Finansudvalget 2022-23 (2. samling)
FIU Alm.del Bilag 111
Offentligt
2691322_0001.png
Beslutningsforslag nr.
B 00
Folketinget 2022-23 (2. samling)
Betænkning afgivet af Finansudvalget den 0. april 2023
Betænkning og indstilling (2. udkast)
vedrørende
den del af Statsrevisorerne afgivne betænkning over statsregnskabet for
finansåret 2021
1. Udvalgsarbejdet
Statsrevisorerne afgav den 20. februar 2023 den endelige
betænkning over statsregnskabet for 2021 og forelægger
statsregnskabet for finansåret 2021 med Statsrevisorernes
bemærkninger til Folketingets beslutning i overensstemmel-
se med grundlovens § 47, stk. 3.
Statsrevisorerne indstiller, at statsregnskabet for 2021
godkendes, men med bemærkning om, at Rigsrevisionen har
taget forbehold for afgrænsede dele af statsregnskabet.
Behandlingen af Statsrevisorernes endelige betænkning
over statsregnskabet
Finansudvalget påbegyndte behandlingen af den endelige
betænkning over statsregnskabet den 16. marts 2022 og har
behandlet betænkningen i 3 møder.
Det fremgår af Statsrevisorernes endelige betænkning
over statsregnskabet for 2021, at Rigsrevisionen har taget
forbehold for afgrænsede dele af statsregnskabet, da der er
konstateret fejl og usikkerheder for i alt ca. 1 pct. af de
samlede indtægter og udgifter, og at der for femte år i træk
er taget forbehold for, om § 38. Skatter og afgifter er rigtig.
På den baggrund havde udvalget den 23. marts 2023 møde
med Statsrevisorerne, Rigsrevisionen og Skatteudvalget om
forbeholdet på statsregnskabet og situationen på Skattemini-
steriets område.
Behandlingen af Statsrevisorernes beretninger
Udvalget har løbende behandlet Statsrevisorernes beret-
ninger og Rigsrevisionens beretninger, der ligger til grund
for disse, efterhånden som de har foreligget. Udvalget har
stillet spørgsmål til og haft samråd med ministre, hvor be-
retningerne har givet anledning hertil. Der henvises til FIU
alm. del – samrådsspørgsmål D, N, O, U, T, S og Ø (folke-
tingsåret 2021-22).
2. Politiske bemærkninger
Udvalget noterer sig, at statsregnskabet for 2021 i alle væ-
sentlige henseender er rigtigt, og at staten i alle væsentlige
henseender har overholdt bevillingerne. Udvalget noterer sig
dog også, at Rigsrevisionen modsat tidligere år har taget
forbehold i erklæringen for hele statsregnskabet, da der kan
konstateres fejl og usikkerheder på i alt ca. 1 pct. af de
samlede indtægter og udgifter. Fejl og usikkerheder som pri-
mært kan henledes til Skatteministeriets dele af regnskabet,
men også fejl i Sundhedsministeriets, Erhvervsministeriets
og Beskæftigelsesministeriets dele af regnskabet.
Udvalget ser med bekymring på, at Rigsrevisionen for
femte år i træk har taget forbehold for, om § 38. Skatter
og afgifter i statsregnskabet er rigtig, og at fejl og usikker-
heder i Skatteministeriets forvaltning og regnskabsaflæggel-
se øger statens tab af indtægter. Udvalget forudsætter, at
Statsrevisorernes bemærkninger i den endelige betænkning
over statsregnskabet og den i de øvrige beretninger rejste
kritik allerede har givet de berørte ministerier og styrelser
anledning til overvejelser om en forbedring på de punkter,
som omfattes af kritikken.
Udvalget tager til efterretning, at Statsrevisorerne og Rigs-
revisionen over for udvalget har givet udtryk for, at der
i Skatteministeriet arbejdes konstruktivt med Rigsrevisio-
nens anbefalinger, og at der trods alt kan registreres en
fremgang. I den forbindelse har udvalget ligeledes noteret
sig, at Skatteministeren i forbindelse med oversendelsen af
årsregnskabet 2022 for hovedkontiene på finanslovens §
38. Skatter og afgifter, jf. FIU alm. del – bilag 101, har
givet en status på Skatteministeriets arbejde med at styrke
regnskabsaflæggelsen og håndtere de usikkerheder og fejl,
som i de seneste år har givet anledning for Rigsrevisionen
til at tage forbehold for regnskabets rigtighed. Udvalget
anerkender, at der i Skatteministeriet arbejdes på at styrke
regnskabsaflæggelsen, men konstaterer også, at problemerne
endnu ikke er løst.
DokumentId
Journalnummer
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 111: 2. udkast til betænkning og indstilling vedr. den del af Statsrevisorerne afgivne betænkning over statsregnskabet for finansåret 2021
2691322_0002.png
2
Vedrørende beretning nr. 15/2021 om Finansministeriets
udstedelse af 30-årige statsobligationer i 2008 bemærkes,
at Finansudvalget har fulgt denne sag løbende og har haft
finansministeren i samråd den 28. juni 2022, jf. FIU alm. del
– samrådsspørgsmål S-U (folketingsåret 2021-22). Endvide-
re er der stillet en række skriftlige spørgsmål vedrørende
beretningen. Der henvises til FIU alm. del – spørgsmål 176,
273, 274, 277, 307-319, 380, 381, 422-430, 432 (folketings-
året 2021-22), og FIU alm. del – spørgsmål 140. Endvidere
henvises der til FIU alm. del – bilag 36 og 213 (folketings-
året 2021-22).
