Finansudvalget 2022-23 (2. samling)
FIU Alm.del Bilag 122
Offentligt
2696006_0001.png
Aktstykke nr.
100
Folketinget 2019-20
Afgjort den 27. februar 2020
100
Finansministeriet.
København, den 19. februar 2020.
a.
Finansministeriet anmoder om Finansudvalgets tilslutning til at forlænge arbejdet med implemente-
ring af Statens Budgetsystem (SBS) med 8 måneder, således at systemets implementering i de statsli-
ge institutioner færdiggøres i november 2020 og ikke som oprindeligt planlagt med udgangen af
marts måned 2020. Forlængelsen af projektperioden vil betyde, at de totale projektudgifter eksklusiv
renter forventes forhøjet med 9,9 mio. kr. fra 88,4 mio. kr. til 98,3 mio. kr. Merudgifterne foreslås
bevillingsfinansieret, således at de statslige brugere ikke påvirkes gennem prisforhøjelser. Udgifterne
i 2020 afholdes inden for rammen af den på finansloven opførte bevilling på § 07.14.05. Implemen-
terings- og systemudviklingspuljen.
Finansudvalget tiltrådte med tidl. fortroligt aktstykke G af 11. februar 2016 og senere ved tidl. for-
troligt aktstykke J af 18. maj 2017 igangsættelse af etableringen af et fællesstatsligt budgetsystem.
Efter gennemført EU-udbud med forhandling blev der i sommeren 2017 indgået kontrakt med KMD,
som siden har leveret den kravsatte systemløsning i overensstemmelse med tidsplanen og aftalt pris.
Implementeringen blev igangsat i maj 2018 og Statens Budgetsystem har ind til nu fulgt tidsplan og
budget. Systemet er nu implementeret og sat i drift hos 69 af de i alt 130 statslige institutioner, som
skal anvende systemet og er dermed godt halvvejs gennem udrulningen.
Formålet med et fælles statsligt budgetsystem er at løfte kvaliteten af budgetarbejdet i de enkelte
institutioner og sikre en lettere adgang til aktuelle budgetdata, herunder budgetforudsætninger og for-
klaring på budgetafvigelser på tværs af det enkelte ministerområde. Implementeringen af Statens
Budgetsystem har med afsæt i dette fra start været tilrettelagt så den bestod af både den systemtekni-
ske del og den forretningsmæssige anvendelse af løsningen. Særligt det sidste kræver for de fleste
institutioner en større omlægning af økonomistyringen.
Implementeringsplanen er tilrettelagt i fire ’bølger’, som hver består af ca. 30 statsinstitutioner.
Ressortomlægningerne efter folketingsvalget i juni 2019 har betydet, at projektet ikke har kunnet
starte den tredje af i alt fire implementeringsbølger som planlagt. Endvidere viser erfaringerne fra
den hidtidige implementering, at ikke alle institutioner er lykkes med at tage al funktionalitet i brug,
og heller ikke i tilstrækkelig grad har nået at omlægge processer og arbejdsgange, hvilket er en for-
udsætning for at få det fulde udbytte af systemet og dermed realisere de gevinster, der er forudsat i
business casen.
b.
AE002764
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 122: Orientering om gevinstrealisering i projektet om fælles statsligt budgetsystem, fra finansministeren
2696006_0002.png
2
Som følge af dette er der udarbejdet en revideret implementeringsplan, som tager højde for den se-
nere opstart af de to resterende implementeringsbølger og samtidig gør det muligt som del af projek-
tet at genbesøge de institutioner, der allerede har taget systemet i brug, men som har behov for ekstra
bistand for at få den fulde forretningsmæssige nytte af systemet. Denne indsats vil bestå i styrkelse af
forandringsledelsesopgaven og i en individuel tilrettelagt indsats, der fokuserer på koblingen mellem
brugen af Statens Budgetsystem og tilrettelæggelsen af økonomistyringen i den pågældende institu-
tion. Det er It-rådets vurdering, at Moderniseringsstyrelsens reviderede implementeringsplan er velo-
vervejet og hensigtsmæssig.
Den reviderede implementeringsplan indebærer, at projektperioden forlænges med 8 måneder med
deraf følgende øgede interne lønudgifter i Moderniseringsstyrelsen i perioden. Herudover er det pla-
nen at tilføre projektet yderligere ressourcer til gennemførelse af de ekstra implementeringsaktivite-
ter, der iværksættes for de institutioner, som allerede har taget Statens Budgetsystem i anvendelse.
Statens Budgetsystem blev ved projektets start, og i det oprindelige aktstykke fra 2017, fejlagtigt
vurderet som et standardsystem med en økonomisk levetid på 5 år, hvor levetiden angiver det antal
år, hvor systemet forventes at have værdi for brugerne. Moderniseringsstyrelsen har efterfølgende
vurderet, at Statens Budgetsystem er et specialudviklet forretningssystem, som forventes at have en
levetid på mindst 8 år. Dette har betydning for projektets business case i form af forøgede renteudgif-
ter samt en tre år længere gevinstrealiseringsperiode.
Udgifter ved projektet
Udgifterne til den samlede anskaffelse, udvikling og implementering af Statens Budgetsystem for-
højes fra 88,4 mio. kr. til 98,3 mio. kr., eksklusiv renteudgifter, og inklusiv risikopulje på 4,7 mio.
kr.,
jf. tabel 1.
