Finansudvalget 2022-23 (2. samling)
FIU Alm.del Bilag 103
Offentligt
2686139_0001.png
Årsrapport 2022
Fiskeristyrelsen
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 103: Årsrapporter for 2022, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevare, landbrug og fiskeri
Indhold
1.
2.
2.1.
2.2.
2.2.1.
2.3.
2.4.
2.5.
3.
3.1.
3.2.
3.2.1.
3.3.
3.4.
3.5.
3.6.
3.7.
4.
4.1.
4.2.
4.3.
4.4.
4.5.
4.6.
4.7.
4.8.
Påtegning af det samlede regnskab
Beretning
Præsentation af virksomheden
Ledelsesberetning
Årets økonomiske resultat
Kerneopgaver og ressourcer
Målrapportering
Forventninger til det kommende år
Regnskab
Anvendt regnskabspraksis
Resultatopgørelse
Forklaring af tilbageførte hensættelser og periodiseringsposter
Balancen
Egenkapitalforklaring
Likviditet og låneramme
Opfølgning på lønsumsloft
Bevillingsregnskabet
Bilag
Noter til resultatopgørelse og balance
Indtægtsdækket virksomhed
Fællesstatslige løsninger mv.
Gebyrfinansieret virksomhed
Tilskudsfinansierede aktiviteter
Forelagte investeringer
It-omkostninger
Supplerende bilag
3
4
4
5
6
7
8
12
14
14
15
16
17
18
19
19
20
22
22
24
25
25
25
26
26
27
2
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2022 / Fiskeristyrelsen
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 103: Årsrapporter for 2022, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevare, landbrug og fiskeri
2686139_0003.png
1. Påtegning af det samlede regnskab
Årsrapporten omfatter de hovedkonti på finansloven, som Fiskeristyrelsen, CVR nr. 39097176, er ansvarlig for:
§ 24.61.01. Fiskeristyrelsen
(Driftsbevilling)
§ 24.61.06. Renter vedrørende tilskudsordninger på fiskeriområdet
(Anden bevilling)
§ 24.61.20. Tilskud til fremme af international fiskeriforskning- og udvikling
(Reservationsbevilling)
§ 24.62.51. Fiskeafgiftsfonden
(Reservationsbevilling)
§ 24.62.60. Afdrag og afskrivninger på lån
(Anden bevilling, administreret af Udbetaling Danmark)
§ 24.63.10. Nationale tilskud inden for fiskerisektoren
(Reservationsbevilling)
§ 24.63.30. Tilskud inden for fiskerisektoren med EU-medfinansiering
(Reservationsbevilling)
§ 24.63.50. Brexit-reserven til fiskerisektoren
(Reservationsbevilling)
§ 24.65.40. Fiskepleje, herunder udsætninger
(Reservationsbevilling)
§ 24.65.45. Fritidsfiskertegn og lystfiskertegn
(Anden bevilling)
herunder de regnskabsmæssige forklaringer, som skal tilgå Rigsrevisionen i forbindelse med bevillingskontrollen for 2022.
Påtegning
Det tilkendegives hermed:
1. at årsrapporten er rigtig, dvs. at årsrapporten ikke indeholder væsentlige fejlinformationer eller udeladelser, herunder
at målopstillingen og målrapporteringen i årsrapporten er fyldestgørende,
2. at de dispositioner, som er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i overensstemmelse med meddelte bevillinger, love
og andre forskrifter samt med indgåede aftaler og sædvanlig praksis, og
3. at der er etableret forretningsgange, der sikrer en økonomisk hensigtsmæssig forvaltning af de midler og ved driften
af de institutioner, der er omfattet af årsrapporten
København, den
27
/
3
2023
København, den
27
/
3
2023
_________________________
Morten Niels Jakobsen
Departementschef
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
___________________________
Nanna Møller
Direktør
Fiskeristyrelsen
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2022 / Fiskeristyrelsen
3
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 103: Årsrapporter for 2022, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevare, landbrug og fiskeri
2686139_0004.png
2. Beretning
2.1.
Præsentation af virksomheden
Fiskeristyrelsen er en del af Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri og omfatter en central del med afdelinger i
København og Sønderjylland samt en regional fiskerikontrol med lokalafdelinger flere steder i landet og tre fiskerikontrol-
skibe.
Fiskeristyrelsen varetager opgaver med administration og kontrol inden for fiskeriområdet. Administrationen og kontrollen
omfatter sagsbehandling, regelforberedelse, myndighedsberedskab og bidrag til forberedelse af nye tiltag, tilsynsbesøg
samt deltagelse i internationalt samarbejde.
Fiskeristyrelsen er EU-akkrediteret som udbetalende organ for EU-støtteordninger finansieret helt eller delvist af Hav-,
Fiskeri- og Akvakulturfonden (EHFAF). Opgaverne udføres i henhold til den til enhver tid gældende bekendtgørelse om
Fiskeristyrelsens opgaver og beføjelser, hvor det nærmere fremgår, hvilke love mv., som styrelsen administrerer, jf. BEK
nr. 602 af 10. maj 2020.
For yderligere oplysninger henvises til Fiskeristyrelsens hjemmeside:
www.fiskeristyrelsen.dk.
4
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2022 / Fiskeristyrelsen
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 103: Årsrapporter for 2022, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevare, landbrug og fiskeri
2.2.
Ledelsesberetning
Fiskeristyrelsen har i 2022 nået en række vigtige milepæle. En væsentlig milepæl vedrører styrelsens genopretning, idet
Rigsrevisionen i 2022 har lukket sagen om beretning om kvotekoncentration og i januar 2023 har lukket sagen om beret-
ning om tilskud. En anden stor milepæl var, da styrelsens nye fiskerikontrolskib "Nordsøen" blev taget i brug.
Overordnet har Fiskeristyrelsen arbejdet med at understøtte og udvikle den erhvervsrettede kontrol samt udmøntningen
af tilskud
særligt gennem øget digitalisering. Organisatorisk har styrelsen haft fokus på ledelsestilsyn, ledelsesunderstøt-
telse og trivsel i organisationen.
Udmøntning af EU-tilskudsprogrammer
Der er i 2022 arbejdet på at udmønte de ordninger, der følger af den politiske aftale om den danske udmøntning af EU's
Brexit-reserve til fiskeriområdet, på i alt ca. 1,3 mia. kr. Fiskeristyrelsen har i 2022 udmøntet ca. 0,2 mia. kr. til ophugning
af fartøjer, mens de resterende ordninger skal udmøntes i 2023, hvor reserven udløber. Fiskeristyrelsen har desuden
arbejdet med den fortsatte udmøntning og afslutning af Hav- og fiskeriudviklingsprogrammet (EHFF) og udmøntning af ca.
2 mia. kr. i det nye EHFAF-program for 2021-2027, som EU-Kommissionen godkendte i december 2022.
Fortsat digitalisering
Fiskeristyrelsen har i 2022 øget digitaliseringsindsatsen til understøttelse af både erhverv, kontrol og dataudveksling med
blandt andet EU og har med inddragelse af erhvervet igangsat flere Brexit-relaterede digitaliseringsprojekter. Der er blandt
andet sat gang i udviklingen af
“Min
side”,
hvor fiskere kan tilgå egne data samt fremsende ansøgninger om tilladelser mv.
Ydermere er udviklingen af en ny e-log påbegyndt, hvor fiskere blandt andet kan indsende logbøger elektronisk. I 2022
har styrelsen desuden afsluttet arbejdet med at it-understøtte kontrollen af kvotebestemmelserne til også at omfatte B-
kvoter.
Fiskeristyrelsen har arbejdet med elektronisk monitorering af jomfruhummerfiskeriet i Kattegat og påbegyndt et kamera-
projekt i Østersøen med to fartøjer. Projektet i Kattegat er i 2022 gået ind i fase 2, hvilket betyder, at hovedparten af
jomfruhummerfiskerne i Kattegat skal have installeret et kamerasystem i løbet af 2023.
Trivsel i Fiskeristyrelsen
Fiskeristyrelsen har stort fokus på at fremme trivsel. I 2022 er der udarbejdet et nyt ledelsesgrundlag og gennemført en
opfølgende stressmåling samt en trivsels- og ledelsesmåling. Der er iværksat en række tværgående og lokale tiltag med
henblik på at sikre et godt og krænkelsesfrit arbejdsmiljø, herunder tydelig kommunikation og rettidig inddragelse af med-
arbejderne i udviklings- og forandringsprojekter.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2022 / Fiskeristyrelsen
5
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 103: Årsrapporter for 2022, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevare, landbrug og fiskeri
2686139_0006.png
2.2.1.
Årets økonomiske resultat
Tabel 1
Virksomhedens økonomiske hoved- og nøgletal
Hovedtal
(mio. kr.)
Resultatopgørelse
Ordinære driftsindtægter
Ordinære driftsomkostninger
Resultat af ordinær drift
Resultat før finansielle poster
Årets resultat
Balance
Anlægsaktiver i alt
Omsætningsaktiver
Egenkapital
Langfristet gæld
Kortfristet gæld
Finansielle nøgletal
Udnyttelsesgrad af lånerammen i pct.
Bevillingsandel i pct.
