Finansudvalget 2022-23 (2. samling)
FIU Alm.del Bilag 102
Offentligt
2685657_0001.png
Årsrapport 2022
It-tilsynet
Skatteministeriet
Årsrapport
Marts 2022
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 102: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Årsrapport 2022 It-tilsynet
Side 1
Indholdsfortegnelse
1.
2.
2.1
2.2
2.3
2.4
2.5
3.
3.1
3.2
3.3
3.4
3.5
3.6
3.7
4.
4.1
4.1.1
4.1.2
4.1.3
4.2
4.3
4.4
4.5
4.6
4.7
4.8
Påtegning af det samlede regnskab ..................................................................................................1
Beretning ......................................................................................................................................................3
Præsentation af It-tilsynet ............................................................................................................................ 4
Ledelsesberetning ............................................................................................................................................ 5
Kerneopgaver og ressourcer ....................................................................................................................... 7
Målrapportering .................................................................................................................................................. 8
Forventninger til det kommende år ......................................................................................................... 8
Regnskab .....................................................................................................................................................9
Anvendt regnskabspraksis ........................................................................................................................10
Resultatopgørelse mv. ..................................................................................................................................10
Balancen ...............................................................................................................................................................13
Egenkapitalforklaring ....................................................................................................................................15
Likviditet og låneramme ..............................................................................................................................15
Opfølgning på lønsumsloft .........................................................................................................................16
Bevillingsregnskabet .....................................................................................................................................16
Bilag............................................................................................................................................................. 17
Noter til resultatopgørelse og balance.................................................................................................18
Note 1: Immaterielle anlægsaktiver .......................................................................................................18
Note 2: Materielle anlægsaktiver .............................................................................................................19
Note 3: Eventualaktiver og -forpligtelser ............................................................................................19
Indtægtsdækket virksomhed ...................................................................................................................20
Fællesstatslige løsninger mv. ...................................................................................................................20
Gebyrfinansieret virksomhed ...................................................................................................................20
Tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning..................................................................................20
Forelagte investeringer ................................................................................................................................20
It-omkostninger ................................................................................................................................................20
Supplerende bilag ...........................................................................................................................................21
På grund af afrunding kan der forekomme differencer på sammentællinger i årsrapportens tabeller.
Tabeller der er udfyldt med ”0,0” betyder, at der fremstår et tal, som er mindre end 50.000 kr.
Tabeller der er udfyldt med ”-” betyder, at der ikke fremstår en saldo på regnskabsposten.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 102: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685657_0003.png
It-tilsynet
Side 1
Påtegning af det samlede
regnskab
1
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 102: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685657_0004.png
It-tilsynet
Side 2
Formålet med årsrapporten er at give et retvisende billede af It-tilsynets økonomiske og fag-
lige resultater for 2022. I årsrapporten redegøres for det medgåede ressourceforbrug, finan-
siering samt aktiver og forpligtelser.
For at styrke økonomi- og resultatstyring er fokus i årsrapporten lagt på afrapportering af
årets faglige og finansielle resultater.
For de hovedkonti, der udgør virksomhedens drift, indeholder årsrapporten endvidere virk-
somhedens regnskabsmæssige forklaringer.
Årsrapporten omfatter de hovedkonti på finansloven, som It-tilsynet, CVR-nummer
41824328, er ansvarlig for:
§ 09.11.03. Tilsynet med told- og skatteforvaltningens it-område
(Driftsbev.)
Dette gælder også de regnskabsmæssige forklaringer, som skal tilgå Rigsrevisionen i forbin-
delse med bevillingskontrollen for 2022.
Påtegning
Det tilkendegives hermed:
1.
2.
at årsrapporten er rigtig, dvs. at årsrapporten ikke indeholder væsentlige fejlinformatio-
ner eller udeladelser,
at de dispositioner, som er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i overensstemmelse
med meddelte bevillinger, love og andre forskrifter samt med indgåede aftaler og sæd-
vanlig praksis, og
at der er etableret forretningsgange, der sikrer en økonomisk hensigtsmæssig forvalt-
ning af de midler og ved driften af de institutioner, der er omfattet af årsrapporten.
3.
København, den 23. marts 2023
København, den 16. marts 2023
________________________________
Jens Brøchner
Departementschef
Skatteministeriets departement
______________________________
Gitte Fensten Madsen
Sekretariatschef
It-tilsynet
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 102: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685657_0005.png
It-tilsynet
Side 3
Beretning
2
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 102: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685657_0006.png
It-tilsynet
Side 4
Beretningen giver en kortfattet beskrivelse af It-tilsynets og regnskabsårets faglige og finan-
sielle resultater, herunder væsentlige forhold, der har påvirket eller forventes at påvirke It-
tilsynets aktiviteter og forhold.
2.1 Præsentation af It-tilsynet
Det uafhængige it-tilsyn er etableret ved lov pr. 1. januar 2021 for at føre tilsyn med, under-
støtte og styrke Skatteforvaltningens it-område. It-tilsynet bidrager således til at styrke den
parlamentariske kontrol med Skatteforvaltningens drift og udvikling på it-området ved at
give regeringen og Folketinget mulighed for at støtte sig til uafhængige eksperter, når bud-
getter og tidsplaner for Skatteforvaltningens it-portefølje skal fastlægges. It-tilsynet supple-
rer derved det tilsyn, der allerede foregår i Skatteministeriet, og den rådgivning, der ydes af
Statens It-råd.
