Finansudvalget 2022-23 (2. samling)
FIU Alm.del Bilag 102
Offentligt
2685660_0001.png
Årsrapport
Marts 2023
Årsrapport 2022
Motorstyrelsen
Skatteministeriet
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 102: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Årsrapport 2022 Motorstyrelsen
Side 1
Indholdsfortegnelse
1.
2.
2.1
2.2
2.3
2.4
2.5
Påtegning af det samlede regnskab .............................................................. 2
Beretning ................................................................................................................. 4
Præsentation af Motorstyrelsen .................................................................................... 5
Ledelsesberetning............................................................................................................... 5
Kerneopgaver og ressourcer ......................................................................................... 8
Målrapportering ................................................................................................................ 10
Forventninger til det kommende år .......................................................................... 12
3.
3.1
3.2
3.3
3.4
3.5
3.6
3.7
Regnskab ...............................................................................................................14
Anvendt regnskabspraksis ........................................................................................... 15
Resultatopgørelse mv..................................................................................................... 16
Balancen............................................................................................................................... 19
Egenkapitalforklaring...................................................................................................... 22
Likviditet og låneramme ................................................................................................ 22
Opfølgning på lønsumsloft ........................................................................................... 23
Bevillingsregnskabet ....................................................................................................... 24
4.
4.1
4.1.1
4.1.2
4.1.3
4.1.4
4.2
4.3
4.4
4.5
4.6
4.7
4.8
Bilag .........................................................................................................................25
Noter til resultatopgørelse og balance.................................................................... 26
Note 1: Immaterielle anlægsaktiver.......................................................................... 26
Note 2: Materielle anlægsaktiver ............................................................................... 27
Note 3: Hensatte forpligtelser ..................................................................................... 28
Note 4: Eventualaktiver og -forpligtelser ................................................................ 28
Indtægtsdækket virksomhed ....................................................................................... 29
Fællesstatslige løsninger mv. ...................................................................................... 29
Gebyrfinansieret virksomhed ...................................................................................... 30
Tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning....................................................... 30
Forelagte investeringer .................................................................................................. 30
It-omkostninger ................................................................................................................. 31
Supplerende bilag ............................................................................................................ 31
På grund af afrunding kan der forekomme differencer på sammentællinger i årsrapportens tabeller.
Tabeller der er udfyldt med ”0,0” betyder, at der fremstår et tal, som er mindre end 50.000 kr.
Tabeller der er udfyldt med ”-” betyder, at der ikke fremstår en saldo på regnskabsposten.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 102: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685660_0003.png
Årsrapport 2022 Motorstyrelsen
Side 2
Påtegning af det
samlede regnskab
1
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 102: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685660_0004.png
Årsrapport 2022 Motorstyrelsen
Side 3
Formålet med årsrapporten er at give et retvisende billede af Motorstyrelsens
økonomiske og faglige resultater for 2022. I årsrapporten redegøres for styrel-
sens målopfyldelse, det medgåede ressourceforbrug, finansiering samt aktiver
og forpligtelser.
For at styrke økonomi- og resultatstyring er fokus i årsrapporten lagt på afrap-
portering af årets faglige og finansielle resultater.
For de hovedkonti, der udgør virksomhedens drift, indeholder årsrapporten end-
videre virksomhedens regnskabsmæssige forklaringer.
Årsrapporten omfatter de hovedkonti på finansloven, som Motorstyrelsen, CVR-
nummer 19 55 21 01, er ansvarlig for:
§ 09.31.05. Motorstyrelsen (driftsbevilling)
§ 09.51.51. Gebyrer på motorområdet (anden bevilling)
Dette gælder også de regnskabsmæssige forklaringer, som skal tilgå Rigsrevisi-
onen i forbindelse med bevillingskontrollen for 2022.
Påtegning
Det tilkendegives hermed:
1.
at årsrapporten er rigtig, dvs. at årsrapporten ikke indeholder væsentlige
fejlinformationer eller udeladelser, herunder at målopstillingen og målrap-
porteringen i årsrapporten er fyldestgørende,
at de dispositioner, som er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i overens-
stemmelse med meddelte bevillinger, love og andre forskrifter samt med
indgåede aftaler og sædvanlig praksis, og
at der er etableret forretningsgange, der sikrer en økonomisk hensigtsmæs-
sig forvaltning af de midler og ved driften af de institutioner, der er omfattet
af årsrapporten.
2.
3.
København, d. 26. marts 2023
Aalborg, d. 17. marts 2023
___________________________________
Jens Brøchner
Departementschef
Skatteministeriets departement
___________________________________
Jørgen Rasmussen
Direktør
Motorstyrelsen
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 102: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685660_0005.png
Årsrapport 2022 Motorstyrelsen
Side 4
Beretning
2
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 102: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Årsrapport 2022 Motorstyrelsen
Side 5
Beretningen giver en kortfattet beskrivelse af Motorstyrelsen og regnskabsårets
faglige og finansielle resultater, herunder væsentlige forhold, der har påvirket el-
ler forventes at påvirke styrelsens aktiviteter og forhold.
2.1 Præsentation af Motorstyrelsen
Motorstyrelsen er en del af Skatteforvaltningen. Det er styrelsens opgave at
sikre, at værdifastsættelse og afgiftsberegning af motorkøretøjer sker på et ens-
artet og gennemskueligt grundlag. Motorstyrelsen sikrer desuden, at alle motor-
køretøjer er registreret korrekt. Gennem målrettet vejledning og effektiv kontrol
med borgere og virksomheder sikrer styrelsen derudover, at reglerne på motor-
området efterleves. Motorstyrelsens arbejde bidrager til et smidigt og velfunge-
rende bilmarked i Danmark til gavn for både forhandlere og bilejere.
Motorstyrelsen lægger vægt på, at medarbejderne følger nye tendenser på om-
rådet og er løbende i dialog med motorbranchen. Medarbejderne er specialister
med en høj faglighed, som altid tilstræber at levere grundig sagsbehandling for-
midlet på en forståelig måde. Både når det drejer sig om vejledning, og når det
handler om kontrol. I kontakten med borgere, virksomheder og samarbejdspart-
nere har styrelsen fokus på at levere en god og sammenhængende kundeople-
velse, der understøttes af digitale løsninger.
Sammen med høj faglighed er effektiv administration et fokuspunkt for Motorsty-
relsen, og der er derfor fokus på driftsstyring, som løbende understøtter, at sty-
relsens opgaver bliver prioriteret, så den daglige drift er struktureret og effektiv.
2.2 Ledelsesberetning
Motorstyrelsen fortsatte i 2022 med driften af kerneopgaver, herunder at sikre
ensartet værdifastsættelse og afgiftsberegning på motorkøretøjer. Styrelsens
opgaver var i 2022 blandt andet præget af en stigning i antallet af medarbejdere
som følge af en stigning i antallet af anmodninger om eksportgodtgørelse, fokus
på kontrolindsatsen og en generel positiv udvikling i kundernes tilfredshed med
styrelsen.
På eksportområdet modtog Motorstyrelsen i 2022 betydeligt flere anmodninger
om eksportgodtgørelse på køretøjer. Stigningen medførte både et behov for
flere medarbejdere til at håndtere opgaven, såvel som flere indtægter som følge
af de ca. 24.000 gebyrfinansierede eksportsager.
Herudover havde Motorstyrelsen i 2022 fokus på kontrolindsatsen, blandt andet
kontrol af selvanmelderes og selvangiveres værdifastsættelser af brugte impor-
terede køretøjer og leasingkøretøjer. Motorstyrelsen gennemførte i 2022 såle-
des løbende pristjek af selvanmeldernes værdifastsættelser pba. selvanmelder-
nes adfærd og tilfældigt udvalgte køretøjer. Stigningen i antal af sager på ek-
sportområdet medførte imidlertid, at Motorstyrelsen oplevede udfordringer med
at nå det politiske fastsatte mål på 15 pct. pristjek på importområdet.