Statens Budgetsystem er et brugerfinansieret system. De statslige brugere finansierer således ud-
viklingen og driften af systemet. Det foreslås, at merudgifterne afholdes inden for rammen af bevil-
lingen på § 07.14.05. Implementerings- og systemudviklingspuljen, som er en del af Moderniserings-
styrelsens virksomhedsbærende hovedkonto, således at den forlængede implementering ikke fører til
prisforhøjelser for de statslige brugere.
Tabel 1
Omkostningsbaserede projektudgifter for Statens budgetsystem
Mio. kr. (2020-pl)
Ikke-aktiverbare projektudgifter
Aktiverbare projektudgifter
Total, ekskl. Renter
Renter
Total, inkl. Renter
Total
48,1
50,3
98,3
9,9
108,2
2015
2,7
0,0
2,7
0,0
2,7
2016
6,4
0,0
6,4
0,0
6,4
2017
5,4
0,0
5,4
0,0
5,4
2018
5,5
0,7
6,2
1,1
7,3
2019
12,2
7,0
19,3
2,0
21,3
2020
15,9
7,6
23,5
1,9
25,4
2021
0,0
7,6
7,6
1,6
9,2
2022
0,0
5,9
5,9
1,3
7,2
2023
0,0
5,5
5,5
0,9
6,4
2024-2027
0,0
16,0
16,0
1,2
17,1
Gevinster ved projektet
Gevinsterne er opgjort i projektets business case samlet for de ca. 130 statslige institutioner, for
hvem det vil være obligatorisk at anvende løsningen. Projektets gevinster vil i vidt omfang blive rea-
liseret decentralt i de statslige institutioner for økonomiske såvel som ikke-økonomiske gevinster.
Der er forventningen, at flere institutioner fra selvejesektoren vil tilslutte sig Statens Budgetsystem.
Tilslutning af flere brugere vil forbedre de samlede gevinster.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 122: Orientering om gevinstrealisering i projektet om fælles statsligt budgetsystem, fra finansministeren
2696006_0003.png
3
Statens It-råd har vurderet projektets reviderede business case i forhold til den oprindelige business
case fra 2017, og hvordan den forsinkede implementering påvirker business casen. Hvis der ses bort
fra levetidsforlængelsen af systemet, og den nuværende business case sammenlignes med seneste ba-
seline, er projektudgifterne steget med 11,5 mio. kr., og de økonomiske gevinster er forbedret med
ca. 4,2 mio. kr. Det vil sige, at den umiddelbare konsekvens af forsinkelsen er negativ, når der ude-
lukkende ses på projektet med den økonomiske levetid, som oprindeligt blev fastlagt. Det fremgår af
bilaget med udtalelse fra Statens it-råd, at tages der højde for levetidsforlængelsen af aktivet, er ge-
vinstrealiseringsperioden forlænget med tre år. Det fremgår yderligere af bilaget, at det er den pri-
mære grund til, at de økonomiske nettogevinster er forbedret med ca. 99,0 mio. kr. (94,0 mio. kr. i
2017-pl), og årsagen til at den nuværende business case samlet set er forbedret på trods af den for-
længede implementeringsperiode, og de merudgifter, der knytter sig dertil.
Risikoprofil
Som et fællestatsligt it-projekt indeholder budgetsystemet både interessentrelaterede, forretnings-
mæssige og tekniske risici. Den ændrede udgiftsprofil giver ikke anledning til at foretage ændringer i
projektets risikovurdering, men idet projektet ventes afsluttet pr. 30. november 2020, vurderes risi-
ciene at være væsentligt reduceret i forhold til ved projektets initiering. Derfor er der nu afsat en risi-
kopulje på 4,7 mio. kr. for den resterende del af projektet, hvor risikopuljen oprindeligt var 8,0 mio.
kr.
Behandling i Statens It-råd
Statens It-råd har i juni 2015, og i december 2019, vurderet, at projektet har normal risiko.
Tidsplan for fremtidige orienteringer
Finansudvalget orienteres om status for det fællesstatslige budgetsystem på følgende tidspunkter:
• December 2020: Orientering i forbindelse med afslutning af implementering samt projektets sta-
tus i øvrigt.
• August 2021: Orientering om projektets drift og effekt.
c.
Aktstykket forelægges Finansudvalget med henblik på, at projektets udvikling kan fortsætte med
henvisning til budgetvejledningens pkt. 2.2.18.2.
Budgetsystemet har senest været forelagt Statens It-råd, hvis udtalelse af 18. december 2019 ved-
lægges som bilag til dette aktstykke.
Under henvisning til ovenstående anmodes om tilslutning til, at perioden for implementeringen af
Statens Budgetsystem forlænges med 8 måneder med en fordyrelse af projektet på 9,9 mio. kr. De
samlede projektudgifter eksklusiv renter udgør 98,3 mio. kr. Udgifterne i 2020 afholdes inden for
d.
e.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 122: Orientering om gevinstrealisering i projektet om fælles statsligt budgetsystem, fra finansministeren
2696006_0004.png
4
rammen af den på finansloven opførte bevilling på § 07.14.05. Implementerings- og systemudvik-
lingspuljen.
København, den 19. februar 2020
N
ICOLAI
W
AMMEN
/ Poul Taankvist
Til Finansudvalget.
Tiltrådt af et flertal i Finansudvalget den 27-02-2020 (udvalget med undtagelse af Det Konservative Folkepartis
medlem, der stemte imod aktstykket).