It-tilsynet er opført på finansloven som en selvstændig virksomhedsbærende hovedkonto
og har egen selvstændig ledelse samt budget- og regnskabsansvar. It-tilsynet består af fem
eksterne medlemmer udpeget af skatteministeren og et sekretariat, der bidrager fagligt ved
tilsyn og rådgivning. Sekretariatet, der består af en sekretariatschef og syv medarbejdere,
udgør sammen med de udpegede tilsynsmedlemmer en selvstændig offentlig myndighed
under Skatteministeriet. Yderligere informationer om tilsynsmedlemmerne findes på It-tilsy-
net hjemmeside: www.itti.dk.
Mission
It-tilsynet fører tilsyn med, understøtter og styrker Skatteforvaltningens it-område. It-tilsynet
bidrager således til at styrke den parlamentariske kontrol med Skatteforvaltningens drift og
udvikling på it-området.
Vision
It-tilsynet skal understøtte, at Skatteforvaltningen effektivt kan udføre sine vigtige sam-
fundsmæssige opgaver. It-tilsynet skal bidrage til at reducere risici i Skatteforvaltningens it-
portefølje ved at støtte op om aktiv risikostyring og rådgive om tidlig håndtering af væsent-
lige risici i it-projekter. It-tilsynets aktiviteter skal bidrage til, at forvaltningen kommer i kon-
trol og lykkes med at styrke tilliden til den danske skatteforvaltning. Skatteforvaltningens it-
projekter skal opleve It-tilsynets rådgivning som værdifuld, og at den bidrager til at sikre suc-
cesfuld gennemførelse.
It-tilsynet vil føre tilsyn og rådgive på transparent vis og via åben dialog med respekt for de
involverede parter samt ved at bidrage med indsigt og viden til dialogen med eksterne inte-
ressenter om rammevilkår og udfordringer i Skatteforvaltningen, så beslutningsgrundlaget
for bevillinger til teknologiinvesteringer bliver robuste.
It-tilsynet vil i videst muligt omfang inddrage eksterne perspektiver og erfaringer fra andre
komplekse it-porteføljer og -udviklingsprocesser.
Hovedopgaver
Ifølge
Lov om Tilsynet med told- og skatteforvaltningens it-område
har It-tilsynet følgende
opgaver:
Følge driften og udviklingen af Skatteforvaltningens it-område og rådgive Skatteforvalt-
ningen om almene og principielle spørgsmål med tilknytning hertil.
Bistå ved behandlingen af Skatteforvaltningens it-projekter og it-systemstyring i Statens
It-råd.
Afgive udtalelser om forenkling af eksisterende og kommende regulering på skatteområ-
det med henblik på at reducere kompleksitet og nedbringe risici for Skatteforvaltningens
it-område.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 102: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685657_0007.png
It-tilsynet
Side 5
Behandle indberetninger om alvorlige fejl i og alvorlige uregelmæssigheder forbundet
med driften og udviklingen af told- og skatteforvaltningens it-område, som It-tilsynet
modtager fra whistleblowerordninger.
2.2 Ledelsesberetning
It-tilsynet har i 2022 haft fokus på at nedbringe risici i Skatteforvaltningens it-portefølje ved
at yde rådgivning og vejledning om almene og principielle forhold til forvaltningen på ud-
valgte it-projekter og indenfor udvalgte tværgående emner knyttet til it-drift og it-udvikling.
Disse er udvalgt på baggrund af bemærkningerne til
Lov om Tilsynet med told- og skattefor-
valtningens it-område,
efter forespørgsel fra skatteministeren eller af egen drift.
It-tilsynet har således foretaget otte undersøgelser inden for områderne: Ejendomsvurde-
ring, EU Toldkodeks, Analytisk dataplatform, OnestopMoms2, Opkrævning og gæld og It-
drift samt Igangsætning af opgaver (DAC7). Der er ydet bistand til et projekts behandling i
hhv. Statens It-råd og Folketingets Finansudvalg samt ydet løbende rådgivning i forlængelse
af opfølgningen på fire undersøgelser fra 2021. Mere detaljeret information om It-tilsynets
faglige opgaver og resultater findes i It-tilsynets årlige redegørelse, som offentliggøres på It-
tilsynets hjemmeside: www.itti.dk. Den årlige redegørelse er en redegørelse til skattemini-
steren om tilsynets virksomhed, som ministeren forelægger for Folketinget. Redegørelsen
danner grundlag for drøftelser med Folketinget og styrker derved den parlamentariske kon-
trol af området.
Tilbagemeldinger fra Skatteforvaltningen på It-tilsynets rådgivning, bistand og tilsyn viser
stor enighed i It-tilsynets konklusioner og en høj grad af værdiskabelse fra implementerin-
gen af It-tilsynets anbefalinger.