Udvalget tager til efterretning, at Statsrevisorerne på deres
møde den 20. februar 2023 har behandlet ovennævnte beret-
ning og besluttet at optage den i endelig betænkning over
statsregnskabet for 2021 som afsluttet sag med følgende
bemærkninger til Folketinget: »Da beretningen blev afgivet
i april 2022 fandt Statsrevisorerne det bemærkelsesværdigt,
at Finansministeriet fandt, at der ikke var grundlag for beret-
ningens konklusion og Statsrevisorernes bemærkning, mens
Rigsrevisionen fastholdt, at der forelå et fuldt dækkende
grundlag for beretningens konklusioner. For at udrede dette
tvivlsspørgsmål har Statsrevisorerne efterfølgende afholdt
et møde med finansministeren, som har afgivet en ny re-
degørelse til sagen. I den nye ministerredegørelse anførte
ministeren bl.a., at det havde været nyttigt med mere fyldige
begrundelser i forbindelse med Nationalbankens indstilling
om forøgelse af udstedelsesomfanget og Finansministeriets
forelæggelse for den daværende finansminister. Dette har
Finansministeriet taget til efterretning.
Statsrevisorerne skal medgive finansministeren og Finans-
ministeriet, at beretningen ikke indeholder en vurdering af,
om udstedelsen af 30-årige statsobligationer i 2008 var det
mest hensigtsmæssige finanspolitiske tiltag i forhold til at
understøtte fastkurspolitikken og statsgældpolitikken. Det
har hverken været Statsrevisorernes eller Rigsrevisionens
intention at gennemføre en sådan undersøgelse.
Statsrevisorerne har derimod anmodet om, og Rigsrevi-
sionen har gennemført, denne undersøgelse af beslutnings-
grundlaget, dvs. om Finansministeriet i tilfredsstillende grad
har begrundet udstedelsen af statsobligationerne i fastkurs-
politikken, og om finansministeren har videregivet alle re-
levante oplysninger til Folketinget. Som det fremgår af be-
retningen har udstedelsen af statsobligationer for 60 mia.
kr. været begrundet i hensyn til fastkurs- eller statsgældspo-
litikken, men 27,6 mia. kr. har ikke. Udstedelsen af de
sidste 27,6 mia. kr. har alene været begrundet i en kraftig
efterspørgsel fra markedet (herunder fra ATP), og den har
overvejende tilgodeset danske pensionskunder og ikke et
finansieringsbehov i staten.
Statsrevisorerne kan ikke afvise, at den sidste udstedelse
er sket med de bedste intentioner, og at den skal ses i sam-
menhæng med det tidspres, Finansministeriet var under i
efteråret 2008 i forhold til at finde løsninger i forhold til den
økonomiske krise.
Statsrevisorerne må dog gentage, at udstedelsen af 30-åri-
ge statsobligationer for yderligere 27,6 mia. kr. i 2008 har
påført staten højere renteudgifter end nødvendigt umiddel-
bart efter udstedelsen. Udstedelsen har kostet skatteyderne
ca. 1,24 mia. kr. mere p.a., end hvis der kun var blevet ud-
stedt 30-årige statsobligationer for 60 mia. kr.« Der henvises
til FIU alm. del – bilag 72.
Udvalget konstaterer, at Finansministeriet – ifølge Statsre-
visorerne og Rigsrevisionen – ikke har kunnet give en klar
begrundelse for udstedelse af statsobligationer for yderligere
27,6 mia. kr., som har påført staten en merudgift på ca. 1,24
mia. kr. p.a.
3. Indstilling
Udvalget
indstiller herefter følgende beslutningsforslag til
vedtagelse:
Forslag til folketingsbeslutning
i henhold til grundlovens § 47 med hensyn til
statsregnskabet for finansåret 2021
Statsregnskabet for finansåret 2021 godkendes.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
Anne Paulin (S) Benny Engelbrecht (S) Jens Joel (S) Malte Larsen (S) Mogens Jensen (S) Simon Kollerup (S)
fmd.
Torsten Schack Pedersen (V) Morten Dahlin (V) Henrik Frandsen (M) Dennis Flydtkjær (DD)
nfmd.
Hans Kristian Skibby (DD) Ole Birk Olesen (LA) Rasmus Jarlov (KF) Peter Kofod (DF) Lisbeth Bech-Nielsen (SF)
Pelle Dragsted (EL) Noah Sturis (ALT)
Radikale Venstre, Nye Borgerlige, Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
50
23
Dansk Folkeparti (DF)
Alternativet (ALT)
7
6
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 111: 2. udkast til betænkning og indstilling vedr. den del af Statsrevisorerne afgivne betænkning over statsregnskabet for finansåret 2021
2691322_0003.png
3
Moderaterne (M)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Liberal Alliance (LA)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
Radikale Venstre (RV)
16
15
14
14
10
9
7
Nye Borgerlige (NB)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1