Finansudvalget 2022-23 (2. samling)
FIU Alm.del Bilag 103
Offentligt
2686137_0001.png
Årsrapport 2022
Fødevarestyrelsen
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 103: Årsrapporter for 2022, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevare, landbrug og fiskeri
Indhold
1.
2.
2.1.
2.2.
2.2.1.
2.3.
2.4.
2.5.
3.
3.1.
3.2.
3.2.1.
3.3.
3.4.
3.5.
3.6.
3.7.
4.
4.1.
4.2.
4.3.
4.4.
4.5.
4.6.
4.7.
4.8.
Påtegning af det samlede regnskab
Beretning
Præsentation af virksomheden
Ledelsesberetning
Årets økonomiske resultat
Kerneopgaver og ressourcer
Målrapportering
Forventninger til det kommende år
Regnskab
Anvendt regnskabspraksis
Resultatopgørelse
Forklaring af tilbageførte hensættelser og periodiseringsposter
Balancen
Egenkapitalforklaring
Likviditet og låneramme
Opfølgning på lønsumsloft
Bevillingsregnskabet
Bilag
Noter til resultatopgørelse og balance
Indtægtsdækket virksomhed
Fællesstatslige løsninger mv.
Gebyrfinansieret virksomhed
Tilskudsfinansierede aktiviteter
Forelagte investeringer
It-omkostninger
Supplerende bilag
3
4
4
5
6
7
9
13
14
14
16
17
18
19
20
20
21
22
22
24
25
25
26
26
27
27
2
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2022 / Fødevarestyrelsen
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 103: Årsrapporter for 2022, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevare, landbrug og fiskeri
2686137_0003.png
1. Påtegning af det samlede regnskab
Årsrapporten omfatter de hovedkonti på finansloven, som Fødevarestyrelsen, CVR nr. 62 534 516, er ansvarlig for:
§ 24.32.01. Fødevarestyrelsen (Statsvirksomhed)
§ 24.32.09. Forskellige tilskud (Reservationsbevilling)
§ 24.32.14. Erstatninger ved nedslagning af dyr og andre udgifter ved bekæmpelsesforanstaltninger mm. (Lov-
bunden bevilling)
§ 24.32.20. Markedsføring af fødevareklyngen (Reservationsbevilling)
§ 24.32.30. Madkulturen (Reservationsbevilling)
§ 24.32.45. Støtte til små slagterier (Reservationsbevilling)
herunder de regnskabsmæssige forklaringer, som skal tilgå Rigsrevisionen i forbindelse med bevillingskontrollen for 2022.
Påtegning
Det tilkendegives hermed:
1.
2.
3.
at årsrapporten er rigtig, dvs. at årsrapporten ikke indeholder væsentlige fejlinformationer eller udeladelser, her-
under at målopstillingen og målrapporteringen i årsrapporten er fyldestgørende.
at de dispositioner, som er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i overensstemmelse med meddelte bevillinger,
love og andre forskrifter samt med indgåede aftaler og sædvanlig praksis, og
at der er etableret forretningsgange, der sikrer en økonomisk hensigtsmæssig forvaltning af de midler og ved
driften af de institutioner, der er omfattet af årsrapporten
For regnskabets rigtighed henvises i øvrigt til ledelsesberetningens afsnit 2.2.1. Årets økonomiske resultat samt note 4.
København, den
29
/
3
2023
København, den
29
/
3
2023
_________________________
Morten Niels Jakobsen
Departementschef
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
___________________________
Nikolaj Veje
Direktør
Fødevarestyrelsen
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2022 / Fødevarestyrelsen
3
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 103: Årsrapporter for 2022, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevare, landbrug og fiskeri
2686137_0004.png
2. Beretning
2.1.
Fødevarestyrelsen er en styrelse under Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri. Styrelsen er geografisk placeret på
otte lokaliteter fordelt i hele landet og har sit hovedkontor i Glostrup. Derudover er styrelsen til stede på 27 slagterier rundt
om i landet. Styrelsen beskæftiger ca. 1.800 årsværk. Fødevarestyrelsen har en bred kontaktflade bestående af fødeva-
revirksomheder, landmænd, borgere, brancheorganisationer og andre myndigheder og har fokus rettet på hele fødevare-
kæden.
Kerneopgaverne er samlet i fire hovedopgaver og mål, som angivet i finansloven:
Fødevareopgaver
Veterinæropgaver
Kødkontrol
Ernæringsopgaver
Præsentation af virksomheden
Fødevarestyrelsen administrerer den danske fødevare-, foder- og veterinærlovgivning og har ansvaret for regeludstedelse,
kontrol- og tilsynsaktiviteter, undersøgelsesaktiviteter, godkendelses- og autorisationsopgaver samt internationalt samar-
bejde. Ved udbrud af husdyrsygdomme og ved større fødevarevarebårne sygdomsudbrud iværksætter styrelsen sit bered-
skab for effektivt at begrænse konsekvenserne for menneskers og dyrs sundhed. Fødevarestyrelsen varetager en oplys-
ningsindsats for fremme af sunde madvaner og forbrugerforhold samt virksomheders eksport til tredjelande.
Fødevarestyrelsen bidrager endvidere til det lovforberedende arbejde på fødevare-, foder- og veterinærområdet, herunder
i forhold til arbejdet med Danmarks partnere i EU i forbindelse med forhandlinger om EU-retsakter.
For yderligere oplysninger henvises til Fødevarestyrelsens hjemmeside:
www.foedevarestyrelsen.dk.
4
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2022 / Fødevarestyrelsen
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 103: Årsrapporter for 2022, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevare, landbrug og fiskeri
I 2022 har styrelsen blandt andet haft fokus på udbetaling af erstatning til minkavlere og følgeerhverv, styrkelse af bered-
skabet ved fremtidige dyre- og fødevaresygdomme, modernisering og digitalisering af kontrolsystemet MTU, implementerin-
gen af dyresundhedsforordningen og udvikling af et klimamærke. Målopfyldelsen i mål- og resultatplanen for 2022 udgør 75
pct. ud af 80 mulige pct., idet et mål er udgået. Det svarer til en målopfyldelse på knap 94 pct.
COVID-19 i mink
Fødevarestyrelsen oprettede i januar 2021 en udbetalingsenhed, som bidrager til udmøntningen af den politiske aftale af
25. januar 2021 om erstatning mv. til minkavlerne og følgeerhverv berørt af COVID-19. Ved udgangen af december 2022
har Fødevarestyrelsen foretaget i alt 8.462 udbetalinger til 1.190 minkavlere på sammenlagt ca. 6,6 mia. kr., hvoraf ca. 3,3
mia. kr. er udbetalt i 2022. Samtlige mulige udbetalinger for de 11 erstatnings- og kompensationsordninger, som Fødeva-
restyrelsen administrerer, er gennemført, idet der dog udestår otte sager, der afventer oplysninger for at kunne færdigbe-
handles. Der er desuden udbetalt dvalekompensation i én sag, mens udbetaling af dvalekompensation i de resterende 12
sager, hvor der er ansøgt herom, afventer afgørelser i erstatnings- og taksationskommissionerne. Udbetaling af endelig
nedlukningserstatning og kompensation for passiv bevarelse og sagkyndig bistand afventer ligeledes afgørelser i erstat-
nings- og taksationskommissionerne. Styrelsen har dermed opfyldt målet vedr. erstatningsudbetalinger i mål- og resultat-
planen.
Beredskabet
Fødevarestyrelsen har i 2022 påbegyndt arbejdet med styrkelse af beredskabet ved udbrud af dyre- og fødevarebårne
sygdomme. Arbejdet omfatter blandt andet udarbejdelse af en beredskabspolitik, en ny fælles kriseorganiseringsmodel og
forenklet og fælles struktur for beredskabsplaner i lyset af erfaringerne med COVID-19. Styrelsen har opfyldt målene på
området i mål- og resultatplanen. Historisk mange udbrud af højpatogen fugleinfluenza samt udbrud af fiskesygdommen
IHN gav øgede opgaver til det veterinære beredskab i 2022. Ruslands invasion af Ukraine og den afledte europæiske
energikrise har ligeledes medført opgaver for Fødevarestyrelsens beredskab og kontrolvirksomhed. Blandt andet har kon-
trol af kæledyr fra Ukraine for at minimere risikoen for indførsel af tilfælde af rabies påvirket og nødvendiggjort ompriorite-
ring og reduktion af øvrige kontroller i 2022.