I første kvartal af 2021 er It-tilsynet formelt etableret som selvstændig offentlig myndighed
under Skatteministeriet. Der er i 2022 arbejdet videre med udviklingen af metoder og pro-
cesser til at føre tilsyn og rådgive om Skatteforvaltningens it-portefølje. Procedurer for øko-
nomistyringen og den øvrige administration relateret til den daglige drift af en offentlig myn-
dighed er løbende udbygget i 2022.
Årets økonomiske resultat
Af
tabel 1
nedenfor fremgår de økonomiske hoved- og nøgletal for It-tilsynet.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 102: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685657_0008.png
It-tilsynet
Side 6
Tabel 1. Virksomhedens økonomiske hoved- og nøgletal
Hovedtal (mio. kr.)
Resultatopgørelse
Ordinære driftsindtægter
Ordinære driftsomkostninger
Resultat af ordinær drift
Resultat før finansielle poster
Årets resultat
Balance
Anlægsaktiver i alt (materielle og immaterielle)
Omsætningsaktiver (ekskl. likvider)
Egenkapital
Langfristet gæld
Kortfristet gæld
Finansielle nøgletal
Udnyttelsesgrad af lånerammen (pct.)
Bevillingsandel (pct.)
Personaleoplysninger
Antal årsværk
Årsværkspris
5,7
0,8
6,9
0,8
13,0
0,7
0,0
100,0
0,0
100,0
-
-
-
0,4
-0,9
-
-2,7
-
0,0
-2,2
-
-1,6
-
-
-
-
-
-10,8
9,9
-0,9
-0,9
-0,9
-10,2
9,2
-1,0
-1,0
-1,0
-10,5
10,5
-
-
-
2021
2022
2023
Anmærkning: Antallet af årsværk i 2022 angives i Statens Koncernsystem (SKS) til 6,9 ÅV. Det angiver alene årsværksforbruget i It-tilsynets
sekretariat. Årsværksprisen i SKS er opgjort til 1,2 mio. kr., idet den del af lønsummen, som anvendes til vederlag til tilsynsmedlemmerne, også
indregnes. Årsværksprisen bygger på egen beregning for et mere retvisende billede..Tilsvarende beregning er lavet for 2021, hvorved
årsværksprisen er ændret fra 1,0, som angivet i Årsrapport 2021, til 0,8, så tallene kan sammenlignes. Antallet af årsværk og årsværksprisen i 2023
indeholder også It-tilsynets medlemmer og vederlæggelsen af medlemmerne.
Anmærkning: De anførte grundbudgettal er baseret på regeringens Forslag til finanslov for 2023 (FFL23).
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og egen beregning af årsværkspris.
Regnskabsresultatet for 2022 er sammenfattet i
tabel 1
ovenfor og viser, at It-tilsynet i 2022
har haft et samlet overskud på 1,0 mio. kr. i forhold til årets samlede bevilling.
Årets resultat kan hovedsageligt henføres til et mindre årsværksforbrug i sekretariatet, som
primært er grundet i periodevise vakancer. En nærmere redegørelse af årets økonomiske
resultat fremgår af
afsnit 3.2.
De ordinære driftsindtægter blev i 2021 forhøjet med 0,8 mio. kr. grundet planer om gen-
nemførelsen af en ekstraordinær undersøgelse af Ejendomsvurderingsprogrammet. De or-
dinære driftsindtægter er ikke forhøjet i 2022 og udgør dermed 10,2 mio. kr.
Faldet i de ordinære driftsomkostninger fra 9,9 mio. kr. i 2021 til 9,2 mio. kr. i 2022 afspejler
et mindre aktivitetsniveau i It-tilsynet.
Udviklingen i omsætningsaktiver viser samlet set en reducering på 0,1 mio. kr. fra 2021 til
2022. Reduceringen kan henføres til faldet i tilgodehavender, som afspejler en udlignet peri-
odeafgrænsningspost.
Stigningen i egenkapital fra 0,9 mio. kr. ultimo 2021 til 2,2 mio. kr. ultimo 2022 kan henføres
til årets resultat for 2022 og etableringen af en statsforskrivning for It-tilsynet i forbindelse
med Finansloven for 2022.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 102: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685657_0009.png
It-tilsynet
Side 7
Udviklingen i kortfristet gæld viser samlet set en reducering på 1,1 mio. kr. fra 2021 til 2022.
Faldet kan henføres til viderefakturering fra leverandører af varer og tjenesteydelser.
It-tilsynets drift og administrerede ordninger
It-tilsynet er ansvarlig for følgende hovedkonto:
§ 09.11.03.
Tilsynet med told- og skatteforvaltningens it-område (driftsbevilling)
It-tilsynet har ikke administrerede ordninger.
Af
tabel 2
nedenfor fremgår It-tilsynets samlede indtægter og udgifter i årets regnskab. Des-
uden vises årets overførte overskud ultimo 2022.
Tabel 2. Virksomhedens hovedkonto
Bevilling
(FL + TB)
Udgifter
Indtægter
10,2
-
Overført
overskud
ultimo
-2,0
(mio. kr.)