Som led i Motorstyrelsens kontrolindsats i 2022 gennemførte styrelsen i 2022
også flere end 2.000 kontroller af selvanmelderes værdifastsættelser på lea-
singområdet og afsluttede dertil 51 virksomhedskontroller på leasingområdet,
heraf 32 efterkontroller af leasingvirksomheder og 19 kontroller som del af ind-
satsen med at stoppe vanvidskørsel. Kontrolindsatsen på leasingområdet med-
førte et samlet merprovenu for staten på 40,0 mio. kr. i 2022.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 102: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Årsrapport 2022 Motorstyrelsen
Side 6
Motorområdet er desuden præget af mange forskelligartede samarbejdspart-
nere, herunder blandt andet de retshåndhævende myndigheder. Motorstyrelsen
foretog, gennem et øget myndighedssamarbejde med politiet, 22 udgående kø-
retøjskontroller, hvor der var mistanke om, at der fandt ulovlig anvendelse sted,
eller hvor der ikke var betalt korrekt afgift af køretøjerne.
Motorstyrelsen havde i 2022 også fokus på sin brede vejledningsindsats. I 2022
lancerede Motorstyrelsen en ny og forbedret dagsbevis-app som følge af en
stigning i antallet af købte dagsbeviser. Appen skal gøre det lettere at købe
dagsbeviser, der giver borgere tilladelse til at benytte en varebil til fx at hjælpe
med en flytning eller til at køre en tur i weekenden, og dermed medvirke til en
god og smidig kundeoplevelse.
I efteråret 2022 opdaterede Motorstyrelsen ejerskifte-appen, som gør det nemt
og trygt for alle, som handler bil og andre køretøjer privat, at lave et ejerskifte.
Appen giver blandt andet sælger en sikkerhed for, at ejerskiftet foretages inden
for fristen på fire hverdage. Brugen af ejerskifte-appen er steget løbende, og i
december 2022 var det ca. hvert fjerde ejerskifte som blev foretaget i appen.
Motorstyrelsen bestræber sig endvidere på at have et stort fokus på at inddrage
interessenter og brancheorganisationer i forbindelse med styrelsens arbejde.
Motorkontaktudvalget afholdt i 2022 tre møder, hvor repræsentanter for rådgi-
ver- og erhvervsorganisationer mødtes med medarbejdere fra Motorstyrelsen
for at drøfte og bidrage med idéer og forslag til forbedring af de aktiviteter, som
Motorstyrelsen målretter til virksomheder og rådgivere. På møderne har virk-
somheder og rådgivere ligeledes adgang til at orientere Motorstyrelsen om ud-
viklingen i branchen, hvilket blandt andet medvirker til et velfungerende bilmar-
ked i Danmark til gavn for både forhandlere og bilejere.
Årets økonomiske resultat
Af
tabel 1
nedenfor fremgår de økonomiske hoved- og nøgletal for Motorstyrel-
sen.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 102: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685660_0008.png
Årsrapport 2022 Motorstyrelsen
Side 7
Tabel 1. Virksomhedens økonomiske hoved- og nøgletal
Hovedtal (mio. kr.)
Resultatopgørelse
Ordinære driftsindtægter
Ordinære driftsomkostninger
Resultat af ordinær drift
Resultat før finansielle poster
Årets resultat
Balance
Anlægsaktiver i alt (materielle og immaterielle)
Omsætningsaktiver (ekskl. likvider)
Egenkapital
Langfristet gæld
Kortfristet gæld
Finansielle nøgletal
Udnyttelsesgrad af lånerammen (pct.)
Bevillingsandel (pct.)
Personaleoplysninger
Antal årsværk
Årsværkspris
2021
2022
2023
-301,3
280,8
-20,4
-20,5
-20,3
-280,5
267,9
-12,6
-12,6
-12,9
-233,9
233,9
-
-
-
0,1
12,4
-26,5
-0,1
-25,1
0,0
11,5
-39,4
-0,0
-26,9
-
-
-
-
-
10,2
83,6
6,1
79,6
-
-
372,0
0,5
382,5
0,5
325
0,5
Anmærkning: Af hensyn til præsentationen i årsrapporten for 2022 er tilgodehavender vedrørende
forudbetalt løn på i alt 1,1 mio. kr. reklassificeret og flyttet fra den bogførte registrering under kortfristet gæld
til omsætningsaktiverne jf. Økonomistyrelsens
Vejledning om kravspecifikation til regnskabsrapporter til
årsrapporter 2022
. Der er tilsvarende foretaget rettelser i sammenligningsåret.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og SAP Intern.
De anførte budgettal afspejler den opførte bevilling på Forslag til finanslov for fi-
nansåret 2023 (FFL23) for Motorstyrelsen. Den afsatte driftsramme på FFL23 er
udtryk for en teknisk budgettering af § 9.
Skatteministeriet
og skal ses i tilknyt-
ning til en forventet kommende flerårsaftale, herunder de afsatte reserver til
Skatteministeriet på § 35.
Generelle reserver.
Regnskabsresultatet for 2022 er sammenfattet i
tabel 1
ovenfor og viser, at Mo-
torstyrelsen i 2022 havde et samlet mindreforbrug på 12,9 mio. kr. i forhold til
årets samlede bevilling, heraf et merforbrug på 4,2 mio. kr. løn, et mindreforbrug
på 9,9 mio. kr. øvrig drift og en merindtægt på 7,2 mio. kr. Resultatet skyldes pri-
mært en stigning i antallet af anmodninger om eksportgodtgørelse på ca. 15 pct.
samt færre omkostninger til køb af nummerplader som følge af mindre aktivitet
på motorområdet.
Udnyttelsesgraden for lånerammen faldt fra 10,2 pct. i 2021 til 6,1 pct. i 2022,
hvilket kan henføres til afskrivninger.
Antal årsværk steg fra 372,0 i 2021 til 382,5 i 2022, hvilket primært kan henfø-
res til rekruttering af nye medarbejdere til at håndtere stigningen i antallet af an-
modninger om eksportgodtgørelse, som Motorstyrelsen behandler. Prisen pr.
årsværk er uændret og udgør 0,5 mio. kr.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 102: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685660_0009.png
Årsrapport 2022 Motorstyrelsen
Side 8
Motorstyrelsens drift og administrerede ordninger
Motorstyrelsen er ansvarlig for følgende hovedkonti: Motorstyrelsens driftskonto
er § § 09.31.05.
Motorstyrelsen
(driftsbevilling). Den administrerede ordning ud-
gør bevillingen under § 09.51.51.
Gebyrer på motorområdet
(Anden bevilling),
som fremgår af tabel 12.
Af
tabel 2
nedenfor fremgår Motorstyrelsens samlede indtægter og udgifter i
årets regnskab. Desuden vises årets overførte overskud ultimo 2022.
Tabel 2. Virksomhedens hovedkonti
(mio. kr.)
Drift
Udgifter
Indtægter
Administreret ordning
Udgifter
Indtægter
Bevilling
(FL + TB)
273,6
-50,4
-
-952,2
Regnskab
268,0
-57,6
-
-835,6
Overført over-
skud/Videre-
førelse ultimo
-35,7
-
Anmærkning: Fortegn vedrørende ”overført overskud” afviger fra angivet fortegn i Statens Koncernsystem
(SKS). Fortegnet er justeret af hensyn til præsentationen i årsrapporten således, at der anvendes samme
fortegn for overført overskud, videreførsel og årets resultat i årsrapportens tabeller.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
Styrelsens overførte overskud udgjorde 22,8 mio. kr. primo 2022. Der er et over-
skud i 2022 på 12,9 mio. kr., hvorefter det overførte overskud ultimo 2022 er for-
øget til 35,7 mio. kr.
