Finansudvalget 2022-23 (2. samling)
FIU Alm.del Bilag 100
Offentligt
2685396_0001.png
Årsrapport 2022
Udlændingestyrelsen
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 100: Årsrapporter fra § 14. Udlændinge- og Integrationsministeriet
2685396_0002.png
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 100: Årsrapporter fra § 14. Udlændinge- og Integrationsministeriet
2685396_0003.png
Årsrapport 2022
1.0 Påtegning af det samlede regnskab
Udlændingestyrelsen
© 2023 Udlændingestyrelsen
Udlændingestyrelsen
Farimagsvej 51A
4700 Næstved
Tlf.: 35 36 66 00
E-mail: [email protected]
https://us.dk/
Marts 2023
Alle rettigheder tilhører Udlændingestyrelsen.
Udgivelsen kan frit hentes på www.uim.dk
Udlændingestyrelsens udgivelser kan frit citeres med tydelig kildegengivelse.
Side | 3
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 100: Årsrapporter fra § 14. Udlændinge- og Integrationsministeriet
2685396_0004.png
Indholdsfortegnelse
1.0 Påtegning af det samlede regnskab
1.0
Påtegning af det samlede regnskab
5
1.1 Påtegning ..................................................................................................................... 5
2.0
Beretning
6
2.1 Præsentation af virksomheden ................................................................................... 6
2.2 Ledelsesberetning ....................................................................................................... 7
2.3 Kerneopgaver og ressourcer ....................................................................................... 9
2.4 Målrapportering ........................................................................................................ 11
2.5 Forventninger til det kommende år .......................................................................... 17
3.0
Regnskab
19
3.1 Anvendt regnskabspraksis ......................................................................................... 19
3.2 Resultatopgørelse mv. ............................................................................................... 19
3.3 Balancen .................................................................................................................... 21
3.4 Egenkapitalforklaring................................................................................................. 22
3.5 Likviditet og låneramme ............................................................................................ 23
3.6 Opfølgning på lønsumsloft ........................................................................................ 23
3.7 Bevillingsregnskab ..................................................................................................... 24
4.0
Bilag
25
4.1 Noter til resultatopgørelse og balance ...................................................................... 25
4.4 Gebyrfinansieret virksomhed .................................................................................... 26
4.5 Tilskudsfinansierede aktiviteter ................................................................................ 28
4.7 It-omkostninger ......................................................................................................... 29
Side | 4
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 100: Årsrapporter fra § 14. Udlændinge- og Integrationsministeriet
2685396_0005.png
1.0 Påtegning af det samlede regnskab
1.0 Påtegning af det samlede regnskab
Årsrapporten for Udlændingestyrelsen er aflagt i henhold til § 39, stk. 4, i bekendtgø-
relse nr. 116 af 19. februar 2018 om statens regnskabsvæsen mv. (Regnskabsbekendt-
gørelsen). Årsrapporten omfatter de hovedkonti på finansloven, som Udlændingestyrel-
sen, CVR-nr. 77940413, er ansvarlig for i 2022, herunder de regnskabsmæssige forklarin-
ger, som skal tilgå Rigsrevisionen i forbindelse med bevillingskontrollen for 2022.
Årsrapporten omfatter følgende hovedkonti:
§ 14.31.01. Udlændingestyrelsen
§ 14.31.02. Tilskud og samarbejdspartnere
§ 14.31.03. Medlemsbidrag til internationale organisationer og øvrige aktiviteter på
asylområdet
§ 14.31.04. Registrering af asylansøgere mv.
§ 14.32.01. Drift og tilpasning af indkvarteringssystemet
§ 14.32.02. Indkvartering og underhold af asylansøgere m.fl.
§ 14.32.03. Øvrige initiativer på indkvarteringsområdet
§ 14.32.05. Initiativer vedrørende lokalområde omkring Udrejsecenter Kærshovedgård
§ 14.32.10. Kontante ydelser mv. til asylansøgere m.fl.
1.1 Påtegning
Det tilkendegives hermed:
at årsrapporten er rigtig, dvs. at årsrapporten ikke indeholder væsentlige fejlinfor-
mationer eller udeladelser, herunder at målopstillingen og målrapporteringen er fyl-
destgørende,
at de dispositioner, som er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i overensstemmelse
med meddelte bevillinger, love og andre forskrifter samt med indgåede aftaler og
sædvanlig praksis, og
at der er etableret forretningsgange, der sikrer en økonomisk hensigtsmæssig for-
valtning af de midler og ved driften af de institutioner, der er omfattet af årsrappor-
ten.
Side | 5
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 100: Årsrapporter fra § 14. Udlændinge- og Integrationsministeriet
2685396_0006.png
2.0 Beretning
2.0 Beretning
Beretningen giver en kortfattet beskrivelse af Udlændingestyrelsens og regnskabsårets
faglige og finansielle resultater, herunder væsentlige forhold, der har påvirket eller for-
ventes at påvirke Udlændingestyrelsens aktiviteter og forhold. Endvidere beskrives for-
ventningerne til det kommende år.
2.1 Præsentation af virksomheden
Udlændingestyrelsen er en styrelse under Udlændinge- og Integrationsministeriet.
Udlændingestyrelsen behandler sager om udlændinges adgang til og ophold i Danmark.
Det omfatter bl.a. sager om asyl, familiesammenføring, forlængelse af ophold, perma-
nent ophold, visum, pas, inddragelse og udvisning, hvor fokus er, at de rette skal have
tilladelse, og de rette skal have afslag.
Udlændingestyrelsen sørger endvidere for underhold og indkvartering af asylansøgere,
personer på tålt ophold og personer, der er udvist ved dom. Styrelsen har også en
række opgaver vedrørende rådgivning og forebyggelse på ekstremismeområdet. Derud-
over varetager Udlændingestyrelsen ligeledes opgaver angående brugervejledning via
borgerportalen nyidanmark.dk samt telefoniske og personlige henvendelser i Borgerser-
vice. Styrelsen afgjorde i 2022 ca. 228.000 sager.
Udlændingestyrelsen har i 2022 bl.a. haft som målsætning at sikre:
en effektiv, korrekt og serviceorienteret sagsbehandling af styrelsens sager
den lavest mulige sagsbehandlingstid kombineret med høj faglig kvalitet inden
for de udmeldte frister
løbende at føre den nødvendige kontrol med, at betingelserne for opholdstilla-
delse er til stede
Målsætningerne er afspejlet i den mål- og resultatplan for 2022, der blev indgået mel-
lem Udlændingestyrelsen og Udlændinge- og Integrationsministeriets departement.
Årsrapporten for Udlændingestyrelsen omfatter alle styrelsens bevillinger. Der aflægges
omkostningsbaseret regnskab for driftsbevillinger og udgiftsbaseret regnskab for de øv-
rige bevillinger.
Side | 6
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 100: Årsrapporter fra § 14. Udlændinge- og Integrationsministeriet
2685396_0007.png
2.0 Beretning
2.2 Ledelsesberetning
2.2.1 Sammenfatning af årets faglige resultater
Udlændingestyrelsens mål- og resultatplan for 2022 omfattede resultatkrav for sagsbe-
handlingstider på asylområdet samt krav for maksimale sagsbehandlingstider på op-
holdsområdet. Herudover var der fastsat mål for maksimale ventetider i Borgerservice,
kvalitetsmål for sagsbehandlingen, mål for informationssikkerhed, mål for leverandør-
styring og databehandlerforhold samt mål for internt finansielt kontrolsystem.
Udlændingestyrelsens samlede målopfyldelsesgrad i forhold til mål- og resultatplanen
for 2022 udgør 49 pct.
Målopfyldelsesgraden skal ses i lyset af de styringsmæssige udfordringer og rammevil-
kår, som Udlændingestyrelsen har haft i 2022.
Overordnet har 2022 været påvirket af den ekstraordinære massetilstrømning fra Ukra-
ine, som med kort varsel medførte en betydelig omprioritering af personale fra styrel-
sens drift, udlån fra resten af Udlændinge- og Integrationsministeriet og fra andre myn-
digheder samt brug af vikarbistand.
Efter flere år med en højere personaleomsætning oplevede Udlændingestyrelsen i 2022
en faldende personaleomsætning, hvilket til dels kan tilskrives en øget personaletilgang.
Den øgede personaletilgang har i sig selv krævet ekstra ressourcer til rekruttering og op-
læring af nye medarbejdere.
På den baggrund er det Udlændingestyrelsens samlede vurdering, at målopfyldelsesgra-
den er tilfredsstillende. Der henvises til afsnit 2.4 Målrapportering for en gennemgang
af Udlændingestyrelsens målopfyldelse i forhold til mål- og resultatplanen for 2022.
2.2.2 Sammenfatning af årets økonomiske resultater
Årets økonomiske hoved- og nøgletal fremgår af nedenstående tabel 1.
Tabel 1. Udlændingestyrelsens økonomiske hoved- og nøgletal
Hovedtal (mio. kr.)