Drift
Regnskab
9,2
-
Anmærkning: Fortegn vedrørende ”overført overskud” afviger fra angivet fortegn i
Statens Koncernsystem (SKS). Fortegnet er justeret af hensyn til
præsentationen i årsrapporten således, at der anvendes samme fortegn for overført overskud, videreførsel og årets resultat i årsrapportens tabeller.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
It-tilsynets overførte overskud udgjorde 0,9 mio. kr. primo 2022. Der er et overskud i 2022 på
1,0 mio. kr., hvorefter det overførte overskud ultimo 2022 er forøget til 2,0 mio. kr.
2.3 Kerneopgaver og ressourcer
It-tilsynet har to opgaver, som er angivet i finansloven for 2022. Alle aktiviteter kan henføres
til opgaver og opgøres i forhold til bevilling samt de realiserede regnskabstal.
Af
tabel 3
fremgår It-tilsynets opgaver og ressourceforbrug for 2022.
Tabel 3. Sammenfatning af økonomi for virksomhedens opgaver
Opgave
(mio. kr.)
0. Generelle fællesomkostninger
1. Tilsynet med told- og skatteforvalt-
ningens it-drift og it-udvikling
I alt
Bevilling
(FL+TB)
-3,2
-7,0
-10,2
Øvrige
indtægter
-0,0
-
-0,0
Omkost-
ninger
3,3
5,8
9,2
Andel af
årets over-
skud
0,1
-1,2
-1,0
Anmærkning: Lønforbruget er fordelt på FL-formål ud fra den konstaterede tidsanvendelse. Fordelingen af bevilling er foretaget ud fra opgavernes
samlede indtægter og omkostninger.
Kilde: Statens Koncernsystem og SAP Intern.
Ud fra principperne fra Økonomistyrelsens tværstatslige krav gældende fra 1. januar 2016 er
der for 2022 foretaget en regnskabsmæssig registrering af generelle fællesomkostninger
under opgave 0.
Generelle fællesomkostninger,
hvor der blandt andet er registreret omkost-
ninger til kontorbudget, kursusbudget, it-anskaffelser og licenser, indretning af lokaler, per-
sonalemæssige bidrag, husleje, udgifter til Facility management samt lønudgifter til admini-
strative opgaver og ledelse.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 102: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685657_0010.png
It-tilsynet
Side 8
Under hovedopgaven 1.
Tilsynet med told- og skatteforvaltningens it-drift og it-udvikling
er
alene registreret omkostninger til øvrig drift og løn direkte knyttet til udførsel af opgaven.
Der er i 2022 et samlet mindreforbrug på 1,0 mio. kr. Resultatet kan overordnet henføres til
et mindre årsværksforbrug i sekretariatet, hvor der var budgetteret med et forbrug på 7,9
årsværk og alene blev anvendt 6,9 årsværk.
0. Generelle fællesomkostninger
Der er et merforbrug på 0,1 mio. kr. primært som følge af merudgifter til it og Facility Mana-
gement.
1. Tilsynet med told- og skatteforvaltningens it-drift og it-udvikling
Der er et mindreforbrug på 1,2 mio. kr. primært som følge af færre udgifter til løn i sekretaria-
tet, tillæg, efteruddannelse og regulering af feriepengeforpligtelsen.
2.4 Målrapportering
Skatteministeriet har den 27. maj 2021 fået dispensation til at udarbejde en årsrapport un-
der særlige vilkår for It-tilsynet. Således er It-tilsynet undtaget for at udarbejde afsnit 2.4
Målrapportering på baggrund af It-tilsynets størrelse og strategi.
2.5 Forventninger til det kommende år
Af
tabel 5
fremgår It-tilsynets forventninger til det økonomiske resultat for det kommende
år.
Tabel 5. Forventninger til det kommende år
Hovedkonto (mio. kr.)
Bevilling og øvrige indtægter
Udgifter
Resultat
Regnskabsår
2022
-10,2
9,2
1,0
Grundbudget
2023
-10,5
10,5
-
Anmærkning: De anførte grundbudgettal er baseret på regeringens Forslag til finanslov for 2023 (FFL23).
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og grundbudget 2023.
It-tilsynet vil have fokus på fortsat at udvikle tilsynets faglige kerneopgaver - både tilsyns- og
rådgivningsopgaver. Der vil også i 2023 blive arbejdet på de udestående etableringsopgaver
af administrativ karakter.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 102: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685657_0011.png
It-tilsynet
Side 9
Regnskab
3
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 102: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
It-tilsynet
Side 10
I dette afsnit redegøres for It-tilsynets ressourceforbrug i finansåret 2022 udtrykt ved en re-
sultatopgørelse samt den finansielle status på balancen. Derudover omfatter afsnittet de
hovedkonti, som styrelsen har haft det budget- og regnskabsmæssige ansvar for i 2022.
Regnskabsafsnittet omfatter herudover et bevillingsregnskab med årets forbrug af bevilling
pr. hovedkonto samt opstillinger, der viser udnyttelsen af lånerammen og lønsumsloft.