Personaleoplysninger
Antal årsværk
Årsværkspris
271,6
0,6
286,6
0,6
304,1
0,6
16,3
74,5
40,6
78,5
51,1
71,6
223,6
99,4
-17,0
-220,6
-30,4
265,4
130,2
-16,0
-265,3
-44,9
-
-
-
-
-
-227,5
233,8
6,3
-7,6
-6,5
-237,9
257,3
19,4
-1,0
0,9
-278,5
288,4
9,9
-0,1
3,8
2021
2022
2023
Kilde: Statens Koncern System (SKS) og Navision Stat.
Anm.: Foreløbigt grundbudget 2023 er baseret på forslag til finanslov for 2023 som fremsat i august 2022.
Årets økonomiske resultat for Fiskeristyrelsen i 2022 er et merforbrug på 0,9 mio. kr., jf. tabel 1.
De væsentlige afvigelser mellem 2021 og 2022 kan henføres til opgaver relateret til udmøntning af Brexit-reserven til
fiskerisektoren, hvilket har medvirket til en stigning i antallet af årsværk fra 271,6 i 2021 til 286,6 i 2022. Derudover er der
flere udgifter til administration af Brexit-reserven (teknisk bistand) og til digitalisering samt flere indtægter, da opgaverne
er finansieret af EU. Styrelsens bevilling er øget med 17,2 mio. kr. fra 2021 til 2022. Dette skyldes primært, at styrelsen i
2022 er blevet tilført en et-årig bevilling til at styrke styrelsens generelle opgavevaretagelse, herunder at varetage EU-krav
på fiskeriområdet.
Fiskeristyrelsen har i 2022 desuden fået færdigbygget og taget et nyt fiskerikontrolskib i brug, hvilket er den primære årsag
til stigningen i anlægsaktiver, langfristet gæld samt udnyttelsesgrad af låneramme fra 2021 til 2022.
6
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2022 / Fiskeristyrelsen
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 103: Årsrapporter for 2022, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevare, landbrug og fiskeri
2686139_0007.png
Tabel 2
Virksomhedens hovedkonti
Overført
overskud/
Videreført
bevilling
ultimo
11,7
-
-
118,7
-
-
(mio. kr.)
Drift
Type
I alt
Udgifter
Indtægter
Bevilling
(FL+TB)
186,7
250,2
-63,5
38,6
1.620,8
-1.582,2
Regnskab
187,6
259,3
-71,6
-2,7
425,3
-428,0
Administrerede ordninger
I alt
Udgifter
Indtægter
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
Anm.: Regnskabstal stemmer ikke med SKS-tabel, da SKS-tabel medtager § 37.11.01, § 37.63.01 og § 42.11.01 som ikke hører under Fiskeristyrel-
sens hovedkonti.
Den samlede økonomi for Fiskeristyrelsens hovedkonti fremgår af tabel 2. Det finansielle regnskab aflægges for Fiskeri-
styrelsens driftsbevilling under § 24.61.01. Fiskeristyrelsen. Der henvises til oplysninger om de enkelte hovedkonti i afsnit
3.7 Bevillingsregnskabet, herunder for Fiskeristyrelsens administrerede ordninger.
2.3.
Kerneopgaver og ressourcer
Tabel 3
Sammenfatning af økonomi for virksomhedens opgaver
Opgave
(mio. kr.)
0. Generel ledelse og administration
1. Regulering og politikudvikling
2. Tilskud
3. Kontrol
I alt
Bevilling
(FL+TB)
-87,9
1,9
-4,9
-95,8
-186,7
Øvrige
indtægter
0,0
-7,2
-13,9
-50,6
-71,6
Andel af årets
overskud
-15,7
3,2
-1,4
14,9
0,9
Omkostninger
72,2
8,5
17,3
161,2
259,3
Kilde: Finansloven 2022, SB-systemet & Navision Stat.
Anm.: Fordelingen af nettobevillingen (FL+TB) på formål er baseret på finanslovens tabel 6, hvor bruttoudgiftsbevillingen er fordelt på formål ud
fra årsrapport 2020.
Tabel 3 sammenfatter Fiskeristyrelsens økonomi fordelt på kerneopgaver, jf. tabel 6 i finanslovens anmærkninger suppleret
med fordeling af tillægsbevillinger samt indtægtsbevilling på samme kerneopgaver. Alle aktiviteter kan henføres til disse
kerneopgaver og opgøres i forhold til bevilling, øvrige indtægter og omkostninger. Af tabellen fremgår det, at der er et
mindreforbrug på formål 0 på samlet 15,7 mio. kr. og et næsten tilsvarende merforbrug på formål 3 på samlet 14,9 mio. kr.
Dette skyldes primært, at fordelingen af bevillingen på formål var baseret på en historisk omkostningsfordeling. I den
budgetterede fordeling af bevilling var der derfor ikke taget højde for, at en relativt større andel af særligt kontroludgifter er
konteret som formål 0. Sammenlignes den relative fordeling af omkostninger på formål med sidste års fordeling er denne
uændret.
Fiskeristyrelsen har fra 2023 foretaget en justering af formål på finansloven.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2022 / Fiskeristyrelsen
7
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 103: Årsrapporter for 2022, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevare, landbrug og fiskeri
2686139_0008.png
2.4.
Målrapportering
Nedenfor opregnes Fiskeristyrelsens samlede resultatopfyldelse i 2022 opgjort på baggrund af Fiskeristyrelsens mål- og
resultatplan for 2022. Samlet er resultatopfyldelsen opgjort til 85 pct. ud af 95 mulige pct., idet mål 9, der vægter 5 pct., er
udgået som følge af ændrede forudsætninger. I de efterfølgende afsnit gennemgås de mål, der ikke er opfyldt.
Tabel 4
Årets resultatopfyldelse
Mål
Succeskriterium
Opnåede resultater
Målopfyldelse
Delmål
Opfyldelse
(pct.)
Mål 1: Fødevareministerens 10-punktsplan - God forvaltning I
Vægtning: 10 pct.
Delmål 1.1.
I forlængelse af fødevaremi-
Målet er opfyldt. Fiskeristy-
10
nisterens 10-punktsplan skal relsen har udformet og frem-
Fiskeristyrelsen inden ud-
sendt to konkrete tiltag. Ét,
gangen af 1. kvartal 2022
der angår journaliserings-
udarbejde forslag til konkrete praksis for direktionssager,
tiltag, der yderligere kan
og ét, der angår, at nyan-
styrke forvaltningen i Fiskeri- satte medarbejdere skal tage
styrelsen.
et forvaltningskørekort.
Mål 2: Hurtigere standardisering af kontrolbeskrivelser og kontrolinstrukser - God forvaltning II
Vægtning: 10 pct.
Delmål 2.1.
Regelændringer med ikraft-
træden den 1. januar 2022
skal være indarbejdet i kon-
trolbeskrivelser og -instruk-
ser med udgangen af 1.
kvartal 2022.
Regelændringer med ikraft-
træden den 1. juli 2022 skal
være indarbejdet i kontrolbe-
skrivelser og instrukser inden
udgangen af 3. kvartal.
Målet er opfyldt. Fiskeristy-
relsen har implementeret re-
gelændringerne i kontrolbe-
skrivelser og indarbejdet re-
gelændringer i de instrukser,
som indeholder sanktioner.
Målet er opfyldt. Fiskeristy-
relsen har implementeret re-
gelændringerne i kontrolbe-
skrivelser og indarbejdet re-
gelændringer i de instrukser,
som indeholder sanktioner.
5
10
10
Samlet
Opfyldelse
(pct.)
Delmål 2.2.
5
Mål 3: Velfungerende ledelsestilsyn - God forvaltning III
Vægtning: 10 pct.
Delmål 3.1.
Alle kontorer i Fiskeristyrel-
sen skal regelmæssigt følge
op på resultaterne af ledel-
sestilsynet, og hvert kontor
skal kvartalsvist i 2022 doku-
mentere, at der er fulgt op på
ledelsestilsynet.
Målet er opfyldt. Alle konto-
rer har kvartalsvist fulgt op
på og dokumenteret resulta-
terne af ledelsestilsynet.
10
10
8
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2022 / Fiskeristyrelsen
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 103: Årsrapporter for 2022, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevare, landbrug og fiskeri
2686139_0009.png
Mål 4: Reduktion af stressniveau - God forvaltning IV
Vægtning: 10 pct.
Delmål 4.1.
Under 40 pct. af Fiskeristy-
relsens medarbejdere har
oplevet symptomer på stress
på grund af forhold på ar-
bejdspladsen svarende til en
reduktion på mindst 10 pro-
centpoint set i forhold til den
seneste måling, som fandt
sted i 2019.
Delmål 4.2.
Alle enhederne skal identifi-
cere, gennemføre og følge
op på mulige forbedringstil-
tag til at nedbringe stressni-
veauet i løbet af 2022.
Målet er ikke opfyldt. Den se-
neste måling af stress gen-
nemført i maj 2022 viser, at
57 pct. af styrelsens medar-
bejdere har oplevet stress.
0
5
Målet er opfyldt. Der har væ-
ret en lokal opfølgningspro-
ces med identifikation af
stressreducerende indsatser
i alle enheder og udarbejdet
lokale handleplaner, der lø-
bende følges op på lokalt.
5
Mål 5: Opsætning af ordninger under Brexit Adjustment Reserve (BAR)
Vægtning: 10 pct.
Delmål 5.1.
Inden udgangen af februar
2022 skal der foreligge en
plan for åbning af ordninger
under BAR i 2022.
Delmål 5.2.
Ordninger under BAR skal
åbnes senest i henhold til
den godkendte plan i resten
af 2022.
