Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 612
Offentligt
2732547_0001.png
3. juli 2023
Teleindustriens kommentarer til EU-Kommissionens høring og regeringens ”non-paper” fremsendt til
Europaudvalget vedr. spørgsmålet om finansiering af den digitale infrastruktur og fremtidens europæiske
telemarked
I foråret 2023 gennemførte EU-Kommissionen en høring om telesektoren, herunder om behovet for et
såkaldt ’retfærdigt bidrag’ (fair contribution) fra de største trafikgenererende indholdsudbydere, herunder
markedsdominerende tech-giganter (fx streaming tjenester, sociale medier mv.) til udbygning af den
digitale infrastruktur.
Teleindustrien, der repræsenterer teleselskaberne i Danmark, fremsender hermed sine kommentarer til
EU-Kommissionens høring og det non-paper, som Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet har fremsendt til
Europaudvalget vedr. spørgsmålet om finansiering af den digitale infrastruktur og fremtidens europæiske
telemarked jf.
https://www.ft.dk/samling/20222/almdel/KEF/bilag/264/2698970.pdf
Samlet er Teleindustrien bekymret over, at regeringen har valgt at konkludere håndfast og unuanceret
vedrørende meget afgørende spørgsmål for udviklingen på telemarkedet, uden at der i den forbindelse er
sket inddragelse af telebranchen.
Teleindustriens forslag er, at der bør indføres en forhandlingspligt mellem de største indholdsudbydere og
netudbyderne, så de markant stigende datamængder, som afstedkommer store investeringer i den digitale
infrastruktur, kan håndteres på en hensigtsmæssig måde.
Dansk holdning baseret på antagelser – i stedet for fakta og dialog med branchen
Den danske regering har hidtil advokeret for en åben og transparent proces, da der er behov for, at de
komplekse problemstillinger, der rejses med EU-Kommissionens høring, bliver analyseret grundigt, inden
der træffes konklusioner. På trods af disse gode intentioner er det vanskeligt ikke at opleve regeringens
non-paper som en forudindtaget position:
”In conclusion, Denmark strongly opposes any measure by which large OTTs or other digital players are
obliged to contribute to the cost of the deployment of networks.”
Teleindustrien havde fundet det mere hensigtsmæssigt - og i bedre overensstemmelse med de udmeldte
intentioner - hvis regeringen havde afventet kommissionens konklusioner fra høringen, som bl.a. vil give
indsigt i vilkårene for telesektoren på markedet.
Derudover har man ikke været i dialog med telebranchen om høringen og dermed ikke indhentet input og
perspektiver på de spørgsmål, som rejses.
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 612: Henvendelse af 3. juli 2023 fra Teleindustrien vedr. kommentarer til EU-høring og regeringens non-paper om det europæiske telemarked jf EUU alm. del - bilag 441
2732547_0002.png
Reelle udfordringer på markedet kræver en forpligtelse til at forhandle
Det er Teleindustriens klare opfattelse, at der i et europæisk perspektiv potentielt kan være reelle
udfordringer på markedet.
De største indholdsudbydere, der genererer store mængder data, der skal transporteres i telenettene, har
så stærk en markedsposition, at det vanskeliggør en lige og reel forhandling om sammenkobling af net og
udveksling af datatrafik.
Der er stor asymmetri i udvekslingen af datatrafik mellem teleselskaberne og techgiganterne, og det er
vanskeligt at se, at techgiganterne har tilstrækkeligt incitament til at begrænse datatrafikken – og
distribuere datatrafikken effektivt.
Udvekslingen af internettrafik har historisk være baseret på et princip om gensidighed, da trafikmængderne
har været nogenlunde ens imellem nettene, hvorfor der har været balanceret interesse i at finde
kommercielle løsninger. Denne balance er væsentligt forskubbet i takt med store mængder af datatrafikken
afsendes fra de største indholdsudbydere.
Teleindustrien foreslår derfor, at man politisk pålægger parterne
en forpligtelse til at forhandle
aftaler om
udveksling og håndtering af datatrafik.
Øget dataforbrug giver øgede omkostninger
Det skrives i regeringens non-paper, at ”…[t]here
is no causality whereby more traffic translates into higher
costs for ISPs (Internet Service Providers)”.
Dette er ikke korrekt. Der eksisterer i praksis en væsentlig sammenhæng mellem øget trafik og øgede
omkostninger til både netværk og til de bagvedliggende it-systemer, core-netværk og servere. Størstedelen
af de samlede milliardinvesteringer i mobilnettene i Danmark i de seneste 10 år har som eksempel herpå
været investeringer i udbygning af kapaciteten, som igen er direkte afledt af, at forbruget af mobildata over
perioden er steget markant.