3.1 Anvendt regnskabspraksis
It-tilsynet følger Bekendtgørelse nr. 116 om statens regnskabsvæsen af 19. februar 2018
(Regnskabsbekendtgørelsen) og retningslinjerne i Finansministeriets
Økonomisk Admini-
strative Vejledning
(ØAV).
Årsrapporten for 2022 er udarbejdet i overensstemmelse med de regnskabsprincipper mv.,
som fremgår af Økonomistyrelsens
Vejledning om årsrapport for statslige institutioner
af
oktober 2022.
Den anvendte regnskabspraksis er baseret på omkostningsprincippet for aktiviteter finan-
sieret under bevillingstypen driftsbevilling. Den anvendte regnskabspraksis svarer til de
principper, der er beskrevet i It-tilsynets regnskabsinstruks.
Beløb angives som udgangspunkt i mio. kr. med én decimal, og der kan forekomme afrun-
dingsdifferencer. Tabellerne anvender samme fortegn som i uddata fra Statens Koncernsy-
stem
(SKS). Ved beløb mindre end 50.000 kr. angives ”0,0” i tabellerne. Hvis der ikke frem-
står en saldo, angives ”-” i tabellerne.
Der er ikke sket ændringer i anvendt regnskabspraksis i 2022.
Dispensationer og skøn for omkostningsbaseret regnskab
It-tilsynet har ingen dispensationer fra det gældende regelsæt vedrørende det omkost-
ningsbaserede område.
Der er med opgørelse af en regnskabspost anvendt skøn. Der vurderes ikke at være væsent-
lige usikkerheder forbundet med skønnet.
Feriepenge:
Den hensatte forpligtelse til feriepenge er opgjort ud fra specifikke oplysnin-
ger om ferietilgodehavender pr. medarbejder
(den konkrete metode).
Opgørelsen følger
samme metode som tidligere år.
Dispensationer og skøn for udgiftsbaseret regnskab
It-tilsynet har ikke et udgiftsbaseret regnskab.
3.2 Resultatopgørelse mv.
Af
tabel 6
fremgår It-tilsynets resultatopgørelse for de omkostningsbaserede bevillinger.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 102: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685657_0013.png
It-tilsynet
Side 11
Tabel 6. Resultatopgørelse
Note
(mio. kr.)
Ordinære driftsindtægter
Bevilling
Salg af varer og tjenesteydelser
Eksternt salg af varer og tjenester
Internt statsligt salg af varer og tjenester
Tilskud til egen drift
Gebyrer
Ordinære driftsindtægter i alt
Ordinære driftsomkostninger
Ændring i lagre
Forbrugsomkostninger
Husleje
Forbrugsomkostninger i alt
Personaleomkostninger
Lønninger
Pension
Lønrefusion
Andre personaleomkostninger
Personaleomkostninger i alt
Af- og nedskrivninger
Internt køb af varer/tjenesteydelser
Andre ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger i alt
Resultat af ordinær drift
Andre driftsposter
Andre driftsindtægter
Andre driftsomkostninger
Resultat før finansielle poster
Finansielle poster
Finansielle indtægter
Finansielle omkostninger
Resultat før ekstraordinære poster
Ekstraordinære poster
Ekstraordinære indtægter
Ekstraordinære omkostninger
Årets resultat
-
-
-0,9
-
-
-1,0
-
-
-
-
0,0
-0,9
-0,0
0,0
-1,0
-
-
-
-
-
-0,9
-
-
-1,0
-
-
-
8,1
0,6
-0,0
-
8,7
-
0,2
0,6
9,9
-0,9
7,3
0,8
-
-
8,0
-
0,4
0,4
9,2
-1,0
-
-
-
-
9,3
-
-
1,2
10,5
-
0,3
0,3
0,3
0,3
-
-
-
-
-
-
-10,8
-
-
-
-
-
-10,8
-10,2
-
-
-
-
-
-10,2
-10,5
-
-
-
-
-
-10,5
2021
2022
2023
Anmærkning: De anførte grundbudgettal er baseret på regeringens Forslag til finanslov for 2023 (FFL23).
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
Driftsregnskabet viser et overskud på 1,0 mio. kr. Årets resultat kan hovedsageligt henføres
til et mindre årsværksforbrug i sekretariatet grundet periodevise vakancer.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 102: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685657_0014.png
It-tilsynet
Side 12
Ordinære driftsindtægter
It-tilsynets bevilling er på 10,2 mio. kr. Den samlede bevilling er reduceret med 0,6 mio. kr. fra
2021 til 2022. Dette skal ses i tilknytning til en forhøjelse af bevillingen på 0,8 mio. kr. i for-
bindelse med Lov om tillægsbevilling for finansåret 2021 grundet planer om gennemførel-
sen af en ekstraordinær undersøgelse af Ejendomsvurderingsprogrammet.
