Finansudvalget 2022-23 (2. samling)
FIU Alm.del Bilag 103
Offentligt
2686136_0001.png
Finansielt regnskab 2022
Departementet
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 103: Årsrapporter for 2022, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevare, landbrug og fiskeri
Indhold
1.
2.
2.1.
2.2.
2.2.1.
2.3.
2.4.
2.5.
3.
3.1.
3.2.
3.2.1.
3.3.
3.4.
3.5.
3.6.
3.7.
4.
4.1.
4.2.
4.3.
4.4.
4.5.
4.6.
4.7.
4.8.
Påtegning af det samlede regnskab
Beretning
Præsentation af virksomheden
Ledelsesberetning
Årets økonomiske resultat
Kerneopgaver og ressourcer
Målrapportering
Forventninger til det kommende år
Regnskab
Anvendt regnskabspraksis
Resultatopgørelse
Forklaring af tilbageførte hensættelser og periodiseringsposter
Balancen
Egenkapitalforklaring
Likviditet og låneramme
Opfølgning på lønsumsloft
Bevillingsregnskabet
Bilag
Noter til resultatopgørelse og balance
Indtægtsdækket virksomhed
Fællesstatslige løsninger mv.
Gebyrfinansieret virksomhed
Tilskudsfinansierede aktiviteter
Forelagte investeringer
It-omkostninger
Supplerende bilag
3
4
4
5
5
7
7
7
8
8
9
10
11
12
13
13
14
15
15
17
17
17
17
17
17
17
2
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2022 / Departementet
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 103: Årsrapporter for 2022, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevare, landbrug og fiskeri
2686136_0003.png
1. Påtegning af det samlede regnskab
Det finansielle regnskab omfatter de hovedkonti på finansloven, som Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris de-
partement, CVR nr. 41956011, er ansvarlig for:
§ 24.11.01. Departementet (Driftsbevilling)
§ 24.11.13. Bidrag til FAO (Lovbunden)
§ 24.11.20. Tænketank om forebyggelse af madspild og fødevaretab (Reservationsbevilling)
§ 24.11.79. Reserver og budgetregulering (Reservationsbevilling)
herunder de regnskabsmæssige forklaringer, som skal tilgå Rigsrevisionen i forbindelse med bevillingskontrollen for
2022.
Påtegning
Det tilkendegives hermed:
1.
2.
3.
at det finansielle regnskab er rigtig, dvs. at det finansielle regnskab ikke indeholder væsentlige fejlinformationer
eller udeladelser,
at de dispositioner, som er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i overensstemmelse med meddelte bevillinger,
love og andre forskrifter samt med indgåede aftaler og sædvanlig praksis, og
at der er etableret forretningsgange, der sikrer en økonomisk hensigtsmæssig forvaltning af de midler og ved
driften af de institutioner, der er omfattet af det finansielle regnskab
København, den
27 / 3
2023
København, den
27 / 3
2023
_________________________
Morten Niels Jakobsen
Departementschef
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
___________________________
Alice Bechlund
Kontorchef, Koncernøkonomi
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2022 / Departementet
3
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 103: Årsrapporter for 2022, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevare, landbrug og fiskeri
2686136_0004.png
2. Beretning
2.1.
Præsentation af virksomheden
Departementet varetager den overordnede ledelse og styring af Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri. Departe-
mentet har det overordnede ansvar for ministeriets policyudvikling, ministerbetjening og koncernstyring. Departementet
bistår ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri med at formulere regeringens politik på fødevare-, landbrugs- og fiske-
riområdet og forestår udførelsen af denne politik gennem fastsættelse af overordnede rammer for ministeriets opgaveva-
retagelse. Endvidere kan departementet tage initiativ i politisk betonede sager og følge op på politiske tiltag på ministeriets
område.
Departementet varetager derudover internationale forhandlinger af væsentlig landbrugspolitisk samt fødevare- og fiskeri-
politisk betydning, herunder koordination i forhold til EU og en række internationale organisationer i relation til ministerom-
rådet. Departementet varetager endvidere den overordnede styring og koordination på ministerområdet, så koncernens
økonomiske og faglige ressourcer anvendes optimalt. I tilknytning hertil koordinerer departementet således lovarbejdet,
ministeriets personale- og ledelsespolitik, kommunikationsvirksomhed og it-politik.
For yderligere oplysninger henvises til Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris hjemmeside:
www.fvm.dk.
4
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2022 / Departementet
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 103: Årsrapporter for 2022, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevare, landbrug og fiskeri
2686136_0005.png
2.2.
