Finansudvalget 2022-23 (2. samling)
FIU Alm.del Bilag 100
Offentligt
2685398_0001.png
Årsrapport 2022
Hjemrejsestyrelsen
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 100: Årsrapporter fra § 14. Udlændinge- og Integrationsministeriet
2685398_0002.png
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 100: Årsrapporter fra § 14. Udlændinge- og Integrationsministeriet
2685398_0003.png
Årsrapport 2022
1.0 Påtegning af det samlede regnskab
Hjemrejsestyrelsen
© 2023 Hjemrejsestyrelsen
Hjemrejsestyrelsen
Birkerød Kongevej 2-4
3460 Birkerød
Tlf.: +45 30 65 78 00
E-mail: [email protected]
www.uim.dk
Marts 2023
Alle rettigheder tilhører Hjemrejsestyrelsen.
Udgivelsen kan frit hentes på www.uim.dk
Hjemrejsestyrelsens udgivelser kan frit citeres med tydelig kildegengivelse.
Side | 3
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 100: Årsrapporter fra § 14. Udlændinge- og Integrationsministeriet
2685398_0004.png
Indholdsfortegnelse
1.0 Påtegning af det samlede regnskab
1.0
Påtegning af det samlede regnskab
5
1.1 Påtegning ..................................................................................................................... 5
2.0
Beretning
6
2.1 Præsentation af virksomheden ................................................................................... 6
2.2 Ledelsesberetning ....................................................................................................... 6
2.3 Kerneopgaver og ressourcer ....................................................................................... 9
2.4 Målrapportering .......................................................................................................... 9
2.5 Forventninger til det kommende år .......................................................................... 15
3.0
Regnskab
16
3.1 Anvendt regnskabspraksis ......................................................................................... 16
3.2 Resultatopgørelse mv. ............................................................................................... 17
3.3 Balancen .................................................................................................................... 19
3.4 Egenkapitalforklaring................................................................................................. 20
3.5 Likviditet og låneramme ............................................................................................ 21
3.6 Opfølgning på lønsumsloft ........................................................................................ 22
3.7 Bevillingsregnskab ..................................................................................................... 22
4.0
Bilag
24
4.1 Noter til resultatopgørelse og balance ...................................................................... 24
4.2 Indtægtsdækket virksomhed ..................................................................................... 25
4.3 Fællesstatslige løsninger mv...................................................................................... 25
4.4 Gebyrfinansieret virksomhed .................................................................................... 25
4.5 Tilskudsfinansierede aktiviteter ................................................................................ 25
4.6 Forelagte investeringer ............................................................................................. 25
4.7 It-omkostninger ......................................................................................................... 25
Side | 4
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 100: Årsrapporter fra § 14. Udlændinge- og Integrationsministeriet
2685398_0005.png
1.0 Påtegning af det samlede regnskab
1.0 Påtegning af det samlede regnskab
Årsrapporten for Hjemrejsestyrelsen er aflagt i henhold til § 39, stk. 4, i bekendtgørelse
nr. 116 af 19. februar 2018 om statens regnskabsvæsen mv. (Regnskabsbekendtgørel-
sen).
Årsrapporten omfatter de hovedkonti på finansloven, som Hjemrejsestyrelsen, CVR-nr.
41 33 82 10, er ansvarlig for i 2022, herunder de regnskabsmæssige forklaringer, som
skal tilgå Rigsrevisionen i forbindelse med bevillingskontrollen for 2022.
Årsrapporten omfatter følgende hovedkonti:
§ 14.41.01. Hjemrejsestyrelsen (drift, virksomhedsbærende hovedkonto)
§ 14.41.02. Flygtningenævnet (drift)
§ 14.41.03. Udlændingenævnet (drift)
§ 14.41.04. Understøttelse af hjemrejseindsatsen (tilskud)
§ 14.41.05. Forberedelse af hjemrejse (tilskud)
§ 14.41.06 Repatrieringsordningen (tilskud)
1.1 Påtegning
Det tilkendegives hermed:
at årsrapporten er rigtig, dvs. at årsrapporten ikke indeholder væsentlige fejlinfor-
mationer eller udeladelser, herunder at målopstillingen og målrapporteringen er fyl-
destgørende,
at de dispositioner, som er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i overensstemmelse
med meddelte bevillinger, love og andre forskrifter samt med indgåede aftaler og
sædvanlig praksis, og
at der er etableret forretningsgange, der sikrer en økonomisk hensigtsmæssig for-
valtning af de midler og ved driften af de institutioner, der er omfattet af årsrappor-
ten.
Side | 5
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 100: Årsrapporter fra § 14. Udlændinge- og Integrationsministeriet
2685398_0006.png
2.0 Beretning
2.0 Beretning
Beretningen giver en kortfattet beskrivelse af Hjemrejsestyrelsens og regnskabsårets
faglige og finansielle resultater, herunder væsentlige forhold, der har påvirket eller for-
ventes at påvirke Hjemrejsestyrelsens aktiviteter og forhold. Endvidere beskrives for-
ventningerne til det kommende år.
2.1 Præsentation af virksomheden
Hjemrejsestyrelsen blev oprettet pr. 1. august 2020, jf. kongelig resolution af 10. sep-
tember 2019, hvor myndighedsansvaret for varetagelsen af opgaver i relation til hjem-
sendelse af udlændinge uden lovligt ophold i EU- og tredjelande mv., blev overført til
Hjemrejsestyrelsen fra politiet. Hjemrejsestyrelsens virksomhed omfatter endvidere
Flygtningenævnet, Udlændingenævnet med tilhørende sekretariater samt Nationalt ID-
center.
Hjemrejsestyrelsens arbejde skal resultere i følgende langsigtede effekter for samfundet:
Hjemrejsestyrelsen bidrager til en troværdig og effektiv udlændingepolitik gennem
et klart og tydeligt handlingsfokus på de myndighedsopgaver, der drejer sig om
hjemrejse, udsendelse og klagesagsbehandling.
Sikre at reglerne på udlændingeområdet vedrørende hjemrejse og udsendelser admi-
nistreres effektivt og korrekt.
Være førende i viden omkring hjemrejse og udsendelse ved at basere sin virksomhed
på solid viden og evidens.