Resultatopgørelse
Ordinære driftsindtægter
Ordinære driftsomkostninger
Resultat af ordinær drift
Resultat før finansielle poster
Årets resultat
Balance
Anlægsaktiver i alt (materielle og
immaterielle)
219,2
233,4
-
-728,7
634,7
-94,0
-73,8
-62,5
-927,1
879,5
-47,6
-30,6
-20,8
-800,7
854,7
54,0
56,3
63,6
Regnskab 2021
Regnskab 2022
Grundbudget 2023
Side | 7
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 100: Årsrapporter fra § 14. Udlændinge- og Integrationsministeriet
2685396_0008.png
2.0 Beretning
Omsætningsaktiver (ekskl. likvider)
Egenkapital
Langfristet gæld
Kortfristet gæld
Finansielle nøgletal
Udnyttelsesgrad af lånerammen
Bevillingsandel
40,6
-821,3
-221,7
-163,4
63,7
-848,0
-214,0
-234,5
-
-
-
-
69,6
90,7
74,1
91,8
-
-
Personaleoplysninger
Antal årsværk
Årsværkspris
589,9
0,5
639,5
0,5
713,0
0,5
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
Note: På baggrund af Økonomistyrelsens anvisninger er grundbudgettet for 2023 baseret på det forventede FFL23.
Årets resultat for Udlændingestyrelsens virksomhed var et samlet mindreforbrug på
20,8 mio. kr., heraf et mindreforbrug på 51,4 mio. kr. på § 14.31.01. Udlændingestyrel-
sen og et merforbrug på 30,6 mio. kr. på § 14.32.01. Drift og tilpasning af indkvarte-
ringssystemet.
Mindreforbruget på § 14.31.01. Udlændingestyrelsen kan primært henføres til styrel-
sens ekstraordinære ressourcesituation som følge af massetilstrømningen fra Ukraine.
Uanset at styrelsen fik tilført midler til at håndtere de afledte opgaver, har det ikke væ-
ret muligt fuldt ud, at rekruttere det tilstrækkelige antal medarbejdere med henblik på
at sikre både sagsbehandlingen af ordinære sager og sager vedrørende fordrevne fra
Ukraine. Som følge heraf har styrelsen i 2022 realiseret et væsentligt mindreforbrug på
lønområdet, haft en lavere sagsproduktion på de ordinære sagsområder og derfor op-
pebåret væsentligt færre gebyrindtægter end forudsat.
Merforbruget på § 14.32.01. Drift og tilpasning af indkvarteringssystemet kan primært
henføres til, at der har været flere udgifter end forventet til kompensationer til indkvar-
teringsoperatørerne for lavt belæg på asylcentrene og øgede energiudgifter i relation til
centrenes ejendomsdrift.
Samlet set er det Udlændingestyrelsens vurdering, at årets økonomiske resultater er til-
fredsstillende.
2.2.3 Oversigt over hovedkonti
Tabel 2. Udlændingestyrelsens hovedkonti
(mio. kr.)
Udgifter
Drift
Indtægter
Balancekonto
Bevilling
(FL+TB)
936,3
-85,2
-
Regnskab
911,5
-81,2
-
Overført overskud
ultimo
-
-
840,0
Side | 8
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 100: Årsrapporter fra § 14. Udlændinge- og Integrationsministeriet
2685396_0009.png
2.0 Beretning
Udgifter
Administrerede ordninger
Indtægter
Balancekonto
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
636,2
-
-
631,4
-
-
-
-
134,2
Der findes yderligere oplysninger om de enkelte hovedkonti i afsnit 3.7 Bevillingsregn-
skabet.
2.3 Kerneopgaver og ressourcer
I dette afsnit redegøres for ressourceforbruget for Udlændingestyrelsens virksomhed i
2022 opdelt på virksomhedens to hovedkonti § 14.31.01. Udlændingestyrelsen og
§ 14.32.01. Drift og tilpasning af indkvarteringssystemet.
2.3.1 § 14.31.01. Udlændingestyrelsen
Af tabel 3a fremgår de økonomiske hovedtal for Udlændingestyrelsens hovedopgaver
vedrørende § 14.31.01. Udlændingestyrelsen.
På hovedkontoen afholdes udgifter til Udlændingestyrelsens drift, herunder lønudgifter.
Endvidere afholdes udgifter til understøttelse af sagsbehandlingen på asyl- og opholds-
området, herunder udgifter til tolke, DNA- og aldersundersøgelser mv. Endelig oppebæ-
res gebyrindtægter for ansøgninger på opholdsområdet, herunder bl.a. for sager om
familiesammenføring samt sager om tidsbegrænset forlængelse og permanent ophold.
Tabel 3a. Sammenfatning af økonomi for Udlændingestyrelsens opgaver
Opgave (mio. kr.)
Generelle fællesomkostninger
Asylsager og forlængelser på
asylområdet
Familiesammenføringssager og
forlængelse af opholdstilladelse mv.
Visumsager
Indkvartering
I alt
Bevilling
(FL+TB)
140,1
214,4
Øvrige
indtægter
4,1
3,5
Omkostninger
180,9
151,5
Andel af årets
overskud
-36,7
66,5
83,1
18,2
25,1
480,9
69,1
0,1
0,0
76,8
128,8
20,9
24,3
506,4
23,4
-2,6
0,8
51,4
Kilde: Statens Bevillingslovsystem (SB) og Navision Stat.
Udlændingestyrelsen indtægtsførte i 2022 bevillinger på i alt 480,9 mio. kr. og indtægter
på i alt 76,8 mio. kr. Det samlede forbrug udgjorde 506,4 mio. kr., og årets resultat blev
således et mindreforbrug på 51,4 mio. kr.
I 2022 var Udlændingestyrelsens drift i høj grad præget af den store tilstrømning af for-
drevne ukrainere. Massetilstrømningen betød, at styrelsen prioriterede at tage et eks-
traordinært stort antal medarbejdere ud af den almindelige drift med henblik på at
Side | 9
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 100: Årsrapporter fra § 14. Udlændinge- og Integrationsministeriet
2685396_0010.png
2.0 Beretning
håndtere de Ukraine-relaterede opgaver. Dertil kommer, at styrelsen fik bistand fra an-
dre myndigheder samt anvendte vikarbistand til opgaveløsningen. Det resulterede i, at
der, ud af de i alt indgivne ca. 37.000 ansøgninger om opholdstilladelse efter særloven,
samlet blev behandlet ikke mindre end 35.400 særlovssager. I medfør af lov nr. 324 af
16. marts 2022 om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra og af-
ledte udgifter i relation til loven, fik styrelsen tilført en samlet tillægsbevilling på 80,8
mio. kr. til finansiering af udgifterne til Ukraine-indsatsen.
Uanset tilførsel af ressourcer til de Ukraine-relaterede opgaver har det ikke været mu-
ligt fuldt ud at rekruttere det tilstrækkelige antal medarbejdere med henblik på at sikre
både sagsbehandlingen af ordinære sager og sager vedrørende fordrevne fra Ukraine.
Konsekvensen heraf har været, at styrelsen har afgjort færre sager inden for de ordi-
nære sagsområder.
Som følge heraf har styrelsen i 2022 realiseret et væsentligt mindreforbrug på lønområ-
det. Endvidere har styrelsen som følge af den lavere sagsproduktion på de ordinære
sagsområder oppebåret væsentligt færre gebyrindtægter end forudsat. Hertil kommer
et mindreforbrug relateret til afledte personalerelaterede udgifter som bl.a. kurser,
sagsunderstøttende udgifter inden for den ordinære drift samt færre udgifter forbundet
med udskydelse af projekter mv.
2.3.2 § 14.32.01. Drift og tilpasning af indkvarteringssystemet
Af tabel 3b fremgår de økonomiske hovedtal for Udlændingestyrelsens hovedopgaver
vedrørende § 14.32.01. Drift og tilpasning af indkvarteringssystemet. På hovedkontoen
afholdes udgifter forbundet med drift af asylcentre, herunder udgifter til husleje, energi
og bygningsvedligeholdelse samt udgifter i forbindelse med kapacitetstilpasning af ind-
kvarteringssystemet mv.
Tabel 3b. Sammenfatning af økonomi for Udlændingestyrelsens opgaver
Opgave (mio. kr.)
Tilvejebringelse af indkvarteringssteder
Drift og vedligehold af ejendomsportefølje
Tilpasning af indkvarteringssystemet og
opretholdelse af fysisk beredskab
I alt
Kilde: Statens Bevillingslovsystem (SB).
Bevilling
(FL+TB)
46,5
189,7
Øvrige
indtægter
0,2
4,2
Omkostninger
46,6
224,5
Andel af årets
overskud
0,1
-30,6
134,0
370,2
-
4,4
134,1
405,2
-0,1
-30,6
Udlændingestyrelsen indtægtsførte i 2022 bevillinger på i alt 370,2 mio. kr. og indtægter
fra øvrig drift på i alt 4,4 mio. kr. Det samlede forbrug udgjorde 405,2 mio. kr., og årets
resultat blev således et merforbrug på 30,6 mio. kr.