Ordinære driftsomkostninger
Faldet i de ordinære driftsomkostninger fra 9,9 mio. kr. i 2021 til 9,2 mio. kr. i 2022 afspejler,
at 2021 var et etableringsår med et ekstraordinært aktivitetsniveau. It-tilsynet har i 2022 haft
et mindre aktivitetsniveau og en anden fordeling mellem honorarer til tilsynsmedlemmerne
og lønsumsforbrug i sekretariatet. Således udgjorde udgifterne til honorarudbetalinger til It-
tilsynets medlemmer 3,9 mio. kr. i 2021 og 2,7 mio. kr. i 2022. It-tilsynets medlemmer an-
vendte 37 pct. flere timer i 2021. Personaleomkostningerne i sekretariatet er steget med 0,6
mio. kr. fra 4,8 mio. kr. i 2021 til 5,4 mio. kr. i 2022.
Resultatdisponering
Af
tabel 7
fremgår resultatdisponering for It-tilsynet for 2022.
Tabel 7. Resultatdisponering af årets overskud
(mio. kr.)
Disponeret til bortfald
Disponeret til udbytte til statskassen
Disponeret til overført overskud
-
-
-1,0
Anmærkning: Fortegn vedrørende ”overført overskud” afviger fra angivet fortegn i Statens Koncernsystem (SKS). Fortegnet er justeret af hensyn til
præsentationen i årsrapporten således, at der anvendes samme fortegn for overført overskud, videreførsel og årets resultat i årsrapportens tabeller.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
Årets overskud på 1,0 mio. kr. overføres til det overførte overskud i egenkapitalen.
Forklaring af tilbageførte hensættelser og periodiseringsposter
It-tilsynet har i 2022 tilbageført følgende hensættelser registreret primo 2022:
Feriepengeforpligtelse: It-tilsynet har i 2022 tilbageført den opgjorte hensættelse på 0,3
mio. kr. til feriepengeforpligtelsen ultimo 2021. Den nye hensatte forpligtelse udgør 0,3
mio. kr. ultimo 2022.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 102: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685657_0015.png
It-tilsynet
Side 13
3.3 Balancen
Af
tabel 8a og 8b
fremgår It-tilsynets balance fordelt på henholdsvis aktiver og passiver pr.
31. december 2022.
Tabel 8a. Balance
Aktiver
Note
Aktiver (mio. kr.)
Anlægsaktiver
1
Immaterielle anlægsaktiver
Færdiggjorte udviklingsprojekter
Erhvervede koncessioner, patenter m.v.
Udviklingsprojekter under opførelse
Immaterielle anlægsaktiver i alt
2
Materielle anlægsaktiver
Grunde, arealer og bygninger
Infrastruktur
Transportmateriel
Produktionsanlæg og maskiner
Inventar og it-udstyr
Igangværende arbejder for egen regning
Materielle anlægsaktiver i alt
Finansielle anlægsaktiver
Statsforskrivning
Øvrige finansielle anlægsaktiver
Finansielle anlægsaktiver i alt
Anlægsaktiver i alt
Omsætningsaktiver
Varebeholdninger
Tilgodehavender
Periodeafgrænsningsposter
Værdipapirer
Likvide beholdninger
FF5 Uforrentet konto
FF7 Finansieringskonto
Andre likvider
Likvide beholdninger i alt
Omsætningsaktiver i alt
Aktiver i alt
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
2021
2022
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
0,2
-
0,2
0,2
-
0,4
-
-
-
0,0
-
-
-
3,2
-
3,2
3,6
3,6
3,2
0,3
-
3,5
3,5
3,7
Den samlede balance udgør 3,7 mio. kr. pr. 31. december 2022 mod 3,6 mio. kr. pr. 31. de-
cember 2021.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 102: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685657_0016.png
It-tilsynet
Side 14
Anlægsaktiver
Udviklingen i anlægsaktiver viser samlet set en stigning på 0,2 mio. kr. fra 2021 til 2022. An-
lægsaktiver udgør 0,2 mio. kr. i 2022 og kan henføres til etableringen af en statsforskrivning
for It-tilsynet i forbindelse med Finansloven for 2022.
Omsætningsaktiver
Udviklingen i omsætningsaktiver viser samlet set en reducering på 0,1 mio. kr. fra 2021 til
2022. Omsætningsaktiver udgør 3,5 mio. kr. i 2022. Under omsætningsaktiver er saldoen for
tilgodehavender formindsket med 0,4 mio. kr. Faldet i omsætningsaktiver fra 0,4 mio. kr. ul-
timo 2021 til 0,0 mio. kr. ultimo 2022 afspejler en udlignet periodeafgrænsningspost.
Tabel 8b. Balance
Passiver
Note
Passiver (mio. kr.)
Egenkapital
Reguleret egenkapital (Startkapital)
Opskrivninger
Reserveret egenkapital
Bortfald
Udbytte til staten
Overført overskud
Egenkapital i alt
Hensatte forpligtelser
Langfristede gældsposter
FF4 Langfristet gæld
Donationer
Prioritets gæld
Anden langfristet gæld
Langfristet gæld i alt
Kortfristede gældsposter
Leverandører af varer og tjenesteydelser
Anden kortfristet gæld
Skyldige feriepenge
Igangværende arbejder for fremmed regning
Periodeafgrænsningsposter
Kortfristet gæld i alt
Gæld i alt
3
Passiver i alt
-1,4
-1,1
-0,3
-
-
-2,7
-2,7
-3,6
-0,2
-1,1
-0,3
-
-
-1,6
-1,6
-3,7
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-0,9
-0,9
-
-0,2
-
-
-
-
-2,0
-2,2
-
2021
2022
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
Hensatte forpligtelser
It-tilsynet har ikke hensatte forpligtelser ud over feriepenge, som er placeret under kortfri-
stet gæld.