Hjemrejsestyrelsen varetager opgaver i relation til hjemsendelse af afviste asylansøgere
og andre udlændinge, der ikke har lovligt ophold i Danmark. Opgaverne vedrører bl.a.
udrejsekontrol og gennemførelse af de faktiske udsendelser, herunder Dublin-udsendel-
ser, udsendelser til EU-lande og udsendelser til tredjelande. Hjemrejsestyrelsen har fo-
kus på en opsøgende tilgang med tidlig vejledning om muligheden for at hjemrejse samt
konsekvensvejledning om betydningen af manglende efterlevelse af myndighedernes
påbud. Hjemrejsestyrelsen er samtidig ansvarlig for hjemrejseindsatsen i forhold til sår-
bare persongrupper som f.eks. uledsagede mindreårige og ofre for menneskehandel
mv. Endvidere varetager Hjemrejsestyrelsen opgaver vedrørende forholdene for udlæn-
dinge uden lovligt ophold i Danmark, herunder i relation til motivationsfremmende for-
anstaltninger og kontrolforpligtelser.
2.2 Ledelsesberetning
Indeværende afsnit giver en kort sammenfatning af årets vigtigste faglige og finansielle
resultater.
Side | 6
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 100: Årsrapporter fra § 14. Udlændinge- og Integrationsministeriet
2685398_0007.png
2.0 Beretning
2.2.1 Sammenfatning af årets faglige resultater
Hjemrejsestyrelsen mål- og resultatplan for 2022 omfattede resultatkrav for sagsbe-
handlingstider på udsendelsesområdet og klagesagsbehandlingen. Herudover arbejdede
Hjemrejsestyrelsen med kvalitetsmål for sagsbehandlingen, mål for informationssikker-
hed, mål for leverandørstyring og databehandlerforhold samt mål for internt finansielt
kontrolsystem.
I 2022 blev i alt 2.383 udlændinge
1
udsendt af Danmark. Udsendelsesarbejdet har i 2022
været mindre besværliggjort af Covid-19 restriktioner end i 2021, og samtidig er hjem-
rejseloven, der trådte i kraft 1. juni 2021, fuldt implementeret.
Den samlede målopfyldelse er i alt 80 pct., og det er Hjemrejsestyrelsens samlede vur-
dering, at dette er et meget tilfredsstillende resultat. Se afsnit 2.4 for en mere detaljeret
gennemgang af Hjemrejsestyrelsens målopfyldelse.
2.2.2 Sammenfatning af årets finansielle resultater
Årets økonomiske hoved og nøgletal fremgår af nedenstående tabel 1.
Tabel 1. Hjemrejsestyrelsens økonomiske hoved- og nøgletal
Hovedtal (mio. kr.)
Resultatopgørelse
Ordinære driftsindtægter
Ordinære driftsomkostninger
Resultat af ordinær drift
Resultat før finansielle poster
Årets resultat
Balance
Anlægsaktiver i alt (materielle og im-
materielle)
Omsætningsaktiver (ekskl. likvider)
Egenkapital
Langfristet gæld
Kortfristet gæld
Finansielle nøgletal
Udnyttelsesgrad af lånerammen
36,3
27,5
-
3,6
6,6
-153,7
-3,6
-22,0
2,7
8,1
-167,1
3,0
-21,6
-
-
-
-
-
-238,7
228,8
-9,9
-11,6
-11,3
-257,0
244,7
-12,3
-13,6
-13,5
-261,2
261,2
-
-
0,0
Regnskab 2021
Regnskab 2022
Grundbudget 2023
1
Samme person kan være talt med som udsendt flere gange. Begrebet udsendt dækker desuden
også over rejst på egen hånd, hvis Hjemrejsestyrelsen har været en del af processen. Der eksiste-
rer også to andre grupper vedr. ”skønnet udrejst” og forsvundne udlændinge. Disse to typer tæl-
ler ikke med, da Hjemrejsestyrelsen ikke har kendskab hertil.
Side | 7
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 100: Årsrapporter fra § 14. Udlændinge- og Integrationsministeriet
2685398_0008.png
2.0 Beretning
Bevillingsandel
99,6
99,8
-
Personaleoplysninger
Antal årsværk
Årsværkspris
255
0,6
273,1
0,6
316
0,6
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
Årsværk i 2023 er budgetteret på baggrund af Forslag til finanslov for finansåret 2023.
Anm. Afrunding til én decimal kan betyde, at sum kan afvige fra tal i SKS og andre tabeller.
Årets resultat for Hjemrejsestyrelsens virksomhed er et samlet mindreforbrug på 13,5
mio. kr. Dette fordeler sig med et mindreforbrug på 10,3 mio. kr. på § 14.41.01. Hjem-
rejsestyrelsen, et mindreforbrug på 5,7 mio. kr. på § 14.41.02. Flygtningenævnet og et
merforbrug på 2,5 mio. kr. § 14.41.03. Udlændingenævnet.
På § 14.41.01. Hjemrejsestyrelsen har der været et væsentligt merforbrug i relation til
motivationsfremmende foranstaltninger og kontrolforpligtelser. Sekretariatsbistand for
nævnene har haft mindreforbrug på drift. Nationalt ID-Center (NIDC) har haft et mindre-
forbrug.
Mindreforbruget på § 14.41.02. Flygtningenævnet knytter sig til færre afholdte nævns-
møder som følge af færre klagesager end forudsat. Merforbruget på § 14.41.03 Udlæn-
dingenævnet følger af en øget aktivitet, der delvist er finansieret af mindreforbruget på
sekretariatet for Udlændingenævnet (§ 14.41.01), jf. ovenfor.
Årsværksforbruget er på 273,1 årsværk i 2022. Det samlede lønsumsforbrug var 159,7
mio. kr. og ligger under lønsumsloftet for 2022, der udgjorde 176,7 mio. kr. Årsværkspri-
sen er på 0,6 mio. kr.
Det er samlet set Hjemrejsestyrelsens vurdering, at årets finansielle resultater er til-
fredsstillende.
2.2.3 Oversigt over hovedkonti
I tabel 2 grupperes Hjemrejsestyrelsens hovedkonti i Drift (dvs. driftsbevillinger) og Ad-
ministrerede ordninger (dvs. reservationsbevillinger). For de nærmere detaljer vedrø-
rende de enkelte hovedkonti henvises til afsnit 3.7. Bevillingsregnskabet.
Tabel 2. Hjemrejsestyrelsens hovedkonti
(mio. kr.)
Drift
Bevilling
(FL+TB)
Regnskab
Overført overskud ultimo
Side | 8
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 100: Årsrapporter fra § 14. Udlændinge- og Integrationsministeriet
2685398_0009.png
2.0 Beretning
Udgifter
Indtægter
Balancekonto
Administrerede ordninger - tilskud
Udgifter
Indtægter
Balancekonto
257,4
-0,8
244,9
-1,8
-
-
163,7
35,1
-0,1
34,1
-1,4
-
-
149,8
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
Anm. Afrunding til én decimal kan betyde, at sum kan afvige fra tal i SKS og andre tabeller.