Side | 10
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 100: Årsrapporter fra § 14. Udlændinge- og Integrationsministeriet
2685396_0011.png
2.0 Beretning
Der var på finansloven for 2022 forudsat et samlet antal indkvarterede asylansøgere på
1.539 årspersoner, mens det realiserede antal indkvarterede udgjorde 3.028 årsperso-
ner. Det højere indkvarteringsomfang kan overvejende tilskrives konflikten i Ukraine.
Driften af asylindkvarteringssystemet i 2022 var i høj grad præget af massetilstrømnin-
gen af fordrevne fra Ukraine. For at sikre indkvartering af de fordrevne fra Ukraine har
Udlændingestyrelsen foretaget en lang række midlertidige kapacitetstilpasninger på
centerområdet navnlig åbning af asylcentre og etablering af beredskabskapacitet. Ud-
lændingestyrelsen åbnede således 11 centre og etablerede ca. 5.100 pladser i løbet af
året til håndtering af den særlige situation. Til finansiering af Udlændingestyrelsens ud-
gifter i relation til Ukraine-konflikten fik styrelsen, i medfør af lov nr. 324 af 16. marts
2022 om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine og af-
ledte udgifter i relation til loven, tilført 162,9 mio. kr. på lov om tillægsbevilling for fi-
nansåret 2022.
Merforbruget i 2022 vedrører det ordinære indkvarteringsområde. Merforbruget kan
overvejende henføres til, at Udlændingestyrelsen - uanset indkvarteringsomfanget - har
et behov for at opretholde et grund set-up af asylcentre, herunder modtagecentre, op-
holdscentre og udrejsecentre. Hertil kommer behovet for at have særlige børnecentre
til uledsagede mindreårige og omsorgspladser til særlige sårbare.
Den opdelte indkvarteringsstruktur betyder, at det for alle centertyper ikke altid er mu-
ligt at anvende den tilgængelige kapacitet optimalt. Afledt heraf har det vist sig nødven-
digt at kompensere indkvarteringsoperatørerne for lavt belæg med henblik på at sikre
en rentabel drift af centrene. Det medfører også en række smådriftsulemper i forhold til
drift og vedligeholdelse af asylcentrene. Endvidere har de stigende energipriser medført
øgede energiudgifter i relation til centrenes ejendomsdrift.
Endelig har det i 2022 været nødvendigt at flytte en række særlige sårbare beboere fra
Center Sandvad til et nyt Omsorgscenter Øst. Etableringen af dette nye center har bi-
draget til det samlede merforbrug.
2.4 Målrapportering
Udlændingestyrelsens mål for 2022 er fastsat i mål- og resultatplanen, som er indgået
mellem Udlændingestyrelsen og Udlændinge- og Integrationsministeriets departement.
Mål- og resultatplanen er samtidig gældende som direktørkontrakt. Målrapporteringen
indeholder to dele: 1. del: Oversigt over årets resultatopfyldelse og 2. del: Uddybende
analyser og vurderinger.
2.4.1 Målrapportering 1. del: Oversigt over årets resultatopfyldelse
Opfyldelsen af resultatkravene i mål- og resultatplanen for 2022 fremgår af tabel 4 ne-
denfor. Udlændingestyrelsen har opfyldt 8 ud af 14 mål, hvoraf 1 mål er delvist opfyldt.
Den samlede målopfyldelsesgrad for Udlændingestyrelsen i 2022 udgør 49.
Side | 11
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 100: Årsrapporter fra § 14. Udlændinge- og Integrationsministeriet
2685396_0012.png
2.0 Beretning
Tabel 4. Årets resultatopfyldelse
Mål
1. Faglige mål
1.1 Asylsager
Styrelsen skal gennemføre den første
samtale med asylansøgeren uden op-
holdsgrundlag senest 30 dage efter ind-
67 pct.
givelse af en asylansøgning i minimum
90 pct. af alle sager, der er indgivet og
afgjort i 2022.
b) Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid
for asylansøgere uden opholdsgrundlag
må i 2. halvår 2022 højst udgøre 120
143 dage
dage fra indgivelse af ansøgning til af-
slutning af sagen i styrelsen.
c) For personer, der er omfattet af loven
om midlertidig opholdstilladelse til per-
soner, der i Afghanistan har bistået dan-
99 pct.
ske myndigheder mv., skal sagsbehand-
lingen være afsluttet ultimo marts 2022 i
minimum 95 pct. af sagerne.
d) For sager om forlængelse af tidsbegræn-
sede asylopholdstilladelser skal styrelsen
overholde en maksimal sagsbehand-
94 pct.
lingstid på 6 måneder i minimum 90 pct.
af sagerne.
1.2 Familiesammenføringssager og forlængelse af opholdstilladelser mv.
Styrelsen vil sikre en effektiv og
korrekt sagsbehandling.
a)
For familiesammenføringssager skal sty-
relsen overholde en maksimal sagsbe-
handlingstid på 7 måneder i minimum
90 pct. af sagerne afgjort i 2022.
For sager om forlængelse af tidsbegræn-
sede opholdstilladelser skal styrelsen
overholde en maksimal sagsbehand-
lingstid på 6 måneder i minimum 90 pct.
af sagerne afgjort i 2022.
For sager om permanent opholdstilla-
delse skal styrelsen overholde en maksi-
mal sagsbehandlingstid på 10 måneder i
minimum 90 pct. af sagerne afgjort i 2.
halvår af 2022.
For konventions- og fremmedpas skal
styrelsen overholde en sagsbehandlings-
tid på maksimalt 90 dage i minimum 90
pct. af sagerne.
Højeste ventetid på personlig betjening:
Alle hverdage skal der maksimalt være 3
uger til den næste tid.
Styrelsen vil sikre en effektiv og
korrekt sagsbehandling.
a)
Succeskriterium
Opnåede
resulta-
ter
Grad af
målopfyldelse
0
0
10
5
75 pct.
0
b)
93 pct.
5
c)
94 pct.
10
d)
54 pct.
0
1.3 Borgerservice
Styrelsen vil sikre en god kvalitet i
betjeningen af brugerne.
a)
Næstved
90 pct.
Aarhus
78 pct.
Odense
82 pct.
Aalborg
86 pct.
49 pct.
0
Højeste ventetid ved telefonisk henven-
delse: 20 min. for 80 pct. af henvendel-
serne.
1.4 Kvalitet i styrelsens sagsbehandling og afgørelser
b)
0
Side | 12
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 100: Årsrapporter fra § 14. Udlændinge- og Integrationsministeriet
2685396_0013.png
2.0 Beretning
Styrelsen skal løbende sikre en kor-
rekt sagsbehandling og høj faglig
kvalitet i sine afgørelser.
a)
Styrelsen skal inden udgangen af 1.
halvår 2022 gennemføre en stikprøveba-
seret kvalitetsmåling med udgangspunkt
i på forhånd definerede fokusområder,
samt forelægge målingens resultater og
forslag til opfølgende initiativer for di-
rektionen.
Opfyldt
5
2. Koncernfælles mål
2.1 Informationssikkerhed
Styrelsen har i forbindelse med Di-
1. halvår: Styrelsen har fastholdt moden-
gitaliseringsstyrelsens ISO-27001
hedsniveau 4 på de 7 områder.
modenhedsmåling udarbejdet en
handlingsplan for udbedring af
2. halvår: Styrelsen har fastholdt moden-
mangler. I 2022 skal styrelsen fast-
hedsniveau 4 på de 7 områder.
holde og forankre det ønskede ni-
veau 4 for alle 7 områder:
1.Ledelsessystem for Informations-
sikkerhed,
2. Politik for Informationssikkerhed,
3. Ressourcer, Kompetencer og Be-
vidstheder,
4. Leverandørstyring,
5. Risikostyring,
6. Måling, audit og evaluering,
7. Beredskabsplaner.
2.2 Leverandørstyring/databehandlerforhold
Styrelsen skal sikre:
1. at der foretages rettidige risiko-
vurderinger forinden indgåelse af
databehandleraftaler
2. at der indgås databehandlerafta-
ler, forinden behandling af person-
oplysninger finder sted
3. at der ud fra en risikobaseret til-
gang foretages regelmæssige tilsyn
af databehandlernes behandling af
personoplysninger.
2.3 Intern finansiel kontrol
Styrelsen sikrer, at det ønskede ni-
veau af kontrol mod tilsigtede og
utilsigtede fejl i finansielle proces-
ser løbende er til stede.
Målopfyldelse i alt
Styrelsen skal ved udgangen af 2. og 4.
kvartal 2022 indsende oversigt over ind-
gåede databehandlerforhold. Det skal
fremgå af oversigten, hvorvidt der er
indgået databehandleraftaler – herun-
der om der er risikovurderet, og om der
er ført tilsyn.