Oplysninger om den administrerede ordning fremgår af afsnit
3.7 Bevillingsregn-
skabet.
2.3 Kerneopgaver og ressourcer
Motorstyrelsen har tre opgaver, som er angivet i finansloven for 2022. Alle aktivi-
teter kan henføres til opgaver og opgøres i forhold til bevilling samt de realise-
rede regnskabstal.
Af
tabel 3
fremgår Motorstyrelsens opgaver og ressourceforbrug for 2022.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 102: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685660_0010.png
Årsrapport 2022 Motorstyrelsen
Side 9
Tabel 3. Sammenfatning af økonomi for virksomhedens opgaver
Opgave
(mio. kr.)
0. Generelle fællesomkost-
ninger
1. Retvisende værdifastsæt-
telse af motorkøretøjer
2. Korrekt afgiftsberegning
og effektiv administration og
registrering
3. Målrettet vejledning og ef-
fektiv kontrol
I alt
Bevil-
ling
(FL+TB)
-34,2
-10,7
Øvrige
indtægter
-0,4
-56,6
Omkost-
ninger
61,5
60,5
Andel af
årets over-
skud
26,9
-6,8
-97,7
0,0
98,0
0,4
-80,6
-223,2
-0,7
-57,6
48,0
268,0
-33,3
-12,9
Anmærkning: Lønforbruget er ved årets afslutning fordelt på FL-formål ud fra den konstaterede
tidsanvendelse.
Kilde: Statens Koncernsystem og SAP Intern.
Ud fra principperne fra Økonomistyrelsens tværstatslige krav gældende fra den
1. januar 2016 er der for 2022 foretaget en regnskabsmæssig registrering af
generelle fællesomkostninger under opgave 0.
Generelle fællesomkostninger,
hvor der blandt andet er registreret omkostninger til husleje og ledelsesstøt-
tende aktiviteter.
For de øvrige opgaver bemærkes, at der under opgaverne 1-3 alene er registre-
ret omkostninger til øvrig drift og løn direkte knyttet til udførsel af opgaverne.
I 2022 var der et samlet mindreforbrug på 12,9 mio. kr. Resultat kan overordnet
henføres til en stigning i antallet af anmodninger om eksportgodtgørelse på ca.
15 pct. samt færre omkostninger til køb af nummerplader som følge af mindre
aktivitet på motorområdet.
0. Generelle fællesomkostninger
Motorstyrelsen har i 2022 haft et merforbrug på 26,9 mio. kr. på opgave 0.
Ge-
nerelle fællesomkostninger.
Merforbruget kan blandt andet henledes til, at Mo-
torstyrelsen i 2022 har øget fokus på anvendelse af data til at prioritere og styre
styrelsens opgaver.
1. Retvisende værdifastsættelse af motorkøretøjer
I 2022 var der et mindreforbrug på 6,8 mio. kr. på opgave 1.
Retvisende værdi-
fastsættelse af motorkøretøjer.
Mindreforbruget skyldes blandt andet, at der i
2022 var et mindreforbrug vedrørende værdifastsættelse af eksportkøretøjer,
som kan henføres til, at Motorstyrelsens gennemsnitlige sagsbehandling ved sa-
ger om udbetaling af eksportgodtgørelse var lidt hurtigere end forventet. Der var
derudover færre omkostninger til blandt andet værdifastsættelse af varebiler
som nedvejes, som følge af færre anmodninger.
2. Korrekt afgiftsberegning og effektiv administration og registrering
Der var i 2022 et merforbrug på 0,4 mio. kr. på opgave 2.
Korrekt afgiftsbereg-
ning og effektiv administration og registrering.
Opgaven vedrører blandt andet
ekspedition af borgere og virksomheder, udvikling og vedligeholdelse af Motor-
registret samt behandling af ansøgninger om fx afgiftsfritagelse.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 102: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685660_0011.png
Årsrapport 2022 Motorstyrelsen
Side 10
3. Målrettet vejledning og effektiv kontrol
Omkostningerne til opgave 3.
Målrettet vejledning og effektiv kontrol
vedrører
primært vejlednings- og kontrolaktiviteter på motorområdet. Der var i 2022 et
mindreforbrug på 33,3 mio. kr. på opgaven, som blandt andet kan henledes til,
at der var behov for at omprioritere ressourcer til Motorstyrelsens øvrige opga-
ver, herunder til værdifastsættelse af eksportkøretøjer.
2.4 Målrapportering
Afsnittet er opdelt i to dele. Første del omfatter alle målene i Motorstyrelsens
mål- og resultatplan for 2022, der er aftalt med Skatteministeriets departement. I
tabel 4
fremgår den realiserede resultatopfyldelse.
I anden del beskrives udvalgte mål mere dybdegående, herunder en vurdering
af årsagen til, at mål er opfyldt eller ikke opfyldt.
Oversigt over årets resultatopfyldelse
Af
tabel 4
fremgår årets mål- og resultatopfyldelse i Motorstyrelsen for 2022.
Tabel 4. Årets resultatopfyldelse
Mål
Succeskriterium
Opnåede resultater
Målopfyldelse
Pejlemærke 1: Motorstyrelsen skal sikre, at borgere og virksomheder oplever en ef-
fektiv, pålidelig og kompetent administration, mens kerneinteressenter oplever styrel-
sen som lydhør og samarbejdsorienteret
1.1 Omdømme
(koncernfæl-
les)
Resultatet af omdøm-
memålingen, skal som
minimum være 3,6 po-
int. Det måles på en
skala fra 1-5.
Resultatet af den lø-
bende måling af til-
fredsheden med styrel-
sens vejledningsindsats
skal i gennemsnit mini-
mum være 3,9 point for
telefonbetjening og 4,0
point for mailbesvarel-
ser. Der måles på en
skala fra 1-5.
Resultatet af den årlige
omdømmemåling er 3,6
point.
Opfyldt
1.2 Kundetil-
fredshed kon-
cernfælles)
Resultatet af den lø-
bende måling af til-
fredsheden med styrel-
sens vejledningsindsats
er 4,1 point for telefon-
betjening og 4,1 point
for mailbesvarelser.
Opfyldt
Pejlemærke 2: Motorstyrelsen skal sikre korrekt afgiftsberegning og høj regelefterle-
velse ved at levere høj kvalitet og korrekthed i sagsbehandlingen samt gennem mål-
rettet og integreret vejledning og kontrol
2.1 Høj kor-
rekthed i sags-
behandlingen
2.2 Pristjek af
brugte selvan-
meldte impor-
terede køretø-
jer
Minimum 98 pct. af sty-
relsens stikprøvekon-
troller er gennemført
uden regnskabsfejl.
Der er foretaget pristjek
af 15 pct. af alle selvan-
meldte brugte importe-
rede køretøjer.
99,7 pct. af de udtagne
stikprøvekontroller er
gennemført uden regn-
skabsfejl.
Der er foretaget pristjek
af 8,0 pct. af selvan-
meldte værdifastsættel-
ser af brugte importe-
rede køretøjer.
Opfyldt
Ikke opfyldt
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 102: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685660_0012.png
Årsrapport 2022 Motorstyrelsen
Side 11
Mål
2.3 Kontrol på
leasingområ-
det
Succeskriterium
Der er gennemført pris-
tjek af minimum 1.000
genberegninger på lea-
singområdet og mini-
mum 10 efterkontroller
af leasingvirksomheder.
Opnåede resultater
Der er gennemført
1.046 pristjek af genbe-
regninger og 32 efter-
kontroller af leasingvirk-
somheder.