2.3 Kerneopgaver og ressourcer
Dette afsnit viser ressourceforbruget for den virksomhedsbærende hovedkonto §
14.41.01. Hjemrejsestyrelsen, herunder nævnssekretariaterne og Nationalt ID-Center
samt § 14.41.02. Flygtningenævnet og § 14.41.03. Udlændingenævnet.
Tabel 3. Sammenfatning af økonomi for Hjemrejsestyrelsens opgaver
Opgave (mio. kr.)
0.
1.
2.
3.
4.
5.
I alt
Generelle fællesomkostninger
Hjemrejseindsats
Sekretariatsbistand til nævnene
Flygtningenævnet
Udlændingenævnet
Nationalt ID-center
Bevilling
(FL+TB)
43,3
78,6
61,7
37,3
5,3
30,4
256,6
Øvrige
indtægter
-0,9
0,0
0,0
0,0
-0,6
-0,3
-1,8
Omkostninger
44,6
81,1
52,4
31,6
8,4
26,7
244,8
Andel af årets
overskud
-0,4
-2,5
9,3
5,7
-2,5
4,0
13,5
Kilde: Statens Koncern System (SKS) og Navision Stat.
Anm. Afrunding til én decimal kan betyde, at sum kan afvige fra tal i SKS og andre tabeller.
2.4 Målrapportering
Hjemrejsestyrelsens mål for 2022 er fastsat i mål- og resultatplanen for 2022, som er
indgået mellem Hjemrejsestyrelsen og Udlændinge- og Integrationsministeriets depar-
tement. Mål- og resultatplanen er samtidig gældende som direktørkontrakt. Målrap-
porteringen indeholder to dele: 1. del: Oversigt over årets resultatopfyldelse og 2. del:
Uddybende analyser og vurderinger.
Side | 9
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 100: Årsrapporter fra § 14. Udlændinge- og Integrationsministeriet
2685398_0010.png
2.0 Beretning
2.4.1 Målrapportering 1. del: Oversigt over årets resultatopfyldelse
Oversigt over årets faglige resultatopfyldelse for de eksternt rettede mål samt de kon-
cernfælles mål fremgår af tabel 4 nedenfor. Hjemrejsestyrelsen har opfyldt 11 ud af 14
mål. Den samlede målopfyldelsesgrad i 2022 udgør 80.
Tabel 4. Årets resultatopfyldelse
Mål
1.
Eksternt rettede faglige mål
Succeskriterium
Opnåede
resultater
Grad af målopfyl-
delse
1.1: Hjemrejseindsats
a) Antallet af afviste asylansøgere i udsendelses-
Hjemrejsestyrelsen skal under- position skal falde med 10 pct. i forhold til ul-
støtte, at afviste asylansøgere timo 2021. Hjemrejsestyrelsen skal i den sam-
m.fl. uden lovligt ophold i Dan- menhæng have fokus på gruppen af langtidsop-
holdere.
mark udrejser af landet.
b) Der skal gennemføres mindst 12 større udsen-
delsesprojekter, som kan indeholde både frivil-
lige og tvangsmæssige udsendelser.
c) I minimum 90 pct. af sagerne skal overførel-
sen af udlændinge omfattet af Dublin-forordnin-
gen til den ansvarlige medlemsstat ske inden for
fristerne i Dublinforordningens artikel 29, stk. 1
og 2.
d) Minimum 80 pct. af de administrativt udviste
EU-borgere og tredjelandsborgere til EU-lande
skal udsendes indenfor 15 dage, efter at Udlæn-
dingestyrelsen har truffet afgørelse om udvis-
ning.
e) Den første hjemrejsesamtale skal være af-
holdt inden 7 dage i alle sager, hvor udrejsefri-
sten sættes til 7 dage.
f) Hjemrejsestyrelsen skal senest inden udgan-
gen af 1. kvartal 2022 have tilendebragt arbejdet
med konvertering til hjemrejsekontrakter, her-
under med tilbud om konkrete undervisnings- og
aktiveringstilbud for udlændinge uden lovligt op-
hold over 18 år, som anses for at medvirke til de-
res hjemrejse.
g) Hjemrejsestyrelsen skal i alle relevante sager
have berammet tænkepausesamtalen til afhol-
delse senest 8 dage efter, at udlændingen har
modtaget det oversatte afslag på asyl i Udlæn-
dingestyrelsen.
h) Første hjemrejsesamtale med en domsudvist
udlænding – med en straf på mindst 4 måneder -
skal være afholdt senest 1 måned inden halvde-
len af straffen er afsonet i mindst 70 pct. af sa-
gerne.
Opfyldt
15
Opfyldt
10
Opfyldt
5
Opfyldt
5
Ikke opfyldt
0
Opfyldt
5
Opfyldt
5
Opfyldt
5
Side | 10
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 100: Årsrapporter fra § 14. Udlændinge- og Integrationsministeriet
2685398_0011.png
2.0 Beretning
i) Hjemrejsestyrelsen skal sikre, at overtrædelse
af kontrolforpligtelserne (dvs. meldepligt, op-
holdspligt og underretningspligt) løbende politi-
anmeldes.
Flygtningenævnet har en målsætning om, at
1.2: Flygtningenævnet sekreta-
den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for 95
pct. af spontansager, inddragelses og nægtelse
riat
af forlængelsessager i 2022 nedbringes til mak-
Sekretariatet skal understøtte,
simalt 120 dage.
at de sager som Flygtningenæv-
net behandler, bliver ekspede-
ret korrekt og hurtigt.
Hjemrejsestyrelsen understøtter opfyldelsen af
resultatkravet.
Udlændingenævnet har en målsætning om,
1.3: Udlændingenævnets sekre-
nævnet i 2022 afslutter 3.500 klagesager i 2022,
herunder at 95 pct. af alle klagesager indkom-
tariat
met inden 30. juni 2020 er afviklet inden udgan-
Sekretariatet skal understøtte,
gen af 2022.
at de sager som Udlændinge-
nævnet behandler, bliver ek-
spederet korrekt og hurtigt.
Hjemrejsestyrelsen understøtter opfyldelsen af
resultatkravet.
2.