Målet er opfyldt. Plan for åb-
ning af ordninger blev vedta-
get af BAR-styregruppen den
23. februar 2022.
Målet er delvist opfyldt. Fire
ordninger er åbnet i overens-
stemmelse med planen,
mens to ordninger ikke er
åbnet i overensstemmelse
med planen.
5
7,5
2,5
Mål 6: Igangsættelse af udvikling af ny internetbaseret e-log klient
Vægtning: 10 pct.
Delmål 6.1.
Ved udgangen af 2. kvartal
2022 skal kravspecifikation
for en ny internetbaseret e-
log klient være afsluttet.
Inden udgangen af 4. kvartal
2022 skal udviklingen af ny
e-log være igangsat.
Målet er opfyldt. Udformning
af en kravsspecifikation for
en ny e-log blev rapporteret
til styregruppen for BAR digi-
talisering den 23. juni 2022.
Målet er opfyldt. Udvikling af
ny e-log blev påbegyndt i 1.
halvår 2022.
5
10
Delmål 6.2.
5
Mål 7: Igangsættelse af udvikling af nyt BAR Dashboard til erhvervet
Vægtning: 10 pct.
Delmål 7.1.
Inden udgangen af 4. kvartal
2022 skal udvikling af nyt
BAR Dashboard til erhvervet
være igangsat.
Målet er opfyldt. Der er fun-
det en leverandør, og udvik-
lingen er igangsat i 4. kvartal
2022.
10
10
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2022 / Fiskeristyrelsen
9
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 103: Årsrapporter for 2022, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevare, landbrug og fiskeri
2686139_0010.png
Mål 8: Afslutning af sager i forbindelse med genopretningsarbejdet
Vægtning: 10 pct.
Delmål 8.1.
Inden udgangen af 2. kvartal
skal 80 pct. af de ca. 250 re-
sterende tilskudssager i for-
bindelse med genopretnings-
arbejdet være vurderet og af-
gjort for bl.a. svig, tilbagebe-
talingskrav og hjemtagning
af midler i overensstem-
melse med de forordnings-
fastsatte krav.
Delmål 8.2.
Inden udgangen af 2022 skal
alle resterende tilskudssager
i forbindelse med genopret-
ningsarbejdet være vurderet
og afgjort for bl.a. svig, tilba-
gebetalingskrav og hjemtag-
ning af midler i overensstem-
melse med de forordnings-
fastsatte krav.
Målet er opfyldt. Pr. 1. juli
2022 var der truffet afgørelse
i 408 ud af 427 sager på alle
ordninger, svarende til 96
pct.
5
10
Målet er opfyldt. I Fiskeristy-
relsen blev de resterende til-
skudssager afgjort inden ud-
gangen af oktober 2022.
5
Mål 9: Igangsættelse af implementering af ny EU-kontrolforordning
Vægtning: 5 pct.
Delmål 9.1.
Inden udgangen af 3. kvartal
Målet er udgået, idet der ikke
2022 skal kortlægning af den foreligger en ny EU-forord-
nye EU-kontrolforordning på- ning som forudsat ved indgå-
begyndes med henblik på at
else af mål- og resultatpla-
afdække ændringer og for-
nen.
ventede implikationer forud-
sat forordningens forventede
ikrafttrædelse senest medio
2022.
Delmål 9.2.
Inden udgangen af 4. kvartal Målet er udgået, idet der ikke
2022 skal der udarbejdes en
foreligger en ny EU-forord-
implementeringsplan forud-
ning som forudsat ved indgå-
sat forordningens forventede else af mål- og resultatpla-
ikrafttrædelse senest medio
nen.
2022.
Mål 10: Kontroltryk af nye kvotekoncentrationsregler
Vægtning: 5 pct.
Delmål 10.1.
Der skal senest den 1. juli
2022 være kommunikeret til
de personer eller selskaber,
der pr. 1. juli 2021 har øko-
nomiske mellemværender,
som medfører en overskri-
delse af de fastsatte kvote-
lofter
Målet er opfyldt. Der er inden
den 1. juli 2022 udsendt in-
formationsskrivelser til alle
personer og selskaber, som
er omfattet af B-kvote be-
stemmelserne.
-
-
-
2,5
2,5
10
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2022 / Fiskeristyrelsen
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 103: Årsrapporter for 2022, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevare, landbrug og fiskeri
2686139_0011.png
Delmål 10.2.
Der skal inden udgangen af
2022 kontrolleres 25 perso-
ner eller selskaber med hen-
blik på at tilskrive B-kvoter
på baggrund af låneaftaler
eller andre økonomiske mel-
lemværender.
Målet er ikke opfyldt. Kontrol-
len har været udskudt til 4.
kvartal som følge af fejl i ind-
beretningssystemet og B-
kvotesystemet. Kontrollen er
igangsat, men er ikke afslut-
tet ved udgangen af 2022.
0
Mål 11: Reduktion af uregelmæssighedsfrekvensen inden for de enkelte SCIP-mål og effektbaseret
landingskontrol
Vægtning: 10 pct.
Delmål 11.1.
I 2022 skal uregelmæssig-
hedsfrekvensen i 33 pct. af
reduktionsmålene i SCIP
nedbringes, mens risikovur-
deringen for 90 pct. af vedli-
geholdelsesmålene skal fast-
holdes.
Delmål 11.2.
I 2022 skal der foretages op-
følgende landingskontrol af
minimum 10 pct. af de ca.
200 forventede “Last Haul"-
kontroller.
Målet er opfyldt. Ved udgan-
gen af 2022 var 4 ud af 5
segmenter nedbragt sva-
rende til 80 pct. af redukti-
onsmålene. 50 ud af 51 seg-
menter er nedbragt svarende
til 98 pct. af vedligeholdel-
sesmålene.
Målet er opfyldt. Der er i
2022 fulgt op på 73 af 110
udførte
“Last Haul”-kontrol-
ler, svarende til 66 pct.
5
10
5
Uddybende målrapportering
I det følgende gennemgås mål, der er delvist eller ikke opfyldte.
Mål 4. Reduktion af stressniveau - God forvaltning IV
Delmål 4.1. (ikke opfyldt)
Målet om, at under 40 pct. af Fiskeristyrelsens medarbejdere har oplevet symptomer på stress på grund af forhold på
arbejdspladsen, er ikke opfyldt. Den seneste måling af stress gennemført i maj 2022 viser, at 57 pct. af styrelsens medar-
bejdere har oplevet stress. Den manglende målopfyldelse skyldes bl.a. de fortsat mange forandringer. Fiskeristyrelsen har
iværksat en opfølgningsproces med henblik på at identificere yderligere stressreducerende tiltag. Denne omfatter blandt
andet, at alle kontorer har udarbejdet en handleplan, der følges systematisk op på.
Mål 5. Opsætning af ordninger under Brexit Adjustment Reserve (BAR)
Delmål 5.2. (delvist opfyldt)
Målet er delvist opfyldt, idet det ikke var muligt at få de sidste to ordninger statsstøttegodkendt inden udgangen af 2022.
Statsstøttenotifikationerne var udarbejdet primo 2022. Forsinkelsen skyldes behov for supplerende drøftelser med EU-
Kommissionen. Dermed blev alene fire ordninger åbnet (ophugningsordning, de minimis-ordning, ordning for kompensa-
tion for tabt indtjening i 1. kvartal samt LAG-ordning). Det forventes, at forhandlingerne afsluttes i februar 2023, hvorefter
de sidste to ordninger (kompensation for tab af kvoteværdi samt ordning for kompensation til forarbejdningssektoren) kan
blive statsstøttegodkendt og åbnet.
Mål 10. Kontroltryk af nye kvotekoncentrationsregler
Delmål 10.2. (ikke opfyldt)
Målet er ikke opfyldt, fordi kontrollen har været udskudt til 4. kvartal 2022 som følge af, at indberetningssystemet og B-
kvotesystemet har været fejlbehæftet. Dette har bevirket, at ikke alle brugere kunne indberette mv., ligesom der har været
fejl i beregningen af B-kvoter. Fejlrettelsen er gennemført i slutningen af 3. kvartal, hvorefter kontrollen blev igangsat.
Sagsbehandlingen er igangsat 4. kvartal 2022, og det forventes, at kontrollen vil være afsluttet inden maj 2023.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2022 / Fiskeristyrelsen
11
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 103: Årsrapporter for 2022, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevare, landbrug og fiskeri
2.5.
Forventninger til det kommende år
Erhvervet står over for store forandringer i de kommende år. Fiskeriet i Østersøen er under forandring og Brexit har ligele-
des medført forandringer for erhvervet. Det er Fiskeristyrelsens opgave at tilrettelægge en tidssvarende fiskerikontrol og
tilskudsadministration som følge af de ændrede forhold, så styrelsen fortsat understøtter et bæredygtigt fiskerierhverv samt
et bæredygtigt rekreativt fiskeri.
Udvikling i fiskerikontrollen
Fiskeristyrelsen vil i 2023 fortsat arbejde med at udvikle fiskerikontrollen, så kontrollen tilpasses de strukturelle forandrin-
ger, der sker i erhvervsfiskeriet.
En ny fiskerikontrolforordning har været under forhandling i EU siden maj 2018 og forventes at blive vedtaget ultimo 2023.
Udkastet til forordningen reviderer de gældende kontrolregler og vil derfor også påvirke fremtidens fiskerikontrol. Hoved-
parten af bestemmelserne i forordningen træder i kraft to år efter forordningens vedtagelse.
