Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 539
Offentligt
2721243_0001.png
Komitesag
Grundnotat til Folketingets Europaudvalg om Kommissionens udkast til
anerkendelse af det østrigske nationale miljøledelsessystem Ecoprofit under
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1221/2009 (EMAS)
(Komitésag)
Resumé
Der er skriftlig afstemning i komiteen den 13. juni 2023 om Kommissionens udkast til forslag om
anerkendelse af det eksisterende nationale østrigske miljøledelsessystem (Ecoprofit) eller dele heraf.
Forslaget kan påvirke miljøbeskyttelsesniveauet positivt, primært i Østrig/EU, såfremt østrigske
virksomheder med et Ecoprofit miljøledelsessystem vælger at ansøge om en EMAS-registrering, der
stiller højere krav til virksomheden og dens miljøkortlægning og afrapportering.
Forslaget vurderes ikke at have økonomiske og administrative konsekvenser for stat, regioner,
kommuner eller erhvervslivet, da anerkendelsen vedrører Østrig.
Regeringen agter at stemme for.
Baggrund
Kommissionen har den 23. maj 2023 fremsendt forslag om, at dele af det østrigske
miljøledelsessystem Ecoprofit (på tysk: Ökoprofit)
anerkendes som værende på linje med EU’s
miljøledelsessystem, EMAS. Beslutningsforslaget skal behandles ved skriftlig procedure den 13. juni
2023 i Kommissionens forskriftudvalg for EMAS-komiteen.
Forslaget har hjemmel i EU's EMAS-forordning (nr.
1221 af 25. november 2009 om organisationers
frivillige deltagelse i en fællesskabsordning for miljøledelse og miljørevision),
artikel 45 som giver
mulighed for, at en medlemsstat kan få Kommissionen til at vurdere, i hvor høj grad det nationale
miljøledelsessystem lever op til EMAS-forordningens krav.
Forslaget behandles i en rådgivningsprocedure i EMAS-Komitéen. Når rådgivningsproceduren finder
anvendelse afgiver Komitéen udtalelse, om nødvendigt ved afstemning. Hvis Komitéen stemmer,
afgives udtalelsen med simpelt flertal blandt Komitéens medlemmer. Kommissionen træffer afgørelse
om det udkast til retsakt, der skal vedtages under størst mulig hensynstagen til konklusionerne af
Komitéens drøftelser og Komitéens udtalelse, jf. art. 49, stk. 2 i EMAS-forordningen.
Formål og indhold
En virksomhed eller organisation, der ønsker at blive EMAS-registreret, skal implementere et
miljøledelsessystem, der består af en miljøkortlægning, opstille miljømål og udarbejde en
miljøredegørelse, hvor virksomheden gør rede for de væsentligste miljøpåvirkninger og mål for at
reducere dem. Miljøledelsessystemet og miljøredegørelsen skal leve op til en række formkrav og
afrapporteringer, der og verificeres af en akkrediteret EMAS-verifikator.
Kravene for at blive EMAS-registreret foreskriver bl.a., at
1) ansøgere har kortlagt alle relevante miljøforhold.
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 539: Notat om komitésag om anerkendelse af det østrigske nationale miljøledelsessystem Ecoprofit
2721243_0002.png
2) der er etableret interne strukturer, som sikrer, at der løbende arbejdes med forbedring af
virksomhedens miljøforhold.
3) der er udarbejdet en miljøpolitik og at denne indeholder konkrete mål, der skal indarbejdes i en
miljøredegørelse.
4) Miljøredegørelse skal verificeres af en uafhængig verifikator og registreres hos EMAS-
myndigheden i medlemslandet.
Nærværende forslag fra Kommissionen har udspring i EMAS-forordningens artikel 45 om gensidig
vurdering og hel eller delvis anerkendelse af nationale miljøledelsessystemer. Østrig ansøgte den 9.
maj 2022 om at få deres nationale miljøledelsessystem Ecoprofit vurderet i forhold til, hvilke dele af
ledelsessystemet, der lever op til EU’s miljøledelsessystem, EMAS. Formålet er alene at kunne
demonstrere for virksomheder med Ecoprofit, hvor der er overensstemmelse mellem de krav der
stilles i Ecoprofits og i EMAS, og hvor der ikke er overensstemmelse mellem de to ledelsessystemer for.
Formålet er bl.a. at lette virksomhedens overgang til at blive EMAS-registreret.
Kommissionen har gennemgået Ecoprofit i forhold til EMAS-forordningens formkrav og udarbejdet
nedenstående oversigt over, hvor der er fuld overensstemmelse med EMAS, og hvor der delvist er
overensstemmelse.
Overens-
stemmelse
x
X
X
x
x
x
x
x
X
X
X
X
X
X
Kun delvis
overensstemmelse
Vurdering af:
Topledelsens engagement
Ledelsens evaluering
Miljøkortlægning af virksomheden
Miljøpolitik er etableret
Overholdelse af EU og nationale lovkrav
Mål og miljøprogram etableret for at sikre løbende forbedringer
Overholdelse af lovgivningen
Organisationsstruktur, uddannelse, træning og
medarbejderinvolvering
Dokumentation og dokumentstyring
Driftsstyring
Nødberedskab og afværgeforanstaltninger
Intern audit (gennemgang) og korrigerende foranstaltninger
Kommunikationsindsats (intern og ekstern)
Ecoprofits krav til verifikators akkreditering
Oversigten er dermed en hjælp til en Ecoprofit-verificeret virksomhed, der måtte ønske at blive EMAS-
registreret og den akkrediterede EMAS-verifikator, der skal gennemgå virksomhedens miljøforhold og
verificere, at det tilpassede EMAS-miljøledelsessystem overholder EMAS-forordningen.
Danmark har ikke et lignende nationalt miljøledelsessystem. Danske virksomheder vælger typisk et
ISO 14001 miljøledelsessystem og i mindre grad EMAS, der er baseret på ISO 14001 standarden.
2
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 539: Notat om komitésag om anerkendelse af det østrigske nationale miljøledelsessystem Ecoprofit
2721243_0003.png
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
EMAS-forordningen er bindende i alle enkeltheder og gælder umiddelbart i hver medlemsstat. EMAS-
forordningen er frivillig at anvende og henvender sig til virksomheder og organisationer, der ønsker at
implementere et miljøledelsessystem.
Konsekvenser
Forslagets lovgivningsmæssige konsekvenser
Jf. afsnit om gældende dansk ret, er Kommissionens EMAS-miljøledelsessystem direkte gældende i EU
medlemslandene og indebærer ingen ændringer i danske love og/eller bekendtgørelser.
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige statsfinansielle konsekvenser.
Erhvervsadministrative konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige erhvervsadministrative konsekvenser, idet forslaget ikke
vurderes at være relevant for eller påvirke danske virksomheders miljøarbejde.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Kommissionen redegør ikke for de økonomiske konsekvenser af Kommissionsbeslutningen, men
forslaget vurderes ikke at have økonomiske og administrative konsekvenser for stat, regioner og
kommuner.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
Forslaget kan påvirke miljøbeskyttelsesniveauet positivt, såfremt virksomheder med et Ecoprofit
miljøledelsessystem vælger at ansøge om at blive EMAS-registreret.
Høring
Forslaget har endnu ikke været i høring.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre
medlemsstater.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen agter at støtte Kommissionens forslag, som alene er en gennemgang og vurdering af i
hvilken grad det nationale østrigske miljøledelsessystem, Ecoprofit, er i overensstemmelse med
kravene i EMAS-forordningen.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen skønnes at skulle forelægges Folketingets Europaudvalg med henblik på orientering.
3