Opfyldt
5
Delvist
opfyldt
4
Styrelsen skal ved udgangen af 2. og 4.
kvartal rapportere resultatet af den gen-
nemførte opfølgning til departementet
(til rapporteringen anvendes departe-
mentets skabelon).
Opfyldt
5
49
2.4.2 Målrapportering 2. del: Uddybende analyser og vurderinger
Udlændingestyrelsens mål- og resultatplan for 2022 omfattede faglige og koncernfælles
mål. De faglige mål havde fokus på sagsbehandlingstiden samt ventetiden i Borgerser-
vice. Der var samtidig lagt vægt på kontrol af kvaliteten af sagsbehandlingen og afgørel-
serne i Udlændingestyrelsen. De koncernfælles mål havde fokus på informationssikker-
hed, leverandørstyring, databehandlerforhold og intern finansiel kontrol.
2022 har i høj grad været præget af Ruslands invasion af Ukraine. Invasionen i februar
2022 har sendt millioner på flugt i Europa, og modtagelsen af fordrevne fra Ukraine har
Side | 13
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 100: Årsrapporter fra § 14. Udlændinge- og Integrationsministeriet
2685396_0014.png
2.0 Beretning
krævet en ekstraordinær og langvarig indsats af Udlændingestyrelsen. Der blev i alt ind-
givet ca. 37.000 ansøgninger efter særloven om fordrevne fra Ukraine, hvoraf ca. 35.400
sager blev afgjort i 2022.
Opgaven har krævet en ekstraordinær ressourceprioritering relateret til sagsbehandlin-
gen. Styrelsen allokerede bl.a. i længere perioder mange personaleressourcer i fagkon-
torerne til de Ukraine-relaterede opgaver. På et tidspunkt i løbet af året var ca. 2/3 af
styrelsens personale, fra de sagsbehandlende kontorer, involveret i sagsbehandlingen af
Ukraine-relaterede opgaver. Ligeledes har styrelsen fået bistand fra andre myndigheder
samt anvendt vikarbistand til opgaveløsningen. Endvidere afledte opgaverne en række
administrative opgaver i forbindelse med drift af udvidet indkvarteringskapacitet, admi-
nistration af indlånte medarbejdere og vikarer mv. Uanset tilførsel af ressourcer til de
Ukraine-relaterede opgaver har det ikke været muligt fuldt ud at rekruttere det tilstræk-
kelige antal medarbejdere med henblik på at sikre både sagsbehandlingen af ordinære
sager og sager vedrørende fordrevne fra Ukraine.
Som følge af prioriteringen af Ukraine-relaterede opgaver blev det efter aftale med Ud-
lændinge- og Integrationsministeriet besluttet at nedjustere produktionen på de fleste
af Udlændingestyrelsens sagsområder. Dette blev besluttet med henblik på, at brugerne
blev bekendte med den forventede tidshorisont for en afgørelse i deres sag. Udmeldin-
gen om de forlængede sagsbehandlingstider blev offentliggjort på www.nyidanmark.dk,
ligesom Folketinget blev orienteret om konsekvenserne for sagsbehandlingstiderne.
Den særlige indsats med håndtering af fordrevne fra Ukraine har præget opfyldelsen af
mål- og resultatplanen. De realiserede målopfyldelsesgrader nedenfor skal derfor ses i
den kontekst.
Selvom Udlændingestyrelsen har opfyldt færre antal mål i 2022 end i 2021, har styrel-
sen i 2022 ydet en ekstraordinær indsats. Det kom til udtryk ved, at Udlændingestyrel-
sen har truffet ikke færre end ca. 228.000 afgørelser i 2022, hvilket er 90.000 flere end i
2021.
2.4.2.1 Faglige mål
Mål 1.1 Asylsager
1.1a: Styrelsen skal gennemføre den første samtale med asylansøgeren uden opholds-
grundlag senest 30 dage efter indgivelse af en asylansøgning i minimum 90 pct. af alle
sager, der er indgivet og afgjort i 2022.
Udlændingestyrelsen har i 2022 ikke opfyldt målet, da alene 67 pct. af asylansøgerne
har haft en indledende oplysnings- og motivsamtale senest 30 dage efter indgivelsen af
en asylansøgning.
Side | 14
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 100: Årsrapporter fra § 14. Udlændinge- og Integrationsministeriet
2685396_0015.png
2.0 Beretning
Målopfyldelsen skal ses i lyset af prioriteringen af sagerne efter Lov om midlertidig op-
holdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine (særloven for Ukraine).
1.1b: Den gennemsnitslige sagsbehandlingstid for asylansøgere uden opholdsgrundlag
må i 2. halvår 2022 højest udgøre 120 dage fra indgivelse af ansøgning til afslutning af
sagen i styrelsen.
Udlændingestyrelsen har i 2022 ikke opfyldt målet, da den gennemsnitslige sagsbehand-
lingstid for asylansøgere uden opholdsgrundlag i 2. halvår udgjorde 143 dage.
Målopfyldelsen skal ses i lyset af prioriteringen af sagerne efter særloven for Ukraine
samt prioritering af målet nedenfor om sagsbehandling af særlovssagerne vedrørende
afghanske statsborgere (mål 1.1c).
1.1c: For personer, der er omfattet af loven om midlertidig opholdstilladelse til personer,
der i Afghanistan har bistået danske myndigheder mv., skal sagsbehandlingen være af-
sluttet ultimo marts 2022 i minimum 95 pct. af sagerne.
Udlændingestyrelsen har i 2022 opfyldt målet, da 99 pct. af sagerne for personer omfat-
tet af loven om midlertidig opholdstilladelse til personer, der i Afghanistan har bistået
danske myndigheder mv. er afsluttet.
1.1d: For sager om forlængelse af tidsbegrænsede asylopholdstilladelser skal styrelsen
overholde en maksimal sagsbehandlingstid på 6 måneder i minimum 90 pct. af sagerne.
Udlændingestyrelsen har i 2022 opfyldt målet, da 94 pct. af sagerne har en maksimal
sagsbehandlingstid på 6 måneder.
Mål 1.2 Familiesammenføringssager og forlængelse af opholdstilladelser
1.2a: For familiesammenføringssager skal styrelsen overholde en maksimal sagsbehand-
lingstid på 7 måneder i minimum 90 pct. af sagerne afgjort i 2022.
Udlændingestyrelsen har i 2022 ikke opfyldt målet, da alene 75 pct. af sagerne har en
maksimal sagsbehandlingstid på 7 måneder.
Målopfyldelsen skal ses i lyset af prioriteringen af sagerne efter særloven, hvor medar-
bejdere på familiesammenføringsområdet i særlig grad bidrog til håndteringen af disse
sager. Herudover har 4. kvartal været præget af en særlig arbejdsindsats som følge af en
EU-dom (EU-Domstolens dom af 5. maj 2022 i de forenede sager C-451/19 og C-
532/19, XU og QP), hvorefter det har været nødvendigt med en gennemgang af et stort
antal afgjorte sager samt implementering af ny praksis i de verserende sager, der var
berostillet i forbindelse med fortolkning af dommen.
Side | 15
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 100: Årsrapporter fra § 14. Udlændinge- og Integrationsministeriet
2685396_0016.png
2.0 Beretning
1.2b: For sager om forlængelse af tidsbegrænsede opholdstilladelser skal styrelsen over-
holde en maksimal sagsbehandlingstid på 6 måneder i minimum 90 pct. af sagerne af-
gjort i 2022.
Udlændingestyrelsen har i 2022 opfyldt målet, da 93 pct. af sagerne har en maksimal
sagsbehandlingstid på 6 måneder.
1.2c: For sager om permanent opholdstilladelse skal styrelsen overholde en maksimal
sagsbehandlingstid på 10 måneder i minimum 90 pct. af sagerne afgjort i 2. halvår af
2022.
Udlændingestyrelsen har i 2022 opfyldt målet, da 94 pct. af sagerne afgjort i 2. halvår af
2022 har en maksimal sagsbehandlingstid på 10 måneder.
1.2d: For konventions- og fremmedpas skal styrelsen overholde en sagsbehandlingstid
på maksimalt 90 dage i minimum 90 pct. af sagerne.
Udlændingestyrelsen har i 2022 ikke opfyldt målet, da alene 54 pct. af sagerne har en
sagsbehandlingstid på maksimalt 90 dage.
Målopfyldelsen skal ses i lyset af prioriteringen af sagerne efter særloven for Ukraine.
Mål 1.3 Borgerservice
1.3a: Højeste ventetid på personlig betjening: Alle hverdage skal der maksimalt være 3
uger til den næste tid.
Udlændingestyrelsen har i 2022 ikke opfyldt målet. Målopfyldelsen er i 2022 opgjort for
hver af de fire afdelinger af Borgerservice: Næstved har en målopfyldelse på 90 pct.,
Aarhus på 78 pct., Odense på 82 pct. og Aalborg på 86 pct.