Fiskeristyrelsen vil i 2023 fortsætte arbejdet med den elektroniske overvågning af fiskeriet i Kattegat og i Østersøen. Sty-
relsen vil i det kommende år fortsætte arbejdet med forsøg med drone- og flyovervågning af fiskeriet. Fiskeristyrelsen vil
desuden have fokus på administrationen af kvotelofterne med henblik på at sikre en korrekt og effektiv sagsbehandling,
herunder i forhold til gennemførelse af genberegning af kvoteandele og implementering af b-kvotesystemet.
Understøttelse af erhvervet
Fiskeristyrelsen vil i 2023 fortsat arbejde for at understøtte erhvervet via udmøntning af tilskud og øget digitalisering.
I 2023 fortsættes udmøntningen af Brexit-reserven med det formål at kompensere fiskere for reduktion af fiskekvoter og at
understøtte omstilling af fiskerisektoren og lokalsamfundene til forholdene efter Brexit. Derudover vil styrelsen arbejde for
at få udmøntet de sidste midler under EHFF inden programmets udløb ultimo 2023 samtidig med, at der arbejdes på
udmøntningen af EHFAF-programmet 2021-2027. Dette indebærer blandt andet tilskud til grønne indsatser til understøt-
telse af et bæredygtigt og udviklingsorienteret fiskeri.
Digitaliseringsindsatsen vil fortsætte og vil blandt andet skabe grundlag for udbygning af fiskernes mulighed for at se egne
data og benytte tilgængelige digitale arbejdsgange rettet mod Fiskeristyrelsen. Digitaliseringen medfører desuden effekti-
visering og forenkling af arbejdsgange, udfasning af forældet it-fundament, samt understøtter at styrelsen kan efterleve
EU-krav til dataregistrering- og udveksling.
Trivsel i Fiskeristyrelsen
Fiskeristyrelsen har et stort fokus på trivsel på tværs af styrelsen ved at gennemføre indsatser, der kan medvirke til at
forebygge stress samt fastholde og udvikle en fortsat god trivsel i Fiskeristyrelsen. Dette arbejde kobles tæt sammen med
styrelsens strategiske fokusområde
“Trivsel
under forandring”,
hvor fokus især er på forandringsledelse, kompetenceud-
vikling, åbenhed og inddragelse af medarbejdere samt tværgående samarbejde og videndeling.
12
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2022 / Fiskeristyrelsen
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 103: Årsrapporter for 2022, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevare, landbrug og fiskeri
2686139_0013.png
Tabel 5
Forventninger til det kommende år
Regnskab
2022
-258,3
259,3
0,9
Grundbudget
2023
-288,7
292,6
3,8
(mio. kr.)
Bevilling og øvrige indtægter
Udgifter
Resultat
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
Anm.: Foreløbigt grundbudget 2023 er baseret på forslag til finanslov for 2023 som fremsat i august 2022
Fiskeristyrelsen har i grundbudgettet for 2023 indbudgetteret forventede udgifter på 292,6 mio. kr., jf. tabel 5. Dette svarer
til et merforbrug på 3,8 mio. kr. i forhold til finanslovsbevillingen for 2023. Dette vurderes hensigtsmæssig i forhold til, at
Fiskeristyrelsen kan varetage den styrkede generelle opgavevaretagelse samtidigt med, at styrelsen løser nye opgaver
særligt på kontrolområdet.
Bevillingen stiger med 12,6 mio. kr. fra 2022 til 2023. Indtægterne forventes at stige med 17,8 mio. kr., og udgifterne
forventes at stige med 33,3 mio. kr. Disse ændringer skyldes primært ansættelser i forbindelse udmøntning af Brexit-
reserven, herunder digitalisering i styrelsen, ansættelse af nyt kontrollørhold, udgifter på fiskerisystemet samt øgede ud-
gifter til kameraprojekt og kontrolløruddannelse, hvor udgifterne er helt eller delvist dækket af EU-midler.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2022 / Fiskeristyrelsen
13
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 103: Årsrapporter for 2022, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevare, landbrug og fiskeri
3. Regnskab
3.1.
Anvendt regnskabspraksis
Årsrapporten er aflagt i overensstemmelse med
Bekendtgørelse nr. 116 om statens regnskabsvæsen
af 19. februar 2018
og de nærmere retningslinjer i Finansministeriets Økonomisk
Administrative Vejledning
(ØAV).
Årsrapporten for 2022 er endvidere udarbejdet i overensstemmelse med den opstilling og de regnskabsprincipper mv.,
som fremgår af Økonomistyrelsens
Vejledning om årsrapport for statslige institutioner
af december 2022.
Den anvendte regnskabspraksis er baseret på omkostningsprincippet for aktiviteter finansieret under bevillingstypen drifts-
bevilling. Finansielle data til resultatdisponering og egenkapitalforklaring er afstemt med oplysninger fra Statens Bevillings-
lovsystem (SB). I budgetår er der taget udgangspunkt i foreløbigt grundbudget for 2023, som er baseret på forslag til
finanslov for 2023 som fremsat i august 2022.
Styrelsernes generelle fællesomkostninger er opgjort jf. økonomistyrelsens vejledning om
Regnskabsregistrering af gene-
relle fællesomkostninger.
Beløb angives som udgangspunkt i mio. kr. med én decimal, og der kan forekomme afrundingsdifferencer. Når
”-”
fremgår
af en tabel, betyder det, at regnskabsposten ikke har en saldo. Når
”0”
fremgår af en tabel, betyder det, at beløbet er
mindre end 50.000 kr. og dermed afrundet til nul.
Der er ikke foretaget ændringer i regnskabspraksis i 2022. Fiskeristyrelsen har fået dispensation fra Økonomistyrelsen til
at anvende andre levetider for hhv. biler og både:
Boardingbåde: 10 år
Småbåde: 10 år
Personbiler: 5 år
Varebiler: 5 år
Fiskeristyrelsen har derudover ingen dispensationer fra det gældende regelsæt på det omkostningsbaserede område.
Ved opgørelse af enkelte regnskabsposter er der anvendt skøn, jf. nedenstående. Som udgangspunkt har Fiskeristyrelsen
en væsentlighedsgrænse på 50.000 kr. for periodiseringer og hensættelser i forbindelse med årsafslutningen.
Engangsvederlag:
Opgørelsen er baseret på en andel af bruttolønsummen for året for medarbejdergruppen og fast-
satte rammer pr. medarbejder for konsulenter, mellemledere og chefgruppen. Opgørelsen følger samme metode som
sidste år.
Feriepenge:
Forpligtelsen er opgjort ud fra specifikke oplysninger pr. medarbejder, herunder antallet af feriedage pr.
31. december 2022, udgift pr. skyldig feriedag samt opgørelse over den særlige feriegodtgørelse. Opgørelsen er ud-
arbejdet i overensstemmelse med Økonomistyrelsens vejledning om
Den regnskabsmæssige håndtering af feriepen-
geforpligtigelsen
af december 2021. Opgørelsen følger samme metode som tidligere år.
Over-/merarbejde:
Opgørelsen er baseret på tidsregistreringer over antallet af timer, som Fiskeristyrelsens medarbej-
dere har til gode pr. 31. december 2022, herunder afspadseringstimer, flekstimer og vagttimer mv. samt en gennem-
snitstimepris. Opgørelsen følger samme metode som tidligere år.
Reetablering:
Der hensættes til reetablering af styrelsens lejemål, hvor det fremgår af lejekontrakter. Opgørelsen er
baseret på en gennemsnitspris i kr. pr. m
2
for de lejemål eller m
2
-andelen i delte lejemål, hvor der er hensættelse til
reetablering. Opgørelsen følger samme metode som sidste år.
Fiskeristyrelsen anvender i enkelte tilfælde skøn i beregningen af hensættelser og tilgodehavender på det udgiftsbaserede
område. Dette gælder primært i forbindelse med regnskabskorrektioner. Fiskeristyrelsen har ingen dispensationer fra gæl-
dende regelsæt på det udgiftsbaserede område.
14
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2022 / Fiskeristyrelsen
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 103: Årsrapporter for 2022, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevare, landbrug og fiskeri
2686139_0015.png
3.2.
Resultatopgørelse
Tabel 6
Resultatopgørelse
Note
(mio. kr.)
Ordinære driftsindtægter
Bevilling
Salg af varer og tjenesteydelser
Eksternt salg af varer og tjenesteydelser
Internt statsligt salg af varer og tjenesteydelser
Tilskud til egen drift
Gebyrer
Ordinære driftsindtægter i alt
Ordinære driftsomkostninger
Ændring i lagre
Forbrugsomkostninger
Husleje
Forbrugsomkostninger i alt
Personaleomkostninger
Lønninger
Pension
Lønrefusion
Andre personaleomkostninger
Personaleomkostninger i alt
Af- og nedskrivninger
Internt køb af varer og tjenesteydelser
Andre ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger i alt
Resultat af ordinære drift
Andre driftsposter
Andre driftsindtægter
Andre driftsomkostninger
Resultat før finansielle poster
Finansielle poster
Finansielle indtægter
Finansielle omkostninger
Resultat før ekstraordinære poster
Ekstraordinære poster
Ekstraordinære indtægter
Ekstraordinære omkostninger
Årets resultat
2021
-169,5
-0,5
-0,9
-54,7
-1,9
-227,5
-
6,6
6,6
138,7
19,1
-3,1
0,1
154,7
4,4
19,9
48,2
233,8
6,3
-14,3
0,4
-7,6
-0,0
1,1
-6,5
-
-
-6,5
2022
-186,7
-0,1
-1,3
-47,9
-1,9
-237,9
-
6,0
6,0
144,4
20,3
-3,1
0,3
161,9
5,5
21,0
63,0
257,3
19,4
-20,5
0,0
-1,0
-0,0
1,9
0,9
-
-
0,9
2023
-199,3
-0,1
-1,2
-76,2
-1,7
-278,5
-
6,1
6,1
158,4
22,2
-2,3
-
178,2
6,6
20,9
76,7
288,4
9,9
-10,2
0,1
-0,1
0,0
4,0
3,8
-
-
3,8
Kilde: Statens Koncern System (SKS) og Statens bevillingslovssystem (SB) samt grundbudget 2023.