Ledelsesberetning
Af tabel 1 nedenfor fremgår de økonomiske hoved- og nøgletal for Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris depar-
tement.
2.2.1.
Årets økonomiske resultat
Tabel 1
Departementets økonomiske hoved- og nøgletal
Hovedtal
(mio. kr.)
Resultatopgørelse
Ordinære driftsindtægter
Ordinære driftsomkostninger
Resultat af ordinær drift
Resultat før finansielle poster
Årets resultat
Balance
Anlægsaktiver i alt
Omsætningsaktiver
Egenkapital
Langfristet gæld
Kortfristet gæld
Finansielle nøgletal
Udnyttelsesgrad af lånerammen i pct.
Bevillingsandel i pct.
Personaleoplysninger
Antal årsværk
Årsværkspris
-169,5
153,5
-16,0
-4,4
-4,4
0,8
12,3
-42,1
-0,8
-50,9
21,6
100
181,6
0,7
-188,7
176,1
-12,6
-3,8
-3,7
1,0
7,2
-45,9
-1,1
-20,8
32,7
100
186,9
0,7
190,8
0,7
-177,0
177,0
-
-
-
2021
2022
2023
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og Navision Stat.
Anm.: Foreløbigt grundbudget for 2023 er baseret på forslag til finanslov for 2023 som fremsat i august 2022.
Årets økonomiske resultat for departementet i 2022 er et mindreforbrug på 3,7 mio. kr. Resultatet kan primært henføres til
et mindreforbrug vedrørende departementets lønudgifter på 3,9 mio. kr.
De ordinære driftsindtægter er steget fra 169,5 mio. kr. i 2021 til 188,7 mio. kr. i 2022 og kan henføres til stigningen i
finanslovsbevillingen fra 2021 til 2022, hvoraf 5,4 mio. kr. er blevet overført på tillægsbevillingsloven for 2022. Dette kan
primært henføres til en overflytning af opgaven vedrørende certificering af Landbrugsstyrelsen som udbetalingsorgan for
EU-tilskud fra Landbrugsstyrelsen til departementet. Fra 2022 til 2023 falder bevillingen med 11,7 mio. kr. primært som
følge af bevillingsbortfald vedrørende gastroakademiet, jf. akt 90 af 28. februar 2019.
De ordinære driftsomkostninger er steget fra 153,5 mio. kr. i 2021 til 176,1 mio. kr. i 2022. Stigningen kan bl.a. henføres til
køb af tjenesteydelser for 10,8 mio. kr., herunder øget revisionsbistand i relation til certificering af Landbrugsstyrelsen som
udbetalingsorgan for EU-tilskud.
Stigningen på ca. 0,3 mio. kr. i anlægsaktiver i alt skyldes primært køb af ny ministerbil, hvilket også afspejler sig i en
højere langfristet gæld. Udnyttelsesgraden er af samme årsag steget fra 21,6 pct. i 2021 til 32,7 pct. i 2022. Den langfri-
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2022 / Departementet
5
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 103: Årsrapporter for 2022, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevare, landbrug og fiskeri
2686136_0006.png
stede gæld er ca. 0,1 mio. kr. større end de samlede aktiver i alt. Det skyldes, at afskrivninger for 2022 er kørt i supple-
mentsperioden, og likviditetsflyttet mellem langfristet gæld FF4 og finansieringskontoen FF7 er foretaget i det nye regn-
skabsår. Forholdet mellem aktiver og den langfristede gæld stemmer derfor primo 2023.
Stigningen i egenkapital fra 42,1 mio. kr. til 45,9 mio. kr. ultimo 2022 kan henføres til årets resultat for 2022.
Den kortfristede gæld er faldet fra 50,9 mio. kr. i 2021 til 20,8 mio. kr. i 2022, hvilket hovedsageligt skyldes et mellemvæ-
rende på 26,4 mio. kr. i forbindelse med ressortdelingen med det tidligere Miljø- og Fødevareministerium i 2021.
Departementet er ansvarlig for de ordninger, der fremgår af tabel 2. Forklaringer vedrørende forbruget fremgår af de øvrige
afsnit.
Tabel 2
Departementets hovedkonti
Overført
overskud/
Videreført
bevilling
ultimo
42,7
42,7
-
-
-
-
(mio. kr.)