Modernisering og digitalisering af nødvendige kontrolsystemer
Arbejdet med modernisering og digitalisering af Fødevarestyrelsens kontrolsystem (MTU) har haft høj prioritet, og flere
vigtige milepæle er nået i 2022. Der er etableret infrastruktur til grundlaget for moderniseringen og blandt andet udviklet
en app til honoraraflønnede dyrlæger (slagtehusdyrlæger), som giver mulighed for at registrere digitalt og derved styrke
kvaliteten i dyrlægernes kontrol og registrering. Modernisering af understøttelsen af fødevaretilsynsførendes detailkontrol
blev ligeledes igangsat i 2022. Målene på området i mål- og resultatplanen for 2022 er indfriet.
Dyresundhedsforordningen
Dyresundhedsforordningen, Animal Health Law (AHL), fandt anvendelse fra april 2021. Implementeringen strækker sig
over flere år, da AHL er et kompleks af ca. 40 retsakter, som erstatter hele EU’s lovgrundlag på dyresundhedsområdet.
Kommissionen udsteder fortsat nye retsakter under forordningen. På visse områder skal AHL suppleres med nationale
bestemmelser i bekendtgørelser. Implementeringen omfatter også ophævelse af tidligere national lovgivning på området
og stillingtagen til ændring eller ophævelse af over 70 bekendtgørelser. Opgaven indebærer både en justering af admini-
strationsgrundlag i henhold til veterinærfaglige, juridiske og økonomiske forhold samt en udrulning af det ændrede admi-
nistrationsgrundlag i veterinærkontrollen.
Nyt klimamærke
Fødevarestyrelsen står i spidsen for arbejdet med udvikling af et statskontrolleret klimamærke. Arbejdet blev påbegyndt i
2022. Klimamærket skal hjælpe forbrugerne med at vælge fødevarer med et lavere klimaaftryk og understøtte og fremme
en fødevareproduktion med lavere klimabelastning. Klimamærket er samtidig et bidrag til realisering af FN’s verdensmål
nr. 12 om at sikre bæredygtigt forbrug og produktionsformer.
2.2.
Ledelsesberetning
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2022 / Fødevarestyrelsen
5
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 103: Årsrapporter for 2022, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevare, landbrug og fiskeri
2686137_0006.png
2.2.1.
Årets økonomiske resultat
Tabel 1
Virksomhedens økonomiske hoved- og nøgletal
Hovedtal
(mio. kr.)
Resultatopgørelse
Ordinære driftsindtægter
Ordinære driftsomkostninger
Resultat af ordinær drift
Resultat før finansielle poster
Årets resultat
Balance
Anlægsaktiver i alt
Omsætningsaktiver*
Egenkapital
Langfristet gæld
Kortfristet gæld
Finansielle nøgletal
Udnyttelsesgrad af lånerammen i pct.
Bevillingsandel i pct.
Personaleoplysninger
Antal årsværk
Årsværkspris
1.701,0
0,6
1.780,3
0,6
1.721,0
0,6
54,4
56,8
63,4
46,6
75,0
44,3
97,9
275,8
163,0
96,2
669,9
114,1
214,9
75,5
105,2
215,8
-1.611,2
1.599,2
-11,9
-19,8
-10,9
-1.327,6
1.423,8
96,2
82,0
87,5
-1.417,2
1.497,2
80,0
80,0
80,0
2021
2022
2023
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og Navision Stat.
Anm.: Foreløbigt grundbudget for 2023 er baseret på forslag til finanslov for 2023 som fremsat i august 2022.
* Der er foretaget en manuel rettelse af omsætningsaktiver og hensættelser for 2022, da en refusion vedr. fugleinfluenza ved en fejl blev bogført som
en hensættelse.
Årets økonomiske resultat for Fødevarestyrelsen i 2022 er et merforbrug på 87,5 mio. kr., jf. tabel 1.
Det bemærkes, at der efter årsafslutningen for 2022 er konstateret en bogføringsfejl angående registrering af forventet tab
på debitorer. Fejlen ville have påvirket forbruget i 2022, idet merforbruget er registreret 17,2 mio. kr. for højt og ved korrekt
registrering skulle være 70,3 mio. Herudover medfører bogføringen, at kortfristet gæld er 10,0 mio. kr. for høj, mens de
samlede tilgodehavender er 7,1 mio. kr. for lav. Fejlen er alene af regnskabsteknisk karakter, og den er rettet i regnskabet
for 2023. Der henvises i øvrigt til note 4 til balancen for en uddybning.
Resultatet på 87,5 mio. kr. kan primært henføres til et merforbrug på det gebyrfinansierede område på 14,0 mio. kr., et
mindreforbrug på udgifter vedr. mink på 11,1 mio. kr. og et merforbrug på det øvrige område på 67,4 mio. kr., der blandt
andet skyldes udgifter vedr. fugleinfluenza, opgaver vedr. beredskab og udgifter til tab på debitorer. Merforbruget på 87,5
mio. kr. dækkes af anvendelse af opsparing efter dispensation fra Finansministeriet.
De væsentlige afvigelser mellem 2021 og 2022 for ordinære driftsindtægter kan henføres til, at bevillingen til minkopgaver
er reduceret med 235,3 mio. kr. i 2022 i forhold til 2021 samt at der i 2021 blev tilført bevilling på 41,6 mio. kr. til fugleinflu-
enza. Faldet i ordinære driftsomkostninger mellem 2021 og 2022 kan primært forklares af, at der i 2021 var udgifter til
opgravning af mink.
6
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2022 / Fødevarestyrelsen
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 103: Årsrapporter for 2022, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevare, landbrug og fiskeri
2686137_0007.png
Omsætningsaktiver ekskl. likvider falder samlet set med 60,9 mio. kr. fra 2021 til 2022. Reduktion kan primært henføres til
udviklingen i tilgodehavende vedrørende momsrefusioner fra Økonomistyrelsen som følge af lavere andre ordinære drifts-
omkostninger i 2022.
Ændringen i kortfristet gæld fra 669,9 mio. kr. i 2021 til 215,8 mio.kr. i 2022 skyldes blandt andet, at der i 2021 har været
registreret en hensat forpligtelse til minkerstatninger, som er udbetalt i 2022.
Stigningen i udnyttelsesgraden af lånerammen skyldes investeringer i forbedring af IT-systemer, hvilket også ses af udvik-
lingen i anlægsaktiver i alt og langfristet gæld.
Tabel 2
Virksomhedens hovedkonti
Overført
overskud/
Videreført
bevilling
ultimo
11,6
(mio. kr.)
Drift
Type
I alt
Udgifter
Indtægter
Bevilling
(FL+TB)
618,8
1.369,1
-750,3
-49,5
-45,3
-4,2
Regnskab
706,3
1.456,2
-750,0
-46,2
-29,8
-16,4
Administrerede ordninger
I alt
Udgifter
Indtægter
1,2
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
Den samlede økonomi for Fødevarestyrelsens hovedkonti fremgår af tabel 2. Det finansielle regnskab aflægges for Føde-
varestyrelsens driftsbevilling under § 24.32.01. Fødevarestyrelsen. Der henvises til oplysninger om de enkelte hovedkonti
i afsnit 3.7 Bevillingsregnskabet.
2.3.
Kerneopgaver og ressourcer
Tabel 3
Sammenfatning af økonomi for virksomhedens opgaver
Opgave
(mio. kr.)
0. Generel ledelse og administration
1. Fødevare
2. Kødkontrol
3. Veterinær
4. Ernæring
I alt
Bevilling
(FL+TB)
-311,9
-156,4
-3,9
-128,1
-18,5
-618,8
Øvrige
indtægter
-16,6
-246,3
-273,9
-211,4
-1,7
-750,0
Andel af årets
overskud
9,2
18,3
7,9
47,9
4,2
87,5
Omkostninger
337,7
421,0
285,7
387,4
24,4
1.456,2
Kilde: Finansloven 2022 samt tillægsbevillingsloven for 2022, Statens Bevillingslovsystem (SB) & Navision Stat.
