Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 590
Offentligt
Miljø- og Fødevareudvalget 2022-23 (2. samling)
MOF Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 540
Offentligt
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2023 - 5113
Den 21. juni 2023
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 540 (MOF alm. del) stillet 11. maj 2023 efter ønske fra
ikkemedlem af udvalget (MFU) Kim Valentin (V)
Spørgsmål nr. 540
”Vil ministeren redegøre for de potentielle afledte negative klimamæssige effekter ved en kortere
udfasningsperiode af mikroplast i kunstgrusbaner, når f.eks. ELT(End-of-Life Tyres)-gummigranulat
står til at skulle udfases, og man derved rykker brugte bildæk fra genanvendelse på kunstgræsbaner til
i stedet for med al sandsynlighed at bruge det til afbrænding?”
Svar
Ca. 95. pct. af kasserede dæk i Danmark genanvendes, hvorved gummidækkene neddeles til granulat.
Dette granulat kan, ud over at blive brugt som fyld i kunstgræsbaner, anvendes til f.eks. legepladser,
atletik- og ridebaner, i asfalt, til industrielle gummiprodukter, nye dæk, maling, coating, bindemiddel
samt til plastik.
Den største danske dækgenanvendelsesvirksomhed, Genan, oplyste i november 2022, at ca. 30 pct. af
det gummigranulat, der oparbejdes fra kasserede dæk, anvendes som fyld i kunstgræsbaner. Den
Europæiske Sammenslutning af Genbrugsindustrier (EuRIC) estimerer ligeledes, at 30 pct. af de
granulerede dæk anvendes til kunstgræsbaner på europæisk plan. Det svarer til, at der årligt oparbejdes
ca. 10.000 tons granulat fra dæk i Danmark, der anvendes i kunstgræsbaner.
Der kan etableres nye kunstgræsbaner med ELT-gummigranulat de næste otte år, indtil EU-forbuddet
for mikroplast under REACH-forordningen finder anvendelse, og dertil kan der indkøbes en mængde
granulat til lager, som kan sikre vedligehold af banerne, også efter den otteårige overgangsperiode.
Hvordan de ca. 10.000 tons dækgranulat vil blive anvendt, når de ikke længere anvendes som fyld i
kunstgræsbaner, afhænger af, om markedet formår at afsætte granulatet til anden anvendelse. Hvis
der var indført en kortere udfasningsperiode, ville markedet have mindre tid til at finde alternative
afsætningskanaler.
Miljøstyrelsen vurderer, baseret på dialog med Genan, at det er usandsynligt, at dækkene vil blive
forbrændt. Det skyldes, at kapaciteten til at forbrænde dæk ikke er til stede i EU, herunder i Danmark.
Det er derfor mere sandsynligt, at dækkene, såfremt markedet ikke formår at finde alternativ
anvendelser til dækgranulat, vil blive eksporteret ud af EU til genbrug, og deponeret, når de er udtjent.
Hvis det alligevel antages, at de 10.000 tons dækgranulat, der oparbejdes i Danmark og bruges i
kunstgræsbaner, forbrændes, kan det resultere i en øget CO
2
udledning på 7.000 tons CO
2
/år.
Magnus Heunicke
/
Kristian Hovgaard Juul-Larsen
Miljøministeriet • Frederiksholms Kanal 26 • 1220 København K