Finansudvalget 2022-23 (2. samling)
FIU Alm.del Bilag 116
Offentligt
2693757_0001.png
Statsrevisorernes Sekretariat
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Ministerredegørelse vedr. beretning om Forsvarsministeriets
økonomistyring af forligsmidler i perioden 2018-2023
Dato:
17. april 2023
TKMR
2023/000675
493946
Ingen
Jeg fremsender hermed min redegørelse til beretning 10/2022 om For-
svarsministeriets økonomistyring af forligsmidler i perioden 2018-2023.
Jeg vil gerne indledningsvis understrege, at jeg tager den rejste kritik
alvorligt. Som tidligere medlem af statsrevisorerne har jeg selv været
med til at sætte gang i denne undersøgelse. Samtidig vil jeg gerne
kvittere for den gode dialog og de drøftelser, vi havde på mødet d. 13.
marts 2023.
Forsvarsområdet står over for store bevillingsløft i det kommende for-
svarsforlig, så Danmark kan leve op til NATO’s målsætning om, at for-
svarsudgifterne skal udgøre 2 pct. af BNP.
Det er derfor centralt, at der fremover bliver en stærkere styring, gen-
nemsigtighed og opfølgning på de politiske målsætninger for Forsvaret
og anvendelsen af bevillingerne, der tager højde for statsrevisorernes
og Rigsrevisionens kritik af ministeriets økonomistyring af forligsmidler.
Jeg vil i det følgende redegøre for de foranstaltninger og initiativer,
som den rejste kritik i beretningen giver anledning til.
Der er tale om overordnede foranstaltninger og initiativer, der vil skulle
udbygges og konkretiseres yderligere på baggrund af overblikket over
Forsvarets samlede økonomi, når det igangsatte ”kasseeftersyn” er
afsluttet. Og jeg kan oplyse, at det kasseeftersyn forventes offentlig-
gjort i starten af maj måned.
Dertil kommer, at ministeriets forligs- og økonomistyring vil skulle tage
højde for de konkrete politiske prioriteringer af bevillingsløftet på for-
svarsområdet og eventuelle yderligere politiske krav til ministeriets
opfølgning på det kommende forsvarsforlig.
En stærkere forligs- og økonomistyring af det kommende forsvarsforlig
Jeg har noteret, at Rigsrevisionen i beretningen har fokuseret på de-
partementets rolle i forhold til at tilrettelægge en gennemsigtig økono-
mistyring af implementeringen af forsvarsforliget 2018-2023.
Enhed:
Sagsnr.:
Dok.nr.:
Bilag:
FORSVARSMINISTEREN
Holmens Kanal 9
1060 København K
Tlf.: +45 7281 0000
Fax: +45 7281 0300
E-mail: [email protected]
www.fmn.dk
EAN: 5798000201200
CVR: 25 77 56 35
Side 1 af 5
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 116: Ministerredegørelse til beretning 10/2022 om Forsvarsministeriets økonomistyring af forligsmidler i perioden 2018-2023.
Målbilledet for departementets tilrettelæggelse af økonomistyringen
under det kommende forsvarsforlig er, at økonomistyringen skal bidra-
ge til at sikre, at der er en stærk tværgående og gennemsigtig styring,
som understøtter, at der kan foretages tværgående prioriteringer samt
sikres en høj sammenhæng mellem planlægning og styring af økono-
mien mhp. eksekvering og implementering af de politiske prioriteter på
forsvarsområdet.
Det betyder, at departementet vil opstille krav til styrelsernes udarbej-
delse af implementerings- og tidsplaner samt vurdering af risici for de
konkrete udviklingsinitiativer i det kommende forsvarsforlig. Dertil
kommer krav og ansvar for den efterfølgende tværgående synkronise-
ring og prioritering af forligsinitiativer samt sammenhængen til driften
af Forsvaret på tværs af etablissementer, materiel og personel.
Endvidere vil departementet opstille krav til styrelsernes registrering
samt opfølgning på prioriteringen og anvendelsen af forligsmidler. Op-
sætningen af registreringsrammen vil afspejle de konkrete udviklings-
initiativer i det kommende forsvarsforlig, herunder det økonomiske
grundlag og sammenhængen til den generelle økonomistyring på mini-
sterområdet.
Samtidig vil kravene til styrelsernes opfølgning på prioriteringen og
anvendelsen af forligsmidler betyde, at der
i tilknytning til den nuvæ-
rende flerårige rammestyring
vil blive indført egentlig flerårsbudget-
tering af den faglige styring forankret i departementets koncernøkono-
mi. Flerårsbudgetteringen skal samtidig være systemunderstøttet.
For at sikre et stærkere tilsyn og en tættere opfølgning med fremdrif-
ten i implementeringen af det kommende forsvarsforlig og anvendelsen
af forligsmidler, vil der endvidere blive etableret en central implemen-
teringsenhed i departementet.
Der er således - som nævnt i indledningen - tale om overordnede pej-
lemærker for udviklingen af en stærkere forligs- og økonomistyring på
ministerområdet, der skal udbygges og konkretiseres yderligere.
Jeg har derfor også til hensigt at nedsætte et ekspertudvalg, der skal
understøtte udviklingen af den faglige planlægning og tværgående
økonomiske styring på ministerområdet, herunder med rollefordelingen
ift. økonomistyring, planlægning, synkronisering og risikoidentifikation
på tværs af etablissement, materiel og personel. Den nærmere indret-
ning vil jeg drøfte med den kommende forsvarsforligskreds.
Sagsnr.: 2022/006327
Dok.nr.: 435090
Side 2 af 5
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 116: Ministerredegørelse til beretning 10/2022 om Forsvarsministeriets økonomistyring af forligsmidler i perioden 2018-2023.