Tabel 3 sammenfatter Fødevarestyrelsens økonomi fordelt på kerneopgaver, jf. tabel 6 i Finanslovens anmærkninger. Alle
aktiviteter kan henføres til disse kerneopgaver og opgøres i forhold til bevilling, øvrige indtægter og omkostninger. Af
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2022 / Fødevarestyrelsen
7
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 103: Årsrapporter for 2022, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevare, landbrug og fiskeri
tabellen fremgår det, at der er et merforbrug på formål 0. Generel ledelse og administration på samlet 9,2 mio. kr., der
primært kan henføres til tab på debitorer. Der er et merforbrug på formål 1. Fødevare på 18,3 mio. kr., der primært vedrører
underskud på visse gebyrordninger, underskud på indtægtsdækket virksomhed og udgifter til kontrol af økologi. Der er et
merforbrug på formål 2. Kødkontrol på 7,9 mio. kr., der primært vedrører udgifter til uddannelse af tilsynsteknikere til store
slagterier. Der er et merforbrug på formål 3. Veterinær på 47,9 mio. kr., der primært vedrører udgifter til fugleinfluenza,
underskud på visse gebyrordninger og udgifter til beredskab. Der er et merforbrug på formål 4. Ernæring på 4,2 mio. kr.,
der primært vedrører udgifter til klimamærke, madspild og ernæringsinitiativer.
8
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2022 / Fødevarestyrelsen
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 103: Årsrapporter for 2022, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevare, landbrug og fiskeri
2686137_0009.png
2.4.
Nedenfor opregnes Fødevarestyrelsens samlede resultatopfyldelse i 2022 opgjort på baggrund af Fødevarestyrelsens
mål- og resultatplan for 2022. Samlet er resultatopfyldelsen 75 pct. ud af 80 mulige pct., idet mål 8, der vægter 20 pct., er
udgået som følge af ændrede forudsætninger. Det svarer til en målopfyldelse på knap 94 pct. I det efterfølgende afsnit
gennemgås de mål, der ikke er opfyldt.
Målrapportering
Tabel 4
Årets resultatopfyldelse
Mål
Succeskriterium
Opnåede resultater
Målopfyldelse
Delmål
Samlet
opfyldelse
Opfyldelse
(pct.)
(pct.)
Mål 1: Fødevareministerens 10-punktsplan – God forvaltning
Vægtning: 15 pct.
Delmål 1.1
I forlængelse af fødevare-
ministerens
10-punkts-
plan skal Fødevarestyrel-
sen inden udgangen af 1.
kvartal 2022 udarbejde
konkrete forslag, der
yderligere kan styrke for-
valtningen i Fødevaresty-
relsen.
Målet er opfyldt. Der er udarbej-
det og fremsendt plan til departe-
mentet den 23. marts 2022 med
tiltag, der kan styrke forvaltnin-
gen.
15
15
Mål 2: Attraktiv arbejdsplads
Vægtning: 10 pct.
Delmål 2.1
Mindst 20 pct. af enhe-
derne i Fødevarestyrel-
sen skal i 2022 identifi-
cere konkrete læringsbe-
hov og gennemføre mål-
rettede kompetenceud-
viklingstiltag.
Fødevarestyrelsen skal i
2022 igangsætte en mål-
rettet rekrutteringsindsats
rettet mod dyrlæger og ju-
rister.
Fødevarestyrelsen skal i
2022 gøre arbejdsplad-
sens fysiske rammer
mere attraktive, herunder
skal faciliteter og teknisk
udstyr understøtte den
hybride arbejdsplads med
både fysiske og digitale
møder.
Målet er opfyldt. 7 enheder ud af
30 (svarende til 23 pct.) har iden-
tificeret læringsbehov, gennem-
ført målrettede kompetenceud-
vikling samt evalueret indsatsen.
3,33
Delmål 2.2.
Målet er opfyldt. Der er imple-
menteret en handlingsplan for re-
kruttering af dyrlæger og gen-
nemført flere indsatser samt ud-
arbejdet en handlingsplan for re-
kruttering af jurister.
Målet er opfyldt. Fødevarestyrel-
sen har i 2022 igangsat et fler-
årigt projekt. Målbillede og hand-
lingsplan for bygningsindretnin-
gen er udarbejdet, og implemen-
teringen af handleplanen for byg-
ningsindretningsprojektet er på-
begyndt.
3,33
10
Delmål 2.3.
3,33
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2022 / Fødevarestyrelsen
9
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 103: Årsrapporter for 2022, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevare, landbrug og fiskeri
2686137_0010.png
Mål 3: Styrket beredskab ved fremtidige dyre- og Fødevaresygdomme
Vægtning: 15 pct.
Delmål 3.1.
Fødevarestyrelsen skal i
lyset af COVID-19 styrke
det generelle beredskab
og inden udgangen af 1.
halvår 2022 udarbejde en
handlingsplan for et styr-
ket beredskab og i 2.
halvår 2022 påbegynde
handlingsplanens indsat-
ser.
Delmål 3.2.
Fødevarestyrelsen skal
sikre, at relevante bered-
skabsplaner på veteri-
nærområdet er udarbej-
dede og opdaterede in-
den udgangen af 2022.
Målet er opfyldt. Der er udarbej-
det en handlingsplan på bag-
grund af Fødevarestyrelsens
evaluering af styrelsens håndte-
ring af COVID-19 i mink, og
handlingsplanens indsatser er
påbegyndt i august 2022.
5
Målet er opfyldt. Fødevarestyrel-
sen har opdateret tre relevante
beredskabsplaner for hhv. fugle-
influenza, afrikansk svinepest og
rabies i 2022.
5
15
Delmål 3.3.
Fødevarestyrelsen skal Målet er opfyldt. Veterinærrejse-
sikre, at der er gennem- holdet har kontrolleret 115 heste-
ført 115 ekstraordinære ,svine- og kvægpraktiserende
kontroller, der skal sikre dyrlæger, hvor fokus i kontrollen
fokus på overholdelse af har været på dyrlægernes an-
de praktiserende dyrlæ- meldepligt.
gers anmeldepligt af smit-
somme
husdyrsyg-
domme.
Mål 4: Udbetaling af erstatning mv. til minkavlere og følgeerhverv
Vægtning: 15 pct.
Delmål 4.1.
Fødevarestyrelsen
skal
udbetale erstatning mv. til
minkavlere og følgeer-
hverv i overensstemmelse
med den aftalte udbeta-
lingsplan.
5
Målet er opfyldt. Sagsafviklingen
for udbetaling af erstatning til
minkavlere og følgeerhverv har i
2022 fulgt den aftalte udbeta-
lingsplan, og der er løbende af-
rapporteret til departementet på
udbetalingerne ifm. departe-
mentets skærpede tilsyn med
indsatser vedr. mink.
15
15
10
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2022 / Fødevarestyrelsen
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 103: Årsrapporter for 2022, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevare, landbrug og fiskeri
2686137_0011.png
Mål 5: Initiativer til fremme af bæredygtig fødevareproduktion
Vægtning 5 pct.
Delmål 5.1.
Målet er opfyldt. Fødevaresty-
relsen har angående reduktion
af madspild og fødevaretab
etableret en madspildsgruppe,
som har identificeret strategiske
pejlemærker vedr. fødevaretab
og madspild. Der er derudover
afholdt et dialogmøde med inte-
ressenter samt udviklet et op-
læg til den kommende ingredi-
ensstrategi 2.0.
Delmål 5.2.
Fødevarestyrelsen skal i Målet er opfyldt. Fødevaresty-
2022 udvikle forslag til mi- relsen har udarbejdet en rapport
nimumskriterier for bære- med forslag til minimumskrite-
dygtige indkøb af fødeva- rier for bæredygtige indkøb af
rer i det offentlige.
fødevarer i det offentlige. Der er
herudover gennemført en række
udviklingsaktiviteter angående
minimumskriterierne for bære-
dygtige indkøb af fødevarer.
Mål 6: Modernisering og digitalisering af kontrolsystemet MTU
Vægtning 10 pct.
Delmål 6.1.
Inden udgangen af 1. kvartal
2022 skal Fødevarestyrelsen
have etableret et udviklings-
projekt til modernisering og di-
gitalisering af kontrolsystemet
MTU.
Delmål 6.2.
Udviklingsprojektet til moderni-
sering og digitalisering af kon-
trolsystemet MTU skal følge le-
veranceplanen i 2022.
Fødevarestyrelsen skal i
2022 aktivt bidrage til ud-
vikling og implementering
af initiativer inden for re-
duktion af madspild og fø-
devaretab.