Målopfyldelsen skal ses i lyset af prioriteringen af sagerne efter særloven for Ukraine,
hvor indgivelse af ansøgninger, ID-tjek og optagelse af biometri for fordrevne fra Ukra-
ine har forlænget ventetiden på trods af flere perioder med en væsentligt udvidelse af
åbningstid, herunder weekends mv.
1.3b: Højeste ventetid ved telefonisk henvendelse: 20 min. for 80 pct. af henvendelserne.
Udlændingestyrelsen har i 2022 ikke opfyldt målet, da alene 49 pct. af henvendelserne
har haft en maksimal ventetid på 20 minutter. Som følge af Ukraine-situationen har an-
tallet af telefoniske henvendelser været ekstraordinær høj i 2022.
Målopfyldelsen skal ses i lyset af prioriteringen af sagerne efter særloven for Ukraine.
Mål 1.4 Kvalitet i styrelsens sagsbehandling og afgørelser
Side | 16
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 100: Årsrapporter fra § 14. Udlændinge- og Integrationsministeriet
2685396_0017.png
2.0 Beretning
1.4: Styrelsen skal inden udgangen af 1. halvår 2022 gennemføre en stikprøvebaseret
kvalitetsmåling med udgangspunkt i på forhånd definerede fokusområder, samt fore-
lægge målingens resultater og forslag til opfølgende initiativer for direktionen.
Udlændingestyrelsen har i 2022 opfyldt målet.
2.4.2.2 Koncernfælles mål
Mål 2.1: Informationssikkerhed
2.1: 1.halvår: Styrelsen har fastholdt modenhedsniveau 4 på de 7 områder
og
2. halvår:
Styrelsen har fastholdt modenhedsniveau 4 på de 7 områder.
Udlændingestyrelsen har opnået det ønskede modenhedsniveau 4 på alle 7 områder i
overensstemmelse med mål- og resultatplanen for 2022. Målet anses for at være op-
fyldt for året.
Mål 2.2: Leverandørstyring/ databehandlerforhold
2.2: Styrelsen skal ved udgangen af 2. og 4. kvartal 2022 indsende oversigt over indgå-
ede databehandlerforhold. Det skal fremgå af oversigten, hvorvidt der er indgået data-
behandleraftaler – herunder om der er risikovurderet, og om der er ført tilsyn.
Udlændingestyrelsen gives 4 point for mål 2.2, idet der fratrækkes ét point pr. databe-
handlerforhold, hvor kravene i mål- og resultatplanen ikke er fuldt opfyldt, hvilket vur-
deres ikke at være sket i et enkelt tilfælde.
Mål 2.3: Intern finansiel kontrol
2.3: Styrelsen skal ved udgangen af 2. og 4. kvartal rapportere resultatet af den gen-
nemførte opfølgning til departementet (til rapporteringen anvendes departementets
skabelon).
Udlændingestyrelsen har i 2022 opfyldt målet.
2.5 Forventninger til det kommende år
Tabel 5. Økonomiske forventninger til det kommende år
(mio. kr.)
Bevilling og øvrige indtægter
Udgifter
Resultat
Regnskab
2022
-932,3
911,5
-20,8
Grundbudget
2023
-800,8
864,4
63,6
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
Note: På baggrund af Økonomistyrelsens anvisninger er grundbudgettet for 2023 baseret på det forventede FFL23.
I 2023 budgetterer styrelsen med et samlet forventet forbrug på 864,4 mio. kr.
Side | 17
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 100: Årsrapporter fra § 14. Udlændinge- og Integrationsministeriet
2685396_0018.png
2.0 Beretning
Udlændingestyrelsen har en ambition om at have en sund sagsportefølje på samtlige
sagsområder, således at sager kan behandles effektivt og inden for de fastsatte tidsfri-
ster, og at der således ikke oparbejdes sagspukler.
På enkelte af Udlændingestyrelsens større sagsområder går styrelsen ind i 2023 med et
større antal verserende sager end forventet, hvilket navnlig kan tilskrives en ompriorite-
ring af ressourcer i 2022 til behandling af fordrevne fra Ukraine. Det gælder både sager
på asyl- og opholdsområdet. Udlændingestyrelsen vil i 2023 have overordnet fokus på
at nedbringe antallet af verserende sager på de sagsområder.
Uagtet antallet af nye fordrevne medfører krigen i Ukraine et fortsat og betydeligt res-
sourcetræk i Udlændingestyrelsen. Det drejer sig både om sagsbehandlingen, men også
om en lang række afledte administrative opgaver i forbindelse med et større beredskab
og drift af asylcentre samt behovet for etablering af et fast kriseberedskab.
Styrelsen har på de seneste års finanslove fået midler til en række større kontrol- og ind-
dragelsesinitiativer. I 2023 vil Udlændingestyrelsen derfor fortsat have et stort fokus på
kontrol både som en del af den løbende sagsbehandling og i præventivt øjemed.
Det vil ligeledes i 2023 være et tværgående fokusområde i Udlændingestyrelsen at
skabe de bedste rammer for at være en attraktiv arbejdsplads på styrelsens otte lokatio-
ner. Styrelsen arbejder bl.a. på flere fastholdelses- og rekrutteringsprojekter samt on-
boarding af nye medarbejdere.
I forbindelse med ressortoverflytningen af ekstremismeområdet i 2022 fra Styrelsen for
International Rekruttering og Integration, oprettede Udlændingestyrelsen ved samme
lejlighed et nyt Center for Dokumentation og Indsats mod Ekstremisme. Udlændingesty-
relsen vil i 2023 derfor blandt andet have et særligt fokus på at styrke indsatsen mod
ekstremisme samt øge myndighedssamarbejdet og informationsindsatsen på landsplan.
Derudover har Udlændingestyrelsen digitalisering, anvendelse af robotter e.l. og proces-
optimering som et løbende og langsigtet fokusområde. I den forbindelse er samarbejdet
og koordineringen på it-området en vigtig prioritet for Udlændingestyrelsen for at lyk-
kes med at realisere potentielle forbedringer af styrelsens kernedrift. Fra 1. februar
2023 er Udlændinge- og Integrationsministeriets Koncern-IT overflyttet fra departemen-
tet til Udlændingestyrelsen. Overdragelsen sker som et led i Udlændinge- og Integrati-
onsministeriets fokus på at styrke koblingen mellem it-understøttelsen af forretningens
behov og opgaveløsning. Udlændingestyrelsen vil i 2023 sætte yderligere fokus på en
stabil it-drift og på at udvikle de koncern- og styrelsesfælles funktioner med en styrkelse
af kriseberedskab og et fortsat fokus på forretningsudvikling i rammen af styrelsens nye
center: Center for IT, Beredskab og Udvikling.
Side | 18
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 100: Årsrapporter fra § 14. Udlændinge- og Integrationsministeriet
2685396_0019.png
3.0 Regnskab
I 2023 har Udlændinge- og Integrationsministeriet et koncernfællesmål om at fastsætte
bæredygtige målsætninger, som understøtter implementeringen af FN’s Verdensmål. Et
vigtigt mål for Udlændingestyrelsen vil derfor være at fastsætte og afklare, hvordan
målsætningerne fremadrettet skal operationaliseres.
Endelig vil det omfattende arbejde med implementering af Schengenretsakterne igen i
2023 have et helt særligt fokus og prioritet.
3.0 Regnskab
3.1 Anvendt regnskabspraksis
Regnskabspraksis tager udgangspunkt i de regnskabsregler og principper, som fremgår
af Regnskabsbekendtgørelsen samt retningslinjerne i Finansministeriets Økonomisk Ad-
ministrative Vejledning (www.oav.dk).
Regnskabs- og bevillingsoplysninger er baseret på uddata fra Statens Koncernsystem
(SKS), afstemt med data fra Navision Stat og Statens Bevillingslovssystem (SB).
3.2 Resultatopgørelse mv.
Tabel 6. Resultatopgørelse
Note Hovedtal (mio. kr.)
Ordinære driftsindtægter
Bevilling
Eksternt salg af varer og tjenester
Internt statsligt salg af varer og tjenester
Tilskud til egen drift
Gebyrer
Ordinære driftsindtægter i alt
-660,8
-0,1
0,2
-
-68,0
-728,7
-851,1
-0,0
-3,2
-3,5
-69,2
-927,1
-713,6
-0,3
-
-
-86,8
-800,7
Regnskab
2021
Regnskab
2022
Grundbudget
2023
Ordinære driftsomkostninger
Ændring i lagre
Forbrugsomkostninger
Husleje
Forbrugsomkostninger i alt
Personaleomkostninger
Lønninger
Pension
Lønrefusion
Andre personaleomkostninger
Personaleomkostninger i alt
279,2
41,5
-14,0
0,4
307,1
310,5
46,6
-13,8
0,9
344,2
344,3
51,7
-15,3
-
380,7
-
-
51,8
51,8
-
-
68,7
68,7
-
-
66,0
66,0
Side | 19
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 100: Årsrapporter fra § 14. Udlændinge- og Integrationsministeriet
2685396_0020.png
3.0 Regnskab
Af- og nedskrivninger
Internt køb af varer og tjenesteydelser
Andre ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger i alt
10,4
16,5
248,9
634,7
12,3
65,8
388,5
879,5
9,6
27,3
371,1
854,7
Resultat af ordinær drift
Andre driftsposter
Andre driftsindtægter
Andre driftsomkostninger
Resultat før finansielle poster
-94,0
-47,6
54,0
-1,2
21,4
-73,8
-4,3
21,3
-30,6
-0,1
2,4
56,3
Finansielle poster
Finansielle indtægter
Finansielle omkostninger
Resultat før ekstraordinære poster
-
11,3
-62,5
-0,9
10,8
-20,8
-
7,3
63,6
1
Ekstraordinære poster
Ekstraordinære indtægter
Ekstraordinære omkostninger
-
-
-
-
-
-
Årets resultat
-62,5
-20,8
63,6
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
Note: På baggrund af Økonomistyrelsens anvisninger er grundbudgettet for 2023 baseret på det forventede FFL23.
