Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 732
Offentligt
2750507_0001.png
Den 14. september 2023
FVM 296
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til ændring af Kommissionens forordning (EF) nr.
2023/915 for så vidt angår maksimalgrænseværdier for perchlorat i bønner
(komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om ændring til forordning (EU) nr. 2023/915 af 25. april 2023 om
maksimalgrænseværdier for bestemte forurenende stoffer i fødevarer og om ophævelse af forordning
(EF) nr. 1881/2006 (komitésag). Forslaget vedrører en opjustering af maksimalgrænseværdien for
perchlorat i bønner. Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) har generelt vurderet, at
indtaget af perchlorat potentielt kan være bekymrende især for den yngre del af befolkningen, hvis de
har jodmangel samt eventuelt for babyer som får modermælk af mødre med jodmangel. I 2020 blev
der derfor sat maksimalgrænseværdier for bl.a. grøntsager på trods af manglende data. Der forelig-
ger nu data for bl.a. bønner. Det har vist sig, at selv med god landbrugsmæssig praksis, er den nuvæ-
rende grænseværdi generelt ikke opnåelig. Forslaget medfører en begrænset reduktion af beskyttel-
sesniveauet, da maksimalgrænseværdierne for perchlorat i bønner øges, men forbrugernes samlede
eksponering vurderes ikke at blive ændret væsentligt. Forslaget forventes sat til afstemning i den Stå-
ende Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder (SCoPAFF) den 22. september 2023. Regeringen
agter på den baggrund at støtte forslaget.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag til ændring til forordning (EU) nr. 2023/915 af 25. april 2023 om
maksimalgrænseværdier for bestemte forurenende stoffer i fødevarer og om ophævelse af forordning
(EF) nr. 1881/2006. Forslaget øger gældende maksimalgrænseværdier for perchlorat i bønner.
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 2, stk. 2 i Rådets forordning (EØF) nr. 315/93 af 8. februar
1993 om fællesskabsprocedurer for forurenende stoffer i levnedsmidler.
Forslaget behandles i en forskriftsprocedure med kontrol i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Føde-
varer og Foder (SCoPAFF). Såfremt der er kvalificeret flertal for forslaget, forelægger Kommissionen
med henblik på legalitetskontrol
forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med hen-
holdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for tre måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt
Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget, eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen. Opnås
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 732: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier for perchlorat i bønner
der ikke kvalificeret flertal i Den Stående Komité, forelægger Kommissionen sagen for Rådet, der udtaler
sig med kvalificeret flertal inden for to måneder. Kommissionen underretter samtidig Europa-Parla-
mentet. Hvis Rådet vedtager forslaget eller ikke udtaler sig inden for fristen, skal forslaget sendes til
Europa-Parlamentet til legalitetskontrol. Kommissionen vedtager forslaget, hvis Europa-Parlamentet
ikke inden for en frist på fire måneder har gjort indsigelse mod forslaget.
Forslaget forventes sat til afstemning i den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder (SCoP-
AFF) den 22. september 2023.
Formål og indhold
Perchlorat kan hæmme optaget af jod i skjoldbruskkirtlen hos mennesker. Perchlorat findes naturligt i
miljøet og kan dannes i atmosfæren og udfældes til jord og grundvand. Det forekommer også som en
miljøforurening, der opstår ved anvendelse af kvælstofgødning ved industrielle processer og ved frem-
stilling af diverse produkter. Perchlorat kan også dannes under nedbrydning af natriumhypochlorit, der
anvendes til desinfektion af vand. Vand, jord og gødning betragtes som mulige kilder til forurening af
fødevarer med perchlorat.
De nuværende maksimalgrænseværdier for perchlorat omfatter en stor gruppe af frugt og grøntsager
med en grænseværdi på 0,05 mg/kg, hvor der ved fastsættelse ikke forelå konkrete data for bønner.