Koncernfælles mål
Opfyldt
5
Ikke opfyldt
0
Opfyldt
15
2.1: Informationssikkerhed
Hjemrejsestyrelsen har i forbin-
delse med Digitaliseringsstyrel-
sens ISO-27001 modenhedsmå-
ling udarbejdet en handlings-
plan for udbedring af mangler. I
2022 skal styrelsen opnå det
ønskede niveau 4 for alle 7 om-
råder:
1.halvår:
Ledelsessystem for
Informationssikker- Hjemrejsestyrelsen har opnået modenhedsni-
veau 3 på de 7 områder.
hed,
Politik for Informati-
onssikkerhed,
2.halvår:
Politik for Informati- Hjemrejsestyrelsen har opnået modenhedsni-
onssikkerhed,
veau 4 på de 7 områder.
Ressourcer, Kompe-
tencer og Bevidsthe-
der,
Leverandørstyring,
Risikostyring
Måling, audit og eva-
luering,
Beredskabsplaner
Opfyldt
5
2.2: Leverandørstyring/databe-
Hjemrejsestyrelsen skal ved udgangen af 2. og
handlerforhold
4. kvartal 2022 indsende oversigt over indgåede
Hjemrejsestyrelsen skal sikre:
Opfyldt
5
Side | 11
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 100: Årsrapporter fra § 14. Udlændinge- og Integrationsministeriet
2685398_0012.png
2.0 Beretning
at der foretages ret- databehandlerforhold. Det skal fremgå af over-
tidige risikovurderin- sigten, hvorvidt der er indgået databehandleraf-
ger forinden indgå- taler – herunder om der er risikovurderet.
else af databehand-
leraftaler.
at der indgås data-
behandleraftaler,
forinden behandling
af personoplysninger
finder sted
at der ud fra en risi-
kobaseret tilgang fo-
retages regelmæs-
sige tilsyn af databe-
handlernes behand-
ling af personoplys-
ninger.
2.3: Intern finansiel kontrol
Hjemrejsestyrelsen sikrer, at
Hjemrejsestyrelsen skal ved udgangen af 2. og
det ønskede niveau af kontrol
4. kvartal rapportere resultatet af den gennem-
mod tilsigtede og utilsigtede fejl
førte opfølgning til departementet.
i finansielle processer løbende
er til stede.
Ikke opfyldt
0
2.4.2 Målrapportering 2. del: Uddybende analyser og vurderinger
I det følgende analyseres udvalgte mål og resultater. Der redegøres nedenfor for
følgende mål:
Mål 1.2 Flygtningenævnets sekretariat;
Mål 1.3 Udlændingenævnets sekretariat, samt
Mål 1.1.c, d, h og i vedr. Hjemrejseindsats.
Ad. Mål 1.2: Flygtningenævnets sekretariat - Sekretariatet skal understøtte, at de sager
som Flygtningenævnet behandler, bliver ekspederet korrekt og hurtigt.
”Flygtningenævnet har en målsætning om, at den gennemsnitlige sagsbehandlingstid
for spontansager, inddragelses- og nægtelse af forlængelse i 2022 nedbringes til maksi-
malt 120 dage for 95 pct. sagerne”.
Målet for sagsbehandlingstiden i Flygtningenævnet har været ambitiøst, og nævnet har
arbejdet målrettet for at nedbringe sagsbehandlingstiden. Sagsbehandlingstiden for sa-
ger afgjort i 2022 er 139 dage for spontansager og 179 dage for inddragelses- og næg-
telse af forlængelsessager. De højere sagsbehandlingstider afspejler, at der primært er
afgjort sager med lange liggetider.
Side | 12
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 100: Årsrapporter fra § 14. Udlændinge- og Integrationsministeriet
2685398_0013.png
2.0 Beretning
Ad. Mål 1.3 Udlændingenævnets sekretariat - Sekretariatet skal understøtte, at de sager
som Udlændingenævnet behandler, bliver ekspederet korrekt og hurtigt.
” Udlændingenævnet har en målsætning om, nævnet i 2022 afslutter 3.500 klagesager i
2022, herunder at 95 pct. af alle klagesager indkommet inden 30. juni 2020 er afviklet
inden udgangen af 2022. Hjemrejsestyrelsen understøtter opfyldelsen af resultatkravet.”
I oktober 2022 påbegyndte Udlændingenævnets sekretariat et projekt for at komme
sagsbunkerne til livs med særligt fokus på at afslutte de ældste sager og skabe en sund
sagsportefølje. Det overordnede mål er kortere sagsbehandlingstider. Indsatsen har haft
effekt, og der blev afgjort 4.200 sager i 2022, hvilket betyder, at antallet af verserende
sager blev reduceret med ca. 600 sager, og at liggetiden for de verserende sager i løbet
af 2. halvår 2022 blev nedbragt med omkring 50 dage.
Ad. Mål 1.1.c: Hjemrejseindsats - Hjemrejsestyrelsen skal understøtte hjemrejste asylan-
søgere m.fl. uden lovligt ophold i Danmark, udrejser af landet
”I minimum 90 pct. af sagerne skal overførelsen af udlændinge omfattet af Dublin-for-
ordningen til den ansvarlige medlemsstat ske inden for fristerne i Dublinforordningens
artikel 29, stk. 1 og 2.”
Hjemrejsestyrelsen har samlet set haft ca. 2.383 udsendelser i 2022, hvoraf 258 har væ-
ret udsendelser til andre medlemsstater i medfør af Dublinforordningen.
I 2022 er 99 pct. af de udlændinge, som skulle overføres til en anden medlemsstat i
medfør af Dublinforordningen, blevet udsendt inden fristerne i Dublinforordningens ar-
tikel 29, stk. 2, dvs. inden for fristerne på hhv. 6, 12 og 18 måneder. Målet for hele 2022
var, at udsendelserne skulle ske inden for fristerne i 90 pct. af sagerne. Målet er således
opfyldt.
Ad. Mål 1.1.d Hjemrejseindsats - Hjemrejsestyrelsen skal understøtte hjemrejste asylan-
søgere m.fl. uden lovligt ophold i Danmark, udrejser af landet
”Minimum 80 pct. af de administrativt udviste EU-borgere og tredjelandsborgere til EU-
lande skal udsendes indenfor 15 dage, efter at Udlændingestyrelsen har truffet afgørelse
om udvisning.”
Hjemrejsestyrelsen har samlet udsendt ca. 2.383 udlændinge i 2022, heraf er ca. halvde-
len udsendt til EU-EØS-lande. De største udsendelsesdestinationer til EU/EØS-lande er
Rumænien, Sverige, Italien, Polen og Litauen.
I 2022 er 97,8 pct. af de administrativt udviste EU-borgere og tredjelandsborgere til EU-
lande udsendt inden for 15 dage efter, at Udlændingestyrelsen traf afgørelse om udvis-
ning. Målet er opfyldt.