Langfristet gæld
It-tilsynet har ingen langfristet gæld.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 102: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685657_0017.png
It-tilsynet
Side 15
Kortfristet gæld
Udviklingen i kortfristet gæld viser samlet set en reducering på 1,1 mio. kr. fra 2021 til 2022.
Kortfristet gæld udgør 1,6 mio. kr. i 2022. Under kortfristet gæld er saldoen for leverandører
af varer og tjenesteydelser reduceret med 1,2 mio. kr. Faldet kan henføres til, at saldoen i
2021 bestod af en viderefakturering bagudrettet for hele 2021 vedr. husleje, Facility Mana-
gement, indkøb af inventar mv. fra store statslige kreditorer. I 2022 bestod den primært af
en viderefakturering bagudrettet af tilsvarende udgifter for 4. kvartal 2022.
3.4 Egenkapitalforklaring
Af
tabel 9
nedenfor fremgår ændringerne i de forskellige poster i It-tilsynets egenkapital.
Forklaringerne til tabel 9 uddyber egenkapitalen i balancen og viser årets ændringer som
følge af resultatdisponering.
Tabel 9. Egenkapitalforklaring
Egenkapital primo (mio. kr.)
Reguleret egenkapital primo
+Ændring i reguleret egenkapital
Reguleret egenkapital ultimo
Opskrivninger primo
+Ændring i opskrivninger
Opskrivninger
Reserveret egenkapital primo
+Ændring i reserveret egenkapital
Reserveret egenkapital ultimo
Overført overskud primo
+Primoregulering/flytning mellem bogføringskredse
+Regulering af det overførte overskud
+Overført fra årets resultat
-Bortfald
-Udbytte til staten
Overført overskud ultimo
Egenkapital ultimo
Egenkapital ultimo jf. balancen (tabel 8)
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS)..
2021
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-0,9
-
-
-0,9
-0,9
-0,9
2022
-
-0,2
-0,2
-
-
-
-
-
-
-0,9
-
-
-1,0
-
-
-2,0
-2,2
-2,2
It-tilsynets egenkapital udgør 2,2 mio. kr. ultimo 2022, hvoraf 2,0 mio. kr. er overført over-
skud. Det overførte overskud er i 2022 forøget med 1,0 mio. kr. og kan henføres til årets re-
sultat.
3.5 Likviditet og låneramme
Af
tabel 10
fremgår udnyttelsesgraden af lånerammen.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 102: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685657_0018.png
It-tilsynet
Side 16
Tabel 10. Udnyttelsesgrad af låneramme
(mio. kr.)
Sum af immaterielle og materielle anlægsaktiver
Låneramme
Udnyttelsesgrad i pct.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
2022
-
0,1
0,0
It-tilsynets låneramme ultimo 2022 udgør 0,1 mio. kr. It-tilsynet har ingen immaterielle eller
materielle anlægsaktiver. Dermed er der ikke foretaget træk på lånerammen.
3.6 Opfølgning på lønsumsloft
Af
tabel 11
fremgår udnyttelse af lønsumsloft for driftsbevilling, som hører under It-tilsynet.
Tabel 11. Opfølgning på lønsumsloft
(mio. kr.)
Lønsumsloft FL
Lønsumsloft inkl. TB/aktstykker
Lønforbrug under lønsumsloft
Difference (mindre-/merforbrug)
Akkumuleret opsparing ultimo 2021
Akkumuleret opsparing ultimo 2022
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
§ 09.11.03.
9,0
9,0
8,0
1,0
0,7
1,7
Det samlede lønforbrug under lønsumsloftet i 2022 er 8,0 mio. kr. Lønsumsloftet var i 2022
på 9,0 mio. kr. Den akkumulerede opsparing af lønsum stiger således til 1,7 mio. kr. ultimo
2022.
3.7 Bevillingsregnskabet
Bevillingsregnskabet fremgår af
tabel 12,
der indeholder indtægter og udgifter i 2022 på ho-
vedkontoniveau. Bevillingsregnskabet indeholder den hovedkonto, som It-tilsynet er an-
svarlig for, og som er opgjort i bidrag til statsregnskabet.
Tabel 12. Bevillingsregnskab
Bevillings-
type
Overført over-
skud/Videre-
førelse ultimo
Hovedkonto
Navn
(mio. kr.)
Bevilling
Regnskab
Afvigelse
Drift
09.11.03.
Tilsynet med told- og
skatteforvaltningens it-
område
Drift
Udgifter
Indtægter
10,2
-
9,2
-
1,0
-
-2,0
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
Hovedkonto 09.11.03. Tilsynet med told- og skatteforvaltningens it-område
Kontoen indeholder en mindreudgift på 1,0 mio. kr. svarende til 9,8 pct. af bevillingen. Min-
dreudgiften kan primært henføres til et mindreforbrug af lønmidler i sekretariatet grundet
periodevise vakancer.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 102: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685657_0019.png
It-tilsynet
Side 17
Bilag
4
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 102: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685657_0020.png
It-tilsynet
Side 18
Afsnittet indeholder yderligere information af relevans for regnskabet og årsrapporten, her-
under noter til resultatopgørelsen og balancen.
