Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 62
Offentligt
2639571_0001.png
Den 6. december 2022
FVM 226
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag om tilladelse til markedsføring af produkter, der in-
deholder, består af eller er fremstillet af genetisk modificeret raps MON 94100 i
henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) Nr. 1829/2003 om
genetisk modificerede fødevarer og foderstoffer (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om godkendelse af fødevarer, foder og andre produkter end føde-
varer og foder, der indeholder, består af eller er fremstillet af genetisk modificeret raps MON 94100 i
henhold til GMO-forordningen (komitesag). Godkendelsen omfatter ikke dyrkning i EU. Raps MON
94100 har fået tilført genet dmo (dicamba mono-oxygenase), som giver rapsplanten tolerance over
for dicamba-herbicider. Rapsen indeholder ikke antibiotikaresistens-markørgener. Produkter af rap-
sen ønskes anvendt til import og forarbejdning samt fødevare- og foderbrug på lige fod med eksiste-
rende produkter af raps. Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) har konkluderet, at
den genmodificerede raps er lige så sikker at anvende som tilsvarende ikke-genmodificerede raps med
hensyn til potentielle effekter på menneskers og dyrs sundhed og på miljøet ved de påtænkte anven-
delser. De rådgivende, danske eksperter ved DTU Fødevareinstituttet og Aarhus Universitet er enige i
denne vurdering. Forslaget forventes sat til afstemning i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Føde-
varer og Foder (SCoPAFF) den 14. december 2022. En vedtagelse af forslaget vurderes at betyde et
uændret beskyttelsesniveau i Danmark og EU. Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag om tilladelse til markedsføring af fødevarer, foder og andre produk-
ter end fødevarer og foder, der indeholder, består af eller er fremstillet af genetisk modificeret raps MON
94100 efter reglerne i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1829/2003 af den 22. sep-
tember 2003 om genetisk modificerede fødevarer og foderstoffer (GMO-forordningen).
Forslaget er fremsat med hjemmel i GMO-forordningens artikel 7 og 19.
Forslaget behandles i en undersøgelsesprocedure i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og
Foder. Afgiver komitéen en positiv udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forslaget.
Afgiver komitéen en negativ udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen ikke forslaget,
idet Kommissionen inden for to måneder kan forelægge komitéen et ændret forslag eller inden for en
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 62: Notat om komitésag om forslag om tilladelse til markedsføring af produkter, der indeholder, består af eller er fremstillet af genetisk modificeret raps
2639571_0002.png
måned kan forelægge forslaget for appeludvalget. Afgives der ikke nogen udtalelse med kvalificeret fler-
tal, kan Kommissionen vedtage forslaget, inden for to måneder forelægge komitéen et ændret forslag
eller inden for en måned forelægge forslaget for appeludvalget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret
flertal en negativ udtalelse om forslaget, kan Kommissionen ikke vedtage forslaget. Afgiver appeludval-
get med kvalificeret flertal en positiv udtalelse, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver appeludvalget
ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal kan Kommissionen vedtage forslaget.
Forslaget forventes sat til afstemning i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder (SCoP-
AFF) den 14. december 2022.
Formål og indhold
I oktober 2020 indsendte virksomheden Bayer Agriculture BV en ansøgning om godkendelse af fødeva-
rer, foder og andre produkter end fødevarer og foder, der indeholder, består af eller er fremstillet af
genetisk modificeret raps MON 94100 i henhold til reglerne i GMO-forordningen. Formålet er import
og markedsføring af afgrøden eller produkter heraf til anvendelse som fødevarer og foder eller fremstil-
ling heraf, samt til andre formål, som ikke er fødevarer eller foder. Ansøgningen omfatter ikke dyrkning
af rapsen i EU.
Raps MON 94100 har fået tilført genet
dmo
(dicamba mono-oxygenase), som giver rapsplanten tole-
rance over for ukrudtsmidler baseret på dicamba. Rapsen indeholder ikke antibiotikaresistens-markør-
gener. Den sundheds- og ernæringsmæssige kvalitet af rapsen adskiller sig ifølge ansøgningen ikke fra
konventionel (ikke-genmodificeret) raps.
Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) kom den 22. juli 2022 med en udtalelse om
sikkerheden af rapsen
til de ansøgte formål. EFSA’s konklusion er, at
rapsen er lige så sikker at anvende
som tilsvarende ikke-genmodificeret raps til de ansøgte formål. Udtalelsen er udarbejdet som led i an-
søgningsproceduren for godkendelse af genmodificerede organismer til fødevare- og foderbrug i hen-
hold til forordning (EF) 1829/2003 om genetisk modificerede fødevarer og foder.
EFSA har endvidere vurderet, at den af ansøger indsendte miljømæssige overvågningsplan er dækkende
for de påtænkte anvendelser af produktet.
EFSA har i sin vurdering taget hensyn til de specifikke spørgsmål og bekymringer, der var indsendt af
EU-medlemsstaterne i forbindelse med høringen af de kompetente myndigheder i henhold til artikel 6
og 18 i GMO-forordningen.
Godkendelsens omfang
Kommissionens forslag lægger op til, at der gives tilladelse til import, forarbejdning og markedsføring
af fødevarer og foder og andre produkter end fødevarer og foder, som indeholder, består af eller er frem-
stillet af raps MON 94100. Godkendelsen omfatter ikke dyrkning af rapsen i EU.
Godkendelsen vil gælde fra datoen for offentliggørelse af en eventuel beslutning om godkendelse i EU-
Tidende. Beslutningen vil gælde i 10 år fra denne dato. Såfremt godkendelsen ønskes opretholdt efter
udløb af 10 års-fristen, vil der skulle ansøges om re-godkendelse.
Mærkning
Produkter til fødevare- og foderbrug, der består af, indeholder eller er fremstillet af raps MON 94100
skal i henhold til forslaget mærkes til den endelige forbruger med ”genetisk modificeret
raps”
eller
”fremstillet af genetisk modificeret
raps”
i overensstemmelse
med de almindelige GMO-mærkningsreg-
ler.
2
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 62: Notat om komitésag om forslag om tilladelse til markedsføring af produkter, der indeholder, består af eller er fremstillet af genetisk modificeret raps
Teksten ”Ikke til dyrkning” skal fremgå af mærkningen af foder og produkter til andre formål end føde-
vare- og foderbrug, hvis disse indeholder eller består af spiredygtige frø af den genmodificerede raps.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regeringens
vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
En vedtagelse af forslaget kræver ikke implementering og har ikke lovgivningsmæssige konsekvenser i
Danmark, idet området overordnet er reguleret af en forordning, og dermed er reglerne umiddelbart
gældende i Danmark.
Konsekvenser
Forslaget har ikke samfundsøkonomiske eller statsfinansielle konsekvenser og vurderes ikke at inde-
bære administrative byrder for erhvervet. Det vurderes, at forslaget kan have positive, erhvervsøkono-
miske konsekvenser for den animalske produktion i Danmark, idet det vil muliggøre, at danske virk-
somheder kan indkøbe råvarer på verdensmarkedet, selvom den pågældende genmodificerede variant
skulle forekomme heri som resultat af dyrkning i tredjelande. Omvendt vil en manglende godkendelse
kunne afskære erhvervet fra forsyningen af gængse råvarer på verdensmarkedet, da danske virksomhe-
der dermed skal sikre sig, at den konkrete GM-raps ikke indgår i råvarerne. Godkendelsen af den kon-
krete GM-raps forventes ikke at medføre ændringer af det eksisterende importmønster.
Med hensyn til de sundheds- og miljømæssige konsekvenser af anvendelsen af raps MON 94100 kon-
kluderer EFSA, at rapsen ved de påtænkte anvendelser er lige så sikker som tilsvarende konventionel,
ikke-genmodificeret raps med hensyn til potentielle effekter på menneskers og dyrs sundhed og på mil-
jøet.