Anm.: Foreløbigt grundbudget 2023 er baseret på forslag til finanslov for 2023 som fremsat i august 2022
Fiskeristyrelsens resultatopgørelse for 2021 og 2022 samt grundbudgettet for 2023 fremgår af tabel 6. Årets resultat for
Fiskeristyrelsens drift i 2022 er et merforbrug på 0,9 mio. kr. Der henvises til afsnit 2.2.1. Årets økonomiske resultatet for
en nærmere forklaring heraf.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2022 / Fiskeristyrelsen
15
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 103: Årsrapporter for 2022, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevare, landbrug og fiskeri
2686139_0016.png
Tilskud til egen drift er fra 2021 til 2022 faldet samtidig med at andre driftsindtægter er steget. Primært skyldes afvigelserne,
at Teknisk bistand på EHFAF lå i 2021 på konto 3155, men konteres nu på konto 3310, så det svarer til indbudgetteringen
på konto 43 på tilskudssiden på finansloven.
For andre ordinære driftsomkostninger skyldes stigningen på 14,8 mio. kr. øgede udgifter til energi, it-tjenesteydelser,
øvrige tjenesteydelser samt reparationer og vedligehold.
Tabel 7
Resultatdisponering af årets overskud
(mio. kr.)
Disponeret til bortfald
Disponeret til udbytte til statskassen
Disponeret til overført overskud
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
2022
-
-
-0,9
Det samlede overskud på 0,9 mio. kr. er disponeret til overført overskud, jf. tabel 7.
3.2.1.
Forklaring af tilbageførte hensættelser og periodiseringsposter
Fiskeristyrelsen har i 2022 tilbageført hensættelse på 3,4 mio. kr. vedr. resultatløn mv. for 2021, hvoraf 3,2 mio. kr. er
udbetalt.
16
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2022 / Fiskeristyrelsen
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 103: Årsrapporter for 2022, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevare, landbrug og fiskeri
2686139_0017.png
3.3.
Balancen
Tabel 8
Balancen
Note
Aktiver
(mio. kr.)
Anlægsaktiver
1
Immaterielle anlægsaktiver
Færdiggjorte udviklingsprojekter
Erhvervede koncessioner
Udviklingsprojekter under
opførelse
Immaterielle anlægsaktiver i alt
2
Materielle anlægsaktiver
Grunde, arealer og bygninger
Infrastruktur
Transportmateriel
Produktionsanlæg og
maskiner
Inventar og it-udstyr
Igangværende arbejder for egen
regning
Materielle anlægsaktiver i alt
Finansielle anlægsaktiver
Statsforskrivning
Øvr. finansielle anlægsaktiver
Finansielle anlægsaktiver i alt
Anlægsaktiver i alt
Omsætningsaktiver
Varebeholdninger
3
Tilgodehavender
Periodeafgrænsningsposter
Værdipapirer
Likvide beholdninger
FF5 uforrentet konto
FF7 finansieringskonto
Andre likvider
Likvide beholdninger i alt
Omsætningsaktiver i alt
-78,8
26,1
-
-52,6
46,7
-64,4
-2,0
-
-66,4
63,8
274,6
333,5
-
98,5
0,9
-
-
128,2
2,0
-
4,3
-
227,9
4,3
-
269,7
0,6
-
9,8
-
4,1
143,4
157,9
0,4
-
192,3
-
5,1
0,0
197,9
4
38,2
1,9
25,6
65,7
45,6
0,7
21,2
67,5
2021
2022
Note
Passiver
(mio. kr.)
Egenkapital
Reguleret egenkapital
Opskrivninger
Reserveret egenkapital
Bortfald
Udbytte til staten
Overført overskud
Egenkapital i alt
Hensatte forpligtelser
Langfristede gældsposter
FF4 Langfristet gæld
Donationer
Prioritetsgæld
Anden langfristet gæld
Langfristet gæld i alt
Kortfristede gældsposter
Leverandører af varer og tje-
nesteydelser
Anden kortfristet gæld
Skyldige feriepenge
Igangværende arbejder
Periodeafgrænsningsposter
Kortfristet gæld i alt
Gæld i alt
16,2
3,2
11,0
-
-
30,4
251,0
32,1
2,7
10,1
-
-
44,9
310,2
24,9
195,7
-
-
220,6
69,1
196,2
-
-
265,3
4,3
-
-
-
-
12,7
17,0
6,7
4,3
-
-
-
-
11,7
16,0
7,3
2021
2022
Aktiver i alt
274,6
333,5
Passiver i alt
Notehenvisninger, jf. afsnit 4.1: Tab på debitorer note 3 og hensatte forpligtelser note 4.
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
Anm.: Passiver fremgår med negativt fortegn.
Fiskeristyrelsens balance for 2021 og 2022 er opstillet i tabel 8. Det fremgår af tabellen, at materielle anlægsaktiver er
steget med 40,0 mio. kr. Dette skyldes færdiggørelsen af nyt fiskerikontrolskib i 2022, som også er årsag til stigningen i
den langfristede gæld. Størstedelen af udgifterne til det nye fiskerikontrolskib var donerede. Det fremgår desuden, at tilgo-
dehavender er steget fra 2021 til 2022, hvilket skyldes forudregistrering af et tilgodehavende fra Fiskerikontrolordningen
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2022 / Fiskeristyrelsen
17
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 103: Årsrapporter for 2022, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevare, landbrug og fiskeri
2686139_0018.png
under EHFAF til afholdelse af udgifter til et særligt kontrol- og inspektionsprogram (SCIP-kontrol) samt forudregistrering af
et tilgodehavende fra Brexit-reserven vedrørende teknisk bistand.
Den øgede kortfristede gæld vedrørende leverandører af varer og tjenesteydelser skyldes primært en modtaget betaling
af 10,5 mio. kr. fra Landbrugsstyrelsen, der er videreført til det rette regnskab under Fiskeristyrelsen i 2023.
På aktivsiden består balancen hovedsageligt af omsætningsaktiver for i alt 63,8 mio. kr., herunder likvide beholdninger på
-66,4 mio. kr. og tilgodehavender på 128,2 mio. kr. Balancens passivside udgøres ultimo 2022 primært af langfristet gæld
for i alt 265,3 mio. kr., kortfristet gæld for i alt 44,9 mio. kr. og egenkapital på 16,0 mio. kr.
3.4.
Egenkapitalforklaring
Tabel 9
Egenkapitalforklaring
Egenkapital primo 2022
(mio. kr.)
Reguleret egenkapital primo
+Ændring i reguleret egenkapital
Reguleret egenkapital ultimo
Opskrivning primo
+Ændring i opskrivninger
Opskrivninger
Reserveret egenkapital primo
+Ændring i reserveret egenkapital
Reserveret egenkapital ultimo
Overført overskud primo
+Primo-regulering / flytning mellem bogføringskredse
+Regulering af det overførte overskud
+Overført fra årets resultat
-Bortfald
-Udbytte til staten
Overført overskud ultimo
Egenkapital ultimo 2022
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
2021
4,3
-
4,3
-
-
-
-
-
-
6,1
-
-
6,5
-
-
12,7
17,0
2022
4,3
-
4,3
-
-
-
-
-
-
12,7
-
-
-0,9
-
-
11,7
16,0
Fiskeristyrelsens egenkapitalforklaring fremgår af tabel 9, og viser årets ændringer som følge af disponering af årets re-
sultat.
18
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2022 / Fiskeristyrelsen
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 103: Årsrapporter for 2022, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevare, landbrug og fiskeri
2686139_0019.png
3.5.
Likviditet og låneramme
Tabel 10
Udnyttelse af låneramme
(mio. kr.)
Sum af immaterielle og materielle anlægsaktiver
Låneramme
Udnyttelsesgrad i pct.
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
2022
69,2
170,5
40,6
Fiskeristyrelsens udnyttelse af lånerammen ultimo 2022 udgør 69,2 mio. kr., jf. tabel 10. Med en samlet låneramme på
170,5 mio. kr. i 2022 svarer dette til en udnyttelsesgrad på 40,6 pct.
3.6.
Opfølgning på lønsumsloft
Tabel 11
Opfølgning på lønsumsloft
Hovedkonto § 24.61.01.
(mio. kr.)
