr. i 2022, hvilket er et fald på 0,5 mio. kr. i
forhold til 2021. Faldet kan henføres til ophør med hensættelse til åremålsfor-
pligtelse.
Kortfristet gæld
Kortfristet gæld udgør 81,6 mio. kr., hvoraf 35,3 mio. kr. vedrører skyldige ferie-
penge.
Anden kortfristet gæld på 20,8 mio. kr. omfatter blandt andet hensættelse til
over-/merarbejde og seniorbonus på 8,0 mio. kr., og er steget med 6,8 mio. kr. i
forhold til 2021. Stigningen kan i det væsentligst henføres til stigning i hensæt-
telse til over-/merarbejde og seniorbonus, samt skyldig EU-moms i forbindelse
med køb af mobil containerscanner.
Gæld til leverandører af varer og tjenesteydelser udgør 25,5 mio. kr. hvilket er en
stigning på 16,6 mio. kr. i forhold til 2021. Stigningen kan i det væsentligste hen-
føres til køb af ny mobil containerscanner.
3.4 Egenkapitalforklaring
Af
tabel 9
nedenfor fremgår ændringerne i de forskellige poster i Toldstyrelsens
egenkapital. Forklaringerne til tabel 9 uddyber egenkapitalen i balancen og viser
årets ændringer som følge af resultatdisponering.
Tabel 9. Egenkapitalforklaring
Egenkapital primo (mio. kr.)
Reguleret egenkapital primo
+Ændring i reguleret egenkapital
Reguleret egenkapital ultimo
Opskrivninger primo
+Ændring i opskrivninger
Opskrivninger
Reserveret egenkapital primo
+Ændring i reserveret egenkapital
Reserveret egenkapital ultimo
Overført overskud primo
+Primoregulering/flytning mellem bogfø-
ringskredse
+Regulering af det overførte overskud
+Overført fra årets resultat
-Bortfald
-Udbytte til staten
Overført overskud ultimo
Egenkapital ultimo
Egenkapital ultimo jf. balancen (tabel 8)
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
2021
6,1
-
-6,1
-
-
-
-
-
-
-3,6
-
-
-29,6
-
-
-33,2
-39,3
39,3
2022
-6,1
-
-6,1
-
-
-
-
-
-
-33,2
-
-
-0,7
-
-
-33,9
-40,0
-40,0
Toldstyrelsens egenkapital udgør ultimo 2022 40,0 mio. kr., hvoraf 33,9 mio. kr.
er overført overskud. Det overførte overskud er i 2022 forøget med 0,7 mio. kr.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 126: Justering til oversendelsen den 31. marts 2023 angående årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9, fra skatteministeren
2700081_0024.png
Årsrapport 2022 Toldstyrelsen
Side 23
3.5 Likviditet og låneramme
Af
tabel 10
fremgår udnyttelsesgraden af lånerammen.
Tabel 10. Udnyttelsesgrad af låneramme
(mio. kr.)
Sum af immaterielle og materielle anlægsaktiver
Låneramme
Udnyttelsesgrad i pct.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
2022
22,0
44,0
50,1
Toldstyrelsens låneramme ultimo 2022 udgør 44,0 mio. kr. Trækket på låneram-
men ultimo 2022 udgør 22,0 mio. kr. Lånerammen er derved overholdt.
3.6 Opfølgning på lønsumsloft
Af
tabel 11
fremgår udnyttelse af lønsumsloft for driftsbevilling, som hører under
Toldstyrelsen.
Tabel 11. Opfølgning på lønsumsloft
(mio. kr.)
Lønsumsloft FL
Lønsumsloft inkl. TB/aktstykker
Lønforbrug under lønsumsloft
Difference (mindre-/merforbrug)
Akkumuleret opsparing ultimo 2021
Akkumuleret opsparing ultimo 2022
§ 09.31.04
484,4
490,1
504,4
-14,3
56,1
41,8
Anmærkning: Lønforbrug under lønsumsloft er 0,3 mio. lavere end personaleomkostninger i alt jf. tabel 6 i
afsnit 3.2 som følge af, at lønudgifter vedr. tilskudsfinansierede aktiviteter og efterlevelsespensioner til
tjenestemænd (konto 44.21) ikke medregnes til lønforbrug under lønsumsloft.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
Lønsumsloftet primo 2022 var 484,4 mio. kr. På tillægsbevilling er der i alt tilført
lønsum på 5,7 mio. kr., der vedrører flytning af midler fra øvrig drift til lønsums-
ramme vedrørende afregning af toldfaglige bidrag og lovmedholdelighed i for-
bindelse med EUTK-programmet i Udviklings- og Forenklingsstyrelsen, samt
overførsel af bevilling til Udviklings- og Forenklingsstyrelsen vedrørende it-for-
analyser. Det samlede lønforbrug under lønsumsloftet i 2022 er 504,4 mio. kr.
