Finansudvalget 2022-23 (2. samling)
FIU Alm.del Bilag 103
Offentligt
2686138_0001.png
Årsrapport 2022
Landbrugsstyrelsen
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 103: Årsrapporter for 2022, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevare, landbrug og fiskeri
Indhold
1.
2.
2.1.
2.2.
2.2.1.
2.3.
2.4.
2.5.
3.
3.1.
3.2.
3.2.1.
3.3.
3.4.
3.5.
3.6.
3.7.
4.
4.1.
4.2.
4.3.
4.4.
4.5.
4.6.
4.7.
4.8.
Påtegning af det samlede regnskab
Beretning
Præsentation af virksomheden
Ledelsesberetning
Årets økonomiske resultat
Kerneopgaver og ressourcer
Målrapportering
Forventninger til det kommende år
Regnskab
Anvendt regnskabspraksis
Resultatopgørelse
Forklaring af tilbageførte hensættelser og periodiseringsposter
Balancen
Egenkapitalforklaring
Likviditet og låneramme
Opfølgning på lønsumsloft
Bevillingsregnskabet
Bilag
Noter til resultatopgørelse og balance
Indtægtsdækket virksomhed
Fællesstatslige løsninger mv.
Gebyrfinansieret virksomhed
Tilskudsfinansierede aktiviteter
Forelagte investeringer
It-omkostninger
Supplerende bilag
3
4
4
5
6
7
8
13
14
14
15
16
17
18
19
19
20
22
22
24
25
25
25
26
26
26
2
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2022 / Landbrugsstyrelsen
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 103: Årsrapporter for 2022, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevare, landbrug og fiskeri
2686138_0003.png
1. Påtegning af det samlede regnskab
Årsrapporten omfatter de hovedkonti på finansloven, som Landbrugsstyrelsen, CVR nr. 20814616, er ansvarlig for:
§ 24.21.01. Landbrugsstyrelsen (Driftsbevilling)
§ 24.21.02. Forskellige tilskud (Reservationsbevilling)
§ 24.21.04. Forskellige tilskud
§ 24.21.05. Anlægsprogram (Anlægsbevilling)
§ 24.21.06. Renter
§ 24.21.07. Kollektive virkemidler (Anlægsbevilling)
§ 24.23.03. Støtte til udvikling af landdistrikterne (Reservationsbevilling)
§ 24.23.04. Miljøstøtte (artikel 68) (Reservationsbevilling)
§ 24.23.06. Tilskud til fremme af økologi (Reservationsbevilling)
§ 24.23.07. Målrettede efterafgrøder og målrettet regulering (Reservationsbevilling)
§ 24.23.08. Minivådområder (Reservationsbevilling)
§ 24.23.09. Udtagningskonsulenter (Reservationsbevilling)
§ 24.24.05. Yngre jordbruger-ordningen (Lovbunden)
§ 24.24.44. Refinansieringsordningen for landbruget
§ 24.24.51. Produktions- og promilleafgiftsfonde mv. inden for fødevaresektoren (Reservationsbevilling)
§ 24.24.60. Afdrag og afskrivninger på lån (administreret af Udbetaling Danmark)
§ 24.33.02. Tilskud til udvikling og demonstration (Reservationsbevilling)
§ 24.34.10. Forskningsbaseret myndighedsbetjening ved Danmarks Tekniske Universitet (Reservationsbevilling)
§ 24.34.20. Forskningsbaseret myndighedsbetjening ved Aarhus Universitet (Reservationsbevilling)
§ 24.34.30. Forskningsbaseret myndighedsbetjening ved Københavns Universitet (Reservationsbevilling)
§ 24.42.11. Licenser og eksportstøtte (Lovbunden)
§ 24.42.12. Direkte landbrugsstøtte (Lovbunden)
§ 24.42.13. Forskellige støtteordninger under den fælles markedsordning (Lovbunden)
§ 37.63.01. Renter af særlige mellemværender
herunder de regnskabsmæssige forklaringer, som skal tilgå Rigsrevisionen i forbindelse med bevillingskontrollen for 2022.
Påtegning
Det tilkendegives hermed:
1.
2.
3.
at årsrapporten er rigtig, dvs. at årsrapporten ikke indeholder væsentlige fejlinformationer eller udeladelser, herunder
at målopstillingen og målrapporteringen i årsrapporten er fyldestgørende,
at de dispositioner, som er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i overensstemmelse med meddelte bevillinger, love
og andre forskrifter samt med indgåede aftaler og sædvanlig praksis, og
at der er etableret forretningsgange, der sikrer en økonomisk hensigtsmæssig forvaltning af de midler og ved driften
af de institutioner, der er omfattet af årsrapporten
2023
København, den
/
2023
København, den
30
/
3
_________________________
Morten Niels Jakobsen
Departementschef
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
___________________________
Lars Gregersen
Direktør
Landbrugsstyrelsen
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2022 / Landbrugsstyrelsen
3
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 103: Årsrapporter for 2022, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevare, landbrug og fiskeri
2686138_0004.png
2. Beretning
2.1.
Præsentation af virksomheden
Landbrugsstyrelsen er en del af Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri og er geografisk placeret på otte lokaliteter
fordelt over hele landet med centrale dele i blandt andet Augustenborg, Tønder og København, hvor hovedkontoret er
placeret. Styrelsen beskæftiger ca. 1.400 medarbejdere.
Landbrugsstyrelsens opgaver er at fremme effektiv tilskudsforvaltning, bidrage til grøn omstilling af den danske landbrugs-
sektor samt muliggøre projekter, hvor landbrugsjord indgår i kvælstofreducerende tiltag.
Styrelsen er EU-akkrediteret som det eneste danske udbetalingsorgan for landbrugsstøtte. I 2022 gav styrelsen tilskud for
ca. 8,5 mia. kr. til landbrugere, virksomheder og forskningsinstitutioner, hvoraf hovedparten var finansieret af EU.
Landbrugsstyrelsen har en bred kontaktflade bestående af diverse interessenter, herunder danske landmænd, gartnere
og en bred kreds af virksomheder, organisationer, forskere og myndigheder inden for landbrugsområdet.
Landbrugsstyrelsens formål 2022, som angivet på finansloven, er samlet i tre hovedområder:
Regulering og politikudvikling
Tilskud
Kontrol
Med udgangspunkt heri har Landbrugsstyrelsen arbejdet mod at udføre en effektiv tilskudsforvaltning af EU-midler og
bidrage til den grønne omstilling af den danske landbrugssektor og bæredygtig erhvervsudvikling. Hertil har Landbrugs-
styrelsen arbejdet med sikring og efterlevelse af nationale regler samt EU-regler på landbrugsområdet. Styrelsen behand-
ler over 40.000 ansøgninger årligt og gennemfører mere end 12.000 kontroller årligt.
For yderligere oplysninger henvises til Landbrugsstyrelsens hjemmeside:
www.lbst.dk.
4
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2022 / Landbrugsstyrelsen
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 103: Årsrapporter for 2022, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevare, landbrug og fiskeri
2.2.
Ledelsesberetning
I efteråret 2021 vedtog et bredt flertal på Christiansborg en omfangsrig aftale om landbrugets grønne omstilling.
Land-
brugsstyrelsen har derfor i 2022 fokuseret på implementering af
Aftalen om grøn omstilling af dansk landbrug
(herefter
Landbrugsaftalen). Hertil fokuserer styrelsen på god forvaltning, hvor fokus i 2022 har været på at følge op på en række
kritiske revisionsrapporter, herunder Rigsrevisionens kritiske beretning om Landbrugsstyrelsens manglende kontrol af bag-
vedliggende ejerforhold. Landbrugsstyrelsen har i 2022 udviklet en kontrolmodel for omgåelse, hvilket har krævet et stærkt
fokus på god forvaltning i hele styrelsen. Året har budt på ændringer i organisationen, hvor nye enheder er kommet til og
andre er blevet opdelt. Endelig er der udarbejdet en ny strategi for styrelsen "Kompetent myndighed – Vi regulerer og
støtter landbrugets omstilling", som er gældende fra 2023.
Styrelsens driftsvirksomhed viser et mindreforbrug på 22,9 mio. kr. Målopfyldelsen i styrelsens mål- og resultatplan udgør
70 pct., hvilket er en forbedring i forhold til målopfyldelsen i 2021 på 47 pct. Styrelsen har blandt andet indfriet målet
vedrørende implementering af EU’s fælles landbrugspolitik (CAP) og målet for udbetaling af grundbetalingen i 2022.