Lønsumsloft FL
Lønsumsloft inkl. TB / aktstykker
Lønforbrug under lønsumsloft
Difference (mindreforbrug)
Akk. opsparing ult. 2021
Akk. opsparing ult. 2022
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
2022
172,2
182,3
161,7
20,6
15,2
35,8
Fiskeristyrelsens lønsumsopsparing stiger fra 15,2 mio. kr. i 2021 til 35,8 mio. kr. i 2022. Lønsumsloftet inkl. tillægsbevil-
linger og aktstykker i 2022 er øget i forhold til 2021. Denne forøgelse følger primært af budgettering af et-årig bevilling til
styrkelse af generel opgavevaretagelse i Fiskeristyrelsen samt opjustering af udgifter og indtægter som følge af aftale om
Hav-, Fiskeri- og Akvakulturprogrammet for perioden 2021-2023. Dertil kommer tillægsbevilling i forbindelse med udmønt-
ning af Brexit-reserven. Mindreforbruget på 20,6 mio. kr. ift. det samlede lønsumsloft i 2022 skal ses i lyset af de bevil-
lingstilførsler, der er sket på driftskontoen. Det bemærkes, at lønforbruget i 2021 var på 153,9 mio. kr. og i 2022 på 161,7
mio. kr.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2022 / Fiskeristyrelsen
19
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 103: Årsrapporter for 2022, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevare, landbrug og fiskeri
2686139_0020.png
3.7.
Bevillingsregnskabet
Tabel 12
Bevillingsregnskab
Hoved-
konto
(mio. kr.)
Drift
§ 24.61.01.
Videre-
førsel
ultimo
-11,7
-
-6,9
-
-
-
-5,1
-
-102,8
-
-
-
-3,9
-
-
-
Navn
Bevillings-
type
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Anden
Indtægter
Udgifter
Reservation
Reservation
Reservation
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Bevilling
250,2
-63,5
14,8
-
4,0
-33,1
1,6
-
346,5
-285,2
1.222,9
-1.222,9
31,0
-
-
-41,0
Regn-
skab
259,3
-71,6
7,9
-
-0,1
-35,0
14,0
-
143,2
-122,8
233,2
-233,2
27,1
-
-
-37,0
Afvi-
gelse
-9,1
8,1
6,9
-
4,1
1,9
-12,4
-
203,3
-162,4
989,7
-989,7
3,9
-
-
-4,0
Fiskeristyrelsen
Drift
Administrerede ordninger
§ 24.61.20.
International fiskeri-
forskning og udvikling
Afdrag og afskrivninger
på lån
Nationale tilskud inden
for fiskerisektoren
EU-tilskud til fiskerisek-
toren
Brexit-reserven til fiske-
risektoren
Reservation
§ 24.62.60.
§ 24.63.10.
§ 24.63.30.
§ 24.63.50.
§ 24.65.40.
§ 24.65.45.
Udgifter
Fiskepleje, herunder ud-
Reservation
sætninger
Indtægter
Fritidsfiskertegn og lyst-
fiskertegn
Udgifter
Anden
Indtægter
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
Anm.: § 24.61.06. indgår ikke i tabellen, da der hverken var bevilling eller regnskab på kontoen i 2022. § 24.62.60. administreres af Udbetaling Dan-
mark.
Bevillingsregnskabet i tabel 12 indeholder Fiskeristyrelsens indtægter og udgifter, som de er opgjort i bidrag til statsregn-
skabet. Ovenstående tabel 12 sammenholder den samlede bevilling med de endelige regnskabsdata for året.
På konto § 24.61.01. Fiskeristyrelsen er der i 2022 et merforbrug på 0,9 mio. kr., jf. afsnit 2.2.1. Årets økonomiske resultat.
På konto § 24.61.20. International fiskeriforskning og udvikling er der i 2022 et mindreforbrug på 6,9 mio. kr. svarende til
47 pct. af bevillingen. Dette skyldes, at der er i 2022 blev tilført bevilling til at imødekomme nye udgifter til den tidligere
planlagte gennemførsel af flytningen af de to internationale organisationer Eurofish og Det Internationale Havundersøgel-
sesråd (ICES). Flytningen er blevet udskudt, og udgiften forventes realiseret i 2024.
På konto § 24.62.60. Afdrag og afskrivninger på lån er der i 2022 et mindreforbrug på 6,1 mio. kr. svarende til 21 pct. af
bevillingen. Dette skyldes, at afgangen på det statslige udlån har været større end budgetteret, og samtidig har der ikke
været udgifter til afskrivning af lån, men der er foretaget en mindre samlet tilbageførsel af hensættelsen til forventet tab.
Merindtægterne i relation til det større afdrag skyldes primært, at der ekstraordinært er indfriet mere end forventet, blandt
andet er der afdraget 10,9 mio. kr. i forbindelse med en ekstraordinær indfrielse i foråret 2022.
20
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2022 / Fiskeristyrelsen
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 103: Årsrapporter for 2022, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevare, landbrug og fiskeri
På konto § 24.63.10. Nationale tilskud inden for fiskerisektoren er der i 2022 et merforbrug på 12,4 mio. kr. Dette skyldes,
at der er afgivet tilsagn til to projekter jf.
akt nr. 18 af 12. oktober 2022 om hjemmel til udmøntning af tilsagn til Assens og
Morsø Kommune.
Merforbruget nedbringer de akkumulerede videreførelser på kontoen med 12,4 mio. kr., hvorefter der
er 5,1 mio. kr. tilbage.
På konto § 24.63.30. EU-tilskud til fiskerisektoren er der i 2022 et mindreforbrug på 40,9 mio. kr. svarende til 67 pct. af
bevillingen. Dette skyldes flere forskellige modsatrettede bevægelser på de enkelte underkonti på hovedkontoen. De en-
kelte bevægelser forklares i bilag 4.8.
På konto § 24.63.50. Brexit-reserven til fiskerisektoren er der i 2022 ingen nettoafvigelse i forhold til bevillingen. På kontoen
afholdes udgifter forbundet med udmøntning af Brexit-reserven, som er 100 pct. finansieret af EU-midler.
På konto § 24.65.40. Fiskepleje, herunder udsætninger, er der i 2022 et mindreforbrug på 3,9 mio. kr. svarende til 13 pct.
af bevillingen. Dette skyldes tilbagebetalingskrav vedr. uforbrugte midler.
På konto § 24.65.45. Fritidsfiskertegn og lystfiskertegn er der i 2022 færre indtægter end ventet på samlet 4,0 mio. kr.
svarende til 10 pct. af bevillingen. Dette skyldes, at der er solgt færre fritids- og lystfiskertegn end forudsat.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2022 / Fiskeristyrelsen
21
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 103: Årsrapporter for 2022, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevare, landbrug og fiskeri
2686139_0022.png
4. Bilag
4.1.
Noter til resultatopgørelse og balance
Tabel 13
Note 1. Immaterielle anlægsaktiver
Erhvervede konces-
sioner, patenter, li-
censer mv.
12,3
-
0,1
-
12,4
-11,7
-
-11,7
0,7
-1,2
-
-1,2
(mio. kr.)
Kostpris
Primokorrektioner og flytning ml.
bogføringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2022
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskrivnin-
ger pr. 31.12.2022
Regnskabsmæssig værdi pr.
31.12.2022
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
Færdiggjorte
udviklingsprojekter
206,0
-
24,1
-
230,0
-184,4
-
-184,4
45,6
-16,7
-
-16,7
I alt
218,3
-
24,1
-
242,4
-196,1
-
-196,1
46,3
-17,9
-
-17,9
(mio. kr.)
Primo saldo pr. 1. januar 2022
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte
udviklingsprojekter
Kostpris pr. 31.12.2022
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
Udviklingsprojekter
under udførelse
25,6
19,7
-
-24,1
21,2
22
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2022 / Fiskeristyrelsen
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 103: Årsrapporter for 2022, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevare, landbrug og fiskeri
2686139_0023.png
Tabel 14
Note 2. Materielle anlægsaktiver
Grunde,
arealer og
bygninger
1,7
-
-
-
1,7
-1,3
-
-1,3
0,4
-0,2
-
-0,2
Infrastruk-
tur
Produkti-
onsanlæg
og maskiner
Transport-
materiel
Inventar og
it-udstyr
I alt
(mio. kr.)
Kostpris
Primokorrektioner og flytning ml.
bogføringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12. 2022
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og
nedskrivninger pr. 31.12.2022
Regnskabsmæssig værdi
pr. 31.12. 2022
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
99,2
-
185,7
-0,1
284,8
-92,5
-
-92,5
192,3
-3,0
-
-3,0
4,5
-
1,6
-
6,1
-1,0
-
-1,0
5,1
-0,6
-
-0,6
105,4
-
187,4
-0,1
292,6
-94,7
-
-94,7
197,9
-3,8
-
-3,8
(mio. kr.)
Primo saldo pr. 1. januar 2022
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte
udviklingsprojekter
Kostpris pr. 31.12.2022
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
Igangværende arbejder for
egen regning
143,4
39,6
-
-183,0
-
Der er forskel mellem årets af- og nedskrivninger i tabel 13 og 14 og årets af- og nedskrivninger i tabel 6. Resultatopgørelse,
da tabel 6 viser nettoafskrivninger og tabel 13 og 14 viser bruttoafskrivninger for alle Fiskeristyrelsens anlæg, herunder
EU-finansierede anlæg.
Note 3.
Tab på debitorer
Fiskeristyrelsen har registreret et forventet tab på debitorer i 2022 på 0,1 mio. kr., som vedrører udenlandske debi-
torer fra 2018-2022, som Statens Administration ikke har afskrevet, fordi det endnu ikke har været muligt at sende
kravene til Gældsstyrelsen.
Kilde: Navision Stat.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2022 / Fiskeristyrelsen
23
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 103: Årsrapporter for 2022, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevare, landbrug og fiskeri
2686139_0024.png
Note 4.