Den akkumulerede opsparing af lønsum falder således til 41,8 mio. kr. ultimo
2022.
3.7 Bevillingsregnskabet
Bevillingsregnskabet fremgår af
tabel 12,
der indeholder indtægter og udgifter i
2022 på hovedkontoniveau. Bevillingsregnskabet indeholder de hovedkonti,
som Toldstyrelsen er ansvarlig for, og som er opgjort i bidrag til statsregnskabet.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 126: Justering til oversendelsen den 31. marts 2023 angående årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9, fra skatteministeren
2700081_0025.png
Årsrapport 2022 Toldstyrelsen
Side 24
Tabel 12. Bevillingsregnskab
Hovedkonto
Navn
Bevillings-
type
(mio. kr.)
Bevilling
Regnskab
Afvigelse
Overført over-
skud/Videre-
førelse ultimo
Drift
09.31.04
Toldstyrelsen
Drift
Udgifter
Indtægter
Administrerede ordninger
09.51.41
Toldgebyrer og -af-
gifter
Anden
Udgifter
Indtægter
09.51.42
Tilbagebetaling af
Tir-gebyr
Anden
Udgifter
-
-0,5
-
-
-0,7
-
-
0,2
-
-
-
568,1
-31,0
567,6
-31,2
0,5
0,2
-33,9
Indtægter
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
-
-
-
For forklaring på afvigelse mellem bevilling og regnskab for driftsbevillingen
henvises til årsrapportens øvrige afsnit. De regnskabsmæssige forklaringer på
afvigelser på øvrige bevillinger indgår i det følgende.
Hovedkonto 09.51.41 Toldgebyrer og -afgifter
Der er på hovedkonto 09.51.41 en bevilling i 2022 på 0,5 mio. kr. Der er realise-
ret indtægter på 0,7mio. kr., hvilket giver en merindtægt på 0,2 mio. kr. svarende
til 40 pct. af bevillingen. Merindtægten kan primært henføres til større aktivitet i
forbindelse med ekspeditionsafgifter.
Hovedkonto 09.51.42 Tilbagebetaling af TIR-gebyr
Tilbagebetaling af TIR-gebyrer er gennemført og afsluttet i 2021.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 126: Justering til oversendelsen den 31. marts 2023 angående årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9, fra skatteministeren
2700081_0026.png
Årsrapport 2022 Toldstyrelsen
Side 25
Bilag
4
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 126: Justering til oversendelsen den 31. marts 2023 angående årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9, fra skatteministeren
2700081_0027.png
Årsrapport 2022 Toldstyrelsen
Side 26
Afsnittet indeholder yderligere information af relevans for regnskabet og årsrap-
porten, herunder noter til resultatopgørelsen og balancen.
4.1 Noter til resultatopgørelse og balance
I det følgende fremgår
note 1-4
til resultatopgørelsen og balancen. Det bemær-
kes, at
tabellerne 13 og 14
er baseret på dataudtræk fra Toldstyrelsens an-
vendte økonomisystem SAP Intern.
4.1.1
Note 1: Immaterielle anlægsaktiver
Af
tabel 13
fremgår de immaterielle anlægsaktiver.
Tabel 13. Note 1. Immaterielle anlægsaktiver
(mio. kr.)
Færdiggjorte
udviklings-
projekter
Erhvervede
koncessioner,
patenter,
licenser mv.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
I alt
Kostpris
Primokorrektioner og flytning ml.
bogføringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2022
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskriv-
ninger 31.12.2022
Regnskabsmæssig værdi pr.
31.12.2022
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
(mio. kr.)
Primo saldo pr. 1. januar 2022
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte udvik-
lingsprojekter
Kostpris pr. 31.12.2022
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og SAP Intern.