Status på CAP-reform og Landbrugsaftalen i 2022
Landbrugsstyrelsen nåede i august 2022 en vigtig milepæl med EU-Kommissionens godkendelse af den danske CAP-
plan. Herved blev gennemførelsen af EU’s landbrugspolitik 2023-27 i Danmark godkendt. Forberedelsen af implemente-
ringen af den nye CAP-reform har i 2022 været en omfattende opgave på tværs af hele styrelsen. Der er blandt andet
blevet udarbejdet nationale regler, it-opsætning og forberedelse af sagsbehandling og kontrol. Udmøntningen af CAP-plan
og Landbrugsaftalen blev kort inden jul den 22. december 2022 vedtaget ved lov i Folketinget.
Gode resultater på udbetalingsanmodninger i 2022 for Økologisk Arealtilskud og Pleje af græs- og naturarealer
Sagsbehandlingen af Økologisk Arealtilskud og Pleje af græs- og naturarealer er i 2022 afsluttet tidligere end i 2021 både
af udbetaling og tilsagn. Der udestod alene sagsbehandling af ganske få udbetalingssager 1. juli på grund af kontrol for
omgåelse. Landbrugsstyrelsen har indfriet delmål 4.3. i mål- og resultatplanen om udbetaling til 60 pct. af ansøgerne til
Økologisk Arealtilskud og Pleje af græs- og naturarealer i 2022, idet udbetalingsprocenten nåede over 80 pct.
Sagsbehandling af projektstøttesager
Der har på projektstøtteområdet i 2022 været fokus på afvikling af sagsbehandling af ældre resterende sager. Det gælder
for både tilsagns- og udbetalingssager. Det har været en bevidst og nødvendig prioritering, selvom det har haft konsekven-
ser for målopfyldelsen i mål- og resultatplanen for 2022. Årsagerne til forsinket behandling af ældre sager skyldes en
kombination af flere forhold, herunder opgaven med bagudrettet og fremadrettet kontrol for omgåelse på tilsagn og udbe-
talinger, samt udfordringer i opsætningen af it-understøttelse på konkrete ordninger.
Opfølgning på kritiske revisionsrapporter
Landbrugsstyrelsen har haft stærkt fokus på god forvaltning. Det har blandt andet betydet, at styrelsen i maj 2022 oprettede
søjlen Jura & Kvalitet med underliggende enheder, mens den nye enhed Svig & Omgåelse blev oprettet i august 2022.
Enheden har fra starten arbejdet på at afslutte sager om arealstøtte og derefter ansøgninger om projekttilskud, hvor tilsagn
eller udbetaling afventede kontrol. Efter indstilling fra Kammeradvokaten er ansøgerne i 12 sager med mistanke om svig
anmeldt i 2022.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2022 / Landbrugsstyrelsen
5
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 103: Årsrapporter for 2022, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevare, landbrug og fiskeri
2686138_0006.png
2.2.1.
Årets økonomiske resultat
Tabel 1
Virksomhedens økonomiske hoved- og nøgletal
Hovedtal
(mio. kr.)
Resultatopgørelse
Ordinære driftsindtægter
Ordinære driftsomkostninger
Resultat af ordinær drift
Resultat før finansielle poster
Årets resultat
Balance
Anlægsaktiver i alt
Omsætningsaktiver
Egenkapital
Langfristet gæld
Kortfristet gæld
Finansielle nøgletal
Udnyttelsesgrad af lånerammen i pct.
Bevillingsandel i pct.
Personaleoplysninger
Antal årsværk
Årsværkspris
2021
-941,5
929,6
-11,9
-30,4
-22,1
181,2
37,4
-100,4
-166,2
-60,9
59,5
88,2
1.150,3
0,5
2022
-1.060,4
1.039,5
-20,9
-32,3
-22,9
206,1
38,7
-123,3
-200,5
-52,3
67,7
88,2
1.239,5
0,6
78,9
87,9
1.351,0
0,6
2023
-1.112,2
1.135,5
23,3
3,0
-
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) & Statens Budgetsystem (SBS).
Anm.: Foreløbigt grundbudget 2023 er baseret på forslag til finanslov for 2023 som fremsat i august 2022.
Årets økonomiske resultat for Landbrugsstyrelsen i 2022 er et mindreforbrug på 22,9 mio. kr., jf. tabel 1. Resultatet kan
primært henføres til et mindreforbrug vedrørende løn på 53,3 mio. kr. i forhold til bevillingen. Det skyldes dels rekrutte-
ringsudfordringer i blandt andet områderne It og Tilskud & Sagsbehandling, dels at Landbrugsstyrelsen fra årets begyn-
delse valgte at omprioritere til driftsbevillinger.
Endvidere kan resultatet henføres til et merforbrug på øvrige driftsudgifter på 14,2 mio. kr. set i forhold til bevillingen. Det
kan overvejende henføres til større hensættelser og nedskrivninger end budgetteret. Endelig skyldes resultatet, at styrel-
sens indtægter var 16,2 mio. kr. lavere end bevillingen. Det skyldes primært, at styrelsen ikke har hjemtaget fuld teknisk
bistand i form af EU-indtægter fra Landdistriktsprogrammet i 2022 for i stedet at hjemtage yderligere bistand i 2023 for at
skabe bedre balance mellem ressourceforbrug og hjemtagelse. Herudover skyldes differencen også lavere aktivitet ved-
rørende udtagning af lavbundsjorder end forventet ved årets begyndelse.
De væsentlige afvigelser mellem 2021 og 2022 kan henføres til, at styrelsen har haft et øget aktivitetsniveau i 2022 til it-
understøttelse og regelgrundlag forud for åbningen af CAP-programmet under Landbrugsaftalen i 2023. Stigningen i den
langfristede gæld mellem 2021 og 2022 skyldes at styrelsen har haft flere projekter i gennemførselsfasen, hvor man i
højere grad gør brug af lånefinansiering frem for bevillingsfinansiering, da styrelsen erhverver sig et aktiv i forbindelse med
udviklingen. Afvigelsen på styrelsens balance mellem 2021 og 2022 skyldes hovedsageligt stigning i styrelsens langfri-
stede gæld.
6
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2022 / Landbrugsstyrelsen
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 103: Årsrapporter for 2022, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevare, landbrug og fiskeri
2686138_0007.png
Tabel 2
Virksomhedens hovedkonti
Overført
overskud/
Videreført
bevilling
ultimo
103,8
103,8
377,9
377,9
526,7
526,7
(mio. kr.)
Drift
§ 24.21.01. Landbrugsstyrelsen
Administrerede ordninger
I alt
Anlæg
§ 24.21.05. Anlægsprogram
Type
I alt
Udgifter
Indtægter
I alt
Udgifter
Indtægter
I alt
Udgifter
Indtægter
Bevilling
(FL+TB)
935,7
1.091,9
-156,2
1.487,5
8.737,6
-7.250,1
111,3
415,8
-304,5
Regnskab
912,8
1.052,8
-140,0
1.478,7
8.186,1
-6.707,4
62,7
202,0
-139,3
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
Den samlede økonomi for Landbrugsstyrelsens hovedkonti fremgår af tabel 2. Det finansielle regnskab aflægges for Land-
brugsstyrelsens driftsbevilling under § 24.21.01. Landbrugsstyrelsen. Der henvises til oplysninger om de enkelte hoved-
konti i afsnit 3.7 Bevillingsregnskabet.
2.3.
Kerneopgaver og ressourcer
Tabel 3
Sammenfatning af økonomi for styrelsens opgaver
Opgave
(mio. kr.)
0. Generel ledelse og administration
1. Regulering og politikudvikling
2. Tilskud
4. Kontrol
I alt
Kilde: Finansloven 2022, SB-systemet & Navision Stat.
Bevilling
(FL+TB)
314,3
154,8
334,3
132,2
935,7
Øvrige
indtægter
-6,3
-38,7
-60,4
-34,6
-140,0
Omkostninger
246,6
180,9
499,5
125,8
1.052,8
Andel af årets
overskud
-74,1
-12,6
104,7
-40,9
-22,9
Tabel 3 sammenfatter Landbrugsstyrelsens økonomi fordelt på kerneopgaver, jf. tabel 6 i finanslovens anmærkninger. Alle
aktiviteter kan henføres til disse kerneopgaver og opgøres i forhold til bevilling, øvrige indtægter og omkostninger. Af
tabellen fremgår det, at der er et mindreforbrug på formål 0 Generel ledelse og administration på 74,1 mio. kr. Dette skyldes
primært, at den indbudgetterede fordeling af bevilling på formål er baseret på en historisk fordeling. Denne fordeling afviger
væsentligt fra den faktiske fordeling af styrelsens hovedopgaver. Merforbruget på formål 2 Tilskud på 104,7 mio. kr. kan
primært henføres til øgede lønudgifter i produktionsenhederne og it. Der er på FFL23 udarbejdet nye og opdaterede for-
målsbeskrivelser. Der vil endvidere være fokus på en mere præcis budgettering på disse formål og en tæt kobling mellem
finanslovsformålene og den interne styring.