2,5
2,5
Målet er opfyldt. Grundlaget
for programmet til moderni-
sering og digitalisering af
MTU er godkendt af direktio-
nen i marts 2022, hvormed
sidste trin i etableringen er
fuldført.
Målet er opfyldt. Fødevare-
styrelsen har fulgt leverance-
planen i programgrundlaget
til modernisering og digitali-
sering af MTU.
5
10
5
Mål 7: Opfølgende kontrol på dyretransportområdet
Vægtning 10 pct.
Delmål 7.1.
I 2022 skal 75 pct. af Fø-
devarestyrelsens opføl-
gende kontrolbesøg i dan-
ske virksomheder være
gennemført senest 2 må-
neder efter, at kontrolrap-
porten er endelig.
Målet er opfyldt. Veterinærenhe-
derne har samlet set udført opføl-
gende kontroller i danske virk-
somheder inden for fristen i 82,2
pct. af kontrolbesøgene i 2022.
5
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2022 / Fødevarestyrelsen
11
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 103: Årsrapporter for 2022, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevare, landbrug og fiskeri
2686137_0012.png
Delmål 7.2.
I 2022 skal 60 pct. af Fø-
devarestyrelsens opføl-
gende kontrolbesøg i
udenlandske
transport-
virksomheder være gen-
nemført senest 2 måneder
efter, at virksomheden har
fået en sanktion (kontrol-
rapporten er gjort endelig)
eller ved først kommende
lejlighed, hvis transport-
virksomheden ikke har
været i Danmark i den på-
gældende periode. Det
opfølgende kontrolbesøg
kan tidligst gennemføres
to dage efter den dag,
virksomheden
får
en
sanktion.
Målet er ikke opfyldt. Veterinæ-
renheden har samlet udført op-
følgende kontroller i udenlandske
transportvirksomheder inden for
fristen i 57,3 pct. af kontrolbesø-
gene i 2022.
5
0
Mål 8:
Veterinærforlig 4 og fødevareforlig 5
Vægtning 20 pct.
Delmål 8.1
Fødevarestyrelsen skal
med inddragelse af eks-
terne og interne interes-
senter og baseret på eva-
lueringer mv. udarbejde et
fagligt grundlag for for-
handlingerne om fødeva-
reforlig 5 inden udgangen
af 1. kvartal og tilsvarende
inden udgangen af 2.
kvartal 2022 udarbejde et
fagligt grundlag for veteri-
nærforlig 4.
Fødevarestyrelsen skal
understøtte
forhandlin-
gerne om veterinærforlig 4
og fødevareforlig 5.
Fødevarestyrelsen skal
udarbejde plan for imple-
mentering af veterinærfor-
lig 4 og føde-vareforlig 5.
Målet er udgået, idet veterinær-
forlig 3 og fødevareforlig 4 er ble-
vet forlænget til udgangen af
2023.
-
-
Delmål 8.2
Målet er udgået, idet veterinær-
forlig 3 og fødevareforlig 4 er ble-
vet forlænget til udgangen af
2023.
Målet er udgået, idet veterinær-
forlig 3 og fødevareforlig 4 er ble-
vet forlænget til udgangen af
2023.
-
-
Delmål 8.3
-
Uddybende målrapportering
I det følgende gennemgås mål, der ikke er opfyldte.
12
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2022 / Fødevarestyrelsen
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 103: Årsrapporter for 2022, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevare, landbrug og fiskeri
2686137_0013.png
Mål 7. Opfølgende kontrol på dyretransportområdet
Delmål 7.2 (Ikke opfyldt)
Delmålet om, at Fødevarestyrelsen i 2022 i 60 pct. af tilfældene har gennemført en opfølgende kontrol i udenlandske
transportvirksomheder senest to måneder efter, at virksomheden har fået en sanktion, blev ikke opfyldt. I nogle tilfælde
har kontrollen ikke kunnet gennemføres som planlagt, fordi en anden transportør har vist sig at køre forsendelsen, og
derfor er kontrollanten fra Fødevarestyrelsen kørt forgæves. Tilsvarende har kontrollen ikke kunnet gennemføres som
planlagt, hvis der er angivet forkert afgangstidspunkt for forsendelsen, eller hvis den først er afgået uden for normal ar-
bejdstid. Dertil kommer, at Veterinærenhederne i visse perioder har været nødt til at omprioritere kontrolressourcerne til
blandt andet beredskabsopgaver. Der er fortsat fokus på at udføre opfølgende kontroller på udenlandske virksomheder i
2023 inden for fristen. Hertil er det besluttet, at der i 2023 allokeres flere kontrolressourcer i enhederne, blandt andet ved
at oplære flere medarbejdere til at udføre kontrollen. Således forventes flere kontroller gennemført i 2023.
2.5.
Forventninger til det kommende år
Tabel 5
Forventninger til det kommende år
Regnskab
2022
-1.368,8
1.456,2
87,5
Grundbudget
2023
-1.417,2
1.497,2
80,0
(mio. kr.)
Bevilling og øvrige indtægter
Udgifter
Resultat
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
Anm.: Foreløbigt grundbudget 2023 er baseret på forslag til finanslov for 2023 som fremsat i august 2022.
Fødevarestyrelsen har i grundbudgettet for 2023 indbudgetteret forventede udgifter på 1.497,2 mio. kr., jf. tabel 5. Dette
svarer til 80,0 mio. kr. mere end finanslovsbevillingen for 2023. Merforbruget skyldes et forbrug på 65,0 mio. kr. til diverse
opgaver på det bevillingsfinansierede område, blandt andet udgifter til beredskab, diverse it-udgifter og tab på debitorer
samt et underskud på gebyrområdet på 15,0 mio. kr. Derudover stiger bevillingen/øvrige indtægter med 48,3 mio. kr. fra
2022 til 2023, mens udgifterne forventes at stige med 41,5 mio. kr. Stigningen kan primært henføres til pris- og lønstigninger
og opgaver vedr. genoptagelse af minkavl. Det forventede merforbrug på 80,0 mio. kr. forventes håndteret ved anvendel-
sen af opsparing på ministerområdet.
Det skal afklares i 2023, hvorvidt bogføringsfejlen på de 17,2 mio. kr. omtalt i afsnit 2.2.1. Årets økonomiske resultat vil
have en indvirkning på styrelsens resultat for 2023.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2022 / Fødevarestyrelsen
13
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 103: Årsrapporter for 2022, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevare, landbrug og fiskeri
3. Regnskab
3.1.
Årsrapporten er aflagt i overensstemmelse med Bekendtgørelse nr. 116 om statens regnskabsvæsen af 19. februar 2018
samt retningslinjerne i Finansministeriets
Økonomiske Administrative Vejledning (ØAV).
Årsrapporten er for 2022 endvidere udarbejdet i overensstemmelse med Økonomistyrelsens
Vejledning om årsrapport for
statslige institutioner
af december 2022.
Den anvendte regnskabspraksis for § 24.32.01. Fødevarestyrelsen er baseret på omkostningsprincippet for aktiviteter
finansieret under bevillingstypen statsvirksomhed. Finansielle data til resultatdisponering og egenkapitalforklaring er af-
stemt med oplysninger fra Statens Bevillingslovssystem (SB). I budgetår er der taget udgangspunkt i grundbudgettet for
2023, som er baseret på forslag til finanslov for 2023 som fremsat i august 2022.
Styrelsens generelle fællesomkostninger er opgjort, jf. økonomistyrelsens vejledning om
Regnskabsregistrering af gene-
relle fællesomkostninger.
Beløb angives som udgangspunkt i mio. kr. med én decimal, og der kan forekomme afrundingsdifferencer. Når ”-” fremgår
af en tabel, betyder det, at regnskabsposten ikke har en saldo. Når ”0” fremgår af en tabel, betyder det, at beløbet er
mindre end 50.000 kr. og dermed afrundet til nul.
Der er ikke foretaget ændringer i regnskabspraksis i 2022, og Fødevarestyrelsen har ingen dispensationer fra det gæl-
dende regelsæt på det omkostningsbaserede område.
Ved opgørelse af enkelte regnskabsposter er der således anvendt skøn, jf. nedenstående. Som udgangspunkt har styrel-
sen en væsentlighedsgrænse på 50.000 kr. for periodiseringer og hensættelser i forbindelse med årsafslutningen.