Side | 13
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 100: Årsrapporter fra § 14. Udlændinge- og Integrationsministeriet
2685398_0014.png
2.0 Beretning
Ad. Mål 1.1.h: Hjemrejseindsats - Hjemrejsestyrelsen skal understøtte hjemrejste asylan-
søgere m.fl. uden lovligt ophold i Danmark, udrejser af landet
”Første hjemrejsesamtale med en domsudvist udlænding – med en straf på mindst 4 må-
neder - skal være afholdt senest 1 måned inden halvdelen af straffen er afsonet i mindst
70 pct. af sagerne”.
Hjemrejsestyrelsen har identificeret 38 sager modtaget i 2022, som indgår i beregnin-
gen af målopfyldelsen. Hjemrejsestyrelsen har afholdt første hjemrejsesamtale ”senest
1 måned inden halvdelen af straffen er afsonet” i 32 ud af de 38 sager, og har således
overholdt målet i knap 85 pct. af sagerne.
Ad. Mål 1.1.i: Hjemrejseindsats - Opfølgning på anmeldelser for overtrædelser af kon-
trolforpligtelser:
”Hjemrejsestyrelsen skal sikre, at overtrædelse af kontrolforpligtelserne (dvs. meldepligt,
opholdspligt og underretningspligt) løbende politianmeldes.”
Hjemrejsestyrelsen har i 2022 haft særligt fokus på at sikre tæt opfølgning på anmeldel-
ser for overtrædelser af kontrolforpligtelser, således at potentielle overtrædelser af
kontrolforpligtelserne (dvs. meldepligt, opholdspligt og underretningspligt) løbende bli-
ver politianmeldt. Målet om, at 95 pct. af personer med potentielle overtrædelser af
kontrolforpligtelser er behandlet og konstaterede overtrædelser anmeldt på baggrund
af løbende 14 dages opgørelser, er således opfyldt i 2022.
2.4.3 Koncernfælles mål
Mål 2.1: Informationssikkerhed
2.1: 1.halvår: Styrelsen har fastholdt modenhedsniveau 4 på de 7 områder
og
2. halvår:
Styrelsen har fastholdt modenhedsniveau 4 på de 7 områder.
Hjemrejsestyrelsen har opnået det ønskede modenhedsniveau 4 inden udgangen af året
og målet er derfor opfyldt.
Mål 2.2: Leverandørstyring/ databehandlerforhold
2.2: Styrelsen skal ved udgangen af 2. og 4. kvartal 2022 indsende oversigt over indgå-
ede databehandlerforhold. Det skal fremgå af oversigten, hvorvidt der er indgået data-
behandleraftaler – herunder om der er risikovurderet, og om der er ført tilsyn.
Kravet i mål- og resultatplan for 2022 er opfyldt.
Mål 2.3: Intern finansiel kontrol
Side | 14
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 100: Årsrapporter fra § 14. Udlændinge- og Integrationsministeriet
2685398_0015.png
2.0 Beretning
2.3: Styrelsen skal ved udgangen af 2. og 4. kvartal rapportere resultatet af den gen-
nemførte opfølgning til departementet (til rapporteringen anvendes departementets
skabelon).
Hjemrejsestyrelsen rapporterede ikke på resultatkravet efter 2. kvartal, og målet er der-
for ikke opfyldt.
2.5 Forventninger til det kommende år
Hjemrejsestyrelsens grundbudget 2023 udgør 261,2 mio. kr. svarede til Forslag til Fi-
nanslov for 2023.
Tabel 5. Økonomiske forventninger til det kommende år
(mio. kr.)
Bevilling og øvrige indtægter
Udgifter
Resultat
Regnskab
2022
-258,4
244,9
-13,5
Grundbudget
2023
-261,2
261,2
0,0
Anm.: Hjemrejsestyrelsens økonomiske resultat 2022 og forventninger til kommende år omfatter den
virksomhedsbærende hovedkonti § 14.41.01. Hjemrejsestyrelsen, § 14.41.02. Flygtningenævnet og § 14.41.03. Ud-
lændingenævnet.
Anm.: Afrunding til én decimal kan betyde, at sum kan afvige fra tal i SKS og andre tabeller.
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
Note: GB2023 svarer til tal i FFL2023
Overordnet set indeholder Hjemrejsestyrelsens mål- og resultatplan for 2023 ambitiøse
mål, både i forhold til den mere konkrete hjemrejseopgave, men også i forhold til de
processer, der skal understøtte hjemrejse i form af f.eks. effektiv repatriering og reinte-
gration. Samtidig vil det være en væsentlig prioritet for Hjemrejsestyrelsen i 2023, at
sagsbehandlingen fortsat skal lykkes, og at der i nævnene er en særlig ambition om at
sagsbehandlingstiden nedbringes.
I 2023 vil Hjemrejsestyrelsen have fokus på at styrke samarbejdet med relevante aktører
for at sikre, at repatrieringsindsatsen, der skal medvirke til at herboende udlændinge,
som er omfattet af ordningen, og som ønsker at vende tilbage til hjemlandet, får den
bedst mulige rådgivning og støtte til at kunne træffe beslutning om at vende tilbage.
Hjemrejsestyrelsen vil i 2023 arbejde med en række større projekter på udsendelsesom-
rådet.
Side | 15
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 100: Årsrapporter fra § 14. Udlændinge- og Integrationsministeriet
2685398_0016.png
3.0 Regnskab
3.0 Regnskab
I dette afsnit redegøres for Hjemrejsestyrelsens ressourceforbrug i
finansåret 2022 udtrykt ved en resultatopgørelse samt den finansielle
status på balancen. Derudover omfatter afsnittet de hovedkonti, som
Hjemrejsestyrelsen har haft det budget- og regnskabsmæssige ansvar
for i 2022.
I afsnittet fremlægges et bevillingsregnskab med årets forbrug af
bevillinger pr. hovedkonto samt synliggørelse af udnyttelsen af
lånerammen og lønsumsloftet.
3.1 Anvendt regnskabspraksis
Hjemrejsestyrelsen følger bekendtgørelsen om statens regnskabsvæsen og
retningslinjerne i Finansministeriets Økonomisk Administrative Vejledning, jf. Økonomi-
styrelsens hjemmeside
www.oes.dk.
Regnskabs- og bevillingsoplysninger er baseret på uddata fra Statens Koncernsystem
(SKS), afstemt med data fra Navision Stat og Statens Budgetsystem (SB).