Udviklingsprojekter
under udførelse
-
-
-
-
-
Toldstyrelsen har ikke immaterielle anlægsaktiver.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 126: Justering til oversendelsen den 31. marts 2023 angående årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9, fra skatteministeren
2700081_0028.png
Årsrapport 2022 Toldstyrelsen
Side 27
4.1.2
Note 2: Materielle anlægsaktiver
Af
tabel 14
fremgår de materielle anlægsaktiver.
Tabel 14. Note 2. Materielle anlægsaktiver
(mio. kr.)
Grunde, arealer
og bygninger
Infrastruktur
Produktionsanlæg
og maskiner
Transportmateriel
it-udstyr
Inventar og
I alt
Kostpris
Primokorrektioner og flytning ml.
bogføringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2022
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskriv-
ninger pr. 31.12.2022
Regnskabsmæssig værdi pr.
31.12.2022
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
67,0
-
16,8
-
83,9
-61,8
-
-61,8
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
67,0
-
16,8
-
83,9
-61,8
-
-61,8
-
-
-
-
-
-
-
-
22,0
-3,9
-
-3,9
-
-
-
-
-
-
-
-
22,0
-3,9
-
-3,9
(mio. kr.)
Primo saldo pr. 1. januar 2022
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte udvik-
lingsprojekter
Kostpris pr. 31.12.2022
Igangværende arbejder for egen
regning
-
-
-
-
-
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og SAP Intern.
Der har i 2022 været tilgang i materielle anlæg på 16,8 mio. kr., blandt andet
omfattende en mobil containerscanner.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 126: Justering til oversendelsen den 31. marts 2023 angående årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9, fra skatteministeren
2700081_0029.png
Årsrapport 2022 Toldstyrelsen
Side 28
4.1.3
Note 3: Hensatte forpligtelser
Af nedenstående note 3 fremgår hensatte forpligtelser.
Note 3: Hensatte forpligtelser
(mio. kr.)
Forpligtelse til engangsvederlag for medarbejdere og ho-
norering af særlig indsats for ledere
I alt
Kilde: SAP Intern.
-9,1
-9,1
Hensættelse til åremål er ophørt ved udgangen af 2022. De hensatte forpligtel-
ser registreret som lønomkostninger.
4.1.4
Note 4: Eventualaktiver og -forpligtelser
Jubilæumsforpligtelse
Toldstyrelsen har en retlig forpligtelse til at udbetale jubilæumsgratiale til medar-
bejdere efter 25, 40 og 50 års ansættelse i staten. Den fulde retlige forpligtelse
er pr. 31. december 2022 opgjort til 13,2 mio. kr. Inden for en femårig periode er
forpligtelsen opgjort til 1,3 mio. kr. til de medarbejdere, der var ansat pr. 31. de-
cember 2022, hvoraf 0,2 mio. kr. vedrører mulige jubilæer i 2023.
ATN-ordning
Toldstyrelsen anvender ATN-ordning, hvor ATN-dage for medarbejdere og le-
dere ikke kan komme til udbetaling, men alene kan afspadseres inden for en be-
stemt periode. ATN-dage i alt pr. 31. december 2022 udgør 490 dage, der sva-
rer til ca. 1,0 mio. kr.
Verserende sager
Toldstyrelsen har opgjort i hvilket omfang, der er disponeret til advokatsalær i
forbindelse med verserende sager, hvor styrelsen primært benytter Kammerad-
vokaten. Sagerne har forskellig karakter og varighed, og de opgjorte omkostnin-
ger forbundet med den enkelte sag er baseret på godkendte maksimumsgræn-
ser til advokatsalærer og sagsomkostninger. Eventualforpligtelsen til verserende
sager pr. 31. december 2022 er opgjort til 0,0 mio. kr. da alle verserende sager
er af en type, hvor salæret dækkes af departementet. Ultimo 2021 var eventual-
forpligtelsen opgjort til 0,0 mio. kr.
Udlæg
Toldstyrelsen foretager udlæg til fx afhentningsomkostninger, konfiskation, låse-
smed mv., hvortil omkostningen skal afholdes af den pågældende skyldner. Mod-
tages der ikke betaling fra skyldner modsvarende udlægget, opføres udlægget
som et tab under resultatopgørelsen. Eventualforpligtelsen til udlæg er pr. 31.
december 2022 opgjort til 0,6 mio. kr. Heraf er fordringer svarende til 0,0 mio. kr.
under opkrævning, mens fordringer svarende til 0,6 mio. kr. er sendt til inddri-
velse.