Engangsvederlag:
Opgørelsen er baseret på en andel af bruttolønsummen for året fordelt på forskellige persona-
lekategorier. Opgørelsen følger samme metode som forrige år.
Åremål:
Opgørelsen er foretaget på baggrund af kontrakter, hvor der er aftalt fratrædelsesbeløb, som vil komme
til udbetaling ved kontraktudløb eller arbejdsgiverinitieret afbrydelse. Beløbet er beregnet som én månedsløn pr.
år i stillingen. Opgørelsen følger samme metode som tidligere år.
Reetablering af lejemål:
Der hensættes til reetablering af styrelsens lejemål, hvor det fremgår af lejekontrakter.
Opgørelsen er baseret på en gennemsnitspris i kr. pr. m2 for de lejemål, hvor der er hensættelse til reetablering.
Opgørelsen er opgjort for lejemål i henhold til kontrakten. Opgørelsen følger samme metode som sidste år.
Erstatnings- samt retssager:
Hensættelser til erstatnings- samt retssager opgøres typisk i forbindelse med, at
Kammeradvokaten vurderer, at Fødevarestyrelsen vil tabe en sag med udbetaling af erstatning til følge. Fødeva-
restyrelsen hensætter herefter jævnfør Kammeradvokatens vurdering af erstatningsbeløbet.
Fratrædelsesordninger:
Efter tjenestemandsloven har tjenestemanden krav på rådighedsløn på 3 år. Der hensæt-
tes følgelig 3 års ventepenge til afskedigede tjenestemænd på afskedigelsestidspunktet.
Feriepenge:
Forpligtelsen er opgjort ud fra specifikke oplysninger pr. medarbejder, herunder antallet af feriedage
pr. 31. december 2022, udgift pr. skyldig feriedag samt opgørelse over den særlige feriegodtgørelse. Opgørelsen
er udarbejdet i overensstemmelse med Økonomistyrelsens vejledning om
Den regnskabsmæssige håndtering af
feriepengeforpligtelsen
af december 2022. Opgørelsen følger samme metode som tidligere år.
Over-/merarbejde:
Opgørelsen er baseret på tidsregistreringer over antallet af timer, som medarbejdere har til
gode pr. 31. december 2022, herunder afspadseringstimer, flextimer og vagttimer mv. samt en gennemsnitspris
Opgørelsen følger samme metode som tidligere år.
Anvendt regnskabspraksis
14
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2022 / Fødevarestyrelsen
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 103: Årsrapporter for 2022, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevare, landbrug og fiskeri
Forventet tab på debitorer:
Opgørelsen er baseret på forfaldne debitorer, hvor intern rykkerprocedure er afsluttet,
og som ikke er oversendt til inddrivelse i Gældsstyrelsen. Opgørelsen følger samme metode som sidste år, men
der er med reguleringen for 2022 sket en bogføringsfejl, jf. note 4 til balancen.
Finansielle data til resultatdisponering og egenkapital er afstemt med oplysninger fra Statens Bevillingslovssystem (SB).
Ved grundbudget for 2023 er der taget udgangspunkt i det godkendte grundbudget.
Den anvendte regnskabspraksis for de administrerede ordninger er baseret på udgiftsprincippet for reservationsbevillinger
og lovbunden bevilling. FVST anvender i enkelte tilfælde skøn i beregningen af hensættelser og tilgodehavender på det
udgiftsbaserede område. Dette gælder primært i forbindelse med § 24.32.14. Erstatninger ved nedslagning af dyr og andre
udgifter ved bekæmpelsesforanstaltninger mm. FVST har ingen dispensationer fra gældende regelsæt på det udgiftsba-
serede område.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2022 / Fødevarestyrelsen
15
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 103: Årsrapporter for 2022, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevare, landbrug og fiskeri
2686137_0016.png
3.2.
Resultatopgørelse
Tabel 6
Resultatopgørelse
Note
(mio. kr.)
Ordinære driftsindtægter
Bevilling
Salg af varer og tjenesteydelser
Eksternt salg af varer og tjenesteydelser
Internt statsligt salg af varer og tjenesteydelser
Tilskud til egen drift
Gebyrer
Ordinære driftsindtægter i alt
Ordinære driftsomkostninger
Ændring i lagre
Forbrugsomkostninger
Husleje
Forbrugsomkostninger i alt
Personaleomkostninger
Lønninger
Pension
Lønrefusion
Andre personaleomkostninger
Personaleomkostninger i alt
Af- og nedskrivninger
Internt køb af varer og tjenesteydelser
Andre ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger i alt
Resultat af ordinære drift
Andre driftsposter
Andre driftsindtægter
Andre driftsomkostninger
Resultat før finansielle poster
Finansielle poster
Finansielle indtægter
Finansielle omkostninger
Resultat før ekstraordinære poster
Ekstraordinære poster
Ekstraordinære indtægter
Ekstraordinære omkostninger
Årets resultat
2021
-914,5
-12,5
-12,6
-27,7
-643,9
-1.611,2
-
-
35,5
35,5
868,0
120,5
-23,8
2,0
966,7
18,5
123,2
455,4
1.599,2
-11,9
-33,7
25,9
19,8
-
8,9
-10,9
-
-
-10,9
2022
-618,8
-14,4
-8,8
-24,1
-661,6
-1.327,6
-
-
30,2
30,2
925,5
130,9
-26,5
-5,1
1.024,7
20,6
98,2
250,1
1.423,8
96,2
-41,1
26,9
82,0
0,0
5,5
87,5
-
-
87,5
2023
-628,4
-13,8
-
-
-708,2
-1.350,5
-
-
27,3
27,3
1.067,1
-
-
-
1.067,1
28,1
-
367,4
1.489,9
139,4
-66,7
-
72,7
-
7,3
80,0
-
-
80,0
Kilde: Statens Koncern System (SKS) og Statens bevillingslovssystem (SB).
Anm.: Foreløbigt grundbudget for 2023 er baseret på forslag til finanslov for 2023 som fremsat i august 2022.
Fødevarestyrelsens resultatopgørelse for 2021 og 2022 samt grundbudgettet for 2023 fremgår af tabel 6. Årets resultat for
Fødevarestyrelsens drift i 2022 er et merforbrug på 87,5 mio. kr. Der henvises til afsnit 2.2.1. Årets økonomiske resultatet
for en nærmere forklaring heraf.
Faldet i bevilling mellem 2021 og 2022 skyldes primært fald i bevilling til blandt andet minkopgaver og fugleinfluenza.
16
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2022 / Fødevarestyrelsen
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 103: Årsrapporter for 2022, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevare, landbrug og fiskeri
2686137_0017.png
Faldet i ordinære driftsomkostninger mellem 2021 og 2022 kan henføres til udviklingen i andre ordinære driftsomkostninger
og skyldes primært, at der i 2021 var udgifter til opgravning af mink.
Udviklingen i finansielle omkostninger fra 8,9 mio.kr. i 2021 til 5,5 mio.kr. i 2022 kan primært henføres til pålagte renter i
relation til honorering af aflivning og rengøring til minkavlere efter COVID-19 hos mink, hvoraf størstedelen er blevet ud-
betalt i 2021.
Tabel 7
Resultatdisponering af årets overskud
(mio. kr. )
Disponeret til bortfald
Disponeret til udbytte til statskassen
Disponeret til overført overskud
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
2022
-
-
-87,5
Der er disponeret 87,5 mio. kr. til overført overskud,
jf. tabel 7.
Der henvises til afsnit 3.4. Egenkapital for uddybende om bortfald m.v.
3.2.1.
I 2022 blev der tilbageført hensættelser vedr. lønudgifter for 18,6 mio. kr. i form af regulering af åremål, fratrædelsesord-
ning, engangsvederlag, resultatløn og regulering af flekstidssaldo.
Beløb over 0,1 mio. kr. beskrives primært af nedenstående:
Der er tilbageført hensættelse vedr. opsagt tjenestemand på 1,1 mio. kr. Tilbageførslen modsvarer udbetaling på
1,1 mio. kr.
Der er tilbageført hensættelse vedr. engangsvederlag og resultatløn for 2022 på 14,6 mio. kr. Regnskabet for 2022
var på 14,6 mio. kr.
Der er tilbageført hensættelse vedr. åremål på 0,1 mio. kr. Tilbageførslen modsvarer udbetaling af åremålsgodtgø-
relse.