Samlet er der et mindreforbrug på 22,9 mio. kr. Der henvises til afsnit 2.2.1 for en nærmere forklaring heraf.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2022 / Landbrugsstyrelsen
7
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 103: Årsrapporter for 2022, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevare, landbrug og fiskeri
2686138_0008.png
2.4.
Målrapportering
Nedenfor opregnes Landbrugsstyrelsens samlede resultatopfyldelse for styrelsens mål- og resultatplan for 2022. Samlet
er resultatopfyldelsen opgjort til 70 pct. ud af 100 mulige. I det efterfølgende afsnit gennemgås årsager til manglende
målopfyldelse samt gennemførte eller fremtidige tiltag, med henblik på imødekommelse af identificerede udfordringer.
Tabel 4
Årets resultatopfyldelse
Mål
Succeskriterium
Opnåede resultater
Målopfyldelse
Delmål
Opfyldelse
(pct.)
Mål 1: Fødevareministerens 10-punktsplan - God forvaltning I
Vægtning: 10 pct.
Delmål 1.1.
I forlængelse af fødevaremi- Målet er opfyldt. Landbrugs-
nisterens 10-punktsplan skal styrelsen sendte den 11.
Landbrugsstyrelsen
inden marts 2022 et katalog med 15
udgangen af 1. kvartal 2022 tiltag til departementet.
udarbejde forslag til konkrete Tiltagene bidrager til at styrke
tiltag, der yderligere kan den gode forvaltning i
styrke forvaltningen i Land- styrelsen.
brugsstyrelsen.
Mål 2: Europæisk topklasse i udbetaling af direkte støtte – God forvaltning II
Vægtning: 15 pct.
Landbrugsstyrelsen skal ud- Målet er opfyldt. Landbrugs-
15
betale mindst 90 pct. af styrelsen har den 15. decem-
grundbetaling og grøn støtte ber udbetalt grundbetaling og
senest den 15. december grøn støtte til 95,3 pct. af an-
2022.
søgerne.
Mål 3: Kortere sagsbehandling for kunden på projektstøtteområdet – God forvaltning III
Vægtning: 5 pct.
Delmål 3.1
Landbrugsstyrelsen
skal
have afgjort mindst 60 pct. af
tilsagnssagerne på projekt-
støtteområdet inden for 90
dage fra ansøgningsrundens
afslutning samt mindst 95 pct.
af sagerne inden for 180
dage fra ansøgningsrundens
afslutning.
Målet er ikke opfyldt. Der er
ved udgangen af 2022 afgjort
39,5 pct. af tilsagnssagerne
på projektstøtteområdet in-
den for 90 dage. 59,5 pct. er
afgjort inden for 180 dage.
0
0
Delmål 2.1
15
10
10
Samlet
Opfyldelse
(pct.)
8
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2022 / Landbrugsstyrelsen
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 103: Årsrapporter for 2022, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevare, landbrug og fiskeri
2686138_0009.png
Mål 3: Kortere sagsbehandling for kunden på projektstøtteområdet – God forvaltning III
(fortsat)
Vægtning: 5 pct.
Delmål 3.2
Landbrugsstyrelsen
skal Målet er ikke opfyldt. Der er
0
0
have afgjort mindst 60 pct. af ved udgangen af 2022 afgjort
udbetalingssagerne på pro- 9,9 pct. udbetalingssager på
jektstøtteområdet inden for projektstøtteområdet inden
90 dage fra udbetalingsan- for 90 dage og 20,9 pct. er af-
modningens
modtagelse gjort inden for 180 dage.
samt mindst 95 pct. af sa-
gerne inden for 180 dage fra
udbetalingsanmodningens
modtagelse.
Mål 4: Kortere sagsbehandling på tilskudsordningerne Økologisk Arealtilskud og Pleje af græs – God
forvaltning IV
Vægtning: 10 pct.
Landbrugsstyrelsen
skal Målet er ikke opfyldt. Land-
0
have udbetalt udbetalingsan- brugsstyrelsen havde den 1.
modninger fra 2021 på
juli 2022 ikke udbetalt til alle
Økologisk Arealtilskud (ØA) ansøgere på Økologisk Are-
og Pleje af græs (PLG) inden altilskud og Pleje af græs.
den 1. juli 2022.
Delmål 4.2
Landbrugsstyrelsen
skal Målet er ikke opfyldt. Alle
0
have færdigbehandlet mindst PLG tilsagnsansøgninger fra
75 pct. af tilsagnsansøgnin- 2021 var behandlet inden den
gerne fra 2021 på ØA og PLG 1. juli 2022. Der manglede
den 1. april 2022 samt 100 færdigbehandling af 29 ØA
pct. senest den 1. juli 2022.
tilsagnsansøgninger.
Delmål 4.3
Landbrugsstyrelsen
skal Målet er opfyldt. Landbrugs-
3,3
have udbetalt mindst 60 pct. styrelsen har den 31. decem-
af
udbetalingsanmodnin- ber 2022 udbetalt til 83 pct. af
gerne på ØA og PLG fra 2022 ansøgerne på Økologisk Are-
den 31. december 2022.
altilskud og Pleje af græs.
Mål 5: Begrænsede underkendelser og hurtig opfølgning på henstillinger – God forvaltning V
Vægtning: 10 pct.
Delmål 5.1
Den sandsynlige fejlværdi for
de to landbrugsfonde må ikke
overskride 2 pct. af det udbe-
talte beløb i 2022.
Målet er opfyldt. Den sand-
synlige fejlværdi for de to
landbrugsfonde overskrider
ikke 2 pct. af det udbetalte
beløb i 2022.
5
10
Delmål 4.1
3,3
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2022 / Landbrugsstyrelsen
9
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 103: Årsrapporter for 2022, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevare, landbrug og fiskeri
2686138_0010.png
Mål 5: Begrænsede underkendelser og hurtig opfølgning på henstillinger – God forvaltning V
(fortsat)
Vægtning: 10 pct.
Landbrugsstyrelsen
skal
holde antallet af de væsent-
ligste henstillinger (gule og
røde) under 30 ved udgangen
af 2022.
Mål 6: Tilfredse kunder
Vægtning: 5 pct.
Delmål 6.1
Landbrugsstyrelsen skal i
2022 have en kundetilfreds-
hed på mindst 60 pct., sva-
rende til en forbedring på 20
procentpoint i forhold til må-
lingen i 2015.
Mål 7: CAP-implementering
Vægtning: 20 pct.
Delmål 7.1
Landbrugsstyrelsen
skal
blive klar til at åbne ordninger
under den nye CAP, som træ-
der i kraft fra 2023, jf. Aftale
om grøn omstilling af dansk
landbrug (4. oktober 2021).
Landbrugsstyrelsen skal ud-
arbejde lovforslag om admini-
stration af landbrugsstøtten,
som skal fremsættes senest i
3. kvartal 2022 med henblik
på at sikre hjemmel for udbe-
taling af EU’s landbrugsstøtte
fra 2023.
Landbrugsstyrelsen skal bi-
drage til dialogen med EU-
Kommissionen med henblik
på at sikre godkendelse af
den danske CAP-plan inden
udgangen af 2022.
Målet er opfyldt. Landbrugs-
styrelsen har klargjort åbnin-
gen af CAP-ordninger, som
løbende vil åbne i løbet af
2023.
Målet er opfyldt. Landbrugs-
styrelsen sendte lovforslag
om administration af land-
brugsstøtten til departemen-
tet den 9. august 2022.
6,6
20
Målet er ikke opfyldt. Land-
brugsstyrelsen havde i 2022
en tilfredshed hos landbru-
gere på 48 pct.
0
0
Delmål 5.2
Målet er opfyldt. Landbrugs-
styrelsen havde ved udgan-
gen af 2022 29 åbne
væsentlige
henstillinger,
heraf 7 røde og 22 gule.
5
10
Delmål 7.2
6,6
Delmål 7.3
Målet er opfyldt. Landbrugs-
styrelsen har bidraget til dia-
log med Kommissionen om
foreløbige bemærkninger til
den danske CAP-plan. EU-
Kommissionen har godkendt
den danske CAP-plan den
31. august 2022.