Resultatopgørelsen for 2022 for Udlændingestyrelsens virksomhed vedrører de to ho-
vedkonti § 14.31.01. Udlændingestyrelsen og § 14.32.01. Drift og tilpasning af indkvar-
teringssystemet.
Årets resultat for Udlændingestyrelsens virksomhed var et samlet mindreforbrug på
20,8 mio. kr. Dette udgjordes af et mindreforbrug på 51,4 mio. kr. på § 14.31.01. Udlæn-
dingestyrelsen og et merforbrug på 30,6 mio. kr. på § 14.32.01. Drift og tilpasning af
indkvarteringssystemet.
Udlændingestyrelsen havde i 2022 indtægtsførte bevillinger på 851,1 mio. kr. Indtæg-
terne udgjorde i alt 932,3 mio. kr., mens omkostninger udgjorde i alt 911,5 mio. kr.
På indtægtssiden var den største post i 2022, ud over den indtægtsførte bevilling på
851,1 mio. kr., gebyrindtægter på 69,2 mio. kr.
På udgiftssiden var den største post andre ordinære driftsomkostninger på 388,5 mio.
kr. Udgiftsposten relaterer sig primært til drift og vedligeholdelse af asylcentre. Den
næststørste udgiftspost var personaleomkostninger på 344,2 mio. kr. Posten er relate-
ret til aflønning af Udlændingestyrelsens medarbejdere.
Af det samlede resultat for 2022 er alle 20,8 mio. kr. disponeret til videreført overskud.
Side | 20
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 100: Årsrapporter fra § 14. Udlændinge- og Integrationsministeriet
2685396_0021.png
3.0 Regnskab
Tabel 7. Resultatdisponering af årets overskud
Disponering af årets resultat (mio. kr.)
Disponeret til bortfald
Disponeret til udbytte til statskassen
Disponeret til overført overskud
Kilde: Statens Koncern System (SKS) - data er afstemt med Statens Bevillingslovsystem (SB).
0,0
0,0
20,8
3.2.1 Forklaring af tilbageførte hensættelser og periodiseringsposter
Der blev i 2022 tilbageført ikke benyttede hensættelsesposter for i alt 1,5 mio. kr., for-
delt over i alt 4 hensættelser. Der blev i 2022 tilbageført ikke benyttede periodiserede
poster for i alt 2,2 mio. kr. fordelt over i alt ni periodiseringer. Årsagen til tilbageførs-
lerne var, at de realiserede udgifter i 2022 beløb sig til mindre end de hensatte og perio-
diserede beløb.
3.3 Balancen
Tabel 8. Balancen
Note
Aktiver (mio. kr.)
Anlægsaktiver
1
Immaterielle anlægsakti-
ver
Færdiggjorte udviklings-
projekter
Erhvervede koncessioner,
patenter mv.
Udviklingsprojekter under
opførelse
Immaterielle anlægsakti-
ver i alt
Materielle anlægsaktiver
Grunde, arealer og byg-
ninger
Infrastruktur
Transportmateriel
Produktionsanlæg og
maskiner
Inventar og it-udstyr
Igangværende arbejder
for egen regning
Materielle anlægsaktiver
i alt
Finansielle anlægsaktiver
Statsforskrivning
Øvrige finansielle anlægs-
aktiver
Finansielle anlægsaktiver
i alt
Anlægsaktiver i alt
8,0
-
8,0
227,2
8,0
-
8,0
241,4
Kortfristede gælds-
poster
218,4
-
0,2
-
0,1
0,4
219,2
224,8
-
0,3
-
7,4
0,9
233,4
6
Langfristede gælds-
poster
FF4 Langfristet gæld
Donationer
Prioritetsgæld
Anden langfristet gæld
Langfristet gæld i alt
-221,7
-
-
-
-221,7
-214,0
-
-
-
-214,0
5
Hensatte forpligtelser
-14,0
-19,6
2021
2022 Note
Passiver (mio. kr.)
Egenkapital
Reguleret egenkapital
(Startkapital)
-
-
-
-
-
-
-
-
Opskrivninger
Reserveret egenkapital
Bortfald og konto-
ændringer
Udbytte til staten
Overført overskud
Egenkapital i alt
-8,0
-
-
5,9
-
-819,3
-821,3
-8,0
-
-
-
-
-840,0
-848,0
2021
2022
2
Side | 21
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 100: Årsrapporter fra § 14. Udlændinge- og Integrationsministeriet
2685396_0022.png
3.0 Regnskab
Omsætningsaktiver
(ekskl. likvider)
Varebeholdninger
Tilgodehavender
3
Periodeafgrænsningspo-
ster
Likvide beholdninger
FF5 Uforrentet konto
FF7 Finansieringskonto
4
Andre likvider
Likvide beholdninger i alt
Omsætningsaktiver i alt
Aktiver i alt
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
916,7
36,2
-0,1
952,8
993,4
1.220,5
956,3
55,1
-0,3
1.011,0
1.074,7
1.316,1
-
40,1
0,4
-
55,3
8,4
Leverandører af varer
og tj.ydelser
Anden kortfristet gæld
Skyldige feriepenge
Igangværende arbejder
for fremmed regning
Periodeafgrænsnings-
poster
Skyldige indefrosne-
feriepenge
Kortfristet gæld i alt
-91,2
-7,1
-16,1
-5,9
-43,0
-0,1
-163,4
-169,6
-7,9
-17,0
-7,8
-32,2
-
-234,5
Gæld i alt
-385,1
-448,5
Passiver i alt
-1.220,5
-1.316,1
Udlændingestyrelsens balance udviste ultimo 2022 aktiver og passiver for 1.316,1 mio.
kr. mod 1.220,5 mio. kr. ultimo 2021.
Den største post på aktivsiden var omsætningsaktiverne, der udgjorde i alt 1.074,7 mio.
kr. Udlændingestyrelsens materielle anlægsaktiver udgjorde 233,4 mio. kr. Heraf ud-
gjorde styrelsens grunde, arealer og bygninger til brug for indkvartering af asylansøgere
224,8 mio. kr.
På passivsiden var den største post den kortfristede gæld på 234,5 mio. kr. Heri indgår
periodeafgrænsningsposter på 32,2 mio. kr., der alene vedrører gebyrindbetalinger for
sager, hvor sagsbehandlingen ikke blev afsluttet i 2022, og indtægtsføringen først vil
blive foretaget, når der foreligger en afgørelse.
Næststørste passivpost var FF4 Langfristet gæld, der udgjorde 214,0 mio. kr. Denne
saldo er primo 2023 reguleret til afstemning med beløbet for anlægsaktiver på 233,4
mio. kr. ved overførsel af likvider.
Endvidere kan nævnes hensatte forpligtelser på 19,6 mio. kr. samt skyldige feriepenge
på 17,0 mio. kr.
3.4 Egenkapitalforklaring
Tabel 9. Egenkapitalforklaring
Egenkapital (mio. kr.)
Egenkapital primo
Reguleret egenkapital primo
Ændring i reguleret egenkapital
Reguleret egenkapital ultimo
Opskrivninger primo
Ændring i opskrivninger
Opskrivninger
2021
-758,8
-8,0
-
-8,0
-
-
-
2022
-827,3
-8,0
-
-8,0
-
-
-
Side | 22
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 100: Årsrapporter fra § 14. Udlændinge- og Integrationsministeriet
2685396_0023.png
3.0 Regnskab
Reserveret egenkapital primo
Ændring i reserveret egenkapital
Reserveret egenkapital ultimo
Overført overskud primo
Primo regulering/flytning mellem bogføringskredse
Regulering af det overførte overskud
Overført fra årets resultat
Bortfald
Udbytte til staten
Overført overskud ultimo
Egenkapital ultimo
Egenkapital ultimo jf. balancen (tabel 8)
-
-
-
-750,8
-5,9
-
-62,5
-
-
-819,3
-827,3
-
-
-
-819,3
-
-
-20,8
-
-
-840,0
-848,0
-848,0
-821,3
Kilde: Statens Koncern System (SKS) - data er afstemt med Statens Bevillingslovsystem (SB).