Drift
Type
I alt
Udgifter
Indtægter
I alt
Udgifter
Indtægter
Bevilling
(FL+TB)
188,7
191,7
-3,0
19,7
19,7
-
Regnskab
185,0
187,1
-2,1
20,2
20,2
-
Administrerede ordninger
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
Departementets driftskonto er § 24.11.01. Departementet (Driftsbevilling). Departementets overførte overskud udgjorde
38,9 mio. kr. primo 2022. Med et mindreforbrug på 3,7 mio. kr. i 2022 er departementets overførte overskud ultimo 2022
forøget til 42,7 mio. kr.
De administrerede ordninger udgør bevillinger under § 24.11.13. Bidrag til FAO (Lovbunden bevilling), § 24.11.20. Tæn-
ketank om forebyggelse af madspil og fødevaretab (Reservationsbevilling) og § 24.11.79. Reserver og budgetregulering
(Reservationsbevilling), jf. tabel 12.
Der henvises til oplysninger om de enkelte hovedkonti i afsnit 3.7. Bevillingsregnskabet.
6
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2022 / Departementet
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 103: Årsrapporter for 2022, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevare, landbrug og fiskeri
2686136_0007.png
2.3.
Kerneopgaver og ressourcer
Tabel 3 sammenfatter departementets økonomi fordelt på kerneopgaver, jf. tabel 6 i Finanslovens anmærkninger. Alle
aktiviteter kan henføres til disse kerneopgaver og opgøres i forhold til bevilling, øvrige indtægter og omkostninger.
Tabel 3
Sammenfatning af økonomi for virksomhedens opgaver
Opgave
(mio. kr.)
0. Generel ledelse og administration
1. Landbrug
2. Fødevarer og Fiskeri
I alt
Kilde: Finansloven 2022, SB-systemet & Navision Stat.
Bevilling
(FL+TB)
109,8
26,5
52,4
188,7
Øvrige
indtægter
-0,4
-0,0
-1,7
-2,1
Omkostninger
116,9
19,8
50,4
187,1
Andel af årets
overskud
-6,7
6,7
3,7
3,7
Bevillingen i tabel 3 afviger fra departementets omkostninger og øvrige indtægter. Dette skyldes, at bevillingen vedrørende
to af departementets kontorer er fordelt med en fordelingsnøgle på de tre finanslovsformål, mens de tilsvarende indtægter
og omkostninger i praksis er registreret under ét finanslovsmål. Formål og formålsbeskrivelser er opdateret på FFL23. Der
har derudover været fokus på en mere præcis formålsfordeling i forbindelse med udarbejdelsen af departementets grund-
budget for 2023 samt det kommende bidrag til FFL24 med henblik på at sikre en bedre kobling mellem finanslovsformålene
og de interne budgetter.
2.4.
Målrapportering
Departementet har ikke målrapportering.
2.5.
Forventninger til det kommende år
Af tabel 5 fremgår departementets forventninger til det økonomiske resultat for 2023 som anført i grundbudgettet for
2023.
Tabel 5
Forventninger til det kommende år
Regnskab
2022
-190,8
187,1
-3,7
Grundbudget
2023
-177,0
177,0
-
(mio. kr.)
Bevilling og øvrige indtægter
Udgifter
Resultat
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
Anm.: Foreløbigt grundbudget for 2023 er baseret på forslag til finanslov for 2023 som fremsat i august 2022.
Departementet har i grundbudgettet for 2023 indbudgetteret forventede udgifter på samlet 177 mio. kr. svarende til finans-
lovsbevillingen og øvrige indtægter for 2023. Faldet i departementets bevilling fra 2022 til 2023 og det tilsvarende fald i
udgifter kan primært henføres til bevillingsbortfald vedrørende gastroakademiet.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2022 / Departementet
7
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 103: Årsrapporter for 2022, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevare, landbrug og fiskeri
3. Regnskab
3.1.
Anvendt regnskabspraksis
Årsrapporten er aflagt i overensstemmelse med
Bekendtgørelse nr. 116 om statens regnskabsvæsen
af 19. februar 2018
og de nærmere retningslinjer i Finansministeriets Økonomisk
Administrative Vejledning
(ØAV).
Årsrapporten for 2022 er endvidere udarbejdet i overensstemmelse med den opstilling og de regnskabsprincipper mv.,
som fremgår af Økonomistyrelsens
Vejledning om årsrapport for statslige institutioner
af december 2022.
Den anvendte regnskabspraksis er baseret på omkostningsprincippet for aktiviteter finansieret under bevillingstypen drifts-
bevilling. Finansielle data til resultatdisponering og egenkapitalforklaring er afstemt med oplysninger fra Statens Bevillings-
lovsystem (SB). I budgetår er der taget udgangspunkt i grundbudgettet for 2023, som er baseret på forslag til finanslov for
2023 som fremsat i august 2022.