6,6
10
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2022 / Landbrugsstyrelsen
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 103: Årsrapporter for 2022, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevare, landbrug og fiskeri
2686138_0011.png
Mål 8: Digitale indsatser
Vægtning: 10 pct.
Delmål 8.1
Målet er opfyldt. Følgende
ordninger var udvalgt med
henblik på reducering af den
digitale opsætningstid:
1) Kvælstof- og fosforvådom-
rådeprojekter 2022,
2) Biodiversitet og Skov
2022,
3) Rydning og forberedelse til
afgræsning 2022.
Den digitale opsætningstid
for alle tre ordninger var seks
måneder.
Delmål 8.2
Tilgængelighed af Land- Målet er ikke opfyldt. Tilgæn-
brugsstyrelsens it-systemer geligheden af Landbrugssty-
udgør minimum 97 pct. i relsens it-systemer for 2022
2022.
udgjorde ca. 96 pct.
Mål 9: Håndtering af sager med ejerskabsforholdskontrol
Vægtning: 10 pct.
Delmål 9.1
Landbrugsstyrelsen skal pr.
1. juli 2022 have en kontrol-
model for 2022 klar for land-
brugeres
bagvedliggende
ejerforhold for den direkte
støtte og projektstøtteområ-
det.
Der skal pr. 1. juli 2022 være
fastlagt en sagsbehandlings-
plan for afvikling af udbetalin-
ger modtaget i første halvår
2022 på alle EU-tilskudsord-
ninger, hvor der er identifice-
ret risiko for omgåelse.
Målet er opfyldt. På projekt-
støtteområdet og arealstøtte-
området er der den 30. juni
2022 udviklet og implemente-
ret en kontrolmodel for land-
brugeres
bagvedliggende
ejerforhold.
Målet er ikke opfyldt. På pro-
jektområdet blev sagsbe-
handlingsplaner fastlagt før
den 1. juli 2022 for sager med
risiko for omgåelse. På areal-
området blev sagsbehand-
lingsplanen først fastlagt efter
fristen og sendt til departe-
mentet den 23. august 2022.
Målet er opfyldt. For årets
stikprøve på den direkte
støtte samt alle EU-tilskuds-
ordninger, hvor der er identifi-
ceret risiko for omgåelse, fo-
retager Landbrugsstyrelsen
kontrol af ejerskabsforhold in-
den, der udbetales tilskuds-
midler.
3,3
6,6
Den digitale opsætningstid
(time-to-market) på enkle
ordninger skal reduceres fra
syv til seks måneder i 2022.
5
5
0
Delmål 9.2
0
Delmål 9.3
Inden udbetaling af tilskuds-
midler skal der være foreta-
get kontrol af ejerskabsfor-
hold for årets stikprøve på
den direkte støtte samt på
alle
EU-tilskudsordninger,
hvor der er identificeret risiko
for omgåelse.
3,3
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2022 / Landbrugsstyrelsen
11
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 103: Årsrapporter for 2022, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevare, landbrug og fiskeri
2686138_0012.png
Uddybende målrapportering
I det følgende uddybes mål, der ikke er opfyldt.
Mål 3: Kortere sagsbehandling for kunden på projektstøtteområdet – God forvaltning III
Delmål 3.1. og 3.2. (ikke opfyldt)
Delmålene om kortere sagsbehandling for kunden på projektstøtteområdet er ikke opfyldt. Den manglende målopfyldelse
skyldes blandt andet, at Landbrugsstyrelsen har prioriteret at afslutte tilsagnssager for 2021, og at medarbejderressourcer
er blevet omprioriteret til omgåelseskontrol. Hertil har styrelsen haft udfordringer med administrationsgrundlag, herunder
udformning af klare sagsbehandlerinstrukser og faglige afklaringer. Landbrugsstyrelsen arbejder fortsat med at reducere
sagsbehandlingstiden og effektivisering af sagsbehandling gennem forbedrede tekniske løsninger samt udformning af
klare sagsbehandlerinstrukser. Der er ydermere oprettet et tværgående team, der skal understøtte produktionen med
overblik over produktionsplaner. Det muliggør bedre prioritering og sagshåndtering, således at frister i højere grad over-
holdes, og styrelsen kan reducere sagsbehandlingstiden.
Mål 4: Kortere sagsbehandling på tilskudsordningerne Økologisk Arealtilskud og Pleje af græs – God forvaltning
IV
Delmål 4.1. og 4.2. (ikke opfyldt)
Delmålene om kortere sagsbehandling på tilskudsordningerne Økologisk Arealtilskud og Pleje af græs blev ikke opfyldt,
hvilket skyldtes, at der udestod flere sager end forventet, der var særligt komplicerede som følge af omgåelseskontrol eller
it-fejl. Der skete dog en forbedring i forhold til 2021, idet der var udbetalt væsentligt flere sager inden 30. juni 2022, og de
fleste tilsagn blev givet markant hurtigere end i 2021. Der blev gennemført målrettet rekruttering og oplæring af medarbej-
dere med henblik på at effektivisere omgåelseskontrollen samt oplæring af flere medarbejdere til håndtering af it-fejl.
Mål 6: Tilfredse kunder
Delmål 6.1. (ikke opfyldt)
Målet om en kundetilfredshed på 60 pct. i 2022 er ikke opfyldt, da landbrugere i 2022 har angivet en tilfredshed med
Landbrugsstyrelsen på 48 pct. Tilfredsheden var sammenlignet 51 pct. i 2021. Det er væsentligt at pointere, at faldet i
tilfredshed ikke har medført en stigning i utilfredshed, til gengæld er den neutrale midtergruppe blevet større. Landbrugere
har i undersøgelsen tilkendegivet, at årsagerne til lavere tilfredshed i 2022 er oplevelsen af lav brugervenligheden i ansøg-
ning under fællesskemaet, manglende relevant information vedr. tilskudsordninger samt kompleks beskrivelse af regler i
praksis. Landbrugsstyrelsen har igangsat tiltag med forbedring af layout og brugervenlighed i fællesskemaet, ansøgnings-
vejledninger samt enklere beskrivelse af regler i praksis. Styrelsens tidlige dialog med erhvervet indikerer en højere til-
fredshed med ansøgningsprocessen på baggrund af tiltagene. Det bemærkes ydermere, at Landbrugsstyrelsen har igang-
sat arbejde med at redesigne brugerundersøgelsen. Der vil fremover være et større fokus på landbrugeres oplevelse med
Landbrugsstyrelsen som myndighed.
Mål 8: Digitale indsatser
Delmål 8.2. (ikke opfyldt)
Delmålet om, at tilgængelighed af Landbrugsstyrelsens it-systemer udgør minimum 97 pct. i 2022, er ikke opfyldt, hvilket
skyldes større driftsmæssige udfordringer i løbet af 2022. Udfordringerne i første kvartal var i høj grad tilknyttet moderni-
sering af styrelsens ’Tast selv-løsning’ og er siden hen blevet løst. For at øge tilgængeligheden af styrelsens it-systemer
fremover gennemføres der forbedringer af ’problem management-processen’ for at undgå gentagne fejl. Landbrugsstyrel-
sen har gennem året fulgt tæt op på it-fejl i samarbejde med Statens It og leverandørerne på applikationsdrift.
Mål 9: Håndtering af sager med ejerskabsforholdskontrol
Delmål 9.2. (ikke opfyldt)
Delmålet om håndtering af sager med ejerskabsforholdskontrol er ikke opfyldt. Fristerne i Landbrugsstyrelsens første sags-
behandlingsplan skulle tilrettes for arealområdet, da sagsbehandlingen viste sig mere ressourcekrævende end først anta-
get. Fristerne i den første plan var baseret på skøn og foreløbige vurderinger, hvorfor der var behov for senere at genbe-
regne fristerne. Styrelsen fremsendte den endelige sagsbehandlingsplan til departementet den 23. august 2022.
12
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2022 / Landbrugsstyrelsen
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 103: Årsrapporter for 2022, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevare, landbrug og fiskeri
2686138_0013.png
2.5.
Forventninger til det kommende år
Landbrugsstyrelsen står over for en række opgaver i 2023. Styrelsen forventer blandt andet, at implementeringen af Land-
brugsaftalen, udvikling af en ny reguleringsmodel for kvælstof samt implementering af styrelsens nye strategi vil fylde det
næste år. Dette uddybes i nedenstående afsnit.