Der er tilbageført en hensættelse på 4,5 mio. kr. vedr. honorering af minkavlere i forbindelse med rengøring efter
COVID-19 hos mink. Der er udbetalt 4,5 mio. kr. til minkavlerne.
Forklaring af tilbageførte hensættelser og periodiseringsposter
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2022 / Fødevarestyrelsen
17
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 103: Årsrapporter for 2022, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevare, landbrug og fiskeri
2686137_0018.png
3.3.
Balancen
Tabel 8
Balancen
Note
Aktiver
(mio. kr.)
Anlægsaktiver
Immaterielle anlægsaktiver
Færdiggjorte udviklings-
projekter
Erhvervede koncessioner
Udviklingsprojekter under
opførelse
Immaterielle anlægsaktiver i
alt
Materielle anlægsaktiver
Grunde, arealer og bygninger
Infrastruktur
Transportmateriel
Produktionsanlæg
og
maskiner
Inventar og it-udstyr
Igangværende arbejder for egen
regning
Materielle anlægsaktiver i alt
Finansielle anlægsaktiver
Statsforskrivning
Øvrige finansielle anlægsaktiver
Finansielle anlægsaktiver i alt
Anlægsaktiver i alt
Omsætningsaktiver
Varebeholdninger
2021
2022
Note
Passiver
(mio. kr.)
Egenkapital
Reguleret egenkapital
2021
52,7
-
-
-
-
110,3
163,0
46,4
96,2
-
-
-
96,2
138,1
468,5
59,9
2,8
0,7
669,9
766,1
2022
52,7
-
-
11,1
-
11,7
75,5
37,8
105,2
-
-
-
105,2
123,4
23,3
67,0
2,2
0,2
215,8
321,0
1
47,1
-
24,8
71,8
5,0
-
6,8
14,2
0,1
-
26,1
52,7
-
52,7
150,6
-
274,4
1,4
-
544,9
4,2
-
549,1
824,9
975,5
40,3
-
36,2
76,5
3,5
-
18,2
15,9
-
-
37,6
52,7
-
52,7
166,8
-
212,4
2,5
-
136,3
-83.9
-
52,5
267,4
434,2
4
3
Opskrivninger
Reserveret egenkapital
Bortfald
Udbytte til staten
Overført overskud
Egenkapital i alt
Hensatte forpligtelser*
Langfristede gældsposter
FF4 Langfristet gæld
Donationer
Prioritetsgæld
Anden langfristet gæld
Langfristet gæld i alt
Kortfristede gældsposter
Leverandører af varer og tje-
nesteydelser
Anden kortfristet gæld
Skyldige feriepenge
Igangværende arbejder
Periodeafgrænsningsposter
Kortfristet gæld i alt
Gæld i alt
2
4
Tilgodehavender*
Periodeafgrænsningsposter
Værdipapirer
Likvide beholdninger
FF5 uforrentet konto
FF7 finansieringskonto
Andre likvider
Likvide beholdninger i alt
Omsætningsaktiver i alt
Aktiver i alt
Notehenvisninger, jf. afsnit 4.1: Hensatte forpligtelser note 3.
Passiver i alt
975,5
434,2
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
Anm.: Passiver fremgår med negativt fortegn.
* Der er foretaget en manuel rettelse af omsætningsaktiver og hensættelser for 2022, da en refusion vedr. fugleinfluenza ved en fejl blev bogført som en
hensættelse.
18
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2022 / Fødevarestyrelsen
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 103: Årsrapporter for 2022, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevare, landbrug og fiskeri
2686137_0019.png
Fødevarestyrelsens Balance for 2021 og 2022 er opstillet i tabel 8.
På aktivsiden består balancen hovedsagligt af omsætningsaktiver for i alt 267,4 mio. kr., herunder likvide beholdninger på
52,5 mio. kr. og tilgodehavender på 212,4 mio. kr.
Ændringen i tilgodehavender fra 2021 til 2022 skyldes primært, at tilgodehavende vedr. momsrefusioner fra Økonomisty-
relsen er lavere end i 2021 pga. fald i andre ordinære driftsomkostninger som følge af færre indkøb af varer og tjeneste-
ydelser i 2022.
Udviklingen på den uforrentede konto FF5 kan tilskrives en hensættelse i 2021 til minkerstatninger, som efterfølgende er
udbetalt i 2022. Hertil skyldes ændringen på FF7-finansieringskontoen primært et budgetteret underskud i 2022.
Anlægsaktiver i alt er steget fra 97,9 mio. kr. i 2021 til 114,1 mio. kr. i 2022. Stigningen kan primært henføres til udviklingen
i de materielle anlægsaktiver under transportmateriel som følge af nyanskaffelser til Fødevarestyrelsens bilflåde i 2022.
Balancens passivside udgøres ultimo 2022 primært af kortfristet gæld for i alt 215,8 mio. kr. og egenkapital på 75,5 mio.
kr. Ændringen i kortfristet gæld fra 2021 til 2022 kan primært relateres til skyldige udbetalinger til Landbrugsstyrelsen
vedrørende minkudbetalinger.
Udviklingen i hensatte forpligtelser kan blandt andet henføres til udmøntning af hensættelse til honorering af minkavlere i
forbindelse med rengøring efter COVID-19 hos mink og rengøring efter udbruddet af AI i fjerkræ (fugleinfluenza).
3.4.
Egenkapitalforklaring
Tabel 9
Egenkapitalforklaring
Egenkapital primo 2022
(mio. kr.)
Reguleret egenkapital primo
+Ændring i reguleret egenkapital
Reguleret egenkapital ultimo
Opskrivning primo
+Ændring i opskrivninger
Opskrivninger
Reserveret egenkapital primo
+Ændring i reserveret egenkapital
Reserveret egenkapital ultimo
Overført overskud primo
+Primo-regulering / flytning mellem bogføringskredse
+Regulering af det overførte overskud
+Overført fra årets resultat
-Bortfald
-Udbytte til staten
Overført overskud ultimo
Egenkapital ultimo 2022
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
2021
52,7
-
52,7
-
-
-
-
-
-
99,4
-
-
10,9
-
-
110,3
163,0
2022
52,7
-
52,7
-
-
-
-
-
-
110,3
-
-
-87,5
-11,1
-
11,7
64,3
Fødevarestyrelsens egenkapitalforklaring fremgår af tabel 9 og viser årets ændringer som følge af disponering af årets
resultat. Udviklingen i egenkapital fra ultimo 2021 til 2022 skyldes udviklingen i egenkapitalen på gebyrområdet, der i 2021
udgjorde et overskud på 19,7 mio. kr. og i 2022 udgør et underskud på 14 mio. kr. og underskud på det øvrige område på
84,7 mio. kr. Der er på § 24.32.01.25. Udgifter vedr. håndtering af COVID-19 hos mink foretaget et bortfald af opsparing
på 11,1 mio. kr. vedr. midler afsat til håndtering af mink.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2022 / Fødevarestyrelsen
19
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 103: Årsrapporter for 2022, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevare, landbrug og fiskeri
2686137_0020.png
3.5.
Likviditet og låneramme
Tabel 10
Udnyttelse af låneramme
(mio. kr.)
Sum af immaterielle og materielle anlægsaktiver
Låneramme
Udnyttelsesgrad i pct.
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
2022
114,1
180,0
63,4
Fødevarestyrelsens udnyttelse af lånerammen ultimo 2022 udgør 114,1 mio. kr.,
jf. tabel 10.
Med en samlet låneramme
på 180 mio. kr. i 2022. svarer dette til en udnyttelsesgrad på 63,4 pct. af lånerammen.
Fødevarestyrelsen er en statsvirksomhed og er derfor ikke omfattet af lønsumsloftet.
3.6.
Opfølgning på lønsumsloft
20
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2022 / Fødevarestyrelsen
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 103: Årsrapporter for 2022, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevare, landbrug og fiskeri
2686137_0021.png
3.7.
Bevillingsregnskabet
Tabel 12
Bevillingsregnskab
Hovedkonto
Drift
§ 24.32.01.
Navn
Bevillings-
type
Mio. kr.
Bevilling
1.369,1
-750,3
Regnskab
1.456,2
-750,0
Afvigelse
-87,1
-0,3
Videreførsel
ultimo
-
-
Fødevarestyrelsen
Udgifter
Statsvirksom-
hed
Indtægter
Administrerede ordninger
§ 24.32.09.