Side | 16
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 100: Årsrapporter fra § 14. Udlændinge- og Integrationsministeriet
2685398_0017.png
3.0 Regnskab
3.2 Resultatopgørelse mv.
Tabel 6. Resultatopgørelse
Hovedtal (mio. kr.)
Note
Ordinære driftsindtægter
Bevilling
Eksternt salg af varer og tjenesteydelser
Tilskud til egen drift
Gebyrer
Ordinære driftsindtægter i alt
-237,7
0,0
0,0
-1,0
-238,7
-256,6
-0,0
0,2
-0,6
-257,0
-
-
-
-
-261,2
Regnskab
2021
Regnskab
2022
Grundbudget
2023
Ordinære driftsomkostninger
Forbrugsomkostninger
Husleje
Forbrugsomkostninger i alt
Personaleomkostninger
Lønninger
Pension
Lønrefusion
Andre personaleomkostninger
Personaleomkostninger i alt
Af- og nedskrivninger
Internt køb af varer og tjenesteydelser
Andre ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger i alt
133,3
18,2
-4,1
0,5
147,9
0,9
0,2
72,4
228,8
144,2
20,3
-4,8
0,0
159,7
0,9
5,9
70,6
244,7
-
-
-
-
-
-
-
-
261,2
7,5
7,5
7,6
7,6
-
-
-
Resultat af ordinær drift
Andre driftsposter
Andre driftsindtægter
Andre driftsomkostninger
Resultat før finansielle poster
-9,9
-12,3
0,0
-1,8
0,1
-11,6
-1,3
-
-13,6
0,0
0,0
0,0
Finansielle poster
Finansielle indtægter
Finansielle omkostninger
Resultat før ekstraordinære poster
0,0
0,2
-11,3
0,0
0,2
-13,4
0,0
0,0
0,0
Ekstraordinære poster
Ekstraordinære indtægter
Ekstraordinære omkostninger
0,0
0,0
0,0
0,0
-13,5
0,0
0,0
0,0
Årets resultat
-11,3
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
Anm. Afrunding til én decimal kan betyde, at sum kan afvige fra tal i SKS.
Note: GB2023 svarer til tal i FFL2023
Side | 17
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 100: Årsrapporter fra § 14. Udlændinge- og Integrationsministeriet
2685398_0018.png
3.0 Regnskab
Resultatet af Hjemrejsestyrelsens omkostningsbaserede drift viser et overskud på 13,5
mio. kr., der er fremkommet på baggrund af ordinære driftsindtægter på i alt 257,0 mio.
kr., hvor den væsentligste post udgør bevillinger på 256,6 mio. kr. Hertil kommer ordi-
nære driftsomkostninger på i alt 244,7 mio. kr., hvor den største post er personaleom-
kostninger på 159,7 mio. kr.
Tabel 7. Resultatdisponering af årets overskud
Disponering af årets resultat (mio. kr.)
Disponeret til bortfald
Disponeret til udbytte til statskassen
Disponeret til overført overskud
-
-
13,5
Anm.: Resultatdisponeringen omfatter den virksomhedsbærende hovedkonto § 14.41.01. Hjemrejsestyrelsen, §
14.41.02. Flygtningenævnet og § 14.41.03. Udlændingenævnet.
Kilde: Statens Koncern System (SKS) - data er afstemt med Statens Budgetsystem (SB).
Side | 18
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 100: Årsrapporter fra § 14. Udlændinge- og Integrationsministeriet
2685398_0019.png
3.0 Regnskab
3.3 Balancen
Den samlede balance udgør 195,6 mio. kr. pr. 31.12.2022 mod 183,2 mio. kr. pr.
31.12.2021. Udviklingen skyldes en stigning i omsætningsaktiver på aktivsiden, mens
der på passivsiden er en stigning i egenkapitalen.
På aktivsiden består balancen af omsætningsaktiver og likvider for i alt 189,5 mio. kr. og
anlægsaktiver for 6,1 mio. kr., mens balancen på passivsiden udgøres af kortfristet gæld
på 21,6 mio. kr., langfristet gæld på 3,0 mio. kr., hensættelser på 3,9 mio. kr. og egenka-
pital på i alt 167,1 mio. kr.
Tabel 8. Balancen
Note Aktiver (mio. kr.)
1
Anlægsaktiver
Immaterielle anlægsaktiver
Færdiggjorte udviklingsprojekter
Erhvervede koncessioner, paten-
ter m.v.
Udviklingsprojekter under opfø-
relse
Immaterielle anlægsaktiver i alt
F2
Materielle anlægsaktiver
Grunde, arealer og bygninger
Infrastruktur
Transportmateriel
Produktionsanlæg og maskiner
Inventar og IT-udstyr
Igangværende arbejder for egen
regning
Materielle anlægsaktiver i alt
Finansielle anlægsaktiver
Statsforskrivning
Øvrige finansielle anlægsaktiver
Finansielle anlægsaktiver i alt
Anlægsaktiver i alt
Omsætningsaktiver
Varebeholdninger
Tilgodehavender
Periodeafgrænsningsposter
Likvide beholdninger
FF5 Uforrentet konto
FF7 Finansieringskonto
Andre likvider
Likvide beholdninger i alt
6,9
162,8
-0,1
169,6
169,7
12,6
-0,9
181,4
6,6
-
8,1
-
3,4
7,0
3,4
6,1
3,4
3,4
1,4
0,8
0,7
-
0,7
0,5
-
0,3
Langfristede gældsposter
FF4 Langfristet gæld
Donationer
Prioritetsgæld
Anden langfristet gæld
Langfristet gæld i alt
Kortfristede gældsposter
Leverandører af varer og tj.ydelser
Anden kortfristet gæld
Skyldige feriepenge
3
Igangværende arbejder for fremmed
regning
Periodeafgrænsningsposter
Kortfristet gæld i alt
-11,5
-5,4
-5,7
-
0,6
-22,0
-13,2
-6,5
-1,2
-0,7
-
-21,6
-3,6
-
-
-
-3,6
-3,0
-
-
-
-3,0
2,2
-
1,9
-
2021
2022 Note Passiver (mio. kr.)
Egenkapital
Reguleret egenkapital (startkapital)
Opskrivninger
Reserveret egenkapital
-3,4
-
-
-3,4
-
-
2021
2022
-
2,2
-
1,9
Bortfald
Udbytte til staten
Overført overskud
150,3
Egenkapital i alt
Hensatte forpligtelser
4
-
-
-150,3
-
-
-163,7
-153,7
1163,7
-167,1
-3,9
-3,9
Side | 19
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 100: Årsrapporter fra § 14. Udlændinge- og Integrationsministeriet
2685398_0020.png
3.0 Regnskab
Omsætningsaktiver i alt
176,2
189,5
Gæld i alt
-25,6
-24,5
Aktiver i alt
183,2 195,6
Passiver i alt
-183,2
-195,6
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
Note 1: Afrunding til én decimal kan betyde, at sum kan afvige fra tal i SKS.