Implementeringen af Landbrugsaftalen
I 2023 vil styrelsen fortsat have fokus på implementering af Landbrugsaftalen, herunder et særligt fokus på rettidig åbning
af ordningerne inden for EU’s fælles landbrugspolitik samt sagsbehandling af ansøgninger. Frem mod 2024 forventer
styrelsen, at der bliver behov for at ændre både den danske CAP-plan og Landdistriktsprogrammet. Styrelsen vil i den
forbindelse forestå forberedelsen heraf samt godkendelsesprocessen med EU-Kommissionen.
Regulering og støtte af den grønne omstilling
Landbrugsstyrelsen fortsætter arbejdet med udvikling af en ny reguleringsmodel for kvælstof og udvikling af et bedrifts-
regnskab, som kan opgøre bedriftsnære udledninger af kvælstof og CO2e fra landbruget. I 2023 skal der udarbejdes fagligt
baggrundsmateriale, som skal danne grundlag for et beslutningsoplæg til forligskredsen ifm. genbesøget af Landbrugsaf-
talen. Hovedopgaverne omhandler blandt andet, hvordan kvælstofudledningen kan beregnes på bedriftsniveau, og hvor-
dan en administration af modellen kan udformes. I 2023 skal Landbrugsstyrelsen vurdere, hvilke virkemidler der kan indgå
i en ny arealbaseret kvælstofregulering, hvordan der kompenseres for effekterne af disse, samt hvordan modellen kan
kontrolleres. Parallelt hermed skal det i et it-spor afklares, hvordan et bedriftsregnskab kan udvikles, så det kan understøtte
den nye regulering af kvælstof afhængigt af de politiske beslutninger i forlængelse af endelig rapport fra ekspertgruppen
for en grøn skattereform.
Implementering af Landbrugsstyrelsens nye strategi
Implementeringen af den nye strategi for Landbrugsstyrelsen vil fylde meget i 2023. Det er Landbrugsstyrelsens vision at
skabe rammerne for grøn omstilling og bæredygtig erhvervsudvikling af dansk landbrug i tråd med politiske målsætninger.
Visionen understøttes af Landbrugsstyrelsens flerårige strategi, "Kompetent myndighed - Vi regulerer og støtter landbru-
gets omstilling ", hvor fokus er på tre strategiske områder: 1) sikker og effektiv forvaltning, 2) grøn omstilling og 3) arbejdsliv
i udvikling. Landbrugsstyrelsen vil i 2023 arbejde målrettet med at gennemføre den nye strategi i de relevante enheder.
Tabel 5
Forventninger til det kommende år
Regnskab
2022
-1.075,7
1.052,8
-22,9
Grundbudget
2023
-1.130,1
1.130,1
-
(mio. kr.)
Bevilling og øvrige indtægter
Udgifter
Resultat
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
Anm.: Foreløbigt grundbudget 2023 er baseret på forslag til finanslov for 2023 som fremsat i august 2022.
Landbrugsstyrelsen har i grundbudgettet for 2023 budgetteret med udgifter for 1.130,1 mio. kr., jf. tabel 5. Dette svarer til
finanslovsbevillingen for 2023. Derudover stiger bevillingen med 45,4 mio. kr. fra 2022 til 2023, mens udgifterne forventes
at stige med 77,3 mio. kr. Disse ændringer kan primært henføres til aktiviteter forbundet med implementering af Land-
brugsaftalen.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2022 / Landbrugsstyrelsen
13
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 103: Årsrapporter for 2022, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevare, landbrug og fiskeri
3. Regnskab
3.1.
Anvendt regnskabspraksis
Årsrapporten er aflagt i overensstemmelse med
Bekendtgørelse nr. 116 om statens regnskabsvæsen
af 19. februar 2018
og de nærmere retningslinjer i Finansministeriets Økonomisk
Administrative Vejledning
(ØAV).
Årsrapporten for 2022 er endvidere udarbejdet i overensstemmelse med den opstilling og de regnskabsprincipper mv.,
som fremgår af Økonomistyrelsens
Vejledning om årsrapport for statslige institutioner
af december 2022.
Den anvendte regnskabspraksis er baseret på omkostningsprincippet for aktiviteter finansieret under bevillingstypen drifts-
bevilling. Finansielle data til resultatdisponering og egenkapitalforklaring er afstemt med oplysninger fra Statens Bevillings-
lovssystem (SB). I budgetår er der taget udgangspunkt i grundbudgettet for 2023, som er baseret på forslag til finanslov
for 2023 som fremsat i august 2022.
Styrelsernes generelle fællesomkostninger er opgjort, jf. økonomistyrelsens vejledning om
Regnskabsregistrering af ge-
nerelle fællesomkostninger.
Beløb angives som udgangspunkt i mio. kr. med én decimal, og der kan forekomme afrundingsdifferencer. Når ”-” fremgår
af en tabel, betyder det, at regnskabsposten ikke har en saldo. Når ”0” fremgår af en tabel, betyder det, at beløbet er
mindre end 50.000 kr. og dermed afrundet til nul.
Der er ikke foretaget ændringer i regnskabspraksis i 2022, og Landbrugsstyrelsen har ingen dispensationer fra det gæl-
dende regelsæt på det omkostningsbaserede område.
Ved opgørelse af enkelte regnskabsposter er der anvendt skøn, jf. nedenstående. Som udgangspunkt har Landbrugssty-
relsen en væsentlighedsgrænse på 100.000 kr. for periodiseringer og hensættelser i forbindelse med årsafslutningen.
Feriepenge:
Forpligtelsen er opgjort ud fra specifikke oplysninger pr. medarbejder, herunder antallet af feriedage pr.
31. december 2022, udgift pr. skyldig feriedag samt opgørelse over den særlige feriegodtgørelse. Opgørelsen er ud-
arbejdet i overensstemmelse med Økonomistyrelsens vejledning om
Den regnskabsmæssige håndtering af feriepen-
geforpligtigelsen
af december 2021. Opgørelsen følger samme metode som tidligere år.
Over-/merarbejde:
Opgørelsen er baseret på tidsregistreringer over antallet af timer, som Landbrugsstyrelsens med-
arbejdere har til gode pr. 31. december 2022, herunder afspadseringstimer, flekstimer og vagttimer mv. samt en gen-
nemsnitstimepris. Opgørelsen følger samme metode som tidligere år.
Reetablering af lejede lokaler:
Opgørelsen er baseret på registrerede kvadratmeter i ejendomsportalen multipliceret
med en kvadratmeterpris. Opgørelsen følger samme metode som tidligere år.
Resultatløn mv.:
Opgørelsen er baseret på en andel af bruttolønsummen for året fordelt på forskellige personalekate-
gorier. Opgørelsen følger samme metode som blev anvendt tidligere.
Opgaver relateret til landbrugsreformen:
Opgørelsen er baseret på opgavedeling, som udløber af reformen, hvor ydel-
sen er leveret, men hvor betaling og betalingstidspunkt ikke kan opgøres endeligt. Det skønnede beløb fremgår af
underliggende dokumenter, der dokumenterer landbrugsreformen.
It-udvikling:
Opgørelsen er baseret på en andel af anlægssummen for de registrerede aktiver vedrørende tilskudsud-
betalingssystemet (TUS).
Derudover foretages der periodiske op- og nedskrivninger af tilgodehavender overført til gældsinddrivelse i Gældstyrelsen.
Den anvendte regnskabspraksis for de administrerende ordninger er baseret på udgiftsbaserede regnskabsprincipper.
14
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2022 / Landbrugsstyrelsen
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 103: Årsrapporter for 2022, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevare, landbrug og fiskeri
2686138_0015.png
3.2.
Resultatopgørelse
Tabel 6
Resultatopgørelse
Note
(mio. kr.)
Ordinære driftsindtægter
Bevilling
Salg af varer og tjenesteydelser
Eksternt salg af varer og tjenesteydelser
Internt statsligt salg af varer og tjenesteydelser
Tilskud til egen drift
Gebyrer
Ordinære driftsindtægter i alt
Ordinære driftsomkostninger
Forbrugsomkostninger
Husleje
Forbrugsomkostninger i alt
Personaleomkostninger
Lønninger
Pension
Lønrefusion
Andre personaleomkostninger
Personaleomkostninger i alt
Af- og nedskrivninger
Internt køb af varer og tjenesteydelser
Andre ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger i alt
Resultat af ordinære drift
Andre driftsposter
Andre driftsindtægter
Andre driftsomkostninger
Resultat før finansielle poster
Finansielle poster
Finansielle indtægter
Finansielle omkostninger
Resultat før ekstraordinære poster
Ekstraordinære poster
Ekstraordinære indtægter
Ekstraordinære omkostninger
Årets resultat
2021
-830,5
-10,4
-12,2
-60,5
-27,9
-941,5
2022
-935,7
-12,8
-14,2
-71,5
-26,1
-1.060,4
2023
-981,1
-9,8
-15,5
-76,9
-28,9
-1.112,2
40,3
40,3
557,0
86,3
-24,2
1,9
621,0
38,1
63,4
166,9
929,6
-11,9
-23,4
4,9
-30,4
-0,1
8,4
-22,1
-
-
-22,1
42,7
42,7
613,1
95,3
-20,6
4,0
691,8
47,0
84,8
173,2
1.039,5
-20,9
-15,2
3,8
-32,3
-0,2
9,5
-22,9
-
-
-22,9
43,1
43,1
736,3
736,3
44,0
67,7
244,4
1.135,5
23,3
-20,3
-
3,0
-3,0
-
-
-
-
-
Kilde: Statens Koncern System (SKS), Statens bevillingslovssystem (SB) og Statens Budgetsystem (SBS).
