Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 709
Offentligt
2746343_0001.png
Den 4. september 2023
MIM 82-23
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af
anvendelsen af chromtrioxid som komponent i kobberfolie anvendt i
fremstillingen af lithium ion batterier til biler i henhold til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komitesag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af
stoffet chromtrioxid som komponent i kobberfolie anvendt i fremstillingen af lithium ion batterier til
biler i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH)
(komitésag). Forslaget giver tilladelse til fortsat anvendelse til den ungarske virksomhed Volta
Energy Solutions Hungary (tidl. Doosan Energy Solution) efter optag på godkendelseslisten, bilag
XIV i REACH, indtil den 10. januar 2032. Perioden er identisk med virksomhedens eksisterende
godkendelse til samme anvendelse. Virksomheden har genansøgt, da det årlige forbrug ventes at
stige fra 15 tons til 100 tons, og to nye fabrikker i Ungarn er under konstruktion. Forslaget blev
drøftet på et møde i REACH-komitéen d. 21. juni 2023 og ventes til efterfølgende vedtagelse på møde
i REACH-komitéen d. 14. september 2023. Forslaget forventes ikke at have nævneværdige
økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet - ej heller statsfinansielle
konsekvenser. Forslaget forventes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark. Regeringen
ønsker generelt at begrænse anvendelse af særligt problematiske stoffer i de tilfælde, hvor der ikke
kan demonstreres sikker brug, eller hvor der findes egnede alternativer. I den konkrete sag drejer
det sig om en specifik anvendelse af stoffet, hvor der ikke findes alternativer. De anvendte
risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold vurderes at leve op til de danske
arbejdsmiljøkrav. Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Baggrund
Kommissionen har fremlagt forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af
chromtrioxid som komponent i kobberfolie anvendt i fremstillingen af lithium ion batterier til biler.
Forslaget er fremlagt i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006
(REACH). Forslaget har hjemmel i REACH-forordningens artikel 64, stk. 8.
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 709: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af chromtrioxid som komponent i kobberfolie anvendt i fremstillingen af lithium ion batterier til biler
Forslaget behandles i en undersøgelsesprocedure i REACH-komiteen. Afgiver komitéen en positiv
udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver komitéen en negativ
udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen ikke forslaget, idet Kommissionen inden for
to måneder kan forelægge komitéen et ændret forslag eller inden for en måned kan forelægge forslaget
for appeludvalget. Afgives der ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal, kan Kommissionen inden
for to måneder forelægge komitéen et ændret forslag eller inden for en måned forelægge forslaget for
appeludvalget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en negativ udtalelse om forslaget, kan
Kommissionen ikke vedtage forslaget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en positiv
udtalelse, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver appeludvalget ikke nogen udtalelse med
kvalificeret flertal kan Kommissionen vedtage forslaget.
Forslaget blev drøftet på et møde i REACH-komitéen d. 21. juni 2023 og ventes til efterfølgende
vedtagelse på møde i REACH-komitéen d. 14. september 2023.
Formål og indhold
REACH-forordningens afsnit VII indeholder en godkendelsesordning for særligt problematiske stoffer.
Godkendelsesordningens formål er at sikre, at det indre marked fungerer efter hensigten, samtidig med
at det sikres, at risici i forbindelse med særligt problematiske stoffer er tilstrækkeligt kontrolleret, og at
disse stoffer efterhånden erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier, hvis disse er økonomisk
og teknisk levedygtige, jf. REACH artikel 55.
Processen med udfasning af særligt problematiske stoffer starter ved optagelsen af stoffet på
kandidatlisten, hvor en del virksomheder begynder arbejdet med at skifte til egnede alternativer.
Udfasningsprocessen fortsættes ved optagelse på REACH-forordningens bilag XIV (fortegnelse over
stoffer, der kræver godkendelse), hvorefter flere virksomheder forventes at udfase stofferne. I sidste
ende skal de virksomheder, der stadig har et behov for markedsføring eller anvendelse af stofferne,
ansøge om og få godkendelse hertil, idet de skal dokumentere tilstrækkelig kontrol af risici, eller at de
socioøkonomiske fordele opvejer risici.
Forordningens bilag XIV indeholder de stoffer, for hvilke der kræves en godkendelse, før de kan
markedsføres eller anvendes efter den såkaldte ”solnedgangsdato” (det vil sige den dato, hvor
anvendelse skal ophøre, med mindre der er indsendt en ansøgning om godkendelse). I ansøgningen om
godkendelse af fortsat markedsføring eller anvendelse skal virksomheden godtgøre, at stoffet kan
anvendes sikkert, og at der ikke findes egnede alternativer. I de tilfælde, hvor behandling af sagen er
påbegyndt efter solnedgangsdatoen, gives godkendelsen fra vedtagelsesdatoen, jf. REACH Afsnit VII.
Godkendelser er tidsbegrænsede med mulighed for at genansøge om fornyet godkendelse inden
genansøgningsfristen, som fastsættes i hver enkelt godkendelse.
Forslaget til gennemførelsesretsakt vedrører en forvaltningsafgørelse, hvorefter Kommissionen træffer
afgørelse vedrørende ansøgning fra den ungarske virksomhed Volta Energy Solutions Hungary
(tidligere Doosan Energy Solution) på tre fabrikker i Ungarn som anvendelse af op til 100 tons om året
af chromtrioxid:
1.