Målopfyldelse
Opfyldt
Pejlemærke 3: Motorstyrelsen skal sikre en effektiv og realistisk planlægning samt
rettidig og korrekt eksekvering med videreudvikling af Motorstyrelsens drifts- og re-
sultatstyring og implementering af nye sagsbehandlingsværktøjer
3.1 Overhol-
delse af frister
for udbetaling
af eksport-
godtgørelse
Minimum 90 pct. af alle
sager, hvori der skal ud-
betales eksportgodtgø-
relse, har overholdt den
fastsatte frist for udbe-
taling.
Fristen er overholdt i
93,0 pct. af sagerne
vedrørende udbetaling
af eksportgodtgørelse.
Opfyldt
Pejlemærke 4: Motorstyrelsen skal sikre en kontinuerlig høj faglighed gennem rettidig
rekruttering af nødvendige kompetencer samt strategisk medarbejder- og ledelsesud-
vikling
4.1 Høj faglig-
hed i opgave-
løsningen
(koncernfæl-
les)
Det aggregerede resul-
tat af tre spørgsmål i
medarbejdertilfreds-
hedsundersøgelsen
(MTU), der indikerer ni-
veauet af faglighed i
opgaveløsningen, i gen-
nemsnit er minimum 4,3
point. Der måles på en
skala fra 1-5. Såfremt
resultatkravet ikke ind-
fries, skal der udarbej-
des en plan for opfølg-
ning.
Resultatet af spørgs-
målene fra MTU, som in-
dikerer faglighed, har et
gennemsnit på 4,4 po-
int.
Opfyldt
Kilde: Motorstyrelsens mål- og resultatplan for 2022.
I 2022 er der syv mål i mål- og resultatplanen. Heraf er opfyldelsen af seks mål
nået.
Uddybende analyse og vurderinger
I det følgende fremgår uddybning af de væsentligste opnåede og ikke opnåede
mål og resultater.
Mål 1.2. Kundetilfredshed
Mål 2.2. Pristjek af brugte selvanmeldte importerede køretøjer
Mål 3.1. Overholdelse af frister for udbetaling af eksportgodtgørelse
Mål 1.2. Kundetilfredshed
Motorstyrelsen foretager løbende målinger af kundetilfredsheden for at sikre, at
kunderne oplever, at Motorstyrelsen har en effektiv, pålidelig og kompetent ad-
ministration, hvor de får en korrekt og ensartet behandling og oplever kundeser-
vice af høj kvalitet.
Målingerne i 2022 viste, at kunderne generelt oplever Motorstyrelsens admini-
stration tilfredsstillende. Resultatet af målingerne i 2022 viste en tilfredshed med
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 102: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685660_0013.png
Årsrapport 2022 Motorstyrelsen
Side 12
styrelsens vejledningsindsats på 4,1 point for telefonbetjening og 4,1 point for
mailbesvarelser.
Mål 2.2. Pristjek af brugte selvanmeldte importerede køretøjer
Motorstyrelsen udsøger køretøjer til pristjek hver måned for at sikre en kontinu-
erlig opdagelsesrisiko. Kontroltrykket ved selvanmeldte importerede brugte kø-
retøjer opgøres som antal afsluttede pristjek i 2022 sammenholdt med antallet
af selvanmeldte køretøjer i 2021. Der blev i 2022 gennemført pristjek af ca.
5.600 selvanmeldte brugte importerede køretøjer, svarende til et kontroltryk på
8 pct.
Der var i 2022 et behov for at prioritere flere af Motorstyrelsens værdifastsæt-
tere til opgaven vedrørende eksportgodtgørelse pga. en stigning i antallet af an-
modninger om eksportgodtgørelse på ca. 15 pct. Motorstyrelsen ansatte flere
værdifastsættere og har udarbejdet en plan for 2023, der skal sikre målopfyl-
delse i 2023. Motorstyrelsen følger op på planen hver 14. dag, hvor der kan
igangsættes eventuelle mitigerende tiltag, hvis markedsudviklingen giver anled-
ning hertil, ligesom omprioritering af medarbejdere inden for værdifastsættel-
sesenhederne drøftes løbende.
Mål 3.1. Overholdelse af frister for udbetaling af eksportgodtgørelse
Fristen for udbetaling af eksportgodtgørelse er fastsat til ni uger i registrerings-
afgiftsloven. Målet opgøres som antal sager, hvor fristen er overholdt sammen-
holdt med antallet af samlede sager.
Motorstyrelsen behandlede i 2022 ca. 24.000 sager vedrørende eksportgodtgø-
relse. Fristen for udbetaling af eksportgodtgørelsen blev overholdt i mere end
22.000 af sagerne, svarende til 93 pct. af alle sager.
2.5 Forventninger til det kommende år
Af
tabel 5
fremgår Motorstyrelsens forventninger til det økonomiske resultat for
det kommende år.
Tabel 5. Forventninger til det kommende år
Hovedkonto (mio. kr.)
Bevilling og øvrige indtægter
Udgifter
Resultat
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
Regnskabsår
2022
-280,8
268,0
-12,9
Grundbudget
2023
-233,9
233,9
-
De anførte budgettal afspejler den opførte bevilling på FFL23 for Motorstyrelsen.
Den afsatte driftsramme på FFL23 er udtryk for en teknisk budgettering af § 9.
Skatteministeriet
og skal ses i tilknytning til en forventet kommende flerårsaftale,
herunder de afsatte reserver til Skatteministeriet på § 35.
Generelle reserver.
I 2023 forventes ca. 25.000 anmodninger om eksportgodtgørelse. Det er en
stigning på ca. 20 pct. fra 2021. Stigningen betyder, at Motorstyrelsens indtæg-
ter øges, og at omkostningerne til værdifastsættelse af brugte eksporterede kø-
retøjer øges tilsvarende.
Motorstyrelsen har for 2023 udarbejdet en samlet plan for værdifastsættelses-
området, som blandt andet skal sikre, at målet om pristjek af 15 pct. af brugte
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 102: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Årsrapport 2022 Motorstyrelsen
Side 13
importerede køretøjer kan opnås. Som en del af planen, forventer Motorstyrelsen
en nettotilgang af 8 årsværk i 2023.
I 2023 vil Motorstyrelsen ligeledes øge fokus på kontrol af leasingkøretøjer, som
betaler forholdsmæssig registreringsafgift. Motorstyrelsen vil blandt andet kon-
trollere, om køretøjerne værdifastsættes korrekt, og om betingelserne for at af-
regne forholdsmæssig registreringsafgift er opfyldt.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 102: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685660_0015.png
Årsrapport 2022 Motorstyrelsen
Side 14
Regnskab
3
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 102: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Årsrapport 2022 Motorstyrelsen
Side 15
I dette afsnit redegøres for Motorstyrelsens ressourceforbrug i finansåret 2022
udtrykt ved en resultatopgørelse samt den finansielle status på balancen. Derud-
over omfatter afsnittet de hovedkonti, som styrelsen har haft det budget- og
regnskabsmæssige ansvar for i 2022.
Regnskabsafsnittet omfatter herudover et bevillingsregnskab med årets forbrug
af bevillinger pr. hovedkonto samt opstillinger, der viser udnyttelsen af låneram-
men og lønsumsloft.
3.1 Anvendt regnskabspraksis
Motorstyrelsen følger Bekendtgørelse nr. 116 om statens regnskabsvæsen af
19. februar 2018 (Regnskabsbekendtgørelsen) og retningslinjerne i Finansmini-
steriets
Økonomisk Administrative Vejledning
(ØAV).
Årsrapporten for 2022 er udarbejdet i overensstemmelse med de regnskabs-
principper mv., som fremgår af Økonomistyrelsens
Vejledning om årsrapport for
statslige institutioner
af oktober 2022.