Anm.: Foreløbigt grundbudget 2023 er baseret på forslag til finanslov for 2023 som fremsat i august 2022.
Landbrugsstyrelsens resultatopgørelse for 2021 og 2022 samt grundbudgettet for 2023 fremgår af tabel 6. Årets resultat
for Landbrugsstyrelsens drift i 2022 er et mindreforbrug på 22,9 mio. kr. Der henvises til afsnit 2.2.1. Årets økonomiske
resultat for en nærmere forklaring heraf.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2022 / Landbrugsstyrelsen
15
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 103: Årsrapporter for 2022, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevare, landbrug og fiskeri
2686138_0016.png
Tabel 7
Resultatdisponering af årets overskud
(mio. kr. )
Disponeret til bortfald
Disponeret til udbytte til statskassen
Disponeret til overført overskud
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
2022
-
-
22,9
Det samlede overskud på 22,9 mio. kr. er disponeret til overført overskud, jf. tabel 7.
3.2.1.
Forklaring af tilbageførte hensættelser og periodiseringsposter
Landbrugsstyrelsen har i 2022 tilbageført hensættelse på 14,5 mio. kr. vedr. resultatløn mv. for 2021, hvoraf 13,0 mio. kr.
er udbetalt. Forskellen mellem hensat og udbetalt beløb skyldes overvejende, at kvalifikationstillæg, som der ikke hensæt-
tes til, udgjorde en større andel af det samlede lønforhandlingsresultat i 2022.
16
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2022 / Landbrugsstyrelsen
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 103: Årsrapporter for 2022, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevare, landbrug og fiskeri
2686138_0017.png
3.3.
Balancen
Tabel 8
Balancen
Note
1
Aktiver
(mio. kr.)
2021
Anlægsaktiver
Immaterielle anlægsaktiver
Færdiggjorte udviklingsprojekter
75,3
Erhvervede koncessioner
28,3
Udviklingsprojekter under opførelse
70,9
Immaterielle anlægsaktiver i alt
174,5
Materielle anlægsaktiver
Grunde, arealer og bygninger
Infrastruktur
Transportmateriel
Produktionsanlæg og maskiner
Inventar og it-udstyr
Igangv. arbejder for egen regning
Materielle anlægsaktiver i alt
Finansielle anlægsaktiver
Statsforskrivning
Øvr. finansielle anlægsaktiver
Finansielle anlægsaktiver i alt
Anlægsaktiver i alt
Omsætningsaktiver
Varebeholdninger
Tilgodehavender
Periodeafgrænsningsposter
Værdipapirer
Likvide beholdninger
FF5 uforrentet konto
FF7 finansieringskonto
Andre likvider
Likvide beholdninger i alt
Omsætningsaktiver i alt
Aktiver i alt
4,6
1,7
-
0,3
-
6,7
19,5
-
19,5
200,8
-
34,1
3,3
-
202,7
-76,9
-
125,8
163,2
363,9
2022
Note
Passiver
(mio. kr.)
2021
19,5
-
-
-
-
80,8
100,4
36,4
166,2
-
-
-
166,2
2022
19,5
-
-
-
-
103,8
123,3
46,7
200,5
-
-
-
200,5
88,8
22,0
90,2
201,0
3,5
3
1,2
-
0,5
-
5,1
19,5
-
19,5
225,7
-
36,9
1,8
-
140,8
22,9
-5,3
158,4
197,1
422,8
Egenkapital
Reguleret egenkapital
Opskrivninger
Reserveret egenkapital
Bortfald
Udbytte til staten
Overført overskud
Egenkapital i alt
Hensatte forpligtelser
Langfristede gældsposter
FF4 Langfristet gæld
Donationer
Prioritetsgæld
Anden langfristet gæld
Langfristet gæld i alt
Kortfristede gældsposter
Leverandører af varer og tje-
nesteydelser
Anden kortfristet gæld
Skyldige feriepenge
Igangværende arbejder
Periodeafgrænsningsposter
Kortfristet gæld i alt
Gæld i alt
2
52,0
-24,3
33,2
-
-0,1
60,9
227,1
54,3
-35,3
33,2
-
-
52,3
252,8
Passiver i alt
363,9
422,8
Notehenvisninger,
jf. afsnit 4.1:
Hensatte forpligtelser note 3
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
Anm.: Passiver fremgår med negativt fortegn.
Anm.: Landbrugsstyrelsen anvender kontoen 97.40 Mellemregning inden for virksomheden ifm. afregning mellem drifts- og tilskudsregnskabet. På
denne konto sker flytning af likviditet først efter regnskabets afslutning, og derfor fremstår posten
anden kortfristet gæld
som et tilgodehavende i tabellen.
Landbrugsstyrelsens balance for 2021 og 2022 er opstillet i tabel 8. På aktivsiden består balancen hovedsageligt af om-
sætningsaktiver for i alt 197,1 mio. kr., herunder likvide beholdninger på 158,4 mio. kr. og tilgodehavender på 36,9 mio. kr.
Balancens passivside udgøres ultimo 2022 primært af langfristet gæld for i alt 200,5 mio. kr. og egenkapital på 123,3 mio.
kr. Stigningen i aktiver og passiver skyldes hovedsageligt stigning i styrelsens aktiver, som ligeledes skal finansieres igen-
nem den lånefinansierede bevilling.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2022 / Landbrugsstyrelsen
17
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 103: Årsrapporter for 2022, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevare, landbrug og fiskeri
2686138_0018.png
3.4.
Egenkapitalforklaring
Tabel 9
Egenkapitalforklaring
Egenkapital primo 2022
(mio. kr.)
Reguleret egenkapital primo
+Ændring i reguleret egenkapital
Reguleret egenkapital ultimo
Opskrivning primo
+Ændring i opskrivninger
Opskrivninger
Reserveret egenkapital primo
+Ændring i reserveret egenkapital
Reserveret egenkapital ultimo
Overført overskud primo
+Primo-regulering / flytning mellem bogføringskredse
+Regulering af det overførte overskud
+Overført fra årets resultat
-Bortfald
-Udbytte til staten
Overført overskud ultimo
Egenkapital ultimo 2022
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
2021
19,5
-
19,5
-
-
-
-
-
-
58,7
-
-
22,1
-
-
80,8
100,4
2022
19,5
-
19,5
-
-
-
-
-
-
80,8
-
-
22,9
-
-
103,8
123,3
Landbrugsstyrelsens egenkapitalforklaring fremgår af tabel 9 og viser årets ændringer som følge af disponering af årets
resultat. Som det kan ses i tabel 9, steg egenkapitalen fra 2021 til 2022 med 22,9 mio. kr. svarende til årets resultatet, som
fuldt ud er disponeret til overført overskud. Det overførte overskud steg derfor fra 80,8 mio. kr. til 103,8 mio. kr. og egen-
kapitalen som følge heraf fra 100,4 mio. kr. til 123,3 mio. kr.
18
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2022 / Landbrugsstyrelsen
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 103: Årsrapporter for 2022, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevare, landbrug og fiskeri
2686138_0019.png
3.5.
Likviditet og låneramme
Tabel 10
Udnyttelse af låneramme
(mio. kr.)
Sum af immaterielle og materielle anlægsaktiver
Låneramme
Udnyttelsesgrad i pct.
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
2022
206,1
304,5
67,7
Landbrugsstyrelsens udnyttelse af lånerammen ultimo 2022 udgør 206,1 mio. kr., jf. tabel 1. Med en samlet låneramme
på 304,5 mio. kr. i 2022 svarer dette til en udnyttelsesgrad på 67,7 pct. Udnyttelsesgradens stigning fra 59,5 pct. i 2021
skyldes hovedsageligt styrelsens investering i immaterielle anlæg i forbindelse med implementeringen af CAP2020.