Undtaget fra denne grænseværdi er grøntsager, hvor man ved vedtagelsen havde data som dokumente-
rede, at indholdet generelt var højere (agurkefamilien, grønkål, bladgrønt og urter). Data viser nu, at
bønner også har et højere indhold trods anvendelse af god landbrugspraksis, og for at undgå for mange
kasserede partier, er det vurderet nødvendigt at opjustere grænseværdien for bønner fra 0,05 mg/kg til
0,15 mg/kg. Havde disse data været tilgængelig ved fastsættelsen af grænseværdierne, så havde bønner
fra begyndelsen sandsynligvis haft en grænseværdi på 0,15 mg/kg.
Generelt fastsættes grænseværdierne ud fra ALARA princippet (As Low As Reasonably Achievable)
altså så lavt som det er praktisk muligt samtidig med, at fødevareforsyningen sikres. Ofte er dette ud fra,
at f.eks. 95 pct. af partierne skal kunne overholde grænseværdierne, mens ca. 5 pct. vil ligge højere og
dermed ikke må markedsføres. Det skyldes, at det er stoffer, som ikke helt kan undgås.
Hvis forslaget vedtages vil det være gældende fra 20. dagen efter offentliggørelse.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt sagen som et led i forskriftsproceduren med kontrol med henblik på
legalitetskontrol.
Nærhedsprincippet
Forslaget vurderes at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet, idet der er tale om gennemfø-
relsesbestemmelser til en allerede gældende retsakt.
Gældende dansk ret
Grænseværdier for bestemte forurenende stoffer i fødevarer reguleres af Kommissionens forordning
(EU) nr. 2023/915 af 25. april 2023 om maksimalgrænseværdier for bestemte forurenende stoffer i fø-
devarer og om ophævelse af forordning (EF) nr. 1881/2006. Ændringen vil være direkte gældende i
Danmark.
2
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 732: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier for perchlorat i bønner
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser. Forslaget har heller ingen væ-
sentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser
for det offentlige eller for EU’s
budget. For-
slaget skønnes heller ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske eller erhvervsøkonomiske konse-
kvenser. Ligeledes medfører forslaget ingen nævneværdige administrative konsekvenser for erhvervsli-
vet.
Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) har generelt vurderet, at indtaget af perchlorat
potentielt kan være bekymrende især for den yngre del af befolkningen, hvis de har jodmangel samt
eventuelt for babyer, som får modermælk af mødre med jodmangel. Grøntsager, mælkeprodukter og
frugt er de vigtigste kilder til indtag af perchlorat.
Forventningen er, at det vil være lettere for erhvervet at overholde den nye grænseværdi og føre til et
mindre ressourcespild, da færre partier skal kasseres. Den europæiske branche har leveret data, som
viser, at omkring 20 pct. af partier af bønner ikke kan overholde den nuværende grænseværdi. En kas-
sationsrate på 20 pct. er ikke i overensstemmelse med ALARA princippet om en kassationsrate på typisk
5 pct.
Forslaget medfører en begrænset reduktion af beskyttelsesniveauet, da maksimalgrænseværdierne for
perchlorat i bønner øges, men forbrugernes samlede eksponering vurderes ikke at blive ændret væsent-
ligt.
Høring
Sagen har været i høring på høringsportalen. Der er ikke indkommet bemærkninger.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre medlemsstater.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen finder det væsentlig, at grænseværdier fastsættes på baggrund af videnskabeligt baserede
risikovurderinger foretaget af EFSA. Ligeledes finder regeringen det væsentligt, at grænseværdier i EU
for forurenende stoffer skal bidrage til at øge forbrugersikkerheden. Forslaget medfører en begrænset
reduktion af beskyttelsesniveauet, da maksimalgrænseværdierne for perchlorat i bønner øges, men for-
brugernes samlede eksponering vurderes ikke at blive ændret væsentligt. På den baggrund agter rege-
ringen støtte forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
3