Den anvendte regnskabspraksis er baseret på omkostningsprincippet for aktivi-
teter finansieret under bevillingstypen driftsbevilling. Den anvendte regnskabs-
praksis svarer til de principper, der er beskrevet i Motorstyrelsens regnskabsin-
struks.
Beløb angives som udgangspunkt i mio. kr. med én decimal, og der kan fore-
komme afrundingsdifferencer. Tabellerne anvender samme fortegn som i ud-
data fra Statens KoncernSystem (SKS). Ved beløb mindre end 50.000 kr. angives
”0,0” i tabellerne. Hvis der ikke fremstår en saldo, angives ”-” i tabellerne.
Der er ikke sket ændringer i anvendt regnskabspraksis i 2022.
Dispensationer og skøn for omkostningsbaseret regnskab
Motorstyrelsen har ingen dispensationer fra det gældende regelsæt vedrørende
det omkostningsbaserede område.
Der er med opgørelse af en række regnskabsposter anvendt skøn. Det vurderes
ikke, at der er væsentlige usikkerheder forbundet med skønnene.
Feriepenge:
Den hensatte forpligtelse til feriepenge er opgjort ud fra speci-
fikke oplysninger om ferietilgodehavender pr. medarbejder
(den konkrete me-
tode).
Opgørelsen følger samme metode som tidligere år.
Over-/merarbejde:
Opgørelsen er baseret på tidsregistreringer over antallet
af timer, som medarbejdere og chefer har til gode pr. 31. december 2022,
herunder eksempelvis afspadseringstimer, flextimer samt en gennemsnits-
timepris. ATN-dage til medarbejdere og ledere indgår ikke i opgørelsen af den
øvrige hensatte forpligtelse under kortfristet gæld, note 3. Oplysning om ATN-
dage er indarbejdet som en eventualforpligtelse, note 4. Opgørelsen følger
samme metode som tidligere år.
Engangsvederlag og særlig honorering:
Der er foretaget skønsmæssige hen-
sættelser til engangsvederlag for medarbejdere og ledere for honorering af
særlig indsats i 2022, der forventes udmøntet i 2023. Opgørelsen følger
samme metode som tidligere år.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 102: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Årsrapport 2022 Motorstyrelsen
Side 16
Seniorbonus.
Opgørelsen er baseret på cirkulæret om seniorbonus, som fore-
skriver, at alle ansatte fra og med det kalenderår, hvori de fylder 62 år, har ret
til en årlig seniorbonus på 0,8 pct. af den sædvanlige årsløn. Optjeningsperio-
den for seniorbonus følger kalenderåret, og afregnes i januar i det efterføl-
gende år. Personer, som opfylder betingelserne for seniorbonus, og som til-
træder i løbet af kalenderåret, har ret til en forholdsmæssig andel af bonussen
og indgår i opgørelsen. Personer, der fratræder i løbet af året, afregnes på
fratrædelsestidspunktet og indgår ikke i opgørelsen. Der er tale om en ny hen-
sættelse, som ikke er foretaget i tidligere år.
Dispensationer og skøn for udgiftsbaseret regnskab
Økonomistyrelsen har givet dispensation til, at en andel debitorer under finanslo-
vens § 9, hvor bogføringen er sket i skatteforvaltningens økonomisystem SAP38,
kan indregnes som tilgodehavender under finanslovens § 38.
3.2 Resultatopgørelse mv.
Af
tabel 6
fremgår Motorstyrelsens resultatopgørelse for de omkostningsbase-
rede bevillinger.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 102: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685660_0018.png
Årsrapport 2022 Motorstyrelsen
Side 17
Tabel 6. Resultatopgørelse
Note
(mio. kr.)
Ordinære driftsindtægter
Bevilling
Salg af varer og tjenesteydelser
Eksternt salg af varer og tjenester
Internt statsligt salg af varer og
tjenester
Tilskud til egen drift
Gebyrer
Ordinære driftsindtægter i alt
Ordinære driftsomkostninger
Ændring i lagre
Forbrugsomkostninger
Husleje
Forbrugsomkostninger i alt
Personaleomkostninger
Lønninger
Pension
Lønrefusion
Andre personaleomkostninger
Personaleomkostninger i alt
Af- og nedskrivninger
Internt køb af varer/tjenesteydelser
Andre ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger i alt
Resultat af ordinær drift
Andre driftsposter
Andre driftsindtægter
Andre driftsomkostninger
Resultat før finansielle poster
Finansielle poster
Finansielle indtægter
Finansielle omkostninger
Resultat før ekstraordinære poster
Ekstraordinære poster
Ekstraordinære indtægter
Ekstraordinære omkostninger
Årets resultat
2021
2022
2023
-251,7
-0,5
-0,5
-
-223,2
-0,7
-0,7
-
-174,6
-0,5
-0,5
-
-
-49,1
-301,3
-
-56,6
-280,5
-
-58,8
-233,9
-
-
-
13,0
13,0
12,2
12,2
8,4
8,4
162,1
22,2
-8,0
1,1
177,5
0,1
22,0
68,3
280,8
-20,4
169,2
24,2
-9,0
0,4
184,8
0,0
3,0
67,9
267,9
-12,6
-
-
-
-
159,7
0,0
0,9
64,9
233,9
-
-0,1
-
20,5
-0,0
0,0
-12,6
-
-
-
-0,0
0,3
-20,3
-0,3
0,0
-12,9
-
-
-
-
-
-20,3
-
-
-12,9
-
-
-
Anmærkning: Sumafvigelser skyldes afrunding.
Anmærkning: De anførte budgettal afspejler en teknisk indbudgettering for Motorstyrelsen af regeringens
forslag til finanslov for 2023 (FFL23) på § 9. For en nærmere beskrivelse henvises til årsrapportens tidligere
afsnit 2.2 og 2.5.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 102: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685660_0019.png
Årsrapport 2022 Motorstyrelsen
Side 18
Resultatet af styrelsens omkostningsbaserede driftsregnskab viser et overskud
på 12,9 mio. kr. Årets resultat kan hovedsageligt henføres til en stigning i antallet
af anmodninger om eksportgodtgørelse på ca. 15 pct. samt færre omkostninger
til køb af nummerplader som følge af mindre aktivitet på motorområdet.
Ordinære driftsindtægter
Motorstyrelsens samlede bevilling er reduceret med 28,5 mio. kr. fra 2021 til
2022. Den samlede bevilling udgør 223,2 mio. kr. i 2022. Reduktionen skyldes
primært, at udgifter fra 2022 forbundet med opgaver håndteret i Administrati-
ons- og Servicestyrelsen afholdes af Administrations- og Servicestyrelsen. Bevil-
lingen er ligeledes overført til Administrations- og Servicestyrelsen.
Der har i 2022 været en indtægt fra gebyrer i forbindelse med anmodning om
eksportgodtgørelse på 56,6 mio. kr., svarende til ca. 24.000 anmodninger. Ge-
byret er omkostningsdækkende, og finansierer Motorstyrelsens omkostninger i
forbindelse med værdifastsættelse af køretøjer ved udbetaling af eksportgodt-
gørelse.
Ordinære driftsomkostninger
De ordinære driftsomkostninger er reduceret med 12,9 mio. kr. fra 2021 til 2022.
Ordinære driftsomkostninger udgør 267,9 mio. kr. i 2022. Reduktionen skyldes
primært, at udgifter fra 2022 forbundet med opgaver håndteret i Administrati-
ons- og Servicestyrelsen afholdes af Administrations- og Servicestyrelsen. Der
har derudover været færre omkostninger til køb af nummerplader.
Resultatdisponering
Af
tabel 7
fremgår resultatdisponering for Motorstyrelsen for 2022.
Tabel 7. Resultatdisponering af årets overskud
(mio. kr.)