Hensatte forpligtelser
(mio. kr.)
Uafsluttede lønforhandlinger og resultatløn mv.
Reetablering af lejemål
I alt
Kilde: Navision Stat.
Primo 2022
3,4
3,3
6,7
Ultimo 2022
3,7
3,6
7,3
Ændringen i hensættelser til resultatløn mv. fra 3,4 mio. kr. primo 2022 til 3,7 mio. kr. ultimo 2022 skyldes primært et øget
antal medarbejdere. Hensættelsen følger samme praksis som ved tidligere år. Ændringen i hensættelser til reetablering af
lejemål skyldes den årlige hensættelse hertil, jf. relevante lejekontrakter. Hensættelsen følger samme praksis som ved
tidligere år.
4.2.
Indtægtsdækket virksomhed
Tabel 15
Sammenfatning af elementer i prisfastsættelse
(mio. kr.)
Styrelsens direkte omkostninger i alt
Styrelsens indirekte omkostninger i alt
Øvrige indregnede omkostninger
Sum
Indtægter i alt
Resultat
Kilde: Navision Stat.
Anm.: Fiskeristyrelsen har ingen ydelser med et provenu over 5 mio. kr. hvorfor de alle er slået sammen til et område i tabellen.
0,6
0,4
-
1,0
1,0
0,0
En sammenfatning af omkostninger og indtægter i forhold til prisfastsættelse af Fiskeristyrelsens aktiviteter vedrørende
indtægtsførte virksomhed er opgjort i tabel 15.
24
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2022 / Fiskeristyrelsen
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 103: Årsrapporter for 2022, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevare, landbrug og fiskeri
2686139_0025.png
Tabel 16
Oversigt over akkumuleret resultat for indtægtsdækket virksomhed
(mio. kr.)
Bugsering
Statistikoplysninger
Bistand vedr. certificering
Grønland, basisuddannelse
Prøvetagning
I alt
2019
-0,5
0,1
0,0
0,0
-0,5
-0,8
2020
-0,5
0,2
0,0
0,1
-0,5
-0,7
2021
-0,5
0,1
0,0
0,1
-0,5
-0,9
2022
-0,6
0,1
0,0
0,1
-0,5
-0,8
Kilde: Navision Stat.
Anm.: Der er i forbindelse med omkostningsfordelingen sket en omkontering af fælles lønudgifter i omkostningsfordelingen for 2021, hvor 0,2 mio.
kr. vedr. fælles lønudgifter, der skulle være konteret på prøvetagning var konteret på statistikoplysninger, jf. anmærkning til tabel 16 i Årsrapport
2021.
Fiskeristyrelsens akkumulerede resultat vedrørende indtægtsdækket virksomhed for 2022 og de tre foregående regn-
skabsår på aktivitetsniveau fremgår af tabel 16.
4.3.
Fællesstatslige løsninger mv.
Fiskeristyrelsen har ikke fællesstatslige løsninger.
4.4.
Gebyrfinansieret virksomhed
Tabel 18
Oversigt over gebyrordninger med administrativt fastsat takst
Årets resultat
2019
2021
2019 2020 2021 Indt.
-0,5
-0,5
-0,1
-0,1
-0,7
-0,7
1,9
1,9
Omk.
1,6
1,6
2022
Res.
0,3
0,3
Akk. saldo
ultimo 2022
1,2
1,2
(mio. kr.)
Gebyrordning
Alle gebyrer
I alt
Kilde: Navision Stat.
Fiskeristyrelsens gebyrordninger med administrativt fastsatte takster er opgjort i tabel 19. Gebyrerne er opkrævet i over-
ensstemmelse med hjemmelsgrundlaget.
Fiskeristyrelsen har ingen gebyrordninger med lovbestemte takster.
4.5.
Tilskudsfinansierede aktiviteter
Fiskeristyrelsen har ikke tilskudsfinansierede aktiviteter.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2022 / Fiskeristyrelsen
25
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 103: Årsrapporter for 2022, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevare, landbrug og fiskeri
2686139_0026.png
4.6.
Forelagte investeringer
Tabel 21
Oversigt over afsluttede projekter
Forventet
afslutning
v. bygge-
start
2022
Faktiske
afslut-
ningstids-
punkt
2022
Godkendt
budgette-
ret total-
udgift
210,8
Afsluttede projekter
(mio. kr.)
Anskaffelse af nyt fiske-
rikontrolskib
Investeringsudgifter
i alt
Senest
forelagt
2020
Bygge-
start
2018
Faktiske
totaludgift
183,0
183,0
Kilde: Navision Stat og tidsregistreringsdata.
Fiskeristyrelsen har i 2022 ét afsluttet projekt, der har været forelagt Finansudvalget, jf. tabel 21. Projektet er forelagt via
akt. nr. 55 af den 17. december 2018, via akt. nr. 22 af den 7. november 2019 og via akt. nr. 283 af den 25. juni 2020. Den
samlede udgift udgør 183,0 mio. kr., hvoraf de 130,0 mio. kr. er finansieret af EHFF, 4,5 mio. kr. er doneret af Forsvaret
og 48,5 mio. kr. er finansieret inden for Fiskeristyrelsens låneramme. Projektet omhandlede bygning af et nyt fiskerikon-
trolskib,
“Nordsøen”, som skulle afløse styrelsens fiskerikontrolskib “Vestkysten”, der er fra 1987. Trods corona-nedluknin-
ger blev skroget leveret tidligere end forventet til værftet i Hvide Sande, og skibet blev efter planen overdraget til Fiskeri-
styrelsen i august 2022 og er efterfølgende blevet sat i drift. Projektforløbet vurderes derfor som tilfredsstillende. Skibet
opfylder de krav til dødvægt og fart, som var specificeret i kontrakten, og det er den samlede vurdering, at skibet lever op
til den forudsatte kvalitet.
Fiskeristyrelsen har i 2022 ingen yderligere igangværende projekter, der har været forelagt Finansudvalget.
4.7.
It-omkostninger
Tabel 23
It-omkostninger
Sammensætning
(mio. kr.)
Interne personaleomkostninger til it (it-drift/-vedligehold/-udvikling)
Intern statsligt køb af it, herunder fra Statens It
It-systemdrift
It-vedligehold
It-udviklingsomkostninger
Udgifter til it-varer til forbrug
I alt
Kilde: Statens Koncern System (SKS) og Navision Stat.
2022
20,9
13,7
20,9
2,5
20,2
0,6
78,8
Fiskeristyrelsens it-omkostninger fordelt på løn-, drifts- og investeringsomkostninger fremgår af tabel 23. Udgifterne er i
2022 højere sammenlignet med 2021, hvilket primært kan henføres til øget digitaliseringsindsats relateret til Brexit.
26
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2022 / Fiskeristyrelsen
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 103: Årsrapporter for 2022, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevare, landbrug og fiskeri
2686139_0027.png
4.8.
Supplerende bilag
Uddybende regnskabsmæssige forklaringer for § 24.63.30. EU-tilskud til fiskerisektoren.
20
Tabel 24
Oversigt over bevilling og forbrug på § 24.63.30.
Regnskab for
året
(mio. kr.)
20,4
0,7
-
3,1
-
1,8
-0,4
-9,3
0,0
-0,3
2,7
0,5
-1,0
26,8
-11,3
3,8
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
3,2
Hovedkonto / Underkonto
I alt
24.63.30. EU-tilskud til fiskerisektoren
24.63.30.11. Tilskud til fiskeri og akvakultur mv.
24.63.30.12. Tilskud vedrørende dataindsamling
24.63.30.14. Tilskud vedrørende fiskerikontrol
24.63.30.20. Vandløbsrestaurering mv.
24.63.30.25. Fiskeri, natur og miljø
24.63.30.35. Fælles indsatser fiskeri
24.63.30.45. Investeringer på fiskefartøjer
24.63.30.50. Tilskud til afsætningsfremme
24.63.30.51. Produktions- og afsætningsplaner
24.63.30.60. Tilskud til fællesindsatser akvakultur
24.63.30.61. Investeringer i akvakultur
24.63.30.65. Tilskud til fiskerihavne
24.63.30.70. Tilskud til fiskerikontrol (EHFAF)
24.63.30.71. Tilskud til dataindsamling (EHFAF)
24.63.30.72. Tilskud vedrørende teknisk bistand (EHFAF)
24.63.30.73. Grønne og erhvervsrettede formål
24.63.30.74. Grøn omstilling fiskeri (EHFAF)
24.63.30.75. Akvakultur udviklingsprojekter
24.63.30.76. Akvakultur tangproduktion
24.63.30.77. Akvakultur reduktion af klimaaftryk
24.63.30.78. Akvakultur renseteknologier
24.63.30.79. Investering i kystfiskeri
24.63.30.80. Maritim viden Bæredygtig forvaltning
24.63.30.81. Maritim viden miljøbeskyttelsestiltag
24.63.30.82. Maritim viden: Udsætning af åleyngel
24.63.30.83. Indsats mod marint affald (EHFAF)
24.63.30.84 Produktions og afsætningsplaner (EHFAF)
Bevilling
(mio. kr.)
Nettoafvigelse
(mio. kr.)