Departementets generelle fællesomkostninger er opgjort jf. Økonomistyrelsens vejledning om
Regnskabsregistrering af
generelle fællesomkostninger.
Beløb angives som udgangspunkt i mio. kr. med én decimal, og der kan forekomme afrundingsdifferencer. Når ”-” fremgår
af en tabel, betyder det, at regnskabsposten ikke har en saldo. Når ”0” fremgår af en tabel, betyder det, at beløbet er
mindre end 50.000 kr. og dermed afrundet til nul.
Der er ikke foretaget ændringer i regnskabspraksis i 2022, og Departementet har ingen dispensationer fra det gældende
regelsæt på det omkostningsbaserede område.
Ved opgørelse af enkelte regnskabsposter er der anvendt skøn, jf. nedenstående. Som udgangspunkt har Departementet
en væsentlighedsgrænse på 50.000 kr. for periodiseringer og hensættelser i forbindelse med årsafslutningen.
Engangsvederlag:
Opgørelsen er baseret på en andel af bruttolønsummen for året fordelt på forskellige personale-
kategorier. Opgørelsen følger samme metode som det blev anvendt ved ressortdelingen af Miljø- og Fødevaremi-
nisteriet.
Feriepenge:
Forpligtelsen er opgjort ud fra specifikke oplysninger pr. medarbejder, herunder antallet af feriedage
pr. 31. december 2022, udgift pr. skyldig feriedag samt opgørelse over den særlige feriegodtgørelse. Opgørelsen
er udarbejdet i overensstemmelse med Økonomistyrelsens vejledning om
Den regnskabsmæssige håndtering af
feriepengeforpligtigelsen
af december 2021.
Over-/merarbejde:
Opgørelsen er baseret på tidsregistreringer over antallet af timer, som departementets medar-
bejdere har til gode pr. 31. december 2022, herunder afspadseringstimer, flekstimer og vagttimer mv. samt en
gennemsnitstimepris. Opgørelsen følger samme metode som tidligere år.
Tilgodehavende vedrørende gastroakademiet:
Opgørelsen er baseret på et estimat for det forventede mindrefor-
brug vedrørende gastroakademiet i 2022. I opgørelsen er der indarbejdet en usikkerhed på 5 procent, da de ende-
lige regnskabstal for 2022 først foreligger pr. 30. juni 2023, jf. tidligere år.
Departementet anvender ikke skøn og har ingen dispensationer fra gældende regelsæt på det udgiftsbaserede område.
8
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2022 / Departementet
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 103: Årsrapporter for 2022, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevare, landbrug og fiskeri
2686136_0009.png
3.2.
Resultatopgørelse
Af tabel 6 fremgår departementets resultatopgørelse for den omkostningsbaserede bevilling.
Tabel 6
Resultatopgørelse
Note
(mio. kr.)
Ordinære driftsindtægter
Bevilling
Salg af varer og tjenesteydelser
Eksternt salg af varer og tjenesteydelser
Internt statsligt salg af varer og tjenesteydelser
Tilskud til egen drift
Gebyrer
Ordinære driftsindtægter i alt
Ordinære driftsomkostninger
Ændring i lagre
Forbrugsomkostninger
Husleje
Forbrugsomkostninger i alt
Personaleomkostninger
Lønninger
Pension
Lønrefusion
Andre personaleomkostninger
Personaleomkostninger i alt
Af- og nedskrivninger
Internt køb af varer og tjenesteydelser
Andre ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger i alt
Resultat af ordinære drift
Andre driftsposter
Andre driftsindtægter
Andre driftsomkostninger
Resultat før finansielle poster
Finansielle poster
Finansielle indtægter
Finansielle omkostninger
Resultat før ekstraordinære poster
Ekstraordinære poster
Ekstraordinære indtægter
Ekstraordinære omkostninger
Årets resultat
2021
-169,5
-
-
-
-
-
-169,5
-
-
7,4
7,4
112,6
16,9
-8,9
-0,5
120,1
0,3
5,5
20,2
153,5
-16,0
-0,3
11,9
-4,4
-
0,0
-4,4
-
-
-4,4
2022
-188,7
-
-
-
-
-
-188,7
-
-
6,8
6,8
118,8
18,4
-7,5
0,2
130,0
0,3
5,8
33,2
176,1
-12,6
-2,1
11,0
-3,7
-
0,1
-3,7
-
-
-3,7
2023
-177,0
-
-
-
-
-
-177,0
-
-
-
-
132,7
-
-
-
132,7
-
-
53,1
185,8
8,8
-6,7
-
2,2
-
-
2,2
-
-
2,2
Kilde: Statens Koncern System (SKS) og Statens bevillingslovssystem (SB).