Disponeret til bortfald
Disponeret til udbytte til statskassen
Disponeret til overført overskud
-
-
-12,9
Anmærkning: Fortegn vedrørende ”overført overskud” afviger fra angivet fortegn i Statens Koncernsystem
(SKS). Fortegnet er justeret af hensyn til præsentationen i årsrapporten således, at der anvendes samme
fortegn for overført overskud, videreførsel og årets resultat i årsrapportens tabeller.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
Årets overskud på 12,9 mio. kr. overføres til det overførte overskud i egenkapita-
len.
Forklaring af tilbageførte hensættelser og periodiseringsposter
Motorstyrelsen har i 2022 tilbageført følgende hensættelser registreret primo
2022:
Engangsvederlag:
Udbetalingen til engangsvederlag for medarbejdere og ho-
norering af særlig indsats for ledere i 2022 var i alt 3,7 mio. kr. Hensættelsen
er herefter fuldt tilbageført.
Over-/merarbejde:
Der er udbetalt over-/merarbejde for special- og chefkon-
sulenter på i alt 0,3 mio. kr. Hensættelsen er herefter fuldt tilbageført
Periodiseringsposter:
Der er ikke tilbageført periodiseringsposter uden, at der
er sket modregning i en tilsvarende faktura.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 102: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685660_0020.png
Årsrapport 2022 Motorstyrelsen
Side 19
3.3 Balancen
Af
tabel 8a og 8b
fremgår Motorstyrelsens balance fordelt på henholdsvis akti-
ver og passiver pr. 31. december 2022.
Tabel 8a. Balance
Aktiver
Note
Aktiver (mio. kr.)
Anlægsaktiver
2021
2022
1
Immaterielle anlægsaktiver
Færdiggjorte udviklingsprojekter
Erhvervede koncessioner, patenter m.v.
Udviklingsprojekter under opførelse
Immaterielle anlægsaktiver i alt
0,1
-
-
0,1
0,0
-
-
0,0
2
Materielle anlægsaktiver
Grunde, arealer og bygninger
Infrastruktur
Transportmateriel
Produktionsanlæg og maskiner
Inventar og it-udstyr
Igangværende arbejder for egen regning
Materielle anlægsaktiver i alt
Finansielle anlægsaktiver
Statsforskrivning
Øvrige finansielle anlægsaktiver
Finansielle anlægsaktiver i alt
Anlægsaktiver i alt
Omsætningsaktiver
Varebeholdninger
Tilgodehavender
Periodeafgrænsningsposter
Værdipapirer
Likvide beholdninger
FF5 Uforrentet konto
FF7 Finansieringskonto
Andre likvider
Likvide beholdninger i alt
Omsætningsaktiver i alt
Aktiver i alt
37,6
2,0
-0,0
39,6
51,9
55,7
39,6
20,2
-4,4
55,4
66,9
70,7
-
10,9
1,5
-
-
10,4
1,1
-
3,7
-
3,7
3,8
3,7
-
3,7
3,7
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Anmærkning: Sumafvigelser skyldes afrunding. Af hensyn til præsentationen i årsrapporten er
tilgodehavender vedrørende forudbetalt løn på i alt 1,1 mio. kr. reklassificeret og flyttet fra den bogførte
registrering under anden kortfristet gæld til periodeafgrænsningsposter under omsætningsaktiverne, jf.
Økonomistyrelsens
Vejledning om kravspecifikation til regnskabsrapporter til årsrapporter 2022
. Der er
tilsvarende foretaget rettelser i sammenligningsåret.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 102: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Årsrapport 2022 Motorstyrelsen
Side 20
Den samlede balance udgør 70,7 mio. kr. pr. 31. december 2022 mod 55,7 mio.
kr. pr. 31. december 2021.
Anlægsaktiver
Anlægsaktiver udgør 3,7 mio. kr. pr. 31. december 2022 mod 3,8 mio. kr. pr. 31.
december 2021. Faldet i anlægsaktiver skyldes ordinære afskrivninger af det
færdiggjorte udviklingsprojekt af en robotics-løsning til fremsøgning af ejer- og
brugerforhold. De immaterielle anlægsaktiver er nærmere beskrevet under tabel
13.
Omsætningsaktiver
Udviklingen i omsætningsaktiver viser samlet set en stigning på 15,0 mio. kr. fra
2021 til 2022. Omsætningsaktiver udgør 66,9 mio. kr. i 2022. Under omsæt-
ningsaktiver er saldoen for likvide beholdninger forøget med 15,9 mio. kr. Stig-
ningen i likvide beholdninger kan hovedsageligt henføres til, at Motorstyrelsens
finansieringskonto er øget som følge af overført overskud fra årets resultat.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 102: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685660_0022.png
Årsrapport 2022 Motorstyrelsen
Side 21
Tabel 8b. Balance
Passiver
Note
Passiver (mio. kr.)
Egenkapital
Reguleret egenkapital (Startkapital)
Opskrivninger
Reserveret egenkapital
Bortfald
Udbytte til staten
Overført overskud
Egenkapital i alt
2021
2022
-3,7
-
-
-
-
-22,8
-26,5
-4,0
-3,7
-
-
-
-
-35,7
-39,4
-4,4
3
Hensatte forpligtelser
Langfristede gældsposter
FF4 Langfristet gæld
Donationer
Prioritets gæld
Anden langfristet gæld
Langfristet gæld i alt
Kortfristede gældsposter
Leverandører af varer og tjenesteydelser
Anden kortfristet gæld
Skyldige feriepenge
Indefrosne feriepenge
Igangværende arbejder for fremmed
regning
Periodeafgrænsningsposter
Kortfristet gæld i alt
Gæld i alt
-0,1
-
-
-
-0,1
-0,0
-
-
-
-0,0
-9,1
-4,8
-11,2
-0,1
-
-
-25,1
-25,2
-55,7
-9,2
-4,9
-12,8
-
-
-
-26,9
-26,9
-70,7
4
Aktiver
Passiver i alt
Anmærkninger: Sumafvigelser skyldes afrunding. Der henvises til anmærkninger under tabel 8a.
Balancen
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
Hensatte forpligtelser
Udviklingen i hensatte forpligtelser viser samlet set en stigning på 0,4 mio. kr. fra
2021 til 2022. Hensatte forpligtelser udgør 4,4 mio. kr. i 2022. Hensættelsen
vedrører udbetaling af engangsvederlag for medarbejdere og honorering af en
særlig indsats for ledere samt udbetaling af over- og merarbejde for special- og
chefkonsulenter. Stigningen kan henføres til en stigning i antallet af medarbej-
dere i Motorstyrelsen.
Kortfristet gæld
Udviklingen i kortfristet gæld viser samlet set en stigning på 1,8 mio. kr. fra 2021
til 2022. Kortfristet gæld udgør 26,9 mio. kr. i 2022. Under kortfristet gæld er sal-
doen for skyldige feriepenge forøget med 1,6 mio. kr. Stigningen kan henføres til
en stigning i antallet af medarbejdere i Motorstyrelsen.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 102: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685660_0023.png
Årsrapport 2022 Motorstyrelsen
Side 22
3.4 Egenkapitalforklaring
Af
tabel 9
nedenfor fremgår ændringerne i de forskellige poster i Motorstyrel-
sens egenkapital. Forklaringerne til tabel 9 uddyber egenkapitalen i balancen og
viser årets ændringer som følge af resultatdisponering.
Tabel 9. Egenkapitalforklaring
Egenkapital primo (mio. kr.)