4.1 Noter til resultatopgørelse og balance
I det følgende fremgår
note 1-3
til resultatopgørelsen og balancen. Det bemærkes, at
tabel-
lerne 13 og 14
er baseret på dataudtræk fra It-tilsynets anvendte økonomisystem SAP In-
tern.
4.1.1
Note 1: Immaterielle anlægsaktiver
Af
tabel 13
fremgår de immaterielle anlægsaktiver.
Tabel 13. Note 1. Immaterielle anlægsaktiver
(mio. kr.)
Færdiggjorte
udviklings-
projekter
Kostpris
Primokorrektioner og flytning ml. bogfø-
ringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2022
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskriv-
ninger 31.12.2022
Regnskabsmæssig værdi pr. 31.12.2022
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Erhvervede
koncessioner,
patenter,
licenser mv.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
I alt
(mio. kr.)
Primo saldo pr. 1. januar 2022
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte udviklingspro-
jekter
Kostpris pr. 31.12.2022
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og SAP Intern.
Udviklingsprojekter
under udførelse
-
-
-
-
-
It-tilsynet har ikke immaterielle anlægsaktiver.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 102: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685657_0021.png
It-tilsynet
Side 19
4.1.2
Note 2: Materielle anlægsaktiver
Af
tabel 14
fremgår de materielle anlægsaktiver.
Tabel 14. Note 2. Materielle anlægsaktiver
(mio. kr.)
Grunde, arealer og
bygninger
Infrastruktur
Produktionsanlæg og
maskiner
Transportmateriel
it-udstyr
Inventar og
I alt
Kostpris
Primokorrektioner og flytning ml. bogfø-
ringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2022
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskriv-
ninger pr. 31.12.2022
Regnskabsmæssig værdi pr.
31.12.2022
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
(mio. kr.)
Primo saldo pr. 1. januar 2022
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte udviklingspro-
jekter
Kostpris pr. 31.12.2022
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og SAP Intern.
Igangværende arbejder for egen regning
-
-
-
-
-
It-tilsynet har ikke materielle anlægsaktiver.
4.1.3
Note 3: Eventualaktiver og -forpligtelser
Jubilæumsforpligtelse
It-tilsynet har en retlig forpligtelse til at udbetale jubilæumsgratiale til medarbejdere efter
25, 40 og 50 års ansættelse i staten. Den fulde retlige forpligtelse er pr. 31. december 2022
opgjort til 35,5 t.kr. Inden for en femårig periode er forpligtelsen opgjort til 0,0 t.kr. til de med-
arbejdere, der var ansat pr. 31. december 2022.
Der vurderes ikke at være øvrige væsentlige områder, hvortil der er forbundet en eventual-
forpligtelse.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 102: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685657_0022.png
It-tilsynet
Side 20
4.2 Indtægtsdækket virksomhed
It-tilsynet har ikke indtægtsdækket virksomhed, hvorfor tabel 15 og 16 udgår af årsrappor-
ten.
4.3 Fællesstatslige løsninger mv.
It-tilsynet har ikke salg af fællesstatslige løsninger, hvorfor tabel 17 udgår af årsrapporten.
4.4 Gebyrfinansieret virksomhed
It-tilsynet har ikke gebyrfinansieret virksomhed, hvorfor tabel 18 og 19 udgår af årsrappor-
ten.
4.5 Tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning
It-tilsynet har ikke tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning, hvorfor tabel 20 udgår af års-
rapporten.
4.6 Forelagte investeringer
It-tilsynet har ikke investeringsprojekter, som har været forelagt Finansudvalget, hvorfor ta-
bel 21 og 22 udgår af årsrapporten.
4.7 It-omkostninger
Af
tabel 23
fremgår en opgørelse af It-tilsynets it-omkostninger fordelt på lønomkostninger,
driftsomkostninger og investeringsomkostninger. Tabellen indeholder de systemrettede it-
omkostninger til fagsystemer, it-omkostninger til ikke-fagspecifikke systemer og ydelser,
herunder af- og nedskrivninger samt it til kontorhold mv.
Tabel 23. It-omkostninger
Sammensætning
Interne personaleomkostninger til it (it-drift/-vedligehold/-udvikling)
Interne statslige køb af it, herunder fra Statens IT
It-systemdrift
It-vedligehold
It-udviklingsomkostninger
Udgifter til it-varer til forbrug
I alt
Kilde: SAP Intern.
(mio. kr.)
-
0,3
-
-
-
0,0
0,3
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 102: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
It-tilsynet
Side 21
4.8 Supplerende bilag
It-tilsynet har ikke supplerende bilag.
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 102: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685657_0024.png
It-tilsynet
Side 22
www.itti.dk
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402 København K
Tilsynet med told- og
skatteforvaltningens it-område