Der vurderes ikke at være øvrige væsentlige områder, hvortil der er forbundet en
eventualforpligtelse.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 126: Justering til oversendelsen den 31. marts 2023 angående årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9, fra skatteministeren
2700081_0030.png
Årsrapport 2022 Toldstyrelsen
Side 29
4.2 Indtægtsdækket virksomhed
Toldstyrelsen har ikke indtægtsdækket virksomhed, hvorfor tabel 15 og 16 ud-
går af årsrapporten.
4.3 Fællesstatslige løsninger mv.
Toldstyrelsen har ikke salg af fællesstatslige løsninger, hvorfor tabel 17 udgår af
årsrapporten.
4.4 Gebyrfinansieret virksomhed
Af
tabel 18
fremgår en oversigt over Toldstyrelsens gebyrordninger, der er admi-
nistrativt fastsat.
Tabel 18. Oversigt over gebyrordninger med administrativt fastsat takst
Kr.
Toldekspeditioner
udenfor åbningstid
Gebyrprovenu
Kilde: SAP Intern.
Årets resultat
2019
Årets resultat
2020
Årets resultat
2021
Årets resul-
tat 2022
-
-
-0,0
-0,1
Af
tabel 19
fremgår en oversigt over Toldstyrelsens gebyrordninger, hvor geby-
ret er fastsat ved lov.
Tabel 19. Oversigt over gebyrordninger med lovbestemt takst
Kr.
Gebyrprovenu
Kilde: SAP Intern.
Årets resultat
2019
-
Årets resultat
2020
-0,4
Årets resultat
2021
-0,1
Årets resul-
tat 2022
-0,7
Gebyrprovenu omfatter ekspeditionsafgifter i forbindelse med forsinket fortold-
ning eller toldangivelse.
4.5 Tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning
Af
tabel 20
fremgår en oversigt over Toldstyrelsens tilskudsfinansierede aktivite-
ter og henholdsvis tilskudsfinansieret forskning.
Tabel 20. Oversigt over tilskudsfinansierede aktiviteter, mio. kr.
Ordning
Overført
overskud
fra tidli-
gere år
-
-
Årets
Tilskud
-0,3
-0,3
Årets
udgifter
0,2
0,2
Årets
resultat
-0,1
-0,1
Overskud
til videre-
førelse
-0,1
-0,1
Brexit tilpas-
ningsreserven
I alt
Kilde: SAP Intern.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 126: Justering til oversendelsen den 31. marts 2023 angående årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9, fra skatteministeren
2700081_0031.png
Årsrapport 2022 Toldstyrelsen
Side 30
Tilskudsfinansierede aktiviteter omfatter deltagelse i et vejledningsprojekt under
Brexit tilpasningsreserven i Erhvervsstyrelsen i perioden 1. oktober 2022 til 31.
december 2023. Det samlede tilskud til Toldstyrelsen udgør 1,0 mio. kr. for hele
projektperioden, hvoraf 0,3 mio. kr. er modtaget i 2022.
4.6 Forelagte investeringer
Toldstyrelsen har ikke investeringsprojekter, som har været forelagt Finansud-
valget, hvorfor tabel 21 og 22 udgår af årsrapporten.
4.7 It-omkostninger
Af
tabel 23
fremgår en opgørelse af Toldstyrelsens it-omkostninger fordelt på
lønomkostninger, driftsomkostninger og investeringsomkostninger. Tabellen in-
deholder de systemrettede it-omkostninger til fagsystemer, it-omkostninger til
ikke-fagspecifikke systemer og ydelser, herunder af- og nedskrivninger samt it til
kontorhold mv.
Tabel 23. It-omkostninger
Sammensætning
Interne personaleomkostninger til it (it-drift/-vedligehold/-udvikling)
Interne statslige køb af it, herunder fra Statens IT
It-systemdrift
It-vedligehold
It-udviklingsomkostninger
Udgifter til it-varer til forbrug
I alt
Kilde: SAP Intern.
(mio. kr.)
-
0,0
-
-
-
1,0
1,0
4.8 Supplerende bilag
Toldstyrelsen har ikke supplerende bilag.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 126: Justering til oversendelsen den 31. marts 2023 angående årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9, fra skatteministeren
2700081_0032.png
Årsrapport 2022 Toldstyrelsen
Side 31
www.toldst.dk
Toldstyrelsen er en del
af Skatteforvaltningen