Fødevarestyrelsen bemærker, at sikkerheden ved brug af ukrudtsmidler og rester heraf i fødevarer og
foder vurderes og reguleres under EU’s
pesticid-regler, ikke under GMO-reglerne. Eventuelle restind-
hold af pesticider skal overholde de samme grænser som konventionelle (ikke-genmodificerede) afgrø-
der.
DTU Fødevareinstituttet har ligeledes vurderet det fremsendte ansøgningsmateriale. Instituttet kan til-
slutte sig EFSA’s vurdering af, at
raps MON 94100 er lige så sikker som konventionel ikke-genmodifice-
ret raps. Instituttet har endvidere fundet den fremsendte analysemetode egnet til kontrolformål.
Landbrugsstyrelsen har bedt Aarhus Universitet (AU) om at vurdere risikoen for effekter på dansk natur
og miljø ved en godkendelse af raps MON 94100 til fødevare- og foderbrug samt at vurdere relevansen
af EFSA’s risikovurdering i en dansk kontekst. AU finder EFSA’s risikovurdering relevant for danske
forhold, og vurderer, at risikoen for effekter på natur og miljø som følge af import af raps MON 94100
er negligerbar. AU vurderer endvidere, at den generelle overvågningsplan med årlig indrapportering er
tilstrækkelig for overvågning i Danmark.
De danske eksperter har ikke fundet anledning til at indsende bemærkninger til EFSA i forbindelse med
behandlingen af ansøgningen om godkendelsen af raps MON 94100.
3
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 62: Notat om komitésag om forslag om tilladelse til markedsføring af produkter, der indeholder, består af eller er fremstillet af genetisk modificeret raps
2639571_0004.png
På den baggrund skønnes forslaget ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og i EU.
Høring
Forslaget har været i høring på høringsportalen.
Biodynamisk Forbrugersammenslutning er imod godkendelsen. Foreningen er ikke enig i vurderingen
af, at markedsføringen af rapsen ikke vil have negative effekter på menneskers og dyrs sundhed eller på
miljøet. Forbrugersammenslutningen er af den opfattelse, at GMO’er generelt er farlige for sundhedens
opretholdelse.
Miljøorganisationen NOAH gør indsigelse mod godkendelsen af rapsen. NOAH er dybt bekymret over
en mulig tilladelse til handel og brug af frø fra GMO Raps MON 94100. Raps er en plante som traditio-
nelt vokser i Europa, og en tilladelse vil være ensbetydende med en øget risiko for spredning og kryds-
ning med de raps, som i stor stil dyrkes i Danmark. Desuden mener NOAH ikke, at konsekvenserne for
menneskers og dyrs sikkerhed ved indtag af rapsen eller produkter herfra er undersøgt godt nok. NOAH
finder derfor, at det vil være forbundet med alt for mange risici for hhv. mennesker og miljø og landbrug
at tillade import af GMO-raps MON 94100 til foder og fødevarer.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Hidtidige komitéafstemninger
blandt medlemsstaterne om godkendelse af GMO’er under GMO-forord-
ningen har hverken vist et kvalificeret flertal for eller imod. Forslaget kan på den baggrund forventes at
blive sendt til appeludvalget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at afgørelser vedrørende tilladelse til at anvende genmodificerede
afgrøder skal træffes på baggrund af en sundheds- og miljømæssig risikovurdering som fastsat i GMO-
forordningen.
Den sundheds- og miljømæssige vurdering af anvendelse af fødevarer og foder bestående af eller frem-
stillet af raps MON 94100 giver ikke danske og internationale eksperter anledning til bemærkninger.
Der er ikke krav i lovgivningen om, at ansøgere skal redegøre for den samfundsmæssige nyttevirkning
af GMO’er. Dette aspekt indgår ikke i forordningens kriterier for godkendelse.
Regeringen noterer sig, at betingelserne for opnåelse af en godkendelse er opfyldt, og at der på den bag-
grund ikke er fagligt eller juridisk grundlag for at modsætte sig en godkendelse. Regeringen agter på den
baggrund at støtte forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4