Udlændingestyrelsens egenkapital udgjorde 848,0 mio. kr. ultimo 2022.
Egenkapitalen bestod af en startkapital på 8,0 mio. kr. Hertil kommer et akkumuleret vi-
dereført overskud på 819,3 mio. kr. samt årets overskud for 2022 på 20,8 mio. kr.
3.5 Likviditet og låneramme
Tabel 10. Udnyttelse af låneramme
Låneramme (mio. kr.)
Sum af immaterielle og materielle anlægsaktiver
Låneramme
Udnyttelsesgrad i pct.
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
2022
233,4
315,0
74,1
Udlændingestyrelsens træk på den langfristede FF4-gæld ultimo 2022 udgjorde 233,4
mio. kr. Lånerammen ultimo 2022 udgjorde 315,0 mio. kr., hvilket gav en udnyttelses-
grad af lånerammen på 74,1 pct. Udnyttelsesgraden ultimo 2021 var 69,6 pct.
3.6 Opfølgning på lønsumsloft
Lønsumsloftet på finansloven for 2022 udgjorde 328,9 mio. kr. På tillægsbevillingen for
2022 blev lønsumsloftet opjusteret med 54,5 mio. kr. Det samlede lønsumsloft for 2022
udgjorde herefter 383,4 mio. kr. Det samlede forbrug under lønsumsloftet udgjorde
341,6 mio. kr. i 2022, svarende til et mindreforbrug på 41,8 mio. kr.
Tabel 11. Opfølgning på lønsumsloft
Hovedkonto (mio. kr.)
Lønsumsloft på finansloven
§ 14.31.01
328,9
Side | 23
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 100: Årsrapporter fra § 14. Udlændinge- og Integrationsministeriet
2685396_0024.png
3.0 Regnskab
Lønsumsloft inkl. tillægsbevilling/aktstykker
Lønforbrug under lønsumsloft
Difference (mindreforbrug)
Akk. opsparing ultimo 2021
Akk. opsparing ultimo 2022
Kilde: Statens Koncern System (SKS)
383,4
341,6
41,8
39,9
81,7
Udlændingestyrelsen havde ultimo 2021 et akkumuleret mindreforbrug fra tidligere fi-
nansår på 39,9 mio. kr. Det akkumulerede mindreforbrug under lønsumsloftet ultimo
2022 blev således 81,7 mio. kr.
3.7 Bevillingsregnskab
Tabel 12. Bevillingsregnskab
Hovedkonto Navn
Drift
Udgifter
§ 14.31.01. Udlændingestyrelsen
Drift
Indtægter
Drift og tilpasning af
§ 14.32.01.
Drift
indkvarteringssystemet
Administrerede ordninger
§ 14.32.10.
Kontante ydelser mv.
til asylansøgere m.fl.
Udgifter
Lovbunden
Indtægter
-
18,6
-
8,0
-
-
-
94,2
-
5,0
-
426,6
-
-
20,8
-
6,9
-
-
-
94,2
-
5,0
-
407,2
-
-
-2,2
-
1,1
-
-
-
-
-
-
-
19,4
-
-
9,6
-
16,8
-
-
-
107,8
-
-
-
-
-
83,8
97,3
-13,5
-
Udgifter
Indtægter
-84,9
370,5
-0,3
-76,8
405,2
-4,4
-8,1
-34,7
4,1
-
-
-
565,8
506,4
59,4
840,0
Bevillings-
type
(Mio. kr.) Bevilling
Regnskab Afvigelse
Videreførelse
ultimo
Udgifter
Tilskud og samarbejds-
§ 14.31.02.
Reservation
partnere
Indtægter
Medlemsbidrag til in-
Udgifter
ternationale organisati-
§ 14.31.03.
Reservation
oner og øvrige aktivite-
Indtægter
ter på asylområdet
Registrering af
§ 14.31.04.
asylansøgere mv.
Udgifter
Reservation
Indtægter
§ 14.32.03.
Udgifter
Øvrige initiativer på
Reservation
indkvarteringsområdet
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Anden
Indtægter
Initiativer vedrørende
§ 14.32.05. lokalområdet omkring Reservation
Kærshovedgård
Indkvartering og un-
§ 14.32.02. derhold af asylansø-
gere m.fl.
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
Side | 24
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 100: Årsrapporter fra § 14. Udlændinge- og Integrationsministeriet
2685396_0025.png
4.0 Bilag
4.0 Bilag
4.1 Noter til resultatopgørelse og balance
Note 1 til Tabel 6. Resultatopgørelse
Ekstraordinære Poster
Udlændingestyrelsen har ingen ekstraordinære indtægter eller udgifter.
Note 1 til Tabel 8. Balancen
Immaterielle anlægsaktiver.
Udlændingestyrelsen har ingen immaterielle anlægsaktiver.
Note 2 til Tabel 8. Balancen
Tabel 14. Materielle anlægsaktiver
(mio. kr.)
Kostpris pr. 01.01.2022
Primokorrektioner og flytning ml.
bogf.kredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2022
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskrivninger pr.
31.12.2022
Regnskabsmæssig værdi pr 31.12.2022
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
Igangværende arbejder
for egen regning
0,4
0,9
-
-0,4
0,9
Grunde, arealer
og bygninger
302,9
-
17,8
-3,1
317,7
-92,9
-
-92,9
224,8
-8,3
-
-8,3
Transport-
materiel
1,3
-
0,2
-0,1
1,4
-1,1
-
-1,1
0,3
-
-
-
Inventar og
IT-udstyr
13,5
-
8,0
-
21,5
-14,1
-
-14,1
7,4
-0,8
-
-0,8
I alt
317,8
-
26,0
-3,2
340,6
-108,1
-
-108,1
232,5
-9,1
-
-9,1
(mio. kr.)
Primo saldo pr. 01.01.2022
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte udviklingsprojekter
Kostpris pr. 31.12.2022
Kilde: Statens Koncern System (SKS).
Side | 25
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 100: Årsrapporter fra § 14. Udlændinge- og Integrationsministeriet
2685396_0026.png
4.0 Bilag
Note 3 til Tabel 8. Balancen
Periodeafgrænsningsposter
Stigningen fra 0,4 mio. kr. i 2021 til 8,4 mio. kr. i 2022 skyldes stigning i forudbetalte
ydelser, herunder 6,1 mio.kr. i husleje. De resterende 2,3 mio. kr. er fordelt på en række
mindre ydelser.
Note 4 til Tabel 8. Balancen
Andre likvider
Ultimo 2022 indgår alene Udlændingestyrelsens udbetalingsbankkonto med negativ
saldo.
Note 5 til Tabel 8. Balancen
Hensatte forpligtelser
Ultimo 2022 udgjorde de hensatte forpligtelser 19,6 mio. kr. Heraf vedrørte 7,3 mio. kr.
indmeldte erstatningssager og 2 mio. kr. arbejdsskadesager begge relateret til asylcen-
tersystemet. Hertil kommer 6,0 mio. kr. til evt. tab vedrørende etablering af vandled-
ning på asylcenter, 3,1 mio. kr. til lønrelaterede hensættelser, 0,5 mio. kr. vedrører
fjernvarmetilslutning på asylcenter samt 0,7 mio. kr. til indretning og retablering af loka-
ler.
Note 6 til Tabel 8. Balancen
FF4 Langfristet gæld
FF4 Langfristet gæld, 214,0 mio. kr., er primo 2023 likvidt opreguleret til saldo for an-
lægsaktiver i alt, 233,4 mio. kr.
4.4 Gebyrfinansieret virksomhed
Udlændingestyrelsen administrerer en række gebyrbelagte sagstyper, som er opdelt i
henholdsvis omkostningsdækkede og lovfastsatte gebyrordninger. De totale gebyrind-
tægter i 2022 var 69,2 mio. kr., heraf 61,2 mio. kr. på den omkostningsdækkede gebyr-
ordning og 8,1 mio. kr. på den lovfastsatte gebyrordning. Under den omkostningsdæk-
kede gebyrordning udgør Udlændingestyrelsens provenu 59,3 mio. kr. efter fratræk af
de administrationsgebyrer, som tilfalder Styrelsen for International Rekruttering og In-
tegration, der varetager opkrævningen af gebyrer.
4.4.1 Omkostningsdækkede gebyrordninger
Udlændingestyrelsens omkostningsdækkede gebyrer for 2022 fremgår af nedenstående
tabel. Styrelsens ret til at opkræve gebyrer er hjemlet i udlændingelovens § 9 h, jf. tabel
18.
Side | 26
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 100: Årsrapporter fra § 14. Udlændinge- og Integrationsministeriet
2685396_0027.png
4.0 Bilag
Tabel 18. Oversigt over gebyrordninger med administrativt fastsat takst, mio. kr.
Gebyrøkonomien (mio. kr.)