Reguleret egenkapital primo
+Ændring i reguleret egenkapital
Reguleret egenkapital ultimo
Opskrivninger primo
+Ændring i opskrivninger
Opskrivninger
Reserveret egenkapital primo
+Ændring i reserveret egenkapital
Reserveret egenkapital ultimo
Overført overskud primo
+Primoregulering/flytning mellem bogfø-
ringskredse
+Regulering af det overførte overskud
+Overført fra årets resultat
-Bortfald
-Udbytte til staten
Overført overskud ultimo
Egenkapital ultimo
Egenkapital ultimo jf. balancen (tabel 8)
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
2021
-3,7
-
-3,7
-
-
-
-
-
-
-2,5
-
-
-20,3
-
-
-22,8
-26,5
-26,5
2022
-3,7
-
-3,7
-
-
-
-
-
-
-22,8
-
-
-12,9
-
-
-35,7
-39,4
-39,4
Motorstyrelsens egenkapital udgør ultimo 2022 39,4 mio. kr., hvoraf 35,7 mio.
kr. er overført overskud. Det overførte overskud er i 2022 forøget med 12,9 mio.
kr. som kan henføres til årets resultat.
3.5 Likviditet og låneramme
Af
tabel 10
fremgår udnyttelsesgraden af lånerammen.
Tabel 10. Udnyttelsesgrad af låneramme
(mio. kr.)
Sum af immaterielle og materielle anlægsaktiver
Låneramme
Udnyttelsesgrad i pct.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
2022
0,0
0,5
6,1
Motorstyrelsens låneramme ultimo 2022 udgør 0,5 mio. kr. Trækket på låneram-
men ultimo 2022 udgør under 0,1 mio. kr. og vedrører det færdiggjorte
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 102: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685660_0024.png
Årsrapport 2022 Motorstyrelsen
Side 23
udviklingsprojekt af en robotics-løsning til fremsøgning af ejer- og brugerforhold.
Lånerammen er derved overholdt.
3.6 Opfølgning på lønsumsloft
Af
tabel 11
fremgår udnyttelse af lønsumsloft for driftsbevilling, som hører under
Motorstyrelsen.
Tabel 11. Opfølgning på lønsumsloft
(mio. kr.)
Lønsumsloft FL
Lønsumsloft inkl. TB/aktstykker
Lønforbrug under lønsumsloft
Difference (mindre-/merforbrug)
Akkumuleret opsparing ultimo 2021
Akkumuleret opsparing ultimo 2022
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
§ 09.31.05.
176,7
179,9
184,2
-4,3
33,3
29,0
Det samlede lønforbrug under lønsumsloftet i 2022 er 184,2 mio. kr. Lønsums-
loftet primo 2022 var 176,7 mio. kr. På tillægsbevilling er der i alt tilført lønsum
på 3,2 mio. kr., der vedrører en særlig procedure for partshøring ved værdifast-
sættelse. Den akkumulerede opsparing af lønsum falder således til 29,0 mio. kr.
ultimo 2022.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 102: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685660_0025.png
Årsrapport 2022 Motorstyrelsen
Side 24
3.7 Bevillingsregnskabet
Bevillingsregnskabet fremgår af
tabel 12,
der indeholder indtægter og udgifter i
2022 på hovedkontoniveau. Bevillingsregnskabet indeholder de hovedkonti,
som Motorstyrelsen er ansvarlig for, og som er opgjort i bidrag til statsregnska-
bet.
Tabel 12. Bevillingsregnskab
Hovedkonto
Drift
09.31.05
Navn
Bevillings-
type
(mio. kr.)
Bevilling
Regnskab
Afvigelse
Overført over-
skud/ Videre-
førelse ultimo
Motorstyrelsen
Drift
Udgifter
Indtægter
273,6
-50,4
268,0
-57,6
5,6
7,2
-35,7
Administrerede ordninger
09.51.51
Gebyrer på motor-
området
Anden
Udgifter
Indtægter
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
-
-952,2
-
-835,6
-
-116,6
-
For forklaring på afvigelse mellem bevilling og regnskab for driftsbevillingen
henvises til årsrapportens øvrige afsnit. De regnskabsmæssige forklaringer på
afvigelser på Motorstyrelsens øvrige bevilling indgår i det følgende.
09.51.51. Gebyrer på motorområdet
Der var på hovedkonto 09.51.51.
Gebyrer på motorområdet
en indtægtsbevilling
på 952,2 mio. kr. Der er realiseret indtægter på 835,6 mio. kr., hvilket er en min-
dreindtægt på 116,6 mio. kr. svarende til 12,2 pct. af bevillingen. Indtægterne på
hovedkontoen vedrører hovedsageligt indtægter fra salg af nummerplader og
fra ejer- og brugerskifte. Der var for 2022 en forventet indtægt fra salg af num-
merplader på ca. 755 mio. kr., svarende til ca. 1.350.000 nummerplader. Der
blev i 2022 solgt ca. 1.200.000 nummerplader, svarende til ca. 700 mio. kr. Der
var ligeledes budgetteret med indtægter fra ejer- og brugerskifte på ca. 165 mio.
kr. Der var i 2022 indtægter fra ca. 117 mio. kr. fra ejer- og brugerskifte, sva-
rende til en mindreindtægt på ca. 48 mio. kr. Mindreindtægten på hovedkontoen
skyldes særligt, at salget af biler faldt i 2022.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 102: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685660_0026.png
Årsrapport 2022 Motorstyrelsen
Side 25
Bilag
4
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 102: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685660_0027.png
Årsrapport 2022 Motorstyrelsen
Side 26
Afsnittet indeholder yderligere information af relevans for regnskabet og årsrap-
porten, herunder noter til resultatopgørelsen og balancen.
4.1 Noter til resultatopgørelse og balance
I det følgende fremgår
note 1-4
til resultatopgørelsen og balancen. Det bemær-
kes, at
tabellerne 13 og 14
er baseret på dataudtræk fra Motorstyrelsens an-
vendte økonomisystem SAP Intern.
4.1.1
Note 1: Immaterielle anlægsaktiver
Af
tabel 13
fremgår de immaterielle anlægsaktiver.
Tabel 13. Note 1. Immaterielle anlægsaktiver
(mio. kr.)
Færdiggjorte
udviklings-
projekter
Erhvervede
koncessioner,
patenter,
licenser mv.
-
-
-
-
-
-
-
-
0,1
-
-
-
0,1
-0,1
-
-
I alt
Kostpris
Primokorrektioner og flytning ml.
bogføringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2022
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskriv-
ninger 31.12.2022
Regnskabsmæssig værdi pr.
31.12.2022
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
0,1
-
-
-
0,1
-0,1
-
-0,1
0,0
-0,0
-
-0,0
-
-
-
-
0,0
-0,0
-
-0,0
(mio. kr.)
Primo saldo pr. 1. januar 2022
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte udvik-
lingsprojekter
Kostpris pr. 31.12.2022
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og SAP Intern.
Udviklingsprojekter
under udførelse
-
-
-
-
-
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 102: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685660_0028.png
Årsrapport 2022 Motorstyrelsen
Side 27
Motorstyrelsen har ultimo 2022 immaterielle anlægsaktiver for under 0,1 mio. kr.
Anlægsaktiverne består af det færdiggjorte udviklingsprojekt af en robotics-løs-
ning til fremsøgning af ejer- og brugerforhold på køretøjer.
4.1.2
Note 2: Materielle anlægsaktiver
Af
tabel 14
fremgår de materielle anlægsaktiver.
Tabel 14. Note 2. Materielle anlægsaktiver
(mio. kr.)
Grunde, arealer
og bygninger
Infrastruktur
Produktionsanlæg
og maskiner
Transportmateriel
it-udstyr
Inventar og
I alt
Kostpris
Primokorrektioner og flytning ml.
bogføringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2022
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskriv-
ninger pr. 31.12.2022
Regnskabsmæssig værdi pr.
31.12.2022
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
(mio. kr.)