61,3
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
19,9
9,2
5,5
-
7,4
2,8
0,5
1,0
1,0
3,4
5,8
0,8
0,9
0,9
2,2
40,9
-0,7
0,0
-3,1
0,0
-1,8
0,4
9,3
0,0
0,3
-2,7
-0,5
1,0
-6,9
20,5
1,7
0,0
7,4
2,8
0,5
1,0
1,0
3,4
5,8
0,8
0,9
0,9
-1,0
Kilde: Statens Koncern Sysstem (SKS)
Anm.: Som følge af afrundinger kan summen af tallene i tabellerne afvige fra totalerne.
§ 24.63.30.11.
For underkonto 11.
Tilskud til fiskeri og akvakultur mv.
er der et merforbrug på 0,7 mio. kr. der skyldes, at der afholdes
udgifter til teknisk bistand på underkontoen. Der er omvendt sket annulleringer på kontoen.
§ 24.63.30.12.
For underkonto 12.
Tilskud vedrørende dataindsamling
er der ingen nettoafvigelse.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2022 / Fiskeristyrelsen
27
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 103: Årsrapporter for 2022, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevare, landbrug og fiskeri
§ 24.63.30.14.
For underkonto 14.
Tilskud vedrørende fiskerikontrol
er der et merforbrug på 3,1 mio. kr., da der er afsat yderligere mid-
ler til digitalisering i forbindelse med den politiske aftale om
Fordeling af frie midler under Den Europæiske Hav- og Fi-
skerifond (EHFF).
§ 24.63.30.20.
For underkonto 20.
Vandløbsrestaurering mv.
er der ingen nettoafvigelse.
§ 24.63.30.25.
For underkonto 25.
Fiskeri, natur og miljø
er der et merforbrug på 1,8 mio. kr., der skyldes udmøntning af midler til ud-
sætning af åleyngel samt ordning om at udvikle og afprøve selektive fiskeriredskaber. Der er omvendt sket tilbagebeta-
ling til kontoen som følge af afsluttede projekter.
§ 24.63.30.35.
For underkonto 35.
Fælles indsatser fiskeri
er der et mindreforbrug på 0,4 mio. kr., der skyldes annulleringer af tilsagn.
§ 24.63.30.45.
For underkonto 45.
Investeringer på fiskefartøjer
er der et mindreforbrug på 9,3 mio. kr. I forbindelse med Rigsrevisio-
nens beretning (nr.1/2018) blev der budgetteret med en nedskrivning af EU-medfinansieringen på en række sager. Min-
dreforbruget på kontoen skyldes, at der ikke blev realiseret bortfald af medfinansiering på det niveau, der blev budgette-
ret til. Der er yderligere sket annulleringer på kontoen.
§ 24.63.30.50.
For underkonto 50.
Tilskud til afsætningsfremme
er der et mindreforbrug på 0,1 mio. kr., der skyldes annulleringer.
§ 24.63.30.51.
For underkonto 51.
Produktions- og afsætningsplaner
er der et mindreforbrug på 0,3 mio. kr., der skyldes annulleringer
af tilsagn.
§ 24.63.30.60.
For underkonto 60.
Tilskud til fællesindsatser akvakultur
er der et merforbrug på 2,7 mio. kr. Merforbruget skyldes, at der
er givet tilsagn som følge af medhold i to klagesager.
§ 24.63.30.61.
For underkonto 61.
Investeringer i akvakultur
er der et merforbrug på 0,5 mio. kr., der skyldes, at der er givet et tilsagn
på 1,0 mio. kr. som følge af medhold i en klagesag. Der er på kontoen sket annulleringer for 0,5 mio. kr.
§ 24.63.30.65.
For underkonto 65.
Tilskud til fiskerihavne
er der et mindreforbrug på 1,0 mio. kr., heraf bortfald for 0,2 mio. kr.
Dertil er der opskrevet EU-indtægt på en sag, der tidligere var nedskrevet, jf. ovenstående vedr. Rigsrevisionens beret-
ning (nr.1/2018).
§ 24.63.30.70.
For underkonto 70.
Tilskud til fiskerikontrol (EHFAF)
er der et merforbrug på 6,9 mio. kr., som opstår som følge af, at der
er fremrykket tilsagn fra 2023 til 2022.
§ 24.63.30.71.
For underkonto 71.
Tilskud til dataindsamling (EHFAF)
er der et mindreforbrug på 20,5 mio. kr., som opstår som følge af,
at der ikke har været udgifter i 2022. Der blev afgivet et flerårigt tilsagn i 2021 svarende til bevillingen for 2021-2023. Ind-
tægterne falder derimod årligt.
28
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2022 / Fiskeristyrelsen
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 103: Årsrapporter for 2022, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevare, landbrug og fiskeri
§ 24.63.30.72.
For underkonto 72.
Tilskud vedrørende teknisk bistand (EHFAF)
er der et mindreforbrug på 1,7 mio. kr., da dele af Fiske-
ristyrelsens udgifter til teknisk bistand er prioriteret afholdt under EHFF, jf. forklaring under § 24.63.30.11.
§ 24.63.30.73.
For underkonto 73.
Grønne og erhvervsrettede formål
er der ingen aktivitet på kontoen.
§ 24.63.30.74.
For underkonto 74.
Grøn omstilling fiskeri
er der et mindreforbrug på 7,4 mio. kr., der skyldes, at ingen ordninger er åbnet
på kontoen, og bevillingen
jf. Aftale om Hav-, Fiskeri- og Akvakulturprogrammet 2021-2023
er blevet fordelt fladt som et
årligt gennemsnit.
§ 24.63.30.75.
For underkonto 75.
Akvakultur udviklingsprojekter
er der et mindreforbrug på 2,8 mio. kr., der skyldes, at ingen ordninger
er åbnet på kontoen, og bevillingen
jf. Aftale om Hav-, Fiskeri- og Akvakulturprogrammet 2021-2023
er blevet fordelt fladt
som et årligt gennemsnit.
§ 24.63.30.76.
For underkonto 76.
Akvakultur tangproduktion
er der et mindreforbrug på 0,5 mio. kr., der skyldes, at ordningerne åbner i
2023, mens bevillingen
jf. Aftale om Hav-, Fiskeri- og Akvakulturprogrammet 2021-2023
er blevet fordelt fladt som et år-
ligt gennemsnit.
§ 24.63.30.77.
For underkonto 77.
Akvakultur reduktion af klimaaftryk
er der et mindreforbrug på 1,0 mio. kr., der skyldes, at ordnin-
gerne åbner i 2023, mens bevillingen
jf. Aftale om Hav-, Fiskeri- og Akvakulturprogrammet 2021-2023
er blevet fordelt
fladt som et årligt gennemsnit.
§ 24.63.30.78.
For underkonto 78.
Akvakultur renseteknologi
er der et mindreforbrug på 1,0 mio. kr., der skyldes, at ordningerne åbner i
2023, mens bevillingen
jf. Aftale om Hav-, Fiskeri- og Akvakulturprogrammet 2021-2023
er blevet fordelt fladt som et år-
ligt gennemsnit.
§ 24.63.30.79.
For underkonto 79.
Investering i kystfiskeri
er der et mindreforbrug på 3,4 mio. kr., der skyldes, at ordningerne åbner i
2023, mens bevillingen
jf. Aftale om Hav-, Fiskeri- og Akvakulturprogrammet 2021-2023
er blevet fordelt fladt som et år-
ligt gennemsnit.
§ 24.63.30.80.
For underkonto 80.
Maritim viden Bæredygtig forvaltning
er der et mindreforbrug på 5,8 mio. kr., der skyldes, at ordnin-
gerne åbner i 2023, mens bevillingen
jf. Aftale om Hav-, Fiskeri- og Akvakulturprogrammet 2021-2023
er blevet fordelt
fladt som et årligt gennemsnit.
§ 24.63.30.81.
For underkonto 81.
Maritim viden miljøbeskyttelsestiltag
er der et mindreforbrug på 0,8 mio. kr., der skyldes, at ordnin-
gerne åbner i 2023, mens bevillingen
jf. Aftale om Hav-, Fiskeri- og Akvakulturprogrammet 2021-2023
er blevet fordelt
fladt som et årligt gennemsnit.
§ 24.63.30.82.
For underkonto 82.
Maritim viden: Udsætning af åleyngel
er der et mindreforbrug på 0,9 mio. kr., at ordningerne åbner i
2023, mens bevillingen
jf. Aftale om Hav-, Fiskeri- og Akvakulturprogrammet 2021-2023
er blevet fordelt fladt som et år-
ligt gennemsnit.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2022 / Fiskeristyrelsen
29
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 103: Årsrapporter for 2022, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevare, landbrug og fiskeri
§ 24.63.30.83.
For underkonto 83.
Indsats mod marint affald (EHFAF)
er der et mindreforbrug på 0,9 mio. kr., der skyldes, at ordnin-
gerne åbner i 2023, mens bevillingen
jf. Aftale om Hav-, Fiskeri- og Akvakulturprogrammet 2021-2023
er blevet fordelt
fladt som et årligt gennemsnit.
§ 24.63.30.84.
For underkonto 84.
Produktions og afsætningsplaner (EHFAF)
er der et merforbrug på 1,0 mio. kr., der skyldes, at der er
tilført netto 4,1 mio. kr. til ordningen via en omprioritering i EHFF,
jf. Aftale om Hav-, Fiskeri- og Akvakulturprogrammet
2021-2023.
30
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2022 / Fiskeristyrelsen
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 103: Årsrapporter for 2022, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevare, landbrug og fiskeri
2686139_0031.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, Fiskeristyrelsen
Årsrapport 2022
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Slotsholmsgade 12
1216 København K
www.fvm.dk