3.6.
Opfølgning på lønsumsloft
Tabel 11
Opfølgning på lønsumsloft
Hovedkonto § 24.21.01.
(mio. kr.)
Lønsumsloft FL
Lønsumsloft inkl. TB / aktstykker
Lønforbrug under lønsumsloft
Difference (mindreforbrug)
Akk. opsparing ult. 2021
Akk. opsparing ult. 2022
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
2022
737,2
756,2
699,3
56,9
68,8
125,6
Landbrugsstyrelsens lønsumsopsparing stiger fra 68,8 mio. kr. i 2021 til 125,6 mio. kr. i 2022. Ændringen i lønsumsloft
skyldes til dels fortsatte udfordringer i forhold til rekruttering.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2022 / Landbrugsstyrelsen
19
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 103: Årsrapporter for 2022, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevare, landbrug og fiskeri
2686138_0020.png
3.7.
Bevillingsregnskabet
Tabel 12
Bevillingsregnskab
Hoved-
konto
(mio. kr.)
Drift
§ 24.21.01.
Videre-
førsel
ultimo
-103,8
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-3,2
-
-285,0
-
-
-
-5,5
-
-49,5
-
-
-
-
-
-34,7
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Navn
Bevillings-
type
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Bevilling
1.091,9
-156,2
10,4
15,8
-
-0,3
5.824,0
-5.819,0
102,6
-102,6
116,9
-108,2
1.288,9
-1.141,5
25,0
-25,0
-
-
15,7
-
20,0
-
311,0
-45,0
482,4
-0,1
193,9
-
245,7
-
94,7
-
0,7
-0,7
0,3
-0,3
-
-2,0
-
-
Regn-
skab
1.052,8
-140,0
2,2
6,4
-
-0,5
5.851,0
-5.846,9
103,8
-102,7
29,2
-21,9
831,4
-641,0
23,5
-23,5
0,1
-
-0,8
-
20,0
-
321,0
-55,1
458,3
-
193,9
-
245,7
-
101,7
-7,0
0,3
-0,3
0,3
-0,3
0,1
-2,3
-
-1,6
Afvi-
gelse
39,1
-16,2
8,2
9,4
-
0,2
-27,0
27,9
-1,2
0,1
87,7
-86,3
457,5
-500,5
1,5
-1,5
-0,1
-
16,5
-
-
-
-10,0
10,1
24,1
-0,1
-
-
-
-
-7,0
7,0
0,4
-0,4
0,0
0,0
-0,1
0,3
-
1,6
Landbrugsstyrelsen
Drift
Administrerede ordninger
§ 24.24.05.
§ 24.42.11.
§ 24.42.12.
§ 24.42.13.
§ 24.21.02.
§ 24.23.03.
§ 24.23.06.
§ 24.23.07.
§ 24.23.08.
§ 24.23.09.
§ 24.24.51.
§ 24.33.02.
§ 24.34.10.
§ 24.34.20.
§ 24.34.30.
§ 24.21.04.
§ 24.21.06.
§ 24.24.60.
§ 37.63.01.
Yngre jordbruger-
ordningen
Licenser og
eksportstøtte
Direkte landbrugsstøtte
Forskellige støtteordnin-
ger
Forskellige tilskud
Støtte til udvikling af
landdistrikterne
Tilskud til fremme af
økologi
Lovbunden
Lovbunden
Lovbunden
Lovbunden
Reservation
Reservation
Reservation
Udgifter
Målrettede efterafgrøder
Reservation
og regulering
Indtægter
Minivådområder
Udtagningskonsulenter
Promilleafgiftsfonde
Tilskud til udvikling og
demonstration
Danmarks Tekniske
Universitet
Aarhus Universitet
Københavns Universitet
Forskellige tilskud
Renter
Afdrag på lån
Renter af særlige
mellemværender
Reservation
Reservation
Reservation
Reservation
Reservation
Reservation
Reservation
Anden
Anden
Anden
Anden
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
20
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2022 / Landbrugsstyrelsen
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 103: Årsrapporter for 2022, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevare, landbrug og fiskeri
2686138_0021.png
Hoved-
konto
(mio. kr.)
Anlæg
§ 24.21.05.
Navn
Bevillings-
type
Udgifter
Indtægter
Bevilling
415,8
-304,5
Regn-
skab
202,0
-139,3
Afvi-
gelse
213,8
-165,2
Videre-
førsel
ultimo
-526,7
-
Anlægsprogram
Anlæg
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
Bevillingsregnskabet i tabel 12 indeholder Landbrugsstyrelsen indtægter og udgifter, som de er opgjort i bidrag til stats-
regnskabet. Ovenstående tabel 12 sammenholder den samlede bevilling med de endelige regnskabsdata for året.
§ 24.21.02. Forskellige tilskud
På kontoen har der i 2022 samlet set været et mindreforbrug på 87,7 mio. kr. svarende til 16 pct. af bevillingen, hvilket
primært kan henføres til tilskudsordningerne til producentorganisationer inden for frugt- og grøntsagssektoren og til oplys-
ningskampagner og salgsfremstød, hvor der ikke har været afgivet nye tilsagn om tilskud i året. Afvigelsen i kontoens
indtægter skyldes tilsvarende færre indtægter fra EU, da de nævnte ordninger er 100 pct. finansieret herfra.
§ 24.23.03. Støtte til udvikling af landdistrikterne
For kontoens tilskudsordninger har der i 2022 været et mindreforbrug på 457,5 mio. kr. svarende til 29 pct. af bevillingen.
Afvigelsen skyldes primært annullering af tidligere års afgivne tilsagn samt åbning af ansøgningsrunder ultimo 2022 blandt
andet til tilskud til miljø- og klimateknologi, hvor tilsagn om tilskud først afgives i 2023. Afvigelsen i kontoens indtægter på
500,5 mio. kr. skyldes samme årsager, da de vedrører medfinansiering fra EU af tilskudsudgifterne.
§ 24.23.08. Minivådområder
På kontoen er der i 2022 realiseret et mindreforbrug på 16,5 mio. kr. svarende til 105 pct. af bevillingen, hvilket skyldes lav
søgning ved årets ansøgningsrunde samt annullering af tidligere års afgivne tilsagn om tilskud.
§ 24.21.05. Anlægsprogram
Samlet set har der i 2022 været et mindreforbrug på 213,8 mio. kr. svarende til 44 pct. af bevillingen primært som følge af
et lavere omfang af køb af arealer til projekter til etablering af vådområder og udtagning af lavbundsjorder end forudsat.
Den lavere fremdrift skyldes en række udfordringer i projekterne særligt i forhold til arealer omfattet af § 3 i Naturbeskyt-
telsesloven. Som følge af de færre køb af arealer har der også været færre indtægter på kontoen i alt 165,2 mio. kr., dels
fra færre EU-indtægter fra EU-medfinansiering af udgifterne, dels fra færre salgsindtægter fra afhændelse af arealer.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2022 / Landbrugsstyrelsen
21
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 103: Årsrapporter for 2022, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevare, landbrug og fiskeri
2686138_0022.png
4. Bilag
4.1.
Noter til resultatopgørelse og balance
Tabel 13
Note 1. Immaterielle anlægsaktiver
Erhvervede konces-
sioner, patenter, li-
censer mv.
36,8
-
-
-
36,8
-14,8
-
-14,8
22,0
-6,3
-
-6,3
(mio. kr.)
Kostpris
Primokorrektioner og flytning ml.
bogføringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2022
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskriv-
ninger pr. 31.12.2022
Regnskabsmæssig værdi pr.
31.12.2022
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
Færdiggjorte
Udviklingsprojekter
500,3
-
47,9
-
548,1
-459,4
-
-459,4
88,8
-34,4
-
-34,4
I alt
607,9
-
81,7
-
679,2
-474,1
-
-474,1
201,0
-40,7
-4,1
-44,8
(mio. kr.)
Primo saldo pr. 1. januar 2022
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte
udviklingsprojekter
Kostpris pr. 31.12.2022
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
Udviklingsprojekter
under opførelse
70,9
33,9
-4,1
-10,5
94,3
22
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2022 / Landbrugsstyrelsen
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 103: Årsrapporter for 2022, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevare, landbrug og fiskeri
2686138_0023.png
Tabel 14
Note 2. Materielle anlægsaktiver
Grunde,
arealer og
bygninger
Infrastruk-
tur
Produkti-
onsanlæg
og maskiner
Transport-
materiel
Inventar og
it-udstyr
I alt
(mio. kr.)