Gebyrprovenu
Familiesammenføring 1. gang ekskl. EU-sager
Religiøse forkyndere, 1. gang og forlængelse
Familiesammenføring, forlængelse
Tidsubegrænset ophold, studie og erhverv
Tidsubegrænset ophold, religiøse forkyndere
Tidsubegrænset ophold, familiesammenføring
Tidsubegrænset ophold, asyl og humanitær opholdstil-
ladelse
Internationale pensionister, 1. gang og forlængelse
Opholdstilladelse, udenlandske adoptivbørn
Erstatningsopholdskort
Omkostninger
Familiesammenføring 1. gang ekskl. EU-sager
Religiøse forkyndere, 1. gang og forlængelse
Familiesammenføring, forlængelse
Tidsubegrænset ophold, studie og erhverv
Tidsubegrænset ophold, religiøse forkyndere
Tidsubegrænset ophold, familiesammenføring
Tidsubegrænset ophold, asyl og humanitær opholdstil-
ladelse
Internationale pensionister, 1. gang og forlængelse
Opholdstilladelse, udenlandske adoptivbørn
Erstatningsopholdskort
Resultat
2019
38,2
12,1
0,6
12,1
3,9
-
7,5
1,9
-
-
-
53,9
19,4
3,0
14,5
5,0
-
9,6
2,4
-
-
-
15,7
2020
46,3
18,7
0,9
8,0
6,5
0,0
9,3
2,9
-
0,0
-
58,9
24,3
2,3
10,6
7,5
0,0
10,8
3,3
-
-
-
12,5
2021
60,1
17,9
1,2
14,1
7,3
0,0
12,9
4,3
0,0
0,0
2,4
64,9
18,5
2,2
15,9
7,8
0,0
13,7
4,5
0,0
0,0
2,3
4,8
2022
59,3
15,3
1,6
12,1
7,8
0,0
15,2
7,3
0,0
0,0
-
67,2
15,2
2,0
14,9
9,1
0,0
17,6
8,4
-
0,0
-
7,9
I 2022 udgjorde Udlændingestyrelsens indtægter for de omkostningsdækkede
gebyrordninger 59,3 mio. kr. (fraregnet udgifter for Styrelsen for International Rekrutte-
ring og Integration, der varetager opkrævningen af disse gebyrer). Sammenholdt med
2021 svarer det til en mindreindtægt på 0,8 mio. kr.
På familiesammenføringsområdet (1. gang og tidsbegrænset forlængelse) realiserede
styrelsen en samlet mindreindtægt på 4,6 mio. kr. i forhold til 2021. Mindreindtægten
skyldes en lavere sagsproduktion, bl.a. som følge af prioriteringen af ressourcer til sty-
relsens håndtering af Ukraine-situationen. Omvendt realiserede styrelsen en merind-
tægt på området for permanent ophold og religiøse forkyndere på samlet 6,2 mio. kr.
Merindtægten kan primært henføres til, at der i 2022 blev behandlet flere gebyrbelagte
sager sammenlignet med 2021. Endeligt bemærkes, at styrelsen i 2022 ikke havde om-
kostningsbestemte indtægter på området for genudstedelse af opholdskort, da gebyr-
ordningen overgik fra at være omkostningsbestemt til lovbestemt pr. 1. januar 2022.
Side | 27
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 100: Årsrapporter fra § 14. Udlændinge- og Integrationsministeriet
2685396_0028.png
4.0 Bilag
Udlændingestyrelsen har i 2022 opgjort omkostningerne for de omkostningsdækkede
gebyrordninger til 67,2 mio. kr. Sammenholdt med det indtægtsførte beløb på 59,3 mio.
kr. har styrelsen således i 2022 haft en merudgift på i alt 7,9 mio. kr.
Merudgiften i 2022 kan primært henføres til et højere tidsforbrug pr. sag end forudsat
på familiesammenføringsområdet (tidsbegrænset forlængelse) og permanent ophold.
På begge områder har det resulteret i, at der var flere lønudgifter forbundet med be-
handlingen af de enkelte sager.
Omkostningerne er beregnet med udgangspunkt i de samme beregningsprincipper som
ved fastlæggelsen af gebyrsatserne for finansåret 2022, der er beskrevet i styrelsens
regnskabsinstruks.
Differencerne mellem indtægt og omkostning på de enkelte sagsområder i 2022 vil blive
efterreguleret i gebyrsatserne for 2024 og frem med henblik på at skabe en fireårig ba-
lance på de omkostningsdækkede gebyrordninger, jf. Budgetvejledningens retningslin-
jer for fastsættelse af afgifter og gebyrer.
4.4.2 Lovfastsatte gebyrordninger
Udlændingestyrelsen har en række lovfastsatte gebyrordninger, jf. nedenstående tabel.
Det gælder bl.a. gebyrindtægter i forbindelse med afholdelse af dansk- og forlængelses-
prøven samt opkrævning af gebyr ved forlængelse af visum.
Tabel 19 angiver de indtægtsførte lovfastsatte gebyrer fordelt på sagsområder i perio-
den 2019-2022.
Tabel 19. Oversigt over gebyrordninger med lovbestemt takst.
(mio. kr.)
2019
Laissez-passer udstedelse
Dansk- og forlængelsesprøve
Visumforlængelser
Erstatningsopholdskort*
Afvisninger (opholdsgebyrer)
Genoptagelsesanmodninger (opholdsgebyrer)
I alt
-
5,0
-
0,4
-
-
5,5
Årets resultat
2020
-
5,8
0,1
1,0
0,1
0,1
7,0
2021
-
6,1
0,1
-
0,0
0,1
6,4
2022
0,0
4,6
0,1
3,1
0,0
0,2
8,1
*Erstatningsopholdskort er fra og med 2022 overgået fra at være omkostningsbestemt gebyr til at være et lovbe-
stemt gebyr.
4.5 Tilskudsfinansierede aktiviteter
Udlændingestyrelsens tilskudsfinansierede aktiviteter kan henføres til etableringen af
den danske ETIAS-enhed samt udstationeringen af medarbejdere til FRONTEX.
Side | 28
FIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 100: Årsrapporter fra § 14. Udlændinge- og Integrationsministeriet
2685396_0029.png
4.0 Bilag
Aktiviteten vedrørende etableringen af den danske ETIAS-enhed løber til 30. juni 2024,
mens aktiviteterne vedrørende udstationeringen af medarbejdere til FRONTEX løber til
2027. Aktiviteterne er forudsat finansieret via EU-tilskud.
Udlændingestyrelsens tilskudsfinansierede aktiviteter fremgår af tabel 20 herunder.
Tabel 20. Oversigt over tilskudsfinansierede aktiviteter, mio. kr.
Ordning
Etablering af national ETIAS-enhed
Udstationering til FRONTEX
I alt
Overført overskud
fra tidligere år
1,6
0,0
1,6
Årets
tilskud
3,9
1,3
5,2
Årets
udgifter
2,8
0,8
3,6
Årets
resultat
1,1
0,5
1,6
Overskud til
videreførelse
2,7
0,5
3,2
Kilde: Udlændingestyrelsen på baggrund af data fra Navision
Udlændingestyrelsen indtægtsfører de tilskudsfinansierede aktiviteter fra balancen i
takt med, at der forekommer forbrug i relation til opgaveløsningen.
I 2022 modtog Udlændingestyrelsen 3,9 mio. kr. i EU-tilskud vedrørende etableringen af
den danske ETIAS-enhed. Forbruget udgjorde 2,8 mio. kr. og årets resultat blev således
et mindreforbrug på 1,1 mio. kr. Derudover modtog Udlændingestyrelsen 1,3 mio. kr. i
EU-tilskud vedrørende udstationeringen af medarbejdere til FRONTEX. Forbruget ud-
gjorde 0,8 mio. kr. og årets resultat blev således et mindreforbrug på 0,5 mio. kr.
4.7 It-omkostninger
Udlændingestyrelsen havde i 2022 it-omkostninger for ca. 22,8 mio. kr. Heraf udgør ca.
3,3 mio. kr. interne personaleomkostninger til it.
Tabel 23. It-omkostninger
It-omkostninger (mio.kr.)
Interne personaleomkostninger til it (it-drift/-vedligehold/-udvikling)
Intern statslig køb af it, herunder fra Statens IT
It-systemdrift
It-vedligehold
It-udviklingsomkostninger ekskl. af- og nedskrivninger
It-udviklingsomkostninger, af- og nedskrivninger for it, der er aktiveret
It-udviklingsomkostninger i alt
Udgifter til it-varer til forbrug
I alt
Kilde: Statens Koncern System (SKS)
Note: Interne personaleomkostninger er ekskl. overhead
.
Note: Der er på ministerområdet etableret et Koncern IT, hvorfor ovenstående it-omkostninger alene vedrører de
direkte udgifter til it-drift og vedligeholdelse mv. i styrelsen.
0,1
0,8
0,9
2,4
22,8
2022
3,3
12,6
3,2
0,4
Side | 29