Til anvendelse som komponent i kobberfolie anvendt i fremstillingen af lithium ion batterier
til biler.
Volta modtog den 10. januar 2020 meddelelse om godkendelse af ovennævnte anvendelse af
chromtrioxid frem til 10. januar 2032. Volta indsendte endvidere den 22. december 2020 en
revurderingsrapport i henhold til den meddelte godkendelse og ansøgning om fornyet godkendelse af
chromtrioxid på baggrund af en forventning om øget forbrug og konstruktion af to nye fabrikker.
2
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 709: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af chromtrioxid som komponent i kobberfolie anvendt i fremstillingen af lithium ion batterier til biler
Revurderingsrapporten og den fornyede vurdering af godkendelsen af chromtrioxid til ovennævnte
anvendelse har i henhold til procedurerne i REACH-forordningen været behandlet af det Europæiske
Kemikalieagentur, ECHA, i udvalgene for risikovurdering, RAC, og socioøkonomisk vurdering, SEAC,
som d. 2. december 2021 har afgivet følgende udtalelser:
o
RAC
konkluderede, at der ikke kan fastsættes en nedre grænse for, hvornår stoffet er
kræftfremkaldende. Udvalget konkluderede endvidere, at de risikohåndteringsforanstaltninger og
anvendelsesforhold, som er beskrevet i ansøgningen, er passende og effektive i forhold til at
begrænse risikoen for arbejdstagere og den generelle befolkning via miljøet under forudsætning af
overholdelse af disse. RAC anbefalede desuden måleprogrammer for arbejdstagerenes eksponering
samt måleprogrammer for udledningen til miljøet.
SEAC
konkluderede, at der ikke på nuværende tidspunkt findes alternative stoffer eller
teknologier, som er teknisk og økonomisk gennemførlige for ansøgeren. Udvalget finder ansøgers
substitutionsplan troværdig. SEAC har desuden konkluderet, at ansøgeren har påvist, at de
socioøkonomiske fordele opvejer de risici for menneskers sundhed eller miljøet, der følger af
anvendelsen af stoffet. SEAC har anbefalet at fristen for fornyet vurdering sættes til samme periode
som den eksisterende godkendelse, dvs. den 10. januar 2032.
o
Kommissionen anbefaler på den baggrund, at der gives en godkendelse med en frist for fornyet
vurdering
den
10.
januar
2032
under
forudsætning
af
anvendelse
af
de
risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold, som ansøgeren har beskrevet, samt de krav,
som RAC har anbefalet. Derudover er det en forudsætning, at ansøgeren gennemfører måleprogrammer
for arbejdstagernes udsættelse og for udledningen til miljøet.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget til gennemførelsesretsakt.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt under REACH-forordningen har direkte retsvirkning
i Danmark og skal ikke implementeres i dansk ret.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget har ingen statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget.
Forslaget skønnes ikke at medføre væsentlige erhvervs- eller
samfundsøkonomiske konsekvenser.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
3
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 709: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af chromtrioxid som komponent i kobberfolie anvendt i fremstillingen af lithium ion batterier til biler
Høring
Et notat om forslaget har været i høring i EU-Miljøspecialudvalget og Fagbevægelsens
Hovedorganisation kan støtte regeringens indstilling, men mener dog at godkendelsen bør afkortes til
7 år.
Det bemærkes hertil, at ansøger har en eksisterende godkendelse frem til 2032 og genansøgningen er
foranlediget af konstruktionen af to nye fabrikker samt forventning om øget forbrug af chromtrioxid.
Kemikalieagenturets Socioøkonomiske Komité har vurderet, at der fortsat ikke findes alternative
stoffer eller teknologier, som er teknisk og økonomisk gennemførlige for ansøgeren, og at ansøgeren
ikke har mulighed for at substituere til en alternativ teknologi inden for en kortere årrække.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
På baggrund af tidligere afstemninger om lignende forslag forventes der at være et kvalificeret flertal
for forslaget blandt medlemsstaterne.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at de særligt problematiske stoffer, som er prioriteret og optaget
på REACH, Bilag XIV, som udgangspunkt skal erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier,
hvis disse er økonomisk og teknisk levedygtige. Indtil dette kan opnås, skal risici ved fortsat
anvendelse være tilstrækkeligt kontrolleret, eller de socioøkonomiske fordele ved fortsat brug skal
opveje eventuelle risici for mennesker og miljø.
Forslaget til gennemførelsesretsakt tager udgangspunkt i, at ansøgeren skal overholde de generelle
krav i REACH om kontrol af risici for mennesker og miljø samt gældende arbejdsmiljø- og miljøkrav.
Regeringen finder, at der er redegjort for et tilstrækkeligt beskyttelsesniveau svarende til de danske
arbejdsmiljøkrav, og at der ikke på nuværende tidspunkt findes egnede alternativer til den specifikke
anvendelse.
Regering agter på den baggrund at støtte forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Der er tidligere oversendt grundnotat om godkendelse til Volta (tidl. Doosan Energy Solution) til
Folketingets Europaudvalg den 9. september 2019.
4