Anm.: Foreløbigt grundbudget for 2023 er baseret på forslag til finanslov for 2023 som fremsat i august 2022.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2022 / Departementet
9
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 103: Årsrapporter for 2022, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevare, landbrug og fiskeri
2686136_0010.png
Departementets resultatopgørelse for 2021 og 2022 samt grundbudgettet for 2023 fremgår af tabel 6. Årets resultat for
departementets drift i 2022 er et mindreforbrug på 3,7 mio. kr., som primært kan henføres til et mindreforbrug vedrørende
departementets lønudgifter på 3,9 mio. kr.
De ordinære driftsindtægter består af en samlet bevilling på 188,7 mio. kr. i 2022, hvilket er en stigning på 19,2 mio. kr.
sammenholdt med 2021. Heraf er 5,4 mio. kr. blevet overført på tillægsbevillingsloven for 2022. Dette kan primært henføres
til en overflytning af opgaven vedrørende certificering af Landbrugsstyrelsen som udbetalingsorgan for EU-tilskud fra Land-
brugsstyrelsen til departementet. Fra 2022 til 2023 falder bevillingen med 11,7 mio. kr. primært som følge af bevillingsbort-
fald vedrørende gastroakademiet.
De ordinære driftsomkostninger er steget med 22,6 mio. kr. fra 2021 til 2022. Stigningen kan henføres til forøgelse i per-
sonaleomkostninger på i alt 10 mio. kr. samt køb af tjenesteydelser for 10,8 mio. kr. som følge af bl.a. opgaveflyt mellem
Landbrugsstyrelsen og departementet, herunder revisionsbistand i relation til certificering af Landbrugsstyrelsen som ud-
betalingsorgan for EU-tilskud.
Udviklingen i andre driftsindtægter skyldes primært, at der i 2022 bl.a. er en indtægt på 1,0 mio. kr. fra EU til Fiskerikom-
missionen. I 2023 forventes ligeledes en stigning som følge af de bevilligede midler fra EU til Fiskerikommissionen.
Af tabel 7 fremgår resultatdisponering for departementet for 2022.
Tabel 7
Resultatdisponering af årets overskud
(mio. kr. )
Disponeret til bortfald
Disponeret til udbytte til statskassen
Disponeret til overføret overskud
I alt
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
2022
-
-
3,7
3,7
Det samlede overskud på 3,7 mio. kr. er disponeret til overført overskud i egenkapitalen, jf. tabel 7.
3.2.1.
Forklaring af tilbageførte hensættelser og periodiseringsposter
Departementet har i 2022 tilbageført følgende hensættelser registreret primo 2022:
Resultatløn:
Der er tilbageført hensættelse vedrørende resultatløn på 3,2 mio. kr. for 2021, hvoraf 3,2 mio. kr. er
udbetalt.
Periodiseringsposter:
Der er i forbindelse med årsafslutningen 2021 periodiseret for ca. 0,1 mio. kr., hvor der er sket
modregning i tilsvarende fakturaer i 2022. Herudover er der i forbindelse årsafslutningen 2021 periodiseret tilgodeha-
vender for i alt 0,1 mio. kr., for fakturaer som vedrører 2022 for fx ydelser som kurser, som er afholdt i 2022. Det pe-
riodiserede beløb er tilbageført og fuldt modregnet i 2022.
10
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2022 / Departementet
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 103: Årsrapporter for 2022, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevare, landbrug og fiskeri
2686136_0011.png
3.3.
Balancen
Af tabel 8 fremgår departementets balance fordelt på henholdsvis kapitalanvendelsen (aktiver) og kapitalfremskaffelsen
(passiver) pr. 31. december 2022 sammenholdt med ultimo 2021.
Tabel 8
Balancen
Note
1
Aktiver
(mio. kr.)