En stærkere forligs- og økonomistyring skal samtidig understøtte den
politiske opfølgning på det kommende forsvarsforlig.
Det betyder, at der vil blive udviklet et nyt koncept for forligsopfølg-
ning- og rapporteringen, der skal sikre partierne bag det kommende
forsvarsforlig et systematisk overblik over fremdriften i implementerin-
gen af de politisk besluttede udviklingsinitiativer. Konceptet skal endvi-
dere sikre et rettidigt og gennemsigtigt beslutningsgrundlag for efter-
følgende politiske prioriteringer ved væsentlige ændringer af operative
behov, økonomisk grundlag, tidsperspektiv og risici ift. implementerin-
gen af de politiske målsætninger i det kommende forsvarsforlig.
Konceptet for forligsopfølgning og rapportering skal samtidig medvirke
til systematisk orientering af Folketingets Finansudvalg og Forsvarsud-
valg om fremdriften i det kommende forsvarsforlig, for at styrke Folke-
tingets kontrolmuligheder med implementeringen af de politiske mål-
sætninger og anvendelsen af forligsmidler på forsvarsområdet.
Det samlede overblik over Forsvarets nuværende økonomi er ved at
blive færdiggjort. Forsvarsministeriet vurderer på baggrund af analyse-
arbejdet, at den grundlæggende drift af Forsvaret ikke er i økonomisk
balance fra 2024 og frem. Det vil sige, at de planlagte aktiviteter og
kapaciteter koster mere at drive, end den nuværende økonomiske
ramme.
Analysearbejdet peger på behov for at håndtere økonomiske ubalancer,
herunder genopfyldning af større bevillingsskrænter i starten af den
kommende forligsperiode, finansiering af en række vanskeligt omgæn-
gelige merudgifter og håndtering af efterslæb mv. på ejendoms-, it- og
personelområdet. Håndteringen af de økonomiske ubalancer skal sikre,
at fundamentet for det nuværende forsvar bringes i balance i en ny
forligsperiode.
Under det kommende forsvarsforlig er der derfor også behov for at
udvikle et format for periodisk orientering af forligskredsen samt Folke-
tingets Finansudvalg og Forsvarsudvalg om bevillingsanvendelsen på
forsvarsområdet med fokus på kapacitetsplanerne for materiel og etab-
lissementer samt den operative virksomhed.
Effektiviseringer
Jeg noterer mig, at Rigsrevisionen kritiserer, at Forsvarsministeriet ikke
fuldt ud kan redegøre for, i hvilket omfang de forudsatte effektiviserin-
ger i forliget på nuværende tidspunkt er opnået, eller om de har påvir-
ket Forsvarets operative kapaciteter.
Sagsnr.: 2022/006327
Dok.nr.: 435090
Side 3 af 5
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 116: Ministerredegørelse til beretning 10/2022 om Forsvarsministeriets økonomistyring af forligsmidler i perioden 2018-2023.
I relation til første del af denne kritik vil jeg indledningsvis bemærke, at
realiserede provenuer i det nuværende styringskoncept opgøres, når
den implementeringsansvarlig myndighed vurderer, at de anviste løfte-
stænger er implementeret i videst muligt omfang. Det skal her bemær-
kes, at størstedelen af forligets effektiviseringer først står til afslutning
ultimo 2022 og i 2023, hvorfor provenuer først kan opgøres endeligt
her.
Forsvarsministeriet vil orientere forsvarsforligskredsen om den aktuelle
status på realiseringen af forligets effektiviseringsmål på ca. 1 mia. kr.
(fuld indfasning) i maj 2023. Forsvarsforligskredsen vil tilsvarende blive
orienteret ved udgangen af 2023, når de realiserede provenuer fra til-
bageværende effektiviseringsinitiativer er opgjort.
Det er ikke desto mindre vigtigt, at der fremover kommer større gen-
nemsigtighed i ministeriets realisering af provenuer fra effektiviserings-
initiativer. Jeg har derfor fuld forståelse for, at Rigsrevisionen har fokus
på området.
Forsvarsministeriet vil have et fortløbende fokus på at styrke den mål-
rettede opfølgning på politisk aftalte effektiviseringsinitiativer. I forbin-
delse med implementeringen af fremtidige effektiviseringer skal opfølg-
ningskonceptet derfor være konstrueret på en sådan måde, at der lø-
bende kan følges op på, om provenuer realiseres som tiltænkt.
Forsvarsministeriet har igangsat et større arbejde med fokus på øko-
nomistyring og forligsopfølgning, og vil løbende og i relevant omfang
holde Rigsrevisionen orienteret om de konkrete styringstiltag på mini-
sterområdet
Afslutningsvist skal jeg oplyse, at der i indgåelsen af et nyt forsvarsfor-
lig vil være et større fokus på, hvordan Finansudvalget og Forsvarsud-
valget bedre kan orienteres om fremdriften i de indgåede politiske afta-
ler, herunder opnå bedre gennemsigtighed i forsvarets samlede øko-
nomi. Sådanne initiativer vil blive genstand for politisk drøftelse i for-
bindelse med indgåelse af et nyt forsvarsforlig, som jeg forventer kan
indgås inden den 1. juli 2023.
Kopi af denne redegørelse sendes til Rigsrevisionen til orientering.
Med venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
Sagsnr.: 2022/006327
Dok.nr.: 435090
Side 4 af 5
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 116: Ministerredegørelse til beretning 10/2022 om Forsvarsministeriets økonomistyring af forligsmidler i perioden 2018-2023.
Sagsnr.: 2022/006327
Dok.nr.: 435090
Side 5 af 5