Forskellige tilskud
Erstatninger ved nedslag-
ning af dyr og andre udgifter
ved bekæmpelsesforanstalt-
ninger mm.
Udgifter
Reservations-
bevilling
Indtægter
Lovbunden
bevilling
Udgifter
Indtægter
3,5
-3,5
-76,3
-0,7
3,7
13,5
10,3
-
-
-56,2
-16,4
3,7
13,5
9,1
3,5
-3,5
-20,1
15,7
-
-
1,2
-
-
-
-
-
-
-1,2
§ 24.32.14.
§ 24.32.20.
§ 24.32.30.
§ 24.32.45.
Markedsføring af fødevare- Reservations-
Udgifter
klyngen
bevilling
Madkulturen
Støtte til små slagterier
Reservations-
Udgifter
bevilling
Reservations-
Udgifter
bevilling
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
Bevillingsregnskabet i tabel 12 indeholder Fødevarestyrelsens indtægter og udgifter, som de er opgjort i bidrag til stats-
regnskabet. Ovenstående tabel 12 sammenholder den samlede bevilling med de endelige regnskabsdata for året.
På § 24.32.01. er der et merforbrug på 87,5 mio. kr., svarende til ca. 14 pct. af bevillingen. Dette skyldes et underskud på
det gebyrfinansierede område på 14,0 mio. kr., et mindreforbrug på udgifter vedr. mink på 11,1 mio. kr. og et merforbrug
på det øvrige område på 84,7 mio. kr., der blandt andet skyldes udgifter vedr. fugleinfluenza, opgaver vedr. beredskab og
udgifter til tab på debitorer.
På § 24.32.14. er der et merforbrug på 4,4 mio. kr., svarende til ca. 6 pct. af bevillingen. Dette skyldes merudgifter vedr.
blandt andet erstatninger i forbindelse med udbrud af fugleinfluenza og regulering af hensættelser samt nedskrivninger
vedr. erstatninger mv. i relation til mink. Der er på underkonto § 24.32.14.20. Erstatninger mv. vedr. mink en negativ
bevilling på 80,6 mio. kr. som følge af regulering af udgifter til dvalekompensation.
På § 24.32.45. er der et mindreforbrug på 1,2 mio. kr., svarende til ca. 12 pct. af bevillingen. Dette skyldes, at der er
udbetalt mindre i støtte end budgetteret. Den udbetalte støtte afhænger af gebyrindtægterne fra de små slagtehuse, hvor
der i 2022 er realiseret færre gebyrindtægter end oprindeligt budgetteret.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2022 / Fødevarestyrelsen
21
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 103: Årsrapporter for 2022, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevare, landbrug og fiskeri
2686137_0022.png
4. Bilag
4.1.
Noter til resultatopgørelse og balance
Tabel 13
Note 1. Immaterielle anlægsaktiver
Erhvervede konces-
sioner, patenter,
licenser mv.
1,5
-
-
-
1,5
-1,5
-
-1,5
-
-
-
-
(mio. kr.)
Kostpris
Primokorrektioner og flytning ml.
bogføringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2022
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskrivnin-
ger pr. 31.12.2022
Regnskabsmæssig
værdi
pr.
31.12.2022
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
Færdiggjorte
udviklingsprojekter
212,7
-
4,0
-16,2
200,5
-159,8
-0,4
-160,2
40,3
5,4
-0,1
5,4
I alt
214,2
-
4,0
-16,2
202,0
-161,3
-0,4
-161,7
40,3
5,4
-0,1
5,4
(mio. kr.)
Primo saldo pr. 1. januar 2022
Tilgang
Nedskrivninger
Overført
til
færdiggjorte
udviklingsprojekter
Kostpris pr. 31.12.2022
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
Udviklingsprojekter
under udførelse
24,8
15,1
-
-3,7
36,2
22
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2022 / Fødevarestyrelsen
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 103: Årsrapporter for 2022, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevare, landbrug og fiskeri
2686137_0023.png
Tabel 14
Note 2. Materielle anlægsaktiver
Grunde,
arealer og
bygninger
24,2
-
-
-
24,2
-20,7
-
-20,7
-
3,5
-1,6
-
-1,6
-
-
-
15,9
-0,0
-
-0,0
18,2
-1,4
-
-1,4
0,0
-0,0
-
-0,0
37,6
-3,0
-
-3,0
Infrastruk-
tur
Produkti-
onsanlæg
og maskiner
Transport-
materiel
Inventar og
it-udstyr
I alt
(mio. kr.)
Kostpris
Primokorrektioner og flytning ml.
bogføringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12. 2022
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og
nedskrivninger pr. 31.12.2022
Regnskabsmæssig værdi
pr. 31.12. 2022
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
-
-
-
-
-
-
-
-
58,6
-
5,1
-3,4
60,3
-41,5
-2,9
-44,4
32,1
-
16,1
-3,3
44,9
-26,7
-
-26,7
54,9
-
-
-
54,9
-39,0
-15,9
-54,9
169,8
-
-6,7
184,3
-127,9
-18,8
-146,7
(mio. kr.)
Primo saldo pr. 1. januar 2022
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte
udviklingsprojekter
Kostpris pr. 31.12.2022
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
Igangværende arbejder for
egen regning
-
-
-
-
-
Note 3.
(mio. kr.)
Åremål
Engangsvederlag
Fratrædelsesordninger
Tidssaldo vedr. mink
Istandsættelsesforpligtelse
Hensættelse af honorering og kompensation af mink
Hensættelser i alt
Primo 2022
-0,7
-14,6
-1,1
-5,5
-20,0
-4,5
-46,4
Ultimo 2022*
-0,7
-11,8
-
-2,6
-20,7
-1,9
-37,7
Kilde: Navision Stat.
Anm.: Forklaringer til hensatte forpligtelser findes i 3.2. Resultatopgørelse under 3.2.1. Forklaring af tilbageførte hensættelser og
periodiseringsposter.
* Der er foretaget en manuel rettelse af omsætningsaktiver og hensættelser for 2022, da en refusion vedr. fugleinfluenza ved en fejl blev bogført som en
hensættelse.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2022 / Fødevarestyrelsen
23
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 103: Årsrapporter for 2022, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevare, landbrug og fiskeri
2686137_0024.png
Note 4. Forventet tab på debitorer
Efter regnskabsafslutning for 2022 er der konstateret en bogføringsfejl på 17,2 mio. kr. vedrørende forventet tab på debi-
torer. Fejlen svarer til 1,3 pct. af styrelsens samlede ordinære driftsindtægter for 2022 og vurderes derfor ikke væsentlig i
forhold til regnskabets rigtighed.
Fødevarestyrelsen har opgjort og indregnet værdien af forventet tab på debitorer i regnskabet for 2022, men har ved en
fejl ikke tilbageført det tidligere hensatte beløb på 17,2 mio. kr.
Herudover har styrelsens bogføringspraksis for registrering af forventet tab på debitorer været forskellig i 2021 og 2022. I
2021 er værdien af forventet tab på debitorer registreret under tilgodehavender, mens registreringen i 2022 er sket som
en kortfristet gældsforpligtelse. Fejlen er således af regnskabsteknisk karakter og har den konsekvens, at tilgodehavender
er 7,1 mio. kr. for lav, mens kortfristet gæld er 10,0 mio. kr. for høj i 2022.
4.2.
Indtægtsdækket virksomhed
Tabel 15
Sammenfatning af elementer i prisfastsættelse
(mio. kr.)
Styrelsens direkte omkostninger i alt
Styrelsens indirekte omkostninger i alt
Øvrige indregnede omkostninger
Sum
Indtægter i alt
Resultat
Kilde: Navision Stat.
10,0
5,3
-
15,3
13,9
-1,4
En sammenfatning af omkostninger og indtægter i forhold til prisfastsættelse af Fødevarestyrelsens aktiviteter vedr. ind-
tægtsført virksomhed er opgjort i tabel 15.
Resultatet for indtægtsdækket virksomhed blev i 2022 et underskud på 1,4 mio. kr., og der er dermed et akkumuleret
underskud ultimo 2022 på 3,1 mio. kr. Årsagen til underskuddet i 2022 er blandt andet, at de faktiske fællesomkostninger
i 2022 har været højere end budgetteret. Dette har medvirket til, at priserne på ydelserne ikke har dækket udgifterne.