Anlægsaktiver
Immaterielle anlægsaktiver
Færdiggjorte udviklings-
projekter
Erhvervede koncessioner
Udviklingsprojekter under
opførelse
Immaterielle anlægsaktiver i alt
2
Materielle anlægsaktiver
Grunde, arealer og bygninger
Infrastruktur
Transportmateriel
Produktionsanlæg og
maskiner
Inventar og it-udstyr
Igangværende arbejder for egen
regning
Materielle anlægsaktiver i alt
Finansielle anlægsaktiver
Statsforskrivning
Øvrige finansielle anlægsaktiver
Finansielle anlægsaktiver i alt
Anlægsaktiver i alt
Omsætningsaktiver
Varebeholdninger
Tilgodehavender
Periodeafgrænsningsposter
Værdipapirer
Likvide beholdninger
FF5 uforrentet konto
FF7 finansieringskonto
Andre likvider
Likvide beholdninger i alt
Omsætningsaktiver i alt
-
80,9
-0,0
80,9
93,1
80,8
-21,0
-
59,7
67,0
Passiver i alt
97,1
71,2
-
12,2
0,1
-
-
6,0
1,3
-
3,2
-
3,2
4,0
3,2
-
3,2
4,2
0,3
-
-
-
0,3
0,7
-
-
-
0,7
-
-
3
0,4
-
-
0,4
0,4
-
-
0,4
2021
2022
Note
Passiver
(mio. kr.)
Egenkapital
Reguleret egenkapital
Opskrivninger
Reserveret egenkapital
Bortfald
Udbytte til staten
Overført overskud
Egenkapital i alt
Hensatte forpligtelser
Langfristede gældsposter
FF4 Langfristet gæld
Donationer
Prioritetsgæld
Anden langfristet gæld
Langfristet gæld i alt
Kortfristede gældsposter
Leverandører af varer og tjene-
steydelser
Anden kortfristet gæld
Skyldige feriepenge
Igangværende arbejder
Periodeafgrænsningsposter
Kortfristet gæld i alt
Gæld i alt
39,5
3,4
7,9
-
0,1
50,9
51,7
5,7
3,8
8,5
-
2,8
20,8
21,9
0,8
-
-
-
0,8
1,1
-
-
-
1,1
3,2
-
-
-
-
38,9
42,1
3,2
3,2
-
-
-
-
42,7
45,9
3,4
2021
2022
Aktiver i alt
97,1
71,2
Notehenvisninger, jf. afsnit 4.1: Hensatte forpligtelser note 3
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2022 / Departementet
11
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 103: Årsrapporter for 2022, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevare, landbrug og fiskeri
2686136_0012.png
På aktivsiden består balancen hovedsagligt af omsætningsaktiver for i alt 67,0 mio. kr., herunder likvide beholdninger på
59,7 mio. kr. og tilgodehavender på 6,0 mio. kr.
Ændringen i tilgodehavender fra 12,2 mio. kr. i 2021 til 6,0 mio. kr. i 2022 skyldes primært, at der i 2021 er faktureret til
Fødevarestyrelsen for udlån af departementets medarbejdere i relation til Mink. Derudover kan ændringen i den likvide
beholdning primært tilskrives likviditetsflyttet på 80,8 mio. kr. mellem finansieringskontoen FF7 og den uforrentede konto
FF5. Hertil kan en del af forklaringen også tilskrives ændringen på FF7 finansieringskontoen fra 80,9 mio. kr. i 2021 til -
21,0 mio. kr. i 2022 som følge af flere udbetalinger.
På passivsiden er den største post egenkapitalen på 45,9 mio. kr. og kortfristet gæld på 20,8 mio. kr.
Ændringen i egenkapitalen fra 2021 til 2022 kan henføres til årets resultat på 3,7 mio. kr. Kortfristet gæld er faldet fra 50,9
mio. kr. i 2021 til 20,8 mio. kr. i 2022. Udviklingen skyldes hovedsageligt ændringen i leverandører af varer og tjeneste-
ydelser fra 39,5 mio. kr. i 2021 til 5,7 mio. kr. i 2022, som primært kan henføres til mellemværende på 26,4 mio. kr. i
forbindelse med ressortdelingen med det tidligere Miljø- og Fødevareministerium i 2021.
Herudover kan ændringen i periodeafgræsningsposter fra 0,1 mio. kr. i 2021 til 2,8 mio. kr. i 2022 henføres til periodiseret
fakturabeløb for konsulentbistand i relation til certificering af Landbrugsstyrelsen som udbetalingsorgan for EU-tilskud.
3.4.
Egenkapitalforklaring
Departementets egenkapitalforklaring fremgår af tabel 9 og viser årets ændringer som følge af disponering af det årets
resultat. Egenkapitalen ultimo 2022 udgør 45,9 mio. kr. inklusiv departementets regulerede egenkapital primo 2022 på 3,2
mio. kr., overført overskud primo 2022 på 38,9 mio. kr. og overført fra årets resultat på 3,7 mio. kr.