Note 2: GB2023 svarer til tal i FFL2023
Note 3: I 2022 er der hensat ca. 5,0 mio. kr. for lidt i regnskabet. Det håndteres i det kommende års beregning af
feriepenge.
Note 4: Forpligtelsen vedr. ikke-anviste advokatsalærer i Flygtningenævnet, som ikke er reguleret i 2022.
Aktiver
Immaterielle anlægsaktiver
Immaterielle anlægsaktiver udgør 1,9 mio. kr. Der er tale om
Færdiggjorte udvik-
lingsprojekter,
der primært vedrører dokumentationsundersøgelsesudstyr og ESDA i
regi af NIDC samt etablering af hjemmeside, F2 mv. i Hjemrejsestyrelsen og NIDC.
Omsætningsaktiver
Omsætningsaktiverne består af tilgodehavender, periodeafgrænsningsposter
og likvide midler. Samlet er omsætningsaktiverne steget fra 176,2 mio. kr. i 2021 til
189,5 mio. kr. i 2022. Stigningen skyldes primært en omlægning til den uforrentede
konto (FF5) fra finansieringskontoen (FF7).
Reguleringen mellem FF7 og FF5 skyldes en ændring i den oprindelige bogføring, der
blev foretaget i Hjemrejsestyrelsens regnskab for at sikre, at regnskabet er i overens-
stemmelse med de gældende regnskabsmæssige standarder. Der blev således flyttet
midler fra FF7 til FF5, svarende til primoværdien af det overførte overskud i 2022.
Passiver
Egenkapital
Egenkapitalen udgør 167,1 mio. kr. i 2022. Det samlede videreførte overskud er
steget med 13,4 mio. kr., fra 150,3 mio. kr. i 2021 til 163,7 mio. kr. i 2022. Se også afsnit
3.4 Egenkapitalforklaring.
Hensatte forpligtelser vedrører ikke-anviste advokatsalærer i Flygtningenævnet samt
bl.a. åremålshensættelse med ca. 1,8 på løn og 2,2 på drift.
Endvidere kan nævnes skyldige feriepenge med knap 1,2 mio. kr. i 2022. Denne er regu-
leret med ca. 5 mio. kr. for lidt og håndteres i det kommende års beregning af ferie-
penge.
3.4 Egenkapitalforklaring
I tabel 9 forklares Hjemrejsestyrelsens egenkapital. Forklaringen
uddyber egenkapitalen i balancen og viser årets ændringer som følge af
disponeringer for overført resultat til egenkapitalen.
Side | 20
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 100: Årsrapporter fra § 14. Udlændinge- og Integrationsministeriet
2685398_0021.png
3.0 Regnskab
Tabel 9. Egenkapitalforklaring
Egenkapital (mio. kr.)
Reguleret egenkapital primo
Ændring i reguleret egenkapital
Reguleret egenkapital ultimo
Opskrivninger primo
Ændring i opskrivninger
Opskrivninger
Reserveret egenkapital primo
Ændring i reserveret egenkapital
Reserveret egenkapital ultimo
Overført overskud primo
Primo regulering/flytning mellem bogføringskredse
Regulering af det overførte overskud
Overført fra årets resultat
Bortfald
Udbytte til staten
Overførsel af reserveret bevilling
Overført overskud ultimo
Egenkapital ultimo
2021
-3,4
-
-3,4
-
-
-
-
-
-
-3,4
-135,5
-
-11,3
-
-
-
-150,3
-153,7
2022
-3,4
-
-3,4
-
-
-
-
-
-
-150,3
-
-
-13,5
-
-
-
-163,7
-167,1
Kilde: Statens Koncern System (SKS) - data er afstemt med Statens Budgetsystem (SB).
3.5 Likviditet og låneramme
Tabel 10. Udnyttelse af låneramme
Låneramme (mio. kr.)
Sum af immaterielle og materielle anlægsaktiver
Låneramme
Udnyttelsesgrad i pct.
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
2022
2,7
10,0
27,5
Hjemrejsestyrelsens udnyttelsesgrad udgør 27,5 pct. i 2022, som tilskrives at immateri-
elle og materielle anlægsaktiver er faldet fra 3,6 til 2,7 mio. kr. fra 2021 til 2022, hvilket
skyldes almindelige af- og nedskrivninger på biler og andet anlæg.
Side | 21
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 100: Årsrapporter fra § 14. Udlændinge- og Integrationsministeriet
2685398_0022.png
3.0 Regnskab
3.6 Opfølgning på lønsumsloft
Tabel 11. Opfølgning på lønsumsloft
§ 14.41.01.16800
§ 14.41.02.16800
Hovedkonto (mio. kr.)
Lønsumsloft på FL
Lønsumsloft inkl. TB/aktstykker
Lønforbrug under lønsumsloft
Difference (mer-/mindreforbrug)
Akk. opsparing ultimo 2021
Akk. opsparing ultimo 2022
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
146,6
164,3
146,7
17,6
51,3
68,9
9,1
9,1
10,1
-1,0
76,5
75,5
3,3
3,3
2,9
0,4
46,3
46,7
Det samlede lønforbrug under lønsumsloftet i 2022 er for § 14.41.01. Hjemrejsestyrel-
sen 146,6 mio. kr. Lønsumsloftet for 2022 var 164,3 mio. kr. Den akkumulerede opspa-
ring stiger således fra 51,3 mio. kr. i 2021 til 68,9 mio. kr. i 2022. Lønforbruget fremgår
imidlertid med ca. 5,0 mio. kr. for lidt, som skyldes en fejl vedr. feriepengehensættel-
sen, der i stedet hensættes ved det kommende års feriepengeberegning.
Tilsvarende gælder for § 14.41.02. Flygtningenævnet, at det samlede lønforbrug under
lønsumsloftet i 2022 er 10,1 mio. kr., hvorfor den akkumulerede opsparing falder fra
76,5 mio. kr. til 75,5 mio. kr. i 2022.For § 14.41.03. Udlændingenævnet gælder, at det
samlede lønforbrug under lønsumsloftet i 2022 er 2,9 mio. kr., hvorfor den akkumule-
rede opsparing stiger med 0,4 mio. kr. fra 46,3 mio. kr. til 46,7 mio. kr. i 2022.
