Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 77
Offentligt
2639999_0001.png
Notat
9. december 2022
J.nr. 2022 - 13078
Kontor:
Komiténotat til Folketingets Europaudvalg om undta-
gelse vedr. underretning om ankomst (AN)
Om forslag til Kommissionens gennemførelsesafgørelse (intet KOM-nr.) om undtagelse,
der tillader Østrig, Belgien, Bulgarien, Kroatien, Cypern, Tjekkiet, Danmark, Estland,
Frankrig, Grækenland, Ungarn, Luxembourg, Malta, Nederlandene, Polen, Portugal, Slo-
vakiet, Slovenien, Spanien og Sverige at bruge andre midler end elektroniske databehand-
lingsteknikker til at understøtte proceduren for underretning om ankomst (AN).
1. Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførelsesafgørelse om, at ovennævnte medlemslande undtages fra
EU-fristen, der er fastlagt i EU-toldkodeks (EUTK) i forhold til it-understøttelse af proceduren for un-
derretning om ankomst (AN) (komitésag). Den nuværende EU-frist for implementering af it-understøttelse
af underretning om ankomst er den 31. december 2022, men med gennemførelsesafgørelsen udskydes denne
til 31. december 2023. Danmark har ansøgt om udskydelse af fristen frem til den 31. december 2024.
Forslaget til afgørelse udskyder EU-fristen for it-understøttelse af proceduren for underretning om ankomst
med et år og indebærer, at medlemsstaterne kan fortsætte med at anvende de eksisterende løsninger, frem til
den nye EU-frist. Derudover indebærer det, at de medlemsstater, der er omfattet af afgørelsen, herunder
Danmark, løbende skal indrapportere til Kommissionen om fremdriften i forhold til implementeringen af
de nye systemer. Forslaget vurderes ikke at have væsentlige konsekvenser for beskyttelsesniveauet. Gennem-
førselsafgørelsen behandles efter vejledningsproceduren (komitologi), og der forventes generel opbakning fra
medlemsstaterne.
Afstemning i komite-procedure forventes gennemført den 16. december 2022.
Forslaget kan støttes fra dansk side.
2. Baggrund
It-implementeringsarbejdet af EUTK har gennem en årrække været udfordret på grund af
forskellige hændelser som fx Brexit, Covid 19 pandemien og krigen i Ukraine mv. Dertil
kommer, at implementeringen af EUTK for mange medlemsstater er
en stor og kompleks
opgave med mange gensidige afhængigheder.
På den baggrund tilkendegav en række EU-
medlemsstater, herunder Danmark og flere ligesindede, i foråret 2022 over for Kommissi-
onen, at de var udfordret med at implementere EUTK inden
for EU’s frister. EU-Kom-
missionen har som følge heraf og efter tæt dialog med medlemsstaterne på teknisk niveau
indbudt medlemsstaterne til at ansøge Kommissionen om undtagelse i forhold til konkrete
International Koordinering
[IKO]
Initialer:
MES
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 77: Notat om komitésag om undtagelse for visse EU- medlemslande fra EU-fristen, der er fastlagt i EU-toldkodeks i forhold til it-understøttelse af proceduren for underretning om ankomst
2639999_0002.png
dele af it-understøttelsen i henhold til EUTK artikel 6, stk. 4. Forslaget imødekommer del-
vist specifikke medlemsstaters anmodninger om undtagelser i forhold til it-understøttelse
af proceduren for underretning om ankomst, idet der ikke gives den fulde ansøgte udsky-
delse.
Afstemning i komite-procedure forventes gennemført den 16. december 2022.
3. Formål og indhold
Kommissionens gennemførelsesafgørelse undtager 21 medlemsstater fra at implementere
it-understøttelse af proceduren for underretning om ankomst inden for den EUTK-fast-
satte frist, der er den 31. december 2022. Med forslaget udsættes fristen for it-understøttelse
med et år, til 31. december 2023. Forslaget indebærer endvidere, at medlemslande kan for-
sætte med at anvende de eksisterende løsninger frem til den nye EU-frist.
Derudover indebærer forslaget, at de omfattede medlemsstater skal indrapportere fremdrift
i deres respektive it-projekter til Kommissionen. Dog skal indrapporteringen ske sammen
med den indrapportering, der i forvejen foregår i medfør af EUTK artikel 278 a.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
5. Nærhedsprincippet
Der er tale om en gennemførelsesafgørelse på baggrund af en allerede vedtaget retsakt,
hvorfor det vurderes, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Der er tale om vedtagelse af gennemførelsesafgørelse, som er direkte gældende i Danmark.
7. Konsekvenser
Forslaget har ikke i sig selv lovgivningsmæssige eller økonomiske konsekvenser for Dan-
mark. Forslaget vurderes ligeledes ikke at have væsentlige konsekvenser for beskyttelsesni-
veauet i Danmark eller EU i forhold til i dag. Dog arbejdes der for yderligere afklaring af
koblingen mellem denne undtagelse og den samlede implementering af EUTK. Fx skal det
afklares i dialog med Kommissionen, hvad undtagelsen for it-understøttelse af proceduren
for underretning om ankomst betyder for undtagelsen for ICS2 release 2.
8. Høring
Forslaget har ikke været i ekstern høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være bred opbakning til forslaget blandt medlemsstaterne på trods af, at
flere lande, herunder Danmark, har bedt om undtagelse for en længere periode.
Side 2 af 3
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 77: Notat om komitésag om undtagelse for visse EU- medlemslande fra EU-fristen, der er fastlagt i EU-toldkodeks i forhold til it-understøttelse af proceduren for underretning om ankomst
2639999_0003.png
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Kommissionens gennemførelsesafgørelse forventes generelt støttet fra dansk side. Tids-
mæssigt svarer den dog ikke til det, der fra dansk side blev ansøgt om, idet Danmark an-
søgte om undtagelse frem til den 31. december 2024. Kommissionens har i forbindelse
med de tekniske drøftelser tilkendegivet, at der ikke er noget formelt til hinder for, at med-
lemsstaterne på et senere tidspunkt kan søge om yderligere undtagelse, således at det danske
behov dækkes.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg blev den 30. september 2022 orienteret om de danske undta-
gelsesansøgninger vedrørende undtagelse fra visse EU-frister.
Side 3 af 3