Tabel 9
Egenkapitalforklaring
Egenkapital primo
(mio. kr.)
Reguleret egenkapital primo
+Ændring i reguleret egenkapital
Reguleret egenkapital ultimo
Opskrivning primo
+Ændring i opskrivninger
Opskrivninger
Reserveret egenkapital primo
+Ændring i reserveret egenkapital
Reserveret egenkapital ultimo
Overført overskud primo
+Primo-regulering / flytning mellem bogføringskredse
+Regulering af det overførte overskud
+Overført fra årets resultat
-Bortfald
-Udbytte til staten
Overført overskud ultimo
Egenkapital ultimo
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
2021
-
3,2
3,2
-
-
-
-
-
-
-
-
34,5
4,4
-
-
38,9
42,1
2022
3,2
-
3,2
-
-
-
-
-
-
38,9
-
-
3,7
-
-
42,7
45,9
12
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2022 / Departementet
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 103: Årsrapporter for 2022, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevare, landbrug og fiskeri
2686136_0013.png
3.5.
Likviditet og låneramme
Departementets udnyttelse af lånerammen ultimo 2022 udgør 1,0 mio. kr., jf. tabel 1. Med en samlet låneramme på 3,2
mio. kr. i 2022. svarer dette til en udnyttelsesgrad på 32,7 pct. Dette niveau er som følge af køb af ny ministerbil steget i
forhold til 2021, hvor udnyttelsesgraden var på 21,6 pct.
Tabel 10
Udnyttelse af låneramme
(mio. kr.)
Sum af immaterielle og materielle anlægsaktiver
Låneramme
Udnyttelsesgrad i pct.
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
2022
1,0
3,2
32,7
3.6.
Opfølgning på lønsumsloft
Af tabel 11 fremgår en opgørelse af forbrug på lønsumsloft opgjort på de hovedkonti af typen driftsbevilling, som hører
under departementet.
Tabel 11
Opfølgning på lønsumsloft
Hovedkonto § 24.11.01. Departementet
(mio. kr.)
Lønsumsloft FL
Lønsumsloft inkl. TB / aktstykker
Lønforbrug under lønsumsloft
Difference (mindreforbrug)
Akk. opsparing ult. 2021
Akk. opsparing ult. 2022
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
2022
131,8
133,9
130,0
3,9
21,8
25,7
Departementets lønsumsopsparing stiger fra 21,8 mio. kr. i 2021 til 25,7 mio. kr. i 2022. Stigningen kan henføres til depar-
tementets mindreforbrug af lønsum på samlet 3,9 mio. kr. end oprindeligt forudsat.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2022 / Departementet
13
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 103: Årsrapporter for 2022, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevare, landbrug og fiskeri
2686136_0014.png
3.7.
Bevillingsregnskabet
Bevillingsregnskabet i tabel 12 indeholder departementets indtægter og udgifter, som de er opgjort i bidrag til statsregn-
skabet. Nedenstående tabel 12 sammenholder den samlede bevilling med de endelige regnskabstal for året.
Tabel 12
Bevillingsregnskab
Hoved-
konto
(mio. kr.)
Drift
§ 24.11.11.
Videre-
førsel
ultimo
-
-
-
-
-
-
-
-
Navn
Bevillingstype
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Bevilling
191,7
-3,0
17,4
-
2,3
-
-
-
Regn-
skab
187,1
-2,1
17,9
-
2,3
-
-
-
Afvi-
gelse
4,6
-0,9
-0,5
-
-
-
-
-
Departementet
Driftsbevilling
Administrerede ordninger
§ 24.11.13.
Bidrag til FAO
Tænketank om
forebyggelse af
madspild og
fødevaretab
Reserver og
budgetregulering
Lovbunden
bevilling
Reservations-
bevilling
Reservations-
bevilling
§ 24.11.20.
§ 24.11.79.
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
På konto § 24.11.11. Departementet er der et mindreforbrug på 3,7 mio. kr. svarende til 2 pct. af bevillingen.
På konto § 24.11.13. Bidrag til FAO er der i 2022 et merforbrug på 0,5 mio. kr. svarende til 3 pct. af bevillingen. Merbruget
i 2022 skyldes valutakursudsving. Denne afvigelse opstår hvert år, da bevillingen indbudgetteres på finansloven i op til et
år før, den faktiske overførsel til FN’s Fødevare- og Landbrugsorganisation (FAO) finder sted.