Primo saldo pr. 1. januar 2022
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte udvik-
lingsprojekter
Kostpris pr. 31.12.2022
Igangværende arbejder for egen
regning
-
-
-
-
-
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og SAP Intern.
Motorstyrelsen har ikke materielle anlægsaktiver.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 102: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685660_0029.png
Årsrapport 2022 Motorstyrelsen
Side 28
4.1.3
Note 3: Hensatte forpligtelser
Af nedenstående note 3 fremgår hensatte forpligtelser.
Note 3: Hensatte forpligtelser
(mio. kr.)
Forpligtelse til engangsvederlag for medarbejdere og ho-
norering af særlig indsats til ledere
Forpligtelse til udbetaling af over-/merarbejde til special-
og chefkonsulenter
I alt
Kilde: SAP Intern.
3,9
0,5
4,4
Motorstyrelsen har ultimo 2022 bogført hensatte forpligtelser for samlet 4,4 mio.
kr. De hensatte forpligtelser registreret som lønomkostninger udgøres af 3,9 mio.
kr. engangsvederlag for medarbejdere og honorering af særlig indsats til ledere
og 0,5 mio. kr. vedrørende udbetaling af over-/merarbejde til special- og chef-
konsulenter.
4.1.4
Note 4: Eventualaktiver og -forpligtelser
Jubilæumsforpligtelse
Motorstyrelsen har en retlig forpligtelse til at udbetale jubilæumsgratiale til med-
arbejdere efter 25, 40 og 50 års ansættelse i staten. Den fulde retlige forplig-
telse er pr. 31. december 2022 opgjort til 5,3 mio. kr. Inden for en femårig peri-
ode er forpligtelsen opgjort til 0,4 mio. kr. til de medarbejdere, der var ansat pr.
31. december 2022.
ATN-ordning
Motorstyrelsen anvender ATN-ordning, hvor ATN-dage for medarbejdere og le-
dere ikke kan komme til udbetaling, men alene kan afspadseres inden for en be-
stemt periode. ATN-dage i alt pr. 31. december 2022 udgør 170 dage, der sva-
rer til ca. 0,3 mio. kr.
Der vurderes ikke at være øvrige væsentlige områder, hvortil der er forbundet en
eventualforpligtelse.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 102: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685660_0030.png
Årsrapport 2022 Motorstyrelsen
Side 29
4.2 Indtægtsdækket virksomhed
Af
tabel 15
fremgår prisfastsætning af varer og ydelser i Motorstyrelsens ind-
tægtsdækkede virksomhed.
Tabel 15. Sammenfatning af elementer i prisfastsættelse
Kr.
Udsendelse af informationsbreve
Direkte omkostninger i alt
Indirekte omkostninger i alt
Øvrige indregnede omkostninger
Sum
Indtægter i alt
Kilde: SAP Intern.
0,5
0,3
-
0,7
-0,7
Af
tabel 16
fremgår en oversigt over Motorstyrelsens akkumulerede resultat ved-
rørende indtægtsdækkede virksomhed.
Tabel 16. Oversigt over akkumuleret resultat for indtægtsdækket virksomhed
Kr.
Udsendelse af in-
formationsbreve
Ultimo 2019
-
Ultimo 2020
-
Ultimo 2021
0,0
Ultimo 2022
0,0
Anmærkning: Motorstyrelsen havde i 2019 og 2020 ikke indtægtsdækket virksomhed.
Kilde: SAP Intern.
Motorstyrelsens indtægtsdækkede virksomhed omfatter Motorstyrelsens og Ud-
viklings- og Forenklingsstyrelsens omkostninger i forbindelse med håndtering af
fejlrettelser mv. af registrerede køretøjer, samt udsendelse af informationsbreve
til ejere og brugere af køretøjer. Samlet har der været balance mellem omkost-
ninger og indtægter på styrelsens indtægtsdækkede virksomhed i 2022.
4.3 Fællesstatslige løsninger mv.
Styrelsen har ikke salg af fællesstatslige løsninger, hvorfor tabel 17 udgår af års-
rapporten.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 102: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685660_0031.png
Årsrapport 2022 Motorstyrelsen
Side 30
4.4 Gebyrfinansieret virksomhed
Af
tabel 18
fremgår en oversigt over Motorstyrelsens gebyrordninger med admi-
nistrativt fastsat takst.
Tabel 18. Oversigt over gebyrordninger med administrativt fastsat takst
Kr.
Eksportgodtgø-
relse
Gebyrprovenu
Omkostninger
Resultat
Årets resultat
2019
Årets resultat
2020
Årets resultat
2021
Årets resultat
2022
-
-
-
-44,1
29,0
-15,1
-49,1
-50,9
1,8
-56,6
53,7
-2,9
Anmærkning: Gebyrordningen ved anmodning om eksportgodtgørelse er indført pr. 1. januar 2020. Der
indgår derfor ikke en opgørelse over ordningen for 2019.
Kilde: SAP Intern.
Gebyrordningen vedrører udbetaling af eksportgodtgørelse. Gebyret er omkost-
ningsdækkende, og indført i forbindelse med, at selvanmelderordningen ved ek-
sport af brugte køretøjer blev afskaffet.
I medfør af registreringsafgiftslovens § 7 c, stk. 7 er gebyret, i bekendtgørelse nr.
897 af 16. juni 2020 om opkrævning af gebyr i forbindelse med anmodning om
eksportgodtgørelse for brugte motorkøretøjer, fastsat til 2.350 kr. pr. køretøj ved
indgivelsen af anmodning om eksportgodtgørelse.
Der var i 2022 et mindreforbrug fra gebyrordningen på 2,9 mio. kr. Mindreforbru-
get skyldes, at Motorstyrelsens gennemsnitlige sagsbehandling ved sager om
udbetaling af eksportgodtgørelse, har været lidt hurtigere end forudsat ved be-
regningen af gebyrets størrelse. Det forventes, at der vil være balance mellem
indtægter og omkostninger over en fireårig periode.
Styrelsen har ikke gebyrfinansieret virksomhed, hvor gebyret er fastsat ved lov,
hvorfor tabel 19 udgår af årsrapporten.
4.5 Tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning
Styrelsen har ikke tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning, hvorfor tabel 20
udgår af årsrapporten.
4.6 Forelagte investeringer
Styrelsen har ikke investeringsprojekter, som har været forelagt Finansudvalget,
hvorfor tabel 21 og 22 udgår af årsrapporten.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 102: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685660_0032.png
Årsrapport 2022 Motorstyrelsen
Side 31
4.7 It-omkostninger
Af
tabel 23
fremgår en opgørelse af Motorstyrelsens it-omkostninger fordelt på
lønomkostninger, driftsomkostninger og investeringsomkostninger. Tabellen in-
deholder de systemrettede it-omkostninger til fagsystemer, it-omkostninger til
ikke-fagspecifikke systemer og ydelser, herunder af- og nedskrivninger samt it til
kontorhold mv.
Tabel 23. It-omkostninger
Sammensætning
Interne personaleomkostninger til it (it-drift/-vedligehold/-udvikling)
Interne statslige køb af it, herunder fra Statens IT
It-systemdrift
It-vedligehold
It-udviklingsomkostninger
Udgifter til it-varer til forbrug
I alt
(mio. kr.)
8,9
-
0,6
4,6
-
1,3
16,7
Anmærkning.: Interne personaleomkostninger til it er ved årets afslutning beregnet ud fra den konstaterede
tidsanvendelse.
Kilde: SAP Intern.
4.8 Supplerende bilag
Styrelsen har ikke supplerende bilag.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 102: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685660_0033.png
Årsrapport 2022 Motorstyrelsen
Side 32
www.motorst.dk
Motorstyrelsen er en
del af Skatteforvaltningen