3.7 Bevillingsregnskab
Tabel 12 a. Bevillingsregnskab (driftsbevillinger)
Bevilling
(FL+TB)
291,6
Overført
Regnskab
Afvigelse
overskud
ultimo 2022
275,8
15,8
-163,7
Videreførelse
Ultimo 2022
-149,8
HK (mio. kr.)
41338210 Hjemrejsestyrelsen
Heraf:
Tabel 12 b. Bevillingsregnskab
Bevilling
(FL+TB)
Overført
Regnskab
Afvigelse
overskud
ultimo 2022
Videreførsel
Ultimo 2022
HK (mio. kr.)
§ 14.41.03.16800
Side | 22
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 100: Årsrapporter fra § 14. Udlændinge- og Integrationsministeriet
2685398_0023.png
3.0 Regnskab
§ 14.41.01. Hjemrejsestyrelsen
Udgifter
Indtægter
§ 14.41.02. Flygtningenævnet
Udgifter
Indtægter
§ 14.41.03. Udlændingenævnet
Udgifter
Indtægter
214,0
214,1
-0,1
37,3
37,3
0,0
5,3
6,0
-0,7
203,7
204,9
-1,2
31,6
31,6
0,0
7,8
8,4
-0,6
10,3
9,2
-1,1
5,7
5,7
0,0
-2,5
-2,4
-0,1
-79,9
0,0
-63,0
0,0
-20,9
0,0
HK (mio. kr.)
Bevilling
(FL+TB)
Overført
Regnskab
Afvigelse
overskud
ultimo 2022
2,0
2,9
-0,9
28,5
28,9
-0,4
2,3
2,3
7,0
6,1
0,9
-7,9
-8,2
0,3
3,1
3,1
0,0
0,0
0,0
Videreførelse
Ultimo 2022
§ 14.41.04. Understøttelse af
hjemrejseindsats
Udgifter
Indtægter
§ 14.41.05. Forberedelse af hjem-
rejse
Udgifter
Indtægter
§ 14.41.06. Indsats i forhold til
repatrieringsordningen
Udgifter
9,0
9,0
0,0
20,6
20,7
-0,1
5,4
5,4
-120,6
-27,6
-1,7
Side | 23
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 100: Årsrapporter fra § 14. Udlændinge- og Integrationsministeriet
2685398_0024.png
4.0 Bilag
4.0 Bilag
4.1 Noter til resultatopgørelse og balance
Hjemrejsestyrelsen har ingen regnskabstekniske bemærkninger til resultatopgørelsen
og balancen.
Note 1 til Tabel 8 Balancen
Tabel 13. Immaterielle anlægsaktiver
Færdiggjorte udvik- Erhvervede koncessi-
lingsprojekter
oner, patenter, li-
censer m.v.
3,1
-
-
-
3,1
-1,2
-
-1,2
1,9
-0,3
-
-0,3
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
(mio. kr.)
I alt
Kostpris
Primo korrektioner og flytning mellem bogfø-
ringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2022
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskrivninger pr.
31.12.2022
Regnskabsmæssig værdi pr. 31.12.2022
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
3,1
-
-
-
3,1
-1,2
-
-1,2
1,9
-0,3
-
-0,3
Note 2 til Tabel 8 Balancen
Tabel 14. Materielle anlægsaktiver
(mio. kr.)
Kostpris
Primokorrektioner og flytning mellem
bogføringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2022
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Transportmateriel
1,0
-
-
-
1,0
-0,5
-
IT-udstyr
0,5
-
-
-
0,5
-0,3
-
Inventar
1,3
-
-
-
1,3
-1,2
-
I alt
2,8
-
-
-
2,8
-1,9
-
Side | 24
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 100: Årsrapporter fra § 14. Udlændinge- og Integrationsministeriet
2685398_0025.png
4.0 Bilag
Akkumulerede af- og nedskrivninger
pr. 31.12.2022
Regnskabsmæssig værdi pr.
31.12.2022
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
-0,5
-0,3
-1,2
-1,9
0,5
-0,2
-
-0,2
0,2
-0,1
-
-0,1
0,2
-0,3
-
-0,3
0,8
-0,6
-
-0,6
(mio. kr.)
Primo saldo pr. 1. januar 2022
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte udviklingsprojekter
Kostpris pr. 31.12.2022
Igangværende arbejder
for egen regning
0,0
0,0
-
0,0
0,0
4.2 Indtægtsdækket virksomhed
Hjemrejsestyrelsen udfører ikke indtægtsdækket virksomhed.
4.3 Fællesstatslige løsninger mv.
Hjemrejsestyrelsen sælger ikke fællesstatslige løsninger.
4.4 Gebyrfinansieret virksomhed
Inden for Hjemrejsestyrelsens virksomhed er der en enkelt gebyrordning vedr. Udlæn-
dingenævnets opkrævning et klagesagsgebyr. Der er indgået en administrationsaftale
mellem Hjemrejsestyrelsen og Styrelsen for International Rekruttering og Integration
vedrørende administrationen af dette gebyr. Gebyret er administrativ fastsat i henhold
til udlændingeloven § 9, og reguleres én gang årligt, jf. § 9 stk. 4. Gebyret var fastsat til
750 kr. pr. klagesag i 2022, jf. § 9 stk. 5. Det samlede provenu fra gebyret udgør i 2022 i
alt 0,6 mio. kr.
4.5 Tilskudsfinansierede aktiviteter
Hjemrejsestyrelsen har ikke tilskudsfinansierede aktiviteter.
4.6 Forelagte investeringer
Hjemrejsestyrelsen har ikke foretaget investeringer, der kræver forelæggelse.
4.7 It-omkostninger
IT-udgifterne til drift fremkommer ved udtræk fra SKS på indkøbskategori. Der har ikke
været udgifter til løn, da Hjemrejsestyrelsens aktiviteter varetages af Statens IT og Kon-
cern IT. Der har i alt været IT-udgifter for 10,5 mio. kr. i 2022 i Hjemrejsestyrelsen.
Side | 25
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 100: Årsrapporter fra § 14. Udlændinge- og Integrationsministeriet
2685398_0026.png
4.0 Bilag
Tabel 15. It-omkostninger
It-omkostninger (mio. kr.)
Interne personaleomkostninger til it (it-drift/-vedligehold/-udvikling)
Interne statslige køb af it, herunder fra Statens IT
It-systemdrift
It-vedligehold
It-udviklingsomkostninger
Udgifter til it-varer til forbrug
I alt
1)
Kilde: SKS.
2022
1,0
4,4
3,0
1,2
0,3
0,6
10,5
Side | 26