14
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2022 / Departementet
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 103: Årsrapporter for 2022, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevare, landbrug og fiskeri
2686136_0015.png
4. Bilag
4.1.
Noter til resultatopgørelse og balance
Tabel 13
Note 1. Immaterielle anlægsaktiver
Erhvervede konces-
sioner, patenter, li-
censer mv.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
(mio. kr.)
Kostpris
Primokorrektioner og flytning ml.
bogføringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2022
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskrivnin-
ger pr. 31.12.2022
Regnskabsmæssig værdi pr.
31.12.2022
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
Færdiggjorte
udviklingsprojekter
0,5
-
-
-
0,5
-0,1
-
-0,1
0,4
-0,1
-
-0,1
Udviklingsprojekter
under udførelse
I alt
0,5
-
-
-
0,5
-0,1
-
-0,1
0,4
-0,1
-
-0,1
(mio. kr.)
Primo saldo pr. 1. januar 2022
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte
udviklingsprojekter
Kostpris pr. 31.12.2022
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
-
-
-
-
-
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2022 / Departementet
15
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 103: Årsrapporter for 2022, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevare, landbrug og fiskeri
2686136_0016.png
Tabel 14
Note 2. Materielle anlægsaktiver
Grunde,
arealer og
bygninger
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Infrastruk-
tur
Produkti-
onsanlæg
og maskiner
Transport-
materiel
Inventar og
it-udstyr
I alt
(mio. kr.)
Kostpris
Primokorrektioner og flytning ml.
bogføringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12. 2022
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og
nedskrivninger pr. 31.12.2022
Regnskabsmæssig værdi
pr. 31.12. 2022
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
0,8
-
0,7
-0,2
1,3
-0,6
-
-0,6
-
-
-
-
-
-
-
-
0,8
-
0,7
-0,2
1,3
-0,6
-
-0,6
0,7
0,7
-
-
-
-
-0,1
-
-0,1
-
-
-
-
-0,1
-
-0,1
(mio. kr.)
Primo saldo pr. 1. januar 2022
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte
udviklingsprojekter
Kostpris pr. 31.12.2022
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
Igangværende arbejder for
egen regning
-
-
-
-
-
Note 3.
Hensatte forpligtelser
(mio. kr.)
Uafsluttede lønforhandlinger og resultatløn mv.
Kilde: Navision Stat.
Primo 2022
3,2
Ultimo 2022
3,4
16
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2022 / Departementet
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 103: Årsrapporter for 2022, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevare, landbrug og fiskeri
2686136_0017.png
4.2.
Indtægtsdækket virksomhed
Departementet har ikke indtægtsdækket virksomhed. Tabel 15 og 16 udgår af det finansielle regnskab.
4.3.
Fællesstatslige løsninger mv.
Departementet har ikke fællesstatslige løsninger, hvorfor tabel 17 udgår af det finansielle regnskab.
4.4.
Gebyrfinansieret virksomhed
Departementet har ikke gebyrfinansieret virksomhed, hvorfor tabel 18 og 19 udgår af det finansielle regnskab.
4.5.
Tilskudsfinansierede aktiviteter
Departementet har ikke tilskudsfinansierede aktiviteter, hvorfor tabel 20 udgår af det finansielle regnskab.
4.6.
Forelagte investeringer
Departementet har ingen investeringsprojekter, som har været forelagt for Regeringens Finansudvalg. Derfor udgår tabel
21 og 22.
4.7.
It-omkostninger
Af tabel 23 nedenfor fremgår departementets it-omkostninger fordelt på løn-, drifts- og investeringsomkostninger.
Tabel 23
It-omkostninger
Sammensætning
(mio. kr.)
Interne personaleomkostninger til it (it-drift/-vedligehold/-udvikling)
It-systemdrift
It-vedligehold
It-udviklingsomkostninger
Udgifter til it-varer til forbrug
I alt
Kilde: Statens Koncern System (SKS) og Navision Stat.
2022
3,1
2,2
0,0
-
0,6
5,4
4.8.
Supplerende bilag
Departementet har ingen supplerende bilag.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri / Årsrapport 2022 / Departementet
17
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 103: Årsrapporter for 2022, jf. § 39 stk.2 i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv., fra ministeren for fødevare, landbrug og fiskeri
2686136_0018.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, departementet
Årsrapport 2022
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Slotsholmsgade 12
1216 København K
www.fvm.dk