Fra 2018 til 2022 er datatrafikken i Danmark vokset med 110% i fastnettet og 175% i mobilnetværk.
1
En del
af den øgede trafikmængde skyldes bl.a. autostartende videoer, automatisk downloadet indhold fx
reklamer og andre algoritme-styrede downloads, som ikke aktiveres af forbrugerne. I mobilnettet er mindre
datamængder vigtigt for at undgå overbelastning af kapaciteten i nettet, mens det i kablede forbindelser er
væsentligt at sikre en effektiv distribution fx med brug af caching.
2
Hvis data blev distribueret på mere effektive måder – i samarbejde mellem de største indholdsudbydere og
netudbydere – ville det reducere omkostningerne og energiforbruget og dermed reducere tjenesternes
miljømæssige fodaftryk.
Stigende datatrafik forudsætter løbende investeringer for at sikre kapaciteten i den digitale infrastruktur, så
danskerne fortsat vil opleve en god kvalitet af deres bredbåndsforbindelse.
1
2
https://sdfi.dk/digital-infrastruktur/tal-paa-teleomraadet
Caching handler om at forbedre ydeevnen, reducere netværksbelastningen og levere indhold hurtigere til brugerne
ved at udnytte lokal lagring og genbruge tidligere hentede data
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 612: Henvendelse af 3. juli 2023 fra Teleindustrien vedr. kommentarer til EU-høring og regeringens non-paper om det europæiske telemarked jf EUU alm. del - bilag 441
2732547_0003.png
Teleselskaberne investerer massivt i digital infrastruktur
Den digitale infrastruktur i Danmark er finansieret på fuldt kommercielle vilkår, og teleselskaberne
investerer årligt ca. 10 mia. kr. i 5G, fibernet, backbone IT-systemer og core-netværk. Det svarer til ca. 20
pct. af selskabernes omsætning, som investeres direkte i udbygning af den digitale infrastruktur.
Tvungen skat eller pligt til at forhandle
I regeringens non-paper udlægges spørgsmålet om fair contribution alene som et forslag om at indføre en
tvungen skat eller afgift. Denne udlægning afspejler ikke kompleksiteten i spørgsmålet og er heller ikke i
overensstemmelse med Teleindustriens position.
3
I stedet for ensidigt at udbygge de digitale motorveje i takt med den øgede datatrafik, er det muligt – uden
at forringe kundeoplevelsen – at optimere afviklingen af datatrafikken i dialog med de indholdsudbyderne,
der leverer de største mængder data i nettene. Men indholdsudbyderne mangler tilstrækkeligt økonomisk
eller aftalemæssigt incitament til dette.
Aftaler om udveksling af datatrafik, herunder også eventuel betaling, skal som udgangspunkt baseres på
kommercielle forhandlinger mellem parterne. Det kan dog være relevant og berettiget, at aktørerne på
markedet har en forpligtelse til at forhandle aftaler om udveksling og håndtering af datatrafik. Denne
forpligtelse findes ikke i dag i relationen mellem teleselskaber og techgiganter. Hvis parterne ikke er i stand
til at blive enige om vilkårene for, hvordan man udveksler trafik, bør der være en voldgiftsmekanisme.
Hvis data distribueres på mere effektive måder – i samarbejde mellem de største indholdsudbydere og
netudbydere – ville det reducere nogle af omkostningerne og noget af energiforbruget og dermed reducere
tjenesternes miljømæssige fodaftryk.
Ikke i strid med netneutralitet
Det forslag er på ingen måde en afvigelse fra det grundlæggende princip om netneutralitet, altså at
netudbydere skal stille deres digitale infrastruktur til rådighed for alle indholdsudbydere på lige og ikke-
diskriminerende vilkår.
Behov for konsolidering
EU-Kommissionen åbner i sin høring op for en debat om behovet for grænseoverskridende konsolidering på
telemarkedet. Imidlertid er regeringens non-paper også her meget ensidig og unuanceret i sin konklusion.
Det konkluderes således over én kam, at konsolidering vil være ”til
skade for konkurrence, innovation og
vækst og i sidste ende forbrugere og virksomheder.”
I den forbindelse er det for det første Teleindustriens holdning, at spørgsmål om eventuelle
markedsmæssige udfordringer ved konkrete planer om konsolidering ikke er et politisk anliggende, men
bør behandles af de uafhængige konkurrencemyndigheder.
Derudover er det Teleindustriens klare holdning, at konsolidering i markedet kan føre til stordriftsfordele,
så virksomheder kan producere og distribuere varer eller tjenester mere effektivt. Dette kan føre til lavere
omkostninger, bedre kvalitet og hurtigere leveringstider, hvilket – i modsætning til, hvad der hævdes i non-
papiret – vil gavne forbrugerne.
3
https://www.teleindu.dk/fair-contribution/