Tabel 16
Oversigt over akkumuleret resultat for indtægtsdækket virksomhed
(mio. kr.)
Salg af varer og tjenester
I alt
Kilde: Navision Stat.
2019
-0,1
-0,1
2020
1,2
1,2
2021
-1,7
-1,7
2022
-3,1
-3,1
Fødevarestyrelsens akkumulerede resultat vedr. indtægtsdækket virksomhed for 2022 og de tre foregående regnskabsår
på aktivitetsniveau fremgår af tabel 16. Der er ultimo 2022 et akkumuleret underskud på 3,1 mio. kr.
24
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2022 / Fødevarestyrelsen
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 103: Årsrapporter for 2022, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevare, landbrug og fiskeri
2686137_0025.png
4.3.
Fødevarestyrelsen har ikke fællesstatslige løsninger.
Fællesstatslige løsninger mv.
4.4.
Gebyrfinansieret virksomhed
Tabel 18
Oversigt over gebyrordninger med administrativt fastsat takst
(mio. kr.)
Årets resultat
2019-2021
Regnskab 2022
Gebyrordning
2019 2020 2021
Indt.
Omk.
Res.
Akk. saldo
ultimo
2022
-4,0
15,2
0,2
-0,3
0,9
-
0,0
-
0,4
-
3,0
-5,1
3,1
-
0,3
1,3
-0,3
-0,3
-11,3
-5,4
-8,4
0,3
-0,8
-2,2
12,7
-0,1
-1,3
-0,1
-0,2
Fødevarekontrol
Foderaktiviteter
Fødevarekontrollens rejsehold og kosttilskud
Grønland, kontrol med fiskevirksomheder mm.
Grønland, grænsekontrol
Kødkontrol, Grønland
Kødkontrol på store slagterier
Kødvirksomheder med hyppige tilsyn
Små slagterier (kødkontrol og ordinær kontrol)
Kompetencebeviser
Restkoncentrationer - prøveudtagning og analyse mm.
Gårdslagtning
IUU-kontrol
Auditenheden, USA-godkendte virksomheder
ATP-kontrol
Godkendelser af stoffer mm.
Forhåndsgodkendelse
Rekvireret vejledning
Veterinærkontrol
Kontrol med eksport og omsætning af husdyr (samleste-
der)
Besætninger, eksport
Mælkeleverende besætninger, ordinær kontrol
Attestationer
Salmonella Dublin
CHR - Levende dyr, registrering, mærkning og flytning
Hestepas
Kontrol af hundepensioner- og kenneler
Gult kort, antibiotika i svinebesætninger
Slagtekyllinger, trædepuder
-8,7
-
0,6
0,1
-0,2
-
-
-
0,2
-
-
-
0,9
-
-0,1
-0,1
-
-0,1
-3,5
-0,7
0,1
0,1
-0,3
-
-
-
-
0,1
-0,3
0,3
7,0
1,6
-
0,3
-
-
-
0,6
-
1,9
-
1,1
-
-0,4
1
-0,1
-0,1
-1,9
1,7
0,7
0,1
0
-
9,1
-
-0,1
-
1,7
8,7
3,2
-1,1
-
0,6
-
-
-
0,4
-
4,1
-2,1
1,7
-
-0,4
-
-
-
-1,6
-2,7
-1,6
0,1
-0,2
-
3,5
-
-
-1,4
-0,3
140,0
29,9
10,7
3,8
1,3
0,1
255,7
13,2
14,9
-
26,9
2,0
5,6
2,6
5,5
1,0
0,1
0,2
19,9
34,3
27,3
0,1
0,2
2,1
24,5
1,6
0,5
2,2
1,4
143,4
24,8
11,6
3,8
1,1
0,1
255,7
13,2
16,2
-
29,9
5,0
6,6
2,6
4,1
1,1
0,1
0,2
22,9
36,0
32,4
0,4
0,5
4,3
24,3
1,7
1,0
1,3
2,2
-3,4
5,0
-0,9
-
0,2
-
-
-
-1,3
-
-3,0
-3,0
-1,0
-
1,4
-0,2
-
-
-3,1
-1,8
-5,1
-0,3
-0,3
-2,2
0,2
-
-0,5
0,9
-0,8
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2022 / Fødevarestyrelsen
25
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 103: Årsrapporter for 2022, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevare, landbrug og fiskeri
2686137_0026.png
Stikprøvekontrol ved pålæsning og aflæsning
Transportører, levende dyr, autorisation
Logbøger
Dyrevelfærd
Dyreforsøg
Eksportfremme
Digitalisering af eksportcertifikater
Vetstat
I alt
Kilde: Navision Stat.
-
-0,3
-4,4
-1,3
-
-0,7
2,7
-
-16,2
0,2
0,1
2,3
8,0
0,1
3,7
1,0
-
39,9
3,8
0,8
1,1
-
0,5
2,8
-3,3
-0,7
15,8
9,1
2,2
16,8
29,8
3,0
12,5
1,4
6,3
708,4
9,7
1,1
19,6
23,4
4,3
9,9
1,4
6,5
722,3
-0,6
1,1
-2,8
6,4
-1,3
2,6
-
-0,1
-14,0
3,4
1,4
-5,6
15,9
-0,7
9,9
0,4
-0,8
21,5
Fødevarestyrelsen har ikke fiskale gebyrer og afgifter. Fødevarestyrelsens gebyrordninger med administrativt fastsatte
takster er opgjort i tabel 18. Der var i 2022 et underskud på 14,0 mio. kr. En del af underskuddet, blandt andet på ”Rest-
koncentrationer”, ”Små slagterier” og ”IUU” skyldes afvikling af overskud fra tidligere år, og en del af underskuddet skyldes,
at taksterne på visse ordninger har været fastsat for lavt.
4.5.
Tilskudsfinansierede aktiviteter
Tabel 20
Oversigt over tilskudsfinansierede aktiviteter
Ordning
(mio. kr.)
Nordisk Ministerråd
SSC-projekter Udenrigs-
ministeriet
EU-finansieret
I alt
Kilde: Navision Stat.
Primo 2022
2,0
0,0
2,0
4,0
Årets
tilskud
7,1
12,6
0,0
19,7
Årets
udgifter
5,6
Årets
resultat
1,5
Overskud til
videreførelse
3,6
0,0
0,1
3,7
12,6
1,9
20,1
0,0
-1,9
-0,4
Fødevarestyrelsens tilskudsfinansierede aktiviteter for 2022 er opgjort
jf. tabel 20.
Årets resultat er et overskud på 3,7 mio.
kr., som primært kan forklares ved, at der blev videreført et overført overskud fra 2021, hvoraf de 3,6 mio. kr. stammer fra
et projekt finansieret af Nordisk Ministerråd. Udgifter til sekretariatsbetjening i Nordisk Ministerråd har været lavere pga.
færre aktiviteter forårsaget af COVID-19.
4.6.
Fødevarestyrelsen har i 2022 ingen afsluttede projekter, der har været forelagt Finansudvalget.
Forelagte investeringer
26
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2022 / Fødevarestyrelsen
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 103: Årsrapporter for 2022, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevare, landbrug og fiskeri
2686137_0027.png
4.7.
It-omkostninger
Tabel 23
It-omkostninger
Sammensætning
(mio. kr.)
Interne personaleomkostninger til it (it-drift/-vedligehold/-udvikling)
It-systemdrift
It-vedligehold
It-udviklingsomkostninger
Udgifter til it-varer til forbrug
I alt
Kilde: Statens Koncern System (SKS) og Navision Stat.
2022
13,9
15,7
9,0
2,9
8,1
49,7
Fødevarestyrelsens it-omkostninger fordelt på løn-, drifts- og investeringsomkostninger fremgår af tabel 23. I 2021 ud-
gjorde de samlede IT-omkostninger 46,9 mio. kr. Stigningen i 2022 skyldes udgifter til IT-varer til forbrug.
4.8.
Fødevarestyrelsen har ingen supplerende bilag.
Supplerende bilag
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2022 / Fødevarestyrelsen
27
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 103: Årsrapporter for 2022, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevare, landbrug og fiskeri
2686137_0028.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, Fødevarestyrelsen
Årsrapport 2022
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Slotsholmsgade 12
1216 København K
www.fvm.dk