Kostpris
Primokorrektioner og flytning ml.
bogføringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12. 2022
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og
nedskrivninger pr. 31.12.2022
Regnskabsmæssig værdi
pr. 31.12. 2022
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
18,0
-
-
-0,1
17,9
-14,5
-
-14,5
3,5
-1,1
-
-1,1
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
4,3
-
0,3
-
4,6
-3,4
-
-3,4
1,2
-0,9
-
-0,9
3,9
-
-
0,3
4,1
-3,6
-
-3,6
0,5
-0,1
-
-0,1
26,2
-
0,3
0,2
26,7
-21,5
-
-21,5
5,1
-2,0
-
-2,0
(mio. kr.)
Primo saldo pr. 1. januar 2022
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte
udviklingsprojekter
Kostpris pr. 31.12.2022
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
Igangværende arbejder for
egen regning
-
-
-
-
-
Note 3. Hensatte forpligtelser
(mio. kr.)
Reetablering af lejede lokaler
Resultatløn mv.
Opgaver relateret til landbrugsreformen
It-udvikling
Andre hensatte forpligtelser
Hensatte forpligtelser i alt
Kilde: Navision Stat.
Primo 2022
21,6
14,5
-
-
0,3
36,4
Ultimo 2022
21,7
15,3
5,5
1,6
2,6
46,7
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2022 / Landbrugsstyrelsen
23
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 103: Årsrapporter for 2022, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevare, landbrug og fiskeri
2686138_0024.png
Stigningen i styrelsens hensatte forpligtelser skyldes dels hensættelse i forbindelse med TUS-projektet og landbrugsrefor-
men, og dels øvrige hensættelser relateret til diverse lønudgifter og drift af bygninger.
4.2.
Indtægtsdækket virksomhed
Som det fremgår af nedenstående tabel 15 udviser Landbrugsstyrelsens indtægtsdækkede virksomhed (IDV) i 2022 et
overskud på 0,6 mio. kr. Overskuddet kan primært henføres til opgaverne vedrørende forundersøgelse, planlægning og
behandling af jordfordelingssager og rekvirerede opgaver.
Tabel 15
Sammenfatning af elementer i prisfastsættelse
(mio. kr.)
Styrelsens direkte omkostninger i alt
Styrelsens indirekte omkostninger i alt
Øvrige indregnede omkostninger
Sum
Indtægter i alt
Resultat
2022
2,5
1,9
-
4,4
5,0
0,6
Kilde: Navision Stat.
Anm.: Øvrige indregnede omkostninger indgår i prisfastsættelsen med 15 pct. jf. vejledning om prisfastsættelse, punkt 2.4, men er ikke inkluderet i
regnskabet.
Tabel 16 viser det akkumulerede overskud pr. 31. december 2021.
Tabel 16
Oversigt over akkumuleret resultat for indtægtsdækket virksomhed
(mio. kr.)
Indtægtsdækket virksomhed, i alt
I alt
Kilde: Navision Stat.
Anm.: Beløb er akkumuleret jf. vejledning.
2019
5,1
5,1
2020
5,7
5,7
2021
6,8
6,8
2022
7,4
7,4
Landbrugsstyrelsens akkumulerede resultat vedrørende indtægtsdækket virksomhed for 2022 og de tre foregående regn-
skabsår på aktivitetsniveau fremgår af tabel 16.
24
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2022 / Landbrugsstyrelsen
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 103: Årsrapporter for 2022, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevare, landbrug og fiskeri
2686138_0025.png
4.3.
Fællesstatslige løsninger mv.
Landbrugsstyrelsen har ikke fællesstatslige løsninger.
4.4.
Gebyrfinansieret virksomhed
Tabel 18
Oversigt over gebyrordninger med administrativt fastsat takst
Årets resultat
2019
2021
2019 2020 2021 Indt.
-1,6
0,6
-1,1
0,6
0,2
0,8
1,5
2,0
3,5
18,1
9,8
27,9
Omk.
18,4
10,8
29,2
(mio. kr.)
Gebyrordning
Plantesundhedskontrol
Øvrige gebyrordninger
I alt
Kilde: Navision Stat.
2022
Res.
0,2
1,0
1,2
Akk. saldo
ultimo 2022
0,7
3,0
3,7
Landbrugsstyrelsens gebyrordninger med administrativt fastsat takst er opgjort i tabel 18. Resultatet for 2022 angiver en
underdækning på 1,2 mio. kr. Underdækningen skal jf. princippet om balance over fire år ses i lyset af tidligere års under-
skud. På baggrund af resultatet for 2022 vil Landbrugsstyrelsen i 2023 vurdere, om der er behov for at reducere omkost-
ningerne eller justere gebyrsatsen for at tilstræbe balance over en løbende fireårig periode.
Plantesundhedskontrollen m.m.
Området tegner sig for et underskud på 0,2 mio. kr. i 2022, hvilket er et nettobeløb, der omfatter flere forskellige gebyrer.
Omsætningen på området er faldet i 2022, hvilket blandt andet kan henføres til ændringer i antallet af registreringsgebyrer.
Akkumuleret underdækning er adresseret i 2022, hvormed områdets gebyrtakster er justeret for at leve op til krav om en
balance over en periode på fire år.
Øvrige gebyrordninger
Samlet udviser øvrige gebyrområder et underskud på 1,0 mio. kr. i 2022, hvilket dækker over en række over- og underskud
på de øvrige gebyrordninger. Underskuddet kan blandt andet henføres til øgede omkostninger afledt af ny gødningsfor-
ordning samt en periodeforskydning mellem provenu og omkostninger på et nyt gebyr.
4.5.
Tilskudsfinansierede aktiviteter
Tabel 20
Oversigt over tilskudsfinansierede aktiviteter
Ordning
(mio. kr.)
ERA-Net
Niva
I alt
Kilde: Navision Stat.
Primo 2022
-
-
-
Årets
tilskud
-0,3
-0,7
-1,0
Årets
udgifter
0,3
0,7
1,0
Årets
resultat
-
-
-
Overskud til
videreførelse
-
-
-
Landbrugsstyrelsens tilskudsfinansierede aktiviteter for 2022 er opgjort,
jf. tabel 20.
Årets resultat er på 0,0 mio. kr., jf.
statens bevillingsregler for tilskudsfinansieret aktivitet.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2022 / Landbrugsstyrelsen
25
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 103: Årsrapporter for 2022, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevare, landbrug og fiskeri
2686138_0026.png
4.6.
Forelagte investeringer
Landbrugsstyrelsens har i 2022 ingen afsluttede projekter, der har været forelagt Finansudvalget.
Tabel 22
Oversigt over igangværende anlægsprojekter
Igangværende
Projekter
(mio. kr.)
CAP2020 it
Regelimplementering
CAP2020 it Fundament
Investeringsudgifter
i alt
Afholdte
udgifter
i alt
*
79,9
Afholdte
udgifter
2022
46,0
39,5
Senest
forelagt
jun. 22
april 2022
Bygge-
start
2020
2018
Forventet
afslutning
2026
2023
Godkendt
totaludgift
285,3
99,9
385,2
Kilde: Navision Stat og tidsregistreringsdata.
Anm: Afholdte udgifter er opgjort inkl. overhead og ekskl. renter.
Landbrugsstyrelsen har i 2022 to igangværende projekter, der har været forelagt Finansudvalget. Forbruget er opgjort ud
fra projektsammensætningen i projekternes business cases.
4.7.
It-omkostninger
Tabel 23
It-omkostninger
Sammensætning
(mio. kr.)
Interne personaleomkostninger til it (it-drift/-vedligehold/-udvikling)
It-systemdrift
It-vedligehold
It-udviklingsomkostninger
Udgifter til it-varer til forbrug
I alt
Kilde: Statens Koncern System (SKS) og Navision Stat.
2022
146,9
40,6
18,1
17,6
0,5
223,7
Landbrugsstyrelsens it-omkostninger fordelt på løn-, drifts- og investeringsomkostninger fremgår af tabel 23.
De interne personaleomkostninger er opgjort på baggrund af standardkonto 18’s direkte konterede lønudgifter til styrelsens
it-enheder. Opgørelsen tager højde for styrelsens organisationsændring i foråret 2022.
4.8.
Supplerende bilag
Landbrugsstyrelsen har ingen supplerende bilag.
26
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2022 / Landbrugsstyrelsen
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 103: Årsrapporter for 2022, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevare, landbrug og fiskeri
2686138_0027.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, Landbrugsstyrelsen
Årsrapport 2022
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Slotsholmsgade 